ελληνική μουσική
185 online   ·  204.004 μέλη

Με πιο τρόπο να τραγουδώ με άνεση τις ψηλές νότες;

Maria678
Περαστική Νότα
Chat
01.05.2014, 20:01

Καλησπέρα! Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έγινα μέλος της χορωδίας του ώδειου στο οποίο παρακολούθω μαθήματα. Η καθηγήτρια η οποία διδάσκει στη χορωδία με άκουσε ξεχωριστά για να με κατατάξει στην χορωδία και μου είπε ότι είμαι σοπράνο και ότι υψιστή νότα της έκτασης μου είναι σι-ντο. Φτάνω με άνεση στη μι αλλά όταν τραγουδώ ψηλότερα δυσκολέυομαι και δεν ακούγεται καθαρά η φωνή μου. Νομίζω όμως ότι απλά δεν ξέρω τον τρόπο για να το κάνω. Είμαι 16.5  Τι μπορώ να κάνω;


#1   
labrosvi
Βασική Νότα
Chat
01.05.2014, 21:33
Ασχολούμαι με τη φωνητική μόνο 2-3 μήνες αλλά η καθηγήτρια μου λέει ότι όταν θες να τραγουδήσεις ψηλά πρέπει να υπάρχει δυνατή στήριξη από το διάφραγμα.Τα τοιχώματα του διαφράγματος πρέπει να διαστέλονται καθώς βγάζεις τον αέρα.Βοηθάει επίσης να κατεβάζεις το σαγόνι.Ελπίζω να βοήθησα.Δεν είμαι όμως ειδικός.
#2   
Maria678
Περαστική Νότα
Chat
01.05.2014, 21:43
Δεν έχω κάνει καθόλου μαθήματα φωνητικής,το μόνο "σχετικό" που έχω κάνει είναι οι ασκήσεις για ζέσταμα που κάνουμε στην χορωδία.Δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς τι εννοείς.
#3   
Maria678
Περαστική Νότα
Chat
01.05.2014, 21:43
Ευχαριστώ πάντως!
#4   
labrosvi
Βασική Νότα
Chat
01.05.2014, 22:17
Για να στο πω πιο απλά,πρέπει να βάζεις δύναμη με τους κοιλιακούς σου και να ανοιγεις περισσότερο το στόμα.
#5   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
01.05.2014, 22:47

Δίνω το παραπάνω σχήμα γιατί η φράση Σι - Ντο πιστεύω ότι δεν περιγράφει ικανποιητικά την έκταση φωνής.

Αν ο τραγουδιστής δεν μπορεί να τραγουδήσει τις υψηλότερες ή τις χαμηλότερες νότες ενός τραγουδιού τότε απαιτείται μεταφορά σε χαμηλότερη ή υψηλότερη τονικότητα (το λεγόμενο Φωνητικό Τρανσπόρτο)

Στο τραγούδι και την εκπαίδευση σ’ αυτό οι όλες διαδικασίες θα πρέπει να είναι όχι μόνο άνετες αλλά και ευχάριστες. Αλλιώς εννοώ ότι θα κάνει  κακό στην καλλιέργεια της φωνής η μη σωστή κατάταξη της.

Επομένως το τραγούδι θα πρέπει να τραγουδιέται όχι στην αρχική τονικότητα που το τραγουδάει κάποιος επώνυμος τραγουδιστής αλλά στην τονικότητα που εσύ νοιώθεις άνετη .

 Αν όπως λες είσαι soprano πιθανόν να μπορείς να φτάσεις την και C6 αλλά και ακόμα παραπάνω αν πιέσεις το σώμα σου (στην καθομιλουμένη αν ‘’ξεσκίσεις’’ τη φωνή σου) και την κάνεις να ακουστεί ακόμα και καθαρά.

Αν όμως την ίδια νότα δεν μπορείς να τη βγάλεις ήρεμα και χαμηλά τότε μάλλον αυτή η νότα δεν ανήκει στην περιοχή της φωνής σου και πρέπει να την απορρίψεις αλλιώς θα κάνεις ζημιά στις φωνητικές σου χορδές.

Σχετικά με τη σωστή αναπνοή, για να μην κουράζεις τις φωνητικές χορδές σου καλόν είναι να μάθεις να αναπνέεις απ' το διάφραγμα.

Πολλές μελέτες υποστηρίζουν ότι ο τρόπος ζωής επηρεάζει την αναπνοή μας σε μεγάλο βαθμό  και καλόν είναι να αφιερώνουμε λίγα λεπτά  της κάθε μέρα  (στο κρεβάτι ξαπλωμένοι ανάσκελα) κάνοντας βασικές ασκήσεις αναπνοής.

 

Αναπνοή με το διάφραγμα

Διάφραγμα είναι ο μυς που χωρίζει το στήθος από την κοιλιά.

Εγώ για καλή εκφραστικότητα από το πνευστό (τρομπέτα – φυσαρμόνικα) αλλά και πολύωρο παίξιμο χωρίς να κουράζομαι , αλλά και σε πεζοπορίες ειδικά σε ανηφόρες, αναπνέω με το διάφραγμα και όχι με το στήθος .

Όταν αναπνέουμε με το στήθος το καταλαβαίνουμε γιατί όταν εισπνέουμε το στήθος φουσκώνει και όταν εκπνέουμε το στήθος ξεφουσκώνει.

 Κάντε συχνά την παρακάτω άσκηση (στο κρεβάτι , στη στάση λεωφορείου…) και σύντομα θα συνηθίσετε να αναπνέετε με το διάφραγμα (αρκεί να το σκεφτείτε):

  • Εισπνεύστε αργά από τη μύτη μετρώντας μέχρι το 4 και αφήστε την κοιλιά να φουσκώσει καθώς εισπνέετε.
  • Σταματήστε για 2 δευτερόλεπτα και μετά εκπνεύστε από το στόμα αλλά με κανονικό ρυθμό
  • Επαναλάβετε αρκετές φορές

 Η ίδια άσκηση προτείνεται και σαν τεχνική χαλάρωσης από το άγχος.

Βέβαια δεν υπάρχει ‘’αφύσικος’’ τρόπος αναπνοής (εννοώ στο παίξιμο του πνευστού πρέπει να ξέρουμε όλες τις  μεθόδους.

Ο αέρας προέρχεται :

  • είτε όπως αναπνέουμε ασυναίσθητα
  • είτε από το διάφραγμα
  • είτε από το στήθος
  • είτε από τη στοματική κοιλότητα
  • είτε με συνδυασμό και των ανωτέρω


Απλώς την αναπνοή από το διάφραγμα πρέπει να τη μάθουμε για να τη συνηθίσουμε.

 Η απόδοση σ’ ένα πνευστό (τρομπέτα ,φυσαρμόνικα…..) εξαρτάται ελάχιστα από την δύναμη των πνευμόνων σου και περισσότερο από τον τρόπο με τον οποίο έμαθες να αναπνέεις κατά την εκμάθηση του οργάνου. Το ίδιο πιστεύω ότι πρέπει να συμβαίνει και με τη φωνή.

Αυτό που δυσκολεύει ειδικά τους αρχάριους είναι η αντοχή, δηλαδή για πόσο μπορούν να κρατήσουν την αναπνοή τους. Αυτό μπορείτε να το επιτύχετε με τις παραπάνω ασκήσεις.

Αν μπορείτε να παίζετε σιγανά (ή να τραγουδάτε ήρεμα και σιγά) τότε καταναλώνετε λιγότερο αέρα και επομένως θα αντέχετε και δεν θα κουράζεστε.

 

Ελπίζω η υπόδειξή μου (όχι σαν γνώστης φωνητικής αλλά σαν παίχτης πνευστών για πολλά χρόνια , κανταδόρος και πεζοπόρος) να βοήθησε.


#6   
Maria678
Περαστική Νότα
Chat
02.05.2014, 15:18
Stefanos604 ευχαριστώ πάρα πολύ! Θα δοκιμάσω τις τεχνικές που μου πρότεινες....ουσιαστικά το ίδιο εννοούσε και ο Labrosvi
#7   
freddieKrueger
Φθασμένος
Chat
02.05.2014, 15:55

Στα περισσότερα σημεία συμφωνώ με τον Κ.Στέφανο.Πράγματι θα πρέπει ειδικά στην αρχή της εκπαίδευσης σου να κάνεις συχνά πυκνά  τονική μεταφορά ή τρανασπόρτο στα κομμάτι απου επιλέγεις.

Επίσης θα πρέπει ΄να είσαι πολύ συγκρατημένη ειδικά στα ψηλα τςη έκτασης σου.

Διαφωνω καθετα με την κατ'αταξη μιας φωνής ειδικά στην αρχή της καλλιεέργειάς της.

Να είσαι πολύ επιφυλακτική στο τι σου λέει η δασκάλα τςη χορωδιας και να μην την εμπιστεύεσαι σε ότι σου λέει.

Μια φωνή φαίνεται σε ποιά κατηγορία ανήκει όταν ωριμάζει και καλιεργείται σωστά.

Πολλοί επίδοξοι τραγουδιστές έχουν καταστραφεί επειδή κάποιος κατέταξε τη φωνή τους σε κατηγορίες και τους έδωσε ρεπερτόριο πολύ πριν την ώρα τους για να τραγουδήσουν.

Συμπέρασμα:Για την ώρα η φωνή σου ΔΕΝ ανήκει σε ΚΑΜΜΙΑ κατηγορία.

Για την ώρα μαθαίνεις ν ανασαίνεις σωστά,να μιλάς και να αρθρώνεις σωστά,να τοποθετείς τη φωνή σου σωστά και αν αυτό μπορέσεις να το κάνεις σε μια οκτάβα έκταση τότε ημιτόνιο ημιτόνιο ξεικινάς να χτίζεις τη φωνή σου προις τα πάνω η κατω.

 


#8   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
02.05.2014, 17:48

Αγαπητέ Freddie δεν είμαι εγώ που  κατηγοριοποίησα τη φωνή αλλά τα Μουσικά Ινστιτούτα , Ωδεία ,Χορωδιακά . Έτσι την σοπράνο (επειδή αναφέρθηκε από την Maria678 σαν κατηγορία σοπράνο ΣΙ-ΝΤΟ , την έδωσα πιστεύω με πιο σωστό ορισμό)  την κατηγοριοποιούν από C4 – C6 και μερικά φτάνουν πιο κάτω από πχ  Α3 (mezzo-soprano) και μερικά πιο πάνω μέχρι D6 , E6 , F6  .

Αυτό σημαίνει ότι με την καθημερινή πρακτική εξάσκηση μπορεί πχ από το D5 που ήταν η πιο υψηλή σου νότα να πάει μετά από καιρό στο F5 ….. κι εδώ σίγουρα Freddie έχεις απόλυτο δίκιο ως προς την κατηγοριοποίηση. Δηλαδή όπως είπες :

‘’Μια φωνή φαίνεται σε ποιά κατηγορία ανήκει όταν ωριμάζει και καλλιεργείται σωστά’’.

Η κατηγοριοποίηση βοηθά στο να λες σε ποια τονικότητα τραγουδάς ένα τραγούδι ή που να καταταγείς από το δάσκαλο σε μια χορωδία. Πιστεύω ότι πρέπει να έχει εμπιστοσύνη στο δάσκαλο της. Αν δει όμως ότι πιέζεται, ο δάσκαλος θα το καταλάβει.

Από εδώ έδωσα γενικές οδηγίες από εμπειρία μου σε χορωδία και τραγούδι σόλο που βρίσκω άμεσα την τονικότητα που μπορώ να το πω με την κιθάρα μου και με τη χρήση καποτάστο και την άσκηση (όπου κι αν βρίσκεσαι) για την αναπνοή με το διάφραγμα και πως αυτή διευκολύνει να παίζουμε χαλαρά και άνετα χωρίς κούραση το πνευστό μας.

Και ένα πρακτικός τρόπος να βρεις τη φωνή σου σε ποια περιοχή ανήκει είναι με ένα μουσικό όργανο συνήθως πιάνο που συμπεριλαμβάνει όλες τις οκτάβες φωνής

Ακόμα ένας πιο πρακτικός τρόπος γι αυτούς που δεν διαθέτουν πιάνο είναι πχ το παρακάτω video:

https://www.youtube.com/watch?v=9IejHKpfHso

Οι περισσότεροι άνθρωποι καλύπτουν φωνητικά 1,5 - 2 octaves και μερικοί προικισμένοι μέχρι και 3,5 οκτάβες.


#9   
freddieKrueger
Φθασμένος
Chat
02.05.2014, 21:17

Παράθεση:

Το μέλος STEFANOS604 στις 02.05.2014, 17:48 έγραψε...

Αγαπητέ Freddie δεν είμαι εγώ που  κατηγοριοποίησα τη φωνή αλλά τα Μουσικά Ινστιτούτα ,



Κύριε Στέφανε ζητώ συγνώμη που δεν εξήγησα επαρκώς πως διαφωνώ με την κατηγοριοποίηση της φωνής από τη δασκάλα του κοριστιού που άνοιξε το θέμα,όχι από σας.Εσείς δεν κάνετε κατηγοριοποίηση απλά αναφέρετε τα διάφορα είδη φωνής τα οποία υπάρχουν αλλά ξεχωρίζουν μετά από δουλίτσα και καλλιέργεια του φωνητικού μας οργάνου.

Πάντως δεν είναι μόνο λαθος αρκετων δασκαλων η ωδειων η βιαστικη καταταξη μαις φωνης...είναι και των μαθητων που οταν ξεκινουν τη μελετη εχουν μεγαλο ενθουσιασμο να τραγουδησουν σε μεγαλες εκτασεις περισσοτερο απ το να καλλιεργησουν τη χροια της φωνης,την ανεση την υγιη εκφορα ηχου τη σωστη αρθωση κτλ.

Αυτο ως ένα σημείο είναι κατανοητό.Όμως χωρίς σοβαρή μελέτη και πολύ δουλειά δεν θα δει κάποιος σημαντική πρόοδο.Ειδικά αυτός που βιάζεται.

Θυμάμαι τον εαυτό μου πόσο αγωνία είχα να αυξήσω την έκταση της φωνής μου.Τώρα που διαθέτω με άνεση 2 οκτάβες διαπιστώνω πως άλλες είναι οι αρετές της καλής φωνής.

Προσπαθω μερα με τη μερα με σκληρη δουλεια να αυξησω την ανεση την ευκινησια την ελαστικοτητα της φωνης.Να είμαι σωστότερος τονικά.Να αρθρώνω καλύτερα.Μήνα με το μήνα βελτιώνομαι.Κι αυτό είναι η μαγεία.Η φωνή αλλάζει,γυμνάζεται,γίνεται ΑΛΛΗ φωνή.

 

 


#10   
Maria678
Περαστική Νότα
Chat
03.05.2014, 23:08
Συμφωνώ απόλυτα με όσα λέτε.Ξέχασα όμως να αναφέρω ότι τη δεύτερη χρονιά με άκουσε ξανά και για ένα διάστημα(στην αρχή)με είχε κατατάξει στις Άλτο.Την δεύτερη φορά που με άκουσε και έβαλε στις σοπράνο.Συγνώμη για τις ασάφειες παραπάνω!
#11   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
04.05.2014, 10:08

Ο όρος alto αναφέρεται και σε άνδρες και σε γυναίκες.

Για τις γυναίκες με τη χαμηλότερη νότα της έκτασης της φωνής τους :

Alto: G3 κάτω από το  Middle C (C4)μέχρι το High C (C6) και παραπάνω

Για τους άνδρες με την υψηλότερη νότα της έκτασης της φωνής τους :

Alto: G3 -  F5  ή F3-D5

Άκουσε τη συμβουλή του FreddieKrueger


#12