ελληνική μουσική
    735 online   ·  210.833 μέλη

    Λορέντα Ράμου σε avant premiere 16 Νοεμβρίου

    Blackmore
    15.11.2009, 15:58

    Ω Δ Ε Ι Ο   K O D Α L Y

    ΕΛΛΗΝΙΚΟ  ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ  KODΑLY

    Κύπρου 61, 15233  Χαλάνδρι  *  ΤΗΛ: 210 6824940  *  FAX: 210 6811708

    e-mail: info@kodaly.gr  *  www.kodaly.gr

    1989-2009:  20 χρόνια Ωδείο  Κόνταλυ

    ΛΟΡΕΝΤΑ   ΡΑΜΟΥ

    ΡΕΣΙΤΑΛ ΠΙΑΝΟΥ  (Avant premiθre)

    ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΟΓΡΑΦΙΕΣ

    Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2009,  8.30 μ.μ.

    Αίθουσα συναυλιών «Κώστας  Πασχάλης» του  Ωδείου Κόνταλυ

    είσοδος ελεύθερη μετά από  τηλεφωνική κράτηση  θέσης

    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

    Στάθης Γυφτάκης (γ. 1967)  I like for you to be still (2009)

            • (Το  έργο γράφτηκε ειδικά για αυτή  τη σειρά των συναυλιών στη  Χιλή. Είναι βασισμένο σε ένα  ποιήμα του Pablo Neruda που ακούγεται με τη φωνή του ίδιου του ποιητή).

    Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949) Νησιώτικες Εικόνες (σουίτα μπαλέτου, 1943)

            • Αποσπάσματα από τη σουίτα μπαλέτου Η Γη και η Θάλασσα της Ελλάδας (1948)

    Καλλιόπη Τσουπάκη (γ. 1963) Απόηχος θάλασσας βαθιάς (1983)

    Μανώλης Καλομοίρης (1883-1962) Μπαλάντα αρ.1 έργο 1 (1905)

            • Παναγιώτης  Κόκορας (γ. 1974)  Κυματοθραύστης για πιάνο και ηλεκτρονικά (2000)

            • Γιώργος Κουμεντάκης (γ. 1959) Τρία Μεσογειακά ψάρια (2000)

    Γιάννης Παπαϊωάννου (1910-1989) Κουρσάρικοι χοροί (1950)

     

    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

    Στάθης Γυφτάκης (γ. 1967)  I like for you to be still (2009)

            • (Το  έργο γράφτηκε ειδικά για αυτή  τη σειρά των συναυλιών στη Χιλή. Είναι βασισμένο σε ένα ποιήμα του Pablo Neruda που ακούγεται με τη φωνή του ίδιου του ποιητή).

    Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949) Νησιώτικες Εικόνες (σουίτα μπαλέτου, 1943)

            • Ι. Τράτα- Moderato

            • ΙΙ. Το κάρφωμα της ψαροπούλας – Vivo

            • ΙΙΙ. Κύματα της θαλάσσης- Andante

            • ΙV. Το ρίξιμο της ψαροπούλας στη θάλασσα

            • V. Ελληνικός Χορός– Allegro Moderato

            • VI. Kυριακή στην Εκκλησιά – Πανηγύρι Andante – Allegro Vivace

            • Αποσπάσματα από τη σουίτα μπαλέτου Η Γη και η Θάλασσα της Ελλάδας (1948)

            • V. Τράτα – Moderato - Andante

            • VI. O χορός των κυμάτων – Vivace

    Καλλιόπη Τσουπάκη (γ. 1963) Απόηχος θάλασσας βαθιάς (1983)

    Μανώλης Καλομοίρης (1883-1962) Μπαλάντα αρ.1 έργο 1 (1905)

    -Διάλειμμα- 

            • Παναγιώτης  Κόκορας (γ. 1974)  Κυματοθραύστης για πιάνο και ηλεκτρονικά (2000)

            • Γιώργος Κουμεντάκης (γ. 1959) Τρία Μεσογειακά ψάρια (2000)

              1. Γύλος
              2. Σφυρίδα
              3. Ζαργάνα

     

    Γιάννης Παπαϊωάννου (1910-1989) Κουρσάρικοι

     

    Σημειώσεις για  το πρόγραμμα

    Το ελληνικό τοπίο συνδιαλέγεται ασταμάτητα με τη θάλασσα και προσδιορίζεται απ’ αυτήν. Η παρουσία της είναι εξίσου καθοριστική και στο έργο των καλλιτεχνών που εμπνέονται από την ελληνική φύση. Στο πρόγραμμα «Ελληνικές θαλασσογραφίες» θέλησα να αναζητήσω τα ίχνη της στο έργο σημαντικών και αντιπροσωπευτικών συνθετών που καλύπτουν όλον τον 20ο αι. Νομίζω πως, παρά τις διαφορές στο ύφος, τα έργα αυτά διατηρούν, το καθένα με τον τρόπο του, κάτι από τη διαύγεια, την ορμή και το μυστήριο της θάλασσας.

    Ο Νίκος  Σκαλκώτας στις σουίτες μπαλέτου Νησιώτικες Εικόνες και Η Γη και η Θάλασσα της Ελλάδας δείχνει την όψη του συνθετικού του ταλέντου που συνδέεται με ελληνική θεματολογία, χρησιμοποιώντας μια πιο παραδοσιακή πιανιστική και αρμονική γραφή. Η πρώτη σουίτα γράφτηκε για τις διπλωματικές εξετάσεις χορού της μετέπειτα σπουδαίας ηθοποιού Αλέκας Κατσέλη και η δεύτερη για τη χορευτική ομάδα της  Πολυξένης Ματέυ, μιας από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της μουσικής παιδαγωγικής και του χορού στη Ελλάδα, η οποία μου έδωσε και το χειρόγραφο του έργου.  Ο Απόηχος θάλασσας βαθιάς της Καλλιόπης Τσουπάκη γράφτηκε για μια συλλογή έργων πάνω σε κυκλαδίτικα θέματα από νέους συνθέτες της εποχής (1983) που απευθυνόταν σε επίσης νέους πιανίστες. Η Μπαλάντα αρ. 1 του Μανώλη Καλομοίρη είναι το πρώτο έργο του συνθέτη. Βασίζεται στην ποιητική συλλογή Les Orientales του Βίκτωρος Ουγκώ και συγκεκριμένα σε ένα απόσπασμα που περιγράφει την αρπαγή μιας νεαρής κοπέλας από πειρατές. Από φιγούρες κουρσάρων εμπνέεται και ο Γιάννης Παπαϊωάννου στους Κουρσάρικους Χορούς, τονίζοντας όμως ότι δεν πρόκειται για «αιμοδιψείς, άρπαγες και εγκληματίες, αλλά για κουρσάρους που αναζητούν και κυνηγούν την ομορφιά, την περιπέτεια, τον έρωτα, με ορμή και βιαιότητα, με ονειροπόληση και με παράφορο πάθος». Ο παφλασμός των κυμάτων πάνω σε έναν κυματοθραύστη του Σαρωνικού κόλπου προκαλεί μια έντονη ψυχολογική και αισθητηριακή εντύπωση στον Παναγιώτη Κόκορα. Ξεκινώντας από μια κορύφωση, το Breakwater ηρεμεί σιγά-σιγά μέχρι το τέλος. Οι ηλεκτρονικοί ήχοι προέρχονται από επεξεργασία ήχων του πιάνου. Το βίντεο του media artist Παναγιώτη Βούρδογλου έχει γίνει ειδικά για το έργο.

    Για τον  πιανιστικό του κύκλο Μεσόγειος Έρημος, απόσπασμα του οποίου είναι τα  Τρία μεσογειακά ψάρια, ο Γιώργος Κουμεντάκης αναφέρει πως πρόκειται για ένα μουσικό σχολιασμό που περιγράφει την ψυχολογία των συγκατοίκων του στη Μεσόγειο, ψαριών, πουλιών, εντόμων και φυτών. «Παρατήρησα ασήμαντες πτυχές της ζωής τους, τις έκανα δικές μου και τώρα είμαι βέβαιος πως έχουν ψυχή». Το έργο του Στάθη Γυφτάκη I like for you to be still που θα ακουστεί στην αρχή γράφτηκε σαν μια προσφορά του συνθέτη προς τους ακροατές αυτών των συναυλιών στη Χιλή και την επέτειο της Διεκατονταετηρίδας, δείχνοντας και την μεγάλη αγάπη του συνθέτη στην ποίηση του Pablo Neruda.

    Λορέντα Ράμου