Ο «Αθηναίος» Νικ Κέιβ
Μια καρικατούρα του Κέιβ διά χειρός του ιδίου. Οπως και οι στίχοι: «Είναι γέρος και χαζός, πεινασμένος και πληγιασμένος, κουτσός και τυφλός, βρόμικος και φτωχός. Δώσ' του περισσότερα, υπάρχει ένας διάβολος που περιμένει έξω από την πόρτα σου».
Υπάρχουν καλλιτέχνες που έρχονται και ξανάρχονται για συναυλίες στη χώρα μας. Κάποιοι από αυτούς γνωρίζουν επιτυχία για ένα μικρό διάστημα, κάποιοι άλλοι για μεγαλύτερο, όμως ελάχιστων η λάμψη δεν έχει ξεθωριάσει όλ' αυτά τα χρόνια. Την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου ο Νικ Κέιβ θα ανηφορίσει και πάλι στο θέατρο του Λυκαβηττού για ένα διαφορετικό αυτή τη φορά live.
Οχι μόνο γιατί γίνεται την ημέρα των γενεθλίων του (γεννήθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 1957 στην Αυστραλία) αλλά και γιατί δεν θα εμφανιστεί με το συγκρότημά του Bad Seeds σε πλήρη απαρτία. Δεν θα είναι και σόλο βέβαια, όπως αναφέρεται στις αφίσες, αφού θα έλθει με το τετραμελές, το μικρό, σχήμα των Bad Seeds. Η ιδέα για τη συγκεκριμένη συναυλία γεννήθηκε πριν από δύο χρόνια, κατά τη διάρκεια ενός δείπνου του Κέιβ με έλληνες φίλους του σε εστιατόριο της Γλυφάδας. Σκοπός τους, αρχικά, ήταν να εμφανιστούν και σε ένα ή δύο ελληνικά νησιά. Αντικειμενικές δυσκολίες όμως δεν έκαναν εφικτή την πραγματοποίηση των σχεδίων τους για εκτός Αθηνών εμφανίσεις.
Είναι γεγονός πως ο Κέιβ στην Ελλάδα νιώθει πολύ άνετα. Το λέει και ο ίδιος. Βλέπει την Αθήνα σαν ένα αγαπημένο του στέκι κι έρχεται εδώ δίχως να ελέγξει τίποτα από πριν.
Η πρώτη του επίσκεψη ήταν το 1982 με το τότε συγκρότημά του, τους Birthday Party. Συμμετείχε σε ένα φεστιβάλ στο γήπεδο του Σπόρτινγκ μαζί με τους New Order και τους Fall - μάλιστα τους New Order δεν τους ήθελε καθόλου, γιατί, όπως υποστήριζε, «πρόκειται περί φασιστών». Η δεύτερη φορά ήταν δύο χρόνια μετά, τον Σεπτέμβριο του 1984, στο κλαμπ «Χύμα» στη Μεσογείων -ήταν η πρώτη περίοδος των Bad Seeds με τον Μπάρι Ανταμσον στη σύνθεσή τους. Ηδη ο Κέιβ είχε αποκτήσει πολλούς έλληνες φίλους. Αναλογικά με τον πληθυσμό της χώρας μας, πουθενά αλλού δεν μάζευε τόσο κόσμο στις συναυλίες του όσο εδώ. Το 1987 εμφανίστηκε στο «Club 22», ακολούθησαν το «Ρόδον», ο Λυκαβηττός, μια εμφάνιση στο κλειστό γήπεδο μπάσκετ στο Περιστέρι και άλλες πολλές.
Καβγάδες για χορτοφάγους
Συμπληρώνονται περίπου είκοσι πέντε χρόνια από τότε που ο αυστραλός τροβαδούρος πρωτοήρθε στην Ελλάδα. Αλλιώς τον πρωτογνώρισαν οι φίλοι του εδώ, αλλιώς είναι τώρα.
Τότε τον παρομοίαζαν με «ροκ αγρίμι». Από την πρώτη στιγμή που έφτανε στο αεροδρόμιο, αναζητούσε τρόπους ή υποκατάστατα ώστε να... «ξεφεύγει». Συμπεριφερόταν ως ένα είδος τζάνκι, που δεν γνώριζε πού βρισκόταν. Μια ιστορία τον θέλει μάλιστα στις αρχές της δεκαετίας του '80 να χάνεται από το συγκρότημά του και να ξημερώνεται στην είσοδο μιας πολυκατοικίας. Οσοι τον γνωρίζουν όμως καλά υποστηρίζουν πως οι συγκεκριμένες φήμες δεν έχουν βάση. Οχι βέβαια ότι δεν γυρνούσε όλη τη νύχτα από μπαρ σε μπαρ. Και φυσικά, ούτε λόγος για ημερήσιες επισκέψεις στα αξιοθέατα της πόλης. Την Ακρόπολη την έλεγε Νεκρόπολη. Μετά το 1990 όμως άλλαξε - έως και στον Παρθενώνα ανέβηκε. Ηρέμησε και έκοψε τις καταχρήσεις. Τις περισσότερες ώρες του πλέον τις περνάει στο λόμπι του ξενοδοχείου του. Μην ξεχνάτε πως είναι πια ένας πενηντάρης οικογενειάρχης με τέσσερα παιδιά.
* Ο Κέιβ είναι λάτρης της ελληνικής μουσικής και πάντα όταν έρχεται αγοράζει δίσκους με ρεμπέτικα τραγούδια. Το 2004 μάλιστα τα χόρεψε κιόλας. Ετυχε η ημερομηνία μιας συναυλίας του στη Θεσσαλονίκη να είναι η 5η Δεκεμβρίου, με την επόμενη ημέρα να ξημερώνει του Αγίου Νικολάου. Οταν τελείωσε το live και αφού διοργανώθηκε ένα μικρό πάρτι στα καμαρίνια, με τούρτες και σαμπάνιες, μεταφέρθηκαν όλοι μαζί σ' ένα παραδοσιακό ελληνικό εστιατόριο της πόλης όπου έπαιζε μια κομπανία έντεχνα και ρεμπέτικα. Εμειναν εκεί μέχρι το πρωί, με το συγκρότημα των Bad Seeds από κάποια στιγμή και μετά, του Νικ πρωτοστατούντος, να χορεύει δημοτικά και λαϊκά.
* Παραμένει απλός. Εστω και αν την τελευταία φορά που ήρθε για συναυλία στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο Ελληνικό ζήτησε να του διαθέσουν μια λιμουζίνα για τις μετακινήσεις του. Ηθελε να τη χρησιμοποιεί, όπως είχε πει, μόνος. Τελικά, κάθε φορά που έμπαινε στο πολυτελές αυτοκίνητο έπαιρνε μαζί και τους φίλους του.
* Την απολαμβάνει την Ελλάδα ο Κέιβ. Οταν έπαιξε στο Rockwave της Φρεαττύδας γοητευμένος από τον ήλιο και τη θάλασσα, πήγε από νωρίς το απόγευμα στο χώρο της συναυλίας, κάθισε δίπλα στη θάλασσα και άνοιξε ένα μπουκάλι κρασί. Πήρε και το βιβλίο του και διάβαζε για ώρες. Το διάβασμα είναι άλλωστε από τις αγαπημένες του ασχολίες.
* Δεν έχει ιδιαίτερες προτιμήσεις στο φαγητό, αν και του αρέσουν οι ελληνικές συνταγές. Αντιθέτως, οι μουσικοί του είναι πιο εκλεκτικοί στις γαστριμαργικές επιλογές τους.
Κάποια φορά, σε μια ταβέρνα στον Λυκαβηττό, ο Blixa, πρώην μέλος των Bad Seeds, τσακώθηκε με τους ανθρώπους της δισκογραφικής τους εταιρείας επειδή δεν είχαν προβλέψει να υπάρχει στο τραπέζι φαγητό για χορτοφάγους. Ευτυχώς οι τελευταίοι αποχώρησαν από το εστιατόριο και ηρέμησαν τα πνεύματα.
* Επεισόδιο είχε δημιουργηθεί παλιότερα και σε μια ψαροταβέρνα στον Πειραιά. Ο ηχολήπτης του Κέιβ επιτέθηκε στον μάνατζερ του συγκροτήματος των Fall, με αποτέλεσμα να πέσει αρκετό ξύλο μεταξύ των μουσικών των δύο συγκροτημάτων. Κι αν βέβαια στην ταβέρνα οι ψυχραιμότεροι έδωσαν τέλος στη διαμάχη, στο ξενοδοχείο αργότερα δεν υπήρχε κάποιος να σταματήσει τον καβγά.
* Ομως δεν είναι όλες οι στιγμές πλάι στον Κέιβ έντονες. Υπάρχουν και οι ώρες της κουβέντας. Σε μια από αυτές, στα καμαρίνια του «Ρόδον», μιλούσε επίμονα για έναν μεγάλο αμερικάνο καλλιτέχνη που στην Ελλάδα δεν ήταν τότε πολύ γνωστός. «Πολύ σπουδαίος», έλεγε, «ένας από τους μεγαλύτερους μουσικούς του αιώνα» και προέτρεπε όσους βρίσκονταν εκεί να ψάξουν για δίσκους του. Αναφερόταν στον Τζόνι Κας. Σκεφτείτε πώς θα ένιωσε μετά από χρόνια ο Κέιβ όταν θα είδε πως ο Κας είχε διασκευάσει ένα τραγούδι του ίδιου.
enet- 10/09/2006