ελληνική μουσική
202 online   ·  202.037 μέλη

Ξέροντας τις νότες, πώς βρίσκω τις συγχορδίες;

afroditi13
Περαστική Νότα
Chat
14.05.2013, 16:45

Καλησπέρα!

Αυτήν την απορία την είχα από την αρχή που ασχολήθηκα με μουσική. Έμαθα μόνη μου σε ικανοποιητικό επίπεδο κιθάρα και αρμόνιο, πιάνο. Το θέμα είναι ότι μπορώ να βρίσκω τις νότες από τραγούδια και στα 3 όργανα αλλά δεν μπορώ να βρω τις αντίστοιχες συγχορδίες. Ξέρω τις περισσότερες και βασικότερες συγχορδίες σε κιθάρα και αρμόνιο. Είναι εύκολο να μάθω πως να τις βρίσκω; Έχει κάποιο "κόλπο" ή τα μαθαίνεις απ' έξω; Μπορεί κάποιος να μου πει;

Ευχαριστώ πολύ!


#1   
vaskos12
Περαστική Νότα
Chat
14.05.2013, 19:37

Δεν ξέρω αν θα βοηθήσω, αλλά θα πω αυτό που κάνω και εγώ. Ερασιτεχνικά προσπαθώ να βρίσκω πως παίζονται τραγούδια που μ'αρέσουν (κυρίως την βασική μελωδία τους, την μελωδία που τραγουδάει η φωνή και τις συγχορδίες). Ένας τρόπος που χρησιμοποιώ είναι όταν βρίσκω την βασική μελωδία προσπαθώ να βρω την κλίμακα της.

Π.χ Αν παρατηρώ ότι έχω συνέχεια μόνο φα με δίεση, τότε η κλίμακα του τραγουδιού, θα είναι μάλλον ή Σολ ματζόρε (μείζων) ή Μι μινόρε (ελάσσων). Λέω μάλλον γιατί μπορεί μέσα στο τραγούδι να γίνει αλλαγή της τονικότητας. Επίσης μπορεί π.χ  μαζί με το φα δίεση να υπάρχει και ρε δίεση που σημαίνει ότι μπορεί έχουμε κλίμακα Μι μινόρε αρμονική. Τώρα αν βλέπω ότι ακούγεται πιο αρμονικά το Σολ(G) ματζόρε μέσα στο τραγούδι θα επικεντρωθώ στις συγχορδίες που απαρτίζουν τη Σολ ματζόρε και κυρίως στις "κύριες" συγχορδίες. Που είναι οι συγχορδίες τις 1ης, 4ης και 5ης βαθμίδας. Χωρίς όμως να ξεχνάω και τις "δευτερεύουσες". Αν ακούγεται πιο αρμονικά το Εm (Μι μινόρε), εστιάζω στις συγχορδίες τις Εm κλίμακας. Τις περισσότερες φορές μπορεί να ξεκινάει ένα τραγούδι με την τονική συγχορδία, αλλά όχι πάντα. Το σημαντικό είναι να βρεις την κλίμακα του τραγουδιού, γιατί έτσι αποκλείες κάποιες συγχορδίες που δύσκολα μπορούν να ακουστούν. Π.χ παρατηρείς ότι έχεις μια μελωδία όπου η νότα Σι και Μι εμφανίζονται πάντα με ύφεση οπότε μάλλον έχουμε να κάνουμε με κλίμακα Σολ μινόρε. οπότε αποκλείεις ας πούμε το Bm, το Fm το G# κ.α.

Ένας άλλος τρόπος που χρησιμοποιώ όταν βλέπω ότι το τραγούδι δεν κρατάει σταθερή τονικότητα, δηλαδή βλέπω και αναιρέσεις μέσα στο τραγούδι που μπορεί να σημαίνει ή μελωδική κλίμακα ή απλά αλλαγή κλίμακας. Τότε πάω κυρίως στην ισχυρή θέση κάθε μέτρου και ανάλογα με την νότα που βρίσκεται εκεί δοκιμάζω και τις αντίστοιχες συγχορδίες. Π.χ αν ένα μέτρο ξεκινάει με την νότα Ντο, δοκιμάζω αρχικά την C, την Cm αν βλέπω ότι δεν ταιριάζει καλά, τότε πάω στη συγχορδία που έχει σαν μέση το ντο δηλ. την  Am. ή την F όπου το ντο είναι στην κορυφή κ.ο.κ Ακόμα και την D7 μπορεί να κοιτάξω όπου το ντο είναι στην 7η.

Αυτός είναι ο τρόπος που χρησιμοποιώ για να βρω τα ακόρντα σε ένα τραγούδι ή μια μουσική. Βέβαια επειδή δεν έχω σπουδάσει μουσική, ούτε έχω κάποιες θεωρητικές γνώσεις και επειδή ένας αυτοδίδακτος έχει ένα κακό δάσκαλο και ακόμα χειρότερο μαθητή, κάποιος με περισσότερες γνώσεις θα σε βοηθήσει καλύτερα.


#2   
Katzenfreund
Βασική Νότα
Chat
20.05.2013, 10:08

Η σύντομη απάντηση στο ερώτημα είναι ότι δεν υπάρχει τυποποιημένη και απλή μέθοδος για να βγάλεις τις συγχορδίες. Χρειάζονται μουσικό αυτί και πείρα, αλλά ευτυχώς ορισμένα βοηθήματα διευκολύνουν το έργο, όπως π.χ. αυτά που ανέφερε ο vaskos12. 

Το πιο πλήρες και βοηθητικό άρθρο που έχω υπόψη μου, και που αποτελεί σημείο αναφοράς, είναι το ακόλουθο: 

http://wiki.kithara.gr/Πώς_βρίσκουμε_συγχορδίες


#3   
afroditi13
Περαστική Νότα
Chat
24.11.2013, 23:41
Σας ευχαριστώ πολύ!!! Με βοηθήσατε αρκετά!! :)
#4   
takispag
Συγχορδία Ματζόρε
Chat
25.11.2013, 00:36

Μιλώντας μόνο για την κιθάρα:

Υπάρχουν οι 8 απλές συγχορδίες, σε ''ανοιχτές'' θέσεις όπως τις λέμε (χωρίς μπαρέ δηλαδή).

Αυτές είναι οι: Am, A, Em, E, Dm, D, C & G

Μετά πάμε σε άλλες 4 με μπαρέ, οι οποίες αν μετακινηθούν μας δίνουν οποιαδήποτε άλλη, ανάλογα πόσο έχει μετακινηθεί το ''σύστημα'' με το μπαρέ.

Είναι οι: F, Fm (Ονομασία με βάση τη νότα που πιέζεις στην 6η χορδή) & B, Bm (ονομασία από τη νότα της 5ης χορδής).

Αυτές καλό είναι να τις ξέρεις απ'έξω. Σε καλύπτουν για πάρα πολλά... Σαφώς έχει και άλλες, αλλά όχι όλα με τη μια, θα χαθεις, οκ?

Τώρα, για συγχορδίες 7ης, 9ης κτλ καλό είναι να μάθεις να τις βρίσκεις. Για αρχή μάθε τις απλές, και μετά προχώρα...

Υ.Γ. Το ποιες είναι οι συγχορδίες που έγραψα με ένα απλό search θα τις βρεις εύκολα νομιζω.


#5   
reteos
Φθασμένος
Chat
25.11.2013, 16:52

« Ένας τρόπος που χρησιμοποιώ είναι όταν βρίσκω την βασική μελωδία προσπαθώ να βρω την κλίμακα της». 

Σωστά Αφροδίτη 

Βρίσκοντας την κλίμακα  και κατά συνέπεια τον δρόμο , είναι σχετικά εύκολο να εντοπίσεις τις συγχορδίες. Οι δρόμοι έχουν «στάνταρ» συγχορδίες και καλό είναι να τους «ρίξεις μια ματιά».  

Αν και  στη μουσική  τίποτε δεν είναι απόλυτο καθόσον  ορισμένα κομμάτια πολλές φορές ξεφεύγουν (σκόπιμα) από τους κανόνες, ωστόσο έχεις κάποια βάση για να ψαχτείς. Βασική  προυπόθεση , όπως πολύ σωστά αναφέρει ο φίλος Katzenfreund, είναι το αυτί και η εμπειρία.

 



#6   
costaspanag
Φθασμένος
Chat
25.11.2013, 21:27

Άν εξασκηθείς να παίζεις μια μελωδία που άκουσες με το αυτί, χωρίς παρτιτούρα, τότε οι συγχορδίες θα έρθουν μόνες τους. Το παν είναι να βρεις τις νότες της βασικής μελωδίας.

Έστω για παράδειγμα μια γνωστή, απλή μελωδία, το Απ'της Ζέας το λιμάνι του Παπαιωάννου.

Αφού το ακούσεις προσεκτικά, το παίζεις,  βρίσκεις έτσι με το αυτί τις νότες της βασικής μελωδίας και τις σημειώνεις:

Φα# μι# φα# σολ λα σι ντο#/σι λα/ντο# ντο# ντο# σι λα σι λα/σολ φα#/σι σι σι σι σι λα# /ντο# σι/ντο# σι# ντο# ρε μι ρε ντο#/σι λα/ φα# μι# φα# σολ λα σι /ντο# Ντο#/ντο# ντο# ρε σι λα σι λα /σολ φα# .

Οι συγχορδίες βγαίνουν εύκολα με το αυτί, με βάση τις νότες που σημείωσες:

2 πρώτα μέτρα D, 3o μέτρο Α7 , 4ο D , 5ο& 6ο G , 7ο A7, 8ο& 9ο D, 10ο A, 11ο A7, 12ο D.

 

[ τροποποιήθηκε από τον/την costaspanag, 26-11-2013 10:59 ]


#7