ελληνική μουσική
123 online   ·  202.037 μέλη

Δίπλωμα πιάνου και εκτέλεση από μνήμης: ποιά ήταν η εμπειρία σας?

dominore
Περαστική Νότα
Chat
28.10.2012, 23:04

Γειά σας!

Είμαι μαθήτρια πιάνου για αρκετά χρόνια και ενώ έχω πάρει Πτυχίο, δυσκολεύομαι να μάθω απ'έξω τα κομμάτια για το Δίπλωμα. Τα έχω φτάσει σε ένα αρκετά καλό επίπεδο, αλλά γνωρίζω ότι αυτό δεν αρκεί και ότι σύμφωνα με τον κανονισμό, πρέπει να τα παίξω όλα από μνήμης. Απ'την άλλη, μου έχει τύχει να παρακολουθήσω Διπλώματα κατά τη διάρκεια των οποίων ο υποψήφιος μαθητής χάνεται και δυο και τρεις και τέσσερις φορές ή του βάζουν το βιβλίο μπροστά του εξαρχής (π.χ. στο κοντσέρτο, που είναι μεγάλο έργο) και παρ' όλα αυτά παίρνει άριστα...

Προβληματίζομαι πολύ για τα σταματήματα και τα κενά μνήμης που μου παρουσιάζονται σχεδόν σε κάθε έργο που παίζω απ'έξω και αναρωτιέμαι αν θα μπορέσω καν να πάρω Δίπλωμα εξαιτίας αυτού του προβλήματος. Μήπως γνωρίζετε τί γίνεται σε αυτή την περίπτωση, όταν ο μαθητής αδυνατεί να παίξει από μνήμης και παθαίνει πολλά "ατυχήματα"; Δεν μπορεί να γίνει καμία εξαίρεση για την "εκτέλεση από μνήμης", έστω σε κάποια έργα; Ποιά είναι η δική σας εμπειρία ως υποψήφιοι διπλωματούχοι, εξεταστές σε επιτροπή ή ακόμη και ακροατές;  


#1   
Nandia2
Βασική Νότα
Chat
29.10.2012, 22:03

Γεια!
Κανονικά η πιο σωστή μελέτη που πρέπει να κάνεις όσον αφορά το θέμα της μνήμης είναι να μαθαίνεις το κομμάτι απέξω -νότες σολφέζ. Μαθαίνεις απέξω τη γραμμή που παίζει το δεξί (να τη λες σαν ποίημα!) στην ταχύτητα που πρέπει να παιχτεί, απέξω ξεχωριστά τη γραμμή του αριστερού - κυρίως τη βασική μελωδία. Επίσης, όπου υπάρχει πολυφωνία, μαθαίνεις κάθε μελωδική γραμμή απέξω ξεχωριστά ή πειραματίζεσαι - παίζεις τη μία και ταυτόχρονα τραγουδάς την άλλη. Επίσης, είναι καλό να έχεις μια αρμονική είκόνα του κομματιού, π.χ. να ξέρεις κάποιες σημαντικές συγχορδίες του. Απαιτεί πολύ χρόνο όλο αυτό, αλλά αν αρχίσεις και το προσπαθείς θα δεις πως θα καλύπτεις κενά και θα ελαχιστοποιείς τις πιθανότητες να ξεχάσεις. Επίσης, υπάρχουν άτομα τα οποία έχουν οπτική - φωτογραφική μνήμη και έχουν την ώρα που παίζουν μπροστά τους την εικόνα της παρτιτούρας. Τέλος, αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι να βάζεις στηρίγματα σε κάθε σελίδα της παρτιτούρας, σημεία δηλ. από τα οποία θα μάθεις να ξεκινάς αν κάποια στιγμή χαθείς. Δεν ξερω αν μπορείς να παίξεις από μέσα κάποια κομμάτια, αλλά σίγουρα η βαθμολογία θα είναι χαμηλότερη..... γι'αυτό αν έχεις χρόνο διέθεσε να πειραματιστείς σε αυτά που σου είπα! Ελπίζω να βοήθησα λιγάκι....... καλό διάβασμα και καλή επιτυχία!


#2   
dominore
Περαστική Νότα
Chat
01.11.2012, 15:36
Σε ευχαριστώ Νάντια! Είχα διαβάσει και σε ένα άλλο θέμα του forum για τρόπους απομνημόνευσης. Το πρόβλημα είναι πως μετά το Πτυχίο μου, είχα αφήσει τη μελέτη του πιάνου για 2-3 χρόνια και δεν έπαιζα καθόλου από μνήμης. Έκανα άλλα τόσα χρόνια για να επανέλθω στο επίπεδο που ήμουν και να μάθω τα έργα για το Δίπλωμα και τώρα δεν μου μένει και πολύς χρόνος μέχρι τον Ιούνιο που λέω να δώσω εξετάσεις και έχω ήδη κάνει μεγάλες προσπάθειες σε αυτό το θέμα... Έχω δει ότι σε κάποια ωδεία δεν είναι τόσο αυστηροί με αυτή την απαίτηση, αλλά απ'την άλλη όταν ρώτησα την καθηγήτριά μου, ήταν κάθετη στο να μην παίξω από μέσα. Δεν ξέρω πώς συμβαίνει αυτό- να υπάρχει ένας νόμος και το κάθε ωδείο να ορίζει σε ποιούς κανονισμούς δεν θα υπακούει, σε ποιές περιπτώσεις θα κάνει εξαιρέσεις, κ.τ.λ. Αλλά, θα το εκτιμούσα πολύ αν εσύ ή κάποιο άλλο μέλος του forum μοιραζόταν την εμπειρία του...
#3   
Nandia2
Βασική Νότα
Chat
01.11.2012, 21:14

Ναι, συμβαίνει αυτό με τα ωδεία.... οπότε φρόντισε να μάθεις τί ισχύει στο δικό σου...!
Αλλά από μέσα και άριστα λίγο δύσκολο μου φαίνεται...!
Αν δίνεις Ιούνιο έχεις χρόνο να μελετήσεις έτσι ή τουλάχιστον στα σημεία που μπερδεύεσαι.... κι εγώ πέρυσι άρχισα να πειραματίζομαι με αυτό, στην αρχή μου φαινόταν πολύ δύσκολο, αλλά σου ανεβάζει την αυτοπεποίθηση. Ε... και στηρίγματα βάλε οπωσδήποτε.... προλαβαίνεις!!!


#4   
dominore
Περαστική Νότα
Chat
03.11.2012, 20:04
Γειά σου Νάντια! Αυτό για τα "στηρίγματα" μου το λέει και η δασκάλα μου, αλλά δυστυχώς από το άγχος μου "χάνω τη γη κάτω απ'τα πόδια μου" και τότε δεν υπάρχουν ούτε στηρίγματα, ούτε τίποτα... Μια φορά μου είχαν βάλει το βιβλίο μπροστά και ένιωθα σαν να είχα ξεχάσει πώς κάνουμε μουσική ανάγνωση... Για αυτό αγωνιώ τόσο για το τί μπορεί να συμβεί σε περίπτωση που κάποιος έχει αρκετά κενά μνήμης, σε ό,τι αφορά το Δίπλωμα. Έχω προσπαθήσει αρκετά και παρ'όλα αυτά συνεχίζω να ξεχνάω ή να κάνω σταματήματα. Αλήθεια, εσύ είσαι ήδη διπλωματούχος ή το προσπαθείς ακόμη;
#5   
Nandia2
Βασική Νότα
Chat
05.11.2012, 01:46

Έχω πτυχίο από το Εθνικό Ωδείο, έχω δώσει για δεξιοτεχνία και τώρα θα ετοιμάσω το δίπλωμα. Ξεκινάω κι εγώ δηλ. το διάβασμα! Απλά είχα κι εγώ πρόβλημα με αυτό το θέμα, η αλήθεια στις εξετάσεις δε χανόμουν, αλλά χανόμουν στις πρόβες που έκανα και δε μου άρεσε αυτό... ώσπου μου είπαν αυτά που σου είπα και το ελέγχω κάπως έτσι!
Ψαχνόμουν κι εγώ λιγάκι αυτό το διάστημα για κάτι καλύτερο, γιατί πάντα υπάρχει κάτι καλύτερο που μπορείς να βρεις όσον αφορά το πιάνο, κάτι βρήκα και ξεκινάω πάλι! Οπότε εγώ μόνο για το Εθνικό ξέρω να σου πω, πως αν παίξεις από μέσα ξεκινάς από λίαν καλώς βαθμολογικά..


#6   
Nandia2
Βασική Νότα
Chat
05.11.2012, 01:51

Α, επίσης βοηθούν πολύ και οι πρόβες σε κόσμο, δηλ. πριν δώσω εξετάσεις κάνω τρεις πρόβες - συναυλίες σε κοινό. Στην πρώτη έχω σταματήματα, στη δεύτερη λιγότερα, στην τρίτη καλύτερα κι έτσι ελέγχω το άγχος στις εξετάσεις (υπόψιν ότι είμαι πολύ αγχώδης όσον αφορά αυτό το θέμα!)


#7   
Yiannis-A
Περαστική Νότα
Chat
08.11.2012, 09:14

Καλημέρα dominore!

Αναρωτιέσαι για «Ωδεία» που άκουσες (αλήθεια ήσουν μπροστά;) με «ελαστικές» επιτροπές, γιατί; Μη μπαίνεις σε ερωτήματα και διαδικασίες που υποβαθμίζουν  τον κόπο που κάνεις και αποπροσανατολίζουν τη σκέψη σου!

Είναι σαν να λες «άκουσα ότι στο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης επιτρέπουν την αντιγραφή, άραγε μήπως και εγώ δικαιούμαι στο δικό μου να κάνω σκονάκι…;;;»  

Κάνεις κάτι υπέροχο, σπουδάζεις μουσική, γιατί δεν το απολαμβάνεις; Το πρόγραμμα σου προφανώς (αυτή τη στιγμή) δεν πιστεύεις ότι είναι ακόμα σε σολιστικό επίπεδο, ε, και; Θα το φτάσεις και θα είσαι περήφανη γι’ αυτό!

Και όταν θα το καταφέρεις, θα αποκτήσεις ένα Δίπλωμα Σολίστ Πιάνου που θα σε κάνει περήφανη όχι μόνο για τον τίτλο, αλλά και για τη διαδικασία. Και πίστεψε με, το ταξίδι αξίζει περισσότερο από τον προορισμό στη τέχνη.

Οι εκπτώσεις στη κοινωνία μας είναι παραδεκτές μόνο για τα εμπορικά καταστήματα και σε συμβουλεύω να μην τις εισαγάγεις στις σπουδές σου. Η τέχνη είναι κάτι δικό σου, που το επέλεξες όπως και τη καθηγήτριά σου. Τίμησε την απόφασή σου και μη διασπάς την ενέργεια σου για υπολύσεις και ανθυποεπιλογές.

Να παλεύεις, να αγωνιάς και να ρωτάς για το καλύτερο για σένα, τις σπουδές που κάνεις και τις δεξιότητες που αποκτάς. Να θυμάσαι ότι το μόνο μέτριο που μπορεί να δεχτεί (και αυτό παίζεται) η κοινωνία μας είναι ο καφές.  

Με όλο το σεβασμό και τη συμπάθεια, σου προτείνω να έχεις υπομονή, εμπιστοσύνη στη καθηγήτρια σου και καλή ψυχολογία.

Ελπίζω  «Dominore» στη μελέτη να είσαι όχι απλά «major», αλλά «Augmented»…!!!

Καλή επιτυχία στη πορεία και το στόχο σου!!!  


#8   
elkaloudis
Περαστική Νότα
Chat
09.11.2012, 16:01

Καλησπέρα,

Νομίζω πως ο καθένας, γνωρίζοντας τον εαυτό του και τις δυνατότητές του, προσαρμόζει τον τρόπο μελέτης του, έτσι ώστε να βγει το επιθυμητό αποτέλεσμα...

Να θέσω κάποια δεδομένα τα οποία θεωρώ πολύ σημαντικά...

Πρέπει (τουλάχιστον) μέχρι να δώσεις εξετάσεις, το διάβασμα να σου γίνει τρόπος ζωής. Τι εννοώ, πως κάποιος ξυπνάει το πρωί για να πάει στη δουλειά του συγκεκριμένη ώρα, κάνει διάλειμμα για φαγητό και σχολάει πάλι συγκεκριμένη ώρα (λέμε τώρα!!!); Έτσι πρέπει κι εσύ να βάλεις ένα πρόγραμμα τουλάχιστον 6 ωρών την ημέρα ΚΑΘΕ μέρα (το πολύ ένα ρεπό!), έστω και σπαστά. Το παραπάνω είναι πολύ σημαντικό διότι πρέπει να υπάρχει μια συνεχής εξέλιξη. Αυτό δε σημαίνει πως δεν θα κάνεις και πράγματα τα οποία σε χαλαρώνουν.(η μέρα δεν έχει μόνο 6 ώρες...)

Πάμε τώρα στο διαδικαστικό κομμάτι...

Νομίζω πως το κλειδί για να τα μάθεις απέξω, είναι να έχεις κάνει σε κάθε κομμάτι, αρμονική και μορφολογική ανάλυση. (να γνωρίζεις δηλαδή που έχει μετατροπίες, θέματα, αντιθέματα, επεξεργασία κτλ. κτλ.) Αφού έχεις κάνει το παραπάνω και έχεις μια άποψη για το κάθε κομμάτι, τότε μπορείς να ξεκινάς να το μαθαίνεις αποσπασματικά, με βάση την ανάλυση που έχεις κάνει πιο πριν... Εννοείται πως δεν θα προσπαθήσεις να το παίζεις γρήγορα απέξω, κι ας μπορείς να το παίζεις απο το βιβλίο (γρήγορα). Αν μπορέσεις να το παίζεις απέξω αργά, τότε όταν το παίξεις γρήγορα (μετέπειτα) θα ακούγεται crystal clear που λένε!!!

Τέλος να σου θυμίσω πως δεν πρέπει να απογοητεύεσαι, και ότι τίποτα δεν είναι αδύνατο. Να κοιτάξεις να το ζήσεις όσο πιο πολύ γίνεται, διότι όπως θα καταλάβεις κι εσύ στη πορεία, η εμπειρία αυτή είναι απο τις λίγες...

Καλή μελέτη και σίγουρη επιτυχία!!!

[ τροποποιήθηκε από τον/την elkaloudis, 09-11-2012 16:04 ]


#9   
dominore
Περαστική Νότα
Chat
15.11.2012, 22:30
Καλησπέρα και σας ευχαριστώ όλους για τις συμβουλές και την ενθάρρυνσή σας! Η αλήθεια είναι ότι έχω αποθαρρυνθεί αρκετά τον τελευταίο καιρό- μιας και έχουν περάσει αρκετοί μήνες και εξακολουθώ να έχω αυτό το πρόβλημα με το απ'έξω... Δεν είναι πάντως ότι δεν μελετάω ή ότι θέλω να κάνω έκπτωση σε προσπάθεια ή σε "υπακοή και συμμόρφωση με τον κανονισμό". Απλώς, έχω εξαντλήσει κάθε προσπάθεια, υπομονή, προτεινόμενο τρόπο μελέτης, κ.τ.λ. και αναρρωτιέμαι αν τον Ιούνιο- που πρέπει να δώσω εξετάσεις, γιατί δεν με παίρνει άλλο οικονομικά- όσο καλά και να παίξω, μου πούνε "έκανες πολλά σταματήματα, είχες κενά μνήμης, οπότε δεν σε περνάμε". Ήθελα να μάθω τί γίνεται γενικότερα, πέρα από τον νόμο του ΦΕΚ και την τακτική που ακολουθεί το ωδείο μου (η οποία, δυστυχώς, δεν είναι ίδια για όλους τους μαθητές). Αλλά, απ' ό,τι φαίνεται, είτε είμαι από τους λίγους μαθητές επί διπλώματι που αντιμετωπίζουν τέτοιο πρόβλημα, είτε είναι μάλλον δύσκολο να βγει κάποιος και να γράψει "έπαιξα από μέσα"... Έχω πάντως την αίσθηση ότι στα περισσότερα ωδεία γίνονται διευκολύνσεις σε τέτοια θέματα, απλώς δεν το λένε και το πόσο θα σε βοηθήσουν ή πώς θα σε κρίνουν, εξαρτάται από άλλους παράγοντες- όπως την επιτροπή, τις σχέσεις που έχει ο δάσκαλος με τον διευθυντή, κ.λ.π. Εννοείται ότι θα κάνω την προσπάθειά μου, αλλά "με πνίγει το δίκιο" που μπορεί να μην μου αναγνωριστεί και όλα αυτά τα χρόνια σπουδών να πάνε χαμένα. Και απ'την άλλη να έχω δει με τα μάτια μου μαθήτρια στο ίδιο ωδείο να παίρνει άριστα παίζοντας από μέσα... Να είμαι, δηλαδή, "συνεπής και σωστή" και αυτό να βγει εις βάρος μου. Και πάλι, σας ευχαριστώ για τις προτάσεις σας- θα τις ακολουθήσω, αν και η δασκάλα μου δεν είναι τόσο της αρμονικής και μορφολογικής ανάλυσης.
#10