ελληνική μουσική
    530 online   ·  210.840 μέλη

    Μπρέγκοβιτς: Τα ρεμπέτικα, η καλύτερη μουσική των Βαλκανίων

    mary_omikron
    21.03.2013, 13:32

    Μπρέγκοβιτς: Τα ρεμπέτικα, η καλύτερη μουσική των Βαλκανίων

    «Από τις μελωδίες που επηρέασαν περισσότερο την καλλιτεχνική μου προσωπικότητα, είναι η μουσική από την ταινία «Ρεμπέτικο» του Σταύρου Ξαρχάκου (1983). Τα ρεμπέτικα είναι, μάλλον, η καλύτερη μουσική που έχουν τα Βαλκάνια - ένα φυσικό μείγμα οθωμανικής και ορθόδοξης μουσικής. Η σέρβικη μουσική πάντα υπήρξε κάτω από τη μεγάλη επιρροή της ελληνικής μουσικής. Το ρεμπέτικο, το ανακάτεμα της οθωμανικής και της ορθόδοξης μελαγχολίας, είναι ίσως το καλύτερο που έχουμε στα Βαλκάνια» λέει ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Νέος Κόσμος».

    Ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς που βρέθηκε στην Αυστραλία για συναυλίες πρόσθεσε πως στο σπίτι του έχει μια μεγάλη συλλογή από παλιά ρεμπέτικα τραγούδια και δίσκους, στην οποία επανέρχεται συχνά.

    Τη σέρβικη και την ελληνική μουσική ακόμα και σήμερα, λέει, δένει το γεγονός ότι στα καλύτερά τους χρόνια, ήταν γραμμένες για να συνοδεύσουν το ποτό. «Από την πρώτη μου συνάντηση με τους Έλληνες μουσικούς, την περίοδο που έκανα το πρώτο μου τραγούδι με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, ένιωσα πως η μουσική μου στην Ελλάδα βρίσκεται στο σπίτι της» λέει.

    Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του 62χρονου μουσικού, συνθέτη και καλλιτέχνη, η οποία ακόμα κι έπειτα από τόσα χρόνια έχει αναδρομική χροιά, ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς σημείωσε τεράστιες εμπορικές επιτυχίες και στην Ελλάδα, με καταπληκτικές μουσικές από τις ταινίες «Arizona Dream», «Underground» και «Καιρός των Τσιγγάνων» ειδικά όταν αυτό αξιοποιήθηκε από την Άλκηστη Πρωτοψάλτη που τραγούδησε το «Βενζινάδικο».

    Η συνεργασία του με τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής, όπως ο Γιώργος Νταλάρας, η Χάρις Αλεξίου, καθώς και με την ηθοποιό Μαρία Ναυπλιώτου, μετέτρεψε τον Γκόραν Μπρέγκοβιτς σε προσωπικότητα αναγνωρίσιμη στους απανταχού Έλληνες. Η παρουσία του στην Ελλάδα είναι τόσο συχνή, που, όπως λέει και ο ίδιος στον «Νέο Κόσμο», η μουσική του στην Ελλάδα είναι σαν «στο σπίτι της».

    http://www.enikos.gr/lifestyle/130375,Mpregkovits:_Ta_rempetika_h_kalyterh_mo.html


    hp
    21.03.2013, 22:54

    Όλα καλά και μπράβο του για το μεγαλύτερο μέρος της καλλιτεχνικής του πορείας. Οι συνεργασίες με το Κουστουριτσα οι κορυφές για μένα.

    Αλλά αυτό το..ένα φυσικό μείγμα οθωμανικής και ορθόδοξης μουσικής δε μ΄αρέσε. Πόνεσε λίγο είναι η αλήθεια γιατί πολλοί κάτι τέτοια τα καταπίνουν αμάσητα.


    deathminor88
    22.03.2013, 01:55
    Οι κλίμακες (οι δρόμοι) στα ρεμπέτικα έχουν τεράστια σχέση με την οθωμανική μουσική, και με την συνέχειά της, την τούρκικη του 20ου αιώνα. Γιατί δε σου άρεσε; Η ελληνική μουσική έχει στοιχεία από σχεδόν κάθε είδους πολιτισμό και κάθε είδους κουλτούρ που πάτησε σε αυτόν τον τόπο.
    costaspanag
    22.03.2013, 12:24

    Παράθεση:

    Το μέλος deathminor88 στις 22.03.2013, 01:55 έγραψε...
    Οι κλίμακες (οι δρόμοι) στα ρεμπέτικα έχουν τεράστια σχέση με την οθωμανική μουσική, και με την συνέχειά της, την τούρκικη του 20ου αιώνα....

    "...Τα ονόματα των δρόμων

     Οι περισσότεροι έχουν το όνομα του αντίστοιχου μακάμ, πχ ουσάκ, χιτζαζ κλπ.  Άλλοι έχουν ονόματα από τους τρόπους της Δυτικής μουσικής (ματζόρε, αρμονικό μινόρε). Άλλοι από περιοχές της Ελλάδας (Πειραιώτικος) ή από τίτλους τραγουδιών (Ταμπαχανιώτικος).

     Αν και πολλές ονομασίες τους έχουν αραβική ή και τουρκική προέλευση,  οι δρόμοι σχετίζονται με τους  «ήχους» της Βυζαντινής μουσικής, που αποτελούν συνέχεια των «τρόπων» της αρχαίας ελληνικής μουσικής. Έχουν σχέση με τα αραβοπερσικά μακάμ (μακάμια ή μακαμάτ), αλλά δεν ταυτίζονται με αυτά. Τα μακάμ είναι πολύ περισσότερα και δεν αντιστοιχούν απόλυτα με τους δρόμους που φέρουν το ίδιο όνομα  Αντιστοιχούν και αυτά με Βυζαντινούς ήχους, αν και υπάρχουν ήχοι που δεν έχουν αντίστοιχο μακάμ (πχ. ο ήχος Άγια ή Νενανώ, τον οποίο ακολουθεί το χασάπικο Πολίτικο «Έμορφη γλυκειά πολίτισσά μου»)……..

    ……. -Η ελληνική παραδοσιακή μουσική μπορεί να μοιάζει με την τουρκική, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχει «τουρκική προέλευση». Οι Έλληνες είχαν δημιουργήσει  υψηλό μουσικό πολιτισμό στη Μικρά Ασία  πολύ πριν έλθουν εκεί οι Τούρκοι..

     -Η αραβοπερσική και τουρκική μουσική χρησιμοποιούν ασυγκέραστα όργανα (ούτι, βιολί, σάζι κλπ) και μακαμ με μικρομόρια και όχι συγκερασμένα, όπως είναι οι δρόμοι του μπουζουκιού...."

    (από το άρθρο  Ας ξαναδούμε τους μουσικούς δρόμους )

    «...Το Ρεμπέτικο τραγούδι

    Από τα σημαντικότερα και δημοφιλέστερα είδη γνήσιου και αυθεντικού ελληνικού
    τραγουδιού........

    …Ακολουθεί κλίμακες και τρόπους «δρόμους» που προέρχονται από τους Βυζαντινούς ήχους, με ονόματα από το αντίστοιχο αραβικό σύστημα των μακάμ, που και τα δυό  σχετίζονται με τους αρχαίους ελληνικούς τρόπους….

    ...…Πολεμήθηκε, κυνηγήθηκε, συκοφαντήθηκε, διαστρεβλώθηκε  και αγνοήθηκε συστηματικά, σαν τραγούδι του υποκόσμου,... .....αλλά και σαν «ανατολίτικο» και "τούρκικο".

    ΄Ομως είναι γνήσια ελληνικό, με επιδράσεις από το Βυζαντινό μέλος και τη μουσική του ελληνισμού της Μ. Ασίας.  Οπως λέει ο Μάρκος Βαμβακάρης σε μαγνητοφωνημένη του συνέντευξη: "Ολα είναι Βυζαντινά τα δικά μου τραγούδια, αρχαία".....»

    (από το άρθρο  Το αστικό λαϊκό τραγούδι ).

    [ τροποποιήθηκε από τον/την costaspanag, 22-03-2013 13:10 ]


    hp
    22.03.2013, 16:11

    Θέλει διάβασμα, μπόλικο άκουσμα και παίξιμο για να καταλάβεις τι δε μου άρεσε.  Εκτός απο αυτά που αναφέρει  ο κ. Κώστας αυτό που με ενοχλεί είναι το  'ορθόδοξη μουσική'Innocent{#emotions_dlg.walkman}Innocent.

    κύριε ελέησον... σε γιουρούτικο ζεϊμπεκάκι και αγιος ο θεος, αμαν αμην

    Η ελληνική μουσική έχει στοιχεία από σχεδόν κάθε είδους πολιτισμό και κάθε είδους κουλτούρ που πάτησε σε αυτόν τον τόπο.

    φυσικά.



    sifalio4
    04.04.2013, 09:42
    Kαλά τα λέει τώρα ο Μπρέγκοβιτς αλλά αυτός για 25-30 χρόνια είχε το μεγαλύτερο συγκρότημα της τότε ενιαίας Γιουγκοσλαβίας.Τι έκανε στο τέλος;Πουλήθηκε για τα φράγκα και τη δόξα αναπαράγοντας τσιγγάνικη μουσική.Πάλι καλά που αναγνωρίζει το ρεμπέτικο.
    sifalio4
    04.04.2013, 09:44
    Ξέρχασα να πω ότι το συγκρότημα ήταν οι Μπιέλο Ντούγκμε ή ελληνικά ΄΄άσπρα κουμπιά΄΄.Από μεγάλος ροκάς πώς γίνεσαι μεγάλος τσιγγανάς δεν ξέρω.
    costaspanag
    04.04.2013, 10:05
    Για χάρη της παγκοσμιοποίησης το ρεμπέτικο έγινε "Βαλκανική και Οθωμανική μουσική" !