ελληνική μουσική
    472 online   ·  210.839 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Τραγούδι και αναπνοή

    Η μεγάλη διαφορά της Τέχνης από την Επιστήμη, αν δεχτούμε την “αντιπαράθεση”, είναι ότι η Τέχνη αντιμετωπίζεται με ανοιχτή καρδιά.

    Τραγούδι και αναπνοή

    Γράφει ο dimitris (vocalteacherathens)
    1 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 02 Μαρ 2013

    Πρέπει να επιτρέψουμε στην Τέχνη να μπεί μέσα μας, και να είμαστε ήσυχοι και ασφαλείς ότι θα “δουλέψει” από μόνη της. Θα βρεί το δρόμο της μέσα μας και θα αναδείξει στον καθένα μας αυτό που θα ανακαλύψει.

    Η κάθε νότα που παράγεται, επιστημονικά αν το δούμε, είναι ήχος και ο ήχος είναι δονήσεις...

    Μπαίνοντας κανείς στην διαδικασία να μάθει την τεχνική του τραγουδιού, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει είναι να συνειδητοποιήσει το όργανο: το σώμα του.

    Υπάρχουν σημεία, ηχεία του σώματος, μύς που βοηθούν στην καλύτερη απόδοση, που όμως δεν γνωρίζουμε την ύπαρξή τους πολύ περισσότερο, τον έλεγχό τους.

    Πρώτα λοιπόν πρέπει κανείς τα μάθει την ύπαρξή τους.
    Να τα συνειδητοποιήσει, κάνοντας συγκεκριμένες ειδικές ασκήσεις, κυρίως αναπνοών.
    Να τα ενεργοποιήσει
    Να τα ελέγξει και καθοδηγήσει.

    Στην πραγματικότητα η διαφραγματική αναπνοή είναι μια πολύ φυσική διαδικασία που ο άνθρωπος έχει ξεχάσει. Γεννιέται με την έμφυτη ικανότητα να αναπνέει σωστά και στην πορεία της εκπαίδευσής του το χάνει. Για παράδειγμα, έχει ακούσει κανείς βραχνιασμένο μωρό;
    Είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα, το θέμα της εκπαίδευσης του ανθρώπινου όντος γιατί όταν μιλάω για εκπαίδευση, δεν μιλάω για κάτι απαραιτήτως ορθό.

    Η εκπαίδευση που αρχίζει να υφίσταται ο άνθρωπος από τα πρώτα του χρόνια, κατακλύζεται από ΜΗ, ΠΡΕΠΕΙ και ΟΧΙ.
    Είναι λέξεις οι οποίες σε συνδυασμό με την δόνηση της φωνής όταν εκφέρονται μπλοκάρουν το ανθρώπινο όν, το σφίγγουν και του προκαλούν ένα μόνιμο εσωτερικό άγχος. Με αποτέλεσμα το πρώτο που πλήγεται είναι η αναπνοή.

    Η αναπνοή όσο περνά ο καιρός, μικραίνει.
    Αναπνεει ο μέσος άνθρωπος με τρόπο ώστε να επιβιώνει.

    Προσπαθούμε όσο απίστευτο και αν ακούγεται να διδάξουμε από την αρχή στο σώμα μας να λειτουργεί με τον φυσικό τρόπο.
    Δεν θα πρέπει να οδηγείται σε μια τεχνική η οποία ταλαιπωρεί την φωνή.

    Μαθαίνουμε να ελέγχουμε την αναπνοή και το “ταξίδι” της μέσα μας μέχρι να γίνει ήχος...μελωδία...τραγούδι!
    Θα πρέπει απλώς να μάθουμε να αφήνουμε ελεύθερο τον “δρόμο” χωρίς σφιξίματα και ανούσιες πιέσεις.
    Μια ευθεία είναι ο “δρόμος”...

    Το Τραγούδι είναι μια μεγάλη αντίφαση.
    Είσαι ενεργοποιημένος-σε εγρήγορση και συγχρόνως απολύτως χαλαρός.

    Επίσης το τραγούδι είναι χαρά. Είναι μέσο έκφρασης. Είναι όχημα για να αναδείξουμε τα συναισθήματά μας. Είμαστε απολύτως ακάλυπτοι την στιγμή που τραγουδάμε. Και γι'αυτό η καλή τεχνική δίνει την αίσθηση της ασφάλειας στον καλλιτέχνη, ότι δεν θα εκτεθεί. Είναι κι αυτό μια ψευδαίσθηση...διότι θα εκτεθεί! Υπάρχει κάτι μέσα μας που θέλει να εκτεθεί...

    Ο καθένας από μας, αντιδρά διαφορετικά σε έναν χωρισμό, σε έναν χαμό-θάνατο, στην προδοσία, την έλλειψη... Αυτό ακριβώς είναι που οφείλει κάθε τραγουδιστής να ξέρει για τον εαυτό του, για να μπορέσει να το εντάξει στην ερμηνεία του εκάστοτε ρόλου.
    Και αυτό ακριβώς είναι που τον διαφοροποιεί από κάποιον άλλον, στον ίδιο ρόλο.

    Με τιμη
    Δημητριος Ανδρεου
    Μπασσοβαρυτονος





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26783   /   02.03.2013, 10:22   /   Αναφορά

    Άρθρο γραμμένο από ειδικό, πολύ κατανοητό και χρήσιμο όχι μόνο για όσους ασχολούνται με το τραγούδι, αλλά και για εμάς τους υπόλοιπους. Ευχαριστούμε και περιμένουμε συνέχεια.

    #26784   /   02.03.2013, 10:40   /   Αναφορά

    Διάφραγμα είναι ο μυς που χωρίζει το στήθος από την κοιλιά.


     Όταν αναπνέουμε με το στήθος το καταλαβαίνουμε γιατί όταν εισπνέουμε το στήθος φουσκώνει και όταν εκπνέουμε το στήθος ξεφουσκώνει. Ενώ με το διάφραγμα φουσκώνει- ξεφουσκώνει η κοιλιά.


     Κάντε συχνά την παρακάτω άσκηση και σύντομα θα συνηθίσετε να αναπνέετε με το διάφραγμα:


     1.Εισπνεύστε αργά από τη μύτη μετρώντας μέχρι το 4 και αφήστε την κοιλιά να φουσκώσει καθώς εισπνέετε.


     2.Σταματήστε για 2 δευτερόλεπτα και μετά εκπνεύστε από το στόμα αλλά με κανονικό ρυθμό


     3.Επαναλάβετε αρκετές φορές


     Η ίδια άσκηση προτείνεται και σαν τεχνική χαλάρωσης από το άγχος.


    Σε κάποιο σημείο του άρθρου αναφέρεται ότι:


    ‘’ Στην πραγματικότητα η διαφραγματική αναπνοή είναι μια πολύ φυσική διαδικασία που ο άνθρωπος έχει ξεχάσει. Γεννιέται με την έμφυτη ικανότητα να αναπνέει σωστά……’’


    Δεν ξέρω αν  ήταν έτσι ή είναι και ο άνθρωπος μεταλλάχτηκε….


    Δυστυχώς η αναπνοή από το διάφραγμα γίνεται συνειδητά , πρέπει να το σκεφτούμε για να αναπνέουμε έτσι. Μπορεί να γίνεται στη στάση του λεωφορείου , όταν είμαστε ξαπλωμένοι , οποτεδήποτε το σκεφτούμε.


    Η αναπνοή από το διάφραγμα βοηθάει πολύ αυτούς που παίζουν πνευστά όργανα (τρομπέτα , φυσαρμόνικα….) με την έννοια ότι μπορείς να παίζεις για πολλαπλάσιο χρόνο χωρίς να κουράζεσαι.

    #26821   /   06.03.2013, 14:34   /   Αναφορά

    Καλογραμμένο άρθρο που με βρίσκει σύμφωνο στις τοποθετήσεις του...το νεογέννητο,πράγματι έχει αυθόρμητα προικιστεί από τη μητέρα φύση με τη σωστή αυθόρμητη και ασυνείδητη διαφραγματική αναπνοή...


    Να διαφωνίσω λίγο στο θέμα αν βραχνιάζει ποτέ ένα μωράκι...φυσικά και γίνεται αυτό...είτε σε πολύ ανήσυχα βρέφη,είτε σε άλλες περιπτώσεις πχ λαρυγγίτιδες από παλινδρόμηση,ιογενείς λοιμώξεις κτλ.Οι φωνητικές τους χορδές επίσης είναι πολύ διαφοερτικές στην ανατομία τους από εκείνες του ενήλικα.Είναι πολύ πιο λεπτές και κοντές σε μήκος κι ως εκ τούτου ικανές να παράγουν με μικρότερη ενέργεια και ποσότητες αέρα,υψηλές σε τονικότητα και ένταση αρμονικές.


    Επίσης να παρατηρήσω πως το άρθρο είναι πολύ γενικό και δεν αναφέρεται ούτε στη βασική ανατομία,ούτε λειτουργία του μηχανισμού φώνησης...Χρήσιμο τέλος θα ήταν να αναφερθούν και κάποιες βασικές ασκήσεις στις οποίες κάποιος θα μπορεί να μπέι καλύτερα στο νόημα της σωστής ανάσας για τραγούδι...


    Ευχαριστώ