ελληνική μουσική
    828 online   ·  210.833 μέλη
    capoelo
    29.11.2013, 19:26

    Μπορεί κάποιος να μου θυμίσει πως σχηματίζονται αυτές οι δύο συγχορδίες και ποια η χρησιμότητα τους;


    STEFANOS604
    29.11.2013, 19:49

    Ντο ενδεκάτης: 1η-3η-5η - 7η - 9η -11η               = C – E – G – Bb – D – F

    Δείτε όλα τα ακόρντα Ενδεκάτης  ΕΔΩ:

     

    Ντο δεκάτης τρίτης: 1η-3η-5η - 7η - 9η -11η- 13η = C – E – G – Bb – D – F# - Α

    Δείτε όλα τα ακόρντα Δεκάτης Τρίτης ΕΔΩ:

    Η χρήση είναι κυρίως στην Jazz.

    Θα σε βοηθήσει το μέλος Jazz Guitar για περαιτέρω εξηγήσεις και χρήσεις


    mpjxprt
    30.11.2013, 08:04

    Αυτό το ακόρντο Ντο 13ης έχει όλες τις νότες της κλίμακας ; {#emotions_dlg.blink}

    Δες εδώ : http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_%28music%29

    /Π.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την mpjxprt, 30-11-2013 08:06 ]

    [ τροποποιήθηκε από τον/την mpjxprt, 30-11-2013 08:07 ]


    Jazz-Guitar
    30.11.2013, 12:25

    Παράθεση:

    Το μέλος capoelo στις 29.11.2013, 19:26 έγραψε...

    Μπορεί κάποιος να μου θυμίσει πως σχηματίζονται αυτές οι δύο συγχορδίες και ποια η χρησιμότητα τους;



    Σου προτείνω να διαβάσεις αυτό το άρθρο, θα σου λύσει πιστεύω πολλές απορίες. Αν θα παρουσιαστούν κι άλλες απορίες εδώ είμαστε.. 

    Παράθεση:

    Το μέλος STEFANOS604 στις 29.11.2013, 19:49 έγραψε...

    Ντο δεκάτης τρίτης: 1η-3η-5η - 7η - 9η -11η- 13η = C – E – G – Bb – D – F# - Α

    Για την ακρίβεια πρόκειται για ένα C13#11.

     

    Παράθεση:

    Το μέλος mpjxprt στις 30.11.2013, 08:04 έγραψε...

    Αυτό το ακόρντο Ντο 13ης έχει όλες τις νότες της κλίμακας ; 

     

    Θεωρητικά ναι. Στην πράξη όμως θυσιάζονται κάποιες νότες... 

     


    mpjxprt
    30.11.2013, 14:17

    OK, ας υπάρχει και κάποια λογική σ΄αυτά που γράφουμε  … Wink

    Η κλασική αρμονική θεώρηση βασίζεται σε τρίφωνες συγχορδίες και θεωρεί κάθε επιπλέον «φωνή» ως προσθήκη «από ‘πάνω» (Ελληνικά «on the top» {#emotions_dlg.lol})

    Δηλαδή, στην τρίφωνη συγχορδία πρώτα προσθέτουμε την 7η της και δημιουργούμε συγχορδία 7ης. Στη συνέχεια στη συγχορδία 7ης προσθέτουμε και την 9η και δημιουργούμε συγχορδία 9ης. Στη συνέχεια στη συγχορδία 9ης προσθέτουμε την 11η και δημιουργούμε συγχορδία 11ης. Και τέλος, στη συγχορδία 11ης προσθέτουμε τη 13η βαθμίδα και δημιουργούμε συγχορδία 13ης.

    Αυτή η συλλογιστική δεν εφαρμόζεται (σχεδόν) ποτέ, και είναι προβληματική από τη γέννησή της …

    Πρώτον, έχουμε  πρόβλημα συμβολισμού (ακριβώς διότι έχουμε μικρές και μεγάλες 7ες, μικρές και μεγάλες 9ες, καθαρές, ελαττωμένες (?) και αυξημένες 11ες ,  και μικρές και μεγάλες 13ες) πχ. Στη Ντο Ματζόρε κλίμακα λέμε ότι έχουμε C13 αλλά η 7η βαθμίδα είναι μεγάλη, δηλ. Cmaj713  …  ή καλύτερα  Cmaj7-9-11-13 . Εδώ ο Φίλτατος Στέφανος έβαλε λιγουλάκι απρόσεκτα τη μικρή εβδόμη της κλίμακας (Bb) και τη μεγάλη 11η(F#) … και οι δύο νότες είναι εκτός κλίμακας Ντο ματζόρε φυσικά !!!

    Δεύτερον,  το πλήθος των φωνών μιας συγχορδίας όταν υπερβαίνει τις 5 καθίσταται προβληματική, τόσο τεχνικά, όσο και από άποψη ακούσματος / αρμονικά … γενικά, δυσκολεύομαι να σκεφτώ 6-φωνη συγχορδία στην κιθάρα (με 6 διαφορετικές νότες/φωνές δηλαδή …  {#emotions_dlg.blink} καλά για 7-φωνη δεν τι συζητώ έ  {#emotions_dlg.biggrin} ).

     Γι αυτό και οι φίλοι μας της Jazz αποφασίζουν και «κόβουν» πολύ σοφά φωνές που τους ακούγονται περιττές … (ακόμη και την 5η βαθμίδα !!) Όπως πολύ λογικά λέει το wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_chord) σε μια συγχορδία 13ης παίζουν μόνο τις βαθμίδες : 1 – 3 – 5 – 7 – 13 (και κάποιες φορές παραλείπουν και την 5η βαθμίδα ακριβώς για να κρατηθεί η συγχορδία 4-φωνη !!! ). Και αν δεν απατώμαι είναι η επικρατούσα (και πλέον χρησιμοποιούμενη) άποψη.

    /Πέτρος Cool

     


    -----------------

    Αυτό όμως ΔΕΝ θα έπρεπε να είναι BOLD ... γιατί είναι ; έ ; φίλτατοι admins ?

    [ τροποποιήθηκε από τον/την mpjxprt, 30-11-2013 14:32 ]


    STEFANOS604
    30.11.2013, 16:43

    Απλώς δίνω τη σημείωση για τη ‘’.....μικρή εβδόμη της κλίμακας (Bb) και για τη μεγάλη 11η(F#)’’ .

    Προσπαθώ που και που για τέτοια πιασίματα (και μάλιστα αφαιρώντας την 5η που γίνονται πιο εύκολα) αλλά δυστυχώς το πνεύμα πρόθυμο η δε σαρξ ασθενής.

    While the dominant thirteenth is the most common thirteenth chord, the major thirteenth is also fairly common.[11] A major thirteenth chord (containing a major seventh) will nearly always feature a chromatically raised eleventh (C E G B D F♯ A) (see lydian mode), except for cases when the eleventh is omitted altogether. "It is customary to omit the eleventh on dominant or major thirteenth chords because the eleventh conflicts with the third,"[11] in these chords by a semitone.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Thirteenth


    Jazz-Guitar
    02.12.2013, 15:30

    Στην τζαζ η 1η και η 5η βαθμίδα είναι περιττές και συνήθως θυσιάζονται από τα πολυφωνικά όργανα αν υπάρχει μπάσο στο σχήμα. Το μπάσο έτσι κι αλλιώς θα τις παίξει. Η ηλεκτρική τζαζ κιθάρα καλό είναι να μην παίζει περισσότερες από 3 με 4 φωνές στο ακόρντο*, άρα υποχρεωτικά θα πρέπει να θυσιαστούν κάποιες φωνές. Το ποιες φωνές είναι αυτές εξαρτάται την περίπτωση, διότι μείζονος σημασίας είναι και η σοπράνο, η οποία μπορεί να είναι οποιαδήποτε φωνή.

    *Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις, τίποτα δεν είναι απόλυτο.

    Στο ακόρντο C13 για παράδειγμα:

    (8) Χ 8 9 10 8

    η θεμέλιος στο μπάσο είναι προαιρετική με παρουσία μπασίστα, γι αυτό την έβαλα σε παρένθεση. Οι υπόλοιπες φωνές είναι b7, 3, 13, θεμέλιος.

    Θα μπορούσε κάλλιστα να παιχτεί και πιο μίνιμαλ

    (8) Χ 8 9 10 Χ

    Στο voicing που ακολουθεί η σοπράνο είναι η 9η

    (8) Χ 8 9 10 10

    Άλλο ένα "πιάσιμο" C13 από άλλη θέση

    Χ (3) 2 3 3 5

    Η θεμέλιος στην παρένθεση ομοίως με παραπάνω παραλείπεται ανα περίπτωση. Μένουν οι φωνές 3, b7, 9, 13.

    Αν θέλετε παράδειγμα σε Cmaj13 (όχι τόσο συνηθισμένο όσο το αντίστοιχο dominant), απλά μεγαλώστε την 7η.

    Περισσότερα φυσικά στο link που δίνω στο πρώτο μου σχόλιο (#4).

    [ τροποποιήθηκε από τον/την Jazz-Guitar, 02-12-2013 15:45 ]