Rolling Stones, μια πονεμένη ιστορία...
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Από εκεί που η συναυλία των Rolling Stones σηματοδοτούσε το συναυλιακό καλοκαίρι, κατέληξε να αποτελεί μια πονεμένη ιστορία για όλους.
Οι Rolling Stones επί σκηνής. Δυστυχώς εμείς δεν θα τους παρακολουθήσουμε live...
Για τον κόσμο πρώτα απ' όλα, αλλά και για την ίδια την εταιρεία παραγωγής της συναυλίας κατά δεύτερον, την «Didi Music», που εδώ και μήνες, δικαίως ή αδίκως, δέχεται πυρά απ' όλες τις μεριές. «Ξέρετε από πότε μια σειρά ανθρώπων ασχολείται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο live;» μας λέει ο ιδιοκτήτης της «Didi Music» Νίκος Λώρης. «Από τις αρχές του περασμένου Σεπτέμβρη. Και απ' ό,τι φαίνεται, θα ασχολούμαστε πολλούς μήνες ακόμα μέχρι να ξεκαθαρίσουν πλήρως τα τι και τα πώς».
Οντως, μένουν πολλά πράγματα ακόμα που πρέπει να ξεκαθαρίσουν. Μερικά από αυτά θίγει και ο αναγνώστης μας Ηλίας Μπόβαλης με επιστολή που έστειλε στην «Ε» - αλλά και πολλοί αναγνώστες που τηλεφωνούν στην εφημερίδα. Γράφει σχετικά:
«Μας λένε ότι η επιστροφή των χρημάτων (για όσους απέκτησαν εισιτήρια) θα γίνει από τις 5 Αυγούστου μέχρι τις 5 Οκτωβρίου! Και ρωτάω:
1) Εγώ που αγόρασα τα εισιτήρια με πιστωτική κάρτα (μέσω Ιντερνετ): πώς έχουν τον μηχανισμό να "χρεώνουν" την κάρτα σου και δεν έχουν τον αντίστοιχο μηχανισμό να σε ξεχρεώνουν (όπως γίνεται δηλαδή στο εξωτερικό); Μόνο για να τα παίρνουμε είμαστε "Ευρωπαίοι";
2) Είναι δυνατόν να έχουν σε όλη την Αθήνα μόνο ένα σημείο εξαργύρωσης των εισιτηρίων; Φαντάζεστε τι ουρές έχουν να δημιουργηθούν;
3) Γιατί η επιστροφή γίνεται τόσο αργά (1,5 μήνα μετά την υποτιθέμενη ημερομηνία που θα γινόταν η συναυλία); Φαντάζομαι ότι έχουν "τοποθετήσει" σε καλά "χαρτιά" τα χρήματά μας, ώστε τελικά να βγάλουν και αυτοί το κατιτί τους...
4) Τι θα κάνει ένας κάτοικος επαρχίας (π.χ. Λαμία), που αγόρασε τα εισιτήρια μέσω Ιντερνετ; Πρέπει να κατέβει Αθήνα, για να πάρει τα χρήματά του πίσω; Αναρωτιέμαι, θα του πληρώσουν τα έξοδα μετακίνησης;»
Εύλογα τα ερωτήματα. Για μια συναυλία μάλιστα που εξ αρχής φαινότανε πως δεν τα πήγαινε καλά. Ο νόμος του Μέρφι λειτούργησε κι εδώ: από τις αρχικές φήμες για το αν τελικά θα γίνει μέχρι και πιο μετά που άλλαξε η ημερομηνία. Ακολούθησαν, σας υπενθυμίζουμε, η πτώση του Κιθ Ρίτσαρντς από μία φοινικιά στην άλλη άκρη του κόσμου, η πρώτη ανακοίνωση αναβολής της συναυλίας και η οριστική ματαίωσή της περίπου έναν μήνα μετά.
«Εγιναν προσπάθειες για να πραγματοποιηθεί η συναυλία στο διάστημα από 25 Σεπτεμβρίου έως και 1 Οκτωβρίου. Δεν υπήρχε όμως η δυνατότητα. Χρειαζόμασταν το ΟΑΚΑ εννιά συνολικά ημέρες. Εξι για να στήσουμε τη σκηνή, μία για τη διεξαγωγή της συναυλίας και άλλες δύο στο τέλος για να μαζέψουμε. Ηταν αδύνατον να μας παραχωρηθεί το στάδιο για τόσες ημέρες γιατί το χρησιμοποιούν η ΑΕΚ και ο Παναθηναϊκός». Και κάπως έτσι, η συναυλία των Rolling Stones ματαιώθηκε οριστικά. Προς μεγάλη απογοήτευση των περίπου 45 χιλιάδων που είχαν αγοράσει εισιτήριο από πριν. Αν προσθέσουμε μάλιστα τη ματαίωση και άλλων συναυλιών όπως της Lopez και του Ricky Martin (ανεξαρτήτως αν ευθύνονται οι διοργανωτές ή οι ίδιοι οι καλλιτέχνες), αναρωτιόμαστε πόσοι καταναλωτές θα έχουν πια τη διάθεση να αγοράσουν από πριν τα εισιτήριά τους.
Τι γίνεται με τα χρήματα
Η εταιρεία ανακοίνωσε πως η επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου θα γίνεται από τα Ticket House (Πανεπιστημίου 42, Αθήνα, τηλ: 210-3608366 και Εθν. Αμύνης 20, Θεσσαλονίκη, τηλ: 2310-253630) από τις 5 Αυγούστου μέχρι τις 5 Οκτωβρίου.
«Στην περίπτωση της συναυλίας των Stones», εξηγεί ο Νίκος Λώρης, «όλα τα έσοδα θα πήγαιναν στο ίδιο το συγκρότημα. Αυτοί κρατούν σε δικό τους τραπεζικό λογαριασμό τα χρήματα από τα εισιτήρια, που υπολογίζονται σε τέσσερα εκατομμύρια ευρώ. Εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να διαχειριστούμε τα χρήματα αυτά δίχως την άδεια των παραγωγών από το εξωτερικό. Ρίξτε μια ματιά στο εισιτήριο για να δείτε πόσοι διοργανωτές είναι υπεύθυνοι για τη συγκεκριμένη συναυλία».
-Δηλαδή τα χρήματα όσων αγόρασαν εισιτήριο βρίσκονται σε λογαριασμό του συγκροτήματος;
«Ακριβώς. Ουσιαστικά εμείς απλώς αναλάβαμε την εκτέλεση του έργου. Η αμοιβή μας είναι συγκεκριμένη. 22 χιλιάδες δολάρια θα παίρναμε, ανεξάρτητα από την επιτυχία της συναυλίας. Είτε έκοβε ένα εισιτήριο, είτε 70 χιλιάδες».
-Λίγα δεν θα βγάζατε για μία τόσο μεγάλη παραγωγή;
«Αυτή είναι η αμοιβή αποκλειστικά για τη διοργάνωση. Τα οικονομικά μας οφέλη όμως δεν περιορίζονται σε αυτήν διότι οι Στόουνς για παράδειγμα θα νοίκιαζαν από εμάς την τεχνική υποδομή της συναυλίας. Κέρδος επίσης για το γραφείο θα ήταν η εμπειρία και το πρεστίζ».
Τα παίρνουν όλα
Αυτό συμβαίνει πράγματι σε όλες τις χώρες. Οι Stones, γνωρίζοντας τη δύναμή τους, δεν συμφωνούν με τους διοργανωτές κάθε χώρας σε μία φιξ αμοιβή. Σίγουροι εκ των προτέρων πως θα πουλήσουν πολλά εισιτήρια, διοργανώνουν τις συναυλίες μόνοι τους. Και καρπώνονται το συνολικό ποσό των εσόδων. Βέβαια όλα ετούτα ποσώς ενδιαφέρουν τους θεατές. Και από τη στιγμή που η συναυλία ματαιώθηκε θέλουν να πάρουν τα χρήματά τους όσο το δυνατόν πιο σύντομα γίνεται. Μην ξεχνάτε μάλιστα πως μερικοί έχουν αγοράσει τα εισιτήριά τους από τον Μάρτιο κιόλας. Τι λέει η «Didi Music» επ' αυτού;
«Για να ξεκινήσει η επιστροφή των χρημάτων πρέπει να αποδεσμευτούν από τους Rolling Stones. Η ημερομηνία επιστροφής καθορίζεται από αυτούς. Σε συνεννόηση βέβαια με εμάς στην Ελλάδα. Υπάρχουν δε επιπλέον ζητήματα που πρέπει να λυθούν. Μη νομίζετε πως κι εμείς έχουμε ξαναζήσει κάτι ανάλογο. Πρώτη φορά μας τυχαίνει. Σκεφτείτε πως ήδη έχουμε πληρώσει 210 χιλιάδες ευρώ στην Εφορία και ακόμα δεν γνωρίζουμε πότε θα μας επιστραφούν. Πρέπει να γίνει ρύθμιση με την αρμόδια ΔΟΥ. Δεν έχει προηγούμενο σε ανάλογη περίπτωση ματαιωθείσης συναυλίας να γίνεται επιστροφή ΦΠΑ που έχει αποδοθεί κανονικά. Είναι πολλά διαδικαστικά που πρέπει να λυθούν».
Για όσους ζουν εκτός Αθηνών
Η «Didi Music», όμως, δεν είναι σε θέση να διευκρινίσει ούτε πώς θα πάρουν τα χρήματά τους όσοι έχουν προαγοράσει εισιτήρια με πιστωτική κάρτα. Ή όσοι ζουν εκτός Αθηνών. «Εδώ υπάρχουν θεατές που έχουν αγοράσει εισιτήρια από το εξωτερικό. Από την Ισπανία ας πούμε» εξηγεί ο Νίκος Λώρης. «Υπάρχει μια σκέψη να μας ταχυδρομούν το εισιτήριο και να μας δίνουν ένα λογαριασμό τραπέζης για να τους βάζουμε τα χρήματα. Είμαστε σε συζητήσεις με τις τράπεζες γι' αυτό το θέμα για να μην υπάρχει χρέωση». Οσον αφορά τώρα τις διαμαρτυρίες για το ένα και μοναδικό σημείο επιστροφής, «γι' αυτό δίνουμε ένα χρονικό διάστημα δύο μηνών, για να αποφευχθεί όσο το δυνατόν η ταλαιπωρία του κόσμου».
Και κάτι ακόμα: Οσοι αγόρασαν εισιτήριο γνωρίζουν πως πήραν δύο αποκόμματα. Ενα που έγραφε για τη συναυλία κι άλλο ένα που λειτουργούσε ως απόδειξη παροχής υπηρεσιών κι έκανε 10 ευρώ. Αυτά δεν θα επιστραφούν; «Η θέση της "Didi Music" είναι πως πρέπει να επιστραφεί κι ετούτο το ποσό. Εχουμε ζητήσει από τους παραγωγούς στο εξωτερικό να επιστραφεί. Σημειώνω βέβαια πως στις άλλες χώρες που ματαιώθηκε η συναυλία, το συγκεκριμένο ποσό δεν επιστράφηκε. Αλλωστε η παροχή υπηρεσιών έχει γίνει».
-Μα για τον καταναλωτή, η παροχή υπηρεσιών είναι η συναυλία και όχι η αγορά του εισιτηρίου...
«Γι' αυτό ζητήσαμε από τους παραγωγούς των Stones να επιστραφεί όλο το ποσό. Τι νομίζετε; Εμείς θέλουμε να έρθουμε σε σύγκρουση με 45 χιλιάδες κόσμο;».
Εν αναμονή λοιπόν, γιατί το σωστό και δίκαιο είναι να επιστραφεί ολόκληρο το αντίτιμο του εισιτηρίου. Και δεν νομίζουμε πως ουδείς έχει το δικαίωμα (το ηθικό δικαίωμα, αλλά όχι μόνο) να μην αποδώσει και αυτά τα ποσά.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 08/07/2006