Ζωγραφική ελευθέρας βοσκής
Της ΕΛΕΝΑΣ ΣΠΑΝΔΩΝΗ - φωτ: Π. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Πριν από λίγες μέρες ένα κοπάδι ολόλευκες αγελάδες πέρασε τα σύνορα με άκρως... καλλιτεχνικές διαθέσεις. Εγκαταστάθηκαν σ' ένα «στάβλο» στο Γουδί κι εκεί πέρασαν στα χέρια περίπου 85 καλλιτεχνών που τους έδωσαν χρώμα. Οι αγελάδες ντύθηκαν, στολίστηκαν και νοικοκυρεύτηκαν και από την επόμενη Δευτέρα θα πάρουν τους δρόμους για να βοσκήσουν σε δεκάδες σημεία σ' όλη την Αθήνα.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Μια φορά κι έναν καιρό (για την ακρίβεια το 1998) ήταν ένας διακοσμητής που ζούσε στη Ζυρίχη. Ο Βάλτερ Κναπ είχε ένα γιο, τον Πασκάλ, ο οποίος, όπως όλα τα παιδιά που έχουν μεγαλώσει στην Ελβετία, ήξερε να σχεδιάζει αγελάδες. Ο μπαμπάς, λοιπόν, πήρε τα σχέδια του γιου του και τα έκανε γλυπτά, τα διακόσμησε και μετά ήρθαν και οι φίλοι του με και τις μπογιές τους και ζωγράφισαν κι αυτοί και όλοι μαζί τις έστησαν έξω από τα μαγαζιά της γειτονιάς τους. Ετσι γεννήθηκε το Cowparade.
Πρόκειται για μια διοργάνωση που έχει πραγματοποιηθεί σε 33 χώρες, με τη συμμετοχή περισσότερων από 5.000 χιλιάδων καλλιτεχνών απ' όλο τον κόσμο. Για τη διοργάνωση της Αθήνας υπέβαλαν τα σχέδιά τους περίπου 750 καλλιτέχνες, απ' αυτά εγκρίθηκαν περίπου τα 500 και μετά πήραν τους δρόμους προς αναζήτηση χορηγού. Δυστυχώς αυτός είναι ο μόνος τρόπος να υλοποιηθούν τα σχέδια, να βρουν «μπαμπά» που θα τα υιοθετήσει έναντι 6.500 ευρώ, εκ των οποίων τα 1.000 δίνονται στον καλλιτέχνη για τα υλικά και τα έξοδα της κατασκευής. Τελικώς, περίπου 85 σχέδια βρήκαν τη θέση τους στο κοπάδι.
Στο Cow Studio, που βρίσκεται, πού αλλού, στο Κέντρο Ιππασίας στο Γουδί, μετακόμισαν σχεδόν όλοι οι καλλιτέχνες, εκτός από κάποιους που αποφάσισαν να... ξεμοναχιάσουν το γελάδι τους. Οι υπόλοιποι γέμισαν βαλιτσάκια με μπογιές, πινέλα, βούρτσες, κόλλες, φουλάρια και δαντέλες, κρύσταλλα και παγέτες, κοπίδια και πριόνια, βιβλία και μαγνητόφωνα. Μιλάμε για κανονική μετακόμιση! Σ' ένα μεγάλο χώρο τοποθετήθηκαν οι λευκές αγελάδες και τα πινέλα πήραν φωτιά. Αλλοι πιο ήσυχοι, άλλοι πιο κοινωνικοί και φασαριόζοι, οι καλλιτέχνες ύστερα από λίγες ώρες ενώθηκαν με τα γλυπτά τους σ' ένα χαρούμενο και πολύχρωμο σκηνικό. Ξαπλωτοί στο πάτωμα, όρθιοι, καθιστοί κάτω από τις λευκές κοιλιές από φάιμπεργκλας, ζωγράφιζαν, έκοβαν κι έραβαν, δοκίμαζαν υλικά και χρώματα. Πού και πού, ανά δύο, μετακινούσαν κάποιο γλυπτό (ένας απ' τα κέρατα, ένας απ' την ουρά), δανείζονταν χρώματα και την άλλη μέρα τα επέστρεφαν μαζί μ' έναν καφέ.
* Η πρώτη που έφτασε στο χώρο ήταν η Κατερίνα Βάγια. Επιασε την αγελάδα της από τα κέρατα, της έδωσε ένα πεταχτό φιλί στη μύτη, και την περιέλουσε με κόκκινο ακρυλικό χρώμα: «Τις πρώτες 2-3 μέρες ήμουν ολομόναχη μ' ένα ολόκληρο λευκό κοπάδι, ήταν κάπως περίεργο...». Σύντομα όμως ήρθαν κι οι υπόλοιποι. «Εγώ γι' αυτό ήρθα. Μ' αρέσει πολύ η ιδέα ενός κοινού εργαστηρίου».
**Απέναντι, η Αργυρώ Καρατζήμα «ντύνει» το στέμμα της «Βασίλισσάς» της. Η Κατερίνα τη συμπαθεί πολύ. «Δεν είναι καταπληκτική; Της έδειξα πώς να φτιάχνει τα φύλλα χρυσού κι αυτή μου είπε πώς φτιάχνει πασχαλινά τσουρέκια». Α, ναι η βρώση και η πόση είναι σημαντική στο στούντιο, γι' αυτό και σύντομα μοιράστηκαν ρόλοι: Αλλος πάει το πρωί για τους καφέδες, άλλος για τυρόπιτες, συνήθως το μεσημέρι μια βάρδια φροντίζει για μπουγάτσες και μια άλλη για χυμούς. Για σοκολάτα, ούτε λόγος! Φροντίζει η «Chocowlate» του Γιάννη Σιδέρη, η οποία φέρει στην πλάτη της μια λαχταριστή πλάκα «γάλακτος».
* Κοντά τους βρίσκεται μια πολύχρωμη αγελάδα, το «παραμυθένιο ταξίδι της αγελάδας», φτιαγμένο από το «χαμόγελο του παιδού».
**Δίπλα ένα πιο «σοφιστικέ» ταξίδι κάνει η «αρπαγή της Ευρωπαίας» του Σάμιου, ο οποίος, γυρνώντας από την Αμερική, πήρε την κόρη του και φιλοτέχνησαν την αγελάδα τους μέσα σε δύο μέρες.
**Μέσ' τη μέση ακριβώς στέκεται η λευκή ακόμη αγελάδα του Γιώργου Χαδούλη και απέναντι μπήκε η... δική μας, αυτή δηλαδή του Μιχάλη Μανουσάκη που «υιοθέτησαν» η «Ε» και η «Κ.Ε.». Η ιστορικός τέχνης και συντονίστρια εικαστικών δράσεων της διοργάνωσης, η Ιρις Κρητικού, μας την περιγράφει: «Είναι από τις αγαπημένες μου! Μια αγελάδα μπλε και πράσινη που φυτρώνουν στη ράχη της σπιτάκια και δεντράκια και λέγεται "Ο κόσμος όλος". Είναι πολύ όμορφη, οικολογική και χαρούμενη».
Στο Cow Studio όλοι είναι ίσοι. Καθιερωμένοι και μη, δουλεύουν δίπλα δίπλα. Η Ιρις Κρητικού εξηγεί: «Πολλοί από τους "γνωστούς" περίμεναν ότι θα πραγματοποιούνταν τα σχέδιά τους, αρκεί να το θελήσουν. Κάτι που δεν συνέβη... Αυτοί που μπήκαν στον κόπο να ασχοληθούν, όπως ο Αδαμάκης και ο Κυριτσόπολος ή ο Μανουσάκης και ο Σάμιος, να κάνουν κάτι στη λογική της αγελάδας, ανταμείφθηκαν γι' αυτό. Για τους χορηγούς, δεν αρκούσε ένα γνωστό όνομα. Αν έπρεπε να διαλέξουν μεταξύ ονόματος και εφαρμογής, διάλεγαν την εφαρμογή». Κι αυτός είναι ο λόγος που δίπλα στην αγελάδα του Σακαγιάν, του Αϊδίνη και του Παυλόπουλου, του Γέρου και της Μακρή βλέπουμε τις αγελάδες παιδιών από σχολεία, σπουδαστών, νέων εικονογράφων και διαφημιστών.
* Για τις ανάγκες του χορηγού, η Αναστάζια Φωτιάδου άλλαξε κάπως το αρχικό της σχέδιο, «παρέμεινε όμως η κεντρική ιδέα. Η αγελάδα μου λέγεται «Cow in the air» και «κρέμεται» από ένα τεράστιο αλεξίπτωτο. Στην αρχή το σχέδιο ήταν λαχανί με φούξια πουά κι έγινε πράσινο με κόκκινα μήλα. Μου αρέσει κι έτσι. Το μόνο που με προβληματίζει είναι αν θα της φορέσω αθλητικά ή... βατραχοπέδιλα!».
* Κοιτώντας γύρω στο χώρο βλέπουμε την αγελάδα-γλάστρα (με αληθινό κισσό), ένα βάτραχο, ένα ψάρι, ένα δέμα, ένα δρόμο, ένα σκύλο (με το σπιτάκι του) και αναρωτιέμαι ποια θα είναι η αντίδραση των Αθηναίων που μια μέρα ξαφνικά θα πέσουν πάνω στις χρωματιστές αγελάδες που θα τους χαμογελούν σε δεκάδες σημεία σ' όλη την πόλη. «Θα τις συμπαθήσουν αμέσως», πιστεύει η κ. Κρητικού.
*Η έκθεση διοργανώνεται από την Asset Ogilvy Public Relations και την Goldair, υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων, με κύριο χορηγό το MEGA και με την υποστήριξη των ΔΕΛΤΑ, Notos Galleries και Bombay Sapphire.
Τα έργα θα εκτίθενται μέχρι τον Αύγουστο, ενώ μετά θα δημοπρατηθούν και τα έσοδα θα διατεθούν στην Ενωση Σωματείων «Μαζί για το Παιδί».
enet.gr