ελληνική μουσική
    812 online   ·  210.851 μέλη

    Μπρούντζινα, Επινικελωμένα , Επιχρυσωμένα connectors & καθαρισμός επαφών

    STEFANOS604
    27.02.2014, 17:37

    Ο καθαρός χαλκός δίνει μεγαλύτερη ποιότητα από τον αναμεμιγμένο με άλλα μέταλλα – αυτό  στα καλώδια , όπου η ανάμιξη κάνει το καλώδιο φθηνότερο όμως επηρεάζει την αγωγιμότητα του. Μικρότερη αγωγιμότητα σημαίνει μεγαλύτερη αντίσταση. 

    Στα plugs ή jacks  όμως γίνεται ανάμειξη με τέτοια στοιχεία ώστε να έχουμε καλύτερη αγωγιμότητα.

    Στα audio η αντίσταση που παρουσιάζουν κατά την επαφή τα plug & jack connectors  (αν είναι καθαρά -χωρίς οξείδωση , αν είναι από διαφορετικά μέταλλα , επηρεάζονται ευκολότερα από οξείδωση, αν το ελατήριο ασκεί τη σωστή πίεση.... ) και η αντίσταση του audio ενισχυτή θεωρούνται –υπό κανονικές συνθήκες- πολύ μικρές όμως στις HF  θεωρείται μεγάλη.

     

     

    Οξείδωση

    • Όλα οξειδώνονται με το πέρασμα του χρόνου (εκτός του χρυσού – να γιατί έχουμε επαφές επιχρυσωμένες)- τα οξείδια του χαλκού πχ καθίστανται λιγότερο αγώγιμα από τον χαλκό.
    • Η οξείδωση επηρεάζει την εξωτερική επιφάνεια του μετάλλου και  πολλές φορές δεν είναι ορατή με γυμνό μάτι.
    • Τα οξείδια των μετάλλων συμπεριφέρονται τις περισσότερες φορές διαφορετικά από το ίδιο το μέταλλο (τα οξείδια του χαλκού είναι λιγότερο αγώγιμα από τον χαλκό, ενώ του ασημιού έχουν περίπου την ίδια αγωγιμότητα με το ασήμι).

     

    Συμπέρασμα:

    Μη ξοδεύετε μεγάλα  ποσά σε καλώδια ήχου παρασυρόμενοι από διαφημιστικά ότι  είναι φτιαγμένα από υπερ- υλικά ή έχουν τέλειες καθαρότητες.

    Αυτό που επηρεάζει τον ήχο περισσότερο από την οξείδωση ,το επιδερμικό φαινόμενο και τις προσμίξεις του είναι :

    Κατά την σύνδεση plug & jack connectors με συστήματα audio να προσέχουμε να συνδεθούν σφιχτά ή τα βύσματα να είναι καθαρά ή να μην υπάρχει ‘ψυχρή’ κόλληση καλωδίου με το βύσμα/κυψέλη, ή μήπως κάπου έχει εσωτερικό ‘’σπάσιμο ‘’ που δεν φαίνεται με γυμνό μάτι.

     

    Σημείωση: Σήμερα πολλές εταιρείες πωλούν έτοιμα καλώδια συνδέοντας τους  αγωγούς του καλωδίου με τα plugs ή jacks  με τη νέα μέθοδο συγκόλλησης (ultrasonic welded method - δείτε ΕΔΩ :) αντί με τη μέχρι τώρα γνωστή με το κολλητήρι και καλάϊ (μόλυβδος-κασσίτερος...) (soldered method). 

     

    ‘’κρύσταλλο ραδιοσυσκευής’’

    Οι περισσότερες επαφές , από τα βύσματα στις κυψέλες (κυρίως οι τύπου bananas και RCA  ……) γηράσκουν και οξειδώνονται.

    Αυτή  οξείδωση δυνατόν να λειτουργήσει σαν να είχαμε πολλούς micro – ανορθωτές (φωρατές). 

    Αν συμβεί αυτό κάθε σημείο μετατρέπεται σε ‘’κρύσταλλο ραδιοσυσκευής’’ και κάθε σύνδεση τελικά μπορεί να συντονίζεται σε μια ραδιοσυχνότητα και θα ακούμε χαμηλής στάθμης ραδιοσήματα να επικάθονται στη μουσική του στερεοφωνικού μας , του ενισχυτή μας………

    Οι επιχρυσωμένες επαφές (θυμάμαι σ’ όλα τα μηχανήματα Μικροκυμάτων –Microwave Radio Links - οι επαφές  από τις κάρτες που βυσματώνονταν στο θηλυκό  connector ήταν επιχρυσωμένες η δε σύνδεση με HF υποχρεωτικά με επιχρυσωμένα) είναι ένας τρόπος αποφυγής τέτοιας οξείδωσης.

     

    Τα επιχρυσωμένα connectors έχουν χρησιμοποιηθεί στις audio συσκευές όχι για την ασύγκριτη ποιότητα ήχου – μάλιστα ο χρυσός συγκαταλέγεται στο κάτω μέρος (3ος)  στη λίστα όσων αφορά την αγωγιμότητα των υλικών από τα οποία φτιάχνονται τα plug & jack connectors και τα καλώδια  και φυσικά δεν συμφέρει η κατασκευή τους από χρυσό– αλλά για την ανθεκτικότητα του στην γήρανση.

    Τα βύσματα/Κυψέλες (plug & jack connectors) δεν είναι όμως μόνο σκέτα στοιχεία αλλά συνήθως μίγματα όπως τα:

    Phosphor-bronze

    “Είναι μίγμα χαλκού  3.5 έως  10%  τενεκέ (κασσίτερο – tin)  και φώσφορο  έως 1%.  Ο φώσφορος προστίθεται σαν αντιοξειδωτικό .

     Beryllium copper

    “ Μίγμα χαλκού με 0.5 to 3% beryllium και μερικές φορές και άλλα υλικά.

     

    Καθαρισμός

    Γι αυτό αν τα Connectors σας δεν είναι επιχρυσωμένα χρειάζονται κάπου - κάπου καθαρισμό με χωρίς ίνες πανί σκέτο ή αν υπάρχει βρωμιά  και με καθαρό οινόπνευμα ή τουλάχιστον  εισάγοντας-εξάγοντας το βύσμα στην κυψέλη πολλές φορές είναι κι αυτή μια μέθοδος καθαρισμού ,αν και σε μηχανήματα μουσικών γίνεται αυτοκαθαρισμός από τη συχνή εισαγωγή / εξαγωγή του plug του καλωδίου του οργάνου τους στα ΡΑ , ενισχυτές κιθάρας ......


    trelakias
    27.02.2014, 17:51

    Ποιός ο σκοπός της δημοσίευσης αυτής?


    STEFANOS604
    27.02.2014, 19:25

    Δες το ''Συμπέρασμα''....


    trelakias
    27.02.2014, 19:55

    Το διάβασα και δεν έχω καταλάβει πως από τα παραπάνω κατέληξες σε αυτό το συμπέρασμα.  Ίσα ίσα που αν δεν το έγραφες το συμπέρασμα, το αντίθετο θα σκεφτόμουν.

    Πάντως σε ρώτησα διότι έγραψες στο φόρουμ και όχι στα άρθρα, οπότε ψάχνω το θέμα συζήτησης.  Αν θες να μάθεις για το θέμα θα πρότεινα να ξεκινήσεις από τα βιβλία χημείας του λυκείου και έπειτα ένα σωρό άλλα.  Αν θες να διδάξεις στους επισκέπτες, θα έλεγα να το ξαναδείς γιατί έχει αρκετά λάθη.  Σου έκαναν κάποιες διορθώσεις ήδη στο noiz αλλά επειδή προφανώς δεν γνωρίζεις, γράφεις πάλι κάποιες ανακρίβειες οπότε οι αναγνώστες ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να χρησιμοποιήσουν τα όσα γράφεις αν θέλουν να μάθουν.  Σε περίπτωση που δεν το γνωρίζεις, κάποιος που έχει τελειώσει το λύκειο ξέρει για το θέμα που θέτεις και αν όχι σφαιρικά, τουλάχιστον γνωρίζει ΚΑΙ να τεκμηριώσει το γιατί και πως.  Από εκεί και πέρα έχουμε να κάνουμε με μεταλλουργία, χημεία, επιστήμη και τεχνολογία υλικών και στην προσπάθειά σου να εκλαϊκεύσεις κάποια πράγματα είναι επόμενο να κάνεις λάθη, γι αυτό θα έλεγα να μείνεις αυστηρά στο εμπειρικό σου συμπέρασμα και να μην μπλέξεις την επιστήμη/τεχνολογία που κρύβει πίσω.


    STEFANOS604
    27.02.2014, 20:53

    Το κατάλαβα που το πηγαίνεις. Θα στο έστελνα με ΠΜ αλλά θεωρώ καλύτερα εδώ.

    Επίτηδες στο noiz το έγραψα εν περιλήψει στην κατηγορία ‘’ενισχυτές’’  και περίμενα να ερωτηθεί τι εννοώ  ,δίνοντας μια τελευταία ευκαιρία , και πριν ακόμα διαβαστεί άρχισε το γνωστό τροπάριο ‘’κραυγών’’ και αμέσως αποχώρησα ΟΡΙΣΤΙΚΑ και η εν λόγω ιστοσελίδα είναι παρελθόν γιατί ‘’διάλογο’’ θεωρούν την επίθεση. και μετά από λίγο το έθεσα πλήρως κι όχι εν περιλήψει εδώ όπως ακριβώς το έχω στο δικό μου Blog με τίτλο ''Επιχρυσωμένα connectors ΕΔΩ : ''.

    Το θέμα δεν έχει λάθος , είχε ασάφεια  επίτηδες στο noiz κι έστειλα γι αυτό ΠΜ εκεί που έπρεπε…

    Αν εσύ βρίσκεις κάπου λάθος εδώ εντόπισε το να το συζητήσουμε..

    Το θέμα είναι πρακτικό και αφορά τον καθαρισμό των plugs & jacks γιατί σίγουρα ο απλός χρήστης δεν έχει επίχρυσα connectors και άρα κάπου – κάπου απαιτείται καθαρισμός.

    Αν θες ειδοποίησε τους στο noiz να το διαβάσουν ολοκληρωμένο ΕΔΩ :

    Πάντως να ξέρεις αν ανέφερα το όνομα Musicheaven εκεί , όπως το έκανα παλαιότερα το Thread διαγραφόταν άμεσα λόγω ανταγωνιστικής ιστοσελίδας.

    Γι αυτό και πριν αποχωρήσω έστειλα με ΠΜ το τι συμβαίνει και να δούνε τα  σχετικά άρθρα του Jazz guitar που όλα έχουν διευθύνσεις τουMusicheaven


    trelakias
    27.02.2014, 22:36

    Η ουσία στο σχόλιό μου δεν είναι αυτή που στέκεσαι.  Επειδή δεν μασάω τα λόγια μου αυτό ΔΕΝ σημαίνει ότι το πηγαίνω εκεί που νομίζεις.  ΔΕΝ θα επεκταθώ σε όσα γράφεις διότι ΔΕΝ με αφορούν και θα σου ζητούσα να προσέχεις τι γράφεις διότι μου απευθύνεσαι προσωπικά και δημιουργείς δημόσια εσφαλμένες εντυπώσεις χωρίς το δικαίωμα.  Μάλιστα σου έχω γράψει παλιότερα σε άλλο άρθρο σου την άποψή μου.  Αυτά λοιπόν, ας μείνουμε στο θέμα μας εδώ και σε αυτό που συγκρατώ...

    Παράθεση:

    Το μέλος STEFANOS604 στις 27.02.2014, 20:53 έγραψε...

    Αν εσύ βρίσκεις κάπου λάθος εδώ εντόπισε το να το συζητήσουμε..

    Το θέμα είναι πρακτικό και αφορά τον καθαρισμό των plugs & jacks γιατί σίγουρα ο απλός χρήστης δεν έχει επίχρυσα connectors και άρα κάπου – κάπου απαιτείται καθαρισμός.


    ΔΕΝ είναι πρακτικό το θέμα όταν μιλάς για ανάμειξη στοιχείων, καθαρότητα μετάλλων, οξείδωση, επιμετάλλωση, κόλληση, ευγενή, γήρανση κλπ.  Δεν είναι θέματα για συζήτηση σε μουσικό φόρουμ αυτά, είναι ορολογίες που αντιπροσωπεύουν σοβαρά θέματα των επιστημών που ανέφερα, έχεις κάνει και λάθη αλλά στα περισσότερα σημεία ή είναι λάθος η χρήση τους ή (το λιγότερο) μπορούν εύκολα να οδηγήσουν λάθος τον αναγνώστη (δηλ. ανακρίβειες). 

    Το συμπέρασμά σου ως τεχνικός είναι χρήσιμο, συμφωνώ και σε ευχαριστούμε.  Γνώμη μου είναι ότι ο συλλογισμός σου στο άρθρο εδώ δεν έχει ροή γιατί ενώ μιλάς για το κακό της οξείδωσης, συμπεραίνεις ότι δεν μας ενδιαφέρει γιατί σημασία έχει η κόλληση.  Πέρα από αυτό πιστεύω πρέπει να μείνεις εκεί, σε αυτά που γνωρίζεις καθώς προσπαθείς να στηρίξεις το εμπειρικό σου συμπέρασμα με ολόκληρη επιστήμη την οποία δεν κατέχεις και δεν χρειάζεται κιόλας (γι' αυτό λέμε "εμπειρικό" συμπέρασμα).

    Αυτή είναι η γνώμη μου, με κάθε καλή διάθεση, για όποιον ψάχνει να πληροφορηθεί σε αυτό το thread αλλά για σένα που το έγραψες.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την trelakias, 27-02-2014 22:39 ]


    trelakias
    27.02.2014, 23:06

    JeffersonT  +1

    Μου το είχαν πει αλλά αν δεν πάθεις δεν θα μάθεις... Καλύτερα πάρε ένα απλό καλώδιο με λίγα ευρώ παραπάνω και όχι το πιο φθηνό που υπάρχει.  Αρκεί να έχουν γίνει καλές κολλήσεις και να ναι λίγο προσεγμένο για να αντέχει την κακομεταχείριση... Ως προς τον ήχο και τα υλικά, αν και υπάρχουν μετρημένες διαφορές από καλώδιο σε καλώδιο και κυκλοφορούν ακριβά, high-end καλώδια, τα θεωρώ υπερβολή.

    Επίσης το φύλλο χρυσού είναι παλιότερη μέθοδος από τα ηλεκτρολυτικά κελία, πιο εύκολη, πιο φθηνή αλλά πιο ευάλωτη.  Τώρα ποιο χρησιμοποιείται στα βύσματα δεν το έχω ψάξει.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την trelakias, 27-02-2014 23:07 ]


    STEFANOS604
    28.02.2014, 07:42

    ''Τα επιχρυσωμένα connectors έχουν χρησιμοποιηθεί στις audio συσκευές όχι για την ασύγκριτη ποιότητα ήχου – μάλιστα ο χρυσός συγκαταλέγεται στο κάτω μέρος (3ος)  στη λίστα όσων αφορά την αγωγιμότητα των υλικών από τα οποία φτιάχνονται τα plug & jack connectors και τα καλώδια  και φυσικά δεν συμφέρει η κατασκευή τους από χρυσό– αλλά για την ανθεκτικότητα του στην γήρανση........''

    Όλο το θέμα , οι διάλογοι που ακολούθησαν και τα τρολλαρίσματα , δημιουργήθηκε επειδή εκεί δεν αναφέρθηκε η φράση με έντονα γράμματα από το παραπάνω κείμενο.

    Θα μπορούσαν όμως να ρωτήσουν τι εννοώ ''ο χρυσός συγκαταλέγεται στο κάτω μέρος στη λίστα '' . (εκεί δεν ανέφερα τη λέξη 3ος που δίνω στο πινακάκι) Αυτό ήταν όλο......

    Λέω το έθεσα επίτηδες και περίμενα όχι μόνο γι αυτό αλλά τουλάχιστον για τις λέξεις ''φωρατές'' , ''Κρύσταλλος ραδιοσυσκευών'' να ρωτήσουν κόσμια.

    Όμως στο προηγούμενο θέμα συνεχιζόταν οι προσβλητικές εκφράσεις και ΑΠΟΧΩΡΗΣΑ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΜΕ ΠΟΜΠΩΔΗ ΤΙΤΛΟ και φυσικά δεν απάντησα στα τρολλαρίσματα στο θέμα αυτό ,αφού αυτά γράφτηκαν και συνεχιζόταν μετά την αποχωρηση μου , που εδώ το επαναλαμβάνω ΔΕΝ έχει λάθος ΚΑΝΕΝΑ.


    STEFANOS604
    28.02.2014, 11:53

    Παράθεση:

    Το μέλος trelakias στις 27.02.2014, 22:36 έγραψε...
    Το συμπέρασμά σου ως τεχνικός είναι χρήσιμο, συμφωνώ και σε ευχαριστούμε.  Γνώμη μου είναι ότι ο συλλογισμός σου στο άρθρο εδώ δεν έχει ροή γιατί ενώ μιλάς για το κακό της οξείδωσης, συμπεραίνεις ότι δεν μας ενδιαφέρει γιατί σημασία έχει η κόλληση.  Πέρα από αυτό πιστεύω πρέπει να μείνεις εκεί, σε αυτά που γνωρίζεις καθώς προσπαθείς να στηρίξεις το εμπειρικό σου συμπέρασμα με ολόκληρη επιστήμη την οποία δεν κατέχεις και δεν χρειάζεται κιόλας (γι' αυτό λέμε "εμπειρικό" συμπέρασμα).

    Αυτή είναι η γνώμη μου, με κάθε καλή διάθεση, για όποιον ψάχνει να πληροφορηθεί σε αυτό το thread αλλά για σένα που το έγραψες.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την trelakias, 27-02-2014 22:39 ]



    Jefferson T  

    Στέφανε, όταν λες επιδερμικό φαινόμενο εννοείς το Skin effect;

    Στα  εναλλασσόμενα  ρεύματα,  παρατηρείται  ότι  η  ροή  του  ρεύματος  είναι μεγαλύτερη  στην  επιφάνεια  του  αγωγού.  Το  φαινόμενο  αυτό ονομάζεται  επιδερμικό  φαινόμενο (skin effect)  και  μάλιστα  γίνεται  τόσο  πιo  έντονο  όσο υψηλότερη είναι η συχνότητα  του εναλλασσόμενου ρεύματος. 

    Γι αυτό και στις HF χρησιμοποιούμε κούφιους αγωγούς , ενώ στις AF , όπως είναι οι συσκευές Audio ή θα το έχετε διαπιστώσει στα παλιά χοντρά ορειχάλκινα γυμνά καλώδια στις κολώνες του ΟΤΕ , όπου η εξωτερική οξείδωση ήταν μόνιμη (αυτό το πρασινωπό δηλητηριώδες επίστρωμα)  το επιδερμικό φαινόμενο είναι αμελητέο (είχαμε γραμμές τέτοιες στα νησιά μέχρι 14 χιλιόμετρα μήκος χωρίς απώλεια του AF σήματος  αν η ‘’τσόντα’’ ήταν σωστή και γινόταν σωστή με ειδικό σφιγκτικό μηχάνημα).

    Trelakias

    Να γιατί συμπεραίνω ότι αρκεί ένας απλός καθαρισμός των connectors και δεν μας ενδιαφέρει η εξωτερική οξείδωση του καλωδίου (λόγω χαμηλής συχνότητας της μουσικής) αν είναι σωστή η  μηχανική σύνδεση ή  η σωστή κόλληση με καλάϊ (ώστε να μη υπάρχει ''ψυχρή κόλληση'' - αιτία που επιφέρει πάμπολα δεινά) βύσματος και καλωδίου......