ελληνική μουσική
    587 online   ·  210.848 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Μουσική και Εικόνα: Καντίνσκι

    Η σχέση ανάμεσα στα χρώματα και τους ήχους, η μυστική συνήχηση εικαστικής και μουσικής εμπειρίας, έμελλε να είναι το θεμέλιο της τέχνης του, που θα συνδύαζε το ορθολογικό με το μυστικιστικό στοιχείο...
    Γράφει το μέλος Παναγιώτης Βουλιάκης (vouliakis)
    38 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 13 Μαρ 2006


    Το 1896, ο τριαντάχρονος Βασίλι Καντίνσκι θα πάρει την οριστική απόφαση να φύγει από τη Μόσχα.

    Θα εγκαταλείψει την ακαδημαϊκή του καριέρα -είχε σπουδάσει νομικά και οικονομικά, ενώ του είχε προταθεί και μια θέση λέκτορα στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας- και θα εγκατασταθεί στο Μόναχο για να σπουδάσει ζωγραφική.



    Δυο περιστατικά θα τον οδηγήσουν σε αυτή του την απόφαση: η έκθεση των Γάλλων ιμπρεσιονιστών στη Μόσχα και το “ανέβασμα” του Λόενγκριν του Βάγκνερ στο Βασιλικό Θέατρο.

    Η εντελώς ‘νέα’ ενορχήστρωση του Λόενγκριν, θα αποκαλύψει στον Καντίνσκι τις δυνατότητες μιας συναισθητικής εμπειρίας.

    Η σχέση ανάμεσα στα χρώματα και τους ήχους, η μυστική συνήχηση εικαστικής και μουσικής εμπειρίας, έμελλε να είναι το θεμέλιο της τέχνης του, που θα συνδύαζε το ορθολογικό με το μυστικιστικό στοιχείο:
    «Τα βιολιά, οι χαμηλές νότες του βαθύφωνου και κυρίως τα πνευστά ενσάρκωναν συμπυκνωμένη την ώρα του δειλινού, για μένα τότε.
    Είδα όλα τα χρώματα που είχα στο νου μου.
    Άγριες, σχεδόν παράφορες γραμμές διαγράφονταν μπρος μου.
    Δεν τόλμησα να χρησιμοποιήσω την έκφραση ότι ο Βάγκνερ είχε ζωγραφίσει μουσικά την “ώρα μου”.
    Αλλά συνειδητοποίησα πως η τέχνη είναι γενικά πιο δυνατή απ' ό,τι νόμιζα και ακόμα πως η ζωγραφική μπορεί να αποκτήσει τόση δύναμη όση και η μουσική
    …»[1]



    Το 1909, ο Καντίνσκι αρχίζει να κατατάσσει τα έργα του σε τρεις βασικές ομάδες: Εντυπώσεις, Αυτοσχεδιασμούς και Συνθέσεις.

    Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει έργα στα οποία υπάρχουν ακόμα στοιχεία νατουραλιστικής αναπαράστασης.

    Οι υπόλοιπες δύο, που οι τίτλοι τους παραπέμπουν στη μουσική, μας δείχνουν την -επιτακτική για τον Καντίνσκι- ανάγκη να μιμηθεί η ζωγραφική τη μουσική: μόνο τότε θα απελευθερωθεί από τη παραστατικότητα και θα διευρύνει τις εκφραστικές δυνατότητες της εικαστικής γλώσσας.

    Ο Καντίνσκι θαύμαζε καλλιτέχνες -όπως τον Maeterlink, τον Wagner, τον Musorgskij, τον Debussy, τον Skrjabin- που με το έργο τους εισηγήθηκαν μια ‘νέα’ αντιληπτικότητα, εκθέτοντας τις δημιουργικές δυνατότητες και δυναμικές των καθαρών καλλιτεχνικών μέσων:
    Καθαρός ήχος: μουσικές μορφές δίχως τη διάθεση να περιγράψουν.
    Καθαρός ήχος: λέξεις δίχως τη διάθεση να δηλώσουν κάτι.
    Καθαρός ήχος: εικαστικές μορφές δίχως διάθεση να απεικονίσουν.

    Είναι επίσης γνωστή η συγγένεια των θεωρητικών απόψεων του Καντίνσκι με εκείνες του Schonberg.
    Κοινός συντελεστής η γοητεία που τους ασκούσε ο Βάγκνερ και οι ιδέες του περί συνολικού έργου τέχνης (Gesamtkunstwerk), όπου εγκαταλείπει κανείς “τα όρια των επιμέρους τεχνών στο όνομα του απείρου που τις διαπερνά όλες”.[2]

    Στο βιβλίο του Για το πνευματικό στην τέχνη - επηρεασμένο από τη γερμανική ιδεαλιστική φιλοσοφία των Καντ, Φίχτε, Σέλινγκ και από τη διάχυτη στους καλλιτεχνικούς κύκλους αντίθεση στον θετικισμό- θεωρεί δεδομένη μια εσωτερική σχέση μεταξύ μουσικής και ζωγραφικής.

    Η μουσική δεν είναι υποχρεωμένη να περιγράφει την εξωτερική πραγματικότητα και, όπως το μουσικό έργο βασίζεται στον ρυθμό και το τονικό ύψος των ήχων, έτσι και η ζωγραφική θα έπρεπε να περιοριστεί στα απόλυτα αληθινά της στοιχεία: το σχέδιο και το χρώμα.



    Για τον Καντίνσκι, σχέδιο και χρώμα είναι η μόνη πραγματικότητα που γνωρίζει η ζωγραφική.
    Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο που χαρακτήριζε τη δουλειά του “μεγάλο ρεαλισμό”.

    Ο Καντίνσκι έβλεπε τα χρώματα και τις φόρμες του σαν “ήχους” και “δονήσεις”.
    Μιλούσε για “μελωδικές”, απλές δηλαδή, μορφές και για “συμφωνίες”, δηλαδή σύνθετες.
    Συμμεριζόταν την ιδέα του Γκαίτε, πως η Τέχνη θα πρέπει να έχει κι αυτή το δικό της basso continuo.
    Πολλοί θα προσπαθήσουν, με τρόπο επιφανειακό, να ερμηνεύσουν τη ζωγραφική του ως εικαστική εκδοχή μουσικών κανόνων, όμως η νεότερη έρευνα θα επιχειρήσει να καταγράψει τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους ο Καντίνσκι επεξεργάζεται, καλλιτεχνικά και θεωρητικά, την ουσιαστική αλληλεπίδραση και συλλειτουργία οπτικών και ηχητικών διεργασιών.[3]

    Η Τέχνη του, δεν είναι άσκοπη δημιουργία αλλά απόπειρα ευαισθητοποίησης, ανάπτυξης της ανθρώπινης ψυχής, "έκφραση πνευματικής ενόρασης".[4]




    «Ωραίο είναι εκείνο που πηγάζει από μια εσωτερική αναγκαιότητα.
    Ωραίο είναι εκείνο που είναι εσωτερικά ωραίο
    ».[5]


    -----------------------------------------------------------

    [1] Kandinsky W., Ανασκοπήσεις
    [2] Adorno Th. W., Μουσικό Δράμα, μτφρ. Αναγνώστου Λ., περιοδικό Τα Μουσικά, τεύχος 2, Χειμώνας 1996-97 (εκδ. Εξάντας)
    [3] Αλεξάκη Ε., Ο Καντίνσκι και η μουσική, άρθρο στην Καθημερινή (27/2/05)
    [4] Στεφανίδης Μ., Μια ιστορία της ζωγραφικής, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1994
    [5] Kandinsky W., Για το πνευματικό στην Τέχνη

    Ενδεικτική βιβλιογραφία, στα ελληνικά:

    Kandinsky W., Για το πνευματικό στην Τέχνη, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1981
    Kandinsky W., Αναδρομή 1901-1913 , εκδ. Διάττων, Αθήνα 1988
    Kandinsky W., Σημείο - Γραμμή - Επίπεδο. Συμβολή στην ανάλυση των ζωγραφικών στοιχείων, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 1996
    Kandinsky W., Τέχνη και καλλιτέχνες , εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1986
    Duechting H., Βασίλι Καντίνσκι 1866-1944, εκδ. Γνώση, Αθήνα 2005







    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #4195   /   13.03.2006, 03:45   /   Αναφορά
    "Το χρώμα είναι μια δύναμη που επηρεάζει άμεσα την ψυχή. Το χρώμα είναι το πλήκτρα, τα μάτια είναι τα σφυράκια, η ψυχή είναι το πιάνο με τις χορδές. Ο καλλιτέχνης είναι το χέρι που παίζει, αγγίζοντας το ένα ή το άλλο πλήκτρο, για να προκαλέσει τις δονήσεις στην ψυχή". Wassily Kandinsky (1866–1944)



    Ελεύθερη μετάφραση η παραπάνω αλλά νομίζω τόσο ξεκάθαρη η ουσία της.

    Παναγιώτη, ευχαριστώ για την "περιήγηση".
    #4203   /   14.03.2006, 00:03
    Απόλυτα ξεκάθαρη η ουσία της, Νεφέλη… Να είσαι καλά!




    #4196   /   13.03.2006, 10:01   /   Αναφορά
    Ωωω... ευχαριστώ που μου θύμησες τον Καντίνσκι... πολύ ωραίο το άρθρο σου και οι πίνακες που διάλεξες! Να σαι καλά!
    #4197   /   13.03.2006, 11:21   /   Αναφορά
    Για την "συναισθητική εμπειρία" που μου αποκαλύφθηκε στην αρχή της βδομάδας μου, μ' εκείνη την μελωδική μουσικότητα της πολυχρωμίας του Καντίσκι, Παναγιώτη μου σ΄ευχαριστώ.
    #4202   /   14.03.2006, 00:02   /   Αναφορά
    Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια :-)
    #4247   /   17.03.2006, 20:41   /   Αναφορά
    Ειναι καλό κάπου κάπου -όπως τώρα καλή ώρα μέσα απ΄το άρθρο αυτό- να θυμόμαστε περιπτώσεις καλλιτεχνών σαν τον Καντίνσκυ που σύμφωνα με τα δικά του λόγια

    "δεν είχε κανένα δικαίωμα να ζει ανεύθυνα , που είχε αναλάβει την εκτέλεση ενός δύσκολου έργου -που συχνά γινόταν ο σταυρός του και που δεν ήταν σαν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ καλλιτεχνης το 'χαϊδεμένο παιδί της ζωής' " .

    Πασχιζε να ταξιδεύει στο 'χρόνο΄των πραγμάτων για να ανακαλύψει τις κρυμμένες εσωτερικές τους σχεσεις .

    Με ανατρεπτική ματιά -σε πείσμα κάθε συμβατικής παραδοχής , σχεδόν προφητικά ,έστησε με συνέπεια και βαθειά γνώση της τεχικής μια 'κοσμοθεωρία' ,που σαν άλλη 'θεωρία των πάντων' γεφύρωνε αρμονικά την ανθρώπινη ύπαρξη με το φυσικό κόσμο αποκάλυπτοντας αρχέγονες συγγένειες μεταξύ φόρμας ,αντίληψης , έκφρασης και εσωτερικής αναγκαιότητας .



    Για μένα ήταν μιά πραγματική αποκάλυψη ενός "αλλου κόσμου" , Αν-ύποπτου .

    Προσπαθώντας να κατανοήσω την εσωτερική συνέπεια της ΄θεωρίας' του Καντίσκυ και (ξα)ναβλέποντας τα έργα του και ... τον κόσμο γύρω ...

    τα χρωματιστά στίγματα , οι γραμμές , το κάθε διαφορετικό χρώμα , η πύκνωση ή η απουσία χρώματος, γραμμών ή στιγμάτων δεν ήταν πια υπόθεση ΜΟΝΑΧΑ των ματιών

    ... αλλά της κάθε προσλαμβάνουσας ... Ήταν ήχος ,μελωδία, αφή .... συναίσθημα ...





    Σ΄ευχαριστώ κι εγώ αγαπητέ vouliakis για την όμορφη παρουσίασή σου ...

    #26113   /   14.12.2012, 15:01   /   Αναφορά

    Στην πρώτη ανάγνωση,τόσα χρόνια πριν,το κείμενο μου φάνηκε εξαιρετικό.


    Τώρα,έχοντας περισσότερες γνώσεις,και ίσως μια μικρή αντίληψη ή έστω γεύση,της συναισθησίας,θέλω να διαβάσω περισσότερα.


    Όπως και να΄χει,το κείμενο παραμένει πολύ καλό για μια πρώτη γνωριμία με τη "μουσική" του  Καντίνσκι.