ελληνική μουσική
325 online   ·  203.010 μέλη

Διαφορά ανάμεσα σε 2/2 , 4/4 και 8/8 και διάφορα άλλα μπερδέματα

Asgartha
Βασική Νότα
Chat
25.04.2015, 21:13

Εάν εξαιρέσουμε τα 8/8 όταν αυτά έχουν τονισμούς του τύπου 3-2-3 , 3-3-2 κ.τ.λ. στην οποία περίπτωση καταλαβαίνω την αναγκαιόττα του 8/8.  

Εάν λοιπόν αντιληφθούμε τα 8/8 όπως συνήθως τα αντιλαμβάνονται οι ξένοι (2-2-2-2 δηλαδή).... 

Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει ποιά η διαφορά στα παραπάνω μέτρα;

Καταλαβαίνω πως η μονάδα μέτρισης του ρυθμού αλάζει, από δεύτερο σε τέταρτο σε όγδοο, 

ωστόσο το κάθε επιμέρους μέτρο της παρτιτούρας μου χωράει ακριβώς το ίδιο σύνολο χρονικών αξιών μέσα του ουσιαστικά.  Είναι σαν να λέμε 1 λίτρο ή 0.22 γαλόνι, αλλά η ουσία είναι πως το μπουκάλι μου χωράει την ίδια ποσότητα υγρού. 

Εχω ακούσει θεωρίες περί ταχύτητας (τύπου τα όγδοα είναι πιο γρήγορα από τα τέταρτα) αλλά έτσι όπως το καταλαβαίνω εγώ άλλο πράγμα το μέτρο του κομματιού άλλο το τέμπο, όπως άλλο ο παλμός /χτύπος/ beat και άλλο ο ρυθμός (που προκύπτει από τους τονισμούς των επι μέρους χτύπων).  

Εάν ο παρονομαστής του μουσικού μέτρου μας έδινε την ταχύτητα του κομματιού, τότε δεν θα υπήρχε η ανάγκη αναγραφής του tempo / bpm. 

Εάν το ίδιο μουσικό κείμενο για παράδειγμα, το γράψω σε 2/2, 4/4 ή 8/8 σε tempo 100 πάντα, ποιά θα είναι η διαφορά στην εκτέλεση;  Καταλαβαίνω πως θα υπάρχει διαφορά στον τρόπο διεύθυνσης του κομματιού, αλλά θα υπάρχει ακουστή διαφορά; 

Ακόμη μία ερώτηση....  4/4 και 12/8  (σε τονισμούς 3-3-3-3)....  Θα μπορούσα να γράψω στην παρτιτούρα μου των 4/4 Swing feel που σημαίνει πως τα 2 όγδοα τα αντιλαμβανόμαστε ως τρίηχο ογδόων.  Ετσι θα είχα 4 σέτ από 3ηχα ογδόων.  Ετσι δεν θα είχα το ίδιο ακουστικό αποτέλεσμα;  Γιατί λοιπόν σε Jazz παρτιτούρες γράφονται τα κομμάτια σε 4/4 με ένδειξη Swing feel, ενώ σε Blues παρτιτούρες χρησιμοποιούνται τα 12/8?  (που είναι πάλι Swing feel το στυλ ουσιαστικά;) 

Αντίστοιχα γιατί το 6/8 (τονισμού 3-3) να μην γράφεται 2/4 Swing feel;

Το 3/4 και το 6/8 (τονισμοί 3-3) νομίζω την καταλαβαίνω την διαφορά.  Αν και πάλι το 6αρι θα μπορούσε να χωριστεί 2-2-2 ρυθμικά οπότε, πάλι μπερδευόμαστε. 

Το 3/4 σε tempo 120 τι διαφορά έχει στο πως ακούγεται από το 9/8 (τονισμοί 3-3-3) σε tempo 40; 

Γενικά το μέτρο πόσες πληροφορίες μας δίνει πέρα από το "πόσες νότες και τι αξίας χωράνε να μπούνε μέσα σε ένα μέτρο"? 

Ρυθμικές οδηγίες δεν μας δίνει (px Samba, Merengue, Cha-Cha είναι όλα σε μέτρο 2/4 εάν δεν κάνω λάθος ωστόσο διακριτοί ρυθμοί). Για αυτό και αναγράφονται στο μουσικό κείμενο. 

Οδηγίες ταχύτητας δεν μας δίνει. 

Τελικά μας δίνει μάλλον μόνο σχετικές και μπερδεμένες οδηγίες τονισμού σε σχέση με το ισχυρό και το ασθενές του μέτρου;  Είναι τελικά απλά θέμα πιο πολύπλοκης και εξεζητημένης γραφής ορισμένες φορές, χωρίς να υπαρχει λειτουργική σημασία; 

 


#1   
oakalestos
Βασική Νότα
Chat
14.05.2015, 09:38

Πάντως, σχετικά με τα 12/8 και το Swing feel, η πείρα μου λέει ότι το Swing feel όπως και το shuffle, αυτό που παίζει ένας κιθαρίστας στο texas, δεν προσιδιάζουν τόσο στο 3 ηχο ογδόου. Είναι μια νότα που είναι πιο κοντά στο επόμενο τέταρτο, περίπου σαν να λέγαμε: "παρεστιγμένο όγδοο και δέκατο έκτο" αλλά ούτε και αυτό είναι σωστό, γιατί δεν υπάρχει τέτοια ρυθμική αγωγή μέσα στο κομμάτι. Υπάρχουν όμως και κομμάτια ή στυλ, όπου πράγματι το μοτίβο προσιδιάζει σε τρίηχο ογδόου με τα δύο πρώτα όγδοα συζευγμένα. Ειδικά στα αργά Blues κομμάτια αλλά και σε κομμάτια όπως αυτό:

Όμως, κομμάτια σαν αυτό, δε θεωρώ ότι είναι το ίδιο πράμα:

Εδώ η ύποπτη νότα είναι πιο κοντά στο επόμενο τέταρτο - θέση. Μάρτυρας και το ταμπούρο του ντράμερ. Αυτό είναι πιο σωστό να γραφτεί σε 4/4 με τη σημείωση "Swing feel". 

Ελπίζω να έδωσα κάποια απάντηση σε ένα από τα ερωτήματά σου. 

ΤΗν καλημέρα μου. 


#2