ελληνική μουσική
    252 online   ·  210.815 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Αυτοσχεδιασμός

    Ο αυτοσχεδιασμός, η απρόβλεπτη στιγμιαία δημιουργία, είναι ο τρόπος που επιτρέπει στους μουσικούς να διατηρούν την αυθεντικότητα της μουσικής τους και ταυτόχρονα να μπορούν να προσφέρουν αλλαγές, φρέσκιες ιδέες και ανάπτυξη της μουσικής...
    Γράφει το μέλος Παναγιώτης Βουλιάκης (vouliakis)
    38 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 23 Αύγ 2005
    Ιστορικά, σίγουρα οι πρώτες απόπειρες μουσικής δημιουργίας του ανθρώπινου γένους δεν πρέπει να ήταν τίποτε άλλο παρά ελεύθερος αυτοσχεδιασμός.

    Μέχρι την Αναγέννηση, εποχή που η ευρωπαϊκή μουσική γλώσσα βαθμιαία εμπλουτίζεται και ο χειρισμός της γίνεται περισσότερο πολύπλοκος, ο αυτοσχεδιασμός συνυπάρχει με το γραπτό. Η ερμηνεία, φωνητική ή ενόργανη ήταν ιδιαίτερα αυτοσχεδιαζόμενη.
    Τον 17ο και τον 18ο αιώνα, ο αυτοσχεδιασμός επιτρέπεται μόνο στους σολίστ.
    Οι πιανίστες έπαιζαν παραλλαγές σε ένα θέμα εκτελώντας ένα αριθμημένο μπάσο.
    Στο βιολί και στο τραγούδι, οι ερμηνευτές επινοούσαν μια μελωδική γραμμή στην κορόνα (πτώση).
    Οι οργανίστες, μπορούμε να πούμε ότι ήταν οι τελευταίοι μουσικοί που αυτοσχεδίαζαν αφού έμειναν πιστοί στην αυτοσχεδιαστική πρακτική τους ακόμα και σε εποχές που οι συνθέτες σημείωναν ακριβώς τους καλλωπισμούς και τις παραλλαγές (19ος και 20ος αιώνας).

    Στην εξω-ευρωπαϊκή μουσική, η προφορική παράδοση μεταφέρεται στο παρόν, ξαναζωντανεύει χάρη στον αυτοσχεδιασμό.
    Κι εδώ όμως, η υπεροχή του μειώνεται σταδιακά, όσο αναπτύσσεται η σημειογραφία, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τη μουσική της Ιαπωνίας και της Κίνας.
    Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο αυτοσχεδιασμός έχει μια θέση στην κοινωνία και εκφράζει μια ομοιόμορφη συλλογική σκέψη.

    Στη τζαζ, ο αυτοσχεδιασμός προσδιορίζεται από τον άμεσο χαρακτήρα της επικοινωνίας του και έχει μια δυναμική λειτουργία επιτάχυνσης της εξέλιξης των μουσικών μορφών. Εκδηλώθηκε με τρεις τρόπους που καθορίζουν και τη διαδοχή των κύριων υφολογικών ρευμάτων:
    -Με την παράφραση. Η παραλλαγή προβάλλει πάλι το θέμα ενώ συγχρόνως το τροποποιεί (Louis Armstrong).
    -Με την παράφραση που βασίζεται αποκλειστικά στην αρμονική δομή: μελωδική ή/και ρυθμική παραλλαγή πάνω σε μια βάση συγχορδιών (Charlie Parker).
    -Με την ελεύθερη επινόηση, γενικευμένη ως προς όλες τις παραμέτρους (Art Ensemble of Chicago).

    Βέβαια, αν και η τζαζ αναπτύχθηκε με βάση τον αυτοσχεδιασμό, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις κομματιών που μοιάζουν να έχουν απολιθωθεί, αφού τα πάντα είναι γραμμένα μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια.
    Ακόμα χειρότερα, δεν είναι λίγες και οι περιπτώσεις βιρτουόζων μουσικών που συγχέουν τον αυτοσχεδιασμό-επικοινωνία με την επίδειξη των ικανοτήτων τους στην εκτέλεση κάποιου μουσικού οργάνου.

    Ο αυτοσχεδιασμός πάντως, δεν παύει να οργανώνει ηχητικά συμβάντα μέσα σ’ ένα σύστημα, με τρόπο καθορισμένο από τους νόμους του συστήματος. Ακολουθεί ή προκαλεί την εξέλιξη των μουσικών μορφών.
    Η ελευθερία του κατευθύνεται από τη δομή του συστήματος.
    Παράφραση –για παράδειγμα- ενός θέματος είναι ο αυτοσχεδιασμός πάνω στο σαφές του σχήμα. Με αυτή την έννοια το υλικό στον αυτοσχεδιασμό είναι προαποφασισμένο.
    Ο αυτοσχεδιαστής -συνειδητά ή όχι- ανατρέχει σε προηγούμενες καταστάσεις, αναζητώντας σημεία αναφοράς, δημιουργώντας έτσι δεσμούς με κάτι που έχει προϋπάρξει.

    Όμως, το τυχαίο γίνεται αναγκαίο. Μουσικοί και ακροατές γίνονται αυτήκοοι μάρτυρες μιας διαδικασίας απρόβλεπτης δημιουργίας.

    Αυτή είναι ίσως και η σημαντικότερη διαφορά ανάμεσα στη σύνθεση και τον αυτοσχεδιασμό: αντιμετωπίζουν τον χρόνο με διαφορετικό τρόπο.
    Στη σύνθεση, βρισκόμαστε κατά κάποιο τρόπο εκτός χρόνου.
    Μπορούμε με μιας να φέρουμε στο νου μας όλο το έργο. Ο χρόνος μηδενίζεται.

    Στον αυτοσχεδιασμό, ο μουσικός χρόνος συναντά τον πραγματικό χρόνο.


    ……………………………………………………………………


    Βιβλιογραφία – Πηγές:


    Derek Bailey, Improvisation Its Nature And Practice In Music, Da Capo Press, 1993 (first published in 1980)

    Gilbert DALMASSO (1949 - 1991), από Musique en jeu ; N° 26, fevrier 1977, Editions du Seuil, Paris, 1977

    William Harris, On Classical Improvisation (από http://community.middlebury.edu/~harris/MusicPapers/OnImprov.html
    και http://community.middlebury.edu/~harris/MusicPapers/MusicAlive.html)

    Improvisation on "Improvisation": συζήτηση του performance artist Jack Hauser με τον συνθέτη και αυτοσχεδιαστή Karlheinz Essl
    (Από http://www.essl.at/bibliogr/improvisation-e.html)



    Tags
    Μουσικά Όργανα:βιολίΜουσική Εκπαίδευση:φωνητική



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #2687   /   23.08.2005, 21:38   /   Αναφορά
    Συγχαρητήρια Παναγιώτη..
    #2688   /   24.08.2005, 02:47   /   Αναφορά
    Σκέτα συγχαρητήρια Αντώνη;

    Πρέπει να το .....βρέξουμε!!!



    ::bier::
    #2689   /   24.08.2005, 13:10   /   Αναφορά
    Πολυ ωραίο το θέμα σου :) αφού αναφέρθηκες στη jazz θέλω να προσθέσω τον ornette coleman, που λόγω των διαφορετικών αυτοσχεδιασμών του και των πειραματισμών του, έφαγε ξύλο, ντομάτες.... κάθε αρχή και δύσκολη! Έτσι ήταν και με τη free jazz.
    #2693   /   24.08.2005, 23:46
    Ο Ornette Coleman (γεννήθηκε το 1930), με τη μουσική έννοια "harmolodic", έρχεται σε ρήξη με κάθε τι συμβατικό, από την αρχή της καρριέρας του (από το άλμπουμ "The Shape of Jazz To Come" που ηχογράφησε σε ηλικία 29 χρονών).



    Οι μουσικοί συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο διαδραστικά, αυτοσχεδιάζοντας όλοι μαζί.

    Ο ένας ακούει τον άλλο, καθένας δημιουργεί τη δική του αρμονία σε σχέση με όσα παίζει ο άλλος. Η αρμονία "γίνεται μελωδία", η μελωδία μετατρέπεται σε αρμονία με τη βοήθεια των υπόλοιπων μουσικών που συμπράττουν...

    #2697   /   25.08.2005, 23:34
    Δεν κατάλαβα καλά τί θέλεις να πείς, μήπως ότι δεν αυτοσχεδίαζε επειδή δεν ‘συνέπραττε’?

    #2698   /   26.08.2005, 00:35
    Όχι! Το αντίθετο! Η μαγεία του harmolodic ήταν αυτή η ελευθερία που φαίνεται να δίνει στον κάθε μουσικό ενώ παράλληλα είναι έντονη στον ακροατή η αίσθηση ότι κάθε μουσικός είναι "δεμένος"-επικοινωνεί- με τους υπόλοιπους.

    Προσωπικά θα χαρακτήριζα το harmolodic του Coleman σαν παράδειγμα ιδανικής ισορροπίας σύνθεσης - αυτοσχεδιασμού στη jazz. O ίδιος το χαρακτήριζε compositional improvisation και "Removing the caste system from sound."

    #2704   /   27.08.2005, 16:12
    Ευτυχώς….ξαλάφρωσα τώρα :)

    #2690   /   24.08.2005, 16:26   /   Αναφορά
    Πάρα πολύ καλή δημοσίευση!!Και πολύ χρήσιμη για εμάς τους μικρούς!!
    #2691   /   24.08.2005, 16:32   /   Αναφορά
    Πολύ ωραίο Παναγιώτη!
    #2694   /   24.08.2005, 23:50   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ, παιδιά, για τα καλά σας λόγια :-)



    (Revekka, να περιμένουμε άρθρο σου για τον Coleman ;-)





    #2790   /   03.09.2005, 15:35
    Διάβασες τη σκέψη μου :) βέβαια έχω κι μια άλλη τραγουδίστρια στο μυαλό μου για να γράψω.... όταν νιώσω την ανάγκη. wait and see!