ελληνική μουσική
    561 online   ·  210.834 μέλη
    Mesoxoritis
    17.10.2006, 14:40
    «Για μένα ο δρόμος είναι δρόμος,
    τι πάει να πει είναι στραβός;»


    Ο Άκης Πάνου γεννήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 1933 στην Καλλιθέα. Ο πατέρας του Εργάζονταν στη Βασιλική φρουρά κι αργότερα στο 15ο στρατιωτικό νοσομείο, ως γραμματέας. Ήταν τέσσερα αδέρφια, τα τρία αγόρια. Τη μύησή του στη μουσική θα πρέπει όμως να την πιστώσουμε στη μητέρα του. Εκείνη ήταν που του τραγουδούσε τα ρεμπέτικα της εποχής και τον πήρε από το χέρι να τον γνωρίσει σε σημαντικούς ανθρώπους. Έτσι, ο μικρός Θανασάκης (Άκης) βρέθηκε το 1946, στα δεκατρία του μόλις χρόνια, να παίζει στο πάλκο - αλλά και σε διάφορες ταβέρνες βγάζοντας πιατάκι - κιθάρα και μουζούκι πλάι στον Γιάννη Σταματίου, τον περίφημο «Σπόρο».
    Στα 17 του τό 'σκασε από το σπίτι για να παντρευτεί την, εφ' όρου ζωής πιστότατη, Δήμητρα, που πάντως την χώρισε για να παντρευτεί την Άννα, μητέρα των τεσσάρων παιδιών του. Μιλούσε πάντα στους γονείς του στον πληθυντικό και αυτό απαιτούσε και από τα παιδιά του.

    Καλλιθέα, Δάφνη, Πετράλωνα, Αη-Γιάννης Ρέντης ήταν μερικές απ΄τις περιοχές που εμφανίσατηκε ως μουσικός μέχρι το 1958, οπότε και αποσύρθηκε ουσιαστικά από τη νύχτα. Ήταν η ώρα του Συνθέτη.
    Δισκογραφεί το πρώτο του τραγούδι, «Το παιδί που απόψε πίνει», σε στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη με τη φωνή της Καίτης Γκρέυ. Τα χρόνια που ακολούθησαν δε χαρακτηρίστηκαν από κάποια ιδιαίτερη δραστηριοποίησή του, μέχρι να φτάσουμε στο 1967, έτος κυκλοφορίας του «Θα κλείσω τα μάτια» με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και την Χαρούλα Λαμπράκη. Εκεί αισθάνθηκε και τον πέλεκυ της ανοησίας των Λογοκριτών· μόλις 15 μέρες κυκλοφόρησε ο δίσκος. Η «φτώχια» και η «μιζέρια» που προσπαθεί να αποποιηθεί ο ήρωας του τραγουδιού αντικαθίστανται απο κάτι «λευκά περιστέρια» και η Βικύ Μοσχολιού αναλαμβάνει το 1970 να ερμηνεύσει το τραγούδι με τους πολιτικά ορθούς στίχους.
    Η πλέον δημιουργική δεκαετία του Άκη Πάνου έχει ξεκινήσει. «Η πιο μεγάλη ώρα», «Η ζωή μου όλη», «Και τι δεν κάνω», «Εγώ καλά σου τά 'λεγα», «Πήρα απ' το χέρι σου νερό», «Δεν κλαίω για τώρα», «Για κοίτα με στα μάτια», «Ο τρελός», «Πυρετός». Ακολούθησαν το «Θέλω να τα πω», «Ο δρόμος είναι δρόμος», «Εφτά νομά σ' ένα δωμά».
    Το 1974 κάνει την πρώτη καλλιτεχνική υπέρβαση. Μπάινει στο στούντιο μάζι με τον Στέλιο Καζαντζίδη για έναν μεγάλο δίσκο και συγκρούεται μαζί του. Εκεί που προηγουμένως είχαν ευλαβικά πειθαρχήσει ο Γ. Μπιθικώτσης και ο Στράτος Διονυσίου, ο Καζαντζίδης αντέδρασε: Δε δέχτηκε τον απόλυτο έλεγχο που ήθελε ο συνθέτης στην ηχογράφηση. Έτσι προέκυψαν μόνο 6 τραγούδια και ο δίσκος συμπληρώθηκε με παλαιότερες επιτυχίες του τραγουδιστή. Ωστόσο μέσα από το αγαπημένο του ενεάσημο μέτρο, που κυριαρχεί και σ΄αυτον τον δίσκο, παρουσιάζει στίχους που υπερβαίνουν την μόδα της εποχής «φύγε - μη φύγεις», «Σ' αγαπώ - μ' αγαπάς» και απογειώνει τις ερμηνευτικές επιδόσεις του απόλυτου Έλληνα ερμηνευτή. για το ομότιτλο του δίσκου τραγούδι, «Η ζωή μου όλη», ο Καζαντζίδης είπε: «Είναι το καλύτερό μου κουστούμι, και αυτό που με εκφράζει περισσότερο.»
    Το 1977 με σημαία ένα τραγούδι που γράφτηκε για τη συνεργασία του με τον Καζαντζίδη και ερμηνευτή τον Μανώλη Μητσιά, ηχογραφεί το «Παρώνν!» Τραγούδια-σπονδές για τα πιο άγρια όνειρα των λαϊκών ανθρώπων, που θα επισκιάσει ο θρυλικος «Τρελός», ανεπανάληπτο σουξέ και καλλιτεχνική μονογραφή του Μ. Μητσιά!
    Αν όμως οι δύο αυτοι δίσκοι ήταν η καλλιτεχνική του απογείωση, το 1982 έρχεται ο εμπορικότερος του δίσκος. «Θέλω να τα πω» με ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα. «Θέλω να τα πω», «Εφτά νομά σ' ένα δωμά», τα σκωπτικά «Άνοιξε Πέτρο» και «αδιόρθω αναρχί», ξεσηκώνουν την Ελλάδα που έχει μόλις μπει σε μια νέα πολιτικοκοινωνική εποχή.
    Την αμέσω επόμενη χρονιά οι Αδελφοί Φαληρέα εκτοξεύουν στο ... διάστημα τον δισκογραφικό πύραυλο «Αφιερωμένο εξαιρετικά» με τα Παιδιά από την Πάτρα. Για το "καύσιμο", δηλαδή για το τραγούδι του «Δε θέλω τη συμπόνια κανενός» ο Άκης πάνου γκρίνιαζε πως πήρε πενταροδεκάρες...

    Η επόμενη Δεκαετία τον βρίσκει να σιωπά καλλιτεχνικά και να φλερτάρει με την επικαιρότητα, μέσω επιστολών και άρθρων. Αποφάσισε να ξανανέβει στο πάλκο για δύο μόνο δεκαπενθήμερα: το 1989 στο «Επειγόντως» και το 1994 στα «9/8». Εκεί είχε στήσει το πάλκο σε δύο σειρές. Μπροστά οι μουσικοί, πίσω οι τραγουδιστές και δεν είχε αφήσει χώρο για πίστα.
    Την 1η Αυγούστου 1997, πυροβολεί και σκοτώνει τον Σωτήρη Γιαλαμά, μη εγκρίνοντας την ερωτική σχέση που διατηρούσε το θύμα με την κόρη του Ελευθερία. Δικάζεται τον Μάρτιο του 1998 από το μικτό ορκωτό κακουργιοδικείο Καβάλας. «Δε μεταννόησα γιατί δεν εννόησα τι έγινε» έλεγε, οχυρωμένος πίσω από τον προσωπικό του κώδικα. Κρίνεται ένοχος και καταδικάζεται σε ισόβια χωρίς ελαφρυντικά. Δεν του αναγνωρίστηκε ούτε το ελαφρυντικό του πρότερου έντιμου βίου, αλλά ούτε και αυτό της καλλιτεχνικής προσφοράς...

    Τον τραγούδησαν όλα τα μεγάλα ονόματα του λαϊκού τραγουδιού. Δισκογράφησε 200 περίπου τραγούδια, ενώ πολλά έμειναν στο συρτάρι του. Αξιοσημείωτη είναι η έντονη φήμη που αναπτύχθηκε λίγο πριν πεθάνει, πως είχε δρομολογηθεί η συνεργασία του με τον Στέλιο Καζαντζίδη, ο οποίος ήταν ο μόνος καλλιτέχνης πρώτης γραμμής που τον επισκέφθηκε στη φυλακή.
    Στις 2 Φεβρουαρίου 2000 εισήχθη στο Ευγενίδειο θεραπευτήριο, όπου και κατέληξε την Παρασκευή 7 Απριλίου, στις 12 τοι μεσημέρι, από καρκίνο του παγκρέατος. Ήταν 67 ετών.


    Tsouxtra-is-back
    17.10.2006, 16:15
    Μπράβο Mesoxoritis...έτσι για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι !!!
    Για να εντοπίσουμε το χάλι και το απόλυτο τίποτα των σημερινών "λαϊκών"
    χ-ασμάτων.


    Πάντα φιλικά και με την συνηθισμένη διάθεση...γιατρέ μου.
    megaloserwtikos
    17.10.2006, 16:36
    Πολύ καλό, αν και υπάρχει και στις βιογραφίες αφιέρωμα στον Ακη Πάνου.
    Mesoxoritis
    17.10.2006, 16:56
    Το ξέρω οτι υπάρχει και στις βιογραφίες... Αυτό που θέλω όμως είναι να δημιουργήσω αυτά τα topic γιατί είναι πιο προσβάσιμα στους πολλούς! Εμφανίζονται και στην κύρια οθόνη... Άλλωστε, είναι άδικο για την ιστορία αυτών των ανθρώπων να μην υπάρχει ούτε ένα topic!
    Mesoxoritis
    17.10.2006, 17:05
    Και αρκετά από τα τραγούδια του Άκη Πάνου:
    (Πηγή: kithara.vu)

    Αδιόρθω αναρχί
    Άνοιξε Πέτρο
    Άντε να περάσει η μέρα
    Ας μη με δει κανείς
    Για έλα κάθισε με μας
    Για κοίτα με στα μάτια λοιπόν (+σ)
    Γιατί κακούργα πεθερά (+σ)
    Γιατί κακούργα πεθερά
    Γιατί καλέ γειτόνισσα (+σ)
    Δεν είναι ο κόσμος φίλος μου
    Δεν θέλω τη συμπόνια κανενός (+σ)
    Δεν κλαιω για σένα (+σ)
    Δώς μου να πιω
    Εγώ καλά σου τα ’λεγα (+σ)
    Έζησε με το τίποτα
    Είδα τα μάτια σου κλαμένα (+σ)
    Είδα τα μάτια σου κλαμένα (+σ)
    Η ζωή μου όλη. (+σ)
    Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα (+σ)
    Η πρώτη δύσκολη στιγμή
    Ήταν ψεύτικα
    Θα κλείσω τα μάτια (+σ)
    Θα κλείσω τα μάτια
    Θα ρίξω ροδοζάχαρη (+σ)
    Θέλω να τα πω (+σ)
    Και τι δεν κάνω
    Και τότε
    Καρδιά μου μην παραπονιέσαι. (+σ)
    Μες του Μιστόκλη το τσαρδί (+σ)
    Μίσος (+σ)
    Μίσος (+σ)
    Μοίρα μου γιατί μ' αφήνεις
    Μολόγα τα
    Να είχα το κουράγιο (+σ)
    Ξαναγεννήθηκα (+σ)
    Ξημέρωσε καλή μου (+σ)
    Ο δρόμος είναι δρόμος
    Ο εαυτός μου
    Ο σεισμός
    Ο τρελός. (+σ)
    Οι Μισοί καλοί (+σ)
    Όμορφο χαβά
    Όταν σημάνει η ώρα (+σ)
    Ούτε αχ δε θα πω (+σ)
    Παράνομη αγάπη (+σ)
    Πες μου παππού
    Πήρα απ' το χέρι σου νερό (+σ)
    Πρέπει (+σ)
    Πρέπει (+σ)
    Πυρετός (+σ)
    Ρολόι-κομπολόι. (+σ)
    Στον Σταθμό του Μονάχου (+σ)
    Τα όνειρα
    Τελευταίος Πυρετός (+σ)
    Τι Μαΐστρος, τι Βαρδάρης
    Τι τραγούδι να γράψω
    Το θολωμένο μου μυαλό
    Το Φιλότιμο τ' αντρίκιο (+σ)
    Του κόσμου το περίγελο (+σ)
    Τούτος ο τάφος
    Φέρε
    Χαρά σ' αυτόν που σ' έχει
    Χαροκόπου 1942-53 (Eφτά νομά). (+σ)

    Ο Ακης Πάνου συνεργάστηκε με τα σημαντικότερα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού, όπως ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ο Στράτος Διονυσίου, η Βίκυ Μοσχολιού, η Πόλυ Πάνου, η Καίτη Γκρέυ, ο Μιχάλης Μενιδιάτης, ο Γιώργος Νταλάρας.


    Στα Τρίκαλα στα δυο στενά...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Mesoxoritis στις 17-10-2006 17:10 ]


    Mesoxoritis
    17.10.2006, 17:16
    Παραθέτω παρακάτω κι ένα άρθρο του μεγάλου Πάνου Γεραμάνη για τον Άκη Πάνου!

    ''Δημιουργία και πάθος ''

    Αγωνίες, έρωτες, πεσιμισμός, αισιοδοξία, γόνιμη δημιουργία και μεγάλες εκρήξεις συνυπάρχουν στα τραγούδια του Άκη Πάνου, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στα 68 του χρόνια. Λίγες στιγμές πριν πέσει σε κώμα, ψιθύρισε στον φίλο του γιατρό Λευτέρη Δούκα τα λόγια ενός αγαπημένου του τραγουδιού: «Το φαρμάκι φτάνει κάποτε στο σώμα και δεν νιώθεις πια τον φόβο κανενός, δεν πονάει το ταλαίπωρο το σώμα όταν είσαι πεθαμένος ζωντανός».

    Ο Άκης (Αθανάσιος - Δημήτριος) Πάνου νικήθηκε από τον καρκίνο, αλλά και από τις αδυναμίες και τα μεγάλα πάθη του. Δημιούργησε, από νέος, έναν δικό του κόσμο. Έκανε διπλή οικογενειακή ζωή. Από τη μία συμβίωνε με τη σύζυγό του Δήμητρα (δεν είχαν παιδιά) στην οδό Περδικάρη στα Πατήσια και από την άλλη με την Άννα (Σουλτάνα) σε διαμέρισμα απέναντι από το άλλο σπίτι του (Αγίας Λαύρας), με την οποία απέκτησαν τέσσερα παιδιά (Ελευθερία, Στέφανο, Ευάγγελο και Άκη). Ο γάμος τους, όμως, έγινε 15 (!) χρόνια μετά, επισήμως (το 1991), παρουσία των παιδιών τους σε εκκλησία της Ξάνθης, απ' όπου καταγόταν η Σουλτάνα. Και ο Άκης Πάνου ζούσε και δημιουργούσε μεταξύ Αθήνας και Ξάνθης. Έγραφε ολοκληρωμένα τραγούδια (στίχους και μουσική), έκανε τις ενορχηστρώσεις και έπαιζε μπουζούκι που κατασκεύαζε ο ίδιος! Στις ελεύθερες ώρες, ζωγράφιζε κι έφτιαχνε και χαλκογραφίες! Τα 200 τραγούδια του, που σφράγισαν την 45χρονη πορεία του στο λαϊκό τραγούδι, βγάζουν μια πίκρα, μια μελαγχολία, ένα γλυκόπικρο παράπονο. Οι στίχοι του υπερευαίσθητοι αγγίζουν τους απλούς ανθρώπους: «Η ζωή μου όλη είναι μια ευθύνη ­ όλα μου τα παίρνει τίποτα δεν δίνει». Και μετά: «Άστον τρελό στην τρέλα του, άστονε στ' όνειρό του, τον κόσμο αυτόν σιχάθηκε κι έφτιαξε έναν δικό του». Κι ύστερα έρωτας και αισθήσεις: «Ήπια τα χείλη σου και χάνομαι, ήπια την ίδια τη ζωή. Εκεί που γιορτάζει ο έρωτας, μη! Μη σβήσει αυτή η στιγμή».

    Ο αγώνας του Άκη Πάνου για τη ζωή και το τραγούδι αρχίζει από τα 10 χρόνια του, στη δύσκολη περίοδο της Κατοχής. Μέχρι τα 20 χρόνια του, άλλαξε 20 δουλειές για να βγάλει το ψωμί του. Μ' έναν ταβλά γυρνούσε τις γειτονιές και πουλούσε τσιγάρα και κουλούρια. Κρατούσε τσίλιες στους σαλταδόρους της Κατοχής. Εργάσθηκε στο εργοστάσιο βερνικιών «Τιμόρ» και αργότερα δούλεψε βοηθός μηχανικού στο Σύνταγμα Χωροφυλακής Μακρυγιάννη. Πήγε ως εργάτης στο πρώτο μεγάλο λιθογραφείο «Φοίνιξ» της Καλλιθέας, όπου τυπώνονταν τα χαρτονομίσματα. Στο Δημοτικό, έμαθε μόνο ανάγνωση και γραφή. Και όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο ίδιος: «Από τη στιγμή που άφησα το σχολείο, το πήρα απόφαση ότι σε όλη μου τη ζωή θα είμαι μαθητής».

    Το μπουζούκι προκαλούσε μια περίεργη γοητεία στον Άκη Πάνου. Ο μεγαλύτερος αδελφός του, Βαγγέλης Πάνου, τον μύησε στα μεγάλα μυστικά του μπουζουκιού και ο Άκης άρχισε να παίζει και να τραγουδά. Στα σοκάκια με τις παράγκες, στην οδό Χαροκόπου της Καλλιθέας, γνωρίστηκε με τον Γιάννη Σταματίου (Σπόρο) και τον Τζων. Έφτιαξαν «ένα τρίο» κι έπαιζαν τα Σαββατοκύριακα στην υπόγεια ταβέρνα του Σιλιβάνου κι έβγαζαν το χαρτζιλίκι τους κι ένα πιάτο φαΐ. Αργότερα με τον Γιάννη Σταματίου εργάσθηκαν ­ κάτω από σκληρές συνθήκες ­ στο πάλκο λαϊκών κέντρων, στην περιοχή της Αθήνας. Το πρώτο τραγούδι του ως συνθέτης, που φωνογράφησε τον χειμώνα του 1957, σε στίχους Χρήστου Κολοκοτρώνη, είχε τίτλο «Το παιδί μου απόψε πίνει» και το τραγούδησε η Καίτη Γκρέυ.

    Τα δύο επόμενα χρόνια έκανε άλλες δύο λαϊκές επιτυχίες: «Ένα δάκρυ έσταξε», με την Πίτσα Νέγκρι, (1958) και «Μια βραδιά καταραμένη», με τη Δούκισσα, (1959). Το 1962, κυκλοφορεί με τον Πάνο Γαβαλά το τραγούδι «Σήμερα σ' έχω αγκαλιά». Οι μεγάλες δόξες για τον Άκη Πάνου ήλθαν μεταξύ 1965-1973: «Ρολόι - κομπολόι». «Όταν σημάνει η ώρα». «Θα κλείσω τα μάτια», με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. «Η πιο μεγάλη ώρα», με τη Γιώτα Λύδια. «Πήρα απ' το χέρι σου νερό», με την Μοσχολιού. «Δυο αλήθειες», με την Πόλυ Πάνου. «Ήπια τα χείλη σου», με τον Γιώργο Μαρίνο. «Του κόσμου το περίγελο». «Γιατί καλέ γειτόνισσα», με τον Στράτο Διονυσίου. «Ξαναγεννήθηκα», με τη Βούλα Γκίκα.

    Το αποκορύφωμα της μεγάλης επιτυχίας ήρθε την τριετία 1970-1973: «Κοίταμε τα μάτια», «Πυρετός» με τη Μαρινέλλα, «Η ζωή μου όλη», «Οι μισοί καλοί», «Άντε να περάσει η νύχτα», «Τα όνειρα» με τον Στέλιο Καζαντζίδη. Την άνοιξη του 1977, σε πολύ δύσκολες προσωπικές στιγμές, έγραψε τον κύκλο τραγουδιών «Παρών», που ερμήνευσε ο Μανώλης Μητσιάς. Ανάμεσα σ' αυτά τα τραγούδια είναι και ο «Τρελός». Ενώ το 1982 κυκλοφόρησε νέος κύκλος τραγουδιών του «Θέλω να τα πω» (ή «Χαροκόπου») με τον Γιώργο Νταλάρα. Στο διάστημα 1965-1989, έγραψε πολλά τραγούδια, που άλλα έγιναν επιτυχίες («Δεν θέλω της συμπόνια κανενός», με τον Γιώργο Χατζηαντωνίου) και άλλα αδικήθηκαν («Πες μου παππού», με τον συνθέτη).

    Τον Απρίλιο του 1989, ο Άκης Πάνου, προς γενική έκπληξη, εμφανίσθηκε (ύστερα από πολύχρονη απουσία) επικεφαλής λαϊκού συγκροτήματος στο «Επειγόντως» του Βασίλη Σαλούστρου στην Κυψέλη παρουσιάζοντας και νέα τραγούδια («Ιώδιο, καίσιο, στρόντιο»), που κυκλοφόρησαν σε δίσκο. Το 1994 και το 1996, εμφανίσθηκε με δικά του συγκροτήματα στα «Εννέα Όγδοα» στην Αθήνα και σε κέντρο της Θεσσαλονίκης. Αυτές ήταν και οι τελευταίες του εμφανίσεις μέχρι την «πιο μεγάλη τρέλα» της ζωής του τον Αύγουστο του 1997, όταν ξάπλωσε νεκρό τον φίλο της κόρης του, Ελευθερίας, Σωτήρη Γιαλαμά στην Ξάνθη. Εκεί αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση, που τον οδηγεί (με ισόβια) στη φυλακή. Δεσμώτη έως τον θάνατο, που τον περίμενε σαν λύτρωση όπως λέει σ' ένα τραγούδι του (με τη φωνή του Στέλιου Καζαντζίδη): «Άντε να περάσει η νύχτα και ναρθεί το πρωϊνό. Δεν την θέλω τούτη την παλιοζωή, πότε θ' αφήσει το ταλαίπωρο κορμί μου».


    «Είμαι αναρχικός, αλλά όχι βιτρινοθραύστης!»
    Οι πολιτικές θέσεις του Άκη Πάνου αποτέλεσαν κατά καιρούς αντικείμενο συζητήσεων και σχολίων, επειδή ο ίδιος ο συνθέτης πολιτικοποιούσε τα γεγονότα που σχολίαζε στις συνεντεύξεις που έδινε. Για τελευταία φορά ξεκαθάρισε το θέμα αυτό σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» (18 Μαΐου 1996): «Είμαι αναρχικός με την πραγματική έννοια του όρου και όχι του βιτρινοθραύστη. Έχω δικό μου κόμμα, του οποίου είμαι ιδρυτής, αρχηγός και μόνος οπαδός. Αν μπορούσα να βάλω μια βόμβα στα θεμέλια του παγκοσμίου συστήματος, θα το έκανα ευχαρίστως. Προσπαθώ να βάλλω εναντίον αυτού του συστήματος με το μόνο μέσον που διαθέτω: τη συνεχώς διαμορφούμενη λογική μου».


    Γρηγόρης Μπιθικώτσης :
    «Ο Άκης Πάνου ήταν ένας ολοκληρωμένος λαϊκός καλλιτέχνης. Έγραφε μόνος του τους στίχους και τη μουσική. Εγώ τον πήγα το 1967 στον Τάκη Λαμπρόπουλο, στην Columbia. Τραγούδησα το τραγούδι του "Ρολόι κομπολόι". Έγινε τεράστια επιτυχία και ύστερα είπα το "Θα κλείσω τα μάτια". Ξανά μεγάλη επιτυχία. Και από εκεί και ύστερα οι επιτυχίες του δεν σταμάτησαν. Σημάδεψε με την παρουσία του το αυθεντικό λαϊκό τραγούδι. Κρίμα που έφυγε τόσο νέος».


    Στέλιος Καζαντζίδης:
    «Ο Άκης Πάνου είναι πια ελεύθερος να ταξιδέψει σε άλλους κόσμους μακρινούς. Υπήρξε ένας πολύ μεγάλος λαϊκός δημιουργός. Είχε ταλέντο και γνώση. Συνδύαζε την τέχνη του στιχουργού, του συνθέτη και του ενορχηστρωτή. Το τραγούδι του "Η ζωή μου όλη" ήταν η ίδια μου η ζωή και η ζωή του Άκη». ''




    dijo
    19.10.2006, 04:01
    Ένα ακόμη άρθρο, σχετικό αυτή τη φορά με τη δίκη του Άκη Πάνου.


    SOKRATISKARAVIDAS
    19.10.2006, 13:12
    αντε να δουμε ποιον αλλον θα βρεις να παρουσιασεις.........
    Εχω την εντυπωση οτι αυτο που κανεις ειναι μια καμουφλαρισμενη διαφημηση στον θεο σου,Νταλαρα........μιας κι επιλεγεις παντα συνθετες που τους τραγουδησε!!!
    Και δε φτανει αυτο,εχεις βαλει και την εικονιτσα του(εικονισμα Αη-Νταλαρας.... )......βοηθεια μας.Η μηπως εισαι ο ιδιος ο ακατονομαστος και μας κατασκοπευεις.....
    αντε λοιπον να δουμε μετα απο Καλδαρα,Ξαρχακο,Λοιζο,Ακη Πανου τι αλλο Θα βρεις.......Ηθελα να`ξερα δε βαριεσαι να αντιγραφεις συνεχεια και να αναμασας πραγματα που ολοι γνωριζουν εδω και χρονια?Εσενα περιμεναμε να μαθουμε για ολους αυτους?Που ησουν τη δεκαετια του 80 χρυσο μου????
    Mesoxoritis
    19.10.2006, 13:41
    ΑΚΗΣ ΠΑΝΟΥ:
    «ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΩΤΟΝ» (SONORA-DAVID 101)

    Ο δίσκος αυτός ίσως είναι ο λιγότερος γνωστός απ' όσους έκανε ο Άκης Πάνου, ωστόσο περιέχει πολύ καλές στιγμές που αξίζει να επισημάνουμε. Κυκλοφόρησε το 1976 και περιέχει δώδεκα τραγούδια, οκτώ εκ των οποίων είναι του Πάνου και τέσσερα άλλων συνθετών που παρουσιάζονται σε δεύτερη εκτέλεση. Ο ίδιος ο Άκης Πάνου έχει επιμεληθεί την ενορχήστρωση, τη διεύθυνση ορχήστρας, αλλά και την παραγωγή του δίσκου, ενώ τα τραγούδια μοιράζονται οι Χρηστάκης, Μανόλης Τοπάλης και Θόδωρος Κάτσαρης.

    Η μεγάλη έκπληξη έχει να κάνει με το πασίγνωστο «Αχ βρε παλιομισοφόρια» του Μάνου Χατζιδάκι σε στίχους Αλέκου Σακελλάριου, που τραγούδησε ο Βασίλης Αυλωνίτης στην ταινία «Λατέρνα, φτώχεια και γαρύφαλλο» το 1957 και σχεδόν παράλληλα ηχογράφησε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Εδώ το ακούμε από τον Χρηστάκη με αλλαγμένη την εισαγωγή κι ελαφρά παραλλαγμένους τους στίχους σ' ένα-δυο σημεία, ωστόσο το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό.

    Από εκεί και πέρα, υπάρχουν τρεις μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες του Χρηστάκη σε δεύτερη εκτέλεση από τον ίδιο: «Να χαρείς τα μάτια σου καλέ», «Το πουλί» (η περίφημη «κανάρα») και «Παίζουν τα μπαγλαμαδάκια».

    Όσον αφορά τα τραγούδια του Άκη Πάνου, παρουσιάζουν μιαν ιδιομορφία σε σχέση με το ύφος που έχουμε συνηθίσει από αυτόν. Μουσικά κινούνται στο γνωστό επίπεδο με τις «δύσκολες» εισαγωγές όπου κυριαρχεί το μπουζούκι, όμως η διαφορά έγκειται στους στίχους. Εδώ, ο Πάνου φανερώνει τον «σκωπτικό» του χαρακτήρα γράφοντας τραγούδια που θα τολμούσαμε να χαρακτηρίσουμε χιουμοριστικά. Διαβάστε κάποια αποσπάσματα για του λόγου το αληθές:

    «Ήθελα γιατρέ μου ναρθείς να με κοιτάξεις
    ναρθείς να με κοιτάξεις απ' όλους πιο καλά
    εδώ και λίγες μέρες με πιάνει ένας βήχας
    με πιάνει το κεφάλι, με πιάνει και η κοιλιά»!

    Κι επίσης:

    «Δε σε αφήνω να τον πιάσεις και να μου τονε χαλάσεις
    θα τον παίζω μοναχός μου να περνάει ο καιρός μου»!

    Εν συνεχεία, θα σταθούμε στο «Κλε» που είναι ο προάγγελος για τα «Χαροκόπου 1942-1953 (Εφτά νομά)» και «Αδιόρθω-Αναρχί» που περιέχονται στο δίσκο «Θέλω να τα πω» με τον Γιώργο Νταλάρα (1982). Πρόκειται για το πρώτο «μισόλογο» τραγούδι του Άκη Πάνου, το οποίο είναι και το μοναδικό του δίσκου που μας θυμίζει το γνωστό ύφος του συνθέτη.

    Εξάλλου, το «εναρκτήριο» κομμάτι με τον τίτλο «Αν ήτανε κυρία» είναι ένα παλαιότερο τραγούδι του Πάνου που ερμήνευσε σε πρώτη εκτέλεση το 1970 ο Στράτος Διονυσίου.

    Κατά τα άλλα, ξεχωρίζει το «έξυπνο» εσώφυλλο του δίσκου με τους στίχους των τραγουδιών, δίπλα στους οποίους υπάρχει κι από ένα σκίτσο σχετικό με το καθένα.

    Τα τραγούδια του δίσκου

    1. Αν ήτανε κυρία (Χρηστάκης)
    2. Πού να βρεις Θανάση (Χρηστάκης)
    3. Ο γιατρός (Χρηστάκης και χορωδία)
    4. Ήτανε λέει (Μ. Τοπάλης)
    5. Αχ βρε παλιομισοφόρια (Χρηστάκης)
    (Μ. Χατζιδάκι-Αλ. Σακελλάριου)
    6. Μπουμ (Θ. Κάτσαρης)
    7. Να χαρείς τα μάτια σου καλέ (Χρηστάκης)
    (Σ. Ζαφειρίου-Ι. Γαβαλά)
    8. Ο παίχτης (Χρηστάκης)
    9. Κλε (Θ. Κάτσαρης)
    10. Το πουλί (Χρηστάκης)
    (Ζ. Ιακωβίδη-Μ. Γαβριηλίδη)
    11. Είδα στον ύπνο μου (Μ. Τοπάλης)
    12. Παίζουν τα μπαγλαμαδάκια (Χρηστάκης)
    (Γ. Ροβερτάκη)

    Πηγή: www.musiccorner.gr
    Mesoxoritis
    19.10.2006, 13:45
    ΑΚΗΣ ΠΑΝΟΥ:
    «ΣΕΙΣΜΟΣ» (CBS 83404)

    Από τους λιγότερο γνωστούς δίσκους του σπουδαίου δημιουργού, ο οποίος όμως περιλαμβάνει πολύ καλά λαϊκά τραγούδια ερμηνευμένα από τον Μιχάλη Μενιδιάτη (Μιχάλης Καλογράνης το πραγματικό του όνομα). Κυκλοφόρησε το 1978 και ήταν η τελευταία ολοκληρωμένη δουλειά του συνθέτη στη δεκαετία του '70, καθώς και η τελευταία του συνεργασία με τον τραγουδιστή που είχε αφετηρία τη δεκαετία του '60 με σημαντικές επιτυχίες («Είδα τα μάτια σου κλαμένα», «Παράνομη αγάπη», «Στο σπίτι μας που μπήκανε» κ.α.).

    Ο δίσκος αυτός δε διαφέρει ιδιαίτερα ως προς το ύφος σε σχέση με τους προηγούμενους του Πάνου. «Περίεργες» εισαγωγές, λόγια που μιλούν για τα κακώς κείμενα της κοινωνίας και για την ανθρώπινη ματαιοδοξία, αλλά και για τον έρωτα με κάπως σκωπτική διάθεση σε ορισμένα σημεία. Για παράδειγμα, διαβάστε ένα απόσπασμα:

    «Γιατί δε βγαίνεις ντεκλαρέ
    δε σε γουστάρω πες μου ρε
    Γιατί μου βγαίνεις δίχως φλας
    πώς με μετράς και πού το πας».

    Ίσως το πιο γνωστό τραγούδι του δίσκου να είναι το «Μολόγα τα», το οποίο αναφέρεται στα ιπποδρομιακά στοιχήματα («Μολόγα τα, μολόγα τα, τα φράγκα μοιρολόγα τα») και συχνά - πυκνά ακούγεται σήμερα σε «ειδικά» νυχτερινά κέντρα. Πάντως, γενικότερα πρόκειται για μια πολύ καλή δουλειά που αξίζει να την ακούσετε, αρκεί να έχετε πικάπ γιατί υπάρχει μόνο σε βινύλιο. Προσέξτε ιδιαίτερα τα «Σεισμός», «Κοινή αγορά» και «Πόσα πρέπει», χωρίς να υστερούν τα υπόλοιπα.

    Στο εσώφυλλο του δίσκου υπάρχουν οι στίχοι των τραγουδιών, με φόντο τους Άκη Πάνου και Μιχάλη Μενιδιάτη εν ώρα δουλειάς. Δεσπόζουν τα μπουζούκια των Κώστα Παπαδόπουλου και Θανάση Πολυκανδριώτη, σαντούρι παίζει ο Τάκης Σούκας και δεύτερες φωνές κάνουν ο Γιάννης Πάριος και η Λίτσα Διαμάντη! Η ενορχήστρωση έγινε από τον συνθέτη και τον Μπάμπη Μαλλίδη, ενώ τη διεύθυνση της ορχήστρας επιμελήθηκε ο ίδιος ο Πάνου. Η ηχογράφηση έγινε στα στούντιο της «Κολούμπια» από τον Τάκη Φιλιππίδη, με βοηθούς τον Μίμη Καννή (γνωστός από τη συμμετοχή του στις εκπομπές του Γιώργου Μητσικώστα) και τον Γιώργο Τζάννες.

    Τα τραγούδια του δίσκου
    1. Σεισμός
    2. Το λάθος έχει γίνει
    3. Δάκρυ
    4. Αμαρτωλός είμαι κι εγώ
    5. Δυο γυναίκες αγαπώ
    6. Πόσα πρέπει
    7. Κοινή αγορά
    8. Επίορκος προδότης
    9. Είμαι από χωριό
    10. Ήμαρτον Κύριε
    11. Μολόγα τα
    12. Γιατί μου βγαίνεις δίχως φλας
    13. Βασιλά - Μασιλά (ορχηστρικό)

    Πηγή: www.musiccorner.gr

    Στα Τρίκαλα στα δυο στενά...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Mesoxoritis στις 19-10-2006 13:48 ]


    Mesoxoritis
    21.10.2006, 01:07
    Συνολικά, η δισκογραφία του Άκη Πάνου (κατά χρονολογική σειρά).

    ΡΟΛΟΪ ΚΟΜΠΟΛΟΪ | 1969 | HMV | 856278 | CSDG35 | | LP & CD |

    ΤΟΝ ΑΓΑΠΩ ΤΟΝ ΑΓΑΠΩ | 1969 | COLUMBIA. | . | SCXG 54 | | LP |

    ΣΤΡΑΤΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ/4 | 1972 | COLUMBIA. | 480999 | SCXG 89 | | LP & CD |

    ΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΡΕΑΛΙΣΤΑΙ | 1973 | MINOS | 480095 | 189 | | LP & CD |

    ΑΛΗΘΕΙΕΣ | 1974 | MINOS | 480708 | 206 | | LP & CD |

    Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΟΛΗ | 1974 | MINOS | 203 | 203 | | LP & CD |

    Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΑΚΗ ΠΑΝΟΥ | 1975 | COLUMBIA. | 480176 | 70157 | | LP & CD |

    ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΒΙΟΠΑΛΗΣ | 1975 | ZODIAC | 88048 | 88048 | | LP & CD |

    ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΩΤΟΝ | 1976 | DAVID | . | 101 | | LP & CD |

    ΠΑΡΩΝ | 1977/05 | COLUMBIA. | . | 70824 | | LP |

    GREAT GREEK COMPOSERS: AKIS PANOY | 1978 | COLUMBIA. | . | 70876 | instrumental | LP |

    ΠΑΡΩΝ ή Ο ΤΡΕΛΛΟΣ | 1978 | COLUMBIA. | 480008 | 70824 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΣΕΙΣΜΟΣ | 1978 | CBS | . | 83404 | | LP |

    ΑΣΕ ΜΕ ΖΩΗ | 1979 | OLYMPIC | 1196 | 1145 | | LP & CD |

    ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ | 1979 | CBS | . | 84050 | | LP |

    ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ | 1980 | ΦΑΛΗΡΕΑ | . | ΑΦ 11 | | LP |

    ΘΕΛΩ ΝΑ ΤΑ ΠΩ | 1982 | MINOS | 483831 | 433 | | LP & CD | G

    ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΧΑΡΑ | 1982 | CBS | . | 85620 | | LP |

    ΑΚΗΣ ΠΑΝΟΥ: ΑΠΑΝΤΑ 1, 1957 - 1967 | 1984 | HMV | 834458 | 170013 | | LP & CD |

    ΑΚΗΣ ΠΑΝΟΥ: ΑΠΑΝΤΑ 2, 1967 | 1984 | HMV | 834459 | 170014 | | LP & CD |

    ΑΚΗΣ ΠΑΝΟΥ: ΑΠΑΝΤΑ 3, 1967 - 1968 | 1984 | HMV | 834460 | 170015 | | LP & CD |

    Ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΑΚΗ ΠΑΝΟΥ | 1984 | COLUMBIA. | 480176 | 170063 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΠΡΩΤΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑ | 1984/04 | HMV | 480819 | 170025 | | LP & CD |

    Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΥΡΕΤΟΣ | 1985 | POLYPHONE | 6027 | 201 | | LP & CD |

    ΑΡΓΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ | 1986 | COLUMBIA. | 480786 | 170118 | | LP & CD |

    ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ | 1989 | ΣΕΙΡΙΟΣ | 89010 | 89010 | live recording | LP & CD |

    ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ | 1993 | EMI | 478938 | 478938 | συλλογή | 3LPs & 2CDs |

    ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥΣ / 7 | 1995 | MERCURY | 528844 | . | συλλογή | CD |

    ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ ΤΩΝ 45 ΣΤΡΟΦΩΝ | 1995/09 | HMV | 834745 | 834745 | συλλογή | 2LPs & 2CDs |

    CASINO | 1997/02 | FONTANA | 534523 | . | | CD |

    ΛΑΪΚΟ ΞΕΦΑΝΤΩΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟ | 2000/09 | LEGEND | 5049 | . | live recording | 2CDs |

    ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΟΥ | 2001/11 | EMI | 537272 | . | συλλογή | CD |

    ΠΑΡΩΝ | 2002/03 | EMI | 538746 | . | επανέκδοση | CD |

    ΓΛΕΝΤΖΕΔΙΚΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΑΚΗ | 2002/04 | LEGEND | 5116 | . | επανέκδοση | CD |

    ΔΥΟ ΑΛΗΘΕΙΕΣ | 2002/11 | MBI | 10939 | . | | CD |

    ΤΑ ΤΡΑΙΝΑ ΠΟΥ ΦΥΓΑΝ | 2002/12 | VM | 1009 | . | | CD |

    ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ | 2003/12 | MBI | 10977 | . | | CD |

    ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ | 2005/12 | LEGEND | 8900 | . | live recording | 2CDs & DVD |

    ΟΤΑΝ ΣΗΜΑΝΕΙ Η ΩΡΑ | 2006/01 | LEGEND | 5393 | . | συλλογή | CD |

    ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΟΣΟ Σ' ΑΓΑΠΩ | 2006/05 | EMI | 362373 | . | live recording | 2CDs |

    ΤΟ ΠΟΥΛΙ / ΟΛΕΣ ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ | 2006/05 | LEGEND | 5417 | . | επανέκδοση | CD |




    pkamno
    06.03.2007, 03:43
    Αξιος τιποτα αλλο παρα το τραγικο του τελος!!!!Μαγκας βαρυς μεχρι τον θανατο του!!!!!!!!!!!!!!
    tago
    06.03.2007, 08:46
    Πλάκα πλάκα, τα μισά λαϊκά τραγούδια που ξέρω, τα έχει γράψει αυτός.
    pokopik
    06.03.2007, 16:44
    ΟΙ μουσικες του υπεροχες με γλυκοπικρες πινελιες!
    Σαν στιχουργος χαρισματικοτατος και θεματολογικα πρωτοτυπος κι ευρυματικοτατος!!
    roubas
    06.03.2007, 22:14
    Ενας απο τους ανθρωπους που η ιστορια θα τον γραψει με μεγαλα κεφαλαια γραματα!
    Απο τους ανθρωπους που δεν πεθαινουν και θα γινουν για μας τους νεους ενα αποθημενο οτι δεν τους γνωρισαμε...