Quote:
|
Παντως, το θεμα των Θερμοπυλων δεν ηταν αποτελεσμα μονο υποχρεωσης γιατι η Σπαρτη ειναι αρκετα μακρια απο εκει και θα μπορουσαν να μεινουν στην πολη τους μεχρι να απειληθουν..Και φυσικα, δεν ηταν μονο οι Θεσπιεις που εμειναν μεχρι το τελος, αλλα και αρκετοι απο αλλες πολεις...Για περισσοτερα, νομιζω οτι "οι πυλες της φωτιας" ειναι ενα εξαιρετικο βιβλιο, και μαλιστα γραμμενο ΟΧΙ απο Ελληνα
[/I]
|
|
Με τον κίνδυνο να βγούμε τελείως εκτός θέματος, παραθέτω τα εξής:
"Ο Λεωνίδας όμως, ο βασιλιάς των Λακεδαιμονίων, φιλοδοξώντας να περιβάλει τόσο τον εαυτό του όσο και τους Σπαρτιάτες με μεγάλη δόξα, πρόσταξε όλους τους άλλους Έλληνες να φύγουν και να σωθούν, έτσι ώστε στις άλλες μάχες να πολεμήσουν μαζί με τους Έλληνες, οι ίδιοι όμως οι Λακεδαιμόνιοι, είπε, έπρεπε να μείνουν και να μην εγκαταλείψουν τη φύλαξη των περασμάτων, διότι εκείνοι που ηγούνται της Ελλάδας οφείλουν να πεθαίνουν πρόθυμα αγωνιζόμενοι για τα πρωτεία." (Διόδωρος Σικελιώτης)
Δηλαδή, ο Λεωνίδας έμεινε εκεί για να δοξαστεί, αυτός και οι Σπαρτιάτες του, σύμφωνα με το Διόδωρο το Σικελιώτη. Ο Ηρόδοτος πάλι, που βρισκόταν ακόμα πιο κοντά χρονικά στα γεγονότα αναφέρει ότι ο Λεωνίδας παρέμεινε εκεί λόγω ενός χρησμού της Πυθίας που έλεγε ότι σ' αυτόν τον πόλεμο ή θα κυρίευαν τη Σπάρτη οι βάρβαροι ή θα έχανε έναν βασιλιά (Ηρόδοτος, 7, 220, 3).
Όσο για το βιβλίο του Πρέσφιλντ, δεν το έχω διαβάσει, αλλά "για περισσότερα" θα συνιστούσα τα βιβλία των ιστορικών που έχουν καταγράψει τα γεγονότα τόσο στην αρχαιότητα, όπως οι δυο που προανέφερα, όσο και σε σύγχρονα ιστορικά βιβλία. Τα ιστορικά μυθιστορήματα καλά είναι, κυρίως επειδή μας μεταφέρουν καλύτερα το κλίμα και την ατμόσφαιρα των γεγονότων, αλλά θα πρέπει να αποτελούν έναυσμα για μας ώστε να ασχοληθούμε με τις πρωτογενείς πηγές και όχι να τις υποκαθιστούν.