ελληνική μουσική
    743 online   ·  210.849 μέλη

    Αυξάνουν τις τιμές των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες

    Hastaroth
    01.11.2012, 21:55

    Το ερώτημα όμως είναι:ποιός θα πληρώνη αυτές τίς "δωρεάν" συγκοινωνίες;Ασφαλώς δέν είναι δυνατόν να πρέπη να διαθέσουμε ολόκληρη περιουσία-που λέει ο λόγος-γιά να μετακινούμαστε μέσα στην πόλη,αλλά ούτε και μπορούμε να έχουμε την απαίτηση να μετακινούμαστε δωρεάν,γιατί η λειτουργία τών συγκοινωνιακών μέσων έχει έξοδα.Καύσιμα,μισθούς οδηγών,συντήρηση οχημάτων,ανανέωση τού στόλου τους σε εύλογα χρονικά διαστήματα κλπ κλπ.Πώς θα βγαίνουν όλα αυτά τα έξοδα;

    Επίσης,αυτό το "δημόσιες" σηκώνει πολλή συζήτηση.Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε πως ρόλος τού κράτους δέν είναι να κάνη τον επιχειρηματία-στην περίπτωσή μας τον μεταφορέα-αλλά να θέτη τούς κανόνες και να παρακολουθή την πιστή εφαρμογή τους.Οι αστικές συγκοινωνίες είναι μιά επιχειρηματική δραστηριότητα,όπως ακριβώς και τα εστιατόρια-δέν έχω ακούσει κανέναν να υποστηρίζη ότι και αυτά πρέπει να είναι δωρεάν γιά όλους,επειδή ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να τρώη.Και κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα,γιά να είναι βιώσιμη πρέπει να έχη κέρδη (ναί,το ξέρω,είπα την καταραμένη-γιά τους Ελληνες-λέξη.....).Η,στην χειρότερη,να "βγάζη τα έξοδά της".Οπότε,αυτοί που χρησιμοποιούν τίς αστικές συγκοινωνίες πρέπει να πληρώνουν ένα ΛΟΓΙΚΟ εισιτήριο (λογικό είπα,όχι τα μαλλιά τής κεφαλής τους) και αυτά τα έσοδα να χρησιμοποιούνται σωστά γιά να καλύπτουν τα έξοδα τού συγκοινωνιακού φορέα.(Υπό τον όρον "σωστά" εννοούμε να μήν γίνωνται σπατάλες.Υποθέτω ότι αυτό το καταλαβαίνουμε όλοι).

     


    optiras
    01.12.2012, 11:06

    Εξελίξεις στο θέμα μας:

    -ιταλία:δήμος του Settimo Torinese αποφάσισε λόγο της κρίσης να κάνει δωρεάν τα μμμ από τον Σεπτέμβριο ( www.yeslife.it/settimo-torinese-mezzi-pubblici-gratuiti-2678

    -εσθονία:στο Ταλίν,πρωτεύουσα της χώρας με πληθυσμό 400000 κατοίκους,έγινε δημοψήφισμα(σχόλιο μου πολύ καλή ιδέα) για το αν οι αστικές συγγκοινωνίες θα είναι δωρεάν.Συμμετείχαν στο δημοψήφισμα μόλις 68000 δημότες και ψήφισαν υπέρ (75,5%).Το ζήτημα είναι πως θα καλυφτεί το ποσό των 14 εκατομμυρίων ευρώ που προέρχονταν από τα εισιτήρια.Λύσεις που προτάθηκαν είναι το να είναι δωρεάν μόνο για τους δημότες και το έλλειμμα να καλυφθεί από τους τουρίστες και τους κατοίκους μη δημότες (υπολογίζονται σε 40000).Μάλιστα,επειδή πολλοί από αυτούς για να αποφύγουν τα νέα αυξημένα εισητήρια θα προσπαθήσουν να μεταφερθούν στην πόλη προτάθηκε αύξηση των τοπικών φόρων(μάλλον μόνο των νέων κατοίκων ή όλων;δεν γίνεται κατανοητό στο άρθρο),αύξηση του κόστους των πάρκινγκ...Δεν είναι γνωστό αν θα ισοσκελιστεί η απώλεια των εσόοδων.Ή-προσθέτο εγώ-αν θα έχει συνέπειες στην ποιότητα της συγκοινωνίας...

    Στο άρθρο(ένθετο Venerdi΄ της ιταλικής εφημερίδας repubblica της 23 Νοεμβρίου 2012) αναφέρεται ότι το ζήτημα ξεκίνησε να συζητήται το 2006,ενώ στην εσθονική εμπειρία κοιτούν με ενδιαφέρον το Ελσίνκι (φιλανδία),Βίλνιους,Ρήγα...Ακόμα άλλες πόλεις με δωρεάν συγκοινωνία που αναφέρονται στο άρθρο:

    -Hasselt(βέλγιο,72000 κάτοικοι)

    -Castres(γαλλία,62500)

    -Aubagne(γαλλία,43000)

    -Settimo Torinese(ιταλία,48000)

    δεν διευκρινίζεται ποιο είναι το κριτήριο με το οποίο επιλέχθηκαν να αναφερθούν αυτές οι πόλεις και όχι άλλες.Το άρθρο έχει τίτλο ''Το Ταλίν αντιμετωπίζει/προκαλεί την ευρώπη με μια καταπράσινη ιδέα:λεωφορεία και τραμ δωρεάν''.Το άρθρο υπογράφει ο Matteo Tacconi

    Παράθεση:
     
    Το μέλος freak στις 01.11.2012, 18:31 έγραψε...

    Παρολα αυτα ειναι τρεις γραμμες που οργωνουν την πολη του Μαντσεστερ δωρεαν. Εμενα με εχουν βολεψει παντως

    Ποιος ξέρει ποια είναι άποψη των κατοίκων του Μάντσεστερ συνολικά...Το ότι εσένα σε βόλεψαν κάποιες ειδικές γραμμές δεν μου λέει τίποτα...Ποιος ξέρει τι ποσοστό των αστικών μετακινήσεων καλύπτουν οι γραμμές που βόλεψαν εσένα και κατα πόσο βολεύουν τους υπόλοιπους κατοίκους...Μάντσεστερ έμενες μόνιμα ή για λίγο διάστημα;Κάτοικος ή τουρίστας;

    Στην Θεσσαλονίκη,εκεί που μένω(Φάληρο) ο ΟΑΣΘ με βολεύει,όχι γιατί είναι καλός αλλά απλώς λόγω κακής σχεδίασης γραμμών περνάν όλες οι γραμμές με προορισμό το κέντρο από την ίδια οδό....Αυτό δεν σημαίνει ότι ο ΟΑΣΘ είναι καλός επειδή βολεύει εμένα....Συνολικά πρέπει να το δούμε το ζήτημα...

    Στην αγγλία το καθεστώς είναι τελείως διαφορετικό μετά την ιδιωτικοποίηση και απελευθέρωση των αστικών γραμμών από την θάτσερ,με πολλούς φορείς που δραστηριοποιούνται και στην ίδια πόλη...

    Παράθεση:

    freak

    Μακαρι Η Αθηνα και η Θεσ/νικη να ειχαν εστω και κατι τετοιο

    Το πρόβλημα της αστικής συγκοινωνίας σε Άθήνα,Θεσσαλονίκη δεν είναι το αν θα υπάρχει μια ή παραπάνω δωρεάν γραμμές...Είναι συνολικό

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 01-12-2012 12:36 ]


    freak
    01.12.2012, 22:44

    Παράθεση:

    Το μέλος optiras έγραψε...
    1) Μάντσεστερ έμενες μόνιμα ή για λίγο διάστημα;Κάτοικος ή τουρίστας;

    2) Στην Θεσσαλονίκη,εκεί που μένω(Φάληρο) ο ΟΑΣΘ με βολεύει,όχι γιατί είναι καλός αλλά απλώς λόγω κακής σχεδίασης γραμμών περνάν όλες οι γραμμές με προορισμό το κέντρο από την ίδια οδό....

    3) Στην αγγλία το καθεστώς είναι τελείως διαφορετικό μετά την ιδιωτικοποίηση και απελευθέρωση των αστικών γραμμών από την θάτσερ,με πολλούς φορείς που δραστηριοποιούνται και στην ίδια πόλη...

    1) Απο τον Φεβρουαριο ειμαι στο Μαντσεστερ.

    2) Μια απο τα ιδια! Κι εγω Φαληρο εμενα πριν παω Ντεπω!

    3) Ναι, ισχυει αυτο που λες.

    Ωστοσο οταν ο μισος πληθυσμος της Ελλαδας μενει σε μια πολη (Αθηνα), ατυχως το βαρος πεφτει σε αυτη την πολη υποβαθμιζοντας ετσι τις υπολοιπες περιοχες. Και αυτα δυστυχως τα γραφει ενας Αθηναιος.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την freak, 02-12-2012 09:07 ]


    optiras
    12.12.2012, 10:19

    Παράθεση:

    Το μέλος Hastaroth στις 01.11.2012, 21:55 έγραψε...

    Το ερώτημα όμως είναι:ποιός θα πληρώνη αυτές τίς "δωρεάν" συγκοινωνίες;Ασφαλώς δέν είναι δυνατόν να πρέπη να διαθέσουμε ολόκληρη περιουσία-που λέει ο λόγος-γιά να μετακινούμαστε μέσα στην πόλη,αλλά ούτε και μπορούμε να έχουμε την απαίτηση να μετακινούμαστε δωρεάν,γιατί η λειτουργία τών συγκοινωνιακών μέσων έχει έξοδα.Καύσιμα,μισθούς οδηγών,συντήρηση οχημάτων,ανανέωση τού στόλου τους σε εύλογα χρονικά διαστήματα κλπ κλπ.Πώς θα βγαίνουν όλα αυτά τα έξοδα;

    Το θέμα το έχουν υπόψη ακόμα και οι θιασώτες της δωρεάν συγκοινωνίας:

    http://noticketsgr.wordpress.com/ ( ''κατάργηση του εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών για όλους'' ) 

    Με το θέμα ασχολούνται και οι ιστοσελίδες:

    http://farefreeeu.blogspot.it/ (free public transport europe σε πολλές γλώσσες) ή

    http://planka.nu/ (international global free public transport).Στην αγγλία εφαρμόζεται και το σύστημα zero-fare(ταρίφα μηδέν),δηλαδή δωρεάν υπηρεσίες μεταφοράς που χρηματοδοτούνται με άλλους τρόπους,διαφορετικούς από την πώληση εισιτηρίων(διαφημίσεις,χορηγίες,επιχορήγηση κτλ).Οι γραμμές που ανέφερε ο συμφορουμίτης στο Μάντσεστερ μάλλον ανήκουν σε αυτή την κατηγορία...Μάλλον όμως αυτό το σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιορισμένη κλίμακα....

    Οπότε το θέμα είναι ζήτημα επιλογής....Προσωπικά συμφωνώ μαζί σου:ο χρήστης πρέπει να πληρώνει εισιτήριο που να καλύπτει μέρος του κόστους της μεταφοράς...Διαφωνώ μαζί σου στην ιδιοκτησία:προτιμώ η αστική να είναι κρατική(δημοτική καλύτερα) για λόγους που έχω εξηγήσει πριν...Να λειτουργεί όμως,όχι όπως κάνει σήμερα....

    Παράθεση:

    Το μέλος Hastaroth έγραψε...

    Επίσης,αυτό το "δημόσιες" σηκώνει πολλή συζήτηση.Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε πως ρόλος τού κράτους δέν είναι να κάνη τον επιχειρηματία-στην περίπτωσή μας τον μεταφορέα-αλλά να θέτη τούς κανόνες και να παρακολουθή την πιστή εφαρμογή τους

    Αυτό ισχύει μάλλον για σοβαρά κράτη...Εδώ στην ελλάδα το κράτος ήταν και εξακολουθεί να είναι καφενείο(για να μην πω κάτι άλλο)...

    Στην ελλάδα έχουμε ταυτόχρονα δυο μοντέλα που λειτουργούν χάλια:κρατικές οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας-υπάρχει και η ακόμα πιο άθλια ιδιωτική παρένθεση της εποχής μητσοτάκη,που φαντάζομαι δεν την νοσταλγεί κανένας-και οι ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.Και οι δυο λειτουργούν μάλλον όχι καλά(αν τις συγκρίνουμε με ανάλογες του εξωτερικού),με δυσανάλογα ακριβό εισητήριο σε σχέση με το εισόδημα....Και στις δυο περιπτώσεις βρισκόμαστε μπροστά στην αποτυχία του κράτους να θέσει κανόνες,πόσο μάλλον να ελέγξει την εφαρμογή τους(π.χ. η γνωστή στους θεσσαλονικείς υπόθεση με τα aircondition πριν μερικά καλοκαίρια,που το κράτος πλήρωνε αλλά ο οασθ δεν τα λειτουργούσε και επικαλούνταν παγκόσμια ρεκόρ βλάβης) .

    Ακόμα,επειδή πηγαινοερχόμουν Αθήνα,θυμάμαι πως όταν λεφτά υπήρχαν η αστική συγκοινωνία στην Αθήνα ήταν καλύτερη,εώς πολύ καλύτερη αυτή της Θεσσαλονίκης.Όταν τα λεφτά μειώθηκαν η κατάσταση ανατράπηκε...

    Η επιλογή για κρατική συγκοινωνία γίνεται με την εξής λογική:αν είναι ιδιωτική η συγκοινωνία πρέπει να δίνει κέρδος,άρα ή χαμηλότερη θα είναι η ποιότητα με την ίδια τιμή εισιτηρίου ή το εισιτήριο θα είναι πιο ακριβό...Ακόμα συνήθως η αστική συγκοινωνία γίνεται σε καθεστώς μονοπωλίου αναγκαστικά..Άρα δεν έχει επιλογή ο πελάτης,ακόμα και αν η συγκοινωνία είναι χάλια...Επίσης ο ιδιώτης έχει σκοπό την μεγιστοποίηση του κέρδους του και όχι την ποιότητα της υπηρεσίας,ιδίως σε καθεστώς μονοπωλίου...Προσπάθειες για την λειτουργία περισσότερων φορέων αστικής συγκοινωνίας για λόγους ανταγωνισμού(π.χ. Αγγλία)μάλλον δεν είναι πετυχημένο μοντέλο,αφετέρου προκύπτουν προβλήματα συντονισμού,αθέμιτου ανταγωνισμού,ακόμα και στην αγγλία,πόσο μάλλον στην ελλάδα(που είναι πολύ κατώτερο σαν κράτος από την πρώτη).Είναι γνωστά τα προβλήματα συντονισμού που υπήρχαν στην Αθήνα με τα 7 ΣΕΠ της εποχής μητσοτάκη...

    Το πρόβλημα λοιπόν είναι άλλο στην ελλάδα:η αστική συγκοινωνία χρησιμοποιήθηκε από τους πολιτικούς ή για να διορίσουν κόσμο(βλέπε α.παπανδρέου μετά την επανακρατικοποίηση ή την υπόθεση οασθ παλιότερα) ή για να βγάζουν κέρδος ''ημέτεροι'' βλέπε οασθ και τα υπέρογκα ποσά που δίνονταν σαν μέρισμα...'Ελλειπε το όραμα κάποιου πολιτικού να κάνει καλές συγκοινωνίες...Αυτός είναι και ο λόγος που οι αστικές συγκοινωνίες στην ελλάδα είναι ελάχιστα πελατοκεντρικές αλλά είναι υπαλληλοκεντρικές ή μετοχοκεντρικές....

    Παράθεση:

    Το μέλος Hastaroth έγραψε...

    Οι αστικές συγκοινωνίες είναι μιά επιχειρηματική δραστηριότητα,όπως ακριβώς και τα εστιατόρια-δέν έχω ακούσει κανέναν να υποστηρίζη ότι και αυτά πρέπει να είναι δωρεάν γιά όλους,επειδή ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να τρώη.Και κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα,γιά να είναι βιώσιμη πρέπει να έχη κέρδη (ναί,το ξέρω,είπα την καταραμένη-γιά τους Ελληνες-λέξη.....).Η,στην χειρότερη,να "βγάζη τα έξοδά της".

    Ο παραλληλισμός που κάνεις δεν μάλλον δεν είναι πετυχημένος...Αφενός στο τομέα της εστίασης υπάρχει ανταγωνισμός ενώ στην αστική συγκοινωνία συνήθως όχι...

    Αφετέρου στα εστιατόρια μπορείς να επιλέξεις να μην πας...Την αστική συγκοινωνία μάλλον είσαι υποχρεωμένος να την πάρεις...Όταν υπήρχε απεργία αστικών παλιά,γινόταν το κακό μπάχαλο από μποτιλιάρισμα,έλλειψη χώρων παρκαρίσματος...

    Η μη επίσκεψη σε εστιατόρια δεν έχει ιδιαίτερες συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο.Η μη χρήση της αστικής συγκοινωνίας(και η χρήση των άλλων μέσων)οδηγεί σε μόλυνση(με συνέπειες στην υγεία),μποτιλιάρισμα(χάσιμο χρόνου) κτλ

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 12-12-2012 19:41 ]


    freak
    12.12.2012, 16:39

    Γιατι δεν ξεκινας απο τα βασικα? Ο απορος του δημου Αθηναιων που πρεπει να μετακινηθει για να παει στην Σοφοκλεους για την καθημερινη του σιτιση απο τον δημο, ακομα και σημερα δεν δικαιουται δωρεαν εισιτηριο, το γνωριζεις αυτο?

    Δεν ειναι δημος Θεσ/νικης που περπατιεται σχετικως ανετα (που και για εκει θα πρεπει να υπαρξει αναλογη μεριμνα).

    Πως θα παει στην Σοφοκλεους αν μενει πχ Πολυγωνο ή Ερυθρο Σταυρο? Με τα ποδια? Αναφερομαι σε περιοχες του δημου Αθηναιων.

    Ξερεις για τι αποστασεις μιλαμε εδω?

    Αν μενει Ανω Πατησια η ακομα πιο περα στο Προμπονα (που ανηκει στον δημο Αθηναιων) η αποσταση μεχρι την Σοφοκλεους ειναι γυρω στα 5 χιλιομετρα, αρα εχουμε δεκα χιλιομετρα καθε μερα (και Σαβ/Κυρ) για εναν απορο ωστε να παει να σιτιστει δωρεαν. Και μιλαμε για τις 12 το μεσημερι. Αν θελει να παει και το απογευμα, τι γινεται? Θα γινει μαραθωνοδρομος?

    Αμα δεν λυθουν τετοια θεμελιωδη ζητηματα στο θεμα των εισιτηριων, πως θα προχωρησουμε στα επιμερους?


    optiras
    12.12.2012, 18:56

    Παράθεση:

    Το μέλος freak στις 12.12.2012, 16:39 έγραψε...
    Γιατι δεν ξεκινάς από τα βασικά; Ο απορος του δημου Αθηναιων που πρεπει να μετακινηθει για να παει στην Σοφοκλεους για την καθημερινη του σιτιση απο τον δημο, ακομα και σημερα δεν δικαιουται δωρεαν εισιτηριο, το γνωριζεις αυτο?

    Σε προηγούμενη απάντηση μου έχω διευκρινίσει ότι παρά το γεγονός ότι είμαι υπέρ της ύπαρξης εισητηρίου,είμαι υπέρ της ύπαρξης εξαιρέσεων(άποροι,άνεργοι,φαντάροι,άστεγοι)....Δεν ήξερα ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη.Για τον οασθ δεν ξέρω αν υπάρχει πρόβλεψη...

    Παράθεση:

    Το μέλος freak έγραψε...

    Δεν ειναι δημος Θεσ/νικης που περπατιεται σχετικως ανετα .

    Πως θα παει στην Σοφοκλεους αν μενει πχ Πολυγωνο ή Ερυθρο Σταυρο? Με τα ποδια? Αναφερομαι σε περιοχες του δημου Αθηναιων.

    Ξερεις για τι αποστασεις μιλαμε εδω?

    Σε απαντήσεις σε άλλο συνομιλητή στο ίδιο θέμα έχω διευκρινήσει ότι ξέρω...Πάντως φαίνεται να έχεις μικρίνει κάπως την θεσσαλονίκη γιατί τέτοιου μεγέθους αποστάσεις πολύ άνετα χτυπάς στο δήμο της Θεσσαλονίκης,πόσο μάλλον στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης στο όποίο κινείται ο μέσος θεσσαλονικιός...Το πολεοδομικό συγκρότημα της θεσσαλονίκης υπολογίζεται ότι κατοικείται από 1250000 άτομα περίπου...

    Παράθεση:

    Το μέλος freak έγραψε....

    Γιατί δεν ξεκινάς από τα βασικά;

    .......

    Αμα δεν λυθουν τετοια θεμελιωδη ζητηματα στο θεμα των εισιτηριων, πως θα προχωρησουμε στα επιμερους?

    Για να είμαι ειλικρινής μάλλον το αντίθετο ισχύει:το θεμελιώδες ζήτημα είναι να εξετάσει κανείς πως θα χρεώνει την υπηρεσία και το επιμέρους οι εξαιρέσεις...

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 12-12-2012 19:22 ]


    optiras
    12.12.2012, 19:26

    freak,κατα λάθος πατήθηκε η αρνητική αξιολόγηση στην απάντησή σου...Μην δίνεις σημασία..Touch screen γαρ...


    Hastaroth
    12.12.2012, 20:41

    Αυτά παθαίνει όποιος δέν προσέχει πού βάζει τα δάχτυλά του στην οθόνη,κύριε σκάπουλε :) *

    Επιγραμματικά επί τού θέματος:

    Οσον αφορά το zero-fare,στην Ελλάδα ώς γνωστόν εφαρμόζεται το σύστημα "τα παίρνουμε από παντού-και απ'τις διαφημίσεις και απ'τους επιβάτες".

    Γιά το θέμα τής ιδιοκτησίας:μιά ιδιωτική επιχείρηση αστικών συγκοινωνιών είναι πολύ πιθανώτερο να λειτουργή αποτελεσματικά και σωστά από μιά κρατική/δημοτική,διότι ο ιδιώτης έχει το κίνητριο τού κέρδους.Το κράτος ή ο δήμος δέν έχει αυτό το κίνητρο διότι άν η επιχείρηση παρουσιάση ζημιές,δέν υπάρχει κάποιος που θ'αναγκαστή να βάλη λεφτά απ'την τσέπη του γιά να καλύψη αυτές τίς ζημιές-θα τα βάλη το κράτος,δηλαδή οι φορολογούμενοι.

    Η "ιδιωτική παρέμβαση Μητσοτάκη" υπήρξε άθλια γιατί δέν την άφησαν να υλοποιηθή.Μόλις ο "βρυκόλαξ" ιδιωτικοποίησε την ΕΘΕΛ έπεσαν επάνω του οι Σταμουλο-Κολλάδες συνδικαλιστές και υπονόμευσαν την προσπάθεια.

    Η επιλογή για κρατική συγκοινωνία γίνεται με την εξής λογική:αν είναι ιδιωτική η συγκοινωνία πρέπει να δίνει κέρδος,άρα ή χαμηλότερη θα είναι η ποιότητα με την ίδια τιμή εισιτηρίου ή το εισιτήριο θα είναι πιο ακριβό...Ακόμα συνήθως η αστική συγκοινωνία γίνεται σε καθεστώς μονοπωλίου αναγκαστικά..Άρα δεν έχει επιλογή ο πελάτης,ακόμα και αν η συγκοινωνία είναι χάλια...Επίσης ο ιδιώτης έχει σκοπό την μεγιστοποίηση του κέρδους του και όχι την ποιότητα της υπηρεσίας,ιδίως σε καθεστώς μονοπωλίου

    Αυτά τα επιχειρήματα επεκράτησαν στην Ελλάδα επειδή ποτέ δέν είχαμε πραγματική ελεύθερη αγορά.Σε καθεστώς υγιούς ανταγωνισμού,ο επιχειρηματίας έχει συμφέρον να παρέχη καλής ποιότητας "προϊόν",ώστε να μήν χάνη πελάτες.Εδώ όμως,με τίς αριστερές ιδεοληψίες περί "φτηνών συγκοινωνιών γιά τον λαό" και άλλα τοιαύτα φαιδρά,καταλήξαμε στα κρατικά μονοπώλια.

    Προσπάθειες για την λειτουργία περισσότερων φορέων αστικής συγκοινωνίας για λόγους ανταγωνισμού(π.χ. Αγγλία)μάλλον δεν είναι πετυχημένο μοντέλο

    Μήπως επειδή και αυτοί οι "φορείς" ήταν κρατικοί ή δημοτικοί,εν πάσει περιπτώσει όμως δημόσιοι;Προφανώς το να ανταγωνίζεται το δημόσιο τον...εαυτό του δέν είναι πετυχημένο μοντέλο.

    αφετέρου προκύπτουν προβλήματα συντονισμού,αθέμιτου ανταγωνισμού,ακόμα και στην αγγλία,πόσο μάλλον στην ελλάδα(που είναι πολύ κατώτερο σαν κράτος από την πρώτη).Είναι γνωστά τα προβλήματα συντονισμού που υπήρχαν στην Αθήνα με τα 7 ΣΕΠ της εποχής μητσοτάκη

    Τα προβλήματα συντονισμού στην Αθήνα προέκυψαν ακριβώς επειδή το μοντέλο δέν αφέθηκε να λειτουργήση κανονικά και επίσης επειδή δέν είχε προηγηθεί σοβαρή μελέτη τού όλου project,όπως γίνεται σε κάθε σοβαρό κράτος.Οσο γιά τον αθέμιτο ανταγωνισμό,υποθέτω ότι στην Αγγλία υπήρχε/υπάρχει σε πολύ μικρότερη κλίμακα απ'όση θα υπήρχε εδώ,ώστε δέν αποτελεί επιχείρημα κατά τής ιδιωτικής πρωτοβουλίας στίς αστικές συγκοινωνίες.Δές άλλωστε τί συμβαίνει σήμερα στίς αεροπορικές συγκοινωνίες στην Ελλάδα,όπου υπάρχουν και λειτουργούν με επιτυχία τρείς ιδιωτικές εταιρίες σε σύγκριση με το τί συνέβαινε όταν υπήρχε μόνο η κρατική Ολυμπιακή.

    Το πρόβλημα λοιπόν είναι άλλο στην ελλάδα:η αστική συγκοινωνία χρησιμοποιήθηκε από τους πολιτικούς ή για να διορίσουν κόσμο(βλέπε α.παπανδρέου μετά την επανακρατικοποίηση ή την υπόθεση οασθ παλιότερα) ή για να βγάζουν κέρδος ''ημέτεροι'' βλέπε οασθ και τα υπέρογκα ποσά που δίνονταν σαν μέρισμα...'Ελλειπε το όραμα κάποιου πολιτικού να κάνει καλές συγκοινωνίες...Αυτός είναι και ο λόγος που οι αστικές συγκοινωνίες στην ελλάδα είναι ελάχιστα πελατοκεντρικές αλλά είναι υπαλληλοκεντρικές ή μετοχοκεντρικές

    Το όραμα το είχε ο γνωστός "βρυκόλαξ" αλλά,όπως είπα και πρίν,δέν τον άφησαν να το υλοποιήση σωστά-ακριβώς επειδή η αστική συγκοινωνία,όπως και οι άλλες ΔΕΚΟ,χρησιμοποιήθηκε και αυτή από τους πολιτικούς γιά να διορίζουν κόσμο και να "ταϊζουν" τους δικούς τους ανθρώπους.

    Ο παραλληλισμός πού έκανα είναι πετυχημένος διότι σε μιά υγιή ελεύθερη οικονομία,ανταγωνισμός υπάρχει ΚΑΙ στίς αστικές συγκοινωνίες,το δέ κράτος απλώς καθορίζει τους κανόνες και ελέγχη άν οι επιχειρηματίες "παίζουν" εντός αυτών,όπως κάνει και ο μαέστρος με την ορχήστρα.Αλλά είπαμε,εδώ είναι Ελλάδα.....

    *Σκάπουλος λέγεται,εις την ναυτικήν ορολογίαν,ο οπτήρας ναύτης στα εμπορικά πλοία επειδή άν και κάνει βάρδια στην γέφυρα,δέν είναι πηδαλιούχος.Μάλλον εξ αυτού βγήκε και το ρήμα "σκαπουλάρω",δηλαδή απαλλάσσομαι,αποφεύγω να κάνω κάτι (-.χ. κάποια αγγαρεία) 

     


    optiras
    12.12.2012, 22:59

    Παράθεση:

    Το μέλος Hastaroth στις 12.12.2012, 20:41 έγραψε...

    Οσον αφορά το zero-fare,στην Ελλάδα ώς γνωστόν εφαρμόζεται το σύστημα "τα παίρνουμε από παντού-και απ'τις διαφημίσεις και απ'τους επιβάτες"

    Multi-fare λοιπόν....

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Γιά το θέμα τής ιδιοκτησίας:μιά ιδιωτική επιχείρηση αστικών συγκοινωνιών είναι πολύ πιθανώτερο να λειτουργή αποτελεσματικά και σωστά από μιά κρατική/δημοτική,διότι ο ιδιώτης έχει το κίνητριο τού κέρδους.Το κράτος ή ο δήμος δέν έχει αυτό το κίνητρο διότι άν η επιχείρηση παρουσιάση ζημιές,δέν υπάρχει κάποιος που θ'αναγκαστή να βάλη λεφτά απ'την τσέπη του γιά να καλύψη αυτές τίς ζημιές-θα τα βάλη το κράτος,δηλαδή οι φορολογούμενοι.

    Το παράδειγμα του ιδιωτικού οασθ μάλλον σε διαψεύδει...Οι δημόσιες(συνήθως δημοτικές) αστικές συγκοινωνίες πολλών ευρωπαϊκών πόλεων(π.χ. Μπολόνια,όπου βρίσκομαι) επίσεις σε διαψεύδει...Βέβαια υπάρχουν και ιδιωτικές αστικές(σπάνιες) ή σύμπραξη ιδιωτικού και κρατικού τομέα,με καλά αποτελέσματα.Υπάρχουν και περιπτώσεις ιδιωτικοποίησης σε εξέλιξη π.χ. στην Φλωρεντία...  

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Η "ιδιωτική παρέμβαση Μητσοτάκη" υπήρξε άθλια γιατί δέν την άφησαν να υλοποιηθή.Μόλις ο "βρυκόλαξ" ιδιωτικοποίησε την ΕΘΕΛ έπεσαν επάνω του οι Σταμουλο-Κολλάδες συνδικαλιστές και υπονόμευσαν την προσπάθεια

    Ισχύει αυτό που λες.Δεν είναι όμως και ο μοναδικός λόγος για τον οποίο φάλιρε η προσπάθεια:Αν θυμάσαι η ποιότητα των ίδιωτικών συγκοινωνιών ήταν τόσο άθλια που ο κόσμος που είχε αγανακτήσει από τη μόνιμη απεργία για κομματικούς λόγους στην κρατική αστική συγκοινωνία και ήταν υπέρ της ιδιωτικοποίησης σύντομα άλλαξε γνώμη περνώντας στην αντίθετη μεριά.Και όχι χωρίς δίκιο... 

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Αυτά τα επιχειρήματα επεκράτησαν στην Ελλάδα επειδή ποτέ δέν είχαμε πραγματική ελεύθερη αγορά.Σε καθεστώς υγιούς ανταγωνισμού,ο επιχειρηματίας έχει συμφέρον να παρέχη καλής ποιότητας "προϊόν",ώστε να μήν χάνη πελάτες.Εδώ όμως,με τίς αριστερές ιδεοληψίες περί "φτηνών συγκοινωνιών γιά τον λαό" και άλλα τοιαύτα φαιδρά,καταλήξαμε στα κρατικά μονοπώλια.

    Αν πρόσεξες η θέση μου δεν είναι η λαϊκίστικη θέση υπέρ δωρεάν συγκοινωνίας.Δεν μπορεί όμως στην Μπολόνια με κατα κεφαλήν ετήσιο εισόδημα πάνω από 30000 ευρώ και πολύ καλή συγκοινωνία το εισιτήριο να είναι 1,20 ευρώ και στην Θεσσαλονίκη με 17000 ευρώ κατα κεφαλήν 0,90 το αντίστοιχο(δυο μετεπιβιβάσεις).Κάτι δεν πάει καλά στην σύγκριση τιμών...Και δεν λαμβάνω καν υπόψη τα ποσοστά ανεργίας(τιμές για μεμονωμένο εισητήριο αγορασμένο πριν την επιβίβαση).Απο περιέργια η κάρτα απεριορίστων διαδρομώνεδώ έχει 36 ευρώ(η πόλη δεν έχει όμως μετρό)....Αυτό περί σωστής τιμής το έθεσες και εσύ σε προηγούμενη απάντηση...Στην ευρώπη το μοντέλο κρατικών συγκοινωνιών που λειτουργούν μόνοι τους σε μια περιοχή είναι το πιο διαδεδομένο

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Μήπως επειδή και αυτοί οι "φορείς" ήταν κρατικοί ή δημοτικοί,εν πάσει περιπτώσει όμως δημόσιοι;Προφανώς το να ανταγωνίζεται το δημόσιο τον...εαυτό του δέν είναι πετυχημένο μοντέλο

    Στην αγγλία επί θάτσερ ιδιωτικοποιήθηκαν όλες σχεδόν οι αστικές συγκοινωνίες...

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Τα προβλήματα συντονισμού στην Αθήνα προέκυψαν ακριβώς επειδή το μοντέλο δέν αφέθηκε να λειτουργήση κανονικά και επίσης επειδή δέν είχε προηγηθεί σοβαρή μελέτη τού όλου project,όπως γίνεται σε κάθε σοβαρό κράτος

    Τα προβλήματα συντονισμού προέκυψαν αφενός λόγω της προχειρότητας με την οποία ιδιωτικοποιήθηκαν οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας,πράγμα που οφειλόταν και στο γεγονός ότι δεν υπήρχε πρόθεση στην αρχή για τέτοια εξέλιξη αλλά το ζήτημα προέκυψε λόγω της παρατεταμένης απεργιακής κινητοποίησης στην εασ.Αφετέρου οι συγκοινωνιακοί φορείς δεν ενδιαφέρονταν για συνεννόηση μεταξύ τους και γιατί ο καθένας είχε μονοπώλιο στην περιοχή αρμοδιότητάς του (άρα δεν τους ένοιαζε ο πελάτης)και γιατί ο μήτσος ήταν δικός τους και κατά συνέπεια δεν έλεγχε κανένας(το ζήτημα αυτό οδήγησε στην μετέπειτα διάρθωση του επανακρατικοποιημένου φορέα)και φυσικά δεν υπήρχε ούτε κάρτα ανειλλημένων υποχρεώσεων ούτε τίποτα....

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Οσο γιά τον αθέμιτο ανταγωνισμό,υποθέτω ότι στην Αγγλία υπήρχε/υπάρχει σε πολύ μικρότερη κλίμακα απ'όση θα υπήρχε εδώ,ώστε δέν αποτελεί επιχείρημα κατά τής ιδιωτικής πρωτοβουλίας στίς αστικές συγκοινωνίες

    Όντως στην αγγλία τα προβλήματα ήταν πολύ λίγα και κυρίως στο μεταβατικό στάδιο.Μιλάμε για κράτος όμως,όχι για δελο/μπουρ...

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Δές άλλωστε τί συμβαίνει σήμερα στίς αεροπορικές συγκοινωνίες στην Ελλάδα,όπου υπάρχουν και λειτουργούν με επιτυχία τρείς ιδιωτικές εταιρίες σε σύγκριση με το τί συνέβαινε όταν υπήρχε μόνο η κρατική Ολυμπιακή.

    Για να είμαι ειλικρινής,έχω υπόψην μου δυο μόνο ελληνικές εταιρίες(Olympic και Aegean) οι οποίες και ελλείματα έχουν,και θνησιγενείς είναι(για αυτό προσπάθησαν να ενωθούν-πράγμα που απέτρεψε η ευρωπαϊκή ένωση) και σχεδόν δεν κάνουν ανταγωνισμό πλέον μεταξύ τους...Η Athens Airways ανέστειλε την λειτουργία της...Η τρίτη ποια είναι;Η κρατική κυπριακή ελλειμματική-ιδίως στην ελλάδα-Cyprus Airways;

    Όσον αφορά έχεις δίκιο ότι η κρατική ολυμπιακή ήταν χάλια σαν υπηρεσία...Έχοντας ταξιδέψει και με την ιδιωτικοποιημένη ολυμπιακή θα πω πως δεν θυμάμαι αεροσκάφος της κρατικής ολυμπιακής να είναι σε τόσο χάλια κατάσταση όσο το νοικιασμένο από άλλη εταιρία αεροσκάφος που πήρα....

    Η αλήθεια είναι ότι η aegean έφερε επανάσταση στην ποιότητα της αεροπορικής συγκοινωνίας...

    Όμως και η επανακρατικοποιημένη αστική συγκοινωνία της Αθήνας ήταν πολύ καλύτερη από αυτή και της παλιάς κρατικής και της ιδιωτικής.... 

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Το όραμα το είχε ο γνωστός "βρυκόλαξ" αλλά,όπως είπα και πρίν,δέν τον άφησαν να το υλοποιήση σωστά-ακριβώς επειδή η αστική συγκοινωνία,όπως και οι άλλες ΔΕΚΟ,χρησιμοποιήθηκε και αυτή από τους πολιτικούς γιά να διορίζουν κόσμο και να "ταϊζουν" τους δικούς τους ανθρώπους

    Το τι έκανε ο μήτσος είναι γνωστό(παραχώρηση τσάμπα των λεωφορείων,επιχορηγήσεις-που παρά την ιδιωτικοποίηση συνέχισαν να υπάρχουν-,το σκάνδαλο προμήθειας παρωχημένων λεωφορείων που ήταν ήδη εκτός παραγωγής(βέβαια ήταν καλύτερα από τα παλιά ουγγρικά ίκαρους),λεηλασία της αποθήκης ανταλλακτικών των συνεργείων κτλ.)

    Παράθεση:

    Hastaroth

    Ο παραλληλισμός πού έκανα είναι πετυχημένος διότι σε μιά υγιή ελεύθερη οικονομία,ανταγωνισμός υπάρχει ΚΑΙ στίς αστικές συγκοινωνίες,το δέ κράτος απλώς καθορίζει τους κανόνες και ελέγχη άν οι επιχειρηματίες "παίζουν" εντός αυτών,όπως κάνει και ο μαέστρος με την ορχήστρα.Αλλά είπαμε,εδώ είναι Ελλάδα.....

    Την γνώμη μουγια τον παραλληλισμό την εγραψα πιο πάνω.Την δική  σου την έγραψες.Οι συμφορουμίτες μας μπορούν να κρίνουν

    Υ.Γ.:δεν έχεις και σε πολύ εκτιμηση τους οπτήρες απ΄ότι φαίνεται...