ελληνική μουσική
114 online   ·  202.745 μέλη

Μαθήματα Αρμονίας

STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
14.08.2012, 11:26

Παράθεση:

Το μέλος NikosVy στις 14-08-2012 στις 10:37 έγραψε...

Παράθεση:

Το μέλος STEFANOS604 στις 05-08-2012 στις 17:17 έγραψε...

 O Προσαγωγέας

……

  1. Προσαγωγέας είναι η έβδομη βαθμίδα (VII) και λέγεται έτσι γιατί “άγει= οδηγεί” προς την τονική. Πιο λεπτομερέστερα μπορούμε να πούμε ότι η VII βαθμίδα μιας κλίμακας ονομάζεται "προσαγωγέας" όταν απέχει ημιτόνιο από την τονική ενώ όταν απέχει τόνο ονομάζεται "υποτονική"...

Νομίζω πως πιο σωστό θα ήταν να γραφεί ότι «η θεμέλιος της έβδομης βαθμίδας (VII) είναι ο προσαγωγέας», επειδή η 7η βαθμίδα είναι τρίφωνη συγχορδία (με θεμέλιο, 3η και 5ηνότα της συγχορδίας) και κατά κανόνα η 7η βαθμίδα (στις περισσότερες περιπτώσεις) γράφεται σε α’ αναστροφή για να αποφευχθεί ο διπλασιασμός του προσαγωγέα που απαγορεύεται (διπλασιάζεται κατά κανόνα η 3η νότα της συγχορδίας και κατ’ εξαίρεση η 5η όταν δεν δημιουργεί παράλληλες).

Στέφανε κάνεις καλή δουλειά. Όμως επέτρεψέ μου μια παρατήρηση. Βάζοντας τους κανόνες της Αρμονίας σε ένα κείμενο, δεν δείχνεις το πώς θα δουλέψει η Αρμονία. Είναι σαν να κάνεις ένα μάθημα οδήγησης, παραθέτοντας τα άρθρα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Θα πρέπει να μπουν ζωντανά παραδείγματα «πως μπαίνουν όλοι αυτοί οι κανόνες σε εφαρμογή σε συγκεκριμένη μουσική ή σε συγκεκριμένα τραγούδια» ή να προχωράμε σε λύσεις στάνταρντ θεμάτων Αρμονίας, που δεν νομίζω να ήταν και ο εξ αρχής στόχος σου.



Αυτό που λες εγώ το καταλαβαίνω σαν ιδιότητα της εβδόμης:

΄΄ «η θεμέλιος της έβδομης βαθμίδας (VII) πχ (C#) ή (F#) ή (B) ή (Ε) είναι ο προσαγωγέας αντίστοιχα της αρμονικής μινόρε κλίμακας D , G , C , F.

Θα περιμένουμε και από άλλους πιο επαϊοντες τη γνώμη τους.

Εσύ το παρουσιάζεις σαν 'άρθρα λώδικα οδικής κυκλοφορίας' κι εγώ στην αρχή του post αναφέρω επί λέξει:

 

’Πιστεύω ότι μοιάζει με την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, (έχεις στη διάθεση σου το λεξικό, τη γραμματική το συντακτικό), όμως το πως θα τα χρησιμοποιήσεις αυτά τα εργαλεία για να φτιάξεις μια πρόταση εξαρτάται από σένα. Αν δε αγοράσεις και μια μέθοδο άνευ διδασκάλου και ακολουθήσεις τους κανόνες σίγουρα θα τα καταφέρεις να συνεννοηθείς. Αυτό θέλω κι εγώ να συζητήσουμε(μόνος ίσως τα παρατούσα πάλι) για τα εργαλεία και τους κανόνες της κλασικής αρμονίας και σύνθεσης (δεν ξέρω αν μάθουμε και λίγα απ’ τη μοντέρνα αρμονία και ενορχήστρωση θα είναι σπατάλη χρόνου) αν και έχω διαβάσει ότι οι περισσότεροι συνθέτες αναθεωρούν τη γνώμη τους για τους κανόνες αυτούς (βέβαια για να τους αναθεωρήσουν ή να τους ‘’καταπατήσουν’’ πειραματιζόμενοι πρέπει να τους γνωρίζουν και φυσικά να έχουν μουσικό γούστο , ‘μουσικό αυτί’ , φαντασία…..).’’

Αυτό εννοώ κι εγώ και επιμένω: ας μάθουμε πρώτα τους βασικούς κανόνες και μετά πειραματιζόμενοι ας τους καταπατήσουμε.

Αυτό θα το κάνω αλλά αφού μελετήσω τους κανόνες και τα ζωντανά παραδείγματα θα ακολουθήσουν στο προσεχές μέλλον-λίγη υπομονή. (η πραγματικότητα είναι ότι έψαξα και βρήκα τους τίτλους διδασκομένων μαθημάτων της αρμονίας από διάφορα ωδεία και αυτούς προσπαθώ να αναλύσω όσο μπορώ με τις υφιστάμενες γνώσεις μου παίρνοντας πληροφορίες κυρίως από ξενόγλωσσες ιστοσελίδες).

 

Ευχαριστώ για το διδακτικό σχόλιο και περιμένω και από πιο ειδήμονες σχόλια και συμπληρώσεις


#41   
giovan23
Συγχορδία Μινόρε
Chat
14.08.2012, 14:47

Πολυ παραστατικό και κατανοητό το τελευταίο σχέδιο με τα 4 κλειδιά.

Κι εγώ θα συμφωνήσω με τον κ Στέφανο να μάθουμε κανόνες ,κι απ' ότι φαίνεται μέχρι τώρα τους βρίσκω κατανοητούς.

Αν μπορούσαν να μπουν στα μέχρι τώρα και ζωντανά παραδείγματα που λέει ο  NikosVy φυσικά θα ήταν καλύτερα.

Keep Going.....


#42   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
14.08.2012, 15:05

ευχαριστώ

Έχω βρεί τέτοια παραδείγματα ακόμα και σε στυλ παιχνιδιού

όταν φτάσω στη εναρμόνιση μελωδίας θα τα συζητήσουμε πιο διεξοδικά

 


#43   
NikosVy
Συγχορδία Ματζόρε
Chat
14.08.2012, 15:32

Εγώ Στέφανε μάλλον θα αναστείλω την προσφορά μου στο νήμα σου "περί μαθημάτων Αρμονίας" επειδή στο νήμα της Δήμητρας Γαλάνη όλοι γράφουν ο,τιδήποτε, ενώ ό,τι σχολιάζω εγώ στο ίδιο νήμα και στο ίδιο στύλ, παίρνει τη μορφή ".... παρεμβάλλεται ποστ αρνητικής αξιολόγησης".

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 14-08-2012 15:33 ]


#44   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
14.08.2012, 16:10

Δε βλέπω τη σχέση του ενός post με το άλλο. Απλώς μη ξαναμπείς κι ας το αναλογιστεί όποιος έκανε αρνητική αξιολόγηση.

Εμεις θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε γνώσεις με ευαισθησία όπως λέει ο reteos και με απλοϊκότητα για προσιτές για όλους-σε όσα ξέρουμε και σε όσα θα μάθουμε...

Αν έχουν κάτι παραπάνω να προσφέρουν ή αν βλέπουν ότι ''παραπληροφορούμε'' ας κάνουν αρνητική αξιολόγηση σ' αυτες τις γνώσεις- εξ άλλου βρισκόμαστε σε μουσική ιστοσελίδα και ο admin το έθεσε στις μουσικές συζητήσεις επειδή τ είπε τραγουδίστρια ενώ κατά τη γνώμη μου θα 'πρεπε να είναι στη στήλη 'Ανάλαφρα, αστεία, ανέκδοτα'.

Keep Going ΝikosVy here όπως είπε και η Giovan23


#45   
giovan23
Συγχορδία Μινόρε
Chat
14.08.2012, 16:37

Παράθεση:

Το μέλος NikosVy στις 14-08-2012 στις 15:32 έγραψε...

Εγώ Στέφανε μάλλον θα αναστείλω την προσφορά μου στο νήμα σου "περί μαθημάτων Αρμονίας" επειδή στο νήμα της Δήμητρας Γαλάνη όλοι γράφουν ο,τιδήποτε, ενώ ό,τι σχολιάζω εγώ στο ίδιο νήμα και στο ίδιο στύλ, παίρνει τη μορφή ".... παρεμβάλλεται ποστ αρνητικής αξιολόγησης".

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 14-08-2012 15:33 ]



Nikosvy έχεις δίκιο και σε υποστήριξα κι εγώ στο νήμα της Δήμητρας Γαλάνη .

Αλλά εδώ πρέπει να μείνεις ήδη η προσφορά σου είναι μεγάλη

Keep Going


#46   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
14.08.2012, 22:33

Παράθεση:

Το μέλος NikosVy στις 14-08-2012 στις 15:32 έγραψε...

Εγώ Στέφανε μάλλον θα αναστείλω την προσφορά μου στο νήμα σου "περί μαθημάτων Αρμονίας" επειδή στο νήμα της Δήμητρας Γαλάνη όλοι γράφουν ο,τιδήποτε, ενώ ό,τι σχολιάζω εγώ στο ίδιο νήμα και στο ίδιο στύλ, παίρνει τη μορφή ".... παρεμβάλλεται ποστ αρνητικής αξιολόγησης".

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 14-08-2012 15:33 ]



Νικο

Κρατάω το μάλλον.

Δεν είσαι ο μόνος κι εγώ που σχολίασα πήρα αρνητική αξιολόγηση. Ας μείνουμε λοιπόν σε καθαρά μουσικά θέματα.


#47   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
15.08.2012, 10:10

Τα ''Μαθήματα Αρμονίας Μέρος Α'' λόγω επιτρεπτού χώρου για φωτογραφίες μέχρι 300Κ σε ένα και μόνο thread συνεχίζονται στο:

''Μαθήματα Αρμονίας Μέρος Β''

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=27601&forum=36&gotolast=1

 

Ελπίζω να υπάρξει συμμετοχή

 


#48   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
17.08.2012, 18:22

Παράθεση:

Το μέλος diodenikos στις 09-08-2012 στις 03:02 έγραψε...

.......Επίσης το βιβλίο θεωρίας που έχω λέει ότι Συγχορδία λέγεται το ταυτόχρονο άκουσμα τριών ή και περισσοτέρων φθόγγων οι οποίοι είναι τοποθετημένοι ο ένας πάνω στον άλλο σε διαστήματα 3ης......


Ναί

Δείτε στη συνημμένη φωτογραφία πχ και ακόρντο με 4 φθόγγους ( η 7η σαν 4η νότα)


-----------------
''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας


 


 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 17-08-2012 18:26 ]





επισυναπτόμενα: intervals new.jpg 
#49   
giovan23
Συγχορδία Μινόρε
Chat
20.08.2012, 14:49

καλησπέρα

Επειδή παρακολούθησα πρόσφατα το Β μέρος των μαθημάτων και ειδικά την ενότητα νε τα διαστήματα , θα ήθελα να πώ ότι μήπως θα έπρεπε , για πρακτικούς λόγους, η ενότητα με τα διαστήματα να είχε προηγηθεί της ενότητας των συγχορδιών;

πιστεύω ότι οι συγχορδίες θα κατανοούνταν καλύτερα

Σ' ευχαριστούμε


#50   
diodenikos
Περαστική Νότα
Chat
21.08.2012, 03:21

Επίσης το βιβλίο θεωρίας που έχω λέει ότι Συγχορδία λέγεται το ταυτόχρονο άκουσμα τριών ή και περισσοτέρων φθόγγων οι οποίοι είναι τοποθετημένοι ο ένας πάνω στον άλλο σε διαστήματα 3ης. Τώρα αυτές οι φωνές δίνουν ένα ταιριαστό άκουσμα, αρμονία το ίδιο δεν είναι? Πχ. έχω σαν βάση το ντο η δεύτερη θα είναι το μι, έχω σαν βάση το μι η δεύτερη θα είναι το σολ κτλ. Αυτές οι φωνές είναι αρμονικά διαστήματα και σχηματίζουν ένα ταιριαστό άκουσμα που ονομάζεται αρμονία. Είναι έτσι?

Δεν απάντησε κανείς στην ερώτηση μου.


#51   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
21.08.2012, 06:34

Μα Diodenicos στο σχόλιο μου #49 αναλύω με 2 εικόνες αυτό πους λες για 3 ή για περισσότερους φθόγους που δίνουν ταιριαστό άκουσμα-δηλαδή αρμονία.

Αν διαβάσεις και το Β Μέρος με τα διαστήματα θα αποκτήσεις όλες τις βασικές γνώσεις γι αυτή την ενότητα.


-----------------
''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 21-08-2012 06:36 ]


#52   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
23.08.2012, 12:21

Παράθεση:

Το μέλος giovan23 στις 20-08-2012 στις 14:49 έγραψε...

καλησπέρα

Επειδή παρακολούθησα πρόσφατα το Β μέρος των μαθημάτων και ειδικά την ενότητα νε τα διαστήματα , θα ήθελα να πώ ότι μήπως θα έπρεπε , για πρακτικούς λόγους, η ενότητα με τα διαστήματα να είχε προηγηθεί της ενότητας των συγχορδιών;

πιστεύω ότι οι συγχορδίες θα κατανοούνταν καλύτερα

Σ' ευχαριστούμε



Έχεις δίκιο , όταν όμως ξεκίνησα να γράφω το thread δεν περίμενα κι εγώ να αναφερθώ τόσο αναλυτικά στα διαστήματα , που ανήκουν στο κεφάλαιο της Θεωρίας της Μουσικής και απλώς ήθελα να κάνω μια επισκόπιση επι των διαστημάτων.Διαπίστωσα όμως ότι τα διαστήματα είναι το παν για την κατανόηση του κεφαλαία Αρμονίας. Στο μέλλον όταν ολοκληρωθεί η σειρά και με εγκυκλοπαιδικές τουλάχιστον γνώσεις περί σύνθεσης...ίσως τα αποστείλω για δημοσίευση σαν άρθρο στη στήλη ''Μαθήματα Μουσικής''.

Περιμένω ερωτήσεις, διορθώσεις ή και εμπλουτισμό


#53   
reteos
Φθασμένος
Chat
23.08.2012, 13:27

Παράθεση:

Το μέλος STEFANOS604 στις 23-08-2012 στις 12:21 έγραψε...

Παράθεση:

Το μέλος giovan23 στις 20-08-2012 στις 14:49 έγραψε...

καλησπέρα

Επειδή παρακολούθησα πρόσφατα το Β μέρος των μαθημάτων και ειδικά την ενότητα νε τα διαστήματα , θα ήθελα να πώ ότι μήπως θα έπρεπε , για πρακτικούς λόγους, η ενότητα με τα διαστήματα να είχε προηγηθεί της ενότητας των συγχορδιών;

πιστεύω ότι οι συγχορδίες θα κατανοούνταν καλύτερα

Σ' ευχαριστούμε



Έχεις δίκιο , όταν όμως ξεκίνησα να γράφω το thread δεν περίμενα κι εγώ να αναφερθώ τόσο αναλυτικά στα διαστήματα , που ανήκουν στο κεφάλαιο της Θεωρίας της Μουσικής και απλώς ήθελα να κάνω μια επισκόπιση επι των διαστημάτων.Διαπίστωσα όμως ότι τα διαστήματα είναι το παν για την κατανόηση του κεφαλαία Αρμονίας. Στο μέλλον όταν ολοκληρωθεί η σειρά και με εγκυκλοπαιδικές τουλάχιστον γνώσεις περί σύνθεσης...ίσως τα αποστείλω για δημοσίευση σαν άρθρο στη στήλη ''Μαθήματα Μουσικής''.

Περιμένω ερωτήσεις, διορθώσεις ή και εμπλουτισμό



Στέφανε νομίζω πως αυτο θα ειναι πολύ καλό. Στο φόρουμ δυστυχώς χάνεται η αρμονική σειρα ,καθότι αναπτυσονται πολλά θέματα, με αποτέλεσμα να μπερδευεται ο αναγνώστης . 

Απλά εκφερω τη γνώμη μου . Ισως να κάνω και λάθος 


#54   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
23.08.2012, 17:34
Γιάννη ποιό νομίζεις ότι θα είναι καλό; Η δημοσίευση στη στήλη; Αν ναι αυτός είναι ο λόγος που ζητώ ερωτήσεις , διευκρινήσεις, τυχόν ασάφειες , τυχόν ''παραπληροφόρηση....Γι αυτό θα ήθελα να καταδεχτούν να το διαβάσουν και επαϊοντες και να δώσουν τα όποια σχόλια θετικά και αρνητικά γιατί όπως ξέρεις στα άρθρα στη στήλη ΄Μαθήματα Μουσικής' δεν μπορείς να κάνεις επεξεργασία' επομένως εκεί το κείμενο θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστο
#55   
reteos
Φθασμένος
Chat
23.08.2012, 19:48
Ναι Στέφανε η δημοσίευση, σαν άρθρο στη στήλη "Μαθήματα Μουσικής".
#56   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
25.08.2012, 22:15

Γιάννη αυτό κάποια στιγμή θα το κάνω. Θέλω βοήθεια απ' όλους ώστε να βγεί κάτι καλό (με ευαισθησία όπως λες εσύ).

Ήδη ο costaspanag στο Β μέρος με ένα σχόλιο του μας έδωσε νέες πληροφορίες ειδικά για όσους παίζουν ακορντεόν.

Ο administrator μου 'μαθε ένα κόλπο να εισάγω όσες φωτογραφίες θέλω στο ίδιο post και αυτό διευλοκύνει ώστε να φαίνεται σαν συνέχεια διαφορετικά θα είχα μέχρι στιγμής 'Μέρος Α , Β Γ ....Ν).

 


#57   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
25.08.2012, 23:53

Ενότητα 5η

‘’Κύκλος των 4ων &  5ων 

Η σύλληψη του ‘’circle of 5ths and 4ths’’ έγινε από τον Γερμανό Johann David Heinichen το 1728

Φαίνεται ότι οι άνθρωποι έχουν προτίμηση το ‘’προς τα δεξιά’’, από το ‘’προς τα αριστερά’’. Ψυχολογικό;

Γι αυτούς που έχουν προτίμηση το ‘’προς τα αριστερά’’ από το ‘’προς τα δεξιά’’, υπάρχει ο αντίστροφος κύκλος. Αυτοί (οι λίγοι)  χρησιμοποιούν τον παρακάτω κύκλο που είναι αντίστροφος απ’ τον παραπάνω.

Δείτε και διαλέξτε κάποια απ’ τις δεκάδες διαφορετικές φωτογραφίες του κύκλου εδώ:

http://www.google.gr/search?q=circle+of+fifths&hl=el&prmd=imvnsa&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=x4zsT4rjG8i38QPuqZDCBQ&ved=0CFIQsAQ&biw=1280&bih=852

Χρήση του κύκλου των 5ων

Ο κύκλος των 5ωνείναι ένα σύστημα οργάνωσης και μας χρησιμεύει πχ να καταλάβουμε :

  • Τους οπλισμούς σε κλίμακες Ματζόρε και Φυσικό Μινόρε {Οι ελάσσονες παράγονται απ' τις μείζονες και γενικά θεωρείται ότι δεν έχουν ξεχωριστό οπλισμό} ,
  • Την κατασκευή των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε
  • Τις σχέσεις μεταξύ οπλισμών,
  • Στη σύνθεση και την αρμονία των μελωδιών με φτιάξιμο συγχορδιών ,
  • Την εύκολη απομνημόνευση ακόρντων
  • ………..

 

Για να καταλάβουμε τον κύκλο των 5ωνθα εξετάσουμε λίγο πιο αναλυτικά, την ιδέα της 5ης και της 4ης στον Κύκλο {εννοώ το γιατί το διάστημα δεν το διαβάζουμε με ημιτόνια} .

Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}.

Η δε καθαρή πέμπτη (Perfect Fifth) είναι πέμπτη που μετράει 3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο {μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως το διευκρινίζω γιατί αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) -έχοντας 7 ημιτόνια} .

Οι 5ες κινούνται κατά τη φορά των δεικτών ωρολογίου.

Η τετάρτη (Fourth) είναι να μουσικό διάστημα που απέχει 4 διατονικές νότες (4 νότες – 3 διαστήματα).

Η δε καθαρή τετάρτη (Perfect Fourth ) είναι τετάρτη που μετράει 2 Τόνους και 1 Ημιτόνιο  (μαθηματικώς πέντε ημιτόνια).

Οι 4ες κινούνται αντίστροφα της φοράς των δεικτών ωρολογίου.

Περιγραφή του κύκλου των 5ων

Στο άνω μέρος του εξωτερικού κύκλου είναι  η τονικότητα C ματζόρε και στο άνω μέρος του εσωτερικού κύκλου είναι η σχετική της Am Φυσικό χωρίς διέσεις ή υφέσεις.

Αρχίζοντας από το C {χωρίς διέσεις ή υφέσεις} και ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ -ανεβαίνοντας  τις καθαρές πέμπτες– συναντάμε το G με 1 δίεση , μετά το D με 2 διέσεις κ.ο.κ

Ο απλός κανόνας  λέει ότι: Στη σειρά των διέσεων (ανά 5η  καθαρή), η τελευταία δίεση στη σειρά κάθε φορά, είναι ο προσαγωγέας, άρα η κλίμακα πχ με 4 διέσεις έχει για τελευταία δίεση την D# και άρα η κλίμακα είναι η E ματζόρε.

Ομοίως πηγαίνοντας ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ –κατεβαίνοντας τις καθαρές τετάρτες – συναντάμε το F που έχει 1 ύφεση , μετά το Bb πού έχει 2 υφέσεις κ.ο.κ

Στο κάτω μέρος του κύκλου οι τονικότητες  γίνονται εναρμόνιες Gb=F#.

Συμπέρασμα:

Η κατιούσα Perfect Fourth είναι ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ της ανιούσας Perfect Fifth

Ο κύκλος –εννοείται ότι μιλάμε για την τονική μουσική (και όχι για την ατονική και την τροπική) και το Συγκερασμένο Σύστημα : http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297

δείχνει επίσης το τι συγγένεια υπάρχει  μεταξύ νοτών, βαθμίδων και τονικοτήτων.

Παράδειγμα: Η C με τη G  είναι κοντινές κλίμακες και έχουν μία δίεση διαφορά.

Το συμπέρασμα είναι ότι καθίσταται εύκολο να περάσουμε από τη μια στην άλλη (Μετατροπία = Modulation), σε μια μελωδία, χωρίς να ακουστούν πολλές διαφορές.

Αν όμως οι κλίμακες στον κύκλο απέχουν πολύ μεταξύ τους τότε ακόμα και στην κλασική αρμονία η μετάβαση είναι δύσκολη.

Επίσης λέγεται και κύκλος των 4ωνγιατί ακολουθεί εκτός από 5εςκαθαρές και 4εςκαθαρές. Έτσι ή πούμε E A D G C F/ανά 4εςή πούμε F C G D A E /ανά 5εςείναι το ίδιο πράγμα. Αυτό συμβαίνει διότι τα διαστήματα είναι αναστρέψιμα

Ο ‘’κύκλος’’ προέρχεται από το αν συνεχίσεις να φτιάχνεις μια κλίμακα από την 5η νότα της προηγούμενης κλίμακας τελικά θα καταλήξεις στην αρχική C.

Έτσι:

G είναι η 5η της C

D είναι η 5η της G

A είναι η 5η της D

E είναι η 5η της A

B είναι η 5η της E

F# είναι η 5η της B

C# είναι η 5η της F#/Gb

G# είναι η 5η της C#/Db

D# είναι η 5η της G#/Ab

A# είναι η 5η της D#/Eb

F είναι η 5η της A#/Bb

C είναι η 5η της F

Δηλαδή ξαναγυρίσαμε στην αρχή απ’ όπου ξεκινήσαμε , σαν να ταξιδεύαμε γύρω από ένα κύκλο.

Πως φτιάχνεται το Αρμονικό Μινόρε

Είπαμε ότι η κλίμακες της C και η σχετική της  Am Φυσικό , δεν έχουν οπλισμό.

Τώρα για να μπορέσουμε να 'κατασκευάσουμε' μία κλίμακα από άλλη νότα, ανεβαίνουμε μία 5η καθαρή πάνω , δηλαδή 5 νότες (πχ C-G, και τα διαστήματα ανάμεσα είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ). Άρα αυτή η άλλη νότα τώρα είναι η G.

Αντίστοιχα ο προσαγωγέας (7η νότα της κλίμακας – που στην περίπτωση της C είναι το B), πρέπει να ανέβει το αντίστοιχο διάστημα και άρα πάει στο F# (και όχι F, γιατί τότε θα ήταν 2 τόνοι και 2 ημιτόνια (δηλαδή 5η ελαττωμένη-dim). Αυτός ο προσαγωγέας είναι και η 1η  αλλοίωση στη σειρά ( η 1η  δίεση στη σειρά). Αυτή η κλίμακα G, βλέπουμε απ’ τον κύκλο ότι , έχει σχετική την Em Φυσικό . Αν ο

Ο προσαγωγέας της Em φυσικό ο D, αν αυξηθεί κατά 1 ημιτόνιο γίνεται D# και οδηγεί στην τονική με βήμα ημιτονίου και με τον τρόπο αυτό δημιουργείται η αρμονία της Em Αρμονικής , η οποία θα έχει ακριβώς τον ίδιο οπλισμό με τη Em φυσικό ή τον ίδιο οπλισμό με την αντίστοιχη ματζόρε σχετική που στην περίπτωση μας είναι η G.

Αν αυτό επαναληφθεί θα πάμε στην κλίμακα του D, που έχει οπλισμό F# και C# (το F# πάει 5η καθαρή πάνω και γίνεται C#) με μινόρε σχετική την Βm Φυσικό  και με προσαγωγέα Α#  για την Bm αρμονικό.

Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιώντας τον κύκλο των 5ων φτάνουμε :

* Σε όλες τις κλίμακες  και στους 12 τόνους

Βλέπουμε λοιπόν ότι ο Κύκλος των 5ωνμπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσουμε τα chord progressions που είναι το κλειδί για να φτιάξουμε ένα πετυχημένο και ικανοποιητικό τραγούδι.

Εφαρμογή: Γράψτε πχ την κλίμακα Ε ματζόρε.

1.         Ξεκινώ γράφοντας :  E F G A B C D E.

2.         Βλέπω στον κύκλο των 5ων ότι το Ε έχει 4 # (τις F# C# G# D#)

3.         Άρα η κλίμακα Ε ματζόρε είναι: E F# G# A B C# D# E

Εφαρμογή Ομοίως: Γράψτε την κλίμακα Bb:

1.         Γράφω : B C D E F G A B

2.         Βλέπω στον κύκλο των 5ων ότι το Bb έχει 2 b ( τις Βb Εb )

3.         Άρα η κλίμακα Bb είναι: Bb C D Eb F G A Bb

Για να κάνετε περισσότερη εξάσκηση σας δίνω ΟΛΕΣ τις κλίμακες Αρμονικού Μινόρε:

 

Ανάλυσα προηγουμένως την κατασκευή της Αρμονικής Μινόρε διότι ο κύκλος των 5ων δεν έχει τη δυνατότητα να το δείξει όπως δεν μπορεί να δείξει τη Κατιούσα Μελωδική Μινόρε.  Ό όρος ‘’Μινόρε’’ στον κύκλο αναφέρεται πάντοτε στο Φυσικό Μινόρε και στην καθαρή Αιολική του μορφή.

ΕΡΩΤΗΣΗ 3η: Ποιά είναι η τονικότητα της παρακάτω κλίμακας? Εξηγείστε τον οπλισμό με τον ‘’κύκλο των 5ων’’  .

Η κλίμακα αυτή έχει οπλισμό Bb και Eb αλλά και F# μέσα στο μουσικό κομμάτι.

Οι 2 υφέσεις είναι στον εσωτερικό κύκλο στο G (που είναι το Gm φυσικό) και στον εξωτερικό κύκλο φαίνεται ότι έχει τον οπλισμό της ματζόρε κλίμακας Bb. Το F# είναι ο προσαγωγέας και είναι αυτός ο προσαγωγέας που της δίνει την αρμονία.

Άρα η κλίμακα της φωτογραφίας είναι η Gm ΑΡΜΟΝΙΚΟ. (έχει  Bb , Eb , F#). Δηλαδή:

G A Bb C D Eb F# G η ανιούσα Gm Αρμονικό και 

G F# Eb D C Bb A G η κατιούσα Gm Αρμονικό.

Κλίμακα Ματζόρε και ΣΧΕΤΙΚΗ Μινόρε

Η ΣΧΕΤΙΚΗ Μινόρε φαίνεται στον εσωτερικό κύκλο και όπως είπαμε στον κύκλο των 5ωνπάντοτε αναφερόμαστε στη φυσική μινόρε

Η κλίμακα της οποίας η 3ηκαι η 6ηβαθμίδα σχηματίζει με την τονική μεγάλα διαστήματα (Μεγάλη 3ηκαι Μεγάλη 6η) λέγεται Ματζόρε (μείζων) κλίμακα.

Η κλίμακα της οποίας η 3η και η 6η βαθμίδα σχηματίζει με την τονική μικρά διαστήματα (Μικρή 3η και Μικρή 6η) λέγεται Μινόρε (ελάσσων) κλίμακα.

Κατασκευή (μία εκ των μεθόδων) των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε:

Μία άλλη εφαρμογή του Κύκλου των 5ωνείναι η κατασκευή των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε:

Η Ματζόρε Πεντατονική Κλίμακα φτιάχνεται από τα διαστήματα:

R - 2 - 3 - 5 - 6 :  Στην κλίμακα του C, θα είναι:  C - D - E - G - A

Ένας όμως απλός τρόπος κατασκευής της Ματζόρε Πεντατονικής από τον ΄΄Κύκλο των 5ων΄΄ είναι να πάρουμε τις  5 νότες αρχίζοντας από την C  δεξιόστροφα : {C, G, D, A, E}.

Δείτε το άρθρο μου: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3380

Την επόμενη φορά η συνέχεια για τον κύκλο

-sites που χρησιμοποιήθηκαν:

http://www.tonalityguide.com/introoverview.php

http://www.angelfire.com/music5/theory/

http://audio.tutsplus.com/resources/the-basic-functions-of-harmony/

http://www.digital-daydreams.com/theory/show_theory.php?id=8

----------------

''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας


#58   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
26.08.2012, 00:13

Ο administrator πρότεινε κάτι πολύ καλό. Να συνενωθούν τα 'Μαθήματα Αρμονίας Α , Β ΄' σε ένα Thread {με τίτλο σκέτο 'Μαθήματα Αρμονίας΄} ώστε να είναι ευκολότερη η μελέτη τους αλλά και για μένα ευκολότερο να ανασυντάξω τις ενότητες και πχ -ίνα εκπληρωθεί η επιθυμία της Giovan23 - να προηγηθούν στο κείμενο τα ΄Διαστήματα'' των συγχορδιών κλπ.

Φαίνεται ότι τα κατάφερα.

Τώρα ο administrator παρακαλείται όπως:

  1. Μεταφέρει όλα τα εκεί σχόλια εδώ
  2. Διαγράψει το 'Μαθήματα Αρμονίας Μέρος Β ΄' και
  3. Να τα ανακοινώσει

Ευχαριστώ Jorge


#59   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
26.08.2012, 06:29

Μεταφέρθηκαν ΟΛΕΣ οι ενότητες του 'Μαθήματα Αρμονίας Μέρος Β'' στο μέρος Α χωρις τα σχόλια.

Από σήμερα ισχύει μόνο το thread με τον τίτλο: ''Μαθήματα Αρμονίας''.

 


#60