ελληνική μουσική
    613 online   ·  210.826 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    H τέχνη της μουσικής διδασκαλίας

    Ο δάσκαλος μουσικής είναι ένας σύμβουλος που βοηθάει το μαθητή να  εκφραστεί ως άνθρωπος μέσα από τη μουσική.

    H τέχνη της μουσικής διδασκαλίας

    Γράφει ο Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)
    56 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 28 Ιούν 2013

    Το μεγαλύτερο ποσοστό των διπλωματούχων μαθητών επιλέγει να διδάξει είτε επειδή αυτό είχε ως στόχο από την αρχή είτε επειδή με κάποιο τρόπο χρειάζεται να βγάλει τα προς το ζειν.

    Όποιος και αν είναι ο λόγος, ο τρόπος μαθήματος χρειάζεται να εμπεριέχει πραγματικό ενδιαφέρον όχι μόνο για το μαθητή αλλά και για τον άνθρωπο-μαθητή. Εάν ο δάσκαλος δεν λάβει υπόψην του τη διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου και επιλέξει να έχει ένα πρόγραμμά που στηρίζεται σε συγκεκριμένη ύλη, στις ώρες μελέτης του μαθητή και την παρουσία του δασκάλου στο μάθημα με τρόπο σχεδόν τυπικό, τότε το μάθημα δεν έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το δάσκαλο από τη μία, από την άλλη δεν δίνουμε στο μαθητή όλα τα εφόδια που χρειάζεται προκειμένου να γίνει όχι απλά ένας καλός μουσικός, αλλά ένας ξεχωριστός μουσικός.

    Πολλές φορές οι νέοι δάσκαλοι συναντούν προβλήματα σε μαθητές που δεν ξέρουν πως να τα διαχειριστούν.

    Στο άρθρο αυτό αναφέρω κάποια συνηθισμένα "προβλήματα" με τα οποία μπορεί να έρθει αντιμέτωπος και κάποιες προτάσεις για να μπορέσουμε να έχουμε καλύτερη συνεργασία με τους μαθητές μας.

    Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για το μαθητή την οικογενειακή του κατάσταση για να μην πέφτουμε σε ατοπήματα. Σπάνια ο γονέας με τον οποίο θα συνενοηθούμε αρχικά, αναφέρει τυχόν διαζύγιο, έλλειψη ενός γονέα (παράδειγμα το παιδί να έχει χάσει νωρίς τον πατέρα ή τη μητέρα του), τον τρόπο με τον οποίο έχει οργανώσει το παιδί του (παράδειγμα:πολύ αυστηρό πρόγραμμα μελέτης, φροντιστήρια, αθλητισμό κ.α.)

    Καμία οικογένεια δεν είναι τέλεια, και σίγουρα ο μαθητής μας έχει τα προβλήματά του, τα οποία εμείς θα τα συναντήσουμε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Η αντιδράσεις των μαθητών στις πιέσεις που δέχονται από τον κοινωνικό τους περίγυρο, μεταφράζονται σε συμπτώματα όπως έλλειψη συγκέντρωσης, αυθάδεια, άρνηση για μελέτη, ασθένειες που μας ακυρώνουν το μάθημα.

    Εάν πιστέψουμε ότι η μουσική είναι για τους λίγους, τους πολύ ταλαντούχους και εύκολους μαθητές, τότε δεν έχουμε λόγο να προσπαθήσουμε για τους μαθητές αυτούς που μας φαίνονται λιγότερο ταλαντούχοι.

    Κατά τη γνώμη μου η μουσική είναι για όλους και η αγάπη για τη μουσική φέρνει μια καλύτερη ποιότητα ζωής συνολικά. Επίσης πολλές φορές παιδιά που αρχικά φαίνονται να μη διαθέτουν ιδιαίτερο ταλέντο μπορούν να σε εκπλήξουν, εάν διαθέσεις για αυτά σωστά το χρόνο σου. 

    Σημαντικό λοιπόν είναι, λίγα λεπτά μέσα στο μάθημα να αφιερώνονται σε ερωτήσεις απλού ενδιαφέροντος όπως: πως τα πας στο σχολείο, πιο μάθημα σου αρέσει, πως ξοδεύεις τον ελεύθερο χρόνο σου, ποιο είναι το πρόγραμμά σου καθημερινά, πως είναι η διάθεσή σου σήμερα και ότι άλλο μπορεί να μας βοηθήσει να σκιαγραφήσουμε την ψυχολογία του μαθητή. Γιατί όπως θα δούμε παρακάτω, κυρίως η ψυχολογία είναι αυτή που μπαίνει εμπόδιο στην πρόοδό του ή που τον βοηθάει να προχωράει γρήγορα και επικοδομητικά.

    Βοηθώντας το μαθητή να ξεπεράσει κάποιες εσωτερικές του ανησυχίες, έχουν σαν αποτέλεσμα μεγαλύτερη πρόοδο στη μουσική του παιδεία.

    Αλλά ας δούμε συνηθισμένες περιπτώσεις που αντιμετωπίζει ένας δάσκαλος στους μαθητές του. Τα παρακάτω αφορούν εκμάθηση μουσικών οργάνων.

     

    1. Τάση του μαθητή να παίζει γρήγορα

    Πρόκειται για περιπτώσεις παιδιών που "αρπάζουν" τη γνώση εύκολα, συνήθως είναι πολύ καλοί στα μαθηματικά. Έχουν αρκετές ελευθερίες στο σπίτι και γενικά συμβαδίζουν με τις κοινωνικές τους απαιτήσεις. Έτσι, ενώ το μυαλό έχει αφομοιώσει τη γνώση, τα χέρια δεν μπορούν να ακολουθήσουν μιας και είναι ακόμα απαίδευτα.

    Σ' αυτές τις περιπτώσεις, χρειάζεται να εξηγήσουμε στο μαθητή ότι αυτό που γνωρίζει πλέον το μυαλό, χρειάζεται να το μεταφέρουμε στα χέρια. Αυτό για να γίνει πρέπει να υπάρξει αργή μελέτη.

    Μια ιδέα είναι να προτείνετε στους μαθητές να το δουν σαν παιχνίδι. Να έχουν κάτι φαγώσιμο την ώρα της μελέτης και να διαβάσουν αργά σα να βαριούνται αφόρητα.

    2. Παίζω με "τ'αυτί"

    Πρόκειται για μαθητές με μουσικότητα που έχουν την ικανότητα ότι ακούν να το αναπαράγουν. Έτσι, αρνούνται κατηγορηματικά να διαβάσουν παρτιτούρα.

    Σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν παίζουμε ποτέ εμείς το κομμάτι που πρόκειται να μελετήσουν. Έτσι χρειάζεται πρώτα να διαβάσουν την παρτιτούρα για να παίξουν. Βάζουμε επίσης περισσότερη prima vista στους μαθητές αυτούς.

    Η τακτική του prima vista, δηλαδή να παίζουν οι μαθητές άγνωστα μουσικά κείμενα είναι καλό να ξεκινάει όπως και να έχει από τα πρώτα κι όλας μαθήματα. Έτσι αποκτάει ο μαθητής μια εξαιρετική ευχαίρεια ανάγνωσης.

    3. Άρνηση "Όχι άλλο"

    Ο μαθητής βαριέται γρήγορα μέσα στο μάθημα και θέλει να τελειώνετε το συντομότερο δυνατόν.

    Για τις ηλικίες έως 7 ετών είναι απόλυτα φυσιολογικό. Τα παιδιά δυσκολεύονται πολύ να κρατήσουν την αυτοσυγκέντρωσή τους για αρκετή ώρα. Διανθείστε το μάθημα με μουσικές ακροάσεις και ζωγραφική επάνω στις ακροάσεις, ειδικά εάν το μάθημα διαρκεί πάνω από 20 λεπτά.

    Για τις ηλικίες άνω των 7 ετών, μπορείτε να προκαλέσετε το ενδιαφέρον του μαθητή εάν προσθέσετε στο ρεπερτόριό του μεταγραφές από τραγούδια της προτίμησής του. Εάν ούτε αυτό δεν "πιάσει" τότε χρειάζεται μια συζήτηση, γιατί είναι πιθανό ο μαθητής να μην ενδιαφέρεται για τη μουσική και να την παρακολουθεί υποχρεωτικά λόγω απαίτησης των γονέων. Σε αυτή την περίπτωση είναι καλό να ενημερώνουμε τους γονείς ότι δεν θα έχουμε κάποιο ιδιαίτερο αποτέλεσμα και ίσως είναι καλύτερα να δοκιμάσει ο μαθητής κάποιο άλλο όργανο εάν συνεχίσει να αδιαφορεί στο μάθημα. Καλύτερα να χάσουμε ένα μαθητή, παρά να τον βασανίζουμε 1-2 φορές την εβδομάδα. Συνήθως τα παιδιά φοβούνται να πουν στους γονείς τους ότι δεν τους ενδιαφέρει η μουσική γιατί φοβούνται την απόρριψη.

    4. Ψυχρή απόδοση

    Όταν το παιδί έχει μπει σε οργανωμένο τρόπο ζωής που περιλαμβάνει αυστηρό πρόγραμμα (από το τι ώρα ξυπνάει, τρώει, μελετάει μέχρι τι ώρα θα παίξει) τότε συμβαίνει πολλές φορές, εφόσον δεν έχει ζητήσει το ίδιο να μάθει μουσική, να είναι μελετημένο μεν σε κάθε μάθημα αλλά να μοιάζει απών κατά τη διάρκεια που παίζει μουσική. Είναι σα να λέει "ορίστε, το έπαιξα. Είμαι σωστός στις υποχρεώσεις μου".

    Σε αυτές τις περιπτώσεις, συμβαίνει πολλές φορές, μετά από ένα μεγάλο διάστημα μαθημάτων, το παιδί ξαφνικά να μην αναγνωρίζει ούτε μια νότα στην παρτιτούρα!

    Δεν είναι πάντοτε εύκολο να έρθουμε κοντά σε τέτοιους μαθητές γιατί είναι απόμακροι κατά τη διάρκεια του μαθήματος και εσωστρεφής. Και πως όχι άλλωστε! Αφού για το μαθητή αυτό ο δάσκαλος είναι ένας ενοχλητικός τύπος που θα του "φάει" πολύτιμο χρόνο. Εάν καταφέρουμε όμως να δημιουργήσουμε μια φιλική σχέση, τότε ίσως τελικά το παιδί να ανακαλύψει μια όαση στη μελέτη της μουσικής και έναν καλό φίλο στα μάτια του δασκάλου.

    5. Φαγούρα

    Μαθητές που δεν ενδιαφέρονται για το μάθημα και μοιάζουν να μην καταλαβαίνουν τίποτα από αυτά που τους λέμε, παθαίνουν φαγούρα και ξύνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Είναι πολύ συνηθισμένο στις μικρές ηλικίες, σε παιδιά που μαθαίνουν υποχρεωτικά μουσική.

     

    ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

    Οι παραπάνω περιπτώσεις είναι συνηθισμένες και τις συναντάει κάθε δάσκαλος στη διδακτική του πορεία.

    Υπάρχουν όμως και πιο δύσκολες περιπτώσεις.

    α) Μαθητές με υπερευαίσθητη ψυχολογία

    1. Ενώ παίζει με το αριστερό χέρι, το δεξί αρπάζει το αριστερό από τον καρπό και το αντίστροφο. Συμβαίνει συνήθως σε παιδιά δημοτικού.

    Οι μαθητές αυτοί πάσχουν συνήθως από ηττοπάθεια ενώ ο φόβος της απόρριψης ή της αποτυχίας είναι μεγαλύτερος από ότι σε άλλους ανθρώπους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, επισημαίνουμε ότι είναι φυσιολογικό να κάνουμε και λάθη. Αυτά τα παιδιά χρειάζονται περισσότερη επιβεβαίωση, επιβράβευση και ενημέρωση μπροστά στο παιδί για την καλή τους πρόοδο.

    2. Δεν συντονίζονται τα δάκτυλα

    Σπάνιο μεν, αλλά συμβαίνει, να αδυνατεί ο μαθητής να συνδιάσει τα δάκτυλα που ζητάει η άσκηση. Ενώ τα μαθήματα προχωράνε, η πρόοδος είναι ελάχιστη.

    Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται να επιμείνουμε πολύ στα πρώτα μαθήματα και να γίνονται συχνές επαναλήψεις.

    3. Μιλάει πολύ, πράττει ελάχιστα

    Έξυπνοι μαθητές με ταλέντο, ή μαθητές με λίγο ταλέντο αλλά αρκετές δυνατότητες, που βαριούνται τη μελέτη και το μάθημα.

    Εκμεταλεύονται τη φιλία του δασκάλου για να "φάνε" χρόνο μαθήματος και να περάσει η ώρα χωρίς να κοπιάσουν πολύ. Συνήθως οι ταλαντούχοι μαθητές είναι και τεμπέληδες. Ο δάσκαλος χρειάζεται να είναι αυστηρός σε αυτές τις περιπτώσεις για να μην χαλάσουν τα όρια, πράγμα που θα οδηγήσει σε μια αποτυχημένη διδασκαλία.

    Σε τέτοιες περιπτώσεις μια έξυπνη κίνηση είναι να προσθέτουμε επιπλέον ύλη, έτσι ώστε να καταλαβαίνει ο μαθητής ότι αν ξοδεύει το μάθημα σε περιττές συζητήσεις, τελικά θα έχει περισσότερο διάβασμα!

     

    4. Έλλειψη πρωτοβουλίας

    Αχνό παίξιμο στο μουσικό όργανο, σιωπηλή συμμετοχή στο μάθημα, μηδαμινές απορίες επάνω στο αντικείμενο, αποφυγή του μαθητή να κοιτάξει το δάσκαλο στα μάτια.

    Μπορεί ποτέ να μην μπορέσουμε να ανακαλύψουμε από που προέρχεται αυτή η ανασφάλεια, αν είναι δηλαδή έμφυτη ή έχει προκληθεί από εξωγενής παράγοντες. Εάν ο δάσκαλος κερδίσει την εμπιστοσύνη του μαθητή μπορεί σιγά σιγά το πρόβλημα να ξεπεραστεί.

    Σημαντικό είναι σε αυτά τα παιδιά να μπαίνουν στη διαδικασία να πάρουν πρωτοβουλίες.

    β) Άλλες παρατηρήσεις

    Οι μαθητές που έχουν υψηλό δείκτη ευφυίας και ταλέντο, παρουσιάζουν μεγάλα διαστήματα ταχύτατης προόδου. Υπάρχουν όμως και κάποιες περιόδοι ανάπαυλας ανάμεσα στην υπερδραστηριότητα, όπου υπολειτουργούν. Σε αυτές τις περιόδους ο δάσκαλος χρειάζεται να ακολουθήσει τους ρυθμούς του μαθητή και να μην πιέσει τις καταστάσεις.

    Αυτές ήταν μερικές από τις πιο συνηθισμένες περιπτώσεις που μπορεί να συναντήσει ένας δάσκαλος στην επαγγελματική του πορεία.

    Σημαντικό είναι να δουλεύουμε για κάθε μαθητή και μετά το μάθημα, όταν κατά τη διάρκεια του μαθήματος βλέπουμε ότι ο μαθητής μας παρουσιάζει ψυχοσωματικά συμπτώματα. Εάν καταφέρουμε να βρούμε έναν καλό τρόπο προσέγγισης, μπορούμε να βοηθήσουμε το μαθητή μας σε πολύ μεγαλύτερη έκταση από ότι φανταζόμαστε.

    Ο τρόπος μελέτης της μουσικής εάν υιοθετηθεί σαν τρόπος μελέτης στις σπουδές, φέρνει εξαιρετικά αποτελέσματα. Η μουσική διδάσκει εκτός των άλλων αυτοπειθαρχία, αλλά και αυτογνωσία, γιατί συνδιάζει τεχνική με συναίσθημα. Μέσα από τα μαθήματα μουσικής μπορεί ο μαθητής να μάθει περισσότερα για τον εαυτό του και τι χρειάζεται για να είναι ευτυχισμένος, ακόμα και αν αυτό σημαίνει, να ορθώσει το μικρό του ανάστημα στους γονείς και να πει "ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΜΟΥΣΙΚΗ! ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΗΣ!"

    Μπορεί να αντιμετωπίσει τις ανασφάλειές του με μαλακό τρόπο μιας και η μουσική είναι πολύ ευγενικό μάθημα από τη φύση του, πράγμα που θα τον οφελήσει γενικότερα στη ζωή του.

    Επειδή οι δάσκαλοι δεν είναι ψυχολόγοι, καλό είναι να είμαστε ιδιαίτερα προσεχτικοί στον τρόπο που "επεμβαίνουμε".

    Εάν κληθούμε να κάνουμε μάθημε σε τάξη με πολλούς μαθητές είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι τα παιδιά μυρίζονται το φόβο. Εάν φοβόμαστε ότι δεν μπορούμε να "κουμαντάρουμε" την τάξη μας, θα δούμε την τάξη να μετατρέπεται σε ζούγκλα. Οι φωνές δεν φέρνουν παρά ένα στιγμιαίο αποτέλεσμα.

    Τα παιδιά "ακούνε" περισσότερο, εάν εμείς μιλάμε κανονικά με σταθερό τόνο φωνής. Μια έξυπνη κίνηση είναι να τους μάθουμε σε μορφή παιχνιδιού το "1 λεπτό σιγής", όπου καλούνται τα παιδιά να μην μιλήσουν καθόλου. Όποιος μιλήσει χάνει. Έτσι είναι πιο εύκολο, εάν η κατάσταση πάει να ξεφύγει από τον έλεγχο να μπορούμε να τα επαναφέρουμε σε τάξη.

    Παρόλα αυτά, εάν το μάθημά μας είναι τυπικό και δεν έχει ενδιαφέρον, με κανένα τρόπο δεν θα καταφέρουμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών.

    Εάν αγαπάμε τη δουλειά μας και τους ανθρώπους - μαθητές μας, τότε η ώρα της διδασκαλίας δεν είναι δουλειά για μας. Φεύγουμε από το μάθημα με περίσσια ενέργεια, έχοντας ξεχάσει ακόμα και τις σκοτούρες μας.

    Τελικά η διδασκαλία, εάν κάποιος τη διαθέτει με αγάπη, δεν είναι εργασία. Είναι μια υπέροχη ανταλλαγή ενέργειας με έναν άλλο άνθρωπο, όπου στο τέλος του μαθήματος έχουν διδαχθεί και οι δύο από κάτι.


    Tags
    Μουσική Εκπαίδευση:παρτιτούρα



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #27507   /   29.06.2013, 11:47   /   Αναφορά

    Πράγματι, πολύ ενδιαφέρον άρθρο επάνω σε ένα θέμα που άπτεται της εκπαίδευσης στη μουσική. Μια και έχεις εμβαθύνει στο ζήτημα τόσο πρακτικά, όσο και θεωρητικά, θα ήθελα  τη γνώμη σου σχετικά με κάτι που έχω ξαναθέσει στο φιλόξενο αυτό ιστοχώρο, ως ερώτημα: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=29638&start=0


    Το ερώτημα έχει να κάνει με την ύλη, αλλά και το πνεύμα της διδασκαλίας στην Ευρώπη και τη Ρωσία, καθώς μοιράζονται μια παράδοση που κατά τη γνώμη μου, έχει πάρα πολλά κοινά.


    Στις διάφορες μουσικές σχολές κάθε επιπέδου σε αυτές τις δύο ηπείρους, υπάρχει μια νοοτροπία ότι η μουσική στα ωδεία είναι για τους ''άριστους''.  Όπως γράφει και η Ρενέ Νικολάου σε μια δική σου συνέντευξη, 'δε νομίζω ότι ωφέλησε ούτε εμάς που αντέξαμε αλλά ούτε και αυτούς που αποχώρησαν απογοητευμένοι.' Και αυτό είναι πασιφανές και από το συνολικό αποτέλεσμα.


    Ακριβώς αυτό είναι το ζήτημα. Η μουσική εκπαίδευση στην Ευρωρωσία, έχει αποκλειστικό σκοπό να βγάλει βιρτουόζους μουσικούς, που να εκτελούν με απόλυτη ακρίβεια κομμάτια που έχουν γραφτεί στη συντριπτική τους πλειοψηφία μέχρι και τις αρχές του εικοστού αιώνα. Η δεξιοτεχνία και η ακρίβεια στην εκτέλεση, είναι το απόλυτο φετίχ από την εποχή του Μπαχ μέχρι και σήμερα και, αντίστοιχη είναι και η καθυστέρηση στην ενημέρωση σχετικά με την εξέλιξη στην τέχνη της μουσικής. Κάτι ανάλογο θα ήταν να μαθαίνουν οι νέοι κινηματογράφο ας πούμε, βλέποντας ταινίες του 1920, ή ζωγραφική μελετώντας Μικελάντζελο και Ντα Βίντσι, αγνοώντας τις σύγχρονες εξελίξεις στις τέχνες.. (φυσικά η ιστορία της κάθε τέχνης έχει πολύ μεγάλη σημασία, αλλά ως Ιστορία και όχι ως ζωντανό κομμάτι της που οι σπουδαστές οφείλουν να αναπαράγουν αενάως χωρίς καμιά δυνατότητα αλλαγής και προόδου)


    Το αποτέλεσμα φαίνεται ανάγλυφα σε άλλο άρθρο του ιστολογίου,  


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3960 


    σχετικά με τα ισχυρότερα μέλη της μουσικής βιομηχανίας παγκοσμίως. Εννέα στα δέκα ονόματα προέρχονται από την Αμερική και μόνο οι Coldplay από την Αγγλία, μεγάλο μέρος της καριέρας τους όμως το χρωστούν στην Αμερική και αυτοί. 


    Ο φυσικός χώρος ενός έργου τέχνης είναι το κοινό του. Όσο μεγαλύτερο, τόσο το καλύτερο. Οι Αμερικάνοι με αυτό το πνεύμα έχουν δημιουργήσει μια ισχυρή βιομηχανία που κατέχει ηγεμονική θέση και πουλάει τα προϊόντα της σε όλο τον κόσμο, και σε εμάς, όχι μόνο στη μουσική, αλλά και στον κινηματογράφο και σε άλλες τέχνες. Δεν θα έπρεπε να παραδειγματιστούμε και να αλλάξουμε πορεία και νοοτροπία καλλιέργειας της μουσικής, απευθυνόμενοι προς ένα μεγαλύτερο κοινό; 


    Σπεύδω να διευκρινίσω ότι κάθε μουσικός και κατ' επέκταση κάθε καλλιτέχνης μπορεί να βρει το κοινό του, ακόμη και αν αυτό αποτελείται από τους θαμώνες ενός μικρού μπαρ. Όμως αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η ατμομηχανή που κινεί όλη τη βιομηχανία και αυτό είναι οι καλλιτέχνες που πουλάνε παντού. Κάτι ανάλογο με τα μπουζουκομάγαζα της χώρας μας αν θέλεις. Παρά την ευτέλεια που τους καταλόγιζαν οι ανώτεροι άνθρωποι, έδωσαν δουλειά και ασφάλεια σε γενιές μουσικών, που παράλληλα ασχολήθηκαν με άλλα, δικά τους 'απωθημένα'. Αν δεν είχαν αυτή την εναλλακτική, θα έπρεπε να δουλεύουν κάπου άσχετα με τη μουσική, έχοντας και ένα χόμπυ για τα απογεύματα.


    Ο προβληματισμός αυτός ξεκίνησε από μια μικρή σπουδάστρια μουσικής, που τώρα βρίσκεται στο επίπεδο της μέσης στο πιάνο. (Το πρώτο της βιβλίο ήταν η 'Ροζ Μέθοδος, το ίδιο που είχε και η μητέρα της και η γιαγιά της!) Μετά από σπουδές χρόνων, άρχισε να μαθαίνει και σαξόφωνο. Της έδωσα λοιπόν μια μέθοδο του Τζίμι Ντόρσεϊ, (γραμμένη πριν από πολλά χρόνια φυσικά), για τελείως αρχάριους. Η ίδια, έχοντας γνώσεις μουσικής, έμεινε άναυδη. Ξεφυλλίζοντας τη μέθοδο μου είπε ότι με αυτό το βιβλίο στο τέλος θα πρέπει να παίζει σε συγκρότημα, κάτι που της φάνηκε εξωπραγματικό για τους ρυθμούς που είχε συνηθίσει στην παραδοσιακή εκπαίδευση του πιάνου.


    Πολλά από τα προβλήματα που αναφέρεις στο άρθρο σου, νομίζω ότι έχουν τη ρίζα τους σε αυτή την απαρχαιωμένη λογική, που βγάζει μουσικούς κατάλληλους μόνο για διαγωνισμούς και κονσέρτα, για ανθρώπους που τους ακούν μια φορά κάθε χρόνο και μετά τρέχουν να αγοράσουν Ριάνα για να ακούνε κάθε μέρα.


    ΥΓ Μια ακόμη προσέγγιση της μουσικής εκπαίδευσης, είναι αυτή του 'El Systema', για την οποία βέβαια αν δεν ξέρεις, μπορείς να βρεις άφθονο υλικό στο δίκτυο. Πολύ συνοπτικά θα πω μόνο, ότι τα παιδιά, από εντελώς αρχάρια, εντάσσονται σε μουσικά σύνολα και παίζουν μαζί με προχωρημένα. Η ένταξη αυτή είναι απόλυτα υποχρεωτική. Κανένα παιδί δεν μαθαίνει μουσική μόνο του. Το αποτέλεσμα και από αυτή την ρηξικέλευθη προσέγγιση είναι εντυπωσιακό. (Εντυπωσιακό και ενδεικτικό είναι και το πόσες και ποιες χώρες το υιοθέτησαν, αλλά επ' αυτού άλλη φορά)


    Ευχαριστώ και ζητώ συγνώμη για την έκταση του σχολίου.

    #27508   /   29.06.2013, 12:18

    Σε ότι αφορά τον τρόπο εκμάθησης, νομίζω έχει αλλάξει με τα χρόνια και δεν υπάρχει αυτή η ψυχρή αυστηρότητα που υπήρχε στα ωδεία και τις μουσικές σχολές, απλά γιατί εάν συνέχιζαν έτσι, δεν θα είχαν παρά 1-2 μαθητές που η κλίση τους είναι να παίζουν κλασικά έργα ως σολίστ. Μιλάμε δηλαδή για 1 μαθητή στους 500 για κάθε ωδείο.


    Παλιά υπήρχε η δικαιολογία του κάθετου ρεπερτορίου. Φαντάσου, η ύλη στο υπουργείο παιδείας δεν έχει αλλάξει από το 1920!;


    Από την άλλη, όσο φτωχαίνει η γλώσσα, τόσο αδυνατούν τα παιδιά να ακούσουν πολύπλοκες μελωδίες. Και δεν μιλάω μόνο για κλασική μουσική. Αυτό είναι ένα σοβαρό ζήτημα που θα ήθελε ξεχωριστό άρθρο για ανάλυση.


    Νομίζω οι σημερινοί καθηγητές έχουν όλα τα μέσα για να διανθίζουν το ρεπερτόριό τους και να προσφέρουν καλύτερη γνώση στα παιδιά.


    Η τεχνική της Ευρώπης είναι διαφορετική από της Ρωσίας, τουλάχιστο στο πιάνο που γνωρίζω εγώ. Εάν κάποιος μάθει και τις δύο τεχνικές, τότε δεν κινδυνεύει από τενοντίτιδες από τη μία, από την άλλη μπορεί να προσεγγίσει πιο σωστά τα κλασικά κομμάτια.


    Από την άλλη, το ρώσικο σύστημα είναι εξαιρετικό, εάν κάποιος θέλει να παίξει μίνιμαλ μουσική χωρίς να του μείνει το χέρι παράλυτο. Εάν είναι να παίξεις μπλουζ όμως, καμία από τις δύο τεχνικές δεν είναι τέλεια. Στη μπλουζ μουσική πολλές θέσεις που θεωρούνται λάθος στη μουσική, είναι απαραίτητες. Όπως και στο τραγούδι άλλωστε, όλα τα λάθη της κλασικής είναι με μέτρο απαραίτητα για τη σύγχρονη.


    Βασικά στα ωδεία είχαν την αντίληψη ότι όποιος έρθει για μουσικές σπουδές, θα πει ότι θέλει να γίνει σολίστ. Επομένως "μαστίγιο και υποταγή". Αυτό το σύστημα είναι πολύ καλό για πολύ δοσμένους μαθητές στην κλασική. Το αποζητάνε και νιώθουν την μετέπειτα επιβράβευση πιο δυνατή σε ότι αφορά την αυτοεπιβεβαίωσή τους.


    Δεν μπορείς όμως να διδάξεις με τον ίδιο τρόπο τη τζαζ. Έχει από μόνη της άλλο πνεύμα.


    Σε ότι αφορά την τέταρτη παράγραφο, υπάρχει μια κατηγορία μουσικών που πιστεύει ότι πρέπει να εκτελούνται τα κομμάτια έτσι ώστε να συμφωνούν με το πνεύμα των συνθετών. Βέβαια, εκεί εγώ έχω τις ενστάσεις μου γιατί δυστυχώς διάβασα πολύ και θεωρώ - ένα μόνο παράδειγμα δίνω - ότι έχουν αλλάξει τόσο πολύ τα όργανα από την εποχή κάποιων συνθετών που δεν είναι εφικτό να ακουστούν όλα τα έργα σύμφωνα με την τότε εποχή.


     


     


    #27509   /   29.06.2013, 12:18

    Σε ότι αφορά τον τρόπο εκμάθησης, νομίζω έχει αλλάξει με τα χρόνια και δεν υπάρχει αυτή η ψυχρή αυστηρότητα που υπήρχε στα ωδεία και τις μουσικές σχολές, απλά γιατί εάν συνέχιζαν έτσι, δεν θα είχαν παρά 1-2 μαθητές που η κλίση τους είναι να παίζουν κλασικά έργα ως σολίστ. Μιλάμε δηλαδή για 1 μαθητή στους 500 για κάθε ωδείο.


    Παλιά υπήρχε η δικαιολογία του κάθετου ρεπερτορίου. Φαντάσου, η ύλη στο υπουργείο παιδείας δεν έχει αλλάξει από το 1920!;


    Από την άλλη, όσο φτωχαίνει η γλώσσα, τόσο αδυνατούν τα παιδιά να ακούσουν πολύπλοκες μελωδίες. Και δεν μιλάω μόνο για κλασική μουσική. Αυτό είναι ένα σοβαρό ζήτημα που θα ήθελε ξεχωριστό άρθρο για ανάλυση.


    Νομίζω οι σημερινοί καθηγητές έχουν όλα τα μέσα για να διανθίζουν το ρεπερτόριό τους και να προσφέρουν καλύτερη γνώση στα παιδιά.


    Η τεχνική της Ευρώπης είναι διαφορετική από της Ρωσίας, τουλάχιστο στο πιάνο που γνωρίζω εγώ. Εάν κάποιος μάθει και τις δύο τεχνικές, τότε δεν κινδυνεύει από τενοντίτιδες από τη μία, από την άλλη μπορεί να προσεγγίσει πιο σωστά τα κλασικά κομμάτια.


    Από την άλλη, το ρώσικο σύστημα είναι εξαιρετικό, εάν κάποιος θέλει να παίξει μίνιμαλ μουσική χωρίς να του μείνει το χέρι παράλυτο. Εάν είναι να παίξεις μπλουζ όμως, καμία από τις δύο τεχνικές δεν είναι τέλεια. Στη μπλουζ μουσική πολλές θέσεις που θεωρούνται λάθος στη μουσική, είναι απαραίτητες. Όπως και στο τραγούδι άλλωστε, όλα τα λάθη της κλασικής είναι με μέτρο απαραίτητα για τη σύγχρονη.


    Βασικά στα ωδεία είχαν την αντίληψη ότι όποιος έρθει για μουσικές σπουδές, θα πει ότι θέλει να γίνει σολίστ. Επομένως "μαστίγιο και υποταγή". Αυτό το σύστημα είναι πολύ καλό για πολύ δοσμένους μαθητές στην κλασική. Το αποζητάνε και νιώθουν την μετέπειτα επιβράβευση πιο δυνατή σε ότι αφορά την αυτοεπιβεβαίωσή τους.


    Δεν μπορείς όμως να διδάξεις με τον ίδιο τρόπο τη τζαζ. Έχει από μόνη της άλλο πνεύμα.


    Σε ότι αφορά την τέταρτη παράγραφο, υπάρχει μια κατηγορία μουσικών που πιστεύει ότι πρέπει να εκτελούνται τα κομμάτια έτσι ώστε να συμφωνούν με το πνεύμα των συνθετών. Βέβαια, εκεί εγώ έχω τις ενστάσεις μου γιατί δυστυχώς διάβασα πολύ και θεωρώ - ένα μόνο παράδειγμα δίνω - ότι έχουν αλλάξει τόσο πολύ τα όργανα από την εποχή κάποιων συνθετών που δεν είναι εφικτό να ακουστούν όλα τα έργα σύμφωνα με την τότε εποχή.


     


     


    #27510   /   29.06.2013, 14:21

    Ευχαριστώ για την άμεση ανταπόκριση.


    Στέκομαι για μια στιγμή στην παρατήρησή σου περί πολύπλοκων μελωδιών και τη σχέση τους με τη γλώσσα. Εϊναι κάτι που δεν είχα σκεφθεί ποτέ και σε ευχαριστώ για το ερέθισμα. Θα ήταν πολύ ωραίο να γράψεις ίσως και κάτι επ αυτού.


    Στην ουσία των όσων έγραψα τώρα: Η κριτική μου δεν αφορά τεχνικές, αλλά συνολικό τρόπο αντιμετώπισης. Η Αμερικάνικη σχολή, αντικειμενοστραφής καθώς παραδοσιακά είναι σε όλα τα πεδία, κατάφερε να κυριαρχήσει στη μουσική όπως την ξέρουμε σήμερα.  Η Ρωσική και η Ευρωπαϊκή προσέγγιση, το μόνο που έχουν πια είναι η παλιά δόξα και μερικοί σολίστες που αναπαράγουν μουσειακά κομμάτια. Το ξαναλέω: το αποτέλεσμα είναι να αγοράζουμε όλοι μας αμερικάνικη μουσική. Δεν θα πρέπει αυτό με κάποιο τρόπο να συνδεθεί με τη μουσική εκπαίδευση;


    Όσο για τις διαφορές μεταξύ Ευρώπης και Ρωσίας, το αποτέλεσμα της κάθε προσέγγισης δεν διαφέρει όσον αφορά το πνεύμα των λεγομένων μου, γι αυτό και το αυθαίρετο τσουβάλιασμά τους.


    Θα ήθελα και το σχόλιό σου περί του El Systema αν το γνωρίζεις.


    #27511   /   29.06.2013, 14:28   /   Αναφορά

    Να προσθέσω κάτι: Η σπουδή της μουσικής σε Ευρώπη και Ρωσία σήμερα μου θυμίζει τις βυζαντινές εικόνες. Με τον άκαμπτο και εξαιρετικά αυστηρό τρόπο της απόδοσης των μορφών σε αυτή την τεχνοτροπία, κατορθώθηκε να σβήσει η ζωγραφική ως τέχνη (αλλά και οι άλλες τέχνες) από την επικράτεια του Βυζαντίου επί μια χιλιετηρίδα και πλέον. Με αυτό στο μυαλό, η ερώτηση είναι αυτονόητη: Σε τριακόσια χρόνια από τώρα, οι αρχάριοι θα αγοράζουν ακόμα τη Ροζ Μέθοδο; 

    #27526   /   03.07.2013, 14:41   /   Αναφορά

    Πολύ ενδιαφέρον άρθρο και μάλιστα αυτά που γράφει το μέλος xrysaoikonomaki ισχύουν για τη διδασκαλία σχεδόν κάθε γνωστικού αντικειμένου...


    Να κάνω κι ένα σχόλιο σε σχέση με τη σύγκριση Ευρωπαιο-Ρωσικής και Αμερικανικής μουσικής(Cold war of music θα μπορούσε κάποιος να πει).Κάποτε γνώρισα μια μινι ερασιτεχνικη μπαντα Τσέχων μουσικών...Αυτό που έμαθα είναι πως η Τσεχία διαθέτει από τη μια πλουσιότατη μουσική παράδοση,ικανότατους βιρτουόζους μουσικούς,αλλά σχετικά ''οπισθοδρομικό'' ρεπερτόριο μοντέρνας μουσικής...Επίσης,μια έντονη ''αμερικανολατρεία'' δεδομένου πως μεταγλωτίζουν στην ουσία παραδοσιακά αμερικάνικα κομμάτια(όπως το Country roads πχ του John Denver)...


    Ταξίδεψα Τσεχία και κλήθηκα να τραγουδήσω στο γάμο μιας φίλης της παρέας...το τραγούδι ήταν το αμερικάνικο When God made you



    και ποιό κάτω η...Τσέχικη μετατροπή με πιάνο συνοδεία και με εμένα να τραγουδάω Τσέχικα(αποστήθισα το κομμάτι έχοντας υπόψη το κεντρικό νόημα με τη βοήθεια των Τσέχων φίλων μου)...



    Το αποτέλεσμα αισθητικά πολύ διαφορετικό(σ αυτό παίζει ρόλο και το γεγονός πως η φωνή μου είναι πολύ χειρότερη από του αμερικανού καλλιτέχνη)

    #27527   /   03.07.2013, 15:22   /   Αναφορά



    Μπράβο ρε Χρύσα και για το άρθρο και κυρίως γιατί αυτό αποκαλύπτει έναν άνθρωπο με ενδιαφέρον και μεράκι για την δουλειά του, πράγμα δυσεύρετο όχι μόνο στο χώρο της μουσικής εκπαίδευσης αλλά γενικότερα σε όλο το φάσμα της παιδείας.


    Όσον αφορά τα θέματα της διδακτέας ύλης και του προσανατολισμού των μουσικών σπουδών είναι ένα μεγάλο και σοβαρό θέμα αλλά έχω την εντύπωση ότι ακόμα και με λάθος βιβλία και λάθος μεθόδους ή και ελλείψεις των δασκάλων ένας καλός δάσκαλος με ενδιαφέρον για την δουλειά του μπορεί να μην βγάλει τους κορυφαίους σολίστες αλλά το αποτύπωμα της δουλειάς του στις ζωές των παιδιών θα είναι πάντα σημαντικό και θετικό.


    Αντίθετα -η εμπειρία μου έδειξε-ότι δάσκαλοι με γνώσεις και καταξίωση που δεν μπορούν όμως να εμπνεύσουν την αγάπη για την μουσική και διδάσκουν από καθέδρας, η πραγματική επίδραση τους στην ζωή και τον ψυχισμό των μαθητών είναι από ελάχιστη έως καθόλου.


    Σίγουρα το ιδανικό είναι ο συνδυασμός και των δύο πράγμα ακόμα σπανιότερο.

    #27676   /   03.08.2013, 05:41   /   Αναφορά

    Συγνώμη αλλά τι εννοείτε όταν λέτε "Διανθείστε το μάθημα με μουσικές ακροάσεις και ζωγραφική επάνω στις ακροάσεις, ειδικά εάν το μάθημα διαρκεί πάνω από 20 λεπτά"
    δεν καταλαβαίνω τη λέξη "Διανθείστε" ευχαριστώ εκ των προτέρων..