Οπως ειπα και πιο πριν, με σπασμωδικες κινησεις κι αγορες που δεν συνδεονται ευκολα η μια με την αλλη, δεν θελω να ειμαι "μετοχος".
Πρωτα οριζεις τι αναγκες εχεις ακριβως, μετα τι ποσο δινεις ακριβως και υστερα βλεπεις τι μπορεις να παρεις με βαση τις 2 παραπανω προδιαγραφες ;).
Καλησπέρα και από εμένα! Πρώτη μου μέρα στο φόρυμ, και είπα να βάλω και γω ένα χεράκι...
Εγώ σε εταιρία που δούλεψα και κάναμε ηχητικές καλύψεις και live είχαμε 6-8 ηχεία.
-2 monitorάκια για τους μουσικούς
-2-4 περιφερειακά
-2 main monitors, μπροστά δηλαδή από το συγκρότημα.
Απ'ότι κατάλαβα θα είστε 4 μουσικοί + 2 φωνές σωστά?? Αν έχεις κατά νου να βάλεις ενισχυτές για την κιθάρα σου ή το μπουζούκι σου, και θες να έχεις και περιμετρικά ηχεία εμένα η μικρή μου εμπειρία μου λέει ότι θέλεις και για τους ενισχυτές μικρόφωνα. Αν πάρουμε αυτό σαν δεδομένο έχουμε τα εξής:
2 για τις φωνές και 4 χοντρά χοντρά για τα όργανα (keys κτλ φαντάζεσαι ότι δεν χρειάζονται!!!:P). Για να κάνεις μία μίξη που να ακούγεται περιμετρικά.
Όσων αφορά τα μεταχειρησμένα εγώ ένα θα σου πω. Το ρίσκο είναι ρίσκο και το παίρνεις επάνω σου... Εγώ έχω μεταχειρησμένα ηχεία για μίξη με τον υπολογιστή (Studio)και με έχουν βγάλει ασπροπρόσωπο 4 χρόνια τώρα. Και αυτό στο λέω γιατί οι εποχές είναι δύσκολες...
Στα πρακτικά τώρα αν τα έπαιρνα για μένα τι θα έπαιρνα:
-Για main monitors κάτι σαν αυτό: Peavey PVX 12 189€ 2(τεμ) €378
-Για περιμετρικά και για τα monitors της μπάντας δεν πιστεύω ότι χρειάζεται τόσο μεγάλη ισχύς επομένως θα επέλεγα κάτι σαν αυτό: Behringer Eurolive B212XL είναι στα 200W δεν είναι η πρώτη μου επιλογή και με την πρώτη ευκαιρία θα τα αντικατηστούσα με καλύτερα αλλά για να αρχίσω θα έκανα μία παραχώρηση. Τα έχω ακούσει ΔΕΝ είναι κάτι ιδιαίτερο έχουν αρκετά πλαστικό ήχο αλλά πιστεύω πως την δουλειά τους την κάνουν. 133€ το ένα 4(τεμ) 532€
-Αυτά έχω να σου πρωτήνω για ηχεία. Επαναλαμβάνω ΔΕΝ είναι η πρώτη μου επιλογή αλλά για να αρχίσω το σχήμα μου με μικρό Budget αυτό θα έκανα...
Πάμε τώρα στους ενισχυτές!!!!(των ηχείων...) Εγώ θα πρώτηνα κάτι τέτοιο:Crown XLS 1500 νομίζω πως θα σε καλύψει(αν και δεν είμαι 100% σίγουρος... Αν γνωρίζει κάποιος καλύτερα επικαλούμαι την σοφία του!!!!) είναι στα 450€
-Για κονσόλα προτήνω Allen & Heath ZED60-14FX ανεπιφύλακτα την έχω δουλέψει έχει 8 κανάλια μονοφωνικά και 2 στερεοφωνικά και έχει και εφέ για τα όργανα και τις φωνές και 4 AUX για τα monitor του σχήματος και για ότι άλλο(εφέ κτλ) είναι στα 422€
-Μικρόφωνα!!!! 2 AKG D-5 για τις φωνές τα σπάνε, είναι πολύ ωραία με πολύ καλή απόκριση και το βασικότερο δύσκολα μικροφωνίζουν και είναι στα 95€ χ2 190€
-Για τους υπόλοιπους μουσικούς και τα όργανά τους κάτι καλό all around είναι αυτό:AKG Perception Live P4 που είναι στα 75€ περίπου.
-Βάσεις για τα ηχεία σου θέλεις 4 επομένως σου προτήνω αυτές(random αλλά δεν είναι και τίποτα extreme οι βάσεις) 24€/τεμ 100€ περίπου.
-Θέλεις speak-on καλώδια που οι τιμές ποικίλουν ανάλογα με το μέγεθος(ναι παίζει ρόλο τελικά!!!) από 3,4,8€ μέχρι και 25-30€
θέλεις βάσεις για τα μικρόφωνά σου 2-4 στάνταρ!! γύρω στα 5-10€/ τεμάχιο υπολόγισε.
-Θέλεις XLR καλώδια για τα μικρόφωνα σου. Που και αυτές οι τιμές ποικίλουν από 5 μέχρι και 30€.
-Τέλος να σε παροτρύνω να αγοράσεις ένα case σε στιλ ρακέρας για να βάλεις μέσα τους ενισχυτές των ηχείων σου!!! δεν κοστίζουν πάνω από 200-250€!!!
----Το σύνολο είναι γύρω στα 2500€ πολύ χονδρικά με όλα μέσα (όσα μπόρεσα να σκεφτώ τουλάχιστον!!!)
Μην περιμένεις τρελές επιδόσεις αλλά την δουλειά τους θα την κάνουνε. Κάποια από αυτά θα χρειαστεί να τα αλλάξεις σίγουρα για να πάρεις καινούρια και κάποια είναι αρκετά καλά για να τα κρατήσεις!!! Επίσης δεν ξέρω τι ακριβός σχήμα έχεις επομένως απάντησα αρκετά υποθετικά. Σκέψου ότι οι τιμές είναι για ΚΑΙΝΟΥΡΙΟεξοπλισμό και όχι μεταχειρησμένο. Μπορείς να μελετήσεις τα παραπάνω και σίγουρα να συμβουλευτείς κάποιον ακόμα!!Ελπίζω να βοήθησα έστω και 005% στο να κάνω την επιλογή σου ευκολότερη!! Θα περιμένω νεότερα!!!
Υ.Γ. θέλω να τονίσω ότι δεν είμαι γκουρού και τα παραπάνω τα έγραψα στα γρήγορα, για να δώσω στον φίλο μία γενική ιδέα με την μικρή μου πείρα και να θέσουμε την συζήτηση σε ποιό απτά επίπεδα!! Αν έχω κάνει λάθη ή και παραλήψεις θα χαρώ να με διορθώσει κάποιος σοφότερος από εμένα, και ζητώ συγνώμη!!!!!!
-----------------
Η Άνοιξη έργεται γι'αυτούς που ξέρουν να περιμένουν...
[ τροποποιήθηκε από τον/την GiannisPaok4, 17-09-2013 20:44 ]
[ τροποποιήθηκε από τον/την GiannisPaok4, 17-09-2013 20:46 ]
Ορισμενες παρατηρησεις που αφορουν προσωπικη αποψη κι οχι καποια διορθωση:
1) Τα Peavey ειναι "σκυλια" ηχεια, με αρκετα σκληρο ηχο, ομως με καλη παραδοση στην αντοχη τους στο χρονο. Οταν ομως εμφανισουν βλαβη, δυσκολα μπορεις να τα επιδιορθωσεις, ιδιαιτερα εαν ειναι στο δομικο μερος του μεγαφωνου.
Παρολαυτα, οπως ολα τα "σκληρα" ηχεια, αποδιδουν εντονα τα πριμα και εχουν "σκληρα" μεσαια, οποτε σκληρες πηγες ( οπως μπουζουκια, κλαρινα, βιολια, κλπ ) θα αποδιδονται αρκετα "σκληρα" απο τα ηχεια, ενω εαν πιεστουν χανουν τελειως το clarity τους, με αποτελεσμα για πολλους ο ηχος να ειναι ενα "θολο" αποτελεσμα.
Η συγκεκριμενη σειρα ειναι entry level κι αρκετοι εχουν παραπονεθει για καμμενα tweeters. Επειδη ομως το παραπονο κανονικα πρεπει να συνοδευεται και απο την αιτια που καηκε, θα κρατησω μια "πισινη" στα παραπονα συναδελφων!
2) Οι CROWN XLS ειναι μια κλασσικη επιλογη γιατι ειναι φτηνοι, αναλωσιμοι και διατηρουν καποια ποιοτητα ακομα κι οταν αρχιζουν να πιεζονται! Ειναι αρκετα ελαφριοι, ως ψηφιακοι ενισχυτες βεβαια κι εχουν κι ενα limiter που σιγουρα θα "σωσει" καταστασεις ( και ηχεια ).
Μειονεκτημα τους ειναι πως γενικοτερα οι Crown που δουλεψα ( συνεδριακα και σε μικρα PA ) εχουν μια ταση να "ρεταρουν" με το περασμα του χρονου, ομως για την τιμη τους σιγουρα θα κανεις αποσβεση πριν αρχισουν να εμφανιζουν προβληματα!
3) Εαν βαλεις 400W ηχεια στο stage και 200W περιμετρικα, το πιο πιθανο ειναι να προκαλεσεις παραξενες ηχητικες "αντιδρασεις", αφου η διαφορα ισχυς των stage μπορει να υπερκαλυπτει την ισχυ των περιμετρικων και να δημιουργει παραξενους συντονισμους και comb filtering.
Απο την αλλη, οσο μεγαλωνει η αιθουσα και τα περιμετρικα ηχεια αρχιζουν και ξεφευγουν απο τα stage, πρεπει να βρεθει μια χρυση τομη ετσι ωστε το σημα των περιμετρικων να μην μπερδευεται με των stage, αλλα και να μην προκαλει λαθος εντυπωσεις λογω ελλειψης delay στις πισω "σειρες" των τραπεζιων.
Κανονικα αυτη η καλυψη θελει μεγαλη μελετη και με μια μοναδα DSP ή μια μοναδα delay ( στη χειριστη, με μεγαλη εμπειρια του χρονου που θα βαλεις ως καθυστερηση στο σημα των περιμετρικων ) μπορει να την πετυχεις!
Για μενα καλυτερα να εχεις 500-800W στο stage ( και καλυτερα να ειναι και τριων δρομων τα ηχεια, με ολη τη γκαμα συχνοτητων ) ωστε να πετυχεις και την ενταση που θες και την καλυψη του χωρου!
Με μπερδευει λιγο αυτο που αναφερεις και διαχωριζεις τα monitors φιλε Γιαννη. Οταν λες "2 monitor" για τους μουσικους και μετα "2 monitor για το stage", εννοεις τα κλασσικα side monitors ή τα ιδια που αναφερεις πιο πανω;
Προφανως κι ενας χωρος που δεν ειναι διαμορφωμενος σωστα, ειτε παιζεις με λιγα, ειτε παιζεις με πολλα, εαν δεν εχεις κανει σοβαρο ζυγισμα ( το οποιο για μενα, που δεν εχω την εμπειρια χρονων οπως πολλοι συναδελφοι, μπορει να γινει μονο με dsp κι οχι με γραφικο EQ στο χερι ), δεν προκειται να εχεις και καλο ηχο.
Βεβαια, το 99% των αντιστοιχων live ποτε δεν εχουν καλο ηχο, αλλα στηριζονται στην ενταση, οποτε τι να λεμε τωρα...
Παράθεση:
|
Επειδη το PA ειναι γενικοτερα ενα χαος, λογω διαφορετικων χωρων, απαιτησεων, στησιματος, κλπ το να εχεις εναν συγκεκριμενο και μοναδικο εξοπλισμο σε περιοριζει αρκετα απο το τελικο αποτελεσμα.
Αρκετοι κανουν το λαθος και δαπανουν ενα ποσο για να αγορασουν εξοπλισμο με βαση συγκεκριμενες αναγκες, αλλα οταν ανοιγουν οι δουλειες ( αν κι οποτε ανοιξουν πλεον μεσα στη κριση ) βρισκονται με αχρηστο εξοπλισμο που πολλες φορες αντι να τους βοηθησει να αποκτησουν καλη φημη ή να κανουν καλη δουλεια, τους παγιδευει σε συγκεκριμενο "ηχο".
Εφοσον μιλαμε για μουσικους που αγοραζουν το δικο τους εξοπλισμο ( μια αναγκη που δημιουργηθηκε στην Ελλαδα γιατι ο καθε κομπογιαννιτης απεκτησε 2-3 μηχανηματα και δηλωσε αμεσως ηχοληπτης...αλλα ειναι αλλο θεμα αυτο ), καλο θα ηταν να υπαρχει ενα συγκεκριμενο budget κι ενας συμβιβασμος στο που μπορουν να καλυψουν τον εαυτο τους και που δεν μπορουν να ανταπεξελθουν με τα μηχανηματα που αγορασαν.
Σημαντικοτερο, κατ' εμε, ειναι το να εχουν καλο stage εξοπλισμο, μιας και FOH μπορουν να νοικιασουν παρα πολυ ευκολα ( και σε καλες τιμες πλεον ). Αυτο σημαινει πως πρεπει να εχουν ενα καλο budget για stage monitors, μικροφωνα, καλωδια, ισως μια stage κονσολα ( πολλα AUX, ή τουλαχιστον αντιστοιχα με τον αριθμο των μουσικων/monitors ) κι αν περισσεψουν λεφτα, ας τα αξιοποιησουν σε μουσικο εξοπλισμο.
Ετσι θα εχουν ενα συγκεκριμενο stage στησιμο ( που συνηθως οι ηχοληπτες μπορει να μην πετυχαινουν ευκολα με low budget καταστασεις ), ενω θα ξερουν πως ενα ποσο ( 100-200€ ) θα το διαθεσουν για ηχο εκτος ( ηχεια-ενισχυτες, ισως και κονσολα εαν δεν φτανει η stage ).
Ενα μερος απο τα χρηματα που θα κερδιζουν μπορουν να το αποταμιευουν ετσι ωστε σιγα σιγα να αποκτησουν δυνατα κι αξιοπιστα συστηματα για "εξω", οποτε να στησουν σιγα σιγα το δικο τους ηχο.
Δυστυχως στην Ελλαδα τετοιο πλανο δεν μπορει να γινει ευκολα, μιας και οι περισσοτεροι πανε κατευθειαν στο να αγορασουν τα παντα με 1500-2000€, ενω αυτα τα "ευελικτα" μουσικα σχηματα εχουν μικρη διαρκεια ζωης ( οταν τελειωνει ο ενθουσιασμος και η αναγκη χρηματων ), οποτε ειναι δυσκολο να προβλεψεις τι θα κανεις ολο αυτον τον εξοπλισμο μετα.
Θα απαντησω μονο για τα μικροφωνα:
Γενικα σε live και μαλιστα σε μικρα stage καλο ειναι να αποφευγεις τα πυκνωτικα μικροφωνα. Πολλοι συναδελφοι επιλεγουν πυκνωτικα για "καλυτερη" ποιοτητα, ομως καταληγουν παντα με ακραιες ρυθμισεις μιας και τα πυκνωτικα δεν συγχωρουν κακοστημενα stages και υπερβολικη ενταση στη σκηνη.
Δικη μου προταση ειναι να χρησιμοποιησεις σε ολες τις πηγες σου δυναμικα μικροφωνα. Για τις φωνες ιδιαιτερα θα ειναι ο,τι καλυτερο, γιατι δεν θα εχεις leakage απο αλλες πηγες, ενω για τους ενισχυτες ειναι επισης καλα γιατι αντεχουν τις εντασεις και δεν εχουν θεματα με την ευαισθησια τους.
Εξαρχης σου λεω πως πηγες που εχουν σχεση με χορδες ( μπουζουκια, κιθαρες, κλπ ) καλο ειναι να εχουν δικο τους μαγνητη ( ή κρυσταλλο ή καλα τοποθετημενη καψα ), παρολο που το τελευταιο ειναι ενας συμβιβασμος οσον αφορα την ποιοτητα του ηχου. Εαν προσπαθησεις να τα καλυψεις με μικροφωνα ( τα οποια αναγκαστικα θα ειναι πυκνωτικα ) να ξερεις πως θα εχεις προβλημα οσον αφορα την ενταση που θα μπορεις να τους δωσεις εναντι των υπολοιπων οργανων.
Αν επιμεινετε να χρησιμοποιησετε μικροφωνα, να εχετε κατα νου πως ολα τα υπολοιπα οργανα ( και οι φωνες ) θα πρεπει να παιξουν τουλαχιστον 2-3 "κλικ" πιο κατω ως ενταση, ωστε να υπαρχει μια ισσοροπια στη τελικη μιξη.
Επισης, τα καρδιοειδη μικροφωνα ειναι καλη επιλογη για live, αφου επικεντρωνουν την ακτινα "δρασης" τους μονο προς την πηγη κι ετσι αποφευγεις feedbacks ή ληψη κι αλλων πηγων μεσα απο το ιδιο μικροφωνο. Τα υπερ-καρδιοειδη επισης ειναι μια καλη λυση για stage, αλλα θελουν μεγαλη εμπειρια γιατι ο μικρος λωβος που σχηματιζεται στη πισω πλευρα του μικροφωνου μπορει να δρασει τελειως αρνητικα κι αντι να ακυρωνει τις φασεις ( και το feedback ) να προκαλει τελικα το αντιθετο αποτελεσμα.
Προφανως δεν εχει σημασια εαν συμφωνει καποιος με τα μεταχειρισμενα ή οχι. Ειναι θεμα τυχης για το εαν θα αποδωσουν οπως πρεπει ή οπως θα ηταν καινουρια, αλλα αφου τα επιλεγεις, το να σου πουμε "οχι", δεν ειναι σιγουρα δεσμευτικο για σενα.
Μεταχειρισμενα ηχεια ομως δεν θα αγοραζα με τιποα, ιδιαιτερα οταν αυτος που τα πουλαει εχει τη κλασσικη ατακα "ελαχιστα χρησιμοποιημενα, σε καλη κατατασταση" και ειναι μαρκα που παιζει αρκετα σε πανηγυρια και "λαικα παλκα" ( JBL, EV, Peavey, Dynacord ). Σιγουρα στο 99% των περιπτωσεων θα εχουν τραβηξει "ζορια"...
-----------------
DreamCatcher Music DreamCatcher Blogspot
[ τροποποιήθηκε από τον/την noizreduction, 27-09-2013 21:22 ]
Θα σε παρακαλεσω να μην χρησιμοποιεις τη γρηγορη απαντηση γιατι η μορφοποιηση δεν ειναι τοσο καλη και δεν μπορω με τιποτα να διαβασω τις απαντησεις σου.
astralation αν ρωτάς για AKG μικρόφωνα είναι από τις αγαπημένες μου εταιρίες και όποτε έχω στην διάθεσή μου AKG μικρόφωνο το χρησιμοποιώ πάντα.
Για dynacord δεν μπορώ να σου πώ γιατί δεν γνωρίζω.
Τα EV τα δούλεψα αρκετά στην εταιρία που είμαι αλλά απ' ότι θυμάμαι τα άνοιγα συγνα για κολλήματα στις βάσεις των ηχείων γιατί έτριζαν. Ο χρόνος θα δήξει άν είναι καλή η επιλογή σου!! Εγώ θα σου ευχηθώ καλορίζικα!
Δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με τον Θανάση στο τελευταίο του post περι μικροφώνων.
Και τέλος θα χαρώ πάρα πολύ αν μπορώ να βοηθήσω σε οτιδήποτε έστω και με την μικρή εμπιρεία που έχω!!!
Συγνωμη, αδυνατω να διαβασω το παραπανω μηνυμα. Καλυτερα να διαχωριζεις με καποιο κενο τις προτασεις. Συγνωμη.