ελληνική μουσική
    657 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Blues και Φυσαρμόνικα (Μέρος Α)

    Οι μουσικοί άλλων οργάνων ίσως να μην έχουν γνώση ότι αν παίζουν ένα κομμάτι σε κλειδί του C, ο μουσικός φυσαρμόνικας θα πρέπει να παίζει σε F Blues!

    Blues και Φυσαρμόνικα (Μέρος Α)

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 14 Νοέ 2011

    Η κλίμακα Blues

    Οι μουσικοί άλλων οργάνων, πνευστών και εγχόρδων, ίσως να μην έχουν γνώση - και στην ουσία δεν τους χρειάζεται να ξέρουν - ότι αν παίζουν ένα κομμάτι Blues, Boogie-Boogie, Rock σε κλειδί του C, ο μουσικός φυσαρμόνικας θα πρέπει να παίζει σε F Blues.   Φυσικά και θα μπορούσε η φυσαρμόνικα να συνοδεύσει τη μελωδία Blues στο ίδιο κλειδί με την υπόλοιπη ορχήστρα, όμως δεν θα ακουγόταν ο γνωστός Bluesy Sound.

    Γιατί το Cross Harp μιας C ματζόρε είναι το G;
    Ο Κύκλος των Τετάρτων & Πέμπτων=Circle of Fourths & Fifths

    Blues και Φυσαρμόνικα (Μέρος Α)

    Η κλίμακα G Blues είναι: G, Bb, C, Db, D, F

    Έτσι για να παίξεις την κλίμακα G Blues πρέπει στην οπή 3draw = Β  με bending η Β να γίνει Bb. Στην δε οπή 4draw =D πρέπει με bending  η D να γίνει Db.  Αυτό το ‘στράβωμα = Bending’ της  ροής του αέρα ρουφήγματος  με τεχνική του λάρυγγά της γλώσσας και της στοματικής κοιλότητας είναι που δίνει τον χαρακτηριστικό ήχο των μελωδιών Blues.(Bluesy Sound)

    Βλέπε το μάθημα: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955§ionID=4

    Το 90% των Δυτικών λαών παίζουν σε Cross Harp (τονίζουν περισσότερο τις νότες ρουφήγματος) ενώ το 90% των Ανατολικών λαών παίζουν σε straight harp (τονίζουν περισσότερο τις νότες φυσήματος).

    Τα περισσότερα τραγούδια Blues - σύμφωνα με πληροφορίες από το διαδίκτυο - παίζονται στο κλειδί του Ε Blues, άρα απαιτείται φυσαρμόνικα Α (αφού το cross harp=2nd position της A είναι το Ε).

    Marine Band Crossover Harmonica, Hohner: Είναι φυσαρμόνικα ποιοτική και επαγγελματική για αυτούς που παίζουν modern Blues, Rock, Jazz, Soul or Funk, αφού τα bending, overblows και overdraws γίνονται με ευκολία σε σχέση με τις κοινές διατονικές. Αυτό βοηθά βασικά τους αρχάριους στα Blues. Αντί για πριτσίνια που έχουν όλες οι Marine Band, οι crossover φυσαρμόνικες έχουν  βίδες στα εξωτερικά καπάκια, άρα είναι εύκολη η συντήρηση τους. Είναι εξαιρετικά αεροστεγείς, με ισχυρό ήχο, χωρίς μικροφωνική συσκευή. Κυκλοφορεί σ’ όλα τα κλειδιά.

    Overbends = Overblows and Overdraws

    Blues και Φυσαρμόνικα (Μέρος Α)

    Επειδή έχω πάρει αρκετά e-mail που αφορούν το bending-overdraw–overblow και ερωτήματα όπως "Γιατί στα 5 draw & 7 draw δεν γίνεται bending;", δίνω μια λεπτομερέστερη εξήγηση:

    Το Overbend σε μια οπή είναι ένας τύπος bending, όπου ο τόνος που προκύπτει είναι ΥΨΗΛΟΤΕΡΟΣ απ’ ότι η φυσική νότα και των δύο γλωσσιδίων της οπής, σε αντίθεση με το απλό bending που χαμηλώνει τον τόνο των Draw γλωσσιδίων.

    Αυτό συμβαίνει διότι η τεχνική overbend στην πραγματικότητα στραγγαλίζει το γλωσσίδιο που κανονικά θα έπρεπε να ηχεί και προξενεί το άλλο γλωσσίδιο της οπής να ηχήσει και όπως είπαμε δεν έχει να κάνει με το πόσο δυνατά φυσάς ή ρουφάς αλλά τεχνικής στόματος, γλώσσας  και λάρυγγα.

    Οποιαδήποτε κλειδιού φυσαρμόνικα που βγάζεις από το κουτί δεν σημαίνει ότι είναι και κατάλληλη για overbends. Όλα εξαρτώνται από το αν είναι σωστό το κενό διάστημα  μεταξύ  γλωσσιδίου και χτενιού της φυσαρμόνικας που πρέπει να είναι το ελάχιστο δυνατό. Μη σωστό διάστημα κάνει το overbend αν όχι ακατόρθωτο, πολύ δύσκολο.

     

    Bends

    1.      Γνωρίζοντας λοιπόν ότι το bending γίνεται στο γλωσσίδιο με τον  υψηλότερο τόνο σ’ έναν θάλαμο (οπή) και ότι ο τόνος αυτός  υποβιβάζεται (ύφεση) σε τόνο  ακριβώς πάνω από το γλωσσίδιο με τον χαμηλότερο τόνο στον ίδιο θάλαμο. Έτσι σε μια φυσαρμόνικα στο κλειδί C, το 1draw  είναι το D άρα το 1draw  bend είναι το C#/Db.

    2.      Με τον ίδιο τρόπο λειτουργούν όλα τα bends είτε είναι draw είτε είναι blow άσχετα με το πόσο διάστημα (ημιτόνιο, τόνο ή τριημιτόνιο) απέχουν μεταξύ τους τα δύο γλωσσίδια. Έτσι για τα γλωσσίδια στην οπή 2 - το 2draw=G και το 2Blow=E που απέχουν μεταξύ τους διάστημα κατά ένα τριημιτόνιο,  το 2draw bend θα είναι είτε Gb/F# (ένα ημιτόνιο ) ή το F (ένας τόνος)

    3.      Στα μόνα γλωσσίδια που δεν μπορεί να γίνει bend είναι τα 5Draw και 7 Blow κι αυτό διότι τα γλωσσίδια στην μεν οπή 5 τα 5 Blow = E και το 5 Draw=F  και στην δε οπή 7 τα 7Blow= C  και 7Draw=B απέχουν ακριβώς ένα  ημιτόνιο μεταξύ τους. Βέβαια εδώ κάνουμε το λεγόμενο ψεύδο-bending δηλαδή κάτι λιγότερο από 1 ημιτόνιο.

     

    Overblows

    Δείτε στη φωτογραφία πως με το bending & overbending έχουμε πλήρη χρωματική κλίμακα και στις 3 οκτάβες της διατονικής:

    Βλέπουμε ότι οι νότες που λείπουν ,όταν κοιτάξουμε σε μια φυσαρμόνικα τονικότητας C , και μπορούν να παραχθούν με overblows and overdraws είναι οι:

    • Eb στην πρώτη οκτάβα
    • Eb , F# , Bb στη δεύτερη οκτάβα
    • C# , Ab στην Τρίτη οκτάβα
    1. Τα Overblows επιτυγχάνονται διαφορετικά απ’ ότι τα blow bends. Με το blow bend δονούνται ταυτόχρονα και τα δύο γλωσσίδια του θαλάμου της οπής ενώ όταν κάνεις overblow ηχεί μόνο το γλωσσίδιο Draw ενώ το γλωσσίδιο Blow στραγγαλίζεται (σταματά να ηχεί). Το overblow είναι δύσκολη τεχνική και απαιτεί πολλές ώρες εξάσκηση γι αυτό μην αποθαρρυνθείς αν στην αρχή δεν μπορείς να το πετύχεις. Πολλοί  παίχτες βρίσκουν για ξεκίνημα του overblow ευκολότερη την οπή 6 (το Α γίνεται Bb).
    2. Μετά  δοκίμασε την ίδια τεχνική στις οπές 1,4,5,6 όπου αντίστοιχα παίρνεις Eb , Eb , F# , Bb και μαζί λοιπόν με τα κοινά bends , Blowbends και drawbends παίρνεις όλες τους 12 τόνους (δηλαδή την πλήρη χρωματική κλίμακα) για τις τρεις οκτάβες της διατονικής φυσαρμόνικας.
    3. Σύμφωνα με τη γνώμη γνωστών παιχτών με τις φυσαρμόνικες Hohner, Marine Band and Special 20 το overbending είναι εξαιρετικά εύκολο.
    4. Επειδή το overblow απαιτεί τη λειτουργία και των δύο γλωσσιδίων του θαλάμου της οπής, δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί σε διατονικές φυσαρμόνικες με βαλβίδες σ’ όλες τις οπές, σε χρωματικές φυσαρμόνικες καθώς και στην XB-40 Hohner που έχει χωριστούς θαλάμους.

    Overdraws

    Στην Τρίτη οκτάβα της διατονικής (οπές 7 έως 10) αφού οι νότες draw είναι χαμηλότερου τόνου απ’ ότι οι νότες Blow (δηλαδή το αντίθετο απ’ ότι συμβαίνει στις δύο πρώτες οκτάβες) το bending γίνεται στα υψηλότερου τόνου γλωσσίδια δηλαδή τα blow.Εδώ ο σωστός εργοστασιακός συντονισμός των γλωσσιδίων είναι κρίσιμος διότι τα γλωσσίδια αυτά είναι πολύ κοντά σε μήκος και το overdraw είναι δύσκολο διότι τα μικρού μήκους γλωσσίδια draw είναι δύσκολο να στραγγαλιστούν.

    1.      Ξεκίνα από το 7 draw =B κάνοντας Overdraw διεγείρεις το 7Βlow=C άρα παίρνεις πλήρη τόνο δηλαδή C#.

    2.      Ομοίως από το 8 Draw = D διεγείρεται το 8 Blow=E και γίνεται F δεν είναι όμως απαραίτητο γιατί το F υπάρχει ήδη στο 9 Draw.Δηλαδή δεν παράγεις κάποια καινούρια νότα.

    3.      Τα Overdraws στις οπές 9 και 10 δίνουν αντίστοιχα G# και C#

    4.      Επομένως με τα bends και overdraws παίζεις όλους τους 12 τόνους στην Τρίτη οκτάβα της διατονικής.

    5.      Για εύκολο overdraw χρησιμοποίησε φυσαρμόνικες χαμηλών κλειδιών πχ LowG και  LowF

    Η ικανότητα bend, overblow, overdraw και με πολύ πρακτική εξάσκηση συνοδεία vibrato, δίνει στον παίχτη περισσότερες δυνατότητες του φημισμένου Bluesy ήχου.

     

    ΚΛΙΜΑΚΑ Blues

    Η πεντατονική κλίμακα , όπως το λέει και η λέξη είναι κλίμακα με 5 νότες/οκτάβα σε αντίθεση με την επτατονική κλίμακα με τις γνωστές  μας 7 νότες /οκτάβα όπως η ματζόρε και η μινόρε.

    Οι πεντατονικές κλίμακες συναντώνται σ’ όλον τον κόσμο κυρίως στην Αμερικάνικη μουσική (Κυρίως στη μουσική Jazz,Blues,country..) αλλά και την αρχαία ελληνική μουσική αλλά και τη σύγχρονη πατροπαράδοτη ελληνική μουσική από Ηπειρο και βορειοδυτική Ελλάδα.

    Η κλίμακα Blues δεν είναι τίποτε άλλο παρά η μινόρε πεντατονική κλίμακα που της προστέθηκε μια νότα ακόμα που ονομάστηκε ‘Blue note” και έτσι έγινε εξατονική

    H μινόρε πεντατονική κλίμακα σχηματίζεται από τα διαστήματα:

     

    Rb3 – 4 – 5 – b7 δηλαδή στο κλειδί του C θα είναι: CEbFG -Bb

     

    Ετσι στο κλειδί του C η εξατονική κλίμακα Blues είναι:C- Eb - F- Gb G- Bb

    Blues και Φυσαρμόνικα (Μέρος Α)

    - 1ον ηχητικό κλίμακαs G Blues: Ανεβαίνοντας και κατεβαίνοντας την κλίμακα , στην 1η  και 2η οκτάβα της διατονικής C φυσαρμόνικας:

    PLAY

    - 2ο ηχητικό κλίμακαs G Blues: Κλίμακα G Blues της διατονικής C φυσαρμόνικας με συνοδεία ρυθμού Blues:

    PLAY


    Blues LICK ή Blues RIFF

    Είναι ένα μουσικό σχεδιάγραμμα (κάτι αντίστοιχο με τις  ελληνικές εισαγωγές τραγουδιών ή διάφορα μουσικά τσαλίμια) το οποίο είτε είναι έτοιμο είτε το αυτοσχεδιάζουμε και αποτελεί ‘‘απάντηση’’ στην ‘‘ερώτηση’’ του τραγουδιστή.

    Παράδειγμα ‘‘απάντησης’’ στην ‘‘ερώτηση’’ του τραγουδιστή

    PLAY

    Διαβάστε τη συνέχεια εδώ


    Tags
    Μουσικά Είδη:BluesFunkJazzRockSoulελληνική μουσικήΜουσικά Όργανα:φυσαρμόνικαΜουσική Εκπαίδευση:κλίμακεςμάθημα φυσαρμόνικας



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #23689   /   14.11.2011, 14:32   /   Αναφορά
    Εύγε!
    #23690   /   14.11.2011, 18:49   /   Αναφορά
    Συγχαριτήρια...!και πόσο ωραίο οργανο η φυσαρμόνικα...!
    #23730   /   26.11.2011, 21:34   /   Αναφορά
    Αν και δεν έχω ασχοληθεί ποτέ με φυσαρμόνικα, μου φάνηκε λίγο γνωστό αυτό που λες στο ξεκίνημα:



    "Οι μουσικοί άλλων οργάνων ίσως να μην έχουν γνώση ότι αν παίζουν ένα κομμάτι σε κλειδί του C, ο μουσικός φυσαρμόνικας θα πρέπει να παίζει σε F Blues!" (εννοώντας G με βάση το υπόλοιπο άρθρο, μάλλον έγινε τυπογραφικό λάθος)



    Γιατί πάντα μου φαινόταν ότι η D blues στην κιθάρα φτιάχνεται αν "πετσοκόψεις" την A minor και μετά προσθέσεις τις μπλε νότες σε αυτό που πήρες; (το οποίο "αυτό" είναι πεντατονική αλλά δεν ξέρω αν είναι A ή D πεντατονική)
    #23731   /   26.11.2011, 22:31
    Έχεις δίκιο είναι τυπογραφικό λάθος. Το ίδιο κείμενο στην 'βιτρίνα' του άρθρου και στην εισαγωγή διορθώθηκε από τον administrator όπως του ζήτησα αμέσως με τη δημοσίευση , αλλά δεν διόρθωσε το ίδιο κείμενο στο κυρίως θέμα.



    Μπράβο για την παρατηρητικότητα.



    Όσον αφορά το άλλο θέμα λύσε τις απορίες σου πρακτικά για την κιθάρα ΕΔΩ και μάλιστα για οποιαδήποτε κλίμακα (scalerate)



    http://www.scalerator.com/cgi-bin/sdispatch.py?optionsDisp=none&selLeft=0&menuTab=instructions&root=D&pattern=blues&tuning=EADGBE&size=30



    Στέφανος


    Administrator
    #23736   /   27.11.2011, 12:13
    Γράψτε μου σε ποιά σημεία να μπει F kαι θα διορθωθεί.

    #23737   /   27.11.2011, 17:15
    Γιώργο είναι το ίδιο κείμενο στο οποίο ήδη έκανες τη διόρθωση ,στην αρχή του άρθρου, που είναι ακριβώς κάτω από την φωτογραφία της φυσαρμόνικας.

    Το ''.....G Blues '' να γίνει ''....F Blues''



    Στέφανος

    Administrator
    #23741   /   28.11.2011, 02:38
    Διορθώθηκε Στέφανε. Μήπως θελει διορθωση και λιγο παρακατω;

    #23743   /   28.11.2011, 12:24
    Γιώργο ευχαριστώ



    Δεν απαιτείται άλλη διόρθωση



    Στέφανος

    #23738   /   27.11.2011, 18:56   /   Αναφορά
    ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ,δε περίμενα στην Ελλάδα ότι υπάρχει τέτοια υποστήριξη για την φυσαρμόνικα.Μπράβο!!!Παίζω blues φυσαρμόνικα πολλά χρόνια με delta και rag κιθαρίστες,οχι και τόσο συνηθισμένο στα ελληνικά αυτιά.Επειδή κάνω προσπάθειες πάντα να βελτιώσω τον ήχο μου,προχώρησα σε μια μεγάλη παραγγελία από συγκεκριμένους τύπους φυσαρμόνικας ,για να "πετύχω" τον παίξιμο που θέλω ,με δυνατότητες για overblows kai overdraws.Μέχρι τώρα μιλούσα με Αμερικάνους (μέσω διαδικτύου) και θα προτιμούσα να μοιραστώ τους προβληματισμούς μου με σας.Εχω παραγγείλει τις C.A. SEYDEL SÖHNE SOLIST PRO, HOHNER SPECIAL 20 CLASSIC, HOHNER BIG RIVER HARP, Hohner Blues Bender, Hohner The Old Standby Harmonica σε διάφορα κλειδιά,ως επί των πλείστων Α.Θα ήθελα μια άποψη για τις αγορες ή αλλες προτάσεις.Σας Ευχαριστώ (που υπάρχετε!!!)...ΥΣ:την SEYDEL μου την πρότειναν στην θέση της CROSSOVER σαν πιο οικονομική αλλά με τις ίδιες δυνατότητες...αναμένω συμβουλές....Κωνσταντίνος
    #23739   /   27.11.2011, 19:29
    Φίλε



    Δείτε το άρθρο ΕΔΩ: ''Τι φυσαρμόνικα να αγοράσω??''.

    Αναλύω σχεδόν όλες τις κοινές και τις με ειδικά προσόντα διατονικές που κυκλοφορούν στην αγορά

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=25831&gotolast=1





    Στέφανος

    #23740   /   27.11.2011, 20:03   /   Αναφορά
    Σ'ευχαριστώ φίλε μου ,θα τα μελετήσω και θα σχολιάσω ανάλογα...
    #24032   /   13.01.2012, 11:00   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ πολλύ για το άρθρο αυτό

    Θα σας παρακαλούσα , αν έχετε το χρόνο, να μας δίνατε μερικά παραδείγματα για τα draw-overdraw...



    Giovan23
    #24035   /   13.01.2012, 11:27
    Γεια σας

    Το άρθρο αυτό αποτελεί το 1ο μέρος. Θα ακολουθήσει και 2ο μέρος (το έχω ήδη αποστείλει προς δημοσίευση) και περιλαμβάνει αυτά που ζητάς αλλά και πάρα πολλά άλλα ηχητικά για blues.

    #24265   /   15.02.2012, 16:49
    Stefanos



    Θα παρακαλούσα να μου συστήσετε μερικά videos απ' όπου θα μπορούσα να ξεκινούσα blues;



    Ευχαριστώ

    #24266   /   15.02.2012, 16:58
    Γράψε στο YouTube τη φράση ‘’ christelle harmonica blues ‘’ και διάλεξε αυτά που θα σου αρέσουν





    Επίσης δες τους πρωτοπόρους των Blues όπως:



    http://www.youtube.com/watch?v=Zj293l5w2MU&feature=results_video&playnext=1&list=PL0C1D28F26BA97789



    http://www.youtube.com/watch?v=ePLp2tNLoEc&feature=related



    http://www.youtube.com/watch?v=xs1D1ljsko8&feature=related



    περίμενε το προς δημοσίευση άρθρο μου '' Blues και Φυσαρμόνικα 2ον μέρος '' όπου υπάρχουν δεκάδες ηχητικά....


    #24267   /   15.02.2012, 19:58
    Ευχαριστώ πάρα πολλύ



    Τελικα η christelle πρέπει να είναι η καλύτερη φυσαρμονίστρια στον κόσμο.

    και πάλι ευχαριστώ

    #24268   /   15.02.2012, 20:18
    Προτείνω να ακούσεις και να προσπαθήσεις να μιμηθείς το παίξιμο της στα:



    Hallelujah

    Eternal Flame

    Moon River

    Summertme

    Yesterday

    #24273   /   17.02.2012, 20:04
    Πραγματικά καταπληκτικό παίξιμο σ' αυτά τα κομμάτια και σου εμπνέει να συνεχίσεις την εκμάθηση του καταπληκτικού αυτού οργάνου

    #24288   /   21.02.2012, 17:09   /   Αναφορά
    Θα μπορούσατε να μας δώσετε μια καλλύτερη ερμηνεία για τα Licks & Riffs



    Ευχαριστώ
    #24289   /   21.02.2012, 17:23
    Αναφέρθηκα για τα Licks / Riffs στο :



    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3052§ionID=4



    Μια άλλη ερμηνεία είναι:



    Τα riffs αναφέρονται στον ρυθμό δηλαδή είναι ένα ενορχηστρωμένο χαρακτηριστικό που επαναλαμβάνεται σε ένα τραγούδι.



    Το lick είναι το ‘’ γέμισμα’’ σ’ ένα τραγούδι , μια ‘’μπασαδούρα’’ στην κιθάρα , ένα σύντομο σόλο – στα ελληνικά τραγούδια η εισαγωγή


    #24397   /   08.03.2012, 19:00   /   Αναφορά
    Ευγε ειναι αυτο ακριβως που εψαχνα...

    Μπραβο Κ. Στέφανε
    #24398   /   08.03.2012, 19:24
    Ευχαριστώ

    Το μέρος 2ον των Blues που έχει ήδη αποσταλεί και θα δημοσιευτεί εν καιρώ, θα βρεις πληθώρα ηχητικών παραδειγμάτων και 12-μετρα licks για τα blues.Οπότε ρίχνε καμιά ματιά στα ''Μαθήματα Μουσικής''....


    #24870   /   13.07.2012, 13:53   /   Αναφορά

    Οverbends. Γεια σου Στεφανε.Ολα σωστα τα λες εκτος απο κανα δυο σημεια που χρειαζονται διορθωση.Για παραδειγμα λες "άρχισε την πρακτική εξάσκηση overblowing στο 8 Blow=Ε (από E στο Eb )".Μα αυτο ειναι blow bend και οχι overblow γιατι οπως πολυ σωστα αναφερεις σε αλλο σημειο "Το Overbend σε μια οπή είναι ένας τύπος bending, όπου ο τόνος που προκύπτει είναι ΥΨΗΛΟΤΕΡΟΣ απ’ ότι η φυσική νότα και των δύο γλωσσιδίων της οπής"


    Επισης σε αλλο σημειο αναφερεις "Στην Valved MR -350 Suzuki που την έχω αγοράσει (43 Ευρώ) το Overblowing είναι πανεύκολο στις οπές 1, 2, 3, 4.".Στις  Valved φυσαρμονικες δεν γινεται Overbend σε καμμια οπη, αλλα μπορουμε να κανουμε bend και στα 20 reeds οπως και στην XB-40.Αυτες οι 2 φυσαρμονικες ( Valved &  XB-40) κατασκευαστηκαν γι'αυτους που τους ειναι πολυ δυσκολο να παιξουν τα overbends

    #24871   /   13.07.2012, 14:36

    Είναι θέμα μετάφρασης των όρων Overblow,over-draw,draw-bend,blow-bend  (Overbends = Over-blows and Over-draws ) και πράγματι θέλει μερικές διορθώσεις ,που αν κάποτε μπορέσω να έχω την άδεια editing θα το κάνω.


    Βέβαια  τα δίνω σε παραστατικό διάγραμμα εδώ ώστε να διευκρινιστεί παραστατικά η διαφορά των όρων αυτών:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3052&sectionID=2


    Ομοίως για την Valved MR -350 Suzuki


    Ότι πράγματι έχει τη δυνατότητα bending και στις blow και στις draw οπές. Βέβαια δεν μου άρεσε ο ήχος της και σχεδόν δεν τη χρησιμοποίησα.


    Ευχαριστώ για το σχόλιο και θα προσπαθήσω σε σχόλιο να κάνω τη διόρθωση


     


    #24874   /   13.07.2012, 18:03

    Πραγματικά στις  Valved διατονικές φυσαρμόνικες και στην Hohner XB-40 αλλά και στο σύνολο των ακριβών χρωματικών φυσαρμόνικων (που είναι valved ή καλύτερα να λέμε με windsavers αντί για valves) δεν μπορεί να γίνει Overbend σε καμιά οπή, αλλά γίνεται πιο εύκολα  bending και στα 20 γλωσσίδια.


    Όμως η διατονική φυσαρμόνικα Suzuki MR 350 valved έχει valves μόνο στα γλωσσίδια 1,2,3,4,5,6 draw  και μόνο στα γλωσσίδια 7,8,9,10 blow.


    Η βαλβίδα σ’ ένα γλωσσίδιο blow- ενώ ρουφάς το γλωσσίδιο της ίδιας οπής – ενεργεί σαν να ‘‘ακινητοποιείς’’ το γλωσσίδιο blow και το αντίστροφο δηλαδή η βαλβίδα σ’ ένα γλωσσίδιο draw- ενώ φυσάς- το γλωσσίδιο της ίδιας οπής -ενεργεί σαν να ‘‘ακινητοποιείς’’ το γλωσσίδιο draw.


    TIP εξάσκησης Overblow


    Κάτι που θα σε βοηθήσει να εξασκηθείς στο overblowing είναι αν έχεις δύο φυσαρμόνικες με ένα ή περισσότερα χαλασμένα γλωσσίδια και δεν τις χρησιμοποιείς .


    Στην μία να ταπώσεις με ταινία τα γλωσσίδια draw και στην άλλη τα γλωσσίδια blow. Με αυτές μπορείς να εξασκηθείς σ’ όλα τα overblows.


    a) Χρησιμοποίησε τη φυσαρμόνικα με ταπωμένα τα γλωσσίδια draw και κάνε bending (φύσα λοξά ) μέχρι να ‘’πνίξεις’’ τον ήχο του γλωσσιδίου blow.


    b) Και μετά χρησιμοποίησε την άλλη φυσαρμόνικα με ταπωμένα τα γλωσσίδια blow και κάνε bending (φύσα λοξά ) μέχρι να ξεκινήσει ο ήχος του γλωσσιδίου draw.


    Θα διαπιστώσεις ότι είναι πολύ εύκολο , αν τώρα ξαναπάς σε μια κανονική φυσαρμόνικα θα ξανά-διαπιστώσεις τη δυσκολία γι’ αυτό χρειάζεται πολύ μεγάλη εξάσκηση.


    Όταν λοιπόν λέω ότι είναι πιο εύκολο το overblow να επιτυγχάνεται με τη διατονική φυσαρμόνικα Suzuki MR 350 valved εννοώ τον ανωτέρω τρόπο.


    Βέβαια όπως είπα στην προηγούμενη απάντηση μου (έχω αγοράσει και την MR 350 αλλά και την XB-40 -90 ευρώ  που έχει πράγματι μεγαλύτερη ηχητικότητα ) και η γνώμη μου είναι ότι δεν δίνουν εύκολα αυτό που υπόσχονται –όσον αφορά το bending- αλλά και δεν έχουν τη γλυκύτητα των απλών γνωστών διατονικών και δεν τις προτείνω


     


    #24876   /   13.07.2012, 20:43

    Nα πουμε αλλη μια φορα οτι με την τεχνικη των overbends παντα αναγκαζουμε το reed  να ηχησει 1 ημιτονιο υψηλοτερα απο το  αλλο reed που βρισκεται στην ιδια οπη.Για παραδειγμα στην C φυσαρρμονικα (Richter-tuned) στην οπη 6(G),οταν κανουμε overblowing,παιρνουμε Α#(Bb) δηλαδη 1 ημιτονιο πανω απ'την Α που παιρνουμε ρουφωντας στην 6.


     Η εκμαθηση των overbends(ειδικα των overdraws) ειναι ιδιαιτερα δυσκολη.Εχω αφιερωσει ατελειωτες ωρες στο να τα μαθω και αλλες τοσες και περισσοτερες στο να μπορεσω να τα ενταξω στη ροη του παιξιματος μου.


    Ενα πολυ χρησιμο site γι'αυτην την τεχνικη http://overblow.com/


    #24879   /   14.07.2012, 08:46

    Ευχαριστούμε για τον εμπλουτισμό του άρθρου


    Να υπενθυμίσω ειδικά για το overdraw ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο , όπως λες, διότι τα μικρού μήκους γλωσσίδια draw είναι δύσκολο να 'στραγγαλιστούν'.


    Στο 2ο πολυσέλιδο άρθρο για τα blues που το έχω αποστείλει και είναι σε αναμονή δημοσίευσης υπάρχουν πάρα πολλά ηχητικά ....


     


    #24911   /   15.07.2012, 17:17

    Το μελέτησα και είδα ότι δεν είναι λάθος με την έννοια ότι εννοώ:


    Κάνοντας overblowing στο θάλαμο 8 (Ε blow - D draw) το D γίνεται D#=Eb και όχι το Ε σε  Eb που πράγματι τότε είναι blow bend.


    Βέβαια το παράδειγμα είναι ατυχές αφού το overblowing επιτυγχάνεται στις στις οπές 1, 4, 5, 6 όπου αντίστοιχα παίρνεις Eb , Eb , F# , Bb.


    #24927   /   16.07.2012, 13:15

    Οχι Στεφανε,με αυτην τη λογικη και τα drawbends ειναι overdraws,αφου κανοντας  drawbending πχ στην οπη 4 παιρνουμε C# που ειναι ενα ημιτονιο υψηλοτερα απο το C.  Στα bends και τα 2 reeds της οπης συμβαλλουν στην δημιουργια της νοτας ενω στα overbends μπλοκαρουμε το ενα reed με αποτελεσμα η νοτα που προκυπτει να παραγεται μονο απο το αλλο reed. Πιστευω οτι η θεωριτικη και μονο προσεγγιση,δεν βοηθαει στην πληρη κατανοηση αυτης της τεχνικης 


    #24929   /   16.07.2012, 14:36

    ‘’….Πιστευω οτι η θεωριτικη και μονο προσεγγιση,δεν βοηθαει στην πληρη κατανοηση αυτης της τεχνικης…’’



    Έχεις απόλυτο δίκιο – είναι μόνο για θεωρία- γι αυτό είχα ήδη αποστείλει στον administrator διορθωτικό κείμενο συνοδευόμενο με φωτογραφία που να διαλύει τη σύγχυση.



    Βέβαια όταν τα έγραφα , το παρόν το πήρα από κάποια πηγή, γι αυτό πρέπει οι πηγές μας να είναι αξιόπιστες και αν υπάρχουν σφάλματα να διορθώνονται, αυτός είναι άλλωστε και ο σκοπός των forums.



    Αν όπως λες έχεις πολλές ώρες πρακτικής θα ήταν βοηθητικό να είχαμε κάποιο απόσπασμα mp3 ή και video σου στο YouTube που να δίνει παραστατικά παραδείγματα των overbendings.



    Στο ‘’Blues & Φυσαρμόνικα Μέρος Β ‘’ που όπως μου ανακοινώθηκε θα δημοσιευτεί αυτή την Τετάρτη , δίνω δεκάδες ηχητικά για τα blues θα ήθελα κι εκεί την αυστηρή καλόπιστη κριτική σου αλλά και τον εμπλουτισμό του άρθρου και με δικά σου ηχητικά κι έτσι θα μεταδώσουμε καλύτερα αυτό το θαυματουργό οργανάκι…


    Ευχαριστώ για τη μέχρι τώρα συμμετοχή σου
    Στέφανος


    #24931   /   16.07.2012, 15:46

    Δυστυχως η σχεδον ανυπαρκτη σχεση μου με την τεχνολογια δεν μου επιτρεπει να ανεβασω mp3 η καποιο video στο YouTube.Υπαρχουν βεβαια αρκετα βιντεακια μου που παιζω με καποιες μπαντες και μπορω να αναφερω  τα σημεια που κανω overblowing (πχ στο ταδε video στο συγκεκριμενο δευτερολεπτο κανω overblowing στην ταδε οπη παιζοντας την ταδε φυσαρμονικα).Δεν νομιζω παντως να βοηθησει ιδιαιτερα αυτο.


    Θα βοηθησω παντως οπως μπορω προτεινοντας links και videos που ομως ειναι σχεδον ολα στα αγγλικα


    Κι εγω σ'ευχαριστω για την φιλοξενια


    Βασιλης


    #24933   /   16.07.2012, 16:21

    1. Δεν πειράζει , ανέφερε τα links των video και το χρόνο επι αυτών όπου γίνεται το συγκεκριμένο παίξιμο και γι αυτούς που πραγματικά θα θέλουν να μάθουν τη δύσκολη αυτή τεχνική θα είναι μεγάλο βοήθημα.

    2. Ο administrator εκανε τη διόρθωση για τα Ρίξτε μια ματιά


    Η ανωτέρω διόρθωση με ταυτόχρονο εμπλουτισμό σε λεπτομέρειες οφείλεται σ' εσένα. 


    Ευχαριστώ 


    #24938   /   16.07.2012, 21:14

    Μπραβο,τωρα το αρθρο σου ειναι αψεγαδιαστο


    Στο 1ον ηχητικό κλίμακαs G Blues ανεβαινοντας την 2η οκταβα η 2η νοτα ειναι Βb και παραγεται κανοντας overblow στην οπη 6 και η 4η νοτα ειναι C#(Db) και παραγεται με overdraw στην οπη 7. Πιστευω με τα δυο αυτα παραδειγματα οποιος θελησει ν'ασχοληθει θα παρει μια ιδεα


    #24880   /   14.07.2012, 09:48   /   Αναφορά

    Δείτε ΕΔΩ ένα ενδιαφέρον σχόλιο για Ματζόρε & Μινόρε Blues!!


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3380#24878

    #24881   /   14.07.2012, 10:26   /   Αναφορά

    Κε Στέφανε


    Στο σχόλιο σας εδώ http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3172#24874


    Λέτε : ‘’….Όμως η διατονική φυσαρμόνικα Suzuki MR 350 valved έχει valves μόνο στα γλωσσίδια 1,2,3,4,5,6 draw και μόνο στα γλωσσίδια 7,8,9,10 blow…΄΄


    Τι ακριβώς κάνουν τα  valves και γιατί είναι μόνο σ’ αυτές τις οπές και όχι σ’ όλες;


    Ευχαριστώ

    #24882   /   14.07.2012, 12:57

    Τις βαλβίδες θα τις εξετάσουμε διεξοδικά σε νέο άρθρο μου που εκκρεμεί προς δημοσίευση με τίτλο ''Χρωματικές Φυσαρμόνικες’’ όπου σ’ αυτές σε κάθε θάλαμο (οπή) της φυσαρμόνικας υπάρχουν 4 γλωσσίδια τα οποία ανά ζεύγος Φύσημα(blow) / Ρούφηγμα (Draw) επιλέγονται από ένα μοχλό που λέγεται SLIDER.


    Έτσι όταν υπάρχουν βαλβίδες και ΦΥΣΑΜΕ η βαλβίδα εμποδίζει τον αέρα να διαρρεύσει από το ανενεργό γλωσσίδιο ΡΟΥΦΗΓΜΑΤΟΣ.


     Ισχύει και το αντίστροφο ,δηλαδή όταν ΡΟΥΦΑΜΕ η βαλβίδα εμποδίζει τον αέρα να διαρρεύσει από το ανενεργό γλωσσίδιο ΦΥΣΗΜΑΤΟΣ. Οι βαλβίδες αυτές λέγονται  windsavers.


     


    Τώρα στο πολύ καλό ερώτημα σου για την MR-350 valved σύμφωνα με τη Suzuki:


    ''οι βαλβίδες στην διατονική την καθιστούν πιο αεροστεγή και το bending καθίσταται ευκολότερο στις πρώτες και στις τελευταίες οπές διότι με τη βαλβίδα εστιάζουμε τον αέρα σ’ ένα μόνο γλωσσίδιο''. (Πηγή:  http://www.guitarcenter.com/Suzuki-Gold-Promaster-Valved-Harmonica-583581-i1476294.gc )


     


    #24883   /   14.07.2012, 13:31

    Ευχαριστώ πολύ για την άμεση αλλά και πολύ κατανοητή απάντηση.


    Ψάχνοντας στο διαδίκτυο είδα ότι οι φυσαρμόνικες με βαλβίδες εκτός από τα πλεονεκτήματα που αναφέρατε έχουν και μειονεκτήματα-κολάνε ή δεν κλείνουν καλά.


    Τι γίνεται σ΄αυτές τις περιπτώσεις; 


    Μου προτείνετε μια τέτοια διατονική;



    Ευχαριστώ εκ των προτέρων


    #24886   /   14.07.2012, 18:48

    Όλες οι καλές χρωματικές φυσαρμόνικες έχουν windsavers. Κάποτε κολλούν και ο λόγος είναι η διαφορά θερμοκρασίας. Τρεις τρόποι για να αποφευχθεί αυτό περιγράφονται στο video μου:


    http://www.youtube.com/watch?v=-aKyngnG8Jg


    Στις διατονικές όπως η MR-350 valved δεν διαπίστωσα ποτέ κόλλημα valves αλλά ούτε και στην XB-40 .


    Στην MR-350 valved και άλλες παρόμοιες αν συμβαίνει αυτό μπορούμε να τις ξηλώσουμε οπότε μετατρέπονται σε ‘κοινές’ διατονικές.


    Μπορείτε να διαλέξετε κάποια με ‘’προσόντα’’ ΕΔΩ:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3218


    #24940   /   17.07.2012, 10:15   /   Αναφορά

    Ευχαριστώ Στέφανε! Είμαι στα πρώτα βήματα του να μάθω φυσαρμόνικα και βρίσκω τα posts σου πολύ ενδιαφέροντα κ κατατοπιστικά.

    #24941   /   17.07.2012, 10:36   /   Αναφορά

    Ο vasiliskariotis λέει στο ποστ :


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3172#24938


    Ρωτάω ανα είναι δυνατόν να απομονωθούν αυτά και μόνα αυτά τα συγκεκριμένα overbends σε mp3 ώστε να μπορώ να συγκρίνω αν αυτό που παίζω είναι το σωστό.


     


    Ευχαριστώ

    #24943   /   17.07.2012, 11:42   /   Αναφορά

    Ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας σ’ ένα τόσο εξειδικευμένο κεφάλαιο:


    Εδώ http://www.harmonicaclub.com/common/note_bending_for_harmonica.htm


    θα βρείτε με κινούμενα σχέδια πως πρέπει να γίνεται ο συνδυασμός της στοματικής κοιλότητας , του λάρυγγα και των πνευμόνων ώστε να μεταβάλλεται η πίεση του αέρα που κατευθύνεται στο γλωσσίδιο της φυσαρμόνικας ώστε να επιτευχθεί το bending καθώς επίσης ηχητικά mp3 παραδείγματα  για bending & overbending  σ΄όλες τις οπές.


    Ξαναλέω ότι είναι δύσκολες τεχνικές , ειδικά το overbending, και απαιτεί πολλές ώρες πρακτικής εξάσκησης. Γι αυτό δεν χρειάζεται απογοήτευση αλλά υπομονή και επιμονή.


    Τώρα Giovan23 για το πώς θα ξέρεις τι νότα παίζεις ένας άλλος τρόπος είναι να έχεις ένα φτηνό tuner δόνησης κιθάρας .

    #24951   /   17.07.2012, 15:21

    Πολυ καλο το site για τα bends αλλα oχι και τοσο αναλυτικο για τα overbends.Βεβαια απαραιτητη προυποθεση για να μπορεσουμε να μαθουμε τα overbends ειναι πρωτιστως η εκμαθηση των  bends,ειδικα των blowbends. Aς ξεκινησουμε λοιπον απο τα bends και οταν ειμαστε σιγουροι οτι τα παιζουμε ανετα,τοτε και μονον τοτε ξεκιναμε την εκμαθηση των overbends.


    Εδω αλλο ενα χρησιμο site για τα bends σε περιπτωση που δεν διεθετουμε κουρδιστηρι καθαρας http://harmopoint.com/harmonica-virtuel/


    #25056   /   27.07.2012, 11:30

     Ακούστε με φυσαρμόνικα ένα μέρος από το‘The Lone Ranger’’ από τον Buddy Green , όπου γίνεται εκτεταμένη χρήση των Overbends με φανταστικό τρόπο:


    https://www.box.com/s/614d2905b34e5d7d8e40


    #25064   /   27.07.2012, 14:51

    Στο προηγούμενο σχόλιο μου η σωστή λέξη είναι blowbends αντί overbends.


    Συγκεκριμένα ακούγονται Βlowbends μερικές φορές στις οπές 8 & 9 . Δοκιμάστε το με φυσαρμόνικα τονικότητας C.


    #25388   /   18.09.2012, 18:42   /   Αναφορά

    Ερωτηση για τις κλιμακες


    C blues : C - Eb - F - Gb - G - Bb


    G blues : G - Bb - C - Db - D - F


    Σωστα ???



    Και απο οτι καταλαβα αν μαθεις μια κλιμακα αλλαζοντας το κλειδι της Φυσαρμονικας


    πχ περνεις μια G με cross harp τo D και με την ιδια ακολουθια θα παιξεις και την κλιμακα D blues ???

    #25391   /   18.09.2012, 19:04

    ΝΑΙ - ο κύκλος των 5ων τα εξηγεί απλά.


    Αν μάθεις σε straight harp (σχεδόν το σύνολο του ελληνικού ρεπερτορίου) και cross harp (όλα τα blues και όχι μόνο...) το όποιοδήποτε κλειδί (τονικότητα) μιας φυσαρμόνικας τότε θα ξέρεις αμέσως τα straight harp και cross harp και των υπολοίπων 11 τονικοτήτων.


    Δες το άρθρο: ''Η φυσαρμόνικα ξεδιαλύνει τη σύγχυση'' και θα το καταλάβεις καλύτερα:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3458


     


    Δες για τα positions (straight & cross harp) το άρθρο:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3052&sectionID=1


     


    Στεφανος


     


    #26023   /   06.12.2012, 12:50   /   Αναφορά

    Μια πολύ καλή ερώτηση σε άλλο post φυσαρμόνικας ήταν:


     ‘’ Επειδή δεν χρησιμοποιώ την τεχνική tongue blocking θα ήθελα να ρωτήσω αν αυτό θα με δυσκολέψει να παίξω στην πορεία κάποια μπλουζ ή φολκ κομμάτια;Mε άλλα λόγια είναι απαραίτητο να την μάθω; γιατί δεν με βολεύει πολύ ‘’


    Η απάντηση μου ήταν:


    Όταν κάποιος πρωτοαγοράζει μια φυσαρμόνικα παίζει ασυναίσθητα σε Puckering mode , η  οποία ειδικά για τα Blues είναι πιο ιδανική για τα bendings.


     Τώρα αν μάθεις και το Tounge Blocking mode (απαιτεί τουλάχιστον ένα 3μηνο καθημερινής εξάσκησης) θα δεις ότι είναι πιο εύκολος τρόπος για μία νότα κάθε φορά.


     Μετά αν συνδυάσεις  και τις δυο μεθόδους , ειδικά δε το Tongue Vamping mode (που είναι τεχνική tongue blocking και  tongue slapping για τη δημιουργία επαναλαμβανόμενων ρυθμικών σχημάτων- ειδικά σε valse – σε εναλλαγή απλής νότας και ακόρντων), θα διαπιστώσεις ότι είναι εύκολο να μετάγεσαι από το Puckering στο Tounge Blocking.


     Άρα όχι μόνο δεν θα σε δυσκολέψει αλλά θα σε διευκολύνει και θα διαπιστώσεις ότι ο ήχος θα είναι πιο γλυκός.


    Πείτε κι εσείς τη γνώμη σας

    #29442   /   28.03.2016, 16:38   /   Αναφορά
    Στεφανε καλησπερα,
    Τα ειπαμε λιγο με π.μ και βαζω την ερωτηση και εδω.Το βασικο ειδος μοτσικης που παθζω ειναι blues.2nd 3rd position.θελω να παιξω με εναν φιλο ο οποιος παιζει αρκετα ελληνικα σε μινορε.Α και Ε.φυσαρμονικα μινορε περνω σε πρωτη θεση σαν την μπαντα;μπορουμε με ματζορε σε αλλη θεση;χρησιμοποιω μονο marine band.ειδα κατι διαφορες στις εταιριες που ελεγες.εαν υποθεσουμε το κομματι σε Αm και πρωτη θεση τοτε marine band θα παρω Αm??
    Σε ευχαριστω
    Γιωργος
    #29443   /   28.03.2016, 18:10

    • Λες ότι θέλεις να παίξεις μ’ ένα φίλο σου αρκετά μινόρε σε Am & Em.
    • Πράγματι οι αυτοδίδακτοι μουσικοί όταν λένε μινόρε εννοούν όλα τα είδη μινόρε (Φυσικό ή Νησιώτικο, Αρμονικό , Μελωδικό , Δωρικό, Ουσάκ , Ποιμενικό , Πεντατονικό , Blues) και αμέσως με την κιθάρα τους σε συνοδεύουν χωρίς καν να ξέρουν (ή τουλάχιστον να έχουν ασχοληθεί με τα διάφορα είδη).
    • Όλα αυτά για να τα παίξεις , χωρίς , Bending απαιτούν διαφορετικού τρόπου (mode) φυσαρμόνικες . (Εγώ διαθέτω όλα αυτά τα modes στις πιο βασικές τονικότητες – περίπου 28 φυσαρμόνικες όλων των εταιρειών)
    • Ένα μεγάλο ρεπερτόριο ελληνικών μινόρε είναι σε ΑΡΜΟΝΙΚΟ ΜΙΝΟΡΕ – Το παίζεις ή με minor harmonic key σε 1st position ή με major key σε 3rd position με ένα bending
    • Ένα άλλο ρεπερτόριο ελληνικών μινόρε είναι σε Φυσικό Μινόρε που το παίζεις με major key φυσαρμόνικα σε 4th position ή με Natural minor key σε 1st position με ένα bending
    • Τα Blues , Rock , Country , Folk τα παίζεις με major key φυσαρμόνικα σε 2nd position
    • Τα minor Blues τα παίζεις και σε 2nd position σε συνδυασμό με 3rd position (slant-harp) με περισσότερα bendings ή πιο εύκολα με Natural minor keys φυσαρμόνικες σε 2nd position (ανάλογα με την εταιρεία. Δες οπωσδήποτε το παρακάτω σχετικό link).Με τέτοια Natural minor key φυσαρμόνικα σε ότι τόνο παίζει η ορχήστρα θα παίζει και η φυσαρμόνικα σου
    • Όταν παίζεις τέτοιου Δυτικού τύπου ρεπερτόριο με major key φυσαρμόνικα να θυμάσαι ότι: Όταν η ορχήστρα παίζει σε ένα τόνο η φυσαρμόνικα θα παίζει όπως δείχνεται στον ''κύκλο των 5ων'' : Εδώ: https://app.box.com/s/a9lf39668cy27bcmeye6

    • Μόλις βρω χρόνο -όχι άμεσα γιατί θέλει κάποια δουλειά για να γίνει μετέπειτα εύκολα κατανοητό και από άλλους επισκέπτες - θα σου απαντήσω με φωτογραφία πιο αναλυτικά , αν και τα ερωτήματα σου πιστεύω ότι απαντώνται μ' αυτό το ποστάρισμα. Για οποιαδήποτε όμως απορία εδώ είμαστε.
    • Προς το παρών μελέτησε τη φωτογραφία εδώ για να δεις τις διαφορές Hohner – Lee Oscar για τις Nat key φυσαρμόνικες: https://app.box.com/s/ol2q23wh9sjr3l4h7gri
    • Και αν ενδιαφέρεσαι θεωρητικά και για ελληνικό ρεπερτόριο και το άρθρο ‘’Κλίμακες Μινόρε’’ εδώ: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=3543

    • Θα τα ξαναπούμε, Ευχαριστώ για το σχόλιο:

    #29444   /   28.03.2016, 20:07
    Απαντηθηκε........αρμονικο με καταλληλη φυσαρμονικα πρωτη θεση η με ματζορε τριτη και φυσικο με καταλληλη φυσαρμονικα πρωτη θεση και με ματζορε τεταρτη.
    Ευχαριστω πολυ για την απαντηση.Την τριτη την εχω απο τα blues και τον little walter καιρος να ξεκινησουμε και την τεταρτη.
    Ναι,δεν ξερω θεωρια αλλα με λιγο διαβασμα και αρκετη δουλιτσα τα καταφερα καλουτσικα.

    #29445   /   29.03.2016, 10:21
    Έτσι είναι χαίρομαι που έγινε κατανοητό.
    Ο γενικός όρος μινόρε που συνίσταται από αρκετά είδη (Φυσικό/Νησιώτικο, Αρμονικό , Μελωδικό , Δωρικό, Φρυγικό/Ουσάκ , Ποιμενικό/Ρουμάνικο , Πεντατονικό , Blues) είναι ένα θέμα advanced για τους παίχτες φυσαρμόνικας και δεν είναι άμεσα κατανοητό.
    Εκκρεμεί σχετικό άρθρο μου με videos και τα απαραίτητα layouts με αναλυτική επεξήγηση για το κάθε είδος που πιστεύω θα γίνει κατανοητό και από αρχάριους.
    Γι αυτό επέμενα στα ΠΜ που ανταλλάξαμε το ποστάρισμα σου να ήταν σαν σχόλιο.