ελληνική μουσική
    812 online   ·  210.851 μέλη

    Leonard Cohen: ο ισόβιος καταθλιπτικός

    CHE
    12.06.2006, 10:49

    Η αποκάλυψη ότι ο Λέοναρντ Κοέν μπορεί να λογαριάζει τον πρίγκιπα Κάρολο ανάμεσα στους πιο ένθερμους θαυμαστές του ήρθε κάπως σαν έκπληξη.
    Με δεδομένα τα γνωστά έως τώρα μουσικά γούστα του διαδόχου, δύσκολα θα τον φανταζόταν κανείς να μουρμουρίζει το «Ain’t Cure for Love» σε στιγμές αισθηματικής απόγνωσης ή να παρακολουθεί την επικήδεια τελετή για την Νταϊάνα με το «Hey, That’s no Way to Say Goodbye» να τριγυρίζει στο μυαλό του.


    Να, όμως, που είδαμε τον Κάρολο, σε τηλεοπτική συνέντευξη μαζί με τους γιους του, να χαρακτηρίζει τον Κοέν «υπέροχο... Οι ενορχηστρώσεις του είναι εκπληκτικές, και οι στίχοι, και όλα. Είναι ένας εξαιρετικός άνθρωπος κι έχει αυτή τη φοβερά νωχελική, βαθιά φωνή...».

    Λόγια αληθινού θαυμαστή, πράγματι, και με δεδομένη τη φήμη του Κοέν ως βάρδου της μελαγχολίας, θα έλεγε κανείς ότι η εκτίμηση του Καρόλου σηματοδοτεί τη συνάντηση δύο αρσενικών ψυχών με ροπή στη μεμψιμοιρία.
    Ωστόσο, στην περίπτωση του Κοέν τουλάχιστον, τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Οπως έχει ο ίδιος ομολογήσει, είναι ένας ισόβιος καταθλιπτικός που έχει δοκιμάσει διάφορα γιατροσόφια για τη μελαγχολία του, ανάμεσά τους ψυχοθεραπεία, γιόγκα, θρησκευτική περισυλλογή και φάρμακα («αναψυχής» και με ιατρική συνταγή), αλλά που πολύ πιο συχνά χρησιμοποιεί ως θεραπείες το κόκκινο κρασί, τις γυναίκες και την ποίηση.
    Στα 71 του χρόνια, εξακολουθεί να είναι λάτρης και των τριών. Ο Κοέν, όχι μόνο δεν είναι ένας εσωστρεφής τύπος προσηλωμένος στον εαυτό του, αλλά, αντίθετα, είναι ένας άνθρωπος του κόσμου, με ταλέντο στο στωικό χιούμορ και στον αυτοσαρκασμό.
    «Οι φίλοι μου έφυγαν, τα μαλλιά μου γκριζάρισαν και πονάω σε μέρη που άλλοτε έπαιζα», λέει στον πρώτο στίχο του Tower of Song και συνεχίζει τραγουδώντας με τη φημισμένη θαμπή φωνή του το ρεφρέν «Γεννήθηκα με το χάρισμα μιας χρυσής φωνής».


    Τα χαρίσματα του Κοέν είναι πολλά – έχει βγάλει 15 άλμπουμ κι έχει γράψει 10 ποιητικές συλλογές.
    Επίσης σχεδιάζει και ζωγραφίζει αρκετά καλά. Η χρυσή φωνή, όμως, δεν συγκαταλέγεται στα ταλέντα του.
    Είναι ένας βραχνός βαρύτονος, με περιορισμένο εύρος. Οπως είπε ο ίδιος, αποδεχόμενος ένα βραβείο το 1992: «Μόνο στον Καναδά θα μπορούσε κάποιος με φωνή σαν τη δική μου να κερδίσει τον τίτλο του Τραγουδιστή της Χρονιάς».

    Η πρωτοτυπία και η καλλιτεχνική μαστοριά της γραφής του τον βοήθησαν να κρατήσει ζωντανή την καριέρα του όταν έσβησε η πρώτη έξαψη της επιτυχίας, στα μέσα της δεκαετίας του ’70.
    Ηδη τότε, τα πρώτα του άλμπουμ, γεμάτα με τραγούδια σαν τα «Suzanne», «So Long Marianne» και «Bird on Wire», είχαν αποκτήσει περίοπτη θέση σε πλήθος δισκοθήκες ανά τον κόσμο.

    Ηταν 33 ετών όταν ηχογράφησε το πρώτο του άλμπουμ, το 1967. Είχε περάσει τα πρώτα νιάτα του κυνηγώντας λογοτεχνικούς στόχους, η ποίηση, ωστόσο, δεν μπορούσε να του εξασφαλίσει τα προς το ζην κι έτσι στράφηκε προς τη μουσική – στα εφηβικά του χρόνια έπαιζε σ’ ένα συγκρότημα κάντρι και ήξερε ότι «οι κιθάρες εντυπωσιάζουν τα κορίτσια».
    Η Τζόνι Μίτσελ, η οποία έχει ερμηνεύσει έξοχα πολλά τραγούδια του, τον σύστησε στον παραγωγό του Ντίλαν, τον Τζον Χάμοντ.


    Η ποιότητα των τραγουδιών του και οι έξυπνες παραγωγές του Χάμοντ τού εξασφάλισαν μια ξεχωριστή θέση στο μουσικό στερέωμα.
    Μετά μια κάμψη που κράτησε μερικά χρόνια ξανακέρδισε την εύνοια κριτικών και κοινού με τα άλμπουμ «I’m Your Man» το 1988 και «The Future» το 1992.
    Ηδη τότε μια νέα γενιά μουσικών είχε ανακαλύψει τους θησαυρούς των συνθέσεών του, και οι νέες επανεκτελέσεις τραγουδιών του έρχονταν να προστεθούν στις παλιότερες.
    Από τον Τζόνι Κας και τον Τζον Κέιλ μέχρι τους REM και τον Τζεφ Μπάκλεϊ, πλήθος καλλιτεχνών τίμησαν τα τραγούδια του.

    Πρόσφατα η Μαντλίν Πεϊρού έδωσε στο «Dance Me to the End of Love» μια λεπταίσθητη τζαζ εκδοχή, που βρήκε απήχηση σ’ ένα κοινό που ίσως δεν είχε ακούσει το πρωτότυπο.
    Τα καλά τραγούδια δεν φεύγουν ποτέ από τη μόδα. Η σημερινή του σύντροφος, η Αντζάνι Τόμας, πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ (Blue Alert) που το έγραψε μαζί με τον Κοέν.
    Γεννημένη στη Χαβάη, η Τόμας είναι η τελευταία από τις πολλές ερωμένες, μούσες και καλλιτεχνικές συνεργάτιδες του τραγουδοποιού.
    Οι γυναίκες παίζουν πάντα κεντρικό ρόλο τόσο στη ζωή του όσο και στη δημιουργική του διαδρομή.


    Από το 1988 συνεργάζεται με τη μουσικό της σόουλ Σάρον Ρόμπινσον, ενώ η Αντζάνι έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο άλμπουμ του 1984 «Various Positions». Στα δύο τελευταία CD του, το «Ten New Songs» του 2001 και το «Dear Heather» το 2004, η φωνητική παρουσία των γυναικών είναι ιδιαίτερα έντονη, καθώς η δική του φωνή είναι πλέον αρκετά εξασθενημένη.

    Κατά καιρούς, οι γυναίκες έχουν παίξει τον ρόλο της μούσας. Το «So Long Marianne» απευθυνόταν στη Μαριάν Γιένσεν, μια Νορβηγίδα καλλονή, με την οποία ο Κοέν έζησε την πιο ειδυλλιακή περίοδο της ζωής του στην Υδρα, όπου έγραψε πολλά από τα τραγούδια που τον έκαναν διάσημο.
    Η «Σουζάν» ήταν εμπνευσμένη από τη γυναίκα ενός γλύπτη φίλου του, τη Σουζάν Βερντάλ [γι’ αυτό και ο Κοέν λέει ότι «άγγιξε το τέλειο σώμα της (μόνο) με το μυαλό του»], ενώ το «Sisters of Mercy» γράφτηκε έπειτα από την περιπέτειά του με δύο αδελφές, στις οποίες πρόσφερε καταφύγιο στο δωμάτιό του στο ξενοδοχείο. Το «Chelsea Hotel» αναφέρεται σε μια σύντομη, ελάχιστα ρομαντική συνεύρεσή του με την Τζάνις Τζόπλιν.


    Αν συνθέσεις όλα τα στοιχεία του μωσαϊκού –μελαγχολική γοητεία, ευφυΐα, λατρεία στις γυναίκες– έχεις τον Λέοναρντ Κοέν που, σε πείσμα των εμποδίων, εξακολουθεί να βρίσκεται στο προσκήνιο, σε μια εποχή όπου οι περισσότεροι συνομήλικοί του έχουν κρεμάσει προ πολλού τα μουσικά τους παπούτσια.

    Ο Κοέν «αναγκάστηκε» να δραστηριοποιηθεί και πάλι καλλιτεχνικά, όταν ανακάλυψε ότι η Κέλεϊ Λιντς, μάνατζέρ του επί 17 χρόνια και ερωμένη του για ένα φεγγάρι, είχε σφετεριστεί πάνω από 5 εκατ. δολάρια από τον τραπεζικό του λογαριασμό, αφήνοντας μόνο 150.000 δολάρια για το συνταξιοδοτικό του κεφάλαιο.
    Παρ’ όλο που το δικαστήριο τον δικαίωσε, η Λιντς δεν έχει έως τώρα δείξει διάθεση να επιστρέψει τα κλεμμένα.
    Η υφαρπαγή των χρημάτων πρέπει να έγινε στο διάστημα που ο Κοέν είχε αποσυρθεί σ’ ένα βουδιστικό μοναστήρι στην Καλιφόρνια, τη δεκαετία του ’90, ωστόσο ανακάλυψε τι είχε συμβεί αρκετά χρόνια μετά την επιστροφή του από τη μοναστική αυτοεξορία.


    Η οικονομική απώλεια του Κοέν γίνεται κέρδος για τους θαυμαστές του, καθώς η συνήθως αραιή παραγωγή του επιταχύνεται σε όλα τα πεδία.
    Το πρώτο ποιητικό βιβλίο του, «Let Us Compare Mythologies», επανεκδίδεται και τον επόμενο μήνα θα είναι έτοιμο το ντοκιμαντέρ του «I’m Your Man».
    Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε μια αυτοβιογραφική συλλογή ποιημάτων και σχεδίων, το «Book of Longing», και με την ευκαιρία αυτή ο Κοέν έδωσε ένα μικρό κοντσέρτο σε βιβλιοπωλείο του Τορόντο, όπου μαζεύτηκαν 3.000 άτομα, στην πρώτη του δημόσια εμφάνιση έπειτα από περίπου δέκα χρόνια.


    Πηγή: The Observer, Καθημερινή 11/06/06
    thank
    12.06.2006, 14:32
    πολύ όμορφη η παρουσίασή σου che. (οκ εγώ τον λατρεύω). Τέτοιες δουλειές θα μπορούσες να τις στέλνεις στο e-periodiko .... (... λέω τώρα γνωμη ... )
    ageras
    12.06.2006, 14:34
    (μετακινήθηκε στην σωστή κατηγορία)

    STR
    12.06.2006, 19:36
    polu omorfo che!

    danny_torrance
    12.06.2006, 21:13
    CHE, μπράβο για την ωραία παρουσίαση!
    (κατέβασα όλες τις φωτογραφίες παρεμπιπτόντως - εκτός του Καρόλου βεβαίως!!!)
    aggeliki
    12.06.2006, 21:21
    Πολύ όμορφο....Μπράβο που το ανέδειξες CHE!
    vilma
    13.06.2006, 01:55
    Βγαινει και ταινια συντομα αφιερωμενη στο Cohen

    Μπορειτε να δειτε το τρειλερ εδω!
    ageras
    19.06.2006, 13:37
    Super tribute στον Λέοναρντ Κοέv



    Οι U2, ο Νικ Κέιβ, ο Τζάρβις Κόκερ και η Μπεθ Ορτον βρίσκονται ανάμεσα στους καλλιτέχνες που θα τιμήσουν τον Λέοναρντ Κοέν, συμμετέχοντας στο soundtrack του φιλμ I'm Your Man, που θα παρουσιάζει αποσπάσματα από συναυλίες προς τιμήν του Καναδού τραγουδοποιού.

    Η ταινία θα αρχίσει να προβάλλεται στους κινηματογράφους της Αμερικής στις 14 Ιουλίου, ενώ το soundtrack θα κυκλοφορήσει στις 25 του ίδιου μήνα. Η σκηνοθεσία ανήκει στον Λίαμ Λάνσον. Στην Αθήνα, προβλήθηκε στα πλαίσια του φεστιβάλ Berlinale. Το tracklist του soundtrack θα έχει ως εξής:

    “Tower of Song” - Μάρθα Γουέινραϊτ
    “The Future” - Τέντι Τόμπσον
    “I’m Your Man” - Νικ Κέιβ
    “Winter Lady” - Κέιτ και Αννα ΜακΓκάριγκλ
    “Sisters of Mercy” - Μπεθ Ορτον
    “Chelsea Hotel” - Ρούφους Γουέινραϊτ
    “If It Be Your Will” - Antony
    “I Can’t Forget” - Τζάρβις Κόκερ
    “Famous Blue Raincoat” - Handsome Family
    “Bird on a Wire” - Πέρλα Μπατάλα
    “Everybody Knows” - Ρούφους Γουέινραϊτ
    “The Traitor” - Μάρθα Γουέινραϊτ
    “Suzanne” - Νικ Κέιβ
    “Tonight Will Be Fine” - Τέντι Τόμποσον
    “Anthem” - Τζούλι Κρίστενσεν και Πέρλα Μπατάλα
    “Tower of Song” - Λέοναρντ Κοέν και U2
    Εξάλλου, ο ένας εκ των δύο Air, o Ζαν Μπενουά Ντουνκέλ, ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει ως Darkel ένα προσωπικό άλμπουμ, το οποίο θα βρίσκεται στα δισκοπωλεία τον Σεπτέμβριο. Ο Ντουνκέλ τόνισε πως στο νέο άλμπουμ των Air υπάρχουν guests χωρίς όμως, να τους κατονομάσει, ενώ πρόσθεσε πως είναι στη φύση του γκρουπ να αλλάζει συνεχώς ύφος: “Μας αρέσει να αλλάζουμε συνεχώς. Αν δεν το κάνουμε θα πεθάνουμε. Σε όσους αρέσει η μουσική μας, τους αρέσει να ανακαλύπτουν νέα πράγματα. Είναι περίεργοι. Εξάλλου, έχουν ένα εκλεπτυσμένο μουσικό υπόβαθρο και επιζητούν τις εκπλήξεις”.


    Πηγή:pop-rock.gr



    επισυναπτόμενα: LeonardC.jpg 
    Other_side
    19.06.2006, 17:20
    Κρίμα και είμαι στη δουλειά δεν προλαβαίνω να το διαβάσω όλο τώρα...αλλά μη σου πω θα το σώσω κιόλας...

    Ο Λεονάρντ Κοέν είναι ο αγαπημένος αγαπημένος αγαπημένος μου!!!!

    Τον λατρέυω από τότε που θυμάμαι πως ακούω μουσική και το πρώτο αγαπημένο μου τραγούδι και βίντεο κλιπ ήταν το...κλασσικό ΟΚ ξέρω...

    Dance me to the End of Love

    Όσοι έχουν δει το βίντεο ξέρουν...και αλήθεια αν το έχει κανείς και θέλει να μου το στείλει στο μαιλ μου...όνειρο θα ήταν. Δεν είδα αν έγραψες πως γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μόντρεαλ, μάλιστα σπούδασε νομίζω αγγλική λογοτεχνία ή κάτι σχετικό στο McGill Πανεπιστήμιο (απ'όπου γράφω τωρα εγώ...α ρε Λέο σ'ακολουθώ!)...και έζησε νομίζω ακόμα έχει το πατρικό εδώ πιο πάνω στο Μόντρεαλ...

    Ο στίχος του είναι όνειρο, και έχει γράψει και κάποια βιβλία με ποιήματα τις πληροφορίες στο σπίτι τις έχω, και ξέρω πως ένα δίσκο τον έγραψε στην Ύδρα όπου έχει επίσης ένα σπίτι...και έζησε κάποια χρόνια εκεί. Νομίζω πως μεταξύ άλλων, πρώτη έμπνευση ας πούμε άκουσα σ'ενα ντοκυμαντέρ (απίθανο) πως την πήρε από τα ελληνικά καφενεία και στέκια της τότε εποχής στο Μόντρεαλ. Μιλάμε νομίζω για τα τέλη του 60, πρέπει να τα κοιτάξω στο σπίτι δεν θυμάμαι ημερομηνίες ακριβώς.

    Τέλος πάντων, έχω την βιογραφια του, και γενικά πιστέυω πως είναι από τους καλύτερους μουσικούς στιχουργούς συνθέτες, αλλά και σαν άνθρωπος έχει ένα μυστήριο, μια ευαισθησία, ακόμα και στην ηλικία που βρίσκεται σήμερα έχει μια γοητεία...ακόμα σαφώς.

    Αγαπημένα τραγούδια (μας διέκοψε ο γείτονας συνάδελφος - γιατί πρέπει να δουλέυω σήμερα; γιατί ε;)

    - Tonight will be fine
    - Dance me to the End of Love
    - In my Secret Life

    Καλά είναι κι άλλα. Αγαπημένη φωτογραφία Λέοναρντ: Στο εξώφυλλο του δίσκου -
    Field Commander.

    Το κούρασα; Πού να ήμουν και στο σπίτι τώρα...
    Other_side
    19.06.2006, 17:25
    ΟΚ Το διάβασα.

    Μπράβο ε, πολύ καλή δουλειά!

    Τί!!! Έδωσε μινι-συναυλία στο Τορόντο και δεν ήμουν εκεί; Μα τί κάνω; Αν δεν με απολύσουν σήμερα δεν ξέρω κι εγώ πότε θα το κάνουν, θα έρθει και στο Μόντρεαλ;

    ...

    ...

    Τέτοια δεν τα χάνουν!
    kalouka
    20.06.2006, 09:13
    υπάρχει και το I'M YOUR FAN του 1991

    1 First We Take Manhattan - R.E.M.
    2. Hey, That's No Way To Say Goodbye - Ian McCulloch
    3. I Can't Forget - The Pixies
    4. Stories Of The Street - That Petrol Emotion
    5. Bird On The Wire - The Lilac Time
    6. Suzanne - Geoffrey Oryema
    7. So Long Marianne - James
    8. Avalanche IV - Jean-Louis Murat
    9. Don't Go Home With Your Hard-On - David McComb & Adam Peters
    10. Who By Fire - The House Of Love
    11. Chelsea Hotel - Lloyd Cole
    12. Tower Of Song - Robert Forster
    13. Take This Longing - Peter Astor
    14. True Love Leaves No Traces - Dead Famous People
    15. I'm Your Man - Bill Pritchard
    16. Singer Must Die, A - The Fatima Mansions
    17. Tower Of Song - Nick Cave & The Bad Seeds
    18. Hallelujah - John Cale

    Other_side
    24.06.2006, 07:32
    Γυρίζοντας από το εν λόγο...


    ....Γυρίζοντας από το εν λόγο ντοκυμαντέρ....

    Γυρίζοντας.


    Τί μου έμεινε; Η πρώτη επαφή της φωνής του όπως σταμάτησαν όλα. Τα γελάκια, τα πειράγματα μας, το πόπκορν, ο χυμός που διάλεξε. Εγώ δεν ήθελα να πιώ. Δεν ήθελα να φάω τίποτα. Είπα ας περιμένουμε απλά ν'ανοίξει η αίθουσα. Σκέφτηκα βραδιά πρεμιέρας θα είναι τίγκα στο κόσμο. Είναι και η πόλη όπου μεγάλωσε, η δική του, η δική μου. Πήγα νωρίς, πήρα εισητήρια, κάλεσα δικούς μου, σκέφτηκα βραδιά πρεμιέρας. Ίσως έρθει ο ίδιος. Θέλω τόσο να τον γνωρίσω, δεν ξέρω να τον ευχαριστήσω, ένα χαμόγελο του, ένα βλέμμα. Ορκίστηκα πως θα τον γνώριζα απόψε.

    Μου γλίστρησε και πάλι, άλλη μια φορά οι δρόμοι μας φτάσαν τόσο κοντά, και όμως χάσαμε ο ένας τον άλλο και πάλι για άλλη μια φορά. Μου έμεινε...μια εκτέλεση...από ένα τραγούδι....το οποίο....ακούγα μια εποχή σχεδόν κάθε βράδυ...από τα πολλά που με αγγίζουν...βαθιά...και δάκρυσα τόσο δεν άντεξα να κρατήσω...αυτός ο άνθρωπος μπαίνει μέσα σου, είναι το είναι σου. Η φωνή...αλλά όχι μόνο.

    Είναι ο σεβασμός, η πίστη θα έλεγα, κάτι το ιερό στη σχέση του με τον στίχο. Είναι αυτό που λέει, γεννήθηκε, δεν το διάλεξε, να είναι ποιητής. Και είναι. Ένας μεγάλος ποιητής, και ένας μεγάλος άνθρωπος. Απλός. Με τις αδυναμίες του. Με το χιούμορ το έξυπνο. Με ένα καθαρό γέλιο, ένα καθαρό μυαλό.

    Μου έμειναν μερικές εκτελέσεις. Εκείνες του Nick Cave στο Suzanne, το Traitor, κυρίως όμως...Tonight will be fine (for a while).

    Με κάθε τραγούδι, ξαναβρήκα ένα κομμάτι του εαυτού μου. Από εκείνα τα κρυμένα, τα χρόνια χαμένα....Μέχρι να με βρει το τέλος...μες στο σκοτάδι δεν υπήρχαν γελάκια, δεν υπήρχαν σχόλια, υπήρχε μια μελωδία, υπήρχε μια φωνή, διάβαζε ένα ποιήμα του....με μια τέτοια χάρη, με μια τέτοια ομορφιά. Δεν μπορείς να μη συγκινηθείς....


    Μπορεί να μην το βρήκα πάλι απόψε...αλλά σίγουρα...βρήκα πάλι εμένα.
    nefos
    30.07.2006, 02:13
    ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΚΟΕΝ

    «Οι ήρωές μου, στα τραγούδια μου»

    Του ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΙΚΑ

    Δύσκολο πράγμα να συνοψίσεις σε λιγότερο από δυο ώρες την πεμπτουσία ενός έργου και μιας σπάνιας ιδιοσυγκρασίας, όπως αυτή που, σαν υπέροχη σκιά, κουβαλούσε, τόσα χρόνια μαζί του, ο Λέοναρντ Κοέν. Γι' αυτό και η νέα ταινία της Λίαν Λάνσον δεν φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα λεπτομερές μουσικό πορτρέτο όσο αποπειράται να αγγίξει κάτι από την συγκινητική ποιητική αυτού του εξαίσιου τροβαδούρου. Το «Ι' Μ Your Man» μοιάζει με υβρίδιο φτιαγμένο από μαρτυρίες επώνυμων θαυμαστών και μουσικά αποσπάσματα από μια συναυλία-φόρο τιμής που έγινε πέρυσι στην όπερα του Σίδνεϊ. Πολλοί εκλεκτοί καλλιτέχνες ανέλαβαν να ερμηνεύσουν από ένα ή δύο κομμάτια παρμένα από την σπουδαία καριέρα του τραγουδοποιού. Ο Νικ Κέιβ αποδίδει υποβλητικά το «Suzanne», οι Μπεθ Ορτον και Τζάρβις Κόκερ στήνουν μια αυτοσχέδια και χιουμοριστική μίνι παράσταση με το «Death of a Ladies' Man», ένας συγκινητικός Αντονι (χωρίς τους Τζόνσονς) ερμηνεύει το «If It Be Your Will», η Λίντα Τόμσον σκορπίζει με την ευγένεια της φωνής της «Α Thousand Kisses Deep». Τις πιο πολύτιμες, ωστόσο, στιγμές της ταινίας τις προσφέρει ο ίδιος ο Κοέν με τις εξομολογητικές διηγήσεις που μοιράζεται, αφοπλιστικά απλός με τον φακό. Με την ίδια ανεπιτήδευτη διάθεση σχολιάζει και μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια της καριέρας του. Το σάουντρακ κυκλοφορεί τώρα στα ελληνικά δισκοπωλεία. Οσο για το ίδιο το φιλμ, αυτό αναμένεται στις αρχές του φθινοπώρου.

    Suzanne (1966)

    «Ετυχε κάποια μέρα να πετύχω στους δρόμους του Μόντρεαλ την υπέροχη Σουζάν Βαγιανκούρ, σύζυγο ενός πολύ καλού φίλου που είχα. Οι δυο τους θεωρούνταν ένα εκθαμβωτικό ζευγάρι στο τότε Μόντρεαλ. Ολοι οι άντρες ήταν ερωτευμένοι με την πανέμορφη Σουζάν Βαγιανκούρ και όλες οι γυναίκες ήταν ερωτευμένες με τον ελκυστικό Αρμάν Βαγιανκούρ. Από τη μεριά μου δεν υπήρξε ποτέ η παραμικρή σκέψη ότι θα μπορούσα να φλερτάρω ή να αποπλανήσω μια τέτοια γυναίκα. Κατ' αρχάς ήταν παντρεμένη με έναν πραγματικό φίλο και έπειτα, βλέποντας τους δυο ως ζευγάρι, καταλάβαινες πόσο απόλυτα αχώριστοι ήταν και πόσο αδύνατο θα ήταν για κάποιον να εισχωρήσει ανάμεσά τους. Πέτυχα, λοιπόν, την Σουζάν στη διάρκεια ενός απογεύματος και ευθύς με προσκάλεσε στο σπίτι της που βρισκόταν "κοντά στο ποτάμι", όπως αναφέρω και στο τραγούδι. Μου σέρβιρε τσάι "Constant Comment", το οποίο περιείχε μικρά κομμάτια από πορτοκάλι. Και καθώς τα πλοία διέσχιζαν ήρεμα τον ποταμό που απλωνόταν μπροστά μας, εγώ "άγγιζα το τέλειο σώμα της με το μυαλό μου". Οι στιγμές εκείνου του απογεύματος και το όνομα της Σουζάν χώρεσαν χρόνια αργότερα στο τραγούδι μου».

    Sisters of Mercy (1967)

    «Εμπνεύστηκα το κομμάτι από δυο νεαρές γυναίκες που έτυχε να συναντήσω στη διάρκεια μιας χιονοθύελλας στο Εντμοντον. Βρισκόμουν σε περιοδεία εκείνο τον καιρό, τραγουδούσα ολομόναχος σε μια σειρά κολέγια και τις βρήκα να στέκονται στην είσοδο ενός από αυτά. Δεν είχαν μέρος να μείνουν, δεν έβρισκαν δωμάτιο σε ξενοδοχείο και προσφέρθηκα να τις φιλοξενήσω εγώ στο δικό μου. Αποκοιμήθηκαν στο διπλό μου κρεβάτι και εγώ έγειρα σε μια καρέκλα. Ηταν τόσο αξιαγάπητες, έτσι ήσυχα όπως κοιμόντουσαν. Για έναν άνθρωπο που αγωνιζόταν να νικήσει τη μοναξιά του, η παρουσία τους εκείνο το βράδυ στάθηκε ευεργετική».




    Bird on a Wire (1968)

    «Εγραψα το τραγούδι αυτό στο νησί της Υδρας, αφότου είδα να τοποθετούν εκεί ηλεκτροφόρα καλώδια για πρώτη φορά. Βρίσκονταν τεντωμένα ακριβώς έξω από το παράθυρό μου και αρχικά με ενοχλούσαν, επειδή με εμπόδιζαν να αγναντεύω την πανέμορφη θέα. Μέχρι που, ένα πρωινό, είδα ένα πουλί ακουμπισμένο πάνω στο σύρμα και το θέαμα με βοήθησε να αντικρίσω τα πράγματα από μια ολότελα καινούρια μεριά. Η εικόνα ενός πουλιού το οποίο δεν μπορούσε να διακρίνει ανάμεσα σε αυτό το σύρμα και σε ένα κλαδί δέντρου έκανε ξαφνικά τα ηλεκτροφόρα καλώδια να μοιάζουν όμορφα στα μάτια μου».

    Chelsea Hotel Νο 2 (1974)

    «Δεν είναι το πιο ευγενικό πράγμα από μέρους μου να το παραδεχτώ, αλλά έγραψα αυτό το κομμάτι για την Τζάνις Τζόπλιν. Το γεγονός ότι συσχέτισα ένα τραγούδι με το όνομα μιας γυναίκας και μέσα στο τραγούδι χρησιμοποίησα τον στίχο "μου έπαιρνε πίπα σε ένα ξέστρωτο κρεβάτι καθώς οι λιμουζίνες περίμεναν στον δρόμο" ήταν μεγάλη αδιακρισία από μέρους μου και με κάνει να νιώθω μέχρι σήμερα πολύ άσχημα. Δεν έχω μιλήσει ποτέ σε κομμάτι μου για γυναίκα με την οποία διατηρούσα σχέσεις και δεν ξέρω πώς ονόμασα την Τζάνις Τζόπλιν σε αυτό το τραγούδι, δεν ξέρω πότε ξεκίνησε ετούτη η ιστορία, αλλά συνέδεσα το όνομά της και το συνέδεσα άσχημα. Αν υπήρχε κάποιος τρόπος να απολογηθώ στο φάντασμά της, θα το έκανα ευθύς, για να διαγράψω μια και καλή μια τέτοια απρέπεια».

    Death of Α Ladies- Man (1977)

    «Το τραγούδι προέρχεται από τον δίσκο στον οποίο οφείλω την πιο παράξενη συνεργασία που είχα ποτέ με παραγωγό. Θα πρέπει να ήταν 1977 ή το 1978 και ο παραγωγός που με έσπρωξε να κυκλοφορήσω αυτό το γκροτέσκο άλμπουμ που ονομαζόταν "Death of a Ladies' Man" ήταν ο Φιλ Σπέκτορ. Ο δίσκος συνέπεσε με μια ιδιαίτερα σκοτεινή φάση που βίωνα τότε στη ζωή μου. Η οικογένειά μου διαλυόταν, ζούσα στο Λος Αντζελες το οποίο παρέμενε μια πόλη ξένη σε εμένα, έχανα συνεχώς τον έλεγχο της δουλειάς μου. Οταν συνάντησα τον Σπέκτορ στο στούντιο ήξερα ότι είχα να κάνω με έναν εξαιρετικά εκκεντρικό άνθρωπο, όχι όμως και με έναν γνήσιο τρελό. Δεν είναι τρελός πια ο Φιλ και το ξέρω, γιατί μιλήσαμε πρόσφατα στο τηλέφωνο και ήταν μια χαρά, εκείνη την εποχή όμως εγώ διένυα μια περίοδο αποτραβήγματος και μελαγχολίας, ενώ εκείνος διένυε μια φάση παράνοιας και μεγαλομανίας, μαζί με μια ψυχωτική αφοσίωση στην οπλοχρησία, την οποία έβρισκα αφόρητη. Ολοι οι άνθρωποι που τον περιστοίχιζαν-από σωματοφύλακες μέχρι φίλους- ήταν οπλισμένοι μέχρι το κόκαλο. Ο ίδιος ο Σπέκτορ περιφερόταν ως μια βαγκνερική, χιτλερική φιγούρα, μονίμως μεθυσμένη και εκτός ελέγχου, μονίμως με ένα περίστροφο στο χέρι, για την οποία η μουσική είχε πλέον περιέλθει σε δεύτερη μοίρα. Θυμάμαι κάποια μέρα που με είχε πλησιάσει με ένα μπουκάλι ακριβό κόκκινο κρασί στο ένα χέρι και ένα γεμάτο σαρανταπεντάρι στο άλλο. Εβαλε το σαρανταπεντάρι στο λαιμό μου και τρεκλίζοντας μού είπε "Λέοναρντ, σε αγαπώ". Τον κοίταξα και του απάντησα "Φιλ, ελπίζω να το εννοείς"».


    Hallelujah (1984)

    «Ηθελα να γράψω κάτι που να βρίσκεται πολύ κοντά στην παράδοση των εκκλησιαστικών χορωδιών και να αντιπροσωπεύει την άποψη ότι σε αυτή την ζωή δεν υπάρχει τελειότητα και πως μπορεί να ανήκουμε όλοι σε έναν ρημαγμένο κόσμο, με ρημαγμένες καρδιές και ρημαγμένες ζωές, αυτό όμως δεν αποτελεί κανενός είδους άλλοθι. Ακόμη και κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες αξίζει κανείς να υψώνει το ανάστημά του και να ψάλλει "Αλληλούια"».

    If it Be Your Will (1984)

    «Χωρίς να θέλω να περιαυτολογήσω νομίζω ότι είναι ένα από τα καλύτερα τραγούδια που έγραψα ποτέ, για τον απλούστατο λόγο ότι μοιάζει απολύτως αληθινό σε μένα και με κάνει να αισθάνομαι ότι κλείνει μέσα του όλα όσα υπήρξε η ζωή και η δουλειά μου στο πέρασμα τόσων ετών. Θα το τοποθετούσα στην ίδια θέση με το "Anthem" και το "Take This Waltz" που επίσης αγαπώ ξεχωριστά».

    Tower of song (1988)

    «Αισθάνομαι προνομιούχος που μου δόθηκε η δυνατότητα να μπορώ να ζήσω χωρίς ποτέ να έχει χρειαστεί να γράψω την παραμικρή λέξη που να μη θέλω να γράψω, που να μην πιστεύω. Αισθάνομαι τυχερός επειδή κατάφερα να μη δουλεύω για τα λεφτά, αλλά να πληρώνομαι για τη δουλειά μου. Σε όλα αυτά τα χρόνια, βέβαια, οφείλω να πω πως δεν παραμύθιασα ποτέ τον εαυτό μου. Ηξερα ποια είναι η θέση μου σε αυτό το μεγάλο παιχνίδι που ονομάζεται μουσική, όπως ακριβώς ξέρω και τη θέση μου σε αυτό που φαντάστηκα εδώ ως έναν τεράστιο πύργο από τραγούδι, γεμάτο αμέτρητους ορόφους και αναρίθμητους ενοίκους. Γράφω για τον Χανκ Γουίλιαμς που βρίσκεται "εκατό ορόφους πιο πάνω από εμένα", όχι επειδή θέλω να φανώ μετριόφρων αλλά επειδή έχω συνειδητοποιήσει από πολύ νωρίς ότι μπροστά σε εκείνον και την τέχνη του εγώ είμαι ένας ήσσονος σημασίας συνθέτης. Νιώθω ευγνωμοσύνη, εντούτοις, που, έστω και στα τόσο χαμηλά, υπήρχε για μένα φυλαγμένο πάντα ένα μικρό παράθυρο. Ενα παραθυράκι από το οποίο μπορούσα όλα αυτά τα χρόνια να σας μιλάω με γλυκές κουβέντες».


    ενετ 30/07/2006




    vouliakis
    19.09.2006, 23:21
    Ας μου επιτραπεί να διαφωνήσω με τον τίτλο του topic ("Leonard Cohen: ο ισόβιος καταθλιπτικός")...
    Καταθλιπτικός, όχι.
    Ποιητής, ναι.
    Το δήλωσε άλλωστε: "Εάν η ζωή σου καίγεται σωστά, η ποίηση είναι μονάχα η στάχτη. Η ποίηση είναι απλώς η απόδειξη της ζωής."


    CHE
    21.09.2006, 14:36
    Όπως θα παρατήρησες η πηγή του άρθρου ήταν της εφημερίδας Observer ενώ δημοσιεύθηκε και μεταφρασμένο στα ελληνικά στην Καθημερινή.
    Ο τίτλος του άρθρου ανήκει στον Βρετανό αρθρογράφο της εφημερίδας κι εγώ απλά έβαλα τον τίτλο του άρθρου ως τίτλο του τόπικ.
    Ως εκ τούτου ο τίτλος του τόπικ δεν ανήκει σε μένα. Μολοταύτα φυσικά και μπορείς να διαφωνήσεις με τον χαρακτηρισμό που του αποδίδουνε. Εξαρτάται πως το βλέπει κανείς...