ελληνική μουσική
    464 online   ·  210.845 μέλη
    Mesoxoritis
    19.10.2006, 12:50
    Ένα άρθρο για τον μεγάλο δίσκο του Μάνου, ''Τραγούδια του Δρόμου''.
    Συντάκτης: Άρης Καραμπεάζης

    Μάνος Λοίζος
    Τραγούδια του δρόμου (ΜΙΝΟS)
    1. Ο δρόμος
    2. Ο αρχηγός
    3. Ο μέρμηγκας
    4. Μη με ρωτάς
    5. Συρματοπλέγματα
    6. Ο στρατιώτης
    7. Τσε
    8. Θα κλείσω το παράθυρο
    9. Τ' ακορντεόν
    10. Δώδεκα παιδιά
    11. Τραγούδι του δρόμου(Anda Jaleo)
    12. Τρίτος Παγκόσμιος

    Ο Λοίζος δεν ανήκει στην ΚΝΕ, στον πιάσε-ΜΕΛΩΔΙΑ, στους συντάκτες του Μετρό, στις προεκλογικές συγκεντρώσεις των 80ς και στις σχολικές γιορτές που πάνε να καταντήσουν την 17η του Νοέμβρη έρμαιο γραφικότητας και κλαυσίγελου. Δικαίωμα στο Λοίζο έχουμε κι εμείς, οι απάτριδες... Κυρίως εμείς θα έλεγα, οι ουσιαστικοί φίλοι της μουσικής.

    Στο μέτωπο δράσης ενός συνθέτη που η «Αριστερά» χαρακτήρισε ως αντιδραστικά τα τραγούδια του εκείνα τα οποία χρόνια τώρα πλασάρει ως σημαίες της ευαισθησίας και της αγωνιστικότητας της. Στο πλαίσιο της σκέψης ενός ανθρώπου που πρώτος από όλους ένιωσε την ασφυξία της ελληνικής μουσικής στα αυστηρά πλαίσια της λαϊκής της παράδοσης, την οποία και ο ίδιος υπηρέτησε και προσδιόρισε. Στις πρώτες lo-fi μπαλάντες που είχατε την τύχη να ακούσετε... κρύβεται κάτι παραπάνω από «ακαταλαβίστικα» τραγουδάκια που σας υποχρέωνε να αποστηθίσετε η -δημοκρατικών πεποιθήσεων- δασκάλα σας στις πρώτες τάξεις του δημοτικού...

    Τίποτε περισσότερο από δώδεκα αριστουργηματικά τραγούδια, ορισμένα από τα οποία στα χέρια ενός Bob Dylan και ενός Van (άντε και Jim) Morrison θα έκαναν άνετα τον γύρο όχι μόνο του δικού μας, αλλά και πολλών άλλων κόσμων για αρκετές δεκαετίες τώρα. Στα «Τραγούδια Του Δρόμου» ο Λοίζος αισθάνεται πραγματικά ελεύθερος σε έμπνευση και δημιουργία, εκφράζει την ελευθερία των μουσικών του εκφράσεων σε θεωρία και πράξη και στήνει ένα απίστευτο πανηγύρι ήχων, ευρεσιτεχνιών στο στίχο και τολμηρής συλλογιστικής στα ιδεολογικά του συμπεράσματα.

    Ο χρόνος και η ιστορία το θέλησαν το καθένα από αυτά τα δώδεκα τραγούδια να παίξει τον δικό του ξεχωριστό ρόλο στην μεταπολιτευτική ζωή της χώρας. Ο ρόλος αυτός κατέληξε να γίνει κατάντημα, ώσπου τελικά ευτύχησε να πάψει εντελώς να υπάρχει. Κανένας ξεφτιλισμένος «Έλλην Bruce Springsteen» δεν θυμάται πλέον να άδει τον «Στρατιώτη» προς άγρα εξαγριωμένων νεαρών που ζούνε για να τον ακούνε. Στις γιορτές της ΚΝΕ οι αναφορές στον ΤΣΕ βολεύονται πλέον με trendy επαναστατικά τσιφτετέλια του Manu. 'Το ακορντεόν' και 'Ο δρόμος΄ δεν την γλίτωσαν τόσο εύκολα και ακόμη πρέπει να ταλαιπωρούνται από πρόχειρα στημένες παιδικές χορωδίες μπροστά σε κακογειωμένα μικρόφωνα και φιλοθεάμονες γονείς και συγγενείς. «Ο τρίτος παγκόσμιος» ξέφτισε στην σκέψη μιας γενιάς που αυτό-ενοχοποιήθηκε εμμένοντας στην επιλογή της άγνοιας.

    Τραγούδια όπως 'Ο αρχηγός' και 'Ο μέρμηγκας' μιλάνε στην αιώνια παιδική γλώσσα, που εμμένει να χρησιμοποιεί η τέχνη κάθε φορά που περνάει τα σύνορα του ιδιοφυούς και στρογγυλοκάθεται σε αυτά του απροσπέλαστου. Το 'Μη με ρωτά'ς είναι η πιο γλυκιά κουβέντα που μπορεί να σου πει ο Lou Reed στα ελληνικά το βράδυ που θα τον καλέσεις να έρθει στον ύπνο σου.

    Μαζί με όλη τη σειρά των δίσκων του ενός εκ των δύο ΣΠΟΥΔΑΙΩΝ Μάνων της ελληνικής μουσικής, τα «Τραγούδια Του Δρόμου», βρισκόμενα εκ γενετής στην κορυφή των δημιουργιών του «πατέρα» τους, αποτελούν έναν δρόμο από τον οποίο υποχρεώνεσαι να περάσεις στην κατανόηση δύο τουλάχιστον πραγμάτων: 1ον ΝΑΙ, όντως έχουμε σπουδαίους μουσικούς, πολύ σπουδαίους, μερικούς ανυπέρβλητους 2ον ΝΑΙ, όντως είμαστε μια χώρα ξεφτίλας και κατάντιας στο χειρισμό του πολιτισμού της. Και για αυτό μας αξίζει το ότι τώρα δεν παράγουμε ίχνος πολιτισμού. Και για αυτό είναι προτιμότερο να μη βγει ποτέ ξανά ένας πραγματικά σημαντικός ελληνικός δίσκος αν είναι να καταντήσει στην πορεία του μες στο χρόνο όπως «Ο δρόμος», ο «Μεγάλος Ερωτικός», ο «Άγιος Φεβρουάριος» κ.α.

    Για αυτό το βράδυ να πάτε στον Τσαλίκη, και όχι στα έντεχνα μνημόσυνα και στις εμποροπανηγύρεις (αγρι-)κουλτούρας, στους εράνους αγάπης για τους ανά τον κόσμο «επαναστάτες». Να προτιμήσετε την ξεφτίλα στην αυθεντική της μορφή... και όχι στις πιο μαύρες αποχρώσεις της. Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό θα έκανε και ο Λοίζος... είμαι όμως σίγουρος ότι δεν θα έκανε το αντίθετο.

    Mesoxoritis
    19.10.2006, 13:08
    Συνεχίζω με ένα άρθρο για έναν άλλο μεγάλο δίσκο του Μάνου Λοϊζου. Τις ''Θαλασσογραφίες''.
    (Πηγή: Πηγή: 100 Δίσκοι και η ιστορία τους από τον Μελωδία 99,2 /Ειδική έκδοση - Καθημερινή)

    ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ
    Με το προχώρα του Μάτσα φτάσαμε στο στούντιο

    Α' ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ
    Μουσική: Μάνος Λοΐζος
    Στίχοι:Λευτέρης Παπαδόπουλος
    Ερμηνεία:Γιάννης Καλατζής, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Πάριος,Μαρίζα Κωχ,Μάνος Λοΐζος.
    ΜΙΝΟS 1970

    Ο Μάνος Λοΐζος ήταν έξοχος συνθέτης.Μελωδικός, γλυκός, τρυφερός - αυτά που ξέρουμε. Ήταν όμως - αντίθετα από μένα, που σκιζόμουνα στη δουλειά - και ολίγον... τεμπέλης!

    Για να γράψει ένα τραγούδι, μου έβγαζε την πίστη.Το πήγαινε από 'δω, το έφερνε από 'κει, του βρώμαγε, του μύριζε, το έπαιζε στη γυναίκα του και στους φίλους του, το δοκίμαζε στο στούντιο, το άλλαζε, το διόρθωνε κ.ο.κ.
    Το τι τράβηξα για το «Αχ, χελιδόνι μου»,τον «Λιόντα»,το « Μη με ρωτάς«και άλλα δεν λέγεται...

    Το 1968, που κυκλοφόρησε ο «Σταθμός», ο Μάνος είχε ετοιμάσει ελάχιστα τραγούδια. Με τις φωνές και τους καβγάδες, όμως, και το «σπρώξε» και «προχώρα» του Μάτσα, καταφέραμε να φτάσουμε στο στούντιο, χρησιμοποιώντας για βοήθεια και μερικά ορχηστρικά...

    Το 1969, είχαμε μαζέψει, από δουλειές στον κινηματογράφο,κυρίως,διάφορα τραγούδια και αποφασίσαμε να κάνουμε μια συναυλία στο σινέ Αλόμα, του Χολαργού.

    Αυτή τη συναυλία δεν ξέρω πως, την παρακολούθησε και ο μακαρίτης, πολύ καλός ηθοποιός,Ανδρέας Φιλιππίδης.
    Ο οποίος είχε ενθουσιασθεί με ένα τραγούδι, που έλεγε: Εκείνος που μας χάθηκε / θ'ανθίσει μες στο χώμα /θα βγει την άλλη άνοιξη /μ' ένα φιλί στο στόμα/ θα βγει την άλλη άνοιξη/ το άλλο καλοκαίρι/ με πράσινο πουκάμισο / κι ένα κλαρί στο χέρι...

    Εκείνο τον καιρό, ο συγγραφέας Αλκης Παπάς- πρώτος καιμοναδικός σύζυγος της Ειρήνης Παπά - είχε γράψει ένα θεατρικό έργο με τίτλο «Γη... SOS».

    Το έργο - μουσικό - θα ανέβαινε στο θέατρο «Μίνωα» της οδού Πατησίων, από τον Μαρκομιχελάκη(θεατρώνης).
    Ο τελευταίος είχε προσλάβει στον θίασο τον Φιλιππίδη, τον Αλέκο Αλεξανδράκη, τη Μάρθα Καραγιάννη,την Ιλια Λιβυκού, τη Λίντα Αλμα κα. Και ποιόν θα φωνάξουμε για τη μουσική ; ρώτησε ο Μαρκομιχελάκης. «Τον Μάνο Λοΐζο» είπε ο Φιλιππίδης.

    Άκουσα μερικά τραγούδια του σε μια συναυλία και τρελάθηκα ! Ένα δε κομμάτι, το Εκείνος που χάθηκε, μου πήρε την ψυχή....

    Έτσι με τον Μάνο, πήραμε τη δουλειά. Βάλαμε αμέσως κάτω τα τραγούδια της συναυλίας, ζητήσαμε να ' ρθουν στον θίασο και η Αλέκα Μαβίλη με τον Μιχάλη Βιολάρη, για τραγουδιστές και προχωρήσαμε.

    Και με αυτό το υλικό, φτιάξαμε τον δίσκο «Θαλασσογραφίες» Στον οποίο - τι πλάκα!- δεν χρησιμοποιήσαμε το «Εκείνος που μας χάθηκε», γιατί εγώ το 'βρισκα μακάβριο - όπως και είναι...και δεν το ήθελα, απ' ουδενί λόγω, πλάι στον Καφενέ, στον Σεβάχ, στο Μήνυμα, στη Γοργόνα, στο Νανούρισμα και στ' άλλα τραγούδια του έργου! Να σημειώσω τέλος, ότι αυτό το κομμάτι, που αγάπησε ο Φιλιππίδης, δεν το βάλαμε ποτέ με τον Μάνο σε δίσκο...

    Τα τραγούδια ερμήνευσαν οι Γιάννης Καλατζής,Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Πάριος, Μαρίζα Κώχ, το εξώφυλλο το φιλοτέχνησε η Αργυρώ Καρύμπακα- Νεγρεπόντη και τη φωτογραφία, στο οπισθόφυλλο την τράβηξε ο ζωγράφος Βακιρτζής, στο Κερατσίνι, ένα πρωινό, που ο Νταλάρας παραλίγο να παίξει ξύλο, μπροστά στην πύλη του Ανδριανού, με ένα μόρτη, που πήγε να μας τρακάρει...

    Του Λευτέρη Παπαδόπουλου...





    Mesoxoritis
    19.10.2006, 13:12
    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΟΥΛΑΣ
    Όλα τον θυμίζουν

    Μουσική: Μάνος Λοΐζος
    Στίχοι: Μανώλης Ρασούλης, Πυθαγόρας
    Ερμηνεία: Χαρούλα Αλεξίου, Δημήτρης Κοντογιάννης
    ΜΙΝΟΣ 1979

    Ιούνιο του ' 79 κυκλοφόρησε ο δίσκος. Κάναμε διακοπές με τον Μάνο και τη Χαρούλα στη Μυτιλήνη κι εκείνος έβριζε γιατί δεν... πουλούσε! Με πήρες στο λαιμό σου μου έλεγε, μ' ένα δίσκο λαϊκό.
    Λίγους μήνες μετά όταν Τα τραγούδια της Χαρούλας άρχισαν να ακούγονται παντού ο Μάνος Λοΐζος σταμάτησε να βρίζει τον Αχιλλέα Θεοφίλου, φίλο του και παραγωγό της δουλειάς.Εκείνος ήταν που τον ώθησε να γράψει τα πρώτα τραγούδια του, με καθαρόαιμο λαϊκό ήχο, γι' αυτό και ζήτησε από τον Χρήστο Νικολόπουλο να δείξει τους λαϊκούς δρόμους της μουσικής ( ουσάκ, ραστ, χιτζάζ κ.α) στον Λοΐζο, για να τους σπουδάσει με τη σειρά του και να βρει τον ρυθμό στο Φαντάρο, στη Γύφτισσα στο Τέλι - Τέλι και στα υπόλοιπα, όλα πασίγνωστα και αγαπημένα.

    Είκοσι τέσσερα χρόνια μετά, ο Αχιλλέας Θεοφίλου, θυμάται ζωηρά την τελειομανία του Μάνου Λοΐζου που έβγαλε το ζουμί των μουσικών της ορχήστρας για να πάρει το καλύτερο παίξιμό τους ή που έψαχνε απλώς, φωνή διαφορετικής χροιάς για το σιγόντο κι έτσι κράτησε δεύτερη φωνή στη Χαρούλα Αλεξίου η Δήμητρα Γαλάνη, συμμετέχοντας σε δύο τραγούδια.Φίλοι, βεβαίως από χρόνια, είχαν συνεργαστεί στο δίσκο Καλημέρα Ήλιε το ' 74 - τέσσερις μπαλάντες κι έντεχνα λαϊκά - αλλά ήθελαν καιοι ύο μια απολύτως προσωπική δουλειά. Δεν είναι τυχαίο, εξ' άλλου, ότι ο δίσκος βαφτίστηκε Τα τραγούδια της Χαρούλας από τον Μάνο Λοΐζο ακριβώς επειδή αυτό ήθελε να τονίσει και να της χαρίσει.
    Έχοντας δώσει από παλιά έντονο κοινωνικό στίγμα ως δημιουργός με πολιτική συνείδηση, δεν θα μπορούσε να μην κάνει το ίδιο και σ' αυτόν το δίσκο, τα περισσότερα τραγούδια του οποίου είναι ερωτικά. Το « Τίποτα δεν πάει χαμένο» είναι το τελευταίο του δίσκου αλλά το πρώτο που μελοποιήθηκε, με τα λόγια του Μανώλη Ρασούλη να υπογραμίζουν και στον καιρό μας τους αγώνες και τις ελπίδες στη Χαμένη σου ζωή
    Ξεχωριστό, γενικώς, το αποτέλεσμα εργασίας του βασικού στιχουργού και του Πυθαγόρα, πολύτιμη η συμβολή του Κώστα Γανωσέλλη στην ενορχήστρωση, ενώ σημειώνουμε τη συμμετοχή του Δημήτρη Κοντογιάννη σε τρία τραγούδια. Για τη ζεστή σχέση συνθέτη - ερμηνεύτριας μιλάει το γελαστό πρόσωπό τους στη φωτογραφία του εξωφύλλου, αλλά και το Ολα σε θυμίζουν, όπως το τραγουδάει η Χάρις Αλεξίου αυτό το τραγούδι δεν γίνεται να μη μας θυμίζει πάντα τον Μάνο Λοΐζο.

    Δ.Μπάκα.
    Πηγή: 100 Δίσκοι και η ιστορία τους
    Ειδική έκδοση - Καθημερινή




    semplice
    19.10.2006, 13:13
    Παράθεση:

    Το μέλος Mesoxoritis στις 19-10-2006 στις 12:50 έγραψε...

    Ένα άρθρο για τον μεγάλο δίσκο του Μάνου, ''Τραγούδια του Δρόμου''.
    Συντάκτης: Άρης Καραμπεάζης

    Μάνος Λοίζος
    Τραγούδια του δρόμου (ΜΙΝΟS)
    1. Ο δρόμος
    2. Ο αρχηγός
    3. Ο μέρμηγκας
    4. Μη με ρωτάς
    5. Συρματοπλέγματα
    6. Ο στρατιώτης
    7. Τσε
    8. Θα κλείσω το παράθυρο
    9. Τ' ακορντεόν
    10. Δώδεκα παιδιά
    11. Τραγούδι του δρόμου(Anda Jaleo)
    12. Τρίτος Παγκόσμιος

    Ο Λοίζος δεν ανήκει στην ΚΝΕ, στον πιάσε-ΜΕΛΩΔΙΑ, στους συντάκτες του Μετρό, στις προεκλογικές συγκεντρώσεις των 80ς και στις σχολικές γιορτές που πάνε να καταντήσουν την 17η του Νοέμβρη έρμαιο γραφικότητας και κλαυσίγελου. Δικαίωμα στο Λοίζο έχουμε κι εμείς, οι απάτριδες... Κυρίως εμείς θα έλεγα, οι ουσιαστικοί φίλοι της μουσικής.

    Στο μέτωπο δράσης ενός συνθέτη που η «Αριστερά» χαρακτήρισε ως αντιδραστικά τα τραγούδια του εκείνα τα οποία χρόνια τώρα πλασάρει ως σημαίες της ευαισθησίας και της αγωνιστικότητας της. Στο πλαίσιο της σκέψης ενός ανθρώπου που πρώτος από όλους ένιωσε την ασφυξία της ελληνικής μουσικής στα αυστηρά πλαίσια της λαϊκής της παράδοσης, την οποία και ο ίδιος υπηρέτησε και προσδιόρισε. Στις πρώτες lo-fi μπαλάντες που είχατε την τύχη να ακούσετε... κρύβεται κάτι παραπάνω από «ακαταλαβίστικα» τραγουδάκια που σας υποχρέωνε να αποστηθίσετε η -δημοκρατικών πεποιθήσεων- δασκάλα σας στις πρώτες τάξεις του δημοτικού...

    Τίποτε περισσότερο από δώδεκα αριστουργηματικά τραγούδια, ορισμένα από τα οποία στα χέρια ενός Bob Dylan και ενός Van (άντε και Jim) Morrison θα έκαναν άνετα τον γύρο όχι μόνο του δικού μας, αλλά και πολλών άλλων κόσμων για αρκετές δεκαετίες τώρα. Στα «Τραγούδια Του Δρόμου» ο Λοίζος αισθάνεται πραγματικά ελεύθερος σε έμπνευση και δημιουργία, εκφράζει την ελευθερία των μουσικών του εκφράσεων σε θεωρία και πράξη και στήνει ένα απίστευτο πανηγύρι ήχων, ευρεσιτεχνιών στο στίχο και τολμηρής συλλογιστικής στα ιδεολογικά του συμπεράσματα.

    Ο χρόνος και η ιστορία το θέλησαν το καθένα από αυτά τα δώδεκα τραγούδια να παίξει τον δικό του ξεχωριστό ρόλο στην μεταπολιτευτική ζωή της χώρας. Ο ρόλος αυτός κατέληξε να γίνει κατάντημα, ώσπου τελικά ευτύχησε να πάψει εντελώς να υπάρχει. Κανένας ξεφτιλισμένος «Έλλην Bruce Springsteen» δεν θυμάται πλέον να άδει τον «Στρατιώτη» προς άγρα εξαγριωμένων νεαρών που ζούνε για να τον ακούνε. Στις γιορτές της ΚΝΕ οι αναφορές στον ΤΣΕ βολεύονται πλέον με trendy επαναστατικά τσιφτετέλια του Manu. 'Το ακορντεόν' και 'Ο δρόμος΄ δεν την γλίτωσαν τόσο εύκολα και ακόμη πρέπει να ταλαιπωρούνται από πρόχειρα στημένες παιδικές χορωδίες μπροστά σε κακογειωμένα μικρόφωνα και φιλοθεάμονες γονείς και συγγενείς. «Ο τρίτος παγκόσμιος» ξέφτισε στην σκέψη μιας γενιάς που αυτό-ενοχοποιήθηκε εμμένοντας στην επιλογή της άγνοιας.

    Τραγούδια όπως 'Ο αρχηγός' και 'Ο μέρμηγκας' μιλάνε στην αιώνια παιδική γλώσσα, που εμμένει να χρησιμοποιεί η τέχνη κάθε φορά που περνάει τα σύνορα του ιδιοφυούς και στρογγυλοκάθεται σε αυτά του απροσπέλαστου. Το 'Μη με ρωτά'ς είναι η πιο γλυκιά κουβέντα που μπορεί να σου πει ο Lou Reed στα ελληνικά το βράδυ που θα τον καλέσεις να έρθει στον ύπνο σου.

    Μαζί με όλη τη σειρά των δίσκων του ενός εκ των δύο ΣΠΟΥΔΑΙΩΝ Μάνων της ελληνικής μουσικής, τα «Τραγούδια Του Δρόμου», βρισκόμενα εκ γενετής στην κορυφή των δημιουργιών του «πατέρα» τους, αποτελούν έναν δρόμο από τον οποίο υποχρεώνεσαι να περάσεις στην κατανόηση δύο τουλάχιστον πραγμάτων: 1ον ΝΑΙ, όντως έχουμε σπουδαίους μουσικούς, πολύ σπουδαίους, μερικούς ανυπέρβλητους 2ον ΝΑΙ, όντως είμαστε μια χώρα ξεφτίλας και κατάντιας στο χειρισμό του πολιτισμού της. Και για αυτό μας αξίζει το ότι τώρα δεν παράγουμε ίχνος πολιτισμού. Και για αυτό είναι προτιμότερο να μη βγει ποτέ ξανά ένας πραγματικά σημαντικός ελληνικός δίσκος αν είναι να καταντήσει στην πορεία του μες στο χρόνο όπως «Ο δρόμος», ο «Μεγάλος Ερωτικός», ο «Άγιος Φεβρουάριος» κ.α.

    Για αυτό το βράδυ να πάτε στον Τσαλίκη, και όχι στα έντεχνα μνημόσυνα και στις εμποροπανηγύρεις (αγρι-)κουλτούρας, στους εράνους αγάπης για τους ανά τον κόσμο «επαναστάτες». Να προτιμήσετε την ξεφτίλα στην αυθεντική της μορφή... και όχι στις πιο μαύρες αποχρώσεις της. Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό θα έκανε και ο Λοίζος... είμαι όμως σίγουρος ότι δεν θα έκανε το αντίθετο.





    Aπό τα καλύτερα τα πιο "ζουμερά" άρθρα που έχω διαβάσει για το Μάνο.
    Μια από τις κορυφαίες στιγμές:''Το 'Μη με ρωτάς είναι η πιο γλυκιά κουβέντα που μπορεί να σου πει ο Lou Reed στα ελληνικά το βράδυ που θα τον καλέσεις να έρθει στον ύπνο σου. "

    Kαλά..υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που γράφουν τόσο όμορφα ,με τόση δύναμη και τόσο συναίσθημα σαν τον Αρη Καραμπεάζο?Μπορεί να μην έχουν χαθεί ακόμα όλα δηλαδή....

    Mesoxoritis σε ευχαριστώ


    O Ηλιος φταίει που αργεί στα μάτια μας να φτάσει

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : semplice στις 19-10-2006 13:16 ]


    vasiloukos
    19.10.2006, 19:31
    ''Θα έρθει μόνο μια στιγμή που το θυμηθούμε
    το μαύρο και το άσπρο το πανί
    Δεν ήταν τίποτα για μας τα χέρια μας θα πούνε
    Βροχή ήτανε τ' όνειρο και έμεινε βροχή''

    Σπαραχτικό τραγούδι....

    Εμένα μου χει μείνει η εικόνα του παππού μου να τραγουδάει -εκτός τον Καημό, το Βρέχει στη φτωχογειτονιά και πολλά άλλα- το ''Μια καλημέρα'' κι όποτε ακούω το στίχο: ''Παλάτια χτίζουν οι θεοί κι εμείς πάνω στην άμμο'' με πιάνει το στομάχι μου.


    aggeliki
    19.10.2006, 19:48
    ΛΕΥΤΕΡΗΣ Π. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
    ΜΑΤΙΕΣ
    Για τον Μάνο

    Έβλεπα στον ύπνο μου το τελευταίο καλοκαίρι που περάσαμε με τον Μάνο Λοΐζο, όλη η παρέα, στα Κύθηρα. Το χωριό, παραθαλάσσιο, ο Αβλέμονας, δεν είχε ηλεκτρικό ρεύμα. Με λαμπίτσες πετρελαίου φωτιζόμαστε. Δεν είχε ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά είχε ένα φεγγάρι τεράστιο, ερωτικό, καρφωμένο πάνω από τα κεφάλια μας ώρες ατέλειωτες.

    Ο Μάνος. Ο Γιάννης Δημαράς. Ο Κώστας Χαρδαβέλλας. Ο Κώστας Ρεσβάνης. Ο Νότης. Η Μαριλένα. Η Ράια. Εγώ. Είχαμε βρει κάτι μικρά δωματιάκια σ' έναν «πύργο» πάνω στη θάλασσα και μπρος στα πόδια μας, στην πλατεΐτσα, ήταν ο Σπύρος με το μαγέρικό του. Ο Δημαράς, ο Ρεσβάνης και ο Νότης, φεύγανε με τις δυο βάρκες, κατά τις 11 το πρωί. Γύριζαν στις 2. Και τι δεν είχαν χτυπήσει με τα ψαροντούφεκά τους! Ροφούς, συναγρίδες, σαργούς, τσιπούρες, αστακούς (κωλοχτύπες), χριστόψαρα.... Μαγείρευε ο Σπύρος, τρώγαμε, κρασί άφθονο, γέλιο ατελείωτο.

    Γύρω στα μεσάνυχτα και ύστερα από μια γερή παρτίδα τάβλι, ο Μάνος απλωνόταν σε τρεις καρέκλες, έγδυνε την κιθάρα του και τραγουδούσε «κομμάτια» που μόλις είχε γράψει με τον Ρασούλη, για τη Χαρούλα: «Έλα στην παρέα μας φαντάρε», «Τίποτα δεν πάει χαμένο», «Όλα σε θυμίζουν». Γύρω του, όλοι εμείς, αλλά και άλλοι, περαστικοί. Που μαγεύονταν από τα τραγούδια και κάθονταν μαζί μας, πάνω στο πλακόστρωτο κι αυτοί. Και προσπαθούσαν να συνταιριάξουν τις φωνές τους με τις δικές μας, να 'χουνε συμμετοχή στη «συναυλία» μας...

    Υπέροχη παρέα, υπέροχες διακοπές, υπέροχο καλοκαίρι, υπέροχα τραγούδια. Κι ο Νότης, παλικαράκι, να βουτάει, κάθε τόσο, χωρίς φακό, μόνο με το φως του φεγγαριού και να βγάζει, συνεχώς, χταπόδια! «Οι ωραιότερες διακοπές της ζωής μου», θα γράψει, αργότερα, ο Ρεσβάνης, στην εφημερίδα. «Ναι, μωρέ, απίστευτες διακοπές!», θα θυμηθεί και θα ξαναθυμηθεί, τον επόμενο χρόνο, χτυπημένος από την αρρώστια, ο Λοΐζος. Αυτός ο «μπαγάσας», που μας το 'σκασε τόσο νωρίς...

    Είκοσι τέσσερα χρόνια χωρίς τον Μάνο, συμπληρώνονται αύριο. Δεν μπορούσα να μη γράψω. Ιδίως αυτήν την εποχή, που η εγγονούλα του, η Εμμανουέλα, μεγαλωμένη, έχει ομορφύνει πολύ, και γίνεται πραγματικά «φεγγαρένια». Όπως τη φωνάζει η γιαγιά της, η Μάρω, αλλά και η Χαρούλα, και η Δήμητρα, που τη βάφτισαν.

    Να είσαι καλά, Μάνο, εκεί που βρίσκεσαι. Και να ξέρεις πως δεν σε ξεχνάμε. Σε τραγουδάμε, συνεχώς. Γιατί είχες ένα μοναδικό τρόπο για να μας κλέβεις τις καρδιές. Ήσουν απλός, ανατολίτης, γλυκός και πάλευες τη μελωδία, όσο ελάχιστοι συνάδελφοί σου. Η μελωδία. Το μέγιστον, στο τραγούδι, μουσικά.

    TA NEA16/09/2006 , Σελ.: N06
    Mesoxoritis
    21.10.2006, 01:14
    Η ολοκληρωμένη δισκογραφία του Μάνου Λoϊζου (κατά χρονολογική σειρά).

    Ο ΣΤΑΘΜΟΣ | 1968 | MINOS | 483773 | 101 | | LP & CD |

    ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ | 1970 | MINOS | 480006 | 127 | | LP & CD |

    ΕΥΔΟΚΙΑ | 1971 | MINOS | 142 | 142 | soundtrack | LP & CD |

    Ο ΜΕΤΟΙΚΟΣ | 1971/04 | MINOS | 480030 | 143 | | LP & CD |

    ΝΑ 'ΧΑΜΕ ΤΙ ΝΑ 'ΧΑΜΕ | 1972/12 | MINOS | 480097 | 167 | | LP & CD |

    ΕΝΑ ΤΑΞΕΙΔΙ | 1973 | MINOS | . | 171 | | LP |

    ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΗΛΙΕ | 1974 | MINOS | 197 | 197 | | LP & CD |

    ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ | 1974/12 | MINOS | 225 | 225 | | LP & CD |

    ΤΑ ΝΕΓΡΙΚΑ | 1975/11 | MINOS | 480007 | 261 | | LP & CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΑΣ | 1976/10 | MINOS | 480168 | 279 | | LP & CD | P

    ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ: ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ | 1979 | MINOS | 15001 | 338/9 | | 2LPs & CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΟΥΛΑΣ | 1979/06 | MINOS | 349 | 349 | | LP & CD | P

    ΓΙΑ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΖΩΗΣ | 1980/12 | MINOS | 393 | 393 | | LP & CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΤΕΣΙΝΗΣ ΜΕΡΑΣ | 1981/04 | MINOS | 401 | 401 | | LP & CD | P

    ΦΟΒΑΜΑΙ | 1982/03 | MINOS | 432 | 432 | | LP & CD | G

    ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ | 1983 | MINOS | 832965 | 485 | | LP & CD |

    ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ ΑΦΙΕΡΩΜΑ / ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΑΔΙΟ | 1985/09 | MINOS | 836231 | 587/8 | live recording | 2LPs & 2CDs |

    Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ 1962-1982 | 1985/09 | MINOS | 834482 | 586 | συλλογή | LP & CD |

    ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ 1 | 1988 | MINOS | . | 717/723 | επανέκδοση | 7LPs |

    ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ 2 | 1988 | MINOS | . | 724/730 | επανέκδοση | 7LPs |

    ΜΝΗΜΕΣ | 1989 | FM | . | 0065 | instrumental | LP |

    Η ΑΛΙΚΗ ΔΙΚΤΑΤΩΡ (1972) | 1991 | LYRA | 4564 | 4564 | soundtrack | LP & CD |

    ΟΙ ΜΠΑΛΑΝΤΕΣ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ | 1992 | MINOS | 478179 | 478179 | | LP & CD |

    ROOTS OF GREEK MUSIC: MANOS LOIZOS | 1993 | ΜΥΘΟΣ | 611 | . | instrumental | CD |

    ΑΛΙΚΗ ΜΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΟΥ | 1993 | EMI | 478989 | 478989/1 | τραγούδια από κινηματογραφικές ταινίες | LP & CD |

    ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ: ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ | 1994 | MINOS | 480622 | . | συλλογή | CD |

    ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΕΝΑ ΚΟΥΝΟΥΠΙΔΙ | 1995/10 | ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ | 835389 | 835389 | παιδικός δίσκος | LP & CD |

    ΕΝΘΥΜΙΟ ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑΣ | 1997/08 | MINOS | 833317 | . | | CD |

    ΜΕΤΑ- | 2001/06 | MERCURY | 014446 | . | | CD |

    ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ | 2001/12 | MINOS | 537546 | . | επανέκδοση | CD |

    20 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ | 2002/07 | ΜΕΛΩΔΙΑ | 001 | . | | 2CDs |

    ΓΙΑ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΖΩΗΣ | 2002/09 | MINOS | 538561 | . | επανέκδοση | CD |

    ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ | 2002/09 | MINOS | 538562 | . | επανέκδοση | CD |

    ΕΚΤΟΣ ΣΕΙΡΑΣ 40 ΣΚΟΡΠΙΕΣ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ 1962-1985 | 2002/09 | MINOS | 538724 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΕΥΔΟΚΙΑ | 2002/09 | MINOS | 538548 | . | επανέκδοση | CD |

    ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ | 2002/09 | MINOS | 538549 | . | επανέκδοση | CD |

    ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΗΛΙΕ | 2002/09 | MINOS | 538559 | . | επανέκδοση | CD |

    ΝΑ 'ΧΑΜΕ ΤΙ ΝΑ 'ΧΑΜΕ | 2002/09 | MINOS | 538553 | . | επανέκδοση | CD |

    Ο ΣΤΑΘΜΟΣ | 2002/09 | MINOS | 538571 | . | επανέκδοση | CD |

    ΤΑ ΝΕΓΡΙΚΑ | 2002/09 | MINOS | 538552 | . | επανέκδοση | CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΑΣ | 2002/09 | MINOS | 538556 | . | επανέκδοση | CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΧΑΡΟΥΛΑΣ | 2002/09 | MINOS | 538557 | . | επανέκδοση | CD |

    ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ | 2002/09 | MINOS | 538574 | . | επανέκδοση | CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΧ | 2003/10 | EMI | 543618 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ ΑΦΙΕΡΩΜΑ / ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΑΔΙΟ | 2005/02 | MINOS | 860862 | . | επανέκδοση | CD |

    ΑΦΙΕΡΩΜΑ / ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΑΔΙΟ | 2005/03 | EMI | . | . | επανέκδοση | CD |

    ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ | 2005/04 | FM | 1731 | . | συλλογή | 2CDs |

    ΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ | 2005/10 | ODEON | 312251 | 312251 | συλλογή | LP 10 ιντσών & CD |
    Mesoxoritis
    21.10.2006, 02:18
    ''Μάνος Λοϊζος''

    ΧΑΡΗ ΠΟΝΤΙΔΑ

    Αν υπάρχει κάτι που χαρακτηρίζει στο σύνολό της τη δουλειά του Μάνου Λοΐζου είναι ότι τα περισσότερα τραγούδια του έγιναν επιτυχίες. Τραγούδια απλά, με ωραίες μελωδίες, περίεργες ενίοτε (για την εποχή τους) ενορχηστρώσεις, τραγούδια mε φρεσκάδα και αμεσότητα.

    Στις 17 Σεπτεμβρίου θα έχουν συμπληρωθεί 20 χρόνια από τον θάνατό του. Στις 17 Σεπτεμβρίου του 1982, ο γλυκός άνθρωπος, ο φίλος, ο συναγωνιστής, ο μελωδός πέρασε διά παντός, στα 45 του μόλις, στην αντίπερα όχθη, αφήνοντας πίσω του μια ανεκτίμητη (για το ελληνικό τραγούδι) κληρονομιά, που συνεχίζει να είναι ζωντανή, ολοζώντανη, κυρίως στο λάιβ ρεπερτόριο καθιερωμένων και νεώτερων τραγουδιστών.

    «Έλεγε συχνά ο Λοΐζος, μεταξύ σοβαρού και αστείου», γράφει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος στο βιβλίο του («Μάνος Λοΐζος», Εκδόσεις Κάκτος), «είμαι σε θέση, όταν έχω κέφι, να μελοποιήσω και τον τηλεφωνικό κατάλογο».

    «Δεν απέχει πολύ από την αλήθεια αυτή η κουβέντα», συνεχίζει. «Ο Μάνος, όποιους στίχους έπαιρνε στα χέρια του, τους έντυνε με χρυσάφι. Κατά την άποψή μου, αυτός ο σπουδαίος δημιουργός δεν έχει αποτύχει σε κανένα τραγούδι του. Όλα του τα τραγούδια είναι επιτυχημένα. Άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο (...) Το να δημιουργεί κανείς εξαιρετικές μελωδίες, δεν έχει να κάνει με το αν είναι προικισμένος μουσικός. Ο Λοΐζος λίγα πράγματα γνώριζε από μουσική (μήπως γνώριζε ο Τσιτσάνης;). Ήταν, όμως γεννημένος μελωδός».

    Γεννήθηκε το 1937 στην Αλεξάνδρεια, όπου πέρασε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια, και σε ηλικία 17 ετών ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει Φαρμακευτική. Φαρμακευτική βέβαια δεν σπούδασε ποτέ, ούτε Οικονομικά που δοκίμασε λίγο αργότερα. Το 1962 θα κυκλοφορήσει από τη Fidelity το πρώτο του 45άρι με τον «Δρόμο» («Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία...»), με ερμηνευτή τον Γιώργο Μούτσιο. Το 1962 είναι και η χρονιά της πρώτης του κοινής συναυλίας με τον Λεοντή στο «Ακροπόλ», όπου τους παρουσίασε στο κοινό ο Μίκης Θεοδωράκης.

    Ανήκοντας πάντα στον χώρο της ευρύτερης Αριστεράς κυνηγήθηκε από τη χούντα και πολλά από τα τραγούδια του λογοκρίθηκαν, με αποτέλεσμα να γνωρίσουμε μεγάλο μέρος της δουλειάς του τη δεκαετία του '70. Κάθε εμπόδιο για καλό (μπορεί να πει κανείς) και μάλλον δεν θα πέφτει πολύ έξω. Γιατί ήταν εκείνη ακριβώς την εποχή που τροφοδοτήθηκε με «νέο αίμα» η ελληνική δισκογραφία, νέους συνθέτες και νέες φωνές, που υποστηρίχθηκαν σοβαρά από τις εταιρείες τους και έδωσαν νέα ώθηση στο ελληνικό τραγούδι. Ο Μάνος Λοΐζος ανήκε, τότε, στην ευρεία παρέα της «άνοιξης» του τραγουδιού: Λευτέρης Παπαδόπουλος (που ήταν και στενός φίλος), Γιάννης Νεγρεπόντης, Δημήτρης Χριστοδούλου, Αχιλλέας Θεοφίλου (ο παραγωγός), Μανώλης Ρασούλης (στα τέλη του '70) και οι νέες φωνές, τότε, Χαρούλα Αλεξίου, Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Δήμητρα Γαλάνη, Γιάννης Καλαϊτζής συνέδεσαν την πορεία τους στον χώρο.

    Αθάνατα τραγούδια όπως αυτά σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου από το LΡ «Σταθμός» - «Το παλιό ρολόι», «Η δουλειά κάνει τους άνδρες»- ή από τις «Θαλασσογραφίες» - «Κόκκινο, γλυκό μου στόμα», «Δέκα παλληκάρια», «Τζαμάικα» - έχουν καταχωρηθεί στις «κλασικές» επιλογές, σε εκείνη τη βάση τραγουδιών που έδωσε χρώμα και ύφος στις δεκαετίες '60 και '70. Για να μην πούμε για στίχους όπως το «Μερτικό μου απ' τη χαρά» («Δεν θα ξαναγαπήσω») που τότε πέρασε κάπως στα... ψιλά και σήμερα μεσουρανεί στα λάιβ προγράμματα. Ή τραγούδια όπως τα «Αx χελιδόνι μου», «Καλημέρα ήλιε», «Τ' ακορντεόν», «Ο γέρο νέγρο Τζιμ», «Όλα σε θυμίζουν», «Σ' ακολουθώ» κ.ά.

    ΤΑ ΝΕΑ , 07-09-2002 , Σελ.: P29
    Κωδικός άρθρου: A17433P291


    Mesoxoritis
    21.10.2006, 02:20
    Με αφορμή τα (τότε) 20 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Λοϊζου, η ''Ελευθεροτυπία'' δημοσίευσε ένα πολύ ωραίο και περιεκτικό άρθρο για αυτόν:

    ''Για μια νότα ζωής''

    Επιμέλεια: Φώτης Απέργης

    Είκοσι χρόνια μετά το θάνατο του Μάνου Λοΐζου συμβαίνει κάτι παράξενο: το παράδειγμά του, ως ενός ανθρώπου που συνεργαζόταν σχεδόν αποκλειστικά με φίλους μόνον όταν είχε διάθεση και με οδηγό μονάχα το μεράκι, μοιάζει στην εποχή της βιομηχανίας ξεχασμένο... Τα τραγούδια του, όμως, αυτοί οι τρυφεροί ή γιορτινοί ύμνοι στον πιο καθημερινό και ουσιαστικό ανθρωπισμό, παίζονται ακόμα στα ραδιόφωνα και διασκευάζονται ξανά.

    Τώρα, η Minos- ΕΜΙ κυκλοφορεί σε νέα επεξεργασία όλους τους δίσκους του. Από τα νέα εσώφυλλα διαλέξαμε μερικές άγνωστες, ωραίες λεπτομέρειες που αποκάλυψαν στο Γιώργο Τσάμπρα ο Μάκης Μάτσας και ο Αχιλλέας Θεοφίλου, ο σκηνοθέτης Λάκης Παπαστάθης και, πάνω απ' όλους, οι στιχουργοί των τραγουδιών του Λευτέρης Παπαδόπουλος, Φώντας Λάδης και Μανώλης Ρασούλης. Θα σας θυμίσουν μιαν άλλη χώρα, που άκουγε άλλα τραγούδια, με άλλες ελπίδες...

    «Ο Σταθμός» (1968)

    *Στις 13/12/68 σε συνέντευξη τύπου, ο Δημήτρης Μυράτ παρουσίασε τη νέα ετικέτα Minos, η οποία κάνει την εμφάνισή της στην ελληνική δισκογραφία με αυτόν το δίσκο.

    *Παρά τις πιέσεις του Μάτσα, ο Λοΐζος στην αρχή δεν ήθελε καθόλου το Γιώργο Νταλάρα ως ερμηνευτή του «Σταθμού»: «Πίστευε ότι μοιάζει στον Μπιθικώτση κι ότι αυτό δεν του έδινε την ευκαιρία να λειτουργήσει σαν κάτι καινούριο μέσα στο δίσκο. Τελικά πείθεται και τον αφήνει να πει το "Ητανε οχτώ-εννιά", αλλά επειδή το κάνει λίγο με το ζόρι, βάζει μια χορωδία από πάνω για να μην ακούγεται και πολύ καλά», θυμάται ο Μάτσας. «Βέβαια, όταν γνωρίστηκαν λίγο παραπάνω, μου έλεγε πόσο λάθος είχε κάνει».

    *Η μελωδία του τραγουδιού «Το παλιό ρολόι» είχε χρησιμοποιηθεί παλιότερα με άλλους στίχους που μιλούσαν για «Κρητικό σταφύλι». Ενώ το «Η δουλειά κάνει τους άντρες» είχε πρωτοτραγουδήσει η Ελένη Ροδά στην ταινία του Γρηγόρη Γρηγορίου «Τρούμπα '67».

    «Θαλασσογραφίες» (1970)

    *Ο Λοΐζος ήταν λεπτολόγος, αλλά όχι και εντατικοποιημένος. Ωσπου να ολοκληρωθεί αυτός ο δίσκος, ο Παπαδόπουλος είχε παράλληλα ηχογραφήσει το «Δρόμο» με τον Μίμη Πλέσσα, το «Μια Κυριακή» με τον Γιάννη Σπανό και «Τα τραγούδια του Λόρκα» με τον Γιάννη Γλέζο. Τα τελευταία, μάλιστα, τα προόριζε για τον Λοΐζο. Αλλ' αφού πέρασαν έξι μήνες χωρίς να μελοποιήσει τους στίχους του, σταμάτησε να περιμένει.

    *Αλλά και στο στούντιο ο Λοΐζος δεν καταλάβαινε από κανόνες μπρος στο μεράκι του: στη «Γοργόνα» είχε 15 μουσικούς να περιμένουν ώρες ώσπου να βρει τον ήχο που ταίριαζε σ' ένα... τριγωνάκι, ένα «τριάνκολο», που παίζει κάθε τέσσερα μέτρα. Στο τέλος, οι μουσικοί σηκώθηκαν και είπαν: «λοιπόν, παιδιά, γράψτε εσείς το τριάνκολο κι εμείς ερχόμαστε μια άλλη μέρα».

    «Ευδοκία» (1971)

    *Ο Λοΐζος δεν έγραψε μόνο τη μουσική, αλλά συμμετείχε σε όλο το ντουμπλάζ της ταινίας του Αλέξη Δαμιανού - βηξίματα, τριξίματα, χτυπήματα όπλων κ.λπ. Ντουμπλάρει, μάλιστα, με τη φωνή του τον «παντρεμένο» με τον οποίο πάει η Ευδοκία. Ντουμπλαρισμένη, όμως, είναι και η φωνή της Μαρίας Βασιλείου με κείνη της Ροδά, την οποία πρότεινε ο συνθέτης.

    *Το «Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας» γράφτηκε στο σπίτι του, κάπου στον Ερυθρό. Τζουρά έπαιζε ο Γιώργος Μουφλουζέλης. Μαζί ήταν και τα παιδιά τους και, βέβαια, ο Δαμιανός, που στο τέλος σηκώθηκε και φίλησε ενθουσιασμένος τον Λοΐζο.

    «Να 'χαμε, τι να 'χαμε» (1972)

    *Πολλές φορές, οι ατέλειωτοι αυτοσχεδιασμοί στο στούντιο κατέληγαν σε πατέντες: για τον «Λιόντα» ο Λοΐζος έβαλε εφημερίδες μεσ' στο πιάνο και πειραματιζόταν με κάθε μικρόφωνο, ώστε το ένα να παίρνει την ηχώ κάποιου άλλου.

    «Καλημέρα ήλιε» (1973)

    *Αρχικά ο συνθέτης φανταζόταν με χορωδίες τα περισσότερα τραγούδια. Του άρεσε η Χάρις Αλεξίου, αλλά τη θεωρούσε λαϊκή τραγουδίστρια και φοβόταν ότι, επειδή αυτά τα κομμάτια δεν ήταν λαϊκά, δεν θα μπορούσε να τα πει.

    *Φοβούμενος τη λογοκρισία, άλλαξε τους στίχους: το «Ποιος το ξέρει τι θα φέρει η νύχτα αυτή» έγινε «πού γυρνάς τη νύχτα αυτή» και το τραγούδι μετατράπηκε σε ερωτικό.

    «Τα τραγούδια του δρόμου» (1974)

    *Ο «Τρίτος Παγκόσμιος» υπήρχε ήδη από το '66 και είχε παρουσιαστεί σε συναυλία στο «Κεντρικόν». Η ΕΔΑ, μάλιστα, μέσω του Μίμη Δεσποτίδη, πίεσε τον Λοΐζο να μην το παρουσιάσει, γιατί ήταν «αντιδραστικό τραγούδι». Εκείνος απάντησε: «Δεν ξέρω εγώ ποια είναι η γραμμή του κόμματος, αλλά το τραγούδι θα το παρουσιάσω ο κόσμος να χαλάσει».

    «Τα Νέγρικα» (1975)

    *Ξάφνιασαν συνδυάζοντας στοιχεία «των δύο αντιμαχομένων μέχρι τώρα παρατάξεων - λαϊκών συνθετών και γιε γιε», όπως είχε γράψει ο Δημήτρης Γκιώνης το 1966 στη «Δημοκρατική Αλλαγή». Εκτός από τη Μαρία Φαραντούρη το έργο τραγουδούσαν σε συναυλίες οι Διονύσης Σαββόπουλος, Γιώργος Μούτσιος και Γιώργος Ζωγράφος. Η τελευταία δεν έγινε ποτέ: την είχε προγραμματίσει η Πανσπουδαστική στις 21 Απριλίου 1967...

    «Τα τραγούδια μας» (1976)

    *Λοΐζος και Λάδης δεν έγραφαν μόνο τραγούδια μαζί. Πήγαιναν σε διαδηλώσεις, αλλά και ταβέρνες. Το «Καράβια αλήτες» γράφτηκε μέσα σ' ένα πατσατζίδικο, του Νώντα, στην αρχή της Αλεξάνδρας.

    *Η «Τσιμινιέρα» δεν αφορούσε τις απεργίες της Πυρκάλ, όπως νόμιζαν πολλοί. Ο Λάδης το έγραψε επηρεασμένος από τους πολιτικούς αγώνες που είχε ζήσει στην Ιταλία.

    *Ο Λοΐζος ονειρευόταν να ηχογραφήσει την «Τσιμινιέρα» στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Ηθελε να καλέσει όλους τους εργάτες της περιοχής να τραγουδήσουν ζωντανά μαζί. Τελικά, όμως, το ηχογράφησε με μεγάλη χορωδία στο στούντιο, που ντουμπλαρίστηκε μάλιστα για να φαίνεται μεγαλύτερη. Τα τραγούδια πρωτοπαρουσίασε στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ στην Καισαριανή. Οι νέοι δεν τον άφηναν να φύγει. Σύντομα η λογοκρισία απαγόρευσε τη μετάδοση των εννέα από τα έντεκα...

    «Τα τραγούδια της Χαρούλας» (1979)

    *Οταν τελικά ο Λοΐζος θέλησε να γράψει λαϊκά τραγούδια με την Αλεξίου, δεν ήξερε όλους τους λαϊκούς δρόμους. Ο Θεοφίλου ζήτησε τότε από τον Νικολόπουλο και τους έγραψε σε μια κασέτα: νιαβέντι, ουσάκ, σαμπά, μινόρε κ.λπ. Για ένα μήνα, ο Λοΐζος την άκουγε αδιάκοπα...

    *Τέταρτο-πέμπτο στην κάθε πλευρά του δίσκου βινυλίου, έβαζαν τότε το τραγούδι που δεν πολυπίστευαν εμπορικά. Εδώ διάλεξαν αυτό που αποδείχθηκε... το διαχρονικότερο: το «Ολα σε θυμίζουν».

    *Ο Λοΐζος δίσταζε να γράψει τσιφτετέλια, φοβούμενος ότι ήταν εκτός ιδεολογικής γραμμής. Πέρασαν έξι μήνες μέχρι να συνθέσει το πρώτο και πάλι, θυμάται ο Ρασούλης, «το έκανε μ' ένα δικό του τρόπο, έβαζε τζουράδες και το έκανε λίγο σαν συρτομπάλο».

    *Αλλά και η Αλεξίου δίστασε στον «Φαντάρο» να πει τη λέξη «γκόμενα». Ετσι ο στίχος έγινε «η πόλη σαν τη γόησσα/ σαν την παλιά αρχόντισσα».

    «Για μια μέρα ζωής» (1980)

    *Στο κύκνειο άσμα του, ο Λοΐζος πειραματιζόταν με ήχους ηλεκτρικούς, ήθελε μάλιστα να χρησιμοποιήσει το συγκρότημα του Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Είχε ηχογραφήσει 24 όργανα για τελικά να χρησιμοποιήσει οκτώ.

    *Ο Λάδης είχε φανταστεί το «Η μέρα εκείνη δε θ' αργήσει» σαν πολιτικό τραγούδι. Αλλά, προκειμένου, λέει, να του «αλλάξουν άλλοι τους στίχους», το έκανε ερωτικό ο ίδιος.

    *Αν και το ύφος ήταν νέο, τα περισσότερα τραγούδια του άλμπουμ ήταν παλιά. Ενα από τα λίγα καινούρια ήταν το «Σ' ακολουθώ», που, όχι, δεν γράφτηκε καλοκαίρι, αλλά το Πάσχα του 1980.

    «Εχουμε χωρίσει κι οι δύο τότε», θυμάται ο Θεοφίλου, «έρχεται Μεγάλη Πέμπτη στο σπίτι μου στη Νέα Σμύρνη και μένουμε μέχρι την Τρίτη του Πάσχα χωρίς να βγούμε καθόλου. Πίνουμε, και καθώς είμαστε λιώμα, κάποια στιγμή πιάνει την κιθάρα και σκαρώνει αυτό το τραγούδι».

    ilio
    21.10.2006, 12:01
    Σε ευχαριστούμε πολύ Mesoxoritis για αυτά τα άρθρα.Ο Λοίζος είναι ο αγαπημένος μου συνθέτης.Να σαι καλά!!!
    Melissanthi
    24.11.2006, 18:43
    Σ' ακολουθώ
    σ' αγγίζω και πονάω
    κλείνω τα μάτια και σ' ακολουθώ....

    Σ' ακολουθώ,Μάνο,στις μελωδίες σου...για πάντα.
    Σε ευχαριστώ για την παρέα σου όλα αυτά τα χρόνια.

    Ίσως όμως εν τέλει, η πιο όμορφη μελωδία που συνέθεσες να είναι η ίδια σου η ζωή...
    Κι εκεί που είσαι μακάριος ανάμεσα στα άστρα τώρα,να ξέρεις ότι ζεις μέσα στην καρδιά μου.

    semplice
    08.12.2006, 20:21
    Σήμερα θυμήθηκα ένα μεγάλο τραγούδι του Μάνου Λοίζου κα ιτου Λευτέρη Παπαδόπουλου:Ερμηνεύει καταπλητκικά ο Γιώργος Νταλάρας:

    Δέκα παλικάρια


    Δέκα παλικάρια στήσανε χορό
    στου Καραϊσκάκη το κονάκι
    Πέφταν τα ντουβάρια από το χορό
    κι από τις πενιές του Μιχαλάκη

    Κι όλη νύχτα λέγαμε τραγούδι για τη λεβεντιά
    Κι όλη νύχτα κλαίγαμε, γοργόνα Παναγιά

    Και το βράδυ-βράδυ ήρθαν με τα μάς
    Μάρκος Βαμβακάρης με Τσιτσάνη
    Σμίξαν τα μπουζούκια και ο μπαγλαμάς
    με τον ταμπουρά του Μακρυγιάννη

    Κι όλη νύχτα λέγαμε...

    Έβαλα ένα βόλι στο καριόφυλο
    κι έριξα, τη νύχτα να φωτίσει
    Κι είπα να φωνάξουν το Θεόφιλο
    τον καημό μας για να ζωγραφίσει

    Κι όλη νύχτα λέγαμε...
    kozanitis
    08.12.2006, 20:32
    ΜΠΡΑΒΟ ΜΕΣΟΧΩΡΙΤΗ
    Λες μεγάλες αληθειες...Δεν θα πω τίποτε παραπάνω από το ότι έβγαλε ο Λοίζος δεκάδες τραγουδιστές και ώθησε άλλους τόσους να ξεκινήσουν (Σαββόπουλο, Αλεξίου, Κωχ).....
    Από το ότι την είχε δει την ζωή κάπως αλλιώς.......
    semplice
    11.12.2006, 12:12
    Aπό το "Κάτω από ένα κουνουπίδι"






    επισυναπτόμενα: Katw apo ena kounoupidi_front1.JPG Katw apo ena kounoupidi_in08.jpg 
    eneni
    11.12.2006, 12:36
    Παράθεση:

    Το μέλος semplice στις 11-12-2006 στις 12:12 έγραψε...

    Aπό το "Κάτω από ένα κουνουπίδι"














    απ τα πιο αγαπημένα μου cd! και το Δειλινό σίγουρα το αγαπημενο μου τραγούδι. Το ακουγα οταν ημουν παιδάκι και έπαιζα το ρόλο της μικρής που τραγουδαει με τον Θωμαιδη.
    Πολύ ωραίο δώρο για παιδάκια και για μεγάλους. Εγω το πήρα στ ανηψάκια μου και οι γονείς τους ξετρελλάθηκαν (τα μωρα δεν ξέρω, οταν μιλήσουν θα μας πουν )
    semplice
    11.12.2006, 14:51
    Παράθεση:

    Το μέλος eneni στις 11-12-2006 στις 12:36 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος semplice στις 11-12-2006 στις 12:12 έγραψε...

    Aπό το "Κάτω από ένα κουνουπίδι"














    απ τα πιο αγαπημένα μου cd! και το Δειλινό σίγουρα το αγαπημενο μου τραγούδι. Το ακουγα οταν ημουν παιδάκι και έπαιζα το ρόλο της μικρής που τραγουδαει με τον Θωμαιδη.
    Πολύ ωραίο δώρο για παιδάκια και για μεγάλους. Εγω το πήρα στ ανηψάκια μου και οι γονείς τους ξετρελλάθηκαν (τα μωρα δεν ξέρω, οταν μιλήσουν θα μας πουν )



    Και πάνω που είχα την ανησυχία πως οι στίχοι του αγαπημενου μου τραγουδιού δεν θα μπορόυσαν να φανούν:!!
    Ελένη έκανες πολύ όμορφο δώρο!Τα μωρά μεγαλώνουν και με ήχους-έχει αποδειχτεί αυτό.Και τι καλύτερο από μελωδίες του Μάνου και όλες αυτές τις μοναδικές φωνές!
    semplice
    18.12.2006, 00:24
    Είπα στον κόκορά μου

    Αντωνιάδης Νίκος

    Μουσική/Στίχοι: Λοΐζος Μάνος/Τσιμπουρλιάνου N


    Είπα στον κόκορά μου
    κι όπου λαλεί πουρνό
    να κόψει τη συνήθεια
    για θα του βγει ξινό

    Τι θέλεις και φωνάζεις
    μήπως σ' ακούει κανείς
    τι θέλεις και φωνάζεις
    μήπως ξυπνάει κανείς

    Θέλεις να μας ξυπνήσεις
    να πιάσουμε δουλειά
    δεν ήρθε ακόμη η ώρα
    εμείς ξυπνάμε αργά

    Τι θέλεις και φωνάζεις...

    Εδώ είναι πολιτεία
    μεγάλη και τρανή
    για κοίτα να σωπάσεις
    μη χάσεις τη φωνή

    Τι θέλεις και φωνάζεις...




    Stam_23
    18.12.2006, 00:43
    Η πιο όμορφη θάλλασα

    Η πιο όμορφη θάλασσα είναι αυτή
    που δεν την αρμενίσαμε ακόμα
    Το πιο όμορφο παιδί δεν μεγάλωσε ακόμα

    Τις πιο όμορφες μέρες
    τις πιο όμορφες μέρες μας
    δεν τις ζήσαμε ακόμα
    δεν τις ζήσαμε ακόμα

    Κι ό,τι πιο όμορφο
    ό,τι πιο όμορφο θα 'θελα να σου πω
    δεν στο 'πα ακόμα
    δεν στο 'πα ακόμα

    Μουσική : Λοΐζος Μάνος
    Στίχοι : Ναζίμ Χικμέτ
    semplice
    18.12.2006, 01:00
    Παράθεση:

    Το μέλος Stam_23 στις 18-12-2006 στις 00:43 έγραψε...

    Η πιο όμορφη θάλλασα

    Η πιο όμορφη θάλασσα είναι αυτή
    που δεν την αρμενίσαμε ακόμα
    Το πιο όμορφο παιδί δεν μεγάλωσε ακόμα

    Τις πιο όμορφες μέρες
    τις πιο όμορφες μέρες μας
    δεν τις ζήσαμε ακόμα
    δεν τις ζήσαμε ακόμα

    Κι ό,τι πιο όμορφο
    ό,τι πιο όμορφο θα 'θελα να σου πω
    δεν στο 'πα ακόμα
    δεν στο 'πα ακόμα

    Μουσική : Λοΐζος Μάνος
    Στίχοι : Ναζίμ Χικμέτ



    Σταμάτη αυτό είναι από τα πιο όμορφα τραγούδια του Μάνου..Δυστυχώς δεν το ξέρει πολύς κόσμος γιατί δεν παίζεται από τα ραδιόφωνα..
    Δεν πουλάει δηλαδή.Να σαι καλά που μου το θύμησες..
    vasiloukos
    18.12.2006, 01:54
    Βρέχει και ξαφνικά είναι εύκολο το να πεθάνεις
    και το ίδιο εύκολο το θάνατο να περιμένεις.....

    [Το δίχτυ, Λοίζος - Χικμέτ]