ελληνική μουσική
92 online   ·  204.574 μέλη

Κλειδί και key

killbill2
Συγχορδία Ματζόρε
Chat
20.04.2018, 08:14

Λοιπόν, μη βαράτε! :)

@freedom φυσικά και γνωρίζω για την ύπαρξη τον γνωμόνων και έχω διδαχθεί τη θεωρία τους. Απλά ποτέ δεν κατάλαβα τη χρησιμότητά τους, αφού μπορείς να γράψεις σχεδόν τα πάντα σε γνώμονα ΣΟΛ και να απαλλαγείς από το τρανσπόρτο για κάθε νότα.

Η αλήθεια είναι, ότι ευτυχως ποτέ δεν χρειάστηκε να παίξω με γνώμονα ΦΑ αφού στο φλάουτο πάντα οι παρτιτούρες είναι σε γνώμονα ΣΟΛ και ας έχει 500 βοηθητικές γραμμές πάνω από το πεντάγραμμο, κανένα πρόβλημα, και στο αρμόνιο επίσης όσα βιβλία έχω κάνει είναι σε γνώμονα ΣΟΛ.

Μπορώ να παραθέσω 100άδες παρτιτούρες, όπου δεν δημιουργείται κανενα πρόβλημα με το να γραφεί το αριστερό χέρι σε γνώμονα ΣΟΛ, διευκολύνοντας την ανάγνωση, και απαλάσσοντας από τον μαζοχισμό να κάνεις τρασνπόρτο για κάθε νότα που βλέπεις!

@iereas Εγώ είπα οι αριθμοί για τις οκτάβες να γράφονται όταν πρέπει, και όχι σε κάθε νότα, ούτε όποτε θέλω εγώ. Όταν πρέπει! Λογικό δεν είναι; Αν πχ πρόκειται στο πιάνο να παίξεις κάτι 5 οκτάβες πάνω, τότε γιατί να μη γράψεις τις νότες μέσα στο πεντάγραμμο που διευκολύνει την ανάγνωση και απλά να βάλεις τον αριθμό (5 oct) στην αρχή του πενταγράμμου;

Τελος παντων, δεν εχω παρει μια απαντηση που να με ικανοποιεί, γιατί να πρέπει να υποβάλομαι στη διαδικασία να "μεταφράζω" 3 ημιτονια πάνω την κάθε νότα που βλέπω. Το θεωρώ δύσχρηστο, άσκοπο και οτι κάνουμε τα εύκολα δύσκολα.

Ο εγκέφαλός μου αδυνατεί να βλέπει πχ νότα στο 1ο διάστημα και για το αριστερό και για το δεξί χέρι, και άλλο πλήκτρο  να πρέπει να πατήσει στο δεξί χέρι και άλλο στο αριστερό! Γιατί να υπάρχει αυτό το μπέρδεμα; Μου φαίνεται παράλογο, όταν για το παράδειγμα που είπα θα μπορούσε στο αριστερό να έχει γνώμονα ΣΟΛ και να σου έχει τη νότα στο 2ο διάστημα. Απλά πράγματα!

Και στα πιο απλά κομμάτια που έχω για πιάνο, το αριστερό χέρι είναι σε γνώμονα ΦΑ! Ακόμα και σε μια παρτιτούρα για το "Happy birthday to you" το αριστερό χέρι είναι σε γνώμονα ΦΑ! Ελεος!


#41   
freddom
Βασική Νότα
Chat
20.04.2018, 08:46
Εσύ είπες πριν - εκτός αν κατάλαβα λάθος- ότι η πιο μπάσα νότα του φλαουτου είναι η ντο με μια βοηθητικη κάτω από το πεντάγραμμο και η ανώτερη έκταση τρεις οκτάβες. Άρα δεν έκτελουνται μπασες φωνές, άρα δεν χρειάζεται το κλειδ φα που είναι για μπάσα. Στο πιάνο ή έκταση είναι σχεδόν 8 οκτάβες. Και στο ίδιο μέτρο μπορεί να έχεις δεκαπέντε νότες κάθε μια από τις οποιες ειναι σε άλλη οκτάβα. Και δεν είναι σπάνιο. Καθολου. Είσαι στην αρχή και έχεις δει πολύ απλά κομμάτια. Απλοποιημενα αν προτιμας.Αλλά αν δεν εξασκηθεις στα απλά κομμάτια τύπου happy birthday δεν θα παίξεις συνθετα, όπως την αυθεντικη moonlight. Η φύση του πιάνου είναι τετοια που τα κομμάτια γράφονται σε διάφορα κλειδιά για να καλυπτεται όλη η έκταση του. Δεν είναι μαζοχισμός. Είναι η γραπτή γλώσσα του οργανου
#42   
iereas
Βασική Νότα
Chat
20.04.2018, 20:28

STEFANOS604,έγραψα ένα σχόλιο στο άρθρο σου "Κουρδίσματα, συγκερασμένα και ασυγκέραστα συστήματα",το οποίο για κάποιο λόγο δεν εμφανίζεται.Δεν ξέρω αν το έσβησε ο διαχειριστής ή αν υπάρχει κάποιο τεχνικό πρόβλημα.Αυτή η συζήτηση για τον συγκερασμό στην ευρωπαϊκή μουσική είναι ιστορική-θεωρητική και δεν έχει καμία πρακτική αξία σήμερα.Το ισοσυγκερασμένο σύστημα έχει ορθώς(κατά την γνώμη μου) υιοθετηθεί εδώ και μερικούς αιώνες.


#43   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
20.04.2018, 21:14
είδα την ειδοποίηση αλλά σχόλιο δεν βλέπω. Πιθανόν για ξαναπροσπάθησε αλλιώς να το αναφέρουμε στον Jorge
#44   
iereas
Βασική Νότα
Chat
21.04.2018, 14:38

Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να το αναφέρουμε.Όπως εγώ και εσύ βλέπουμε ότι υπάρχει ειδοποίηση και δεν υπάρχει σχόλιο,έτσι το βλέπει και αυτός.Και η συζήτηση που κάνουμε εδώ είναι δημόσια.Δεν νομίζω πως έγραψα κάτι προσβλητικό,οπότε υποθέτω πως είναι τεχνικό το πρόβλημα.Ήταν μακροσκελές το σχόλιό μου και είναι εκνευριστικό και αποθαρρυντικό να γράφεις ένα κείμενο και να το βλέπεις να χάνεται.Θα ξαναπροσπαθήσω...


#45   
iereas
Βασική Νότα
Chat
21.04.2018, 17:02

Στέφανε,δεν γίνεται τίποτα.Κουράστηκα...Γράφω το σχόλιό μου εδώ:

Όταν μια χορδή ή στήλη αέρα πάλλεται δεν το κάνει μόνο κατά όλο το μήκος της αλλά συγχρόνως και κατά τα μισά της και κατά τρίτα της και κατά τέταρτά της και πάει ως το άπειρο θεωρητικά.Αυτοί οι διαφορετικοί παλμοί παράγουν διαφορετικούς ήχους με συχνότητες ακέραια πολλαπλάσια της αρχικής συχνότητας (δηλαδή της συχνότητας που αντιστοιχεί στο συνολικό μήκος της χορδής ή του σωλήνα).Από όλους αυτούς τους ήχους κυριαρχεί (σε dB) ο πρώτος αρμονικός που αντιστοιχεί στο συνολικό μήκος της χορδής ή του σωλήνα.Οι υπόλοιποι αρμονικοί έχουν πολύ μικρότερη ένταση (μειώνεται κάθε φορά από αρμονικό σε αρμονικό) και δεν γίνονται εύκολα αντιληπτοί παρά μόνο συμμετέχουν στο ΗΧΟΧΡΩΜΑ του οργάνου.Το τονικό ύψος κάθε φθόγγου εξαρτάται από την συχνότητα του πρώτου ή θεμελιώδη αρμονικού.Το ηχείο - ανάλογα τα υλικά και την κατασκευή του - ενισχύει κάποιους αρμονικούς και συντελεί στην μοναδική χροιά του κάθε οργάνου.

Η ανάλυση του Πυθαγόρα στηρίζεται στην μαθηματική σκέψη της εποχής του,δηλαδή στις αναλογίες.Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε τρόπος να εξακριβωθεί το απόλυτο κούρδισμα μίας χορδής με βάση μία σταθερή συχνότητα,διότι δεν είχαν ανακαλυφθεί να τεχνικά μέσα που διαθέτουμε σήμερα.Ο Πυθαγόρας,δηλαδή,κούρδισε το μονόχορδό του σε μία τυχαία αρχική συχνότητα.Αυτή η πρακτική εφαρμόζεται και στην σημερινή βυζαντινή μουσική:αν ο αρχικός φθόγγος ενός ψαλμού είναι ο Νη,τότε ο ψάλτης μπορεί να αντιστοιχίσει αυτό το Νη με οποιαδήποτε νότα του πιάνου "βολεύει" την φωνή του.

Από εκεί και πέρα,ανάλογα με το είδος της μουσικής,μπορούμε να χωρίσουμε την οκτάβα (η οποία βρίσκεται στην διπλάσια συχνότητα της αρχικής) σε όσα μέρη θέλουμε.Στο ισοσυγκερασμένο σύστημα,που χρησιμοποιείται στην ευρωπαϊκή μουσική εδώ και μερικούς αιώνες,η οκτάβα χωρίζεται σε 12 ίσα μέρη,που σημαίνει ότι κάθε νότα αντιστοιχεί σε μία συγκεκριμένη συχνότητα.Αυτό είναι αποτέλεσμα της επιστημονικής προόδου,της εξέλιξης της δυτικής μουσικής και της ανάγκης για ομοιογένεια κατά την εκτέλεση μουσικών έργων από πολλά και διαφορετικά όργανα.Έχεις σκεφτεί πώς θα ακούγεται μία True Temperament κιθάρα όταν παίζει μαζί με Equal Temperament όργανα,όπως το πιάνο;Ξέρεις πόσες παράμετροι επηρεάζουν το intonation στην κιθάρα;Ρίξε μια ματιά σ' αυτά τα βιντεάκια:

https://www.youtube.com/watch?v=NEjekEOMWmg

https://www.youtube.com/watch?v=ERF1Kk5kcR8

Το αυτί του κάθε ανθρώπου έχει τις προτιμήσεις του,την ιστορία του,τις ιδιοτροπίες του,τις δυνατότητές του,την εκπαίδευσή του.Τι αντιλαμβάνεται ο καθένας ως "φάλτσο" εξαρτάται από όλους τους παραπάνω παράγοντες.Δεν είναι τυχαίο ότι όσοι μεγαλώνουν με ακούσματα δυτικής μουσικής αντιλαμβάνονται ως "φάλτσο" το άκουσμα της μαλακής χρωματικής κλίμακας στην βυζαντινή μουσική.Εγώ εξασκώ το αυτί μου σε καθημερινή βάση εδώ και πολλά χρόνια χρησιμοποιώντας μερικά προγράμματα στον υπολογιστή.Το αυτί μου έχει συνηθίσει στο ισοσυγκερασμένο σύστημα.Στο βιντεάκι που παρέθεσες με τον βιολιστή,αυτό το σι ύφεση στο έργο του Bach που αυτός θεωρεί σωστό εμένα μου ακούγεται φάλτσο.Έχει τύχει να ακούσω ζωντανά μουσική μπαρόκ από όργανα της εποχής εκείνης με χορδές από έντερο ζώων.Ήταν θεόφαλτσο το αποτέλεσμα!Επίσης,το έργο με το κουαρτέτο εγχόρδων στο ίδιο βίντεο μού ακούγεται θεόφαλτσο!Στα πνευστά όργανα,όπως και στην κιθάρα,υπάρχουν πολλές παράμετροι που επηρεάζουν το intonation.Στο προφίλ σου γράφεις ότι παίζεις τρομπέτα.Δοκίμασε να τραβήξεις την γλώσσα σου προς τα πίσω όταν παίζεις μία νότα να δεις πόσο θα ψηλώσει η νότα αυτή!Μην βασιστείς,όμως,στο αυτί σου για να καταλάβεις την διαφορά.Χρησιμοποίησε κουρδιστήρι.Εγώ όταν μελετάω κοντραμπάσο έχω διαρκώς αναμμένο το κουρδιστήρι στο αναλόγιο.Και,πίστεψέ με,έχω πολύ καλά εκπαιδευμένο αυτί...

Καταλήγοντας,θέλω να τονίσω ότι σήμερα δεν τίθεται πλέον ζήτημα επιλογής συστήματος συγκερασμού στην ευρωπαϊκή μουσική.Έχει υιοθετηθεί επισήμως το ισοσυγκερασμένο σύστημα εδώ και πολλές δεκαετίες.Μπορεί κάποιοι νοσταλγοί άλλων εποχών να το επαναφέρουν συνεχώς στην επικαιρότητα,όμως αυτοί είναι σίγουρα μειοψηφία.Σε ένα εργοστάσιο που κατασκευάζονται κιθάρες,τι ποσοστό της παραγωγής πιστεύεις ότι αποτελούν οι True Temperament κιθάρες;Έχω δει και άταστες κιθάρες.Πόσοι παίζουν,όμως,με αυτές;


#46   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
21.04.2018, 18:52

έθεσα το μεστό σχόλιο σου στο άρθρο και πράγματ ενώ δείχνει ότι το άρθρο σχολιάστηκε το σχόλιο δεν εμφανίζεται. Ενημέρωσα τη διεύθυνση


#47