ελληνική μουσική
    581 online   ·  210.833 μέλη
    XeniaRodo
    20.08.2005, 10:48
    Nομίζω ότι ένα θέμα στο φόρουμ αυτό για μια από τις μεγαλύτερες φωνές της Eλλάδας έλειπε. Για μένα είναι η μεγαλύτερη εν ζωή τραγουδίστρια της χώρας μας.

    Σε μια προσπάθεια που κάνω αυτόν τον καιρό να φτιάξω μια σελίδα γι' αυτήν -γιατί δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα- έχω βρει κάποιες συνεντεύξεις και έχω συγκεντρώσει -όσο μπορούσα- τους δίσκους της.

    Σας παραθέτω κάποια στοιχεία από αυτά εδώ...

    Bέβαι αυτό, το θέμα φτιάχτηκε για να μιλήσουμε γι' αυτήν και μόνο



    επισυναπτόμενα: Bvitali.jpg 
    XeniaRodo
    20.08.2005, 10:56
    Nα σημειώσουμε ότι η βιογραφία της Eλένης υπάρχει στη στήλη βιογραφίες του MH.

    Ελένη Βιτάλη - Μια φωνή απέραντη

    Συνέντευξη στον Κώστα Γιάντσιο

    Η φωνή της είναι μοναδική αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ο τρόπος που ερμηνεύει τα τραγούδια είναι τέτοιος που πάντα τα αναδεικνύει. Λίγο πριν τις καλοκαιρινές συναυλίες, τώρα που ετοιμάζει τα τραγούδια του νέου της δίσκου, ένα για κάθε ημέρα της δημιουργίας μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις της απλόχερα και μιλώντας μαζί της σου δημιουργεί την αίσθηση ότι τη γνωρίζεις χρόνια. Έτσι απλά και με αμείωτη ένταση κύλησε η συζήτηση που είχαμε πριν μερικές μέρες με την ευκαιρία των εμφανίσεών της στο Cafe Americaine.

    Ακούω την Ελένη Βιτάλη να τραγουδάει από μικρός και μπορείτε ελπίζω να φανταστείτε πόσα πράγματα θα ήθελα να τη ρωτήσω. Τώρα που γράφω αυτές τις λέξεις έχω ακόμα την έγνοια αν θα έπρεπε να προσθέσω και άλλα ερωτήματα. Όταν έχεις απέναντί σου μία μεγάλη τραγουδίστρια που μπορεί να σου μιλάει για ώρες για τη ζωή της, για το τραγούδι, τη μουσική, τους νεότερους είναι μάλλον φυσική συνέπεια να σκέφτεσαι ξανά με πόσους άλλους τρόπους θα μπορούσες να κάνεις μία τέτοια συνέντευξη. Όπως και να έχει πάντως εσείς προχωρήστε παρακάτω.


    Σας χαρακτηρίζουν το «αγρίμι» του ελληνικού τραγουδιού. Έχετε σκεφτεί γιατί συμβαίνει αυτό;

    Το μυαλό μου πάει στη φωνή ή στην όχι απόλυτα «ορθόδοξη» κοινωνικά ζωή μου και εννοώ ότι το κανονικό είναι να τρως το πρωί, ας πούμε, γάλα με quacker και εγώ τρώω το απόγευμα πρωινό. Ίσως για τέτοιους λόγους σου.

    Εγώ θα έλεγα ότι η εκφραστικότητα της φωνής και ο τρόπος που ερμηνεύετε παίζει κάποιο ρόλο.

    Αυτή η εξήγηση που δίνεις εσύ είναι μια ποιητική εξήγηση και υποκειμενική. Εκείνοι που το λένε δεν νομίζω να το λένε γι' αυτό αλλά πάλι δε γνωρίζω και γιατί το λένε. Ίσως επειδή είμαι αυθόρμητη και στις εκδηλώσεις μου.

    Έχετε τραγουδήσει όλα σχεδόν τα είδη της ελληνικής μουσικής. Ποιο στοιχείο ξεχωρίζετε απ' αυτά τα ακούσματα και τα τραγούδια;

    Το δημοτικό τραγούδι είναι πάνω από όλα. Αισθάνομαι δημοτικο - λαϊκή τραγουδίστρια.

    Το θεωρείτε μεγάλο σχολείο.

    Είναι μεγάλο σχολείο. Αν έχεις ασκηθεί στο δημοτικό τραγούδι μπορείς να τραγουδήσεις πράγματα που εσύ και ο μουσικός μπορεί να μην έχετε συνεννοηθεί, να μην έχετε κάνει πρόβα, όπως συμβαίνει στη τζαζ, όταν φυσικά και ο μουσικός είναι στο ίδιο επίπεδο. Εκεί πάνω είμαι σίγουρη γιατί το έχω βιώσει αυτό ότι μπορείς να κάνεις πράγματα μ' έναν μεγάλο καλλιτέχνη βιρτουόζο και ο ένας να μπαίνει μέσα στον άλλο. Πλέον κατέχεις ως ένα μεγάλο βαθμό αυτό που κάνεις και το ευχαριστιέσαι και εσύ γιατί δεν έχεις την αγωνία να μην φαλτσάρεις, ξέρεις που πατάς και γίνεσαι ακροατής του εαυτού σου και του συναδέλφου που παίζει και είναι πάρα πολύ ωραία.

    Υπάρχουν κάποιες στιγμές που τις θεωρείτε σταθμούς, που έχουν ανοίξει δρόμους;

    Υπάρχουν. Είναι όταν ξεκίνησα το δημοτικό τραγούδι στα δώδεκα, δεκατρία μου χρόνια. Όταν τα βίωνα δεν καταλάβαινα και με κουράζανε. Αυτό που μ? ευχαριστούσε όμως ήταν αυτοί οι μουσικοί όταν παίζανε. Σπουδαίοι μουσικοί που έχω συνεργαστεί και τώρα ποιον να πρωτοπώ. Ο Μεϊντανάς, σπουδαίος τραγουδιστής. Αυτόν τον άνθρωπο τον ακούν οι ψάλτες και μαθαίνουν. Σημαντικό είναι ότι έπαιξα με μεγάλους μουσικούς στα δημοτικά. Μουσικούς - και το λέω αυτό χωρίς φόβο και πάθος - που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τους μεγαλύτερους βιρτουόζους στο είδος τους. Οπότε έχοντας τέτοια ακούσματα ένα σταθμός ήταν αυτός, ένα στάδιο που το πέρασα και μου έκανε πάρα πολύ καλό και στη φωνή μου και στη ζωή μου. Ο δεύτερος σταθμός ήταν ο Αλέξανδρος ο Πατσιφάς και η «LYRA». Η «LYRA» ήταν ένα ζωντανό πράγμα, το οποίο, όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν χαθεί ο ιδρυτής χάνεται κι αυτό. Ήταν μεγάλη φυσιογνωμία, για να σου δώσω να καταλάβεις έκανε παρέα με τον Νίκο Γκάτσο, τον Χατζιδάκι, τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Δημήτρη Χορν, τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, με τον Νίκο Μαμαγκάκη, με ανθρώπους που χαράσσουν δρόμους. Όταν, λοιπόν, πηγαίνει ένα κοριτσάκι στη ηλικία των δεκαεννιά χρονών εκεί και έχει έρθει από τα πανηγύρια βλέπει έναν τελείως άλλο κόσμο, ως κουλτούρα βέβαια. Αλλά από εκεί και πέρα η μουσική που αντιμετώπισα εγώ για να υπηρετήσω στον Αλέκο Πατσιφά ήταν παιχνίδι. Ήταν σολφέζ, σαν να δίνεις σε μια τραγουδίστρια που μπορεί να κάνει πράγματα και να της πεις να πει ένα τραγουδάκι σαν παιδάκι πρώτης δημοτικού. Αυτή είναι όμως η δυσκολία γιατί σολφέζ μπορεί να πει μια δημοτική τραγουδίστρια, όπως η Σοφία Κολλητήρη ή η Τασία Βέρα. Εκεί επάνω στο τραγούδι όταν έκανα κάποιο λάθος αυτού του είδους ήταν ένα πολύ ωραίο λάθος, για το οποίο χρειάστηκε να μάθω πολύ ωραία πράγματα για να το λύσω. Το θέμα είναι άλλο να τραγουδάς σολφέζ και άλλο να τραγουδάς απλά. Στο δημοτικό τραγούδι η διαφορά θα φανεί. Είναι σαν να τραγουδάς απλά σαν την Μαριώ, τη Γιώτα Βέη, αυτές δεν είναι τραγουδίστριες, αυτές κοροϊδεύουνε τον κόσμο. Αλλά στην εποχή μας τώρα δεν ντρεπόμαστε. Ακούμε τώρα τη Μαριώ με το κομπολογάκι εκεί πέρα και έχουμε χαζέψει. Και τα λέω αυτά γιατί εγώ δεν έχω να φοβηθώ τίποτα ούτε από τη Μαριώ, ούτε από τη Γιώτα Βέη. Θα σου πω μια λέξη που τη λέει και ο Διονύσης ο Τσακνής, για τους «καλαπόρτσηδες». Όλοι οι μουσικοί, ακόμα και οι λαϊκοί όχι μόνο οι δημοτικο-λαϊκοί μουσικοί (ο Νταλάρας τα πιάνει αυτά και η Αλεξίου) ξέρουν ότι όλοι αυτοί είναι «καλαπόρτσηδες» απλώς δεν το λένε. Να, ίσως γι' αυτό να με λένε «αγρίμι». Μου έκαναν πρόσφατα μια πρόταση να τραγουδήσω μαζί με την Έσμα και αρνήθηκα γιατί εγώ δε θέλω να πάρω μια ξένη τραγουδίστρια που να είναι η χειρότερη της Τουρκίας, η χειρότερη της Αιγύπτου, η χειρότερη μιας άλλης χώρας και να κάνω εντύπωση. Δε μ' ενδιαφέρει αυτό. Να εμφανιστώ με μία καλλιτέχνιδα, όπως η Ουμ Καλσούμ ή η Φεϊρούζ, που δεν τη πάω και πολύ γιατί είναι γλυκερή. Ο Νταλάρας λέει ότι η Βιτάλη ταιριάζει με τη Φεϊρούζ αλλά κάνει λίγο λάθος γιατί εγώ δεν είμαι γλυκερή. Απλώς επειδή κάνει γυρισματάκια μας συνδέουν. Το θέμα, λοιπόν, είναι να γίνει μια συνεργασία με την έννοια ότι υπάρχει λόγος γιατί θα χαρώ εγώ, θα χαρεί ο καλλιτέχνης που προσκαλείς, θα χαρεί ο κόσμος και υπάρχει λόγος να τρέξουμε όλοι για να έχουμε κόσμο να ακούσουνε κάτι πολύ καλό. Αν είναι να βγω χωρίς λόγο τότε να συνεργαστώ με μια Κινέζα, με μια Αγγλίδα επειδή απλώς είναι μια ξένη δεν είναι θέμα. Αυτό, όμως, δεν είναι ιδέα, είναι βλακείες. Και εκεί επάνω θα δεχτούμε και κριτικές. Πρόσφατα μου έκαναν μια κριτική στο «Δίφωνο», όπου είναι ο Μιχάλης ο Κουμπιός διευθυντής, - πολύ καλό παιδί και απ' ό,τι έχω καταλάβει κάνουν καλή δουλειά- , η οποία ήταν χάλια. Αλλά αυτό το παιδί που την έγραψε είχε δίκιο. Ήταν για ένα δίσκο του Βαγγέλη Σίμου, όπου λίγο - πολύ έλεγε ότι η Βιτάλη θα τελειώσει την καριέρα της, στο μεταφέρω με δικά μου λόγια, και θα μείνει με το «Απέναντι μπαλκόνι». Εγώ έκανα μια συμμετοχή σ' αυτό το δίσκο, όπου λέω τρία τραγούδια ευχάριστα, μια μπαλαντούλα γλυκιά, τρυφερή και συγκινητική και ένα ζεϊμπέκικο και ένα τσιφτετελάκι. Αυτά τα τραγούδια αν τα έλεγα την εποχή του Μαρκόπουλου, με τους μετανάστες ή του Καλδάρα θα ήταν μια χαρά. Σήμερα, όντως έχει δίκιο το παλικάρι. Και μάλιστα μου είπαν ότι στεναχωρήθηκε ο Μιχάλης και λέω να του τηλεφωνήσω να του πω να μην έχει άγχος γιατί η κριτική κάνει καλό. Και εγώ σκέφτηκα «τι κάνεις τώρα; Κάτσε στο σπίτι και φτιάξε το «Εφτά», ρε παιδί. Ξέρεις ότι αυτό το διάστημα θέλω να φτιάξω εφτά τραγούδια για τις εφτά μέρες τις δημιουργίας και νομίζω ότι είναι καταπληκτικά και άρχισα να σκέφτομαι ότι πρέπει να τα δουλέψω και να μην τρέχω δεξιά - αριστερά. Η κριτική αυτή μας κάνει καλό γιατί και αυτός ο άνθρωπος σκύβει πάνω μας να δει τη δουλειά μας. Είναι άλλο πράγμα ο κακός κριτικός. Ο Ζήλος, ας πούμε, είναι πνιγμένος στις κακίες. Δε μιλάμε τώρα για κλινικές περιπτώσεις, τον Ζήλο δεν θα τον πάρω στα σοβαρά γιατί είναι κλινική περίπτωση. Να είναι καλά ο χριστιανός να τον βοηθήσει ο Θεός να βρει τον εαυτό του να μην τρέχει. Αλλά για το παλικάρι αυτό από το «Δίφωνο» τον ευχαριστώ πάρα πολύ γιατί χωρίς να πει ότι τα τραγουδάκια δεν ήταν καλά εγώ αυτή τη στιγμή δεν ήταν αυτό που έπρεπε να κάνω. Έχει απόλυτο δίκιο και τον ευχαριστώ για τη συμβουλή του.

    Πρόσφατα, επανερμηνεύσατε κάποια τραγούδια στο δίσκο σας το «Προσκήνιο» με ποιο κριτήριο τα επιλέξατε;

    Με το κριτήριο ότι εμένα μου αρέσουν πολύ αλλά οπωσδήποτε θα αρέσουν και στον κόσμο πολύ. Ήθελα να είμαι σίγουρη ότι θα άρεσαν και στον κόσμο.

    Τα τελευταία χρόνια εμφανίζεστε με το γιο σας, σποραδικά. Ποια είναι η αίσθηση να τον έχετε δίπλα σας και να συνεργάζεστε μαζί του;

    Επειδή είναι βίωμα δεν μπορώ να στο μεταδώσω εύκολα με λόγια. Αν μπορώ να σου το πω με τρεις κουβέντες είναι ότι προσπαθώ να αποστασιοποιηθώ - και είμαι ακόμα στην προσπάθεια - και επίσης όταν ανέβηκα μαζί με το Νίκο πάνω στη σκηνή, είδα από τον κόσμο ότι τον αντιμετωπίζανε τελείως φυσιολογικά, ούτε με υπερβολική συμπάθεια για το χατίρι της μαμάς του ούτε εγώ είχα ανάλογες αντιδράσεις. Αν υπάρχει λόγος να είναι κάποιος μουσικός και παίζει καλά και προσφέρει στο πρόγραμμα τι πάει να πει ότι είναι γιος μου. Πάει απλώς πιο γρήγορα σ' εκείνον ο νους μου. Αυτό είναι λογικό αλλά από εκεί και πέρα δε χρειάζονται υπερβολές ούτε από εμένα, ούτε από τον κόσμο.

    Σήμερα, όμως, θα παρατηρείται ότι υπάρχει μια τάση να γίνουν όλοι τραγουδιστές. Μπορεί να λειτουργήσει αυτό σε βάρος της εικόνας που έχουμε για τον τραγουδιστή;

    Είναι κατ' αρχήν το γρήγορο και εύκολο κέρδος. Είναι ένα δυσάρεστο φαινόμενο. Είναι οι συνειδήσεις που πλάθονται μέσα από την κακή χρήση της τηλεόρασης. Αυτό το πράγμα δηλαδή τα βραβεία Αρίων και ο Μικρούτσικος. Εγώ θυμάμαι τον Ανδρέα τον Μικρούτσικο πριν από πολλά χρόνια μ' ένα ράντσο όπου πήγαινα. Μα τυχαίο ήταν. Φυσικό είναι αφού ήθελες να γίνεις παρουσιαστής θα γινόσουν παρουσιαστής. Ο άνθρωπος έχει πρόβλημα, θέλει να τον βλέπουν. Άλλη θρυλική περίπτωση αυτού. Είναι ένας χαζός άνθρωπος και είναι μια ίωση αυτή η χαζομάρα που κολλάει γενικά, όχι από τον Μικρούτσικο αλλά και από άλλους, όπως ο Καρβέλας που έγραφε το «Όχι θα κάτσω να σκάσω» ήταν ο άνθρωπος, ήταν το κισμέτ, δεν ξέρω τι να πω που μόνο κάτι καλό δεν έχει δώσει. Με την Άννα ταιριάξανε, συμπεθεριάξανε δεν ξέρω που τα βρήκανε, πάντως σίγουρα τα βρήκανε. Και τώρα να διαβάζω ότι τα παιδιά προσεύχονται αντί για την Παναγία στην Άννα Βίσση. Είμαστε σοβαροί;

    Υπάρχει και η άλλη πλευρά του τραγουδιού. Ξεχωρίζετε εσείς κάποιους από τους νεότερους με τους οποίους θα μπορούσατε να τραγουδήσετε μαζί;

    Πάρα πολλούς αλλά υπάρχει μια διαφορά ότι εγώ πιστεύω ότι η αλλαγή, αν γίνει γιατί δεν πιστεύω στις μαζικές αλλαγές και το θέμα που θίγεις είναι πάρα πολύ λεπτό το ζητούμενο ποιο είναι. Μου έρχεται καμιά μέρα να πάρω δυο τρεις σοβαρούς ανθρώπους για μία εκπομπή, όπως είναι ο Παντελής Βούλγαρης, ο Δαμιανός, ο Μυταράς ή μεγάλους μουσικούς, όπως είναι ο Κυριάκος Κουβέντας, αυτό το καταπληκτικό βιολί και άλλους. Αφού δική μου είναι η τρέλα να πάρω και ανθρώπους που δεν είναι φίρμες. Πιστεύω ότι γίνονται καλά πράγματα αλλά γίνονται σποραδικά και έτσι σποραδικά γιατί υπάρχει μια νομοτέλεια, τα μαθαίνει και το κοινό. Τώρα βλέπουμε μικρούς χώρους, όπου μπορεί κάποιος να πει ότι πάει το κοινό του, όχι γιατί είναι ψώνιο αλλά γιατί τώρα ισχύει. Το καλό θα είναι να μην έρχονται κάποιοι μόνο και οι άλλοι να μην μπορούν να μ' ακούσουν. Όταν ήταν μαζί η Αλεξίου με τη Γαλάνη, ήθελα να ακούσω την Αλεξίου αλλά έλεγα: «Παναγία μου πως θα φάω στη μάπα τη Γαλάνη». Είναι πολύ καλή, έχει ωραία χροιά αλλά είναι πολύ μύρλα. Εγώ έτσι την ακούω. Τη βαριέμαι. Δεν είναι καλό να είναι έτσι σποραδικά τα πράγματα και δεν είναι άμοιρο αυτού το ότι έχουν γίνει πολλοί οι χώροι. Πρέπει, λοιπόν, να γίνει μια μικρή μαζικούλα επαναστασούλα, να χωρίσει η ήρα από το στάρι. Να γίνει μια σοβαρή συζήτηση και όχι να βλέπουμε το σπίτι του καθενός και να λέμε σήμερα έδιωξαν τον ένα αύριο θα διώξουν τον άλλο και κλαίει όλη η Έλλάδα και όλα αυτά να καλλιεργούν το κουτσομπολιό και την αδιακρισία. Να καθίσουμε να προτείνουμε δέκα ονόματα εμείς και από εκεί και πέρα να ψηφίσει και ο κόσμος και να υπάρχουν έτοιμα συμβόλαια για δίσκο και προκαταβολή.

    Ποια συναισθήματα σας ανοίγουν δρόμους έμπνευσης, από πού αντλείται έμπνευση;

    Η πρώτη μου σκέψη όταν ήμουν δυόμιση με τριών χρονών αλλά τη θυμάμαι σαν τώρα δα, ήταν: «με διάλεξε εμένα αυτός που δημιούργησε όλα αυτά, όπως τόσους άλλους ανθρώπους για να ζήσω εγώ». Είναι βίωμα και τα θυμάμαι. Μια άλλη φορά έπαιζα κουτσό και έπρεπε να πάω σε πανηγύρι να τραγουδήσω και ήρθαν να με πάρουν από το σπίτι οι συγγενείς του πατέρα μου και οι συνάδελφοί και εγώ ήθελα να βάλω «ρούμπο», όπως το λέγαμε τότε και τραβήχτηκα, αυτό το λένε ζεν, αυτόματη γνώση, και σκέφτηκα «δε θα πεθάνουμε κάποτε, πότε και πως ήρθαμε» αλλά όλα αυτά μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου ενώ στο μεταξύ είχαμε μπει στο αυτοκίνητο και είχαμε αλλάξει θέμα. Θέλω να πω ότι από τον εαυτό μου κρίνοντας έχω την εντύπωση επειδή τον εαυτό μας τον ξέρουμε λιγότερο, ότι τα υπαρξιακά προβλήματα τα οποία είχα και εγώ και το πώς τα βιώνω είναι η κινητήρια δύναμη για τραγούδια και όχι άλλα πράγματα εξωτερικά.

    Τι φοβάστε και τι αγαπάτε περισσότερο;

    Αγαπάω περισσότερο την προσπάθεια του ανθρώπου, παίρνοντας παράδειγμα κι από μένα, να κάνει κάθε μέρα και ένα βήμα ανεξάρτητα από το τι κάνουν οι άλλοι και όταν κάνει ένα βήμα πίσω να μη σκεφτεί ότι είμαι ένα βήμα πίσω αλλά να συνεχίσει να προσπαθεί να κάνει ένα βήμα μπροστά. Αυτό το αγαπάω πάρα πολύ. Αυτό που φοβάμαι είναι (κάνει μια παύση)?για να ψάχνω τόση ώρα να σου πω τι φοβάμαι μάλλον είναι πολλά διάσπαρτα και κάτι συγκεκριμένο δεν είναι. Αν μπορώ να σου πω τι φοβάμαι ποιητικά και είναι αλήθεια, φοβάμαι την «ψεύτρα» Ελένη. Την «ψεύτρα» Ελένη σ' ό,τι κάνει και ότι λέει μήπως είναι κάτι μη αληθινό. Αυτό φοβάμαι.

    Ετοιμάζετε κάτι τώρα;

    Ετοιμάζω τον δίσκο με τα επτά τραγούδια, ένα για κάθε μία μέρα της δημιουργίας, όπως σου είπα. Είναι ανάγκη δική μου ψυχολογική να γίνει αυτός ο δίσκος αλλά νομίζω ότι θα δώσει πολλή χαρά σε πολλούς ανθρώπους αυτός ο δίσκος και, πρώτα ο Θεός, θα κάνω συναυλίες για το καλοκαίρι με το ίδιο σχήμα.

    Iούνιος 2004

    Tέχνη Tόλμη Tύχη






    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: XeniaRodo on 20-08-2005 11:19 ]
    επισυναπτόμενα: vitaliii.jpg 
    XeniaRodo
    20.08.2005, 11:25
    ΤΟ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΜΠΑΛΚΟΝΙ
    Μουσική, στίχοι, ερμηνεία : Ελένη Βιτάλη
    CBS 1989

    Ποτέ μου δεν είχα σκοπό να κάνω δίσκο. Με τα λίγα ακόρντα που ήξερα, έπαιρνα την κιθάρα και τη σκάλιζα, φτιάχνοντας μελωδίες και σιγομουρμουρίζοντας στιχάκια.
    Τα τραγούδια για Το Απέναντι Μπαλκόνι γράφτηκαν σε μια χρονική περίοδο περίπου 20 χρόνων. Πρώτη γράφτηκε η Κιβωτός.Μόλις γέννησα το γιό μου. Ήμουν 20 χρονών. Οι φίλοι μου έλεγαν το παιδί έκανε παιδί κι εγώ σκεφτόμουν: Εξάρτημα εγώ της μηχανής, έκανα κι άλλο ένα. Έτσι προέκυψε το τραγούδι. Στο μαιευτήριο Λητώ. Στα χρόνια που ακολούθησαν, γράφτηκαν κι άλλα. Με μεγάλα διαστήματα σιωπής βέβαια. Οι φίλοι μου τα άκουγαν και μ' έσπρωχναν να τα βγάλω σε δίσκο. Δεν ήθελα όμως. Δεν θεωρούσα ότι έκανα κάτι σπουδαίο. Να κάνω εντύπωση στον άντρα μου ήθελα. Ν ατου τραβήξω την προσοχή. Γι' αυτό άρχισα να γράφω τραγούδια.! Αστείο δεν είναι;
    Το τελευταίο τραγούδι αυτού του κύκλου ήταν το ένα χειμωνιάτικο πρωί. Είχα μαλώσει με τον Βαγγέλη και είχα βγει στο δρόμο και περπατούσα μέσα στο κρύο. Ήμουν πολύ φορτισμένη. Περπατούσα και μονολογούσα « ένα χειμωνιάτικο πρωί έφυγα απ' το σπίτι σαν τρελή...Μετά, στο στούντιο, έγραψα και την μελωδία.Πάνω σ' έναν Γιαπωνέζο. Έτσι λέγαμε τότε τα μικρά αρμόνια.
    Στα τέλη της δεκαετίας του ' 80 - γύρω στο 1987 - συνεργαζόμουν με τον ηχολήπτη Γρηγόρη Τακισιάν. Ο Γρηγόρης άκουσε κάποια από τα τραγούδια και ενθουσιάστηκε. Μου λέει : Θα τα πάω στον Γιάννη ( Σπάθα). Εγώ δεν ήθελα με τίποτα. Μα, αυτά τα τραγούδια είναι σχεδόν παιδικά, του έλεγα αλλά εκείνος ανένδοτος.
    Πάει τα τραγούδια στον Γιάννη Σπάθα κι εκείνος μένει έκπληκτος. Συναντιόμαστε. Προσπαθούν να με πείσουν να τα κάνω δίσκο. Η γυναίκα του Γιάννη που ήταν μαζί μας μου λέει: Μα ποιά γυναίκα σήμερα τολμά να βγει να πει « θέλω να γυρίσω πίσω μα ντρέπομαι να σου το πω;» ;Έτσι μ' έψησαν...
    Τώρα, τόσα χρόνια μετά, τα αγαπάω όλα τα τραγούδια του δίσκου σαν παιδιά μου, έστω κι αν ακούγεται κλισέ αυτό. Το μόνο που δεν με εκφράζει πια είναι το Εγώ τραγούδαγα. Το έγραψα σε μια στιγμή πολύ άσχημη, που ήθελα να ταπεινώσω, να κακοποιήσω τον εαυτό μου. Κι όταν ο κόσμος στα μαγαζιά μου ζητάει να το πω, προσπαθώ να το αποφύγω....

    της Ελένης Βιτάλη.

    Πηγή: 100 Δίσκοι και η ιστορία τους - ειδική έκδοση, Καθημερινή, από τον Μελωδία Fm99,2




    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : XeniaRodo στις 01-11-2005 16:36 ]
    επισυναπτόμενα: 769mgvitali.jpg 
    AlienP
    20.08.2005, 11:51
    THΣ ΧΡΩΣΤΑΩ ΤΟ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΓΙΝΑ ΤΕΛΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΑ...
    ΚΑΙ ΕΜΕΙΝΑ ΜΙΑ ΤΑΠΕΙΝΗ ΑΚΡΟΑΤΡΙΑ!
    XeniaRodo
    20.08.2005, 12:13
    χμμμμμμμμμμ

    πάντως η ίδια έχει πει σε συνέντευξή της ότι τα παιδιά πρέπει να KYNHΓOYN TA ONEIPA TOYΣ


    Ένα club αφιερωμένο στην Eλένη ειναι

    http://clubs.pathfinder.gr/ELENI_VITALI

    έχει ακόμα λίγα πράγματα μέσα αλλα θα αυξηθούν συντόμος...



    επισυναπτόμενα: 1pr39a.jpg 
    AlienP
    20.08.2005, 12:56
    και πολύ καλα λέει κι εγώ τρέχω παντα στο όνειρό μου! Με τη φωνή της συνοδηγό...
    XeniaRodo
    22.08.2005, 10:03

    T_A_Z_Z
    22.08.2005, 12:56
    Απλά εκπληκτική!

    Ακολούθα τα πουλιά
    Στίχοι-Μουσική: Νίκος Ξύδης

    Θέλει δύναμη να φεύγεις
    συ μου είπες μια βραδιά
    κι αν δεν ξέρεις πια τι θέλεις
    ακολούθα τα πουλιά
    ακολούθα τα πουλιά

    Πέταξε μαζί τους κι έλα
    όταν θα 'σαι πιο καλά
    και η αγάπη μου για σένα
    κλουβί δεν θα 'ναι
    μα φωλιά

    Θέλει δύναμη να ελπίζεις
    στην αγάπη στη φωτιά
    κι αν κι αυτό δεν το γνωρίζεις
    ακολούθα τα πουλιά
    ακολούθα τα πουλιά

    Πέταξε μαζί τους κι έλα
    όταν θα 'σαι πιο καλά
    και η αγάπη μου για σένα
    κλουβί δεν θα 'ναι
    μα φωλιά

    Το πουλί αν θε να φύγει
    άνοιξε του το κλουβί
    μα την πόρτα μη την κλείσεις
    θα γυρίσει στη βροχή
    antreas_dr
    22.08.2005, 13:24
    Δεν θα μιλήσω για την τραγουδίστρια Βιτάλη αλλά για τον άνθρωπο Ελένη.
    Τυχαίνει τους τελευταίους μήνες να την ζω από κοντά μιας και έχω την τύχη να παίζω drums στην μπάντα της.
    Η Ελένη λοιπόν είναι ένας φοβερά ψαγμένος και ευαίσθητος άνθρωπος.
    Μια γυναίκα με δική της αίσθηση του χιούμορ και διαφορετική άποψη για την ζωή…..
    Είναι το πιο “Rock” άτομο που ξέρω…..
    Μια προσωπικότητα που γεμίζει τον χώρο, πάντα γλυκομίλητη αλλά δεν διστάζει να στα χώσει όταν χρειάζεται! (και έχει πάντα δίκιο όταν γίνεται αυτό….)
    Πάνω στη πάλκο την ώρα του live οδηγεί την ορχήστρα με ανεπανάληπτο τρόπο και κάνει τον μουσικό που την συνοδεύει να νοιώθει υπέροχα. Άσε που δεν βαριέσαι ποτέ μαζί της επειδή κάθε φορά τραγουδάει ένα τραγούδι ποτέ δεν το ερμηνεύει με τον ίδιο τρόπο.
    Αληθινή απόλαυση!

    Επόμενες συναυλίες!

    28/8 Κερατέα
    2/9 Κιλκίς
    6/9 Ταύρος
    10/9 Ηλιούπολη






    XeniaRodo
    22.08.2005, 14:35
    Συνέντευξη της Eλένης Bιτάλη στην Χάρη Πόντιδα
    (Eφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, 22/04/2000)

    Ε Λ Ε Ν Η Β Ι Τ ΑΛ Η
    Η ταπείνωση με βοήθησε

    Σχεδόν δεν την αναγνωρίζεις, έτσι όπως κινείται ανάλαφρα επί σκηνής, «κρυμμένη» κάτω από τoν φαρδύ της μανδύα. Σαν να επέστρεψε η Ελένη Βιτάλη αλλιώς. Σαν να «μεγάλωσε» κι αποφάσισε να σκεπάσει τη θηλυκότητά της και στη θέση της να βάλει την πραότητα του ανθρώπου που έχει νικήσει τον νόμο της βαρύτητας.

    Αυτό που σε επαναφέρει στην... τάξη, είναι η δύναμη και το μέταλλο της φωνής. Αυτή η φωνή είναι γνωστή και αναγνωρίσιμη (όσο λίγες στην Ελλάδα). Αυτή η γήινη θέρμη, η ανεπιτήδευτη έκφραση που μεταφέρει τη φλόγα μιας εκ βαθέων ερμηνείας, ανήκει στην Ελένη Βιτάλη που πάντα ήξερες. Εδώ, το λευκό φόρεμα δεν είναι ικανό να διαλύσει την πολύ ενδιαφέρουσα αντίφαση εμφάνισης και φωνής. Το πιο περίεργο, όμως, είναι ότι το λευκό διατηρεί σταθερά τη δύναμή του σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος ­ ανεξάρτητα από την πληθώρα των χρωμάτων που εναλλάσσονται, καθώς η Ελένη «βουτάει» μέσα σε κάθε τραγούδι. Κι όμως, η τραγουδίστρια που συναντήσαμε τις προάλλες στο «Αερικό», είναι η Ελένη Βιτάλη. Και δεν είναι.

    Από κοντά το «φωτοστέφανο» που δημιουργεί η απόσταση της σκηνής εξαφανίζεται και το μόνο που μπορείς να πεις με βεβαιότητα, είναι ότι η Ελένη Βιτάλη είναι μια πολύ μικροκαμωμένη και αδύνατη γυναίκα. «Παρααδυνάτισες», της λέω, και απαντάει χαμογελώντας: «Ε, δεν το ξέρεις, εγώ είμαι ή του ύψους ή του βάθους. Ή χοντρή ή μισή μερίδα». Γελάει συχνά, είναι χαλαρή, πολύ φιλική, έχεις την αίσθηση ότι δεν φοβάται ούτε παίζει με τις λέξεις. Της λέω ότι έχουν γραφτεί ιδιαιτέρως κολακευτικά σχόλια για τις εμφανίσεις της στο «Αερικό» και μου λέει: Το μόνο που είπα στον Γιώργο να μου λέει (σ.σ.: ο ραδιοφωνικός παραγωγός Γιώργος Μητρόπουλος ήταν η αιτία για την επιστροφή της στο πάλκο) είναι αν είναι καλά αυτά που γράφονται ή κακά. Δεν θέλω να ξέρω τίποτα παραπάνω».

    Αλήθεια, πόσα χρόνια έχουν περάσει από την τελευταία σου εμφάνιση;

    «Επτά ή επτάμισι, κάτι τέτοιο. Ήταν στο "Καφεθέατρο" η τελευταία φορά».

    Κάποιες συμμετοχές, όμως, σε δίσκους είχες...

    «Ναι, βέβαια. Αλλά στην ουσία υπολειτουργούσα».

    Σου τηλεφωνούσαν, σε καλούσαν να κάνεις πράγματα;

    «Ναι, αλλά δεν είχα διάθεση».

    Γιατί;

    «Τι να σου πω τώρα. Είναι κάτι που συνέβη. Λογικά, δεν ξέρω να στο εξηγήσω. Βαθιά ξέρω. Πιο βαθιά και πάλι δεν ξέρω».

    Ας αρκεστούμε στο βαθιά.

    «Έπρεπε να γίνει αυτό. Κάποιος που βλέπει τα πράγματα και ορίζει το παιχνίδι, είπε ας βάλουμε τώρα αυτό το πιόνι εκεί στην άκρη, να ξεκουραστεί, να πάρει ενέργεια».

    Εννοείς τον Θεό.

    «Ε, βέβαια».

    Πιστεύεις;

    «Ναι. Και νιώθω πολύ πιο κοντά τον Χριστό. Γιατί ο Χριστός είναι πιο κοντά στην ταπείνωση. Η ταπείνωση με βοήθησε».

    Δηλαδή;

    «Με βοήθησε, γιατί δεν ήμουν καθόλου ταπεινή. Είχα έπαρση. Ότι είμαι ωραία, ότι έχω ωραία φωνή, ότι έχω ταλέντο, ότι μ' αγαπάει ο κόσμος. Ακόμη και πριν γίνω γνωστή».

    Πρέπει να πληρώσει δηλαδή κανείς όταν έχει ταλέντο, γοητεία, εξυπνάδα...

    «Το κακό είναι, όταν το ξέρει ότι τα έχει όλα αυτά. Καλό είναι να τα ξέρουν οι άλλοι, όχι αυτός».

    Συγγνώμη, αλλά δεν είμαι καθόλου μέσα σ' αυτήν τη λογική και δεν ξέρω αν μπορώ να συμφωνήσω μαζί σου.

    «Κοίτα, το θέμα είναι να πιστεύεις κάπου. Δεν έχει σημασία πού. Να εστιάζεται κάπου ο νους, ο παμφάγος. Ο νους μάς χρησιμοποιεί, δεν τον χρησιμοποιούμε. Ο νους, πιστεύω, πρέπει να σκέφτεται τα απλά, τα καθημερινά, αλλιώς τρώει τον εαυτό του».

    Αν είναι ο νους ο «διάβολος», ποιος είναι ο Θεός;

    «Το πνεύμα, η καρδιά. Ό,τι μας κάνει να πλησιάζουμε τον ανώτερο εαυτό μας».

    Πότε ανακάλυψες τον Θεό;

    «Κάποια στιγμή, θυμάμαι, όταν ήμουν στο τρόλεϊ, 17 χρόνων, σε ανύποπτο χρόνο, συνειδητοποίησα ότι αυτό που συμβαίνει, είναι ένα θαύμα. Να είμαι κι εγώ μέσα εκεί. Ένιωσα τυχερή που ήμουν εκεί».

    Φανταζόμουν ότι θα μου έλεγες ότι αυτό συνέβη, όταν έμεινες έγκυος ή όταν γέννησες τον γιο σου.

    «Ήμουν πολύ μικρή τότε, δεν το είχα πολύ συνειδητοποιήσει. Το είχα το παιδί σαν κούκλα. Το μόνο που θυμάμαι, είναι ότι μόλις γέννησα και με είχαν βάλει μέσα σ' εκείνο το δωμάτιο, που συνήθως σε πάνε για να συνέλθεις, έκανα την κοιμισμένη και σκεφτόμουν ότι τώρα αυτό το παιδί δεν είναι πλέον δικό μου.

    Είναι ένας ξεχωριστός άνθρωπος, με τη δική του ζωή, τη δική του μοίρα...».


    Είναι λίγο βαρύ να έχει μια γυναίκα παιδί από πολύ νεαρή ηλικία...

    «Δεν ξέρω, τελικά, αν είναι καλύτερο να συνειδητοποιείς τη βαρύτητα αυτής της ιστορίας. Γιατί άμα μεγαλώνεις, σκέφτεσαι τα πράγματα πολύ και δεν τα κάνεις. Όπως, για παράδειγμα, τον γάμο. Χρειάζεται αφέλεια, για να παντρευτείς. Ξέρεις, δεν φταις εσύ, η φαντασία μου τα φταίει...».

    Τώρα είσαι παντρεμένη;

    «Όχι, είμαι σε διάσταση».

    Είναι καλύτερα έτσι;

    «Ναι. Πάντα, όταν είμαι μόνη μου είμαι καλύτερα (γέλια). Στον λόγο μου. Γιατί δίνομαι απόλυτα και δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο».

    Τελικά, είναι απαραίτητος ο έρωτας στη ζωή μας;

    «Είναι το πιο οξύμωρο πράγμα που υπάρχει. Το πιο ισχυρό ένστικτο του ανθρώπου. Εγώ, πάντως, είμαι πολύ πιο κοντά στον πλατωνικό έρωτα.

    Σοβαρολογώ. Και τον άνδρα μου έτσι τον παντρεύτηκα, δεν με ενδιέφερε από τη μέση και κάτω».


    Αυτό είναι ένα πρόβλημα για τον άλλο, αν είναι εκτός πλατωνικής... λογικής.

    «Ξέρεις τι πιστεύω τελικά; Εϊναι τι ανάγκες έχει ο καθένας. Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, εξαρτάται από τα βιώματα που έχει, πώς μεγάλωσε, πώς έζησε τα παιδικά του χρόνια...».

    Εσύ, είχες καλά παιδικά χρόνια;

    «Μέχρι τα 8 πολύ καλά. Απλά, μπήκα νωρίς στην κοινωνία των μεγάλων».

    Ήσουν τολμηρό παιδί;

    «Πολύ ντροπαλό. Και όχι ιδιαίτερα κοινωνικό».




    Μια... σκοτεινή περίοδος

    Οι αδελφοί Κατσιμίχα, η Έλλη Πασπαλά και η Ελένη Βιτάλη στα τέλη του '80. Η γκάμα των συνεργασιών της δισκογραφικά ή επί του πάλκου περιλαμβάνει από δημοτικά και λαϊκά μέχρι Σαββόπουλο, Κατσιμιχαίους, Πορτοκάλογλου, Σπανουδάκη, Κραουνάκη, κ.ά.

    Σε ενοχλεί να μιλάς για τις πολύ σκοτεινές περιόδους της ζωής σου; Ξέρω ότι έκανες χρήση ουσιών...

    «Έπαιρνα ηρεμιστικά χάπια».

    Γιατί μπήκες εκεί;

    «Μου δώσανε ένα υπνοστεντόν στην κηδεία του πατέρα μου. Ύστερα από κάνα χρόνο είχα αϋπνίες, γιατί είχα μια πρεμιέρα και λέω δεν το ξαναπαίρνω;

    Σιγά σιγά άρχισε να μου δίνει θάρρος, με έκανε να αισθάνομαι μια χαρά. Όταν κατάλαβα ότι τα είχα συνηθίσει, ήταν πλέον αργά. Κράτησε 7 χρόνια αυτή η ταλαιπωρία. Από τα 38 μου μέχρι τώρα».


    Τι σε έκανε να το ξεπεράσεις;

    «Ο χρόνος. Ήθελα χρόνο και να μη μου λένε θυμήσου ποια ήσουν. Αισθανόμουν ότι είχα ένα βουνό να ξεπεράσω. 'Ημουν σε μια δίνη κι έπρεπε να βγω. Ήθελα ησυχία, μοναξιά και χρόνο».

    Σε βοήθησαν οι άντρες στη ζωή σου;

    «Μπα, δεν θα το 'λεγα. Ο άντρας μου, διά της αποχής του και της ανοχής του ίσως».

    Λες συνέχεια ο άντρας μου και όχι ο πρώην άντρας μου...

    «Είναι γιατί έχουμε πολύ καλές σχέσεις πλέον. Άλλωστε, μένουμε στο ίδιο σπίτι - δηλαδή είναι μια μεζονέτα που ο καθένας έχει το διαμέρισμά του. Έτσι είναι καλύτερα και για το παιδί».

    Τόσα χρόνια είχες επαφή με τον γιο σου;

    «Επαφή είχα, απλά εγώ έμενα αλλού, στο κέντρο της Αθήνας. Ήταν καλύτερα και για τους δύο μας».

    Τώρα, όταν τα θυμάσαι όλα αυτά, τα νιώθεις πολύ μακριά;

    «Ό,τι θεωρώ συγκινησιακό περίσσευμα δεν του επιτρέπω να υπάρχει. Το θεωρώ αμαρτία για τον εαυτό μου. Πρέπει το "χαρτί" να μείνει άγραφο ένα διάστημα και να γραφτεί κάτι άλλο. Παλιά ήμουν σαν σφουγγάρι, ρουφούσα τα πάντα. Τώρα σ' αυτό το σφουγγάρι έχουν μπει φίλτρα. Και όταν δεν υπάρχει λόγος, σταματάω το μυαλό μου. Όταν δε, θέλει να πει οπωσδήποτε κάτι, λέω "γεννηθήτω το θέλημα Σου", να τρώει ο νους να χορταίνει και να μην με ενοχλεί. Και κατ' επέκταση να μην ενοχλώ κι εγώ τους άλλους».

    Τους ενοχλούσες;

    «Πάρα πολύ. Εξ ου και το "τρελή". Αν ένιωθα, για παράδειγμα, ότι γινόταν μια αδικία λαμπόγυαλα τα έκανα. Τα καλοκαιρινά, χειμωνιάτικα».

    Θα ήθελες να ερωτευτείς ξανά;

    «Είσαι καλά; Με τίποτα. Είμαι πολύ καλά έτσι. Μου αρέσει να φλερτάρω, αλλά μέχρι εκεί. Βέβαια, ξέρεις τι λέει ένα γνωμικό. "Όταν οι άνθρωποι έκαναν σχέδια, οι θεοί γελούσαν"».





    Στον Κορυδαλλό γνώρισα σοφές γυναίκες

    Η φωνή, η φωνάρα, το ταλέντο, η γυναίκα που ζούσε μέσα στις σκιές, τα αδιέξοδα, η «τρέλα». Όσα χρόνια θυμάμαι την Ελένη Βιτάλη άλλα τόσα θυμάμαι και εκείνο το μυστήριο που έσερνε μαζί της, μια βαριά σκιά που στεκόταν πάντα δίπλα της, δίνοντας άλλου είδους βαρύτητα σε κάθε της πράξη. Εμείς, «οι της αντίπερα όχθης» (βλέπε «λογικοί» και «συνηθισμένοι») διψάμε για τέτοιου είδους... παρεκκλίσεις, πολύ συχνά δε τις μεγεθύνουμε, για να έχουμε το «δράμα» πιο ολοκληρωμένο και καθαρό στο... πιάτο μας - οι «καθαρές» περιπτώσεις μπαίνουν ευκολότερα στις κατηγορίες που κατασκευάζει το μυαλό.

    Το κοριτσάκι που ξεκίνησε στα 12 του να τραγουδάει δημοτικά στα πανηγύρια, ακολουθώντας την παράδοση της οικογένειας είναι σήμερα 45 και επανέρχεται έπειτα από επτάμισι χρόνια απουσίας στο πάλκο. Στον χώρο που όπως φαίνεται είναι η πηγή του δηλητηρίου της, αλλά και ο αεροδιάδρομος για την απογείωσή της. Όταν την ρωτάς για τις «ουσίες» σού λέει απλά «έπαιρνα υπνοσεντόν, ήμουν μέσα σε μια δίνη». Δεν κομπιάζει ούτε δευτερόλεπτο, δεν φοβάται να τα πει. Κάποτε πριν από πολλά χρόνια, στα 32 της, έμεινε για 12 μέρες στη φυλακή. Παράνομη κατοχή δύο περιστρόφων».

    «Δώδεκα μέρες στο κρατητήριο και δώδεκα στον Κορυδαλλό. Αυτή η ιστορία όμως δεν με πληγώνει γιατί μέσα κει γνώρισα σοφές γυναίκες. Μου πρότεινε ο διευθυντής των φυλακών - το όνομα του είναι Ζέρβας, δεν θα το ξεχάσω ποτέ - μου είπε, λοιπόν, «σας προτείνω να πάτε στις βαρυποινίτισσες. Κάποιος μπορεί να γίνει στη ζωή του φονιάς, σε όλους υπάρχει εν δυνάμει μια τέτοια πλευρά, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι είναι δολοφόνος. Ενώ στον κάτω όροφο που είναι τα ψιλά, θα φωνάζουν, θα παθαίνουν υστερίες, θα κόβουν τις φλέβες τους». Εγώ το δέχτηκα αυτό και δεν το μετάνιωσα καθόλου».

    Κατά ένα περίεργο τρόπο όλα αυτά που διηγείται μοιάζουν φυσικά σα να έχει απαλλαγεί εντελώς απ' το βάρος έστω και του κοινωνικού αντίκτυπου που έχουν γι' αυτήν.
    «Κοίτα, προτιμώ να λένε καλά πράγματα για μένα παρά κακά, αλλά αυτό τελικά δεν ορίζει κανενός τις επιλογές. Εξάλλου ό,τι είναι να γίνει θα γίνει».


    Την έχει βοηθήσει άραγε το ότι γράφει τραγούδια; Κάποια μάλιστα, κυρίως από τον δίσκο «Απέναντι μπαλκόνι» έχουν έναν αυτοβιογραφικό χαρακτήρα.

    Τώρα συνεχίζει να γράφει;


    «Τους τελευταίους μήνες, όχι. Πριν δεν έκανα κι άλλη δουλειά. Έχω πολλά τραγούδια στο συρτάρι. Μάλιστα, ένα μου θυμίζει τη συζήτησή μας πριν ξεκινήσει η συνέντευξη. Θυμάσαι που μου έλεγες «ε, δε γουστάρω, ρε παιδί μου, δε γουστάρω». Άκου, λοιπόν, ένα από τα τραγούδια που έχω γράψει και είναι στο συρτάρι:

    «Ετερόφωτοι μάγκες που όλο κλέβετε από αυτόφωτες λάμπες.

    Και οι ισχνές σας λυχνίες συσσωρεύουν αηδίες.

    Μια αντίθετη μόνο αποχή απ' τον χρόνο

    και σε ό,τι συμβαίνει είστε Εγγλέζοι και ξένοι.

    Κι όλο μια αγωνία μη χαλάσει η γωνία.

    Μπακλαβάς είναι δείτε και βουνό μη γδυθείτε.

    Μα στη θάλασσα μπείτε ντυμένοι.

    Γιατί είστε ήδη βρεγμένοι και πολύ συγχυσμένοι».



    Οι «σκυλάδες» δεν έχουν την αγωνία του «πρωταθλητισμού» με την οποία ζουν οι έντεχνοι

    Αναρωτιέμαι πώς εισπράττεις την όλη κατάσταση, σήμερα που γύρισες στο τραγούδι; Αισθάνεσαι διαφορετική από πριν;

    «Θα σου φανεί παράξενο. Αισθάνομαι μια χαρμολύπη».

    Η χαρμολύπη περιέχει και το συστατικό της λύπης.

    «Δεν είναι ακριβώς λύπη. Είναι αιθέριο έλαιο. Μάλλον δεν είναι η σωστή λέξη. Αυτή όμως που βρήκα δεν θέλω να την πω, γιατί την λένε οι πολιτικοί. Τέλος πάντων, δεν βρίσκω καλύτερη. Νιώθω συγκίνηση».

    Νιώθεις ότι θα ήταν αναμενόμενο να σε έχει ξεχάσει ο κόσμος;

    «Όχι, αυτό δεν το σκέφτηκα. Είχα βέβαια τις ανασφάλειές μου, αλλά όχι και πάρα πολύ. Με ενδιέφερε να κάνω κάτι που να νιώθω καλά. Αν ήμουν σε θέση να βρεθώ από την απέναντι πλευρά, από την πλευρά του κοινού, να μου αρέσει αυτό που βλέπω στη σκηνή.

    Νιώθεις διαφορετικά τώρα, όταν βρίσκεσαι πάνω στη σκηνή;

    «Απλά, έχω θυμηθεί στοιχεία που είχα ξεχάσει από τότε που ήμουν 7 ή 8 χρόνων. Όπως, λόγου χάρη, τη χαρά να ανοίγεις ένα δώρο. Συνειδητοποίησα επίσης τι σημαίνει να "υπηρετείς" το τραγούδι, να δίνεις σημασία σ' αυτό που λέει ο στιχουργός, σ' αυτό που θέλει να πει ο συνθέτης. Κάποτε ένιωθα πάνω από το τραγούδι και βέβαια τραγουδούσα απαίσια. Κι ο κόσμος δεν είναι χαζός, τα καταλαβαίνει αυτά και σταματάει να σου δίνει το χειροκρότημά του».

    Ίσως γι' αυτό σταμάτησες να τραγουδάς;

    «Μπορεί. Βλέποντας, λόγου χάρη, ότι δεν κάνεις καλά τη δουλειά που καλείσαι να κάνεις. Νιώθεις ότι είναι ένα ξένο σώμα για εσένα κι εσύ γι' αυτό. Οπότε, σιγά σιγά απομακρύνεσαι. Και νομίζεις ότι εσύ αποφασίζεις, αλλά τελικά δεν συμβαίνει αυτό».

    Εσύ την βίωσες την απομάκρυνση;

    «Στην κορύφωσή της ένιωσα ότι δεν έχω καμιά σχέση μ' αυτό που λέγεται μικρόφωνο, ότι δεν με ενδιαφέρει καθόλου αυτό που λέγεται πάλκο. Μπαίνεις, ξέρεις, σε μια δίνη και είναι αδύνατον να κοντρολάρεις την κατάσταση. Σε παίρνει και σε πάει γύρω γύρω σβούρα, πολλές φορές πας και πάνω, και κάτω, και πλάι. Δεν πας πάντα κάτω. Αυτό είναι το κακό. Γιατί άμα πας κάτω, λες εντάξει, κάποτε ήμουν και τώρα δεν είμαι. Άμα πας όμως πλάι, αυτό δεν έχει τελειωμό. Όλος αυτός ο πρωταθλητισμός που βλέπεις σήμερα στους καλλιτέχνες, τι νομίζεις ότι είναι;».

    Τι εννοείς;

    «Θα καταλάβεις. Όταν εγώ, ας πούμε, ταυτίζομαι με τους πιο επιπόλαιους συναδέλφους μου, τους "σκυλάδες", νιώθω ώρες ώρες καλύτερα, γιατί είμαι σίγουρη ότι δεν έχουν την αγωνία που έχουν οι άλλοι, οι πιο "έντεχνοι" - ας τους πούμε έτσι, για να συνεννοηθούμε. Και δεν εννοώ την εποικοδομητική αγωνία, αλλά την άλλη, την αγωνία του πρωταθλητισμού. Οι "σκυλάδες", λοιπόν, είναι πιο ήρεμοι ψυχολογικά. Γιατί είναι πιο αυθόρμητοι, πιο άμεσοι και σκέφτονται "και τι έγινε τώρα;". Δεν αισθάνονται ότι κάνουν κάτι φοβερά σπουδαίο στη ζωή τους. Κι εμείς τι κάνουμε, μην τρελαθούμε κιόλας, δεν ανακαλύψαμε και το φάρμακο κατά του καρκίνου».

    Ποιοι από τους συναδέλφους σου, από τη νεώτερη γενιά εννοώ, σου αρέσουν ιδιαίτερα;

    «Μου αρέσει πάρα πολύ η Μελίνα Κανά. Μα πάρα πολύ. Πιστεύω ότι έχει ψυχή, τσαγανό, ότι έχει συναίσθημα, ότι μπορεί να πει τραγούδια "αντρικά", "πρόσβαρα". Η Μελίνα Κανά είναι ίσως η επίγονος και της Αλεξίου - και μιλάμε για ένα ιερό τέρας, όταν μιλάμε για την Αλεξίου».

    Εσύ θα συνεχίσεις; Θέλεις;

    «Ναι πολύ. Αλλά όχι με ρυθμούς πανικού. Δεν χρειάζεται. Θέλω να βρω τους δικούς μου ρυθμούς. Πρώτα να τους βρω...

    ΤΑ ΝΕΑ, 22/04/2000, Σελ.: R39
    Κωδικός άρθρου: A16724R391
    ID: 209187

    Copyright © TA NEA 1997-2005 Lambrakis Press




    επισυναπτόμενα: vitali.jpg 
    XeniaRodo
    05.09.2005, 15:09
    Aύριο Tρίτη 6/9 η συναυλία της Eλένης Bιτάλη στα Tαύρεια-Δήμο Tαύρου.
    Δεν υπάρχει είσοδος μια και η συναυλία θα γίνει σε κεντρική πλατεία του Δήμου. Όσοι πιστοί προσέλθετε....
    steinway
    05.09.2005, 17:37
    Aγαπητοί μου,

    έχετε ακούσει το μυστικό τοπίο του Σαββόπουλου απ' τη φωνή της; Απίστευτη!
    Θεωρώ πως μαζί με την Μάρθα Φριτζήλα και την Δ. Γαλάνη, είναι οι τρεις μούσες του Ελληνικού πενταγράμμου. Και πάνω απ' όλα, η Βιτάλη τραγουδάει μια Ανθρώπινη Αλήθεια και με την ψυχή στο στόμα. Σέβεται δηλαδή τον ακροατή της... Απλά αληθινή!
    LithiHios
    05.09.2005, 20:29
    Ena xeimwniatiko prwi
    efyga ap'to spiti san trelh
    o earas mou trypouse
    to kormi kai mou zhtouse
    mia apofash hrwikh


    Pira efhmerida kai stilo
    vrika diamerisma ftino
    tria nikia na to kleisw
    epipla gia na to ntisw
    kai den thelw na se ksanadw


    Irthe h nyxta h sklirh kai egw
    niwthw san apoklhrh edw
    thelw pisw na gyrisw
    kai sugnwmh na zhtisw
    alla ntrepomai na sou to pw


    Pws xwris esena eimai mish
    den petiete etsi mia zwh
    thelw pisw na gyrisw kai sugnwmh
    na zhtisw ma me kynigaei mia fygh


    Ena xeimwniatiko prwi
    efyga ap'to spiti san trelh
    o earas mou trypouse
    to kormi kai mou zhtouse
    mia apofash hrwikh




    T'astra koito kai skeutomai ax kai na pesei ena na kano euxi na min mporeis na zeis xoris emena


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : LithiHios στις 05-09-2005 20:30 ]
    antreas_dr
    06.09.2005, 10:47
    Η πλατεία που παίζει η Ελένη Βιτάλη σήμερα στον Ταυρο λεγεται "Πλατεία Εθνικής Αντίστασης" αλλα έιναι πιο γνωστη ως πλατεία Αγιου Γεωργίου!

    κατεβαίνοντας την Πειραιως στο υψος του δημαρχειου Ταυρου κάνεις δεξιά....

    είσοδος ελευθερη

    ωρα έναρξης 21:00
    Dj_kerveros
    06.09.2005, 11:44
    Quote:

    Το μέλος steinway στις 05-09-2005 στις 17:37 έγραψε:

    Aγαπητοί μου,

    έχετε ακούσει το μυστικό τοπίο του Σαββόπουλου απ' τη φωνή της; Απίστευτη!
    Θεωρώ πως μαζί με την Μάρθα Φριτζήλα και την Δ. Γαλάνη, είναι οι τρεις μούσες του Ελληνικού πενταγράμμου. Και πάνω απ' όλα, η Βιτάλη τραγουδάει μια Ανθρώπινη Αλήθεια και με την ψυχή στο στόμα. Σέβεται δηλαδή τον ακροατή της... Απλά αληθινή!




    Δεν γνωρίζω βέβαια την Μάρθα Φριτζήλα, αλλά για τη Γαλάνη και τη Βιτάλη συμφωνώ απόλυτα!!
    EffieKakaflika
    06.09.2005, 12:07
    Εγώ που τη γνωρίζω μπορώ να πώ ότι είναι σε θέση να σταθεί δίπλα στα ιερά "τέρατα" του τραγουδιού εντυπωσιάζοντάς μας...
    Hastaroth
    06.09.2005, 12:11
    Quote:

    Το μέλος antreas_dr στις 06-09-2005 στις 10:47 έγραψε:

    Η πλατεία που παίζει η Ελένη Βιτάλη σήμερα στον Ταυρο λεγεται "Πλατεία Εθνικής Αντίστασης" αλλα έιναι πιο γνωστη ως πλατεία Αγιου Γεωργίου!

    κατεβαίνοντας την Πειραιως στο υψος του δημαρχειου Ταυρου κάνεις δεξιά....

    είσοδος ελευθερη

    ωρα έναρξης 21:00





    Είναι κοντά στο σταθμό τού ΗΣΑΠ;



    XeniaRodo
    06.09.2005, 12:16
    ειναι σχετικα κοντα, θελει λιγο περπατημα μεχρι την πειραιώς, καννα 10λεπτο-τέταρτο... νομίζω η σταση TAYPOΣ ειναι πιο κοντα...

    steinway
    06.09.2005, 12:19
    Quote:

    Το μέλος Dj_kerveros στις 06-09-2005 στις 11:44 έγραψε:

    Quote:

    Το μέλος steinway στις 05-09-2005 στις 17:37 έγραψε:
    [i]
    Aγαπητοί μου,

    έχετε ακούσει το μυστικό τοπίο του Σαββόπουλου απ' τη φωνή της; Απίστευτη!
    Θεωρώ πως μαζί με την Μάρθα Φριτζήλα και την Δ. Γαλάνη, είναι οι τρεις μούσες του Ελληνικού πενταγράμμου. Και πάνω απ' όλα, η Βιτάλη τραγουδάει μια Ανθρώπινη Αλήθεια και με την ψυχή στο στόμα. Σέβεται δηλαδή τον ακροατή της... Απλά αληθινή!




    Δεν γνωρίζω βέβαια την Μάρθα Φριτζήλα, αλλά για τη Γαλάνη και τη Βιτάλη συμφωνώ απόλυτα!!

    [/I]


    Η Μαρθα Φριτζηλα, τραγουδάει με το Θανάση Παπακωνσταντίνου. Στη δισκογραφία-απ'ότι γνωρίζω- συμμετέχει στο διπλό Live του Θανάση...Αλλά το θέμα μας είναι η Βιτάλη..!! Όπου τώρα το Φθινόπωρο, μοιάζει να γράφει κάτι σαν χειρόγραφα πάνω στα κιτρινισμένα φύλλα...!!!
    Dj_kerveros
    06.09.2005, 12:20
    Στις αφίσες της συναυλίας του Μίλτου Πασχαλίδη στους συμμετέχοντες έγραφε και το όνομα της Ελένης Βιτάλης, δυστυχώς όμως δεν εμφανίστηκε! Κρίμα, θα 'θελα να δω το Πασχαλίδη με τη Βιταλη μαζί σε live!!