Παράθεση:
Το μέλος vouliakis στις 06.02.2005, 16:11 έγραψε...
"...Το Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι... Οι μελωδίες των πολυφωνικών τραγουδιών, μαζί με ορισμένα ακόμη της Ηπείρου και της Θεσσαλίας) ... έχουν διατηρήσει την ανημίτονη πεντατονική κλίμακα (κλίμακα που αποτελείται από πέντε νότες χωρίς ημιτόνια). Η κλίμακα αυτή, σύμφωνα με κάποιους μουσικολόγους, ταυτίζεται με το δώριο τρόπο των αρχαίων Ελλήνων, την κατεξοχήν «ελληνική αρμονία»... "
|
Ο αρχαιοελληνικός Δώριος τρόπος, η κατά τον Πλάτωνα κατ' εξοχήν ελληνική αρμονία (που στους δυτικούς "εκκλησιαστικούς" τρόπους -και από εκεί στη τζαζ- ονομάστηκε λανθασμένα "frygian"), δεν ταυτίζεται με την πεντατονική κλίμακα, προέρχεται από αυτήν.
"Στις πολύ πρωτόγονες κοινωνίες, οι μελωδίες ακολουθούσαν δίφθογγες ή τρίφθογγες κλίμακες. Αργότερα άρχισαν να χρησιμοποιούνται πεντάφθογγες («πεντατονικές» -ο τόνος εδώ με την έννοια του φθόγγου-). Ο όρος “pentatonic” (πεντατονική) είναι ελληνικός.
Η ανεύρεση νεολιθικής φλογέρας (αυλού) με 5 οπές, του 5300 πΧ , από οστούν ποδιού πουλιού στο Δισπηλιό της Καστοριάς από τον αρχαιολόγο καθηγητή Γ. Χουρμουζιάδη (το αρχαιότερο εύρημα αυλού στον ευρωπαικό χώρο!) απέδειξε ότι οι μακρινοί πρόγονοί μας χρησιμοποιούσαν εδώ και 7500 χρόνια πεντατονικές κλίμακες, που παρόμοιες ακολουθούν τα παραδοσιακά Ηπειρώτικα τραγούδια" (από το άρθρο μου " Μουσικοί Τρόποι"):
Μουσικοί «Tρόποι»