ελληνική μουσική
    795 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Σχηματίζω συγκρότημα... και «άλλα πολλά εμπριμέ» (μέρος Β)

    Στο προηγούμενο τμήμα του άρθρου μας αναλύσαμε τον ένα από τους δύο βασικούς παράγοντες για τον σχηματισμό ενός καλού και με επαγγελματικές προδιαγραφές μουσικού σχήματος. Την επάρκεια.

    Σχηματίζω συγκρότημα... και «άλλα πολλά εμπριμέ» (μέρος Β)

    Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΟΡΟΓΙΑΝΝΗΣ (digiworx)
    13 άρθρα στο MusicHeaven
    Πέμπτη 13 Δεκ 2012

    Θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε με τον ίδιο, όχι δηλαδή αυστηρά μαρκετίστικο τρόπο, αλλά εμπειρικό περισσότερο, και τον 2ο βασικό παράγοντα.

    ΔΙΑΡΚΕΙΑ  

    Μετά από ενα τρίμηνο πρόβες εχει ηδη ξεκαθαρισει στο ποιοι ενδιαφερονται σοβαρα και ποιοι οχι και, εφ όσον έχετε ήδη γνωριστεί αρκετά, με ποιούς υπάρχει καλή «χημεία». Θα παρατηρησετε οτι καποιοι ειναι πιο αδυναμοι εκτελεστικά και δημιουργικά, γι αυτο και ο επικεφαλής, που πάντα πρέπει να υπάρχει, (ιδρυτικο μελος, μανατζερ, παραγωγος) θα πρέπει να έχει στοιχειώδεις συμπεριφορές καλής διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει.

    Αν δεν πραγματοποιηθεί αυτό, οι προστριβές και οι διενέξεις θα είναι χαρακτηριστικός και καθοριστικός παράγοντας που θα οδηγησει αργα ή γρηγορα στη διάλυση του σχήματος. Αυτά βέβαια, συμβαίνουν και στις... καλύτερες οικογένειες.

    Η οικονομική επιτυχία είναι πολλές φορές ο συνδετικός κρίκος μιας μπάντας. Χαρακτηριστικό και κορυφαίο παράδειγμα, αυτό των Metallica. Από ένα διάστημα και μετά, είχαν ψυχολόγο μαζί τους για να διαχειρίζονται τις ανθρωπινες σχεσεις μεταξύ τους όταν έφτασαν στο σημείο να μην αντεχουν ο ένας στον άλλο!

    Αν υπάρχει μανατζερ (προσοχή, όχι booking agent– αν κι εδω στην Ελλάδα, όλοι κάνουν τα πάντα), καλό είναι να τον ακούτε. Δώστε του ένα χρονο τουλάχιστον περιθώριο για να σας δείξει που πάει το πράγμα κι αν έχετε αποτελέσματα και καλή συνεργασία, να εκτελείτε με καλή διάθεση τις οδηγίες του/της. Πολλά σχήματα εγκατέλειψαν τον μάνατζερ τους επειδή βιάστηκαν και πίστεψαν ότι θα τα καταφέρουν καλύτερα από μόνοι τους και οδηγήθηκαν στην παρακμή και στην εξαφάνιση.

    Όλα στηρίζονται βέβαια στην καλή συνεργασία, το κύρος και τις γνωριμίες του και την επαγγελματική του εμπειρία. Αυτός είναι ο κανόνας, αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, όπως σε όλα τα πράγματα στη ζωή.

    Αν ένας παραγωγός ή μανατζερ ενδιαφερθεί για μια μπαντα επαγγελματικά, αυτό σημαίνει οτι θα έχει πεισθεί ότι υπάρχει συνέπεια, επαγγελματισμός και βασικά... υλικό. Καλό είναι δηλαδή να έχετε κάπου 10-20 κομμάτια το λιγότερο στις αποσκευές σας σαν ξεκίνημα, πράγμα που σίγουρα θα σας απασχολήσει αν μη τι άλλο ενα εξάμηνο τουλάχιστον, ανάλογα και με την επάρκεια του σχήματος και απο εκει και μετά όλα θα... δείξουν!

    Σε κάθε περίπτωση οι μπάντες πρέπει να έχουν ένα πρόγραμμα δουλειάς. Μέσα στις υποχρεώσεις τους είναι η μελέτη (καθε μερα 2-3 ωρες στο όργανό του ο καθένας), η ταχύτητα αφομοίωσης και εκτέλεσης τουplaylist και φυσικά η συνέπεια όλων στις πρόβες.

    Στην πρόβα καλό είναι να έρχονται και οι τραγουδιστές ακομη και στα πλαίσια της μελέτης τους. Δεν είναι απαραίτητος ο/η τραγουδιστής/ρια για να γινει μια καλή πρόβα. Μπορούν οι μουσικοί με επάρκεια να προβάρουν άνετα και να "βγάλουν" τα κομμάτια από μόνοι τους και μετά να ενσωματωθούν τα φωνητικά.

    Η εύρεση συνεργατών είνα ένα βασικό θέμα αν και συνήθως ενα-δυο άτομα είναι τα ιδρυτικά μέλη που καλούνται να ανα-καλύψουν τους συνεργάτες τους. Ένας καλός τρόπος είναι και η πλαισίωση τους από session μουσικούς στην καλύτερη και πιο επαγγελματική φάση της πορείας τους. Να μην αποκλείουν μουσικούς που δουλεύουν στα λεγόμενα «σκυλάδικα». Αυτοί είναι χώροι-σχολεία που φτιάχνουν μουσικούς με επάρκεια και επαγγελματισμό. Πάλι ο μανατζερ εδώ πρέπει να έχει λόγο και άποψη.

    Η εύρεση του χώρου προβών τους είναι το δεύτερο ζητούμενο που να τους παρέχει όλες τις δυνατότητες και τη υποστήριξη που χρειάζονται και ευτυχως υπάρχει πληθώρα προβάδικων για όλα τα βαλάντια ανά την επικράτεια. Αναζητείστε αυτά με την καλύτερη υποστήριξη από πλευράς υπηρεσιών.

    Η μπάντες έχουν – δυστυχώς – στην Ελλάδα, μικρή προιστορία και παράδοση, με εξαίρεση τις ρεμπέτικες κομπανίες και τα λαικα σχήματα, είδος με μεγάλη επιρροή και στην νεολαία. Την δεκαετία του 80, η Ελλάδα είχε να επιδείξει μεγάλη κινητικότητα συγκρποτημάτων, αλλά κι εκει επεβίωσαν τα σχήματα κυρίως με Ελληνικό στίχο, ενω η δεκαετία αυτη είχε να προσφέρει πληθώρα αγγλόφωνων σχημάτων.

    Δείτε την σχετική πολύ καλή αναφορά στο άρθρο του εκλεκτού φίλου Orfeus. (Το ροκ & οι Έλληνες- Γ Μέρος)

    Στην Ελλάδα κυρίως το ελληνόφωνο τραγούδι επιβιώνει. Εδώ η παράδοση, το λαικό και το «έντεχνο» έχουν τον πρώτο λόγο.

    Βασική προυπόθεση: Καλός στίχος!

    Όσοι ευκαιριακά ασχολήθηκαν να κάνουν τα λεγόμενα "πιασάρικα" κομμάτια με τα γνωστά σλόγκαν της λαικής αντίληψης και κουλτούρας, μονο σαν cult θα μπορουσαν να αντιμετωπιστούν και μονο μετα την παρελευση πολλών δεκαετιων. Ο καλός στίχος στη μητρικη μας γλώσσα, από λίγους υπηρετήθηκε σωστα και για πολλά χρόνια, αλλά έχουμε αριστα παραδείγματα να αναφερουμε (Πυθαγορας, Παπαγιαννοπούλου, Σαββόπουλος, Πορτοκάλογλου, Νικολακοπούλου, κ.α.)

    Τα αγγλόφωνα σχήματα καλό θα είναι να στραφούν αλλού. Αρχίζουν όμως και αναπτύσσονται και στην Ελλάδα booking agencies που αντλώντας από την εμπειρία μερικών πρωτοπόρων σχημάτων τωρα αλλά και παλιότερα (βλεπε Rotting Christ, Firewindκ.α.) αποκτούν τις ανάλογες διασυνδέσεις και επαφές για να προωθήσουν σιγα σιγα και κάποιες αξιόλογες αγγλόφωνες μπάντες. Οι μουσικοί δεν είναι απαραίτητα και έμποροι, αν και τα τελευταια χρόνια, επειδή όλα πρέπει να πωλούνται, έχουν κάνει σημαντικά βήματα σε αθτό το κομμάτι αρκετοί.

    Πάνω απ όλα όμως είναι η Μουσική. Αν είναι καλή και με συνέπεια, θα επιβιώσει.

    Βασικός παράγοντας για τη διάρκειας ενός σχήματος είναι το οικονομικό κομμάτι. Το να βγάζεις χρήματα από τη μουσική, σου δίνει και το κίνητρο και τα μέσα να επενδύεις σε αυτο που λέμε μουσική αγορα. Δεν υπάρχει μεγάλη αγορά αλλά μην αποθαρρύνεστε.

    Το ταλέντο και η σοβαρή δουλεια θα ανταμοιφθούν αργά ή γρήγορα.

    Ξεκινείστε τώρα και βάλτε στόχους.

    Καιρός να οργανωθείτε και να στοχεύσετε ψηλά. Οι νέες τεχνολογίες είναι στη διάθεσή σας και σχεδόν οποιοσδήποτε πλέον μπορεί να κάνει μουσική. Ας ξεχωρίσετε τα σκουπίδια και ας μιλήσει το πεντάγραμμο. Με ενθουσιασμό, μεράκι αλλά και με προγραμματισμό και στόχευση. Να θυμάστε: Όλοι οι καλλιτέχνες που αγαπήσαμε έχουν ρίξει πολλή δουλειά για να φτάσουν εκεί που έφτασαν. Πίσω από καθε σοβαρό καλλιτέχνη, πέρα από το ταλέντο υπάρχουν ατελείωτα ξενύχτια, αγωνία, δουλειά και συνέπεια.

    Ξεκινήστε να φιάχνετε τώρα το δικό σας βιογραφικό σαν συγκρότημα. Είναι βασικό. Βelieve you me!

    Demo, single, ep, cd, videoclip, facebook, myspace, bandcamp είναι μόνο λίγα από τα μέσα που υπάρχουν για να προωθείτε ακόμη και να πουλάτε τη μουσική σας.

    Αλλα γι αυτα θα μιλήσουμε σε κάποιο άλλο άρθρο.

    Και μέχρι τότε μη... μασάτε... Η μουσική είναι ανάγκη, δε θα πεθάνει ποτέ. ‘Ισως αλλάζουν οι δρόμοι διανομής και η «βιομηχανία» της προσανατολιστεί διαφορετικά, αλλά πάντα οι 7 νότες της θα βρίσκουν διαφορετικά μονοπάτια για να εκφράζονται.

    Καλό ξεκίνημα στο ταξιδι σας.

    Μην ξεχάσετε να διαβάσετε το Α' μέρος του άρθρου


    Tags
    Καλλιτέχνες:Metallica



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26120   /   15.12.2012, 12:17   /   Αναφορά

    Συγχαρητηρια.
    Πολυ χρησιμες πληροφοριες για καποιον που ξεκιναει να μπει στο λαβυρινθο "απροετοιμαστος".

    #26404   /   13.01.2013, 09:19   /   Αναφορά

    ____________________________________________________________
    Δεν είναι απαραίτητος ο/η τραγουδιστής/ρια για να γινει μια καλή πρόβα.
    Μπορούν οι μουσικοί με επάρκεια να προβάρουν άνετα και να "βγάλουν" τα κομμάτια από μόνοι τους και μετά να ενσωματωθούν τα φωνητικά.

    ____________________________________________________________________
    Άν αυτός που έχει το management της μπάντας πιστεύει οτι ο τραγουδιστής δεν είναι και αυτός μέρος της τότε ποτέ δεν θα του είναι απαραίτητος, και θα έχει πάντα προβλήματα μαζί του. Ο τραγουδιστής είναι ο frontman / frontwoman. ΠΡΕΠΕΙ να είναι εκεί και για να προβάρει τα κομμάτια του επάνω στην μπάντα. Δέν είναι μια DAT κασέτα που με το play παίζει το ίδιο όπως και πρίν μιας που φόρτωσε το τραγούδι στην μνήμη. Είναι και αυτός ένα πνευστέχγορδο όργανο που ΠΡΕΠΕΙ ο οργανοπαίχτης του να είναι εκεί για να μπορεί η μελωδική του γραμμή να εξελιχθεί ΜΑΖΙ με το συκγρότημα. Σύν του οτι αφού έχει το βάρος της βιτρίνας πρέπει να δουλέψει αντίστοιχα και την σκηνική του παρουσία πάνω σε κάθε χτύπο και ήχο της μπάντας. ΠΡΕΠΕΙ να είναι εκεί γιατί είναι και αυτός μέλος της μπάντας και ακόμα και αν δεν προβάρει επειδή έχει κλειστή φωνή πχ. να είναι εκεί για την παρέα για την συλλογικότητα για τους δεσμούς που φτιάχνονται με το καθε μέρα. Αφού δεν θα είναι εκεί για την φιλία τους δεσμούς τότε θα είναι εκεί καθαρά επαγγελματικά και ναί...και ψυχολόγοι θα υπάρχουν και άλλα δεινά αφού θα είναι μια αναγκαστική επαγγελματική διεκπαιρέωση. Οι μουσικοί δεν είναι tracks σε πολυκάναλο A-DAT που καλυτερεύουν τα takes με τις πρόβες. Είναι άνθρωποι και όσο καλύτερες είναι οι σχέσεις τους και ειλικρινής τότε πολλά μπορούν να καταφέρουν και να ξεπεράσουν σε καθημερινά προβλήματα της ίδιας της μπάντας.