ελληνική μουσική
    545 online   ·  210.840 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μουσική Τεχνολογία

    Μαγνήτης ή μικρόφωνο για κιθάρα;

    Μαγνήτης ή μικρόφωνο για κιθάρα;

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 21 Μαρ 2014

    Με το μαγνήτη ο ήχος είναι πολύ διαφορετικός από τον φυσικό.

    Ενισχύουμε ένα όργανο  για να  ακουστεί ο ίδιος ήχος πιο δυνατά, αλλά δυστυχώς πολλές φορές γίνεται παραμορφωμένος.

    Μια κάψα για να παίζει σωστά το ρόλο της εξαρτάται από την ποιότητα της κάψας, και τη  θέση που θα την τοποθετήσεις.

    Επίσης  χρειάζεται και ειδικός προ-ενισχυτής όχι τόσο για λόγους έντασης, αλλά για λόγους  απόκρισης συχνότητας καθώς και προσαρμογής  αντιστάσεων εξόδου – εισόδου.

    Απ’ την άλλη μεριά το μικρόφωνο έχει πιο φυσικό αποτέλεσμα, όμως παράγει σφυρίγματα στις υψηλές εντάσεις (μικροφωνισμούς).

     

    Μαγνήτης λοιπόν  ή μικρόφωνο για κιθάρα;

    Και οι δύο τεχνικές δουλεύουν με τα αντίστοιχα υπέρ και κατά η κάθε μια.

    Ο μαγνήτης είναι επιβεβλημένος για την εξάλειψη της ανάδρασης (feedback)- όταν παίζεις σε ανοικτό μέρος πχ με μια λαϊκή ορχήστρα και όταν κινείσαι - ενώ σε έναν κλειστό και ηχομονωμένο χώρο με πχ ένα ντουέτο κιθάρας-ακορντεόν ή φυσαρμόνικας το μικρόφωνο είναι πιο χρήσιμο, ο δε συνδυασμός μαγνήτη-μικροφώνου ακόμα καλύτερα.

    Για όσους επιθυμούν περαιτέρω αναλύσεις για τους μαγνήτες εδώ ένα πολύ καλό ξενόγλωσσο site:

    http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2012/Sep/Hot_Rod_Your_Electric_Tiny_Tone_Tweaks_Done_Dirt_Cheap.aspx

    DI Box

    Είναι ένα μικρό κουτί με μία ή περισσότερες εισόδους, συνήθως κυψέλες ¼ ή και XLR και με μία ή περισσότερες εξόδους με τη μία έξοδο οπωσδήποτε XLR.

    Μαγνήτης ή μικρόφωνο για κιθάρα;

    Το DI Box μετατρέπει ένα ασύμμετρο (unbalanced), υψηλής σύνθετης αντίστασης σήμα (τέτοιο όπως πχ αυτό που παράγεται από τους περισσότερους ‘μαγνήτες’ κιθάρας ή μικρόφωνο επαφής βιολιού) σε συμμετρικό (balanced) που απαιτείται από τα περισσότερα ενισχυτικά συστήματα (PA) και ειδικά αν οι είσοδοι του PA είναι αρκετά μέτρα μακριά.

    Είναι ενεργητικά (με μπαταρία συνήθως 9 Volts ή Phantom power supply δηλαδή τροφοδοσία που λαμβάνεται από το τροφοδοτικό που είναι ενσωματωμένο) ή παθητικά (χωρίς μπαταρία) που είναι πιο φτηνά όμως λόγω του μετασχηματιστή που έχουν παρουσιάζουν μια απώλεια στις υψηλές συχνότητες.

    Για τις κυψέλες, βύσματα, PA δείτε το άρθρο: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3418





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #28525   /   21.03.2014, 16:44   /   Αναφορά

    Εμπλουτισμός άρθρου:


     ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι μαγνήτες λειτουργούν ΜΟΝΟ σε όργανα με μεταλλικές χορδές.


    Οι ναϋλον χορδές επειδή δεν περιέχουν μέταλλο δεν μεταβάλλουν το μαγνητικό πεδίο άρα σε μια κλασσική κιθάρα δεν μπορεί να λειτουργήσει ο μαγνήτης. Ακόμα και χορδές με ναϋλον πυρήνα και περιτύλιγμα συρμάτινο δεν λειτουργούν. Αν όμως ο πυρήνας τους είναι συρμάτινος  με ναϋλον όμως περιτύλιγμα τότε λειτουργούν. Το μειονέκτημα των μαγνητών  είναι ότι δεν συλλαμβάνουν τις δονήσεις του ηχείου της κιθάρας.


     


    MIDI MAGNETS


    Ο MIDI μαγνήτης, αποτελείται από ξεχωριστά πηνία για την κάθε χορδή. ο κάθε πηνίο αποστέλλει το σήμα του σε ένα κύκλωμα προενίσχυσης  το οποίο εμπεριέχει έναν sensitive controller και με πολύκλωνο καλώδιο συνδέεται στο MIDI synth το οποίο παράγει τους ήχους. 


     Δείτε τη Photo 1


    Μερικές φορές τα piezoelectric pick ups χρησιμοποιούνται μαζί με τα magnetic pick ups για να δώσουν μια ευρύτερη ηχητική περιοχή.


    Μια τέτοια κιθάρα είναι η Parker Fly  καθώς και η Godins Montreal


     


    Οι  2 outputs του επιλογέα σετάρονται έτσι ώστε να βγαίνουν με ένα απλό καλώδιο ¼ unbalanced ή χρησιμοποιώντας και τις 2 outputs είτε σε κονσόλα είτε και επιλογέα από piezo σε magnetic


    Δείτε την photo 2


    ‘’Ακουστικά Όργανα’’


    Όταν λέμε ‘’Ακουστικά Όργανα’’ εννοούμε αυτά τα οποία ακούγονται χωρίς να χρειάζονται ενίσχυση. (πχ ακουστική & κλασσική κιθάρα , φυσαρμόνικα ,Ντραμς,τρομπέτα…..)


    Όταν στα παραπάνω όργανα θέλουμε να ενισχύσουμε τον ήχο τους τότε χρειαζόμαστε έναν ενισχυτή που να δίνει καθαρό τον ήχο τους χωρίς παραμόρφωση και εφφέ.  Αυτοί οι ενισχυτές λέγονται Acoustic Amps και έχουν μόνο τα απαραίτητα ‘ρυθμιστικά κουμπιά΄ (volume-bass-tone-treble). Έχουν δε επίπεδη Απόκριση Συχνότητας και οι καλοί παράγουν σχετικά ‘’καθαρό ήχο’’. Ο καλύτερος τρόπος συλλογής (pick up)του ήχου απ’ αυτά τα όργανα είναι το μικρόφωνο (δυναμικό ή πυκνωτικό – το καθένα με τις δικές του ιδιότητες).


     Ένα δυναμικό μικρόφωνο, προσεκτικά τοποθετημένο, μπορεί να δώσει τον πιο αντιπροσωπευτικό - πιστό ήχο μιας κιθάρας. Τα πυκνωτικά μικρόφωνα συνήθως αποκλείονται για Live λόγω της μεγάλης τους ευαισθησίας. Δείτε και το άρθρο ''Χαρακτηριστικά Μικροφώνων'' : ΕΔΩ :


     Αν όμως σε ένα ‘’Ακουστικό Όργανο’’ συγκεκριμένα σε μια Ακουστική Κιθάρα  (όχι κλασσική) αντί για pick up piezo, συνδέσουμε magnetic pick up τότε αυτή δεν έχει ΚΑΜΙΑ διαφορά με την ηλεκτρική όσον αφορά τη συλλογή των δονήσεων των χορδών. Βέβαια ανάλογα της ποιότητας του magnetic pick up θα είναι και η ποιότητα του ήχου ( καλύτερα είναι  ο συνδυασμός magnetic pick up και μικροφώνου όπως το Fishman  που είναι βέβαια πανάκριβο. Δείτε το εδώ: http://www.fishman.com/product/rare-earth-blend ).


    Δείτε την Photo 3

    #28526   /   21.03.2014, 18:03   /   Αναφορά

     


     (Ένα δυναμικό μικρόφωνο, προσεκτικά τοποθετημένο, μπορεί να δώσει τον πιο αντιπροσωπευτικό - πιστό ήχο από ακουστικά όργανα) από κάποια μικρή απόσταση (το δυναμικό μικρόφωνο δεν είναι ευαίσθητο - εκτός αν τραγουδάμε από πολύ κοντά -να ακουμπάει στα χείλη) .


    Δείτε στο 0:33 ακόμα και ο John Lennon προτιμούσε ,αντί pickups, δυναμικό μικρόφωνο. 



    Οι μαγνήτες επάγουν αντίστοιχο ρεύμα από την  κίνηση των μεταλλικών χορδών που μεταβάλλουν τη ροή στο μαγνητικό πεδίο.


    Οι μαγνήτες είναι κυρίως ειδικοί για ακουστικά όργανα κι αυτό γιατί δίνουν σήμα πιο κοντά στο ηχόχρωμα του οργάνου.


    Μερικές φορές μάλιστα, όπως στο μπουζούκι, χρησιμοποιείται μαγνήτης, γιατί δεν μας ενδιαφέρει τόσο η πιστή αναπαραγωγή του ακουστικού ήχου του μπουζουκιού, αλλά το ιδιαίτερο ηχόχρωμα του μαγνήτη .


    Ένας μαγνήτης τοποθετείται στην ηλεκτρική κιθάρα σε διαφορετικές θέσεις (στη γέφυρα- Bridge, στο μέσο-Middle, στο μπράτσο-Neck). 


    Η τάση εξόδου των μαγνητών είναι από περίπου 100mV  και μέχρι και πάνω από 1V (λέγονται και  Hot Pickups).


    Υπάρχουν πολλά είδη μαγνητών που φυσικά από το κάθε είδος καθορίζεται και ο ήχος (υποκειμενικά ) :(Alnico I, ΙΙ,V, , Samarium Cobalt ,Ceramic...)


    Η High impedance (Δείτε ΕΔΩ : ) είναι η  standard output για τις electric guitars. (με τάση της τάξεως του 1 Volt)


     Υπάρχουν όμως και μαγνήτες low impedance που είναι στην ουσία "active" pickups πχ αυτοί της  EMG . Διαφέρουν από τους μαγνήτες  High impedance στο ότι τα πηνία τους έχουν λιγότερα αλλά μεγαλύτερης διατομής τυλίγματα γι αυτό επειδή δίνουν χαμηλή έξοδο απαιτούν προενισχυτή (build small preamp). Αυτοί οι προενισχυτές είναι τελείως ‘’clean’’ και ενισχύουν το σήμα σε υψηλά επίπεδα (μερικά μοντέλα ξεπερνούν και τα 2 volts) .


     

    #28527   /   21.03.2014, 18:56   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο και αναλυτικό άρθρο. Να προσθέσω δυο τρείς προτάσεις μόνο.
    Έχω έναν rare-earth αλλα οχι την έκδοση blend που είναι πιο ακριβή. Ο τελικός ήχος πάντα κρίνεται κατα την γνώμη μου απο το γούστο του καθενός για τον ήχο που υποτίθεται η ακουστική κιθάρα πχ. θα περάσει σαν σήμα απο την ενίσχυση του μέσου που θα διαλέξουμε - μικρόφωνο ή μαγνήτης, ή συνδυασμός που επικρατεί πολλές φορές. Ξεκίνησα με ένα δυναμικό Sennheiser e609 γύρω στα 70 ευρώ αλλα το πρόβλημα που αντιμετώπισα onstage (το οποίο δεν είχα στις πρόβες) ήταν το βουητό ανάδρασης απο την καμπίνα της κιθάρας το οποίο σταματάει μόνο με ένα ειδικό λάστιχο που κλιπάρει και κλείνει την τρύπα της καμπίνας τελείως. Αυτό το κατάλαβα αφού έπρεπε να τραγουδάω κιόλας την ώρα που έπαιζα και την κιθάρα. Έτσι στην επόμενη μου προσπάθεια έβαλα ένα φτηνό πυκνωτικό μικρόφωνο πέτου που είχα μαζί μου με μιά μικρή μπαταριούλα ρολογιού και έκανε 10 φορές καλύτερη δουλειά και αναπάντεχη κλιπάροντάς το εσωτερικά στο ξύλο της τρύπας της καμπίνας. Το πώς ο καθένας θέλει τον ήχο του, πιο μπάσο πιο πρίμο είναι θέμα γούστου οπότε ένας ισοσταθμιστής ή κάποιος μικρός μίκτης που θα περνάει απο εκεί το σήμα της κιθάρας ή του μικροφώνου ή και κάποιου άλλου συνοδευτικού που θα πηγαίνει τελικά στην γραμμή της ενίσχυσης του μαγαζιού είναι πολύτιμο. Θυμάμαι στην συνέντευξη του μπουξουξή του Σπόρου που έλεγε οτι για να ενισχύσουνε πχ. τον ήχο του μπουζουκιού χρησιμοποιούσανε την κεφαλή του γραμμοφώνου και κάνανε πατέντα για να κάνουνε τέτοια ενίσχυση στην δεκαετία του 50 και 60. Έχουμε κάνει απίστευτες προόδους απο τότε.  Συγχαρητήρια στον Στέφανο που ακουμπάει ένα τέτοιο θέμα το οποίο αφορά πολλούς επαγγελματίες μουσικούς.

    #28529   /   22.03.2014, 18:16

    Ευχαριστώ για το σχόλιο και με την ευκαιρία να δώσω περισσότερες πληροφορίες ή και άλλοι να πουν τις εμπειρίες τους :


     


    ‘’….το πρόβλημα που αντιμετώπισα onstage (το οποίο δεν είχα στις πρόβες) ήταν το βουητό ανάδρασης απο την καμπίνα της κιθάρας το οποίο σταματάει μόνο με ένα ειδικό λάστιχο …’’


     ‘’…….Το πώς ο καθένας θέλει τον ήχο του, πιο μπάσο πιο πρίμο είναι θέμα γούστου οπότε ένας ισοσταθμιστής ή κάποιος μικρός μίκτης που θα περνάει απο εκεί το σήμα της κιθάρας ή του μικροφώνου ή και κάποιου άλλου συνοδευτικού που θα πηγαίνει τελικά στην γραμμή της ενίσχυσης του μαγαζιού είναι πολύτιμο……’’


     


    Είναι η Ελαστική Τάπα (Block Hole Cover) που λέγεται και anti-howling sourdine , ή και anti-whistle mute ή και άλλα ονόματα.


    Φράζει την τρύπα της ακουστικής κιθάρας. Με το τρόπο αυτό αποτρέπεται ο ενοχλητικός θόρυβος της αντήχησης, όταν  παίζουμε ηλεκτροακουστική κιθάρα συνδεμένοι σε κονσόλα ή Ενισχυτή.


    Δείτε την και παρήγγειλε την ΕΔΩ


    Σημείωση: Ήμουν 35 χρόνια τεχνικός . Με τους ενισχυτές ήχου ασχολήθηκα και επαγγελματικά (επισκευές , εγκαταστάσεις….) και ερασιτεχνικά. Το μότο μου ήταν οι 3 ‘’εξισώσεις’’:


       Καλή κιθάρα + καλός ενισχυτής = τέλειος ήχος


    •   Καλή κιθάρα + κακός ενισχυτής = κακός ήχος


    •   Κακή κιθάρα + καλός ενισχυτής = καλός ήχος


    Οποιαδήποτε άλλη εξίσωση δίνει κακό ηχητικό αποτέλεσμα:


    Με τον όρο ‘’κιθάρα’’ εννοώ την κιθάρα , τον προενισχυτή επί της κιθάρας ,το magnetic/piezo pickup ,το καλώδιο με τα βύσματα διασύνδεσης...


    Την έννοια της ‘’εξίσωσης’’ τη χρησιμοποίησα και σε άλλο άρθρο για αποφυγή μακροσκελών κειμένων. Θα μπορούσα να γράψω δεκάδες σελίδες το τι είναι ’’καλός’’ και τι ‘’κακός’’ ενισχυτής , ‘’καλό’’ ή ‘’κακό’’ magnet/piezo/mic pickup και από την πλευρά του μουσικού και από την πλευρά του ηλεκτρονικού και από την πλευρά του άσχετου.


    Όμως όλοι,  λίγο πολύ , καταλαβαίνουν (υποκειμενικά) ακούγοντας ένα συγκρότημα αν ο ενισχυτής είναι ’’ καλός ή κακός’’….


    Όμως είμαι προσεκτικός και αναφέρομαι για το τι θεωρώ μότο μου σαν Ηλεκτρονικός που χρόνια ασχολήθηκε με ενισχυτές από AF μέχρι SHF (microwaves) σε εργαστήριο επισκευών , εγκαταστάσεις , συντήρηση …και όχι σαν ‘’εκτιμητής’’ συσκευών. ‘’Εκτιμήσεις’’ υποκειμενικές και αντικειμενικές για οποιοδήποτε μοντέλο (magnet/piezo/mic pickups /preamp/amp/speakers/AF cables/jacks …) θα  βρείτε εκατοντάδες στο διαδίκτυο και ειδικά στο youtube…


     Έτσι λοιπόν με τους όρους ’’καλός’’ -  ‘’κακός’’ εννοώ:


    Πχ ‘’κακή κιθάρα’’ = κοίλα σκευρωμένη - πονάνε τα δάκτυλα  -  δεν ακούγεται σωστά….,κυρτά σκευρωμένη – τασταρίζει (fret buzzing) , φτηνιάρικο piezo/magnet /mic pickup , ψυχρές κολλήσεις βυσμάτων………….


    Πχ ‘’κακός ενισχυτής’’ = αυτός με τις κακές παλμογραφικές κυματομορφές  της φωτογραφίας, με βόμβο 50Hz, με πολύ φύσημα στις υψηλές, με κακό THD (linearity & power quality) ……..άσχημο slew rate  , μη σωστές  παραμέτρους  Thiele-Small …………………Τέτοιες όμως πληροφορίες σ’ έναν μη ηλεκτρονικό ή τεχνολόγο ηχολήπτη είναι Έπεα Πτερόεντα…





    πχ δείτε τα άρθρα μου για τα:
    Ψαλίδισμα (Clipping): ΕΔΩ

    Προενίσχυση: ΕΔΩ

    Απόκριση Συχνότητας ΕΔΩ
    και δεκάδες άλλα με παραμέτρους  που δεν αφορούν τόσο τους μουσικούς αλλά που όμως αυτά είναι που σίγουρα χαρακτηρίζουν έναν ενισχυτή ‘’καλό’’/’’κακό’’….…


    Οποιοσδήποτε ενισχυτής κιθάρας , μπάσου, ΡΑ, Hi-Fi ….έχει τέτοιες σωστές παραμέτρους θεωρείται από την εμπειρία μου ‘’καλός’’ ενώ αν δεν έχει σωστές παραμέτρους (συνήθως ο φτηνιάρικος – μη γνωστής εταιρείας – χωρίς manual – ίσως κινέζικος……) θεωρείται ‘’κακός’’.


    Βέβαια υποκειμενικά κάποιος μη εξοικειωμένος με το αυτί δεν ‘’ακούει’’ αυτά τα χαρακτηριστικά του ‘’κακού’’ ενισχυτή – ειδικά σε χαμηλό volume-  κάποιος άλλος τα ‘’ακούει’’….


    Εγώ τα ‘’εκτιμούσα ‘’ με AF oscilators , Osciloscopes, Spectrum Analyzers…..αλλά  για ‘’καθαρό’’ ήχο και όχι με  amp effects  ή pedalsγια τα οποία δεν έχω εμπειρία.


    Επομένως ο απλός χρήστης δεν έχει παρά να εμπιστεύεται μια γνωστή αξιόπιστη εταιρεία (θα πληρώσει περισσότερα από μια γνωστή)  και επειδή σήμερα υπάρχουν πολλές τέτοιες εταιρείες να λαμβάνει υπ’ όψη και τις ‘’εκτιμήσεις’’ από γνωστούς του ηλεκτρονικούς – τεχνολόγους ήχου – ηχολήπτες , περιοδικά και αξιόπιστα sites  του διαδικτύου .Εξ άλλου και οι ειδικοί έχουν εμπιστοσύνη στα specifications των γνωστών εταιρειών….


    Όπως συμβαίνει πάντα , ένα καλό σχόλιο δίνει ανάταση γνώσεων..........


    #28531   /   24.03.2014, 02:42

    Φαντάζομαι δύσκολο να πάει κάποιος σε κατάστημα μουσικών οργάνων πχ και να
    πεί "γειά σας - αυτόν τον ενισχυτή θα ήθελα να τσεκάρω - Βεβαίως κύριε ορίστε...
    "αα μην κοπιάζετε, δεν θα κοιτάξω με κιθάρα άλλα με βατικό ωμικό φορτίο"


    Μακάρι να είχα εσένα καθηγητή Ηλεκτρονικών στο ΙΕΚ στην Ηχοληψία τότε.
    Όχι οτι δεν θα έπαιρνα το δίπλωμα πιστοποίησης απο τον Δώδη αργότερα
    αφού το πήρα, αλλα κάθε σου σχόλιο μου θυμίζεις τόσα και άλλα τόσα ξεχασμένα.
    Ευχαριστώ πάρα πάρα πολύ!




    #28532   /   24.03.2014, 14:21

    Ευχαριστώ για τα θερμά λόγια με συγκινείς. 


    #28540   /   11.04.2014, 13:38   /   Αναφορά

    Η ερώτηση που προκύπτει από τα αναφερόμενα είναι:


    Να ακούγεται ο ήχος με ποιότητα ή να ακούγεται δυνατά;


    Κάτι το φτηνό σίγουρα δεν θα δίνει ποιοτικό ήχο


    Αν βάλουμε πυκνωτικό θα έχει τεράστια ευαισθησία και θα πιάνει και τα άλλα όργανα


    Αν βάλουμε δυναμικό θα έχει μικρή ευαισθησία


    Ο συνδυασμός που προτείνετε αξίζει τα λεφτά του και κυρίως το αποτέλεσμα θα είναι ποιοτικός ήχος;


    Ευχαριστώ

    #28541   /   11.04.2014, 14:20

    Όσα χρόνια ασχολούμαι με την μουσική , αν και ερασιτεχνικά,  δεν κάνω "οικονομίες"  και στα όργανα και στα εξαρτήματα τους.


    Για μεν τις φυσαρμόνικες που είναι σχετικά φτηνές (από 4 – 45 ευρώ) και η γκάμα τεράστια έχω τις πιο ακριβές και δεν μετάνιωσα.



    Για την κιθάρα κάποια μέση τιμή αλλά από γνωστή εταιρεία (Η ηλεκτροκλασσική μου Yamaha και η ακουστική μου Takamine).


    Θα συμφωνήσω ότι  όταν παίζεις ένα όργανο το θέμα δεν είναι να ακούγεσαι δυνατά αλλά ποιοτικά και μ’ αυτό θέλω να πω το ακριβό τελικά είναι φτηνότερο  και καλύτερα κάτι εφ’ άπαξ παρά συνεχόμενα έξοδα..


    Η χρήση πυκνωτικού για Live , ειδικά αν στην ορχήστρα από πίσω σου βρίσκεται ντραμίστας δεν είναι πολύ καλή ιδέα αφού θα συλλαμβάνει τα πάντα  και μάλλον η κιθάρα ίσα που θα ακούγεται.


    Χρήση όμως πυκνωτικού για Live θα έλεγα ΝΑΙ αν η ορχήστρα ήταν πχ  λαγούτο , ούτι κλαρίνο.


    Η χρήση δυναμικού αποδίδει καλύτερα αρκεί να βρεις τη βέλτιστη απόσταση.


    Ο μαγνήτης δεν δίνει τον φυσικό ήχο της , η κάψα ναι μεν πλησιάζει πιο πολύ το ηχόχρωμα , όμως ο συνδυασμός μαγνήτη + μικρόφωνο είναι το καλύτερο αν και πολύ ακριβό.