Ανοιγεις ενα μεγαλο θεμα, γιατι στην Ελλαδα εχουμε συνηθισει σε διαφορετικες ορολογιες ( ή μαλλον μπακαλεψαμε αρκετες απο το εξωτερικο προς την Ελλαδα ).
1.Κανονικα υπαρχουν 2 ειδη παραγωγων.
Ο ενας ειναι ο παραγωγος της εταιριας κι ο αλλος ειναι ο μουσικος παραγωγος που αναλαμβανει τον καλλιτεχνη/μπαντα.
Ο πρωτος αναλαμβανει το οικονομικο σκελος της παραγωγης ( ως συνολο ), εχει αμεση επαφη με το μουσικο παραγωγο και κανονιζει τις πληρωμες, τα κλεισιματα των studios κι ενδεχομενως και το promotion εαν εκτελει και χρεη μανατζερ. Πλεον στις εταιριες τεινει ενας μανατζερ να τα κανει αυτα, αρα ο ορος του executive producer ειναι λιγο "χαμενος" στο χαος.
Ο δευτερος ειναι ο μουσικος παραγωγος. Φαντασου κατι σαν Quincy Jones, ο οποιος παιρνει την ιδεα και τον καλλιτεχνη, τον πεταει στο στουντιο και του λεει "Απο εκει θα το πας, εκει θα κανεις αυτο, εδω θα βαλεις αυτο το οργανο, εδω καλο ειναι να μπει ενα κρουστο, εδω μια γυμνη που θα λεει ααααα", κλπ.
Επισης ο μουσικος παραγωγος ειναι το "αφεντικο" του ηχοληπτη και του mixing engineer ( εαν δεν ειναι και ο ιδιος ), αφου επιλεγει τις τεχνικες που θα χρησιμοποιηθουν, τον ηχο που θελει να πετυχει, κλπ.
Πολλες φορες οι ιδιοι οι καλλιτεχνες ειναι παραγωγοι του εαυτου τους ( αναλαμβανοντας και το κοστος παραλληλα ), ομως αυτο ειναι μια ενδιαμεση κατασταση που τεινει να θυμισει Ελλαδα ( οσον αφορα μονο το κοστος :P ).
Στην μπανανι...Ελλαδα, ο παραγωγος ειναι ενα παραξενο μιγμα απο μανατζερ και "εν δυναμει" μουσικου, ο οποιος δεν αναλαμβανει τοσο το κοστος, οσο το πως θα κλεισει τον πελατη του σε μια εταιρια ( που πλεον παυει να αξιοποιει τον "παραγωγο" ως παραγωγο ), πως θα τον προμοταρει και συνηθως πως θα βρει εναν καλο ενορχηστρωτη για να κανει "χιτ" το κομματι. Οσον αφορα τον μουσικο παραγωγο, δυστυχως αυτο το αναλαμβανουν οι ηχοληπτες πλεον, με οχι και τοσο καλα αποτελεσματα.
2. Και οι δυο θεωρουνται, αλλα ο καθενας στο κομματι του. Εξαλλου τη χρηματοδοτηση δεν την αναλαμβανει ο παραγωγος αλλα η εταιρια. Η οποια εταιρια εαν δει πως ο παραγωγος Α τα κανει σκατα, τον απολυει με συνοπτικες διαδικασιες!
Στα θεατρικα εργα, που γνωριζω λογω δουλειας, υπαρχει ενας παραγωγος, ο οποιος μπορει να ειναι ειτε ο θιασαρχης, ειτε ο θεατραρχης. Αναλογα με την περισταση δηλαδη, ειναι αυτος που σκαει τα λεφτα και μπορει να σκηνοθετει και την παρασταση.
Απο την αλλη υπαρχουν μεγαλες εταιριες που σου παρεχουν την παραγωγη ( οπως στον Φιλιπιδη ) και το θεατρο, αλλα κυριολεκτικα βαζουν τα χερια τους στα ποσοστα απο τα εισιτηρια.
Κυριο λογο ομως σε μια θεατρικη παρασταση εχει ο σκηνοθετης και ο βοηθος σκηνοθετη ( οσον αφορα την επιμελεια καποιων πραγματων ), οποτε ειναι λιγο πιο ευκολα τα πραγματα εκει.
Για ταινιες, δεν γνωριζω...
3. Ναι ειναι διαφορετικο πραγμα. Η επιμελεια παραγωγης ειναι το κομματι που υλοποιει τις αποφασεις της παραγωγης. Προφανως ειναι μια δουλεια με μεγαλη πιεση, μεγαλο ψυχικο κοστος κι αν κατι δεν παει καλα...ο αμεσα δακτυλοδεικτουμενος. Ειναι αυτος ο συνδετικος κρικος που απο την θεωρια του χαρτιου θα παει στην πραξη και θα προσπαθησει με το budget που εχει αποφασισει ο παραγωγος να καλεσει τους παντες!
4. Καμια σχεση ο ενας με τον αλλον! Αλλες ειδικοτητες τελειως!!