ελληνική μουσική
    731 online   ·  210.832 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μουσική Τεχνολογία

    Ο ενισχυτής ή τα ηχεία πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ισχύ;

    Μπορούν τα ηχεία μου να συνδεθούν σε αυτόν τον ενισχυτή; Ή θα καεί ο ενισχυτής; Ή μήπως θα καούν τα ηχεία;

    Ο ενισχυτής ή τα ηχεία πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ισχύ;

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 01 Δεκ 2014

    Σημείωση MusicHeaven: κάθε άρθρο δημοσιεύεται με ευθύνη του συγγραφέα του.

    Για καλύτερη κατανόηση πρέπει να προηγηθεί η μελέτη των άρθρων: RMSPeak ΕΔΩ : του Clipping ΕΔΩ: και ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ του άρθρου: Headroom ΕΔΩ

    Ο ενισχυτής ή τα ηχεία πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ισχύ;

    Αυτό που λέω στην παραπάνω σύσταση δεν το δέχονται και δεν το κατανοούν πολλοί. Όσο κι αν προσπάθησα να πείσω κάποιους (προφορικά) δεν τα κατάφερα ή αν πήγαιναν σε μουσικό μαγαζί να αγοράσουν τους πρότειναν ότι λέω στη σύσταση μου και για τους ενισχυτές κιθάρας. Οι περισσότεροι επιμένουν ότι το ηχείο να έχει πάντα μεγαλύτερο power rating από τον ενισχυτή.

    Θα προσπαθήσω να εξηγήσω το γιατί τα μεγάλα επαγγελματικά συστήματα (ΡΑ , κονσόλες) είναι καλύτερα να έχουν ισχύ (amplifier rate) μεγαλύτερη από αυτή του ηχείου (speaker rate).

    Κατ’ αρχάς σας συστήνω να διαβάσετε από την wikipedia την ενότητα "Matching amplifier to loudspeaker" που προτείνει σαν κανόνα για επαγγελματικά ηχεία ονομαστών κατασκευαστών το παρακάτω κείμενο που περίπου σε ελεύθερη μετάφραση λέει :

    Ο ενισχυτής ή τα ηχεία πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ισχύ;

    Ψάχνοντας στο διαδίκτυο διαπίστωσα ότι και πολλές εταιρείες υιοθετούν τα λεγόμενα του McGregor πχ η Crown εδώ:

    Ας πάρουμε για παράδειγμα 2 υλοποίησεις  ηχείου :

    1. EV ZX5-90B - full range monitor system, 15"/1", DVX3150 15" woofer, ND2 1" neodymium driver (2" voice coil), 600/2400W,
    2. B215XL Eurolive που αναγράφει: 250/1000W (RMS/peak), Sensitivity 96db SPL, 8ohms, 55Hz-20kHz

    Παρατηρούμε ότι ακόμα κι αυτό το μέτριο ηχείο μπορεί να αντέξει 4πλάσια τιμή ισχύος σε peak συνθήκες .

    Τα νούμερα 600 και 250 των παραπάνω speaker rating είναι σε RMS και αναφέρονται σε ισχύ  ημιτονικού σήματος που λαμβάνουν από ενισχυτή (συνθήκες test tone)  ενώ σε πραγματικές συνθήκες (μουσική, τραγούδι) η ισχύς που παραδίδει ο ενισχυτής είναι μικρότερη και αυτός είναι ένας άλλος λόγος για το γιατί  του ερωτήματος του τίτλου του άρθρου.

    Το ηχείο όμως δεν είναι μόνο ένα μεγάφωνο αλλά μπορεί να έχει 2 ή και 3 δρόμους: woofer –mid range- tweeter

    To woofer είναι το πιο απαιτητικό σε ισχύ για να μπορέσει να δονηθεί ο κώνος του για να αναπαράγει τις χαμηλές συχνότητες . Άρα θα πρέπει ο ενισχυτής στον οποίο συνδέεται  να έχει το headroom  για του δώσει αυτή την ισχύ και αν δεν μπορέσει να τη δώσει τότε, αν ο ενισχυτής δεν έχει κυκλώματα θερμικής προστασίας, το ηχείο θα τον υπεροδηγήσει και θα καταστρέψει τα τρανζίστορς εξόδου.

    Το παράδειγμα αυτό  πρέπει να σας  πείσει ότι ο McGregor  έχει δίκιο.

    Θα το περιγράψω με το εξής ισοδύναμο για να γίνει ακόμα πιο κατανοητό:

    Αν σε ένα πίνακα ΔΕΗ έχουμε πχ μια ασφάλεια 10 ampere τότε στις πρίζες αυτής της ασφάλειας το μέγιστο –περίπου- φορτίο (σε watt) που μπορούμε να συνδέσουμε είναι : 220Volt X 10 ampere = 2200 watt = 2,2 kw.

    Δηλαδή ένας λαμπτήρας 10 w δεν θα καεί επειδή συνδέθηκε σε πηγή 2200 w. Το ίδιο συμβαίνει και με τα μεγάφωνα αν δεν ‘’παίζουμε’’ με το volume control ή κάνουμε λανθασμένες συνδεσμολογίες ή τα συνδέουμε ή αποσυνδέουμε με το volume control τέρμα δεξιά ή… .

    Ο ενισχυτής ή τα ηχεία πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ισχύ;

    Αν συνδέουμε λαμπτήρες , ψυγείο κλπ με συνολικά watt έως 2200 τότε δεν υπάρχει πρόβλημα αν όμως ξεπεράσουμε αυτό το φορτίο η ασφάλεια θα καεί.

     

    Το ίδιο απλό συμβαίνει και με τον ενισχυτή (πηγή) και στα μεγάφωνα (φορτίο).

    Πότε όμως θα καεί ο λαμπτήρας, ο κινητήρας του ψυγείου, το μεγάφωνο;

    Θα καούν όταν μεταβάλλεται η τάση στα άκρα τους (πχ όταν μεταβάλλονται τα 220 V του σπιτιού, τα 10V rms του ενισχυτή πχ από κεραυνό, από υψηλή υγρασία στο δίκτυο ΔΕΗ, από παραμόρφωση του ενισχυτή-clipping)

    Η μεταβολή λοιπόν της τάσης σ’ ένα φορτίο κυρίως επαγωγικό (κινητήρες -ψυγείο , ηλεκτρονικά-Computers) είναι ο χειρότερος εχθρός τους γι αυτό τα προστατεύουμε με σταθεροποιητές τάσεως.

    Αν πχ τα μεγάφωνα είναι ισχύος μέχρι 100 watt και συνδεθούν σε ενισχυτή 100 w δεν υπάρχει πρόβλημα, αν όμως στα μεγάφωνα ξεπεραστούν τα 100 watts τότε πιθανόν να καεί ο ενισχυτής (αν δεν υπάρχει προστασία).

    Πως όμως θα ξεπεραστούν τα watts;

    Με παραμόρφωση clipping ή συνδέοντας παράλληλα νέα ηχεία. Πως γίνεται αυτό;

    Η τάση rms στην έξοδο ενός ενισχυτή μεταβάλλεται πολύ ελάχιστα και είναι πχ 10 V rms και είναι σταθερή όπως τα 220V της ΔΕΗ.

    Εφ ‘ όσον το μεγάφωνο είναι συνδεδεμένο απ’ ευθείας στην έξοδο του ενισχυτή θα παίρνει αυτά τα 10 Vrms.

    Αν το κάθε μεγάφωνο έχει αντίσταση 8 Ohm τότε θα τραβάει ρεύμα: 10/8 = 1.25 ampere.

    Αν κάθε μεγάφωνο τραβάει 1.25 ampere τότε το σύνολο θα είναι 2,5 ampere για τα 2 μεγάφωνα. Αν προσθέσεις και τρίτο μεγάφωνο θα έχεις σύνολο 3,75 ampere και αν βάλεις και τέταρτο τότε σύνολο 5 ampere.

    Αν συνεχίσεις να προσθέτεις μεγάφωνα (φορτία) σε κάποιο σημείο αυτά θα απαιτούν να τραβήξουν περισσότερο ρεύμα απ’ αυτό που μπορεί να δώσει ο ενισχυτής και θα αρχίσουν να ‘’καπνίζουν’’. Πολλά φορτία = υπερφόρτωση.

     

    Ψιλά γράμματα

    Είπα παραπάνω ότι "Η τάση rms στην έξοδο ενός ενισχυτή μεταβάλλεται πολύ ελάχιστα και είναι πχ 10 V rms και είναι σταθερή όπως τα 220V της ΔΕΗ’".

    Όμως στο άρθρο RMS – Peak ΕΔΩ : λέω κατά λέξη- μελετήστε το προσεκτικά γράφημα:

    Ο ενισχυτής ή τα ηχεία πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ισχύ;

    Σίγουρα δεν υπάρχει αντίφαση.

    Αυτό που λέω στο άρθρο RMS – Peak ΕΔΩ : είναι ότι μεταβάλλεται η τάση peak από -40 , 0 , + 40 και είναι εντός των ορίων της : 28,28 Vrms ( 40 peak =1,414rms -> rms = 28,28 V) και η μέγιστη ισχύς δεν ξεπερνιέται

    Ενώ στο παρόν άρθρο αύξηση της  10 V rms = 14,14V peak  (-14,14 ,0 , -14,14)  σημαίνει και αύξηση της τιμής peak άρα και της μέγιστης ισχύος.





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #28989   /   01.12.2014, 12:58   /   Αναφορά

    Ας δούμε το ισοδύναμο,  που αναφέρω στο άρθρο και με έναν Μεταβλητό Μετασχηματιστή ώστε να γίνει πιο κατανοητό.


    (για κατά βούληση μεγέθυνση της φωτογραφίας ) ΕΔΩ  :


     

    #28990   /   01.12.2014, 14:27

    Έλαβα e-mail με το παρακάτω πολύ καλό ερώτημα:


    ‘’Αν δηλαδή τηρήσω τη σύσταση αποφεύγεται σίγουρα η πιθανή καταστροφή των ηχείων ;’’


    ΟΧΙ. Παρά τη σύσταση, είναι απολύτως πιθανή η πρόκληση βλάβης σε ένα ηχείο αλλά σε μεγάλο ποσοστό θα οφείλεται σε υπαιτιότητα του χρήστη.


    Κι αυτό επειδή η διαχείριση της ισχύος εξαρτάται από τον τύπο του σήματος εισόδου και κυρίως από τον χρήστη που είναι αυτός που ελέγχει το σήμα εισόδου (πχ το ‘’παίξιμο’’ με το volume) κατά την λειτουργία του ενισχυτή και ΟΧΙ από τον  κατασκευαστή  και ειδικά για  τιμές RMS και Peak  (δείτε ΕΔΩ : ) από συμπιεσμένα σήματα ήχου και από ορισμένα σήματα από μουσικά όργανα , όπως συνθεσάιζερ ή από  ηλεκτρικές κιθάρες με άκρως επεξεργασμένα σήματα (πχ πετάλια)  .


    Αυτό σημαίνει ότι τότε υπάρχει πιθανότητα ,ισχύς του ενισχυτή ισχύος παραπάνω από την  RMS rating του ηχείου να το καταστρέψει.


    Επίσης , ανεξαρτήτως  μεγέθους του ενισχυτή , τα clipped σήματα είναι θάνατος για τα μεγάφωνα , έστω και αν το clipping (δείτε ΕΔΩ : ) συμβαίνει στην κονσόλα, equalizer ή σε άλλο επεξεργαστή σήματος (πχ πεταλιέρες).


    Έτσι δεν υπάρχει τέλεια απάντηση στο ερώτημα της διαχείρισης  ισχύος.


    Η περιγραφείσα ‘’Σύσταση’’  αποτελεί έναν ρεαλιστικό οδηγό για το βέλτιστο μέγεθος που πρέπει να έχει ένας ενισχυτής ισχύος για χρήση του σε ένα ηχείο, για την πλειονότητα των live ηχητικών σημάτων, επιτρέποντας το ηχείο να χρησιμοποιηθεί για το μέγιστο καθορισμένο ονομαστικό power rating.


    #28991   /   02.12.2014, 13:18

    ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΑΡΘΡΟΥ


    Ας πούμε και δυο λόγια για το σε ποιες περιπτώσεις γίνεται από τον χρήστη απότομο αυξομειούμενο Volume και κινδυνεύει ο ενισχυτής ή τα ηχεία .


    Εκτός της άμεσης σχέσης του ενισχυτή με το ηχείο υφίσταται και η σχέση ενισχυτής-ηχεία-χώρος.


    Όταν είμαστε μόνοι ή μικρή παρέα σ’ ένα χώρο δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα στη σχέση ενισχυτής-ηχεία-χώρος καθώς και με ελάχιστα watts ( ακόμα και 1 watt μπορεί να είναι αρκετά) κάνουμε ακρόαση ή πρόβα με το όργανο μας.


    Όταν όμως στο χώρο υπάρχει πολύς κόσμος (πχ πάρτι, ταβέρνες, υπαίθρια εκδήλωση… )  τότε σίγουρα απαιτείται αύξηση του volume .


    Είναι σίγουρο ότι τότε ο χρόνος που θα εργάζεται ο ενισχυτής σε αυτά τα volumes θα ξεπερνάει κατά πολύ το χρόνο μιας πρόβας ή ακρόασης που κάνετε μόνοι σας.


    Επιπρόσθετα  στο χώρο που υπάρχει πολύς κόσμος υπάρχει μεγαλύτερη απορρόφηση του ήχου απ΄ότι στο δωμάτιο σας καθώς οι ανακλάσεις είναι πολύ διαφορετικές απ’ ότι αν ο χώρος ήταν αδειανός και μη επιπλωμένος.


    Επαναλαμβάνω



    • ότι ο θάνατος των μηχανημάτων του ήχου επέρχεται με μεγάλο και κυρίως απότομα αυξομειούμενο volume  του ενισχυτή και όχι μόνο με  μεγάλα αυξομειούμενα volumes στιγμιαία αλλά και volumes μεγάλα και σταθερά , όμως κοντά στο μέγιστο απόδοσης του ενισχυτή για μεγάλο χρονικό διάστημα.

    • Προσοχή κατά τη βυσμάτωση/αποβυσμάτωση συσκευών ,το volume να είναι στο κατώτερο σημείο και να το ανεβάζουμε βαθμιαία.

    • Η περιγραφείσα ‘’Σύσταση’’  αποτελεί έναν ρεαλιστικό οδηγό για το βέλτιστο μέγεθος που πρέπει να έχει ένας ενισχυτής ισχύος για χρήση του σε ένα ηχείο, για την πλειονότητα των live ηχητικών σημάτων, επιτρέποντας το ηχείο να χρησιμοποιηθεί για το μέγιστο καθορισμένο ονομαστικό power rating

    • Παρά τη ‘’Σύσταση’’  , είναι απολύτως πιθανή η πρόκληση βλάβης σε ένα ηχείο αλλά σε μεγάλο ποσοστό θα οφείλεται σε υπαιτιότητα του χρήστη

    • Το άρθρο μπορεί να έχει πολλούς τεχνικούς όρους αλλά ο μουσικός ας έχει υπ’ όψη του τουλάχιστον τις 2 φωτογραφίες του άρθρου στο κίτρινο φόντο.


    Θα δώσω άλλο ένα παράδειγμα από e-mail Που έλαβα:


    Ερώτηση:


    ''....εχω εναν ενισχυτη κιθαρας στα 65 watt RMS και θέλω θα αλλαξω ηχειο το οποιο λεει ο κατασκευαστης οτι ειναι στα 50 watt RMS,με το volume στο (5) στην καλυτερη,υπαρχει περιπτωση να το παρω στο χερι το ηχειο? τα 15 watt RMS ειναι τοσο critical που μπορει να γινει ζημια αν τερματιστει ο ενισχυτης? ...''


     


    Απάντηση:


    Σύμφωνα  με τη ‘’Σύσταση’’ όλοι οι ενισχυτές (εκτός κιθάρας) πρέπει να έχουν power rating μικρότερο των ηχείων. (το 65 - 50 =15 το βρίσκω λογικά ότι πρέπει να αντέχει)


    Όλοι δε οι κατασκευαστές – για να μη γίνουν ρεζίλι- σχεδόν πάντα δίνουν το power rating να είναι μικρότερο απ’ το πραγματικό.


    Άρα τα 50 watt RMS ΠΙΘΑΝΟΝ να είναι και 65. Όμως το ρισκάρεις ;


    Βέβαια αν κρατάς το volume χαμηλά δεν θα γίνει ζημιά , ακόμα κι αν ήταν μικρότερο από 50 , εκτός αν δίνεις πολύ ‘’βρωμιά’’ ή σε κάποιο γλέντι , χωρίς να τ αντιληφθείς στο ανεβάσουν τέρμα...


    Administrator
    #28992   /   02.12.2014, 13:32

    Στέφανε, επειδή οι "εμπλουτισμοί" μέσω σχολίων πιο πολύ μπερδεύουν και επειδή πρόκειται για "σχόλια", θα σε παρακαλούσα οι εμπλουτισμοί να γίνονται σε νέο άρθρο ή απλά τα κείμενα που στέλνεις να είναι πλήρη και να μην χρειάζονται εμπλουτισμούς. Τα συνεχή σχόλια τέτοιου τύπου κουράζουν τους αναγνώστες, οι οποίοι παράλληλα νομίζουν πως θα διαβάσουν "σχόλιο" τρίτου και όχι συνέχεια (;) του άρθρου. Σε ευχαριστώ.


    #28993   /   02.12.2014, 14:22

    Εν μέρει Jorge έχεις δίκιο.


    Λέω εν μέρει γιατί αυτός ο εμπλουτισμός έχει ήδη ξαναποσταριστεί από μένα στην κατηγορία ‘’Εξοπλισμός –Ηχοληψία’’ πχ στο #40 ΕΔΩ :  πολύ μετά από τότε που εστάλη το συγκεκριμένο άρθρο...


    Όπου λέω κατά λέξει (στο ΠΜ που έστειλε το συγκεκριμένο μέλος):


    ‘’….Περαιτέρω ανάλυση δεν θα κάνω γιατί ίσως  μπερδέψω περισσότερο αντί να ξεδιαλύνω. Σε μελλοντικό άρθρο , που εκκρεμεί προς δημοσίευση , θα τα αναλύσω   διεξοδικά με φωτογραφίες και σκίτσα και θα συζητήσουμε ότι θέλετε. Εκτός κι αν , ζητηθεί από τον administrator, να προηγηθεί η δημοσίευση παρακάπτοντας παλαιότερες αποστολές….’’


    Πάντως Jorge μπορεί άνετα τα 3 ‘’σχόλια’’ :



    • Ή να ενσωματωθούν στο τέλος του άρθρου ώστε να είναι ενιαίο σύνολο με το άρθρο.

    • Ή να διαγραφούν αν πιστεύετε ότι φέρνουν σύγχυση


    Σίγουρα δεν θα ξανασυμβεί.


    Administrator
    #28994   /   02.12.2014, 15:33

    Στέφανε, όταν γράφεις για τόσο σημαντικά θέματα, που μπορεί, αν δεν γίνουν κατανοητά όσα λες, να οδηγήσουν ακόμη και σε καταστροφή ακριβού εξοπλισμού, είσαι υποχρεωμένος και έχεις την απόλυτη ευθύνη να τα στέλνεις πλήρη και σαφή, χωρίς να χρειάζονται παραπομπές εδώ κι εκεί. Λες και ο καθένας είναι υποχρεωμένος να αναζητεί τι έχεις γράψει στο forum... Είναι δυνατόν;


    Πειραματισμοί και "περίπου" σε τέτοια θέματα, δεν πρέπει να υπάρχουν.


    Χαίρομαι που δεν θα ξανασυμβεί.


    #28995   /   02.12.2014, 16:09

    Το άρθρο είναι πλήρες και σαφέστατο και γραμμένο από ηλεκτρονικό με κάποια εκλαΊκευση με ισοδύναμα και  δεν απαιτούνται περαιτέρω παραπομπές .


    Μάλιστα για τους μη έχοντες τεχνικές γνώσεις αρκούν οι 3 φωτογραφίες (γι αυτό παρ’ ότι ήταν κείμενο τις έθεσα σε μορφή .jpeg) του άρθρου και καμιά περαιτέρω ανάλυση.


    Ένας μη γνώστης ηλεκτροτεχνίας φυσικά δεν μπορεί να το κατανοήσει και ο περαιτέρω ‘’εμπλουτισμός’’ είναι απλά περαιτέρω ανάλυση και επανάληψη ορισμένων βασικών ήδη αναφερομένων στο άρθρο και που έτσι ίσως γίνει πιο κατανοητό απ’ όλους.


    Η παραπομπή αφορούσε μεταγενέστερο ερώτημα που θεώρησα καλό να το επισυνάψω.


    Τα links που έθεσα για αυτή την κατανόηση  όπως: RMS – Peak ΕΔΩ : του Clipping ΕΔΩ: και ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ του άρθρου: Headroom ΕΔΩ είναι θέματα που δύσκολα γίνονται κατανοητά από μη γνώστες φυσικής και ηλεκτροτεχνίας αν δεν μελετηθούν επισταμένως. Όμως γι αυτόν που θέλει να εντρυφήσει είναι μια αρχή.


    Αν πιστεύετε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν τέτοια τεχνικά θέματα , έστω για ελάχιστους, διαγράψτε το. 


    Έχω την πεποίθηση όι έστω και οι 3 φωτογραφίες γι αυτούς που έδωσαν κάποια προσοχή θα 'σφηνωθούν' στο μυαλό τους κατά την αγορά , αντικατάσταση ή  χρήση τέτοιων συσκευών.


    Έξ' άλλου εδώ είμαστε να λύσουμε απορίες που θα προκύψουν


    Administrator
    #28996   /   02.12.2014, 16:29

    Σαφές μπορεί να είναι. Δεν είναι όμως πλήρες.


    Στα σχόλια αναφέρεις περιπτώσεις που ανατρέπουν τη "σύσταση" του άρθρου και μπορούν να οδηγήσουν σε καταστροφή εξοπλισμού. Δεν πρόκειται δηλαδή για συμπλήρωμα, αλλά για βασικότατη πληροφορία-προειδοποίηση που θα έπρεπε να είναι πάνω-πάνω, πόσο μάλλον σε σχόλιο.


    #28997   /   02.12.2014, 17:02

    Jorge


    Δεν λέω τίποτε καινούριο στα σχόλια.


    Μάλλον θα εννοείς την πρόταση του σχολίου:


    ‘’Παρά τη σύσταση, είναι απολύτως πιθανή η πρόκληση βλάβης σε ένα ηχείο αλλά σε μεγάλο ποσοστό θα οφείλεται σε υπαιτιότητα του χρήστη’’.


    Στο άρθρο αναφέρω πιο απλοϊκά:


    ‘’Η μεταβολή λοιπόν της τάσης σ’ ένα φορτίο κυρίως επαγωγικό (κινητήρες -ψυγείο , ηλεκτρονικά-Computers) είναι ο χειρότερος εχθρός τους ......’’.


    Η άντυγα του volume είναι αυτή που κάνει με υπαιτιότητα του χρήστη μεταβολή της τάσης σ’ ένα φορτίο.


    Που αν είναι απότομη και συχνή (''παίξιμο'' με το volume - το κάνουν πολλοί) τότε παρά τη σύσταση είναι απολύτως πιθανή η πρόκληση βλάβης στο ηχείο.


    Το ίδιο πράγμα με άλλα λόγια.


    #28998   /   02.12.2014, 20:03

    Επανέρχομαι ‘’θιγόμενος’’ για το σαφές μεν αλλά ‘’μη πλήρες’’ του άρθρου κατά τον administrator για να επισημάνω τι λένε μερικά αξιόλογα sites για το ίδιο θέμα:


    Όλα δε τα άλλα sites στα forums για παρόμοιο ερώτημα απλά διατυπώνουν   τη ‘’σύσταση'’ ως έχει και δίνουν μερικά απλά παραδείγματα.


    Η γνώμη μου είναι ότι στο Musicheaven για το συγκεκριμένο άρθρο, όπως αναφέρεται στον τίτλο, (γιατί θα μπορούσα να αναφέρω με ή χωρίς τη ‘’σύσταση’’ και δεκάδες άλλα παραδείγματα για το πότε ‘’καπνίζουν’’ τα ηχεία ή ο ενισχυτής από υπαιτιότητα χρήστη ή άλλων εξωτερικών παραγόντων – πχ λειτουργία σε συνθήκες κεραυνοπτώσεων, μεγάλης διακύμανσης τάσεως ΔΕΗ, μηχανήματα κοντά σε θερμικές πηγές , λανθασμένη συνδεσμολογία , υγρά ή συσσώρευση σκόνης στα μηχανήματα……..) έχει δοθεί η πλέον σαφής και ολοκληρωμένη ανάλυση για γνώστες ηλεκτροτεχνίας και συμπιεσμένη γνώση για τους μη γνώστες.


     


    Matching amplifier to loudspeaker (Wikipedia)


    Charles "Chuck" McGregor, while serving as senior technologist for Eastern Acoustic Works, wrote a guideline for professional audio purchasers wishing to select properly sized amplifiers for their loudspeakers. Chuck McGregor recommended a rule of thumb in which the amplifier's maximum power output rating was twice the loudspeaker's continuous (so-called "RMS") rating, give or take 20%. In his example, a loudspeaker with a continuous power rating of 250 watts would be well-matched by an amplifier with a maximum power output within the range of 400 to 625 watts.[13]




    What’s The “Right” Wattage For Loudspeakers?


    Rule of Thumb
    For a rule of thumb the best answer is found using what is commonly called the loudspeaker’s RMS (root mean square) power rating. Use an amplifier that is twice the RMS rating. If you can’t find an amplifier with that exact rating, multiply this power rating by 0.8 and also by 1.25 to find a range of acceptable power.


    Example: A loudspeaker has a 250-watt RMS rating. Twice this is 500 watts. Therefore the acceptable range for the power amplifier to use is from 400 watts (0.8 x 500) to 625 watts (1.25 x 500). Anything larger is potentially excessive power. Anything smaller can cause damage from the amplifier clipping. Remember that the power amplifier output you select must be rated for the nominal impedance of the loudspeaker (i.e., 16, 8, 4 or 2 Ohms).


    The RMS rating represents the thermal power limit for the loudspeaker. It is also a good number to use for comparing products. Twice the RMS rating represents a realistic scenario for most actual audio signals. This is 3 dB more power than the RMS rating. An amplifier’s RMS rating is based on a sine wave measurement. The peak power in a sine wave is 3 dB more than the RMS power. Therefore using twice the RMS power rating for the loudspeaker provides 6 dB more power for short term power peaks.


    A good loudspeaker can easily handle this. Why? The RMS rating for professional loudspeakers is almost always measured using pink noise for a test signal. The content of this test signal is an RMS level with peaks that are 6 dB above the RMS level. Thus testing a loudspeaker with pink noise requires an amplifier that can produce power peaks of 6 dB above RMS level of the input signal to the loudspeaker without clipping. The rule of thumb provides an amplifier with this capability.



    How Much Amplifier Power Do I Need? (Crown   )


    Here's an example. Suppose the impedance of your speaker is 4 ohms, and its Continuous Power Handling is 100 W. If you are playing light dance music, the amplifier's 4-ohm power should be 1.6 x 100 W or 160 W continuous per channel. To handle heavy metal/grunge, the amplifier's 4-ohm power should be 2.5 x 100 W or 250 W continuous per channel.


    If you use much more power, you are likely to damage the speaker by forcing the speaker cone to its limits. If you use much less power, youll probably turn up the amp until it clips, trying to make the speaker loud enough. Clipping can damage speakers due to overheating. So stay with 1.6 to 2.5 times the speaker's continuous power rating.