ελληνική μουσική
    810 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι

    Μυστικά για γεμίσματα και ακκόρντα με το δεξί χέρι, για να συνοδεύουμε μπαλάντες στο πιάνο μας.

    Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι

    Γράφει ο Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)
    56 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 09 Νοέ 2015

    Στο πρώτο άρθρο μάθαμε πώς να συνοδεύουμε μπαλάντες στο πιάνο σε ότι αφορά το αριστερό χέρι. Σε αυτό το άρθρο και στο επόμενο θα μελετήσουμε τρόπους συνολικής συνοδείας (αριστερό-δεξί χέρι)

    Για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν την ευρωπαϊκή γραφή των ακκόρντων παρακάτω μπορείτε να δείτε ποιο γράμμα αντιπροσωπεύει ποιο ακκόρντο αντίστοιχα:

    Ματζόρε τρίφωνες συγχορδίες:

    Α B C D E F G

    Λα+ Σι+ Ντο+ Ρε+ Μι+ Φα+ Σολ+

    Μινόρε τρίφωνες συγχορδίες: (m=minor)

    Αm Bm Cm Dm Em Fm Gm

    Λα- Σι- Ντο- Ρε- Μι- Φα- Σολ-

    Συγχορδίες σε αναστροφή:

    Στη σύγχρονη ευρωπαϊκή γραφή η νότα που παίζεται στο μπάσο γράφεται όπως στο παράδειγμα:A/C#: Λα ματζόρε όπου το μπάσο παίζει Ντο# (Λα+ σε πρώτη αναστροφή)

    Συγχορδίες μεθ’ εβδόμης, μεθ’ ενάτης κλπ:

    Α7 (λα ματζόρε μεθ’εβδόμης)

    Α9 (λα ματζόρε μεθ’ ενάτης)

    Amj7 (λα ματζόρε με μεγάλη έβδομη)

    Αm7 (λα μινόρε με μικρή έβδομη)

    Το δεξί χέρι στη συνοδεία, παίζει συνήθως ακκόρντα και γεμίσματα. Τα γεμίσματα συνήθως μπαίνουν εκεί που η φωνή δεν τραγουδάει στίχο, ώστε να μην μπλέκονται διαφορετικές μελωδίες σε φωνή και πιάνο. Παρόλα αυτά, συχνά μπορούμε να παίξουμε και τη μελωδία της φωνής, προσθέτωντας 3εςή έκτες σαν συγχρορδίες στο δεξί χέρι.

    Σημαντικό είναι, οι συγχορδίες στο δεξί χέρι να έρχονται σε φυσική ακολουθία, να μην παίζουμε δηλαδή ένα ακκόρντο στη μεσαία περιοχή και ξαφνικά να μεταπηδάμε σε ένα ακκόρντο στην ψηλή περιοχή.

    Λάθος δεξί:

    Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι

    Σωστό Δεξί:

    Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι

    Όλες οι μουσικές βασίζονται στη σύνδεση των κύριων συγχορδιών. Μπορείτε να μελετήσετε τα μοτίβα που έχουμε δει ως τώρα σε μπαλάντες από οποιαδήποτε κλίμακα και να προσπαθήσετε να μεταφέρεστε από συγχορδία σε συγχορδία κρατώντας κοινές νότες.

    Στη συνέχεια μπορείτε να πειραματιστείτε σε κάθε μέτρο, σε ότι αφορά τα γεμίσματα, στηριζόμενοι πάντοτε στη συγχορδία που έχει το μέτρο, όπως στο παράδειγμα:

    Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι

    Καταπιαστείτε με απλά τραγούδια ώστε να μπορείτε να πειραματιστείτε αυτοσχεδιάζοντας επάνω στα δεδομένα ακκόρντα.

    Προτεινόμενα τραγούδια που υπάρχουν σε παρτιτούρες για πιάνο, φωνή και κιθάρα:

    Το φιλαράκι (Σοφία Βόσσου)

    Κορίτσια της συγνώμης (Πάνος και Χάρης Κατσιμίχας)

    Ο δρόμος μου είσαι εσύ (Αλκίνοος Ιωαννίδης)





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #29345   /   09.11.2015, 18:20   /   Αναφορά
    Μια διόρθωση: ο συμβολισμός για τα ματζόρε ακόρντα δεν είναι πλέον το +.Το + θεωρείται αυξημένο (#5) και το χρησιμοποιούμε μόνο στα αυξημένα ακόρντα δλδ σ'αυτά που η 5η βαθμίδα τους είναι κατά ένα ημιτόνιο αυξημένη.Στα ματζόρε ακόρντα δεν βάζουμε κάποιο συμβολισμό,τα γράφουμε πχ. A C D ή Amaj Cmaj Dmaj κτλ κτλ
    Ευχαριστώ!
    Administrator
    #29346   /   10.11.2015, 15:31
    Πολύ σωστά η κα Οικονομάκη έχει βάλει το + στα ακκόρντα με ελληνική γραφή, πχ Λα+. Στον δυτικό τρόπο γραφής τα έχει γράψει χωρίς συμβολισμό.

    #29348   /   10.11.2015, 17:30   /   Αναφορά
    Οι δεκάδες ελληνικές και ξένες παρτιτούρες που έχω :

    • Στα παλιά ελληνικά τραγούδια , χρησιμοποιούν το συμβολισμό της νότας στην ελληνική ή λατινική γραφή πχ ΝΤΟ+ ή Do+
    • Στα σύγχρονα ελληνικά τραγούδια αλλά και σε μερικά παλιά (στα ξένα σίγουρα) , χρησιμοποιούν τον σχεδόν διεθνή συμβολισμό της νότας πχ C ή δείχνουν το ακόρντο όπως ‘’πιάνεται’’ στην κιθάρα

    Δείτε μερικά αποσπάσματα από τέτοιες παρτιτούρες στη φωτογραφία ΕΔΩ : http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Music%20Terminology/tabs%20MH_zpsprlnx1cn.jpg
    #29350   /   11.11.2015, 19:29   /   Αναφορά
    Λέτε :
    ‘’Συγχορδίες σε αναστροφή: Στη σύγχρονη ευρωπαϊκή γραφή η νότα που παίζεται στο μπάσο γράφεται όπως στο παράδειγμα: A/C: Λα ματζόρε όπου το μπάσο παίζει Ντο (Λα+ σε πρώτη αναστροφή)’’.
    Στη παραπάνω σας παράγραφο έχετε τίτλο: ‘’Συγχορδίες σε αναστροφή’’
    Πιστεύω,απ’ ότι έχω στις σημειώσεις μου (δεν είμαι μουσικός) , ότι υπάρχουν 2 λάθη ή εκ παραδρομής ή εγώ δεν κατανοώ σωστά το κείμενο:
    1. Το παράδειγμα A/C , ως αναστροφή.Αφού εξ ορισμού λέμε ότι σε μια αναστροφή αλλάζει η σειρά των νοτών τις συγχορδίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση στο ΛΑ+ ακόρντο = A –C# - E νότες, όποια αναστροφή κι αν επιλέξουμε δεν υπάρχει η νότα C
    2. Η φράση ‘’Λα+ σε πρώτη αναστροφή’’ θα έπρεπε να λέγεται ‘’Λα+ σε Τονική Θέση’’
    Ο συμβολισμός A/C σημαίνει:
    Παίζουμε μπάσο τη νότα C (που όμως ΔΕΝ ανήκει στη συγχορδία ΛΑ+ άρα δεν είναι αναστροφή ακόρντου ) και το ακόρντο ΛΑ+ σε Τονική Θέση .
    Αν κάνω λάθος θα ήθελα μια πιο διεξοδική ανάλυση έστω και με τα πλήκτρα του πιάνου αντί τις χορδές της κιθάρας.
    Στην παρακάτω φωτογραφία δίνω μια πιο ευκρινή ανάλυση όπως την κατανοώ εγώ:
    https://app.box.com/s/85lq8x75cshgoapj0t3hr46gtszia8er

    #29351   /   11.11.2015, 22:44
    Λογικα,οσον αφορα το A/C,ειναι λαθακι βιασυνης,C# θα ηθελε να γραψει αλλα ναι οταν εχουμε ακορντο Λα ματζορε δεν υπαρχει το C (υπαρχει μόνο σαν επεκταση #9 αν το ακορντο εχει τετοια επεκταση),οι νοτες του ακορντου Λα ματζορε ειναι Λα,Ντο διεση και Μι και η πρωτη του αναστροφη ειναι A/C# αλλιως το A/C ειναι 1η αναστροφη του Λα μινορε ακορντου!

    #29352   /   12.11.2015, 07:59
    Πράγματι, είναι Ντο#. Έχει γίνει ορθογραφικό λάθος εκεί.