Τον μουσικό Fourier του kithara.gr τον σέβομαι κι έχω μάθει πολλά απ’ αυτόν.
Δείτε τη χρήση του key = κλειδί = τονικότητα στο παρακάτω απόσπασμα άρθρου του:
QUEEN - BOHEMIAN RHAPSODY: Η ΜΕΤΑΤΡΟΠΙΑ ΤΡΙΤΟΝΟΥ
Εισαγωγή: Μετατροπία και απόσταση κλειδιών
Η μετατροπία, δηλαδή, η αλλαγή τονικότητας/κλειδιού, είναι μια τεχνική που προσφέρει ανανέωση στο ενδιαφέρον του ακροατή μιας και εισάγει καινούριους φθόγγους και μετατοπίζει την "κυριαρχία" του τονικού φθόγγου του αρχικού κλειδιού στον τονικό φθόγγο του επόμενου κλειδιού. Στην μοντέρνα, Mainstream μουσική (pop/rock/metal κ.τ.λ.π.), η μετατροπία, αν υπάρχει, συνήθως συνοδεύει μία δομική αλλαγή του κομματιού, π.χ, την είσοδο ενός νέου section. Για παράδειγμα, ένα κομμάτι μπορεί να ξεκινήσει σε ένα κλειδί και να παραμείνει εκεί μέχρι την πρώτη εμφάνιση του chorus το οποίο παρουσιάζεται με ταυτόχρονη αλλαγή τονικότητας. Αυτή η σύνδεση μετατροπίας-δομής κάνει την τεχνική της μετατροπίας πιο εύκολη για τον συνθέτη, αφού ο ακροατής "δέχεται" την αλλαγή της τονικότητας ως μέρος της αλλαγής διάθεσης που επιφέρει ο ερχομός του νέου section. (Αντίθετα, στην κλασσική μουσική όπου η μετατροπία μπορεί να εμφανίζεται ακόμα και πριν τελειώσει μία μουσική φράση, ο συνθέτης πρέπει να είναι προσεκτικός στο πως θα την πραγματοποιήσει.)
Ας θεωρήσουμε, λοιπόν, ότι συνθέτουμε ένα κομμάτι, και επιλέγουμε μία αρχική (βασική) τονικότητα. Κατά την διαδικασία της σύνθεσης νιώθουμε την ανάγκη για αλλαγή της τονικότητας, π.χ., επειδή το κομμάτι προκύπτει να είναι μεγάλης διάρκειας. Το ερώτημα είναι σε πιο κλειδί θα περάσουμε. Παρατηρήστε ότι οι επιλογές μας είναι υπερ-αρκετές. Έχουμε να επιλέξουμε μεταξύ 11, διαφορετικών από τον αρχικό, τονικούς φθόγγους, με δυνατότητα το αντίστοιχο κλειδί να είναι είτε major είτε minor (στην συζήτηση δεν συμπεριλαμβάνω και modes όπως Lydian, Phrygian, κ.τ.λ.π. για ευκολία). Σε αυτά, προσθέστε και το κλειδί με τον ίδιο τονικό φθόγγο αλλά στο διαφορετικό mode (π.χ., μετατροπία από C major σε C minor ή το αντίστροφο).
Η μουσική εμπειρία (ρεπερτόριο) αλλά και θεωρία, δίνει προτεραιότητα σε ένα μικρό υποσύνολο των διαθέσιμων κλειδιών, τα ονομαζόμενα "κοντινά"/"γειτονικά" (closely related) κλειδιά. Κοντινά κλειδιά ονομάζουμε αυτά που έχουν τονική συγχορδία μια από τις τριαδικές συγχορδίες της εναρμονισμένης κλίμακας του αρχικού κλειδιού. Για παράδειγμα, ας δούμε ποια είναι τα κοντινά κλειδιά του C major κλειδιού. Οι συγχορδίες που ανήκουν στο κλειδί είναι, ως γνωστών, οι
C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim,
όπου οι συγχορδίες είναι όλες major εκτός αυτών με ένδειξη "m" (minor) ή ένδειξη "dim" (diminished). Τα κοντινά κλειδιά του C είναι τα κλειδιά με τονική μιας από τις συγχορδίες Dm, Em, F, G και Am. …………….
Την ενδιαφέρουσα συνέχεια στο #60 του Thread:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81075.msg682209#msg682209