ελληνική μουσική
483 online   ·  204.262 μέλη

ενταση-mastering

jordan2410
Βασική Νότα
Chat
01.04.2013, 23:33

καλησπερα!προσπαθω να ηχογραφησω κατι κομματια,και οπως συμβαινει σε πολλους αρχαριους,μου βγαινουν σε σχετικα χαμηλη ενταση..ειχα διαβασει οτι γενικα καλο ειναι να ηχογραφεις σε χαμηλα επιπεδα και να ανεβαζεις την ενταση μετα,οποτε κατεβασα το input channel,και στη γραφικη απεικονιση,ο ηχος φτανει μεχρι το μεσσαιο επιπεδο..για να ανεβασω λοιπον το τελικο αποτελεσμα,ενδεικνυται να κανω καποιο boost στο master?(και με ποια pluggins?το gain το ψιλοφοβαμαι).επισης εχω δει να προσθετουν EQ και compressors στο master,ενω ηδη υπαρχουν στα ξεχωριστα καναλια.ειναι τοσο αναγκαιο?γιατι να το ξανακανεις αφου εχεις καπως  "ελεγξει" τις συχνοτητες ξεχωριστα?


#1   
noizreduction
Βετεράνος
Chat
02.04.2013, 00:07

Το mastering ειναι μια πολυπλοκη διαδικασια γιατι απαιτει οσο το δυνατον καλυτερο ελεγχο της δυναμικης ενος κομματιου, ωστε να ερθει σε μια τελικη ισορροπια μετα απο μια μιξη. Το κανουν πεπειραμενοι τεχνικοι ηχου, οι οποιοι φημιζονται ( συνηθως ) για την ικανοτητα τους να ξεχωριζουν τι ακουνε και τι θα επρεπε να ακουνε. Δεν ειναι αγιοι βεβαια, ουτε θαυματοποιοι, αφου πολλες φορες ενα μιξαρισμενο κομματι μπορει να καταστραφει απο εναν ανιδεο mastering engineer.

Η χρηση EQ γινεται για να διορθωθουν τα ( τυχον ) συχνοτικα λαθη ή να γινει πιο καλο το αποτελεσμα, ο compressor βοηθαει ωστε να μειωθει το δυναμικο ευρος του κομματιου ( κοινως να ερθουν πιο κοντα τα χαμηλα με τα δυνατα σημεια ) και το limiter/clipper ειναι το τελικο σημειο οπου ο ηχος σου θα γινει...το συγχρονο τουβλο που ολοι ξερουμε.

Θελει μεγαλη εμπειρια που δεν περιγραφεται με λογια ή απλες οδηγιες χρησης, οποτε καλο ειναι το mastering να το κανει καποιος φιλος σου που να ξερει καλυτερα τι ακριβως πειραζει.



Γενικοτερα καλο ειναι:

1) Να ηχογραφεις στα 24bit depth ωστε να εχεις οσο το δυνατον μεγαλυτερη αποσταση μεταξυ του "χαμηλου σημειου" ( εκει δηλαδη που ξεκιναει το Noise floor ή αλλιως ο θορυβος του ιδιου του μηχανηματος ) και του υψηλου ( εκει που παραμορφωνει ο ηχος ως ψηφιακο distortion ή clip, δηλαδη καταστρεφεται ο ηχος αυτοματα ).

2) Το input level να ειναι περιπου -14dBFs. Τη ρυθμιση του input level δεν την κανεις μεσα απο το προγραμμα, αλλα μεσω της καρτα ηχου, ειτε εχει εξωτερικα ρυθμιστικα κουμπια, ειτε μεσα απο καποιου ειδους κονσολα που θα εμφανιζει. Εαν το μειωσεις μεσα απο το προγραμμα ηχογραφησης, το πιο πιθανον ειναι πως θα ηχογραφησεις μεν με χαμηλη σταθμη, αλλα η καρτα ηχου θα εχει αλλη σταθμη, οποτε μπορει να σου "κλιπαρει" και να μην καταλαβαινεις απο που προερχεται.


3) Στη φαση της μιξης αποφευγεις να χρησιμοποιεις στο τελικο/master καναλι καποιο δυναμικο επεξεργαστη ( Compressor/Limiter ) ή καποιο φιλτρο ( EQ ). Ισορροπησε αρχικα τη μιξη σου ως εντασεις, μετα βαλε ( οπου χρειαζεται κι οχι με υπερβολες ) τους επεξεργαστες σου στα καναλια, ρυθμισε τo panning των καναλιων και τελος βαλε το βαθος/βαθη οπου χρειαζονται.

Εαν κατι δεν ακουγεται σωστα ουτε κατα τη διαρκεια της μιξης σημαινει πως δεν ηχογραφηθηκε σωστα ή οπως θα επρεπε. Μην προσπαθησεις να το φτιαξεις. Απλως ηχογραφησε το ξανα. Το Fix it in the mix ειναι ενα απο τα μεγαλυτερα λαθη!

4) Καλο ειναι η τελικη ενταση σε RMS να ειναι κοντα στα -12 με -8dBFs και σε peak κοντα στα 0dBFs.

Οπως και να εχει, εξοικειωσου σιγα σιγα με τους μετρητες που μπορει να εχεις σε plug ins.

5) ΤΟ mastering...αστο σε καποιον που ξερει ή εαν εχεις ορεξη, διαβασε δεξια αριστερα πληροφοριες που μπορει να κυκλοφορουνσ το διαδικτυιο. Γενικα δεν υπαρχουν συγκεκριμενα prefix πραγματα, οποτε οπου δεις "κανε αυτο και πατα τοσο αυτο το κουμπι" μαλλον ειναι "πανηγυρι" τροπος.


-----------------

Dreamcatcher Music DreamCatcher

[ τροποποιήθηκε από τον/την noizreduction, 02-04-2013 00:12 ]


#2   
jordan2410
Βασική Νότα
Chat
02.04.2013, 00:28

ευχαριστω!κατατοπιστικα καπως οσον αφορα τα levels..αλλα χονδρικα,για να χω ενα πλανο τελος παντων ,να εχω στο νου μου οτι μεχρι και το σταδιο της μιξης οι διαδικασιες γινονται σε αυτα τα επιπεδα,που μαλλον θα ειναι αρκετα χαμηλοφωνο το αποτελεσμα,και οτι με το mastering (εκτος απο τις δυναμικες και τις υπολοιπες επεξεργασιες) θα αυξησω την  τελικη ενταση?


#3   
noizreduction
Βετεράνος
Chat
02.04.2013, 00:32

Προτεινω το εξης: Κατα τη διαρκεια της μιξης ανεβασε την ενταση των ηχειων σου ( οχι σε βαθμο που να ακουγεται το φυσημα τους προφανως, αλλα σε βαθμο που να ειναι ακουστο ο,τι κανεις ).

Το mastering ανεβαζει την τελικη ενταση. Προσεξε μονο να μην ειναι χαμηλη η μιξη ( δηλαδη κατω των -20dBFs περιπου ) γιατι εαν προσπαθησει ο mastering engineer να ανεβασει το κομματι, ενδεχομενως να πιασει και το θορυβο απο καποιο καναλι που δεν ηταν ακουστος πριν γινει η διαδικασια αυτη.


-----------------

Dreamcatcher Music DreamCatcher

[ τροποποιήθηκε από τον/την noizreduction, 02-04-2013 00:33 ]


#4   
GiannisPaok4
Βασική Νότα
Chat
18.09.2013, 01:34

Και κάτι να προσθέσω και εγώ! Γενικά όταν μιξάρεις ένα κομμάτι απέφευγε να έχεις δυνατά την ένταση των ηχείων σου. Μπορεί να μην το καταλαβαίνεις αλλά τα αφτιά σου κουράζονται. Επίσεις κάθε ώρα εγώ προσωπικά θα κάνω ένα διάλειμα 5-10' για να ξεκουράσω τα αφτιά μου. Μαζί με τα αφτιά κουράζεται και το κεφάλι και δεν μπορείς να ακούσεις/αντιλιφθεις πράγματα.

Και φυσικά θα συμφωνήσω με τον προλαλλήσαντα. Το mastering είναι μεγάαααααλο κεφάλο, και γενικά αλουνού παπά ευαγγέλιο. Είναι πολύπλοκο και πραγματικά μπορεί να καταστρέψει μιά ωραία μίξη!!!Αυτά!!!


#5   
MixalisP
Βασική Νότα
Chat
23.12.2013, 12:55
egw den 8a elega oti einai toso polyploko, an exeis panakriva mixanimata ADDA kai tapes mporeis apla na to peraseis apo kei , ena elaxisto EQ ante kai mia fasiki stis mesaies na anoiksei is stereofonia, alla auta ginonte mono me mia kali mixi sta xeria sou. alliws to mastering einai axristo. Genika i kaliteri simvouli pou exw na sou dwsw einai sto recording, prospa8ise na hxografeis tous hxous opws akrivws tous 8eleis sto kommati ! (kai an den ginete toulaxiston proseggise to oso perisotero mporeis) diladi mia ki8ara me 8oruvo sto domatio kai poly mpasa, pote den prokeite na sou vgei swsti, prepei na pas pio konta na kaneis allo placement tou mikrofonou isws kai na paikseis diaforetika wste auto pou vgenei na einai konta se auto pou fantazese sto recording stage.
#6