ελληνική μουσική
    605 online   ·  210.844 μέλη

    Ποδηλατόδρομοι: εμπρός στον δρόμο που άνοιξαν οι ολλανδοί!Και όχι μόνο

    optiras
    17.11.2013, 15:27

    Στο λινκ που ακολουθεί υπάρχει ένα ντοκυμαντέρ στα αγγλικά με υπότιτλους και στα ελληνικά με τίτλο " πως οι ολλανδοί έφτιαξαν τους ποδηλατόδρομους που έχουν "


    λινκLink

    >

    Για να ενεργοποιήσουμε τους υπότιτλους, πάμε στο άσπρο παραλληλόγραμμο δεξιά από το ρολόι (τέταρτο κουμπί από δεξιά στην γραμμή που βρίσκεται κάτω, κάνουμε κλικ και στο μενού που εμφανίζεται επιλέγουμε τα ελληνικά ή όποια άλλη γλώσσα θέλουμε από αυτές που υπάρχουν...

    Στο διάρκειας 6,5 λεπτών ντοκυμαντέρ, μπορούμε να απολαύσουμε ποδηλατόδρομους-και ενδεχομένως μετά να κάνουμε κράτηση για ταξίδι στην ολλανδία μπας και απολαύσουμε ποδηλατάδα...

    Η σύγκριση με την ελληνική πραγματικότητα είναι αναπόφευκτη...Ειδικά αν συγκρίνεις τους υπεράθλιους, προχειρα-και χωρίς μελέτη-φτιαγμένους ποδηλατόδρομους της Θεσσαλονικης υφίστασαι πολιτισμικό σοκ!!!

    Το ντοκυμαντέρ θα μας βάλει σε σκέψεις όταν διαπιστώσουμε πόσο πίσω είμαστε και σε πολλούς άλλους τομείς...Π.χ. στο θέμα της αυτοκίνησης, του μποτιλιαρίσματος, των τροχαίων ατυχημάτων...Στην συμμετοχή των πολιτών...Στην χρήση των χώρων της πόλης...

    Άλλο σημείο που θα έπρεπε να μας προβληματίσει είναι οι συγκριση της πολιτικής ηγεσίας ανάμεσα στις δυο χώρες....

    Οι άλλοι λαοί-και για λόγους ιστορικής συγκυρίας- έλυσαν την δεκαετία του '70 πολλά από τα προβλήματα που ταλανίζουν την ελληνική κοινωνία ακόμα και σήμερα, στο 2013 !

    Ας απολαύσουμε το ντοκυμαντέρ και μετά στο θέμα μας!!!!

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 17-11-2013 15:28 ]


    KRISTHESS
    17.11.2013, 16:39
    όταν γίνει ποδηλατόδρομος εδώ..με διαχωριστικά διαζώματα προστασίας εννοώ..για να μην παρκάρουν το λιγότερο τα αυτοκίνητα...(γιατί αυτός που είναι ..μόνο ποδηλατόδρομος δεν είναι) πες μου να ξεσκονίσω το ποδήλατό μου.. εδώ δεν μπορούν να βάλουν έστω σε μία τάξη τις λεωφορειακές γραμμές θα μου πεις... τι περιμένεις.. από τη Θεσσαλονίκη που μοιάζει με .. Κάιρο..
    EVAGGELIASAKELLARIOU
    17.11.2013, 18:10

    Καλησπέρα. Και που να δεις την Αθήνα. Ούτε η κόκκινη συνοικία του Άμστερνταμ να ήτανε. Ε.Σ.{#emotions_dlg.rolleyes}


    atreu73
    17.11.2013, 20:16
    Είμαστε το απόλυτο τίποτα. ΓΤΠ εντελώς. Δυστυχώς.
    optiras
    18.11.2013, 07:52

    Στην Θεσσαλονίκη ο μόνος ποδηλατόδρομος της προκοπής ήταν αυτός της νέας παραλίας που κατέστρεψαν τα έργα της δήθεν ανάπλασης...

    Πάλι ήταν ασύνδετος, με ελλειπή σήμανση, ενίοτε έμπαιναν μέσα αυτοκίνητα ή και...
    λεωφορείαLink

    >, συνήθως όμως πεζοί...Ήταν άνετα ο καλύτερος της πόλης!!!

    Τι κάνουν όμως αλλού;

    Ένα παραδειγμα από την γειτονική ιταλία, την πάλαι ποτέ κόκκινη πόλη, την Μπολόνια...Ποδηλατόδρομοι δεν υπήρχαν.Η πόλη είναι παλιά, με στενούς δρόμους και πολύ καλή αστική συγκοινωνία...Πριν περίπου 10 χρόνια ο δήμος αποφάσισε να προωθήσει την χρήση του ποδήλατου:

    Έτσι, στην κατα κάποιο τρόπο εσωτερική περιφερειακή (είναι η λεωφόρος που βρίσκεται αμέσως έξω από τα τείχη της παλιάς πόλης , στην δενδροστοιχία και στο χώρο που υπήρχε δημιουργήθηκε ποδηλατόδρομος.

    Η σήμανση είναι πολύ καλη, οι καφέ πινακίδες δείχνουν την απόσταση και την κατεύθυνση κάποιων σημείων, ενώ πάντα υπάρχουν πινακίδες 

    Ο ποδηλατόδρομος είναι αποκλειστικός αλλά επειδή αρέσει μπαίνουν και πεζοί:

    Έχουν εγκατασταθεί μέχρι και αποκλειστικά φανάρια για ποδήλατα:

    Όπου υπάρχει χώρος ή δημιουργείται νέο πάρκο , δημιουργείται και νέος ποδηλατόδρομος (εδώ στην συνοικία Σαν Ντονάτο):

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 18-11-2013 08:05 ]


    atreu73
    18.11.2013, 10:56
    Optiras συμφωνώ μαζί σου σχεδόν σε όλα, αλλά γιατί λες δήθεν την ανάπλαση της παραλίας; Επιπλέον νομίζω ότι υπάρχει λωρίδα (έστω όχι δρόμος) ποδηλάτων που ξεκινά από το μέγαρο.
    optiras
    18.11.2013, 17:24

    Μένω στο Φάληρο, και τα τρώω συνέχεια στη μάπα...Έχω ανεβάσει και τόπικ με θέμα όχι στους κήπους του μπετόν, όχι στην παραλία του τσιμέντου .Εκκρεμεί και προσφυγή των κατοίκων ενάντια στα έργα...

    Κάποιο σχετικό σχόλιο θα βρεις και στο τόπικ Θεσσαλονίκη τουριστικός προορισμός:στην τύχη, στα λόγια...Στην πράξη; στην απάντηση τρία και λίγο στην απάντηση 5


    KRISTHESS
    18.11.2013, 21:45
    αν ο ποδηλατόδρομος δεν είναι ανάμεσα από διαζώματα ή μεγάλα παρτέρια όπως στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες ..τότε λυπάμαι δεν είναι ποδηλατόδρομος..με τιμή. μία "πρώην" ποδηλάτισσα..(προς το παρών)
    trelakias
    18.11.2013, 22:36

    Είμαι υπέρ των ποδηλατόδρομων αλλά όταν λείπουν οι υποδομές δεν γίνεται να γίνει καλός ποδηλατόδρομος όσο και να προσπαθήσουν... Θέλει μια αρμονία ο σχεδιασμός για την κίνηση των πεζών, των ποδηλάτων, των αυτοκινήτων, των λεωφορείων κλπ αλλιώς θα φτιάχνουμε το ένα εις βάρος του άλλου και στο τέλος ο άλλος θα έχει και ένα δίκιο που δεν βρήκε παρκινγκ σε όλο το κέντρο της Θεσσαλονίκης πχ...

    Όταν γίνεται η μελέτη στις ανεπτυγμένες χώρες υπάρχει το μεγάλο κεφάλαιο της ενδεχόμενη επέκτασης, γι αυτό όπου θέλουν έχουν και ποδηλατόδρομο, και δρόμο και πεζοδρόμιο και πράσινο και στάση λεωφορείου.  Εδώ αν μιλήσεις για τα περιθώρια επέκτασης θα γελάνε και τα παγκάκια...

    Όταν λείπουν τα βασικά, θα προτίμούσα να ασχοληθούν με αυτά και μετά να σκεφτούν για ένα σωστό και ασφαλή ποδηλατόδρομο...


    optiras
    19.11.2013, 06:51

    Μεταξύ μας, το κυκλοφοριακό σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη ή η Αθήνα δεν είναι βασικό πρόβλημα;Αυτό κανονικά, πόσο μάλλον σε περίοδο κρίσης...

    Δεν μιλάμε για κάποιο χόμπυ, αλλά για αλλαγή του τρόπου ζωής...

    Υ.Γ.: το ντοκυμαντέρ στην αρχή το είδες;

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 19-11-2013 06:53 ]


    atreu73
    19.11.2013, 08:56
    Μόνο στην παραλία κάνω ποδήλατο. Πουθενά αλλού στην πόλη. Ο ποδηλάτης για τη Θεσσαλονίκη είναι ότι ο σκύλος για τον αυτοκινητόδρομο.
    KRISTHESS
    19.11.2013, 11:55

    "φαινομενικοί" ποδηλατόδρομοι δεν λύνουν το κυκλοφοριακό. Ας γίνει πρώτα κάτι σοβαρό και μετά το συζητάμε.Αλλά ούτε  χρήματα προφανως υπάρχουν ούτε και διάθεση.. το να βάζεις λίγο ποδηλατόδρομο εδώ , λίγο εκεί , λίγο παραπέρα δείχνει την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται όλα στη χώρα. Αν γίνει ποτέ, και αν γίνει όπως πρέπει,σφύρα μου κλέφτικα. Θα είμαι η πρώτη που θα τον χρησιμοποιώ. Αλλά όπως είπα..εδώ δεν μπορούν να βάλουν σε μία τάξη τις λεωφορειακές γραμμές. Όλες περνούν από το κέντρο που εκεί θα έπρεπε να υπάρχει μία γραμμή και οι άλλες να λειτουργούν περιφερειακά με ανταπόκριση. Ούτε τα πιο λογικά πράγματα δεν κάνουμε που κάνουν στο εξωτερικό.Είμαστε μαζόχες και μας αρέσει η ταλαιπωρία τελικά.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την KRISTHESS, 19-11-2013 11:57 ]


    atreu73
    19.11.2013, 12:20

    Παραπάνω ο optiras έβαλε φωτογραφία απο ποδηλατόδρομους στο εξωτερικό.

    Πάρτε και μια γεύση από ελλάδα.

     


    KRISTHESS
    19.11.2013, 12:34

    αυτά είναι ..σκέτη ηδονή παρεπιπτόντως πότε τραβήχτηκε η φωτό? γιατί ακόμα κι αυτά τα "ψεύτικα" κωλονάκια δεν υπάρχουν πια.. όχι τίποτα άλλο..τζάμπα  και τα λεφτά..

    [ τροποποιήθηκε από τον/την KRISTHESS, 19-11-2013 12:36 ]


    optiras
    19.11.2013, 16:43

    Παράθεση:

    Το μέλος KRISTHESS στις 19.11.2013, 11:55 έγραψε...
    Αλλά ούτε  χρήματα προφανως υπάρχουν ούτε και διάθεση...

    Συγνώμη, έχουν εκατομμύρια για πέταμα...

    Γιατί αλλιώς δεν θα πέταγες 1,5 δις σε εκδηλώσεις τύπου πολιτιστική πρωτευουσα των νέων, και μάλιστα σε περίοδο κρίσης, οι οποίες θα φύγουν και δε θα αφήσουν τίποτα στην πόλη, και για τις οποίες είμαστε και τελείως ανέτοιμοι (έχω ανεβάσει σχετικά θέματα, να μην τα ξαναλέμε)....

    Έχουν εκατομμύρια για πέταμα, για να κάνουν μια κακόγουστη ανάπλαση της παραλίας- στην οποία κατέστρεψαν και τον μοναδικό ποδηλατόδρομο της προκοπής που υπήρχε στην πόλη.Είμαι αστείο να επικαλείται κανείς ότι λεφτά δεν υπάρχουν...

    Ή για έργα στην Αγίας Σοφίας...

    Κάνουν το μετρό, για το οποίο έχει ξοδευτεί ποιος ξέρει πόσες φορές το προβλεπόμενο ποσό -μιλάμε για δις- και δεν υπάρχουν μερικές χιλιάδες ευρώ για ποδηλατόδρομους; Ποιο φτηνή στην κατασκευή υποδομή δεν υπάρχει...

    Στην βασιλίσσης όλγας άλλαξαν όλα τα πλακάκια στο πεζοδρόμιο, έργο που και δεν ήταν απαραίτητο και καλύτερα ήταν πριν...Ποδηλατόδρομο δεν έκαναν...

    Όσο για χώρο, υπάρχει άφθονος...Π.χ. η Εγνατία είναι έξι λωρίδες, θα μπορούσαν οι δυο κεντρικές να είναι άνετα σαν αυτές της Μπολόνια στην φωτογραφία...Η λεωφόρος μεγάλου αλεξάνδρου, η Μοναστηρίου το ίδιο...Η λεωφόρος Λαγγαδά το ίδιο...Η Τσιμισκή το ίδιο...Δωδεκανήσου είναι τέσσερις λωρίδες τρεις για παρκαρισμένα-εδώ οι τροχαίοι δε θα χρειαζόταν παρά να βγουν από το τμήμα και να μην παρκάρουν παράνομα οι ίδιοι...Η λεωφόρος Νίκης είναι μόνο δυο γιατί η μια είναι μόνο για τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα-θα μπορούσε να είναι παραχωρημένη για ποδηλατόδρομο...Κτλ

    Παράθεση:

    Το μέλος KRISTHESS στις 19.11.2013, 11:55 έγραψε...

    Το να βάζεις λίγο ποδηλατόδρομο εδώ , λίγο εκεί , λίγο παραπέρα δείχνει την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται όλα στη χώρα.

    Για αυτό και φαλήραμε, σαν κράτος , σαν δήμος, σαν κοινωνία...Πολιτκή απόφαση και όραμα δεν υπάρχει...

    Για αυτό και ανέβηκε και το συγκεκριμένο θέμα...

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 19-11-2013 16:49 ]


    KRISTHESS
    19.11.2013, 17:08

    πάντως για μένα και ο ποδηλατόδρομος στην παραλία δεν ήταν της προκοπής. όταν έβγαινε ο κόσμος βόλτα οι πεζοί περπατούσαν μέσα χωρίς να τους ενδιαφέρει και τόσο που πάνε τα ποδήλατα. Επομένως θα έπρεπε να γίνει κάπως διαφορετικά ακόμα και εκεί.Άσε που το θέμα δεν είναι απλά να γίνει ένας ποδηλατόδρομος "ψυχαγωγίας" αν θέλεις, όπως ήταν πιο πολύ αυτός της παραλιακής ,αλλά ποδηλατόδρομος που θα εξυπηρετεί τον κόσμο στις δουλειές στο κέντρο... οπότε για παράδειγμα να πιάνει Β.ολγας και Τσιμισκή και να διασχίζει το κέντρο ή Εγνατία - Κ Καραμανλη σε μία ευθεία από τη μια άκρη στην άλλη. Τότε θα είχε νόημα και ίσως βοηθούσε και στο κυκλοφοριακό. Αλλά αυτό δυστυχώς δεν πρόκειται να γίνει ποτέ.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την KRISTHESS, 19-11-2013 17:09 ]


    trelakias
    19.11.2013, 17:23

    Παράθεση:

    Το μέλος optiras στις 19.11.2013, 06:51 έγραψε...

    Μεταξύ μας, το κυκλοφοριακό σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη ή η Αθήνα δεν είναι βασικό πρόβλημα;Αυτό κανονικά, πόσο μάλλον σε περίοδο κρίσης...

    Δεν μιλάμε για κάποιο χόμπυ, αλλά για αλλαγή του τρόπου ζωής...

    Υ.Γ.: το ντοκυμαντέρ στην αρχή το είδες;

    [ τροποποιήθηκε από τον/την optiras, 19-11-2013 06:53 ]



    Δεν εννοούσα ότι είναι πολυτέλεια ο ποδηλατόδρομος αλλά ότι δεν έχουμε το κατάλληλο δίκτυο για να έχουμε ΚΑΙ ποδηλατόδρομους.  Προτεραιότητα δυστυχώς είναι τα αυτοκίνητα που ήδη έχουν πρόβλημα, όπως και οι πεζοί και αυτό που ήθελα να πω είναι ότι δεν είναι θέμα καλής μελέτης ποδηλατόδρομου αλλά γενικότερα.

    Στο βίντεο είδα αναδόμηση ολόκληρων τετραγώνων, δρόμους πλάτους >10m με >2,5m πεζοδρόμια και χώρους στάθμευσης.  Ακόμη πιο πέρα υπάρχει έλεγχος, χώρος στάθμευσης των ποδηλάτων κλπ.  Είμαι σύμφωνος στο να γίνει κάτι έτσι, σωστά, ξεκινώντας από πολύ βασικά πράγματα-υποδομές.  Αν είναι να το κάνουν λάθος μόνο και μόνο για να χουν οι διοικήσεις να λένε, τότε καλύτερα να μην το κάνουν καθόλου γιατί έχει τα αντίθετα αποτελέσματα και κινδυνεύουν και ζωές.

    Από την άλλη, για να καταφέρουν αυτά οι ολλανδοί, είχαν και την κατάλληλη παιδεία... Δεν μπορώ να φανταστώ τι θα γινόταν εδώ αν έλεγε κάποιος να κατεδαφιστούν οικοδομικά τετράγωνα μέσα στην πόλη για να γίνει ένα δίκτυο όπως πρέπει...  Μάλλον οι μισοί θα συμφωνούσαν και οι άλλοι μισοί θα έκαναν κατάληψη στα εργοτάξια, ενώ τώρα με τα χάλια που έχουμε, ούτε είναι ευχαριστημένος κανείς αλλά ούτε λέει και τίποτα Wink

    edit:  για τους δρόμους της Θεσσαλονίκης για παράδειγμα, αν πάνε και φτιάξουν ποδηλατόδρομους τώρα, το πιο πιθανό αποτέλεσμα είναι να γίνει αυτό που λέει όταν ξεκινάει το βίντεο...  Κάποτε είχαν ποδηλατόδρομους κι εκεί, αλλά στενούς με κακής ποιότητας οδόστρωμα και ασύνδετους.... Οπότε τους ξαναέφτιαξαν.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την trelakias, 19-11-2013 17:46 ]


    optiras
    19.11.2013, 19:11

    Θα συμφωνήσω με την christhess ότι ο ποδηλατόδρομος της παραλίας δεν ήταν ο ιδανικός...Σύμφωνα όμως με την γνώμη μου ήταν ο καλύτερος που υπήρχε στην πόλη...Προσωπικά θεωρούσα αποτυχημένη επιλογή να τον κάνουν στην παραλία εις βάρος των πεζών-σιγά τον πολύ χώρο που έχει αφιερώσει η πόλη στους πεζούς...

    Νομίζω όμως ότι έγινε χωρίς μελέτη με μόνο σκοπό μόνο οι πολιτικοί να δείξουν ότι κάτι έκαναν, και όλοι θυμόμαστε πως τέλειωνε...

    Το πρόβλημα με τους πεζούς υπήρχε, αλλά τουλάχιστον υπήρχε χώρος και για τους ποδηλάτες και για τους πεζούς...

    Η άλλη βλακεία που έκαναν -για να δείξουν πάλι ότι δήθεν κάνουν έργο-είναι εκείνος ο απαράδεκτος ποδηλατόδρομος στην λεωφόρο Νίκης, που είναι και επικίνδυνος και για τους πεζούς και για τους ποδηλάτες...Ειδικά για παιδάκια ή σκύλους με λουρί ή όχι....

    Τώρα, όσον αφορά τον χώρο, θυμόμαστε όλοι ότι π.χ. στην Μοναστηρίου πριν αρχίσουν τα έργα του μετρό και μετατρέψουν την περιοχή σε επικίνδυνο εργοτάξιο για όλους υπήρχε στην μέση διάζωμα με δένδρα...Εκεί πάνω μπορούσες άνετα να κάνεις ποδηλατόδρομο, το ίδιο ισχύει και στο κάτω μέρος της οδού Λαγκαδά, στον Βαρδάρη κτλ στην πρώην λεωφόρο Νέα Εγνατία...

    Ακόμα όταν ολόκληρες λωρίδες είναι ήδη αχρηστευμένες για την κίνηση λόγω αυτοκινήτων, αυτό σημαίνει ότι άνετα μπορείς τον χώρο αυτό να το χρησιμοποιήσεις για άλλες χρήσεις...Είναι δυο μέτρα πλάτος-ένα μέσο αυτοκίνητο έχει πλάτος από 150-175 εκατοστά...Πόσο μάλλον αν έχεις κάνει έργα σε αυτά τα μέρη, άρα το ξήλωμα και το ξαναστρώσιμο είναι ήδη εξασφαλισμένα...

    Κάποιος θα μου αντιτείνει που θα παρκάρουν τα αυτοκίνητα που θα έδιωχνα από το παράνομο παρκάρισμα...

    Καταρχήν ακόμα και τον δήμο δεν τον νοιάζει για τους χώρους παρκαρίσματος, γιατί αλλιώς δεν θα κατέστρεφε με την λεγόμενη ανάπλαση της παραλίας τους ήδη λίγους υπάρχοντες χώρους που έδιναν μια κάποια λύση στον κόσμο που ήθελε να παρκάρει νόμιμα, έστω και κάπως μακριά από το σπίτι του...Πράγμα που ουκ ολίγες φορές με είχε βοηθήσει...Ακόμα το νέο δημαρχείο έχει υπόγειο πάρκινγκ το οποίο θα μπορούσε να παραχωρηθεί για πάρκινγκ μονίμων κατοίκων...Αντί για αυτό χρησιμοποιείται μερικώς-μόνο τις ώρες που είναι ανοιχτό...Ακόμα, εκεί που το έκαναν τράβηξαν κίνηση σε μια ούτως ή άλλως κορεσμένη περιοχή...Οι υπάλληλοι ας έρθουν με τα μέσα μαζικής μεταφοράς-μέχρι και στάση έβαλαν μπροστά- ή με τα ποδήλατά τους!!! Άλλωστε το δημαρχείο είναι σε θέση με πολύ καλή εξυπηρέτηση από τα μέσα μαζικής μεταφοράς ...Ακόμα πάντως και με το τραινάκι φθάνει κανείς ή και με την πολιτιστική γραμμή-αν είναι κάποιος κουλτουριάρης !

    Οπότε αν δεν σε ενδιαφέρει, σαν δήμο, το πρόβλημα του παρκαρίσματος-ούτε το νόμιμο, ούτε το παράνομο άνετα βρίσκεις τον χώρο για ποδηλατόδρομο...


    optiras
    20.11.2013, 08:03

    Συνεχίζοντας, με την περίπτωση της Μπολόνια στηνγειτονική ιταλία...

    Υπάρχουν και στο ίντερνετ γενικές οδηγίες

    Οι ολοκληρωμένες διαδρομές έχουν φτάσει τις 12 (λίστα εδώ).Εδώ υπάρχουν κάποιες φωτογραφίες από καινούριες  διαδρομές κάτω κάτω:μέχρι και γέφυρα για τα ποδήλατα έφτιαξαν

    Υπάρχει συγκεντρωτικός χάρτης που παρέχεται δωρεάν από τα γραφεία τουριστικών πληροφοριών ή τα γραφεία πληροφόρησης και επικοινωνίας με το κοινό...Μπορεί να δει κανείς πόσο εκτεταμένο είναι το δίκτυο...

    Στο ίντερνετ βρίσκεις και ξεχωριαστούς χάρτες για κάθε ολοκληρωμένη διαδρομή, εδώ για παράδειγμα η πρώτη διαδρομή , Τις υπόλοιπες τις βρίσκεις σε μορφή pdf δεξιά από την λίστα.

    Δυστυχώς όλα στα ιταλικά...

    Σε επόμενη απάντηση: Αμστερνταμ...


    optiras
    28.12.2013, 09:52

    Ακόμα ένα δείγμα μεταξύ αστείου και τραγικού, στην οδό Δωδεκανήσου:




    Νέες συζητήσεις
    στην ίδια κατηγορία