Quote:
|
Το μέλος Orfeus στις 27-04-2005 στις 12:14 έγραψε:
Μία διευκρίνηση θέλω να κάνω...
Η θρησκεία "μας" δεν είναι Επίσημη.
Σύμφωνα με το σύνταγμα, θεωρείται Επικρατούσα (άρθρο 3).
Και έχει διαφορά το ένα από το άλλο!!!!
[/I]
|
|
Γιώργο σιγά μην σε άφηνα να έχεις τη δόξα…!
Λοιπόν, αναφορικά με το αν η θρησκεία μας μπορεί να θεωρηθεί «επίσημη» αν και το άρθρο 3 του Συντάγματος την αναφέρει ως «επικρατούσα» θα απαντήσω τα εξής:
Για το εν λόγω ζήτημα συμβουλεύτηκα μερικά από τα βιβλία Δικαίου της Σχολής, ενώ επιπρόσθετα προσπάθησα και τελικώς ήρθα σε επικοινωνία με καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου, ο οποίος βρήκε το ερώτημα εύγλωττο και άξιο ανάλυσης.
Βέβαια δεν προέβη σε αυτή τη μελέτη, για να απαντήσω στο Γιώργο ασφαλώς.
Απλά με ξένισε και με σόκαρε το γεγονός ότι το Σύνταγμα μας, δεν αναγνώριζε ως επίσημη αλλά επικρατούσα (καπελωμένη δηλαδή), τη θρησκεία της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
1) Η πρώτη μου εκ των ων ουκ άνευ προσέγγιση έγινε στο θέμα από γλωσσική-ετυμολογική πλευρά. Ποια είναι η ουσιαστική διαφορά των δύο λέξεων που τις καθιστά αντίθετες;
Από γλωσσική πλευρά λοιπόν, οι λέξεις επίσημη και επικρατούσα έχουν διαφορετική σημασία.
Επίσημος χαρακτηρίζεται αυτός που έχει θεσπιστεί από το κράτος, την πολιτεία, ενώ
επικρατών χαρακτηρίζεται αυτός που υπερτερεί, υπερισχύει έναντι άλλων συναφών/ ομοειδών, ο κυρίαρχος.
Από τα ανωτέρω μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η Ορθόδοξη Θρησκεία είναι επικρατούσα λόγω του ότι αποτελεί το κυρίαρχο δόγμα στο Ελληνικό κράτος.
2) Η δεύτερη σαφώς προσέγγιση θα ήταν καθαρώς νομική.
Χαρακτηριστικά αναγράφω τα του Συντάγματος γραφέντα και ψηφισθέντα:
ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Όπως αναθεωρήθηκε με το Ψήφισμα της 6ης Απριλίου 2001 της Ζ΄ Αναθεωρητικής Βουλής των Ελλήνων
Εις το Όνομα της Αγίας Και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Βασικές διατάξεις
ΤΜΗΜΑ Β΄
Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας
§ 1
Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη εκκλησία του Χριστού· τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία Αρχιερέων και από την Διαρκή Ιερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Τόμου της κθ΄ (29) Ιουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
§ 2 Το εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Κράτους δε αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.
§ 3 Το κείμενο της Αγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. Η επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδας και της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας στην Κωνσταντινούπολη.
Από νομικής άποψης, μελετώντας τα ανωτέρω άρθρα μπορούμε να προβούμε στην εξής ερμηνεία:
Εφόσον δεν έχει επέλθει χωρισμός Κράτους-Εκκλησίας, ουσιαστικά η ορθόδοξη θρησκεία είναι η επίσημη.
Απλώς, δηλώνεται ως επικρατούσα, για να εννοηθεί ότι είναι η θρησκεία των περισσοτέρων. Είναι δηλαδή θέμα δημοκρατίας. Υπονοείται ότι υπάρχουν και άλλες θρησκείες, αλλά δεν έχουν επικρατήσει.
ΥΓ: Ευχαριστώ θερμά τον κύριο Αργυρόπουλο για τη συζήτηση που είχαμε πάνω στο θέμα και τη γενικότερη καθοδήγηση