ελληνική μουσική
    719 online   ·  210.832 μέλη

    Που μπορώ να συμμετάσχω ή παρακολουθήσω συζητήσεις για θεωρητικά Μουσικής

    NikosVy
    27.03.2011, 12:13

    Είμαι στο Γ' έτος της Αρμονίας σε Ωδείο και θα ήθελα να πληροφορηθώ που μπορώ να συμμετέσχω σε ΄(ή έστω να παρακολουθήσω απλά) συζητήσεις ειδικών αλλά και κυρίως ανθρώπων του επιπέδου μου στη μουσική, σε θέματα Αρμονίας, Σύνθεσης κλπ, που να είναι σε επίπεδο που να μπορώ κάπως να καταλάβω.

    Τα Ωδεία δεν προσφέρουν τέτοιες ευκαιρίες συζήτησης, απλά σε διδάσκουν τα πρότυπα και τις αρχές βάσει των κλασσικών μουσουργών και τίποτα άλλο εκτός, φαντάζομαι, αν φτάσεις σε κάποιο πολύ υψηλό επίπεδο κάποτε μετά από χρόνια.

    Στην Ελλάδα που στην Αρχαιότητα οι θεωρητικές σπουδές συνδυάζονταν με πολλές ελεύθερες συζητήσεις που κινούσαν το ενδιαφέρον και προωθούσαν και την ίδια την επιστήμη εκτός από το να ανεβάζουν και το επίπεδο των συμμετεχόντων.

    Σε μια τέτοια συζήτηση θα μπορούσαν ενδεχομένως να αναφερθούν και κοινά συμπεράσματα παρόμοιων επιστημών, λ.χ. Ψυχολογίας σε σχέση με Αρμονία ή Σύνθεση ή Βυζαντινής Μουσικής σε σχέση με Δυτική Μουσική, που σε ένα Ωδείο είναι  κάτι αδιανόητο όσα χρόνια σπουδών και αν παρακολουθήσει κανείς, ενώ είναι απόλυτα φυσικό σε ένα περιβάλλον πανεπιστημιακό, λ.χ. στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου.

    Λέγοντας κύκλους και ομίλους συζητήσεων δεν εννοώ το Σύλλογο Φίλων Κλασσικής Μουσικής "Παρνασός", που δεν με ενδιαφέρουν, αλλά ό,τι έχει σχέσει με αυτά που ανέφερα αναλυτικά παραπάνω.

    Έχετε κάτι να μου προτείνετε ή να με συμβουλεύσετε;


    AIDONOGLOUNEKTARIA
    27.03.2011, 21:57

    Καλησπέρα,

    Έχω να σου προτείνω δύο sites μέσα στα οποία μπορείς να ενημερωθείς για τους κύκλους εργασιών των διαλέξεων με διάφορα θέματα, κάποια από τα οποία μπορεί να σε ενδιαφέρουν:
    - Ιδρύμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη: http://www.thf.gr
    - Μουσική Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη (μέσα από το Μέγατο Μουσικής Αθηνών): http://www.mmb.org.gr

    Ελπίζω να βρεις κάτι!!!!!!!!!!!!


    -----------------
    ΑΗΔΟΝΟΓΛΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΑ Καθηγήτρια Κλασσικής Κιθάρας & Ανώτερων Θεωρητικών Μουσικής

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : AIDONOGLOUNEKTARIA στις 27-03-2011 22:00 ]


    marilloumajore
    28.03.2011, 12:58

    Δεν ξέρω αν μπορεις να βρεις στο επιπέδο του υποχρεωτικού αρμονίας. Βεβαια όλα εξαρτωνται και απο το τι επιπέδου υποχρεωτικό κάνεις.

    Γενικά γίνονται σεμινάρια θεωρητικών, τα οποία σίγουρα θα σε βοηθήσουν να καταλάβεις 5 πράγματα παραπάνω, και στα οποία συνήθως γίνονται και συζητήσεις. Προσωπικά έχω ωφεληθεί πολύ απο σεμινάρια του Παναγιώτη Αδαμ (Googlαρε το ονομα, θα βρεις και το Blog του, ειναι πολυ ενδιαφερον).

    Για συζητήσεις θα συμφωνήσω με τη προλαλήσασα. Ειδικά αυτές τις βιβλιοθήκης.

    Αλλα και πάλι προτείνω να πας σε κανα-δυο σεμιναρια για να μπεις στο κλιμα...


    marilloumajore
    28.03.2011, 13:01

    Α! Και τετοιες συζητήσεις δεν ειναι αδιανόητες σε ενα ωδείο όπως λες... Καθε άλλο, υπάρχουν, αλλα εξαρτώνται απο το επιπεδο των μαθητων και το κεφι του καθηγητη (είχα τη τυχη να ζήσω πολλές τετοιες όταν ημουν στον Νακα. Τώρα πια δεν ξέρω αν συμβαινουν ακομα....) Γενικά όμως δεν ειναι "επισημες". Θα τις βρεις μες τα μαθηματα τις αναλύσης, της Ιστοριας, κοκ...


    NikosVy
    31.03.2011, 14:06

    Σας ευχαριστώ όλους για τις συμβουλές σας. Δυστυχώς οι περισσότερες συζητήσεις και σεμινάρια απευθύνονται σε όσους έχουν τελειώσει το ειδικό Αρμονίας ή τουλάχιστον είναι στην τελευταία χρονιά του Ειδικού Αρμονίας.

    Είδα σήμερα καθυστερημένα μια ανακοίνωση του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Αθήνας που είναι μέσα στον κύκλο των συζητήσεων του είδους που ψάχνω και μπορούν να είναι και του επιπέδου μου, ώστε να προσθέσουν λίγο αλατοπίπερο σε αυτά που μαθαίνω στο Ωδείο:

    Παράθεση:

    Ανακοίνωση Τμήματος Μουσικών Σπουδών έγραψε...

    Ανακοίνωση Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πρώτη Συνάντηση: MΙΧΑΛΗΣ ΑΔΑΜΗΣ,  22 Φεβρουαρίου 2011, Νέο Αμφιθάτρο Πανεπιστημίου Αθηνών...  Την Τρίτη, στις 22 Φεβρουαρίου, διοργανώθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με επίκεντρο τον τον πρωτοπόρο και διακεκριμένο Έλληνα συνθέτη Μιχάλη Αδάμη. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Νέου Αμφιθεάτρου του Κεντρικού Κτηρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών και εντάσσεται στα πλαίσια του Κύκλου Μουσικολογικών Διαλέξεων 2011 με τίτλο «Μουσικοί Διάλογοι». …..

    Στη συνέχεια, το λόγο έλαβε ο ίδιος ο συνθέτης, ο οποίος μίλησε για την έννοια του αφηρημένου στη μουσική αλλά και για τη θέση του καλλιτέχνη - δημιουργού στην κοινωνία. Το έναυσμα για μια ευρύτερη συζήτηση έδωσαν οι ερωτήσεις και τοποθετήσεις από την Επίκουρη Καθηγήτρια του ΤΜΣ Αναστασία Γεωργάκη,.....Οι επόμενες συναντήσεις της σειράς έχουν προγραμματιστεί για τις 29 Μαρτίου, όπου θα μιλήσει ο Γάλλος μουσικολόγος και συνθέτης Franηois Bernard Mβche, και για τις 12 Απριλίου, με τον έλληνα συνθέτη Γιώργο Απέργη.

     

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 31-03-2011 14:09 ]


    axilleas23
    07.04.2011, 02:58
    Τι ακριβώς ζητάς NikosVy;
    NikosVy
    22.05.2011, 19:00

    Συγγνώμη axlilleas23 που απάντησα αργά στο ερώτημά σου, δεν το είχα δει.

    Το επίπεδό μου στα θεωρητικά της Μουσικής είναι στο τέλος του Γ' έτους του υποχρεωτικού Αρμονίας σε Ωδείο στο οποίο παρακολουθώ. Τα θέματα της Αρμονίας, πέραν του να μαθαίνουμε απλά τη θεωρία και να λύνουμε τα θέματα, δημιουργούν και ορισμένες άλλες σχέσεις και συσχετισμούς με πορίσματα άλλων επιστημών (Ψυχολογία - Πληροφορική, Βελτιστοποίηση Μηχάνών Αναζήτησης κλπ).

    Όλα αυτά φαίνονται παράξενα σε άλλους που φοιτούν σε τέτοιες τάξεις του Ωδείου όπως εγώ, αφού ο κανόνας της παιδείας και της εκπαίδευσης υποχρεωτικής και προαιρετικής (επιμόρφωσης) είναι ότι "ο καθένας μαθαίνει αυτό το οποίο διδάσκουν και σιωπά σε ό,τι κοινά βρίσκει με άλλες επιστήμες. Όμως η κορύφωση και λύση δεν είναι ένα φαινόμενο που βρίσκεται μόνο στη Μουσική. Υπάρχουν και άλλες επιστήμες που εφαρμόζουν παρόμοιες μεθόδους, όπως είναι οι επιστήμες που προανέφερα καθώς και άλλες.

    Σε μια διάλεξη που είχε γίνει πριν 2 μήνες στο χώρο διαλέξεων του Ιανού, η ομιλία δεν περιορίστηκε μόνο στη Μουσική και στις σχέσεις της με τα μαθηματικά του Πυθαγόρα, αλλά με δημόσια συζήτηση που επακολούθησε, στην οποία πήρα μέρος, εξετάστηκαν και άλλες επιστήμες και η σχέση τους, ενώ σε ερώτημα ακροατού "τι λείπει σε μια μουσική σύνθεση που μας αρέσει και εν τούτοις δεν έχει καμία σχέση με μαθηματικά ή με αρμονία;" δόθηκαν διεξοδικές απαντήσεις με κατάλληλες παρεμβάσεις διαφόρων είτε ομιλητών είτε ακροατών. Τέτοιες συζητήσεις υποθέτω, θα γίνονται σε Τμήματα Μουσικών Σπουδών των Πανεπιστημίων (όπου μάλιστα οι συναφείς αυτές επιστήμες διδάσκονται και σε συγκεκριμένα μέρη τους). Δυστυχώς δεν είμαι εκεί.

    Διαβάζοντας όμως τη "Θεωρητική Αρμονία" του Σένμπερκ, διαπίστωσα ότι υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία ο συγγραφέας πέραν της θεωρίας της αρμονίας σε στενή έννοια, κάνει και γενικότερες διαπιστώσεις και συμπεράσματα, που θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελέσουν θέμα για δημόσιες συζητήσεις. Το ερώτημά μου είναι, πως εγώ θα μπορούσα, στο επίπεδο που βρίσκομαι να μετάσχω σε τέτοιες συζητήσεις, που γίνονται (στον Ιανό έγινε μια, που ξέρω αν και πότε θα ξαναγίνει και με τι θέμα), πως μπορώ να συμμετάσχω χωρίς να περιμένω προηγουμένως να τελειώσω το Ειδικό Αρμονίας, τη Φούγκα, την Αντίστιξη, τη Σύνθεση και ποιος ξέρει άλλο τι;

    Στην Ελλάδα που στην αρχαιότητα γεννήθηκε η επιστήμη και μεγαλούργησε με δημόσιες συζητήσεις, πρέπει να συμπεράνω ότι στη δική μου περίπτωση, πρέπει απλά ".... να κάνω υπομονή μερικά χρόνια";

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 22-05-2011 19:02 ]


    Gewrgoula
    28.05.2011, 19:38

    Αγαπητέ, επειδή έχω περάσει από εκεί και καταλαβαίνω τι θες, έχω να σου πω ότι αν δεν μελετήσεις κλασική αρμονία από μόνος σου με βιβλία και να παίζεις σε πληκτροφόρο όργανο τα παραδείγματα, κι αν δεν ζεστάνεις το σκαμνί, καμία συζήτηση δεν πρόκειται να εννοήσεις όπως πρέπει, ακόμη κι αν έχεις την ευκαιρία να είσαι εκεί.

    Άρχισε με τα δύο τεύχη της Αρμονίας του Μανόλη Καλομοίρη [επειδή οι γερές απλές και σίγουρες βάσεις είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ] και να ξέρεις ότι πρέπει να ασχοληθείς με όλα τα παραδείγματα συνθετών που αναφέρει.

     

    Όταν θα είσαι έτοιμος ώστε να μπορείς να παρακολουθήσεις τέτοιες συζητήσεις που θες ψάξε να βρεις αν ο Γιώργος Φιτσιώρης [τελευταία φορά που είχα νέα του έκανε μαθήματα ανάλυσης στο Πανεπιστήμιο στην Αθήνα και τα ίδια μαθήματα έκανε -σε αρκετά πιο φιλοσοφημένο επίπεδο αφού οι "μαθητές" εκεί είναι ήδη μουσικοί- στο ωδείο μουσικοί ορίζοντες.

     

    Και μετά θα είσαι έτοιμος και για φιλοσοφικές συζητήσεις!!! Η τέχνη θέλει κόπο! Εγώ τη σπουδάζω ήδη καμιά 20αριά χρόνια τώρα, έξω τα χρόνια που ήμουν κάτω των 18!

     


    Gewrgoula
    28.05.2011, 19:49

    Παράθεση:

    Το μέλος NikosVy στις 22-05-2011 στις 19:00 έγραψε...

     

    Διαβάζοντας όμως τη "Θεωρητική Αρμονία" του Σένμπερκ, διαπίστωσα ότι υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία ο συγγραφέας πέραν της θεωρίας της αρμονίας σε στενή έννοια, κάνει και γενικότερες διαπιστώσεις και συμπεράσματα, που θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελέσουν θέμα για δημόσιες συζητήσεις. Το ερώτημά μου είναι, πως εγώ θα μπορούσα, στο επίπεδο που βρίσκομαι να μετάσχω σε τέτοιες συζητήσεις, που γίνονται (στον Ιανό έγινε μια, που ξέρω αν και πότε θα ξαναγίνει και με τι θέμα), πως μπορώ να συμμετάσχω χωρίς να περιμένω προηγουμένως να τελειώσω το Ειδικό Αρμονίας, τη Φούγκα, την Αντίστιξη, τη Σύνθεση και ποιος ξέρει άλλο τι;

    Στην Ελλάδα που στην αρχαιότητα γεννήθηκε η επιστήμη και μεγαλούργησε με δημόσιες συζητήσεις, πρέπει να συμπεράνω ότι στη δική μου περίπτωση, πρέπει απλά ".... να κάνω υπομονή μερικά χρόνια";

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 22-05-2011 19:02 ]



     

    Όπως έγραψα και πιο πάνω πρώτα αποκτήστε γερές κλασικές γνώσεις. Αλλιώς μέσα σας θα γίνεται μια "παρεξήγηση" νοημάτων σε όποια συζήτηση καθίσετε.

    Δεν θα χρειαστεί να περιμένεις να τελειώσεις την Αντίστιξη και τα υπόλοιπα, αφού έχουν πρακτικά άλλη μορφή. Αλλά μελέτησε με τη σειρά αυτά που πρέπει γιατί αλλιώς θα πέσεις στις "παρεξηγήσεις" που είπα. Άρχισε πρώτα από Καλομοίρη (κοίτα τι έχω γράψει πριν) και μετά πήγαινε σε νεότερες αρμονίες.

    Αλλά να ξέρεις ότι θα πρέπει να το κάνεις μόνος σου, ή με κάποιον πολύ ψαγμένο καθηγητή, τα ωδεία -κυρίως τα περιφερειακά- δεν προσφέρουν τέτοιου είδους σπουδές!!!


    NikosVy
    31.05.2011, 08:43

    Κατάλαβα.

    Στην Ελλάδα δεν μαθαίνουμε τίποτα παράλληλα με συζητήσεις. Πρέπει να μαθαίνουμε και να μαθαίνουμε, έτσι ώστε όταν θα έχουμε τελειώσει κάτι να μη συζητάμε πλέον επειδή θα δουλεύουμε ή θα είμαστε πτυχιούχοι γκαρσόνια.

    Οι ωραίες έννοιες που περιέχονται στο βιβλίο του Σένμπεργκ τα άπειρα θέματα που ανοίγονται στις σελίδες της "Θεωρητικής Αρμονίας" του δεν προορίζονταν όμως για πτυχιούχους αλλά για μαθητές της Αρμονίας, όταν ο ίδιος ήταν καθηγητής Πανεπιστημίου και τους δίδασκε.

    Στα Ωδεία η διδασκαλία γίνεται με ένα ξύλινο, φασιστικό τρόπο, που απλά πρέπει να μάθεις ποιά συγχορδία πάει μετά από κάποια άλλη σε ευθεία κατάσταση ή σε πρώτη αναστροφή. Το τι σχέση έχει η Αρμονία με την Ψυχολογία φυσικά δεν το διδάσκουν στα Ωδεία, ούτε στο Ειδικό της Αρμονίας ούτε στη Αντίστιξη ούτε στη Φούγκα ούτε στη Σύνθεση. Όσα χρόνια και αν περιμένει κανείς το θείο δώρο της "συζήτησης στη Μουσική" δεν θα τη βρει,γιατί απλούστατα δεν διδάσκονται (με εξαίρεση στα Πανεπιστήμια) θέματα και υλικό που να δίνουν τροφή για συζήτηση.

    Τα ίδια στενά περιθώρια συζήτησης υπάρχουν και στη βυζαντινή μουσική. Εκεί υπάρχει ο τέλειος και ολοκληρωμένος φασισμός της "μη μάθησης". Οι καημένοι οι ασχολούμενοι με τη βυζαντινή μουσική αισθάνονται "καταπιεσμένοι" από το ισχύον βασιλικό διάταγμα που καθορίζει τα της εκπαίδευσης σε Ωδεία και στα της βυζαντινής μουσικής που τους "υποχρεώνει" (SIC) να διδάσκονται τη Θεωρία της Μουσικής (Α', Β' Γ' έτη) καθώς και το Σολφέζ (Α', Β' Γ' έτη) τα οποία θεωρούν ως περιττά επειδή όπως λένε "η δυτική μουσική δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη βυζαντινή μουσική".

    Όπως βλέπετε υπάρχει μία παθογένεια γενικά της μουσικής εκπαίδευσης στη χώρα μας όπου το ένα μας μυρίζει και το άλλο μας βρωμάει, όπου πιστεύεται ότι όλα είναι περιττά και επομένως περιττή είναι και η συζήτηση και μάλιστα η δημόσια συζήτηση (έξω από τους τοίχους του Ωδείου), μέχρις ότου κάποιος συμπληρώσει τα απαραίτητα χρόνια σπουδών του (= συνολικά 19 χρόνια σπουδών μετά τη Θεωρία Γ' μέχρις ότου πάρει κανείς το "Πτυχίο Σύνθεσης").

    Άρχισε μια δημόσια συζήτηση το περιοδικό "Πολύτονον" της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών" (Τεύχος 46 Μαίου 2011 σ. 26-27) που θα συνεχίζεται σε κάθε επόμενο τεύχος του, αλλά πολύ αμφιβάλω αν υπάρχει πρόθεση συζήτησης και ευόδωσης του συγκεκριμένου σκοπού, αφού το σκοτάδι και η έλλειψη συζητήσεων έχουν αποφέρει καρπούς σε ορισμένους κύκλους και σε πολλά Ωδεία που λειτουργούν με συνθήκες και ορισμούς ιδιωτικών επιχειρήσεων και δεν υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας αλλά στο Υπουργείο Πολιτισμού.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 31-05-2011 08:47 ]


    marilloumajore
    31.05.2011, 09:42

    Νομίζω ότι είσαι λίγο απόλυτος. Όλες οι απαντήσεις συγκλίνουν στο γεγονός ότι καλοί καθηγητές υπάρχουν και καλες συζητήσεις γίνονται. Κ επίσης όλες οι απαντήσεις σου λένε ότι για να καταλάβεις τη σύνδεση της τέχνης σου με τη φιλοσοφία, θα πρέπει να ξέρεις 5 βασικά πράγματα για την ίδια τη τέχνη!

    Ο ξύλινος τρόπος διδασκαλίας είναι διαδεδομένος, αλλα δεν είναι ο μόνος. Το ότι εσυ το έχεις ζήσει έτσι (δεν αμφιβάλλω γι αυτό) δεν σημαίνει ότι έτσι είναι παντου. Προφανως το 1ο έτος του υποχρεωτικό που δεν ξέρεις που σου παν τα 4 θα σου μιλάνε μόνο για αλληλουχίες συγχορδιών. Ειναι σαν να προσπαθείς να διαβάσεις φιλοσοφία χωρίς να ξέρεις συντακτικο! Υπάρχουν βήματα που ακολουθούνται, θέλουμε δεν θελουμε...

    Απο'κει και μετά, πολύ καλά κάνεις και θες "κατι" παραπάνω. Πίστευω ότι σε κεντρικά ωδεία έχεις πιθανότητα να το βρεις (χωρίς να είναι σίγουρο).

    Όπως και να έχει, συμφωνω απόλυτα μαζί σου ότι δεν υπάρχει περριτή γνώση.Υπάρχει όμως αναγκαία.....


    -----------------
    Η τέχνη είναι μεγάλη. αλλά η ζωή μικρή /Goethe

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : marilloumajore στις 31-05-2011 09:44 ]


    NikosVy
    21.06.2011, 17:56

    Παράθεση:

    Το μέλος marilloumajore στις 31-05-2011 στις 09:42 έγραψε...

     Κ επίσης όλες οι απαντήσεις σου λένε ότι για να καταλάβεις τη σύνδεση της τέχνης σου με τη φιλοσοφία, θα πρέπει να ξέρεις 5 βασικά πράγματα για την ίδια τη τέχνη!

    Ο ξύλινος τρόπος διδασκαλίας είναι διαδεδομένος, αλλα δεν είναι ο μόνος. Το ότι εσυ το έχεις ζήσει έτσι (δεν αμφιβάλλω γι αυτό) δεν σημαίνει ότι έτσι είναι παντου. Προφανως το 1ο έτος του υποχρεωτικό που δεν ξέρεις που σου παν τα 4 θα σου μιλάνε μόνο για αλληλουχίες συγχορδιών. Ειναι σαν να προσπαθείς να διαβάσεις φιλοσοφία χωρίς να ξέρεις συντακτικο! Υπάρχουν βήματα που ακολουθούνται, θέλουμε δεν θελουμε...

    Ωραία, τώρα που τελείωσα το Γ' έτος του υποχρεωτικού της Αρμονίας (όχι το 1ο όπως αναφέρεις) άρχισα να μελετώ τη "Θεωρητική Αρμονία" του Arnold Schoenberg. Και θα αρχίσω να αναρτώ τα διάφορα ερωτήματα και προβληματισμούς που θέτει ο ίδιος ο συγγραφέας για συζήτηση, που είναι του επιπέδου μου και όχι του επιπέδου της Σύνθεσης.

    Πριν από αυτό ήθελα να αναφέρω ότι σχετικά με τα στολίδια που μόλις πριν από 1-2 μήνες κάναμε στο Ωδείο, έχω την εντύπωση πως ένα πολύ ακραίο και χαρακτηριστικό παράδειγμα διαβατικών φθόγγων πρέπει να υπάρχει από το πρώτο κιόλας μέτρο της Rhapsocy in Blue του Gershwin.

    Μου έκανε εντύπωση σε μια πολύ αχνή πρώτη σελίδα της παρτιτούρας της Rhapsody in Blue που κατέβασα από το διαδίκτυο, ανεβαίνει ταχύτατα με δέκατα έκτα τουλάχιστο δύο οκτάβες και διερωτώμαι πως θα μπορούσε να γίνει μελωδική ανάλυσή του σε βαθμίδες αν δεν ερμηνεύονταν οι περισσότερες φθόγγοι ως "διαβατικοί".

    Φυσικά, η σελίδα που κατέβασα ήταν πολύ θαμπή και ίσως να κάνω λάθος. Αν μπορούσε κανείς να μου δώσει καμιά παρτιτούρα της Rhapsody in Blue σε καλή κατάσταση, θα του ήμουν ευγνώμων γιατί θα ήθελα να δω πως μπορεί να αναλυθεί.

    Αυτά που μαθαίνουμε μπορούν να γίνουν πιο ζωντανά με παραδείγματα που μας εντυπωσιάζουν, από το να περιμένουμε να τελειώσουμε τόσα χρόνια στεγνής μελέτης θεωρητικών μουσικής για να κάνουμε ένα απλό σχολιασμό ή μια παρατήρηση έστω και λαθεμένη....


    marilloumajore
    23.06.2011, 18:04

    Ενδιαφέρουσα ερωτηση. προσωπικά δεν θα τους χαρακτήριζα καν ως διαβατικούς (λαβαίνοντας υπόψη ότι δεν μιλάμε για Μοτσαρτ). Είναι ένα σημείο μάλλον ελαφρώς αυτοσχεδιαστικό- δε νομίζω ότι μετράει κανείς πραγματικά 17αηχο!!.... Θα το χαρακτήριζα εφέ, λαβαίνοντας υπόψιν την εποχή γραφής.

    Οι διαβατικοί φθόγγοι έχουν κάποιο σκοπό αρμονικό ή μελωδικό: εδώ ούτε μελωδία είναι, όυτε βοήθεια στη μετάβαση απο μια αρμονια σε άλλη. Μεταβαίνει όμως απο μια περιοχή του οργάνου σε μιά άλλη εκμεταλλευόμενος την ηχητική απόσταση. Ας μη ξεχνάμε ότι ο Gershwin είχε πλέον στη διάθεση του εξαιρετικά όργανα, και μπορούσε να τα χρησιμοποιήσει στο έπακρο, κάνοντας "παπάδες", δημιουργώντας ολόκληρα ηχητικά συμπαντα...

    αυτή είναι η δική μου άποψη. μ'ενδιαφέρον ακούω ενστάσεις και απόψεις.....

     

    (ιδου κ το λινκ για παρτιτούρες του κομματιού)

    http://imslp.org/wiki/Rhapsody_in_Blue_(Gershwin,_George)


    NikosVy
    29.06.2011, 09:30

    Παράθεση:

    Το μέλος marilloumajore στις 23-06-2011 στις 18:04 έγραψε...

    Ενδιαφέρουσα ερωτηση. προσωπικά δεν θα τους χαρακτήριζα καν ως διαβατικούς (λαβαίνοντας υπόψη ότι δεν μιλάμε για Μοτσαρτ). Είναι ένα σημείο μάλλον ελαφρώς αυτοσχεδιαστικό- δε νομίζω ότι μετράει κανείς πραγματικά 17αηχο!!.... Θα το χαρακτήριζα εφέ, λαβαίνοντας υπόψιν την εποχή γραφής.Οι διαβατικοί φθόγγοι έχουν κάποιο σκοπό αρμονικό ή μελωδικό: εδώ ούτε μελωδία είναι, όυτε βοήθεια στη μετάβαση απο μια αρμονια σε άλλη. Μεταβαίνει όμως απο μια περιοχή του οργάνου σε μιά άλλη εκμεταλλευόμενος την ηχητική απόσταση. Ας μη ξεχνάμε ότι ο Gershwin είχε πλέον στη διάθεση του εξαιρετικά όργανα, και μπορούσε να τα χρησιμοποιήσει στο έπακρο, κάνοντας "παπάδες", δημιουργώντας ολόκληρα ηχητικά συμπαντα...αυτή είναι η δική μου άποψη. μ'ενδιαφέρον ακούω ενστάσεις και απόψεις.....

     (ιδου κ το λινκ για παρτιτούρες του κομματιού)http://imslp.org/wiki/Rhapsody_in_Blue_(Gershwin,_George)

    Παράθεση:
    Πηγή: Wikipedia. Rhapsody in Blue displays Gershwin’s gifts of both rhythmic invention and melodic inspiration, as well as his ability to write a piece with large-scale harmonic and melodic structure. The piece is characterized by strong motivic interrelatedness. Much of the motivic material is introduced in the first 14 measures. David Schiff identifies five major themes plus a sixth “tag”.Of these, two appear in the first 14 measures, and the tag shows up in measure 19. Two of the remaining three themes are rhythmically related to the very first theme in measure 2, which is sometimes called the Glissando theme (after the opening glissando in the clarinet solo) or the Ritornello theme. The remaining theme is the Train theme, which is the first to appear (at rehearsal 9) after the opening material. All of the themes rely on the blues scale, which includes lowered sevenths and a mixture of major and minor thirds. Each theme appears both in orchestrated form and as a piano solo. There are considerable differences in the style of presentation of each theme.

     

    Σε ευχαριστώ mariloumajore για την απάντησή σου. To link που παρέθεσες δεν ανέβαζε τίποτα από παρτιτούρες (ίσως δεν επιτρέπει χρησιμοποίησή του από τρίτους). Βρήκα αλλού την παρτιτούρα.

    Με τις γνώσεις που έχω, προσπαθώ να δώσω μια ποικιλία σε συνθέσεις όχι καθαρά κλασσικές, αλλά άλλες όπως του Gershwin που μου αρέσει, έστω και αν δεν φτάσω ποτέ να δημιουργήσω ούτε το 1/100 αυτών που δημιούργησε εκείνος. Τουλάχιστο να μπορέσω να τα αναλύσω.

     

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 29-06-2011 09:42 ]


    NikosVy
    05.11.2011, 16:34

    Παράθεση:

    Το μέλος Gewrgoula στις 28-05-2011 στις 19:38 έγραψε...

    Αγαπητέ, επειδή έχω περάσει από εκεί και καταλαβαίνω τι θες, έχω να σου πω ότι αν δεν μελετήσεις κλασική αρμονία από μόνος σου με βιβλία και να παίζεις σε πληκτροφόρο όργανο τα παραδείγματα, κι αν δεν ζεστάνεις το σκαμνί, καμία συζήτηση δεν πρόκειται να εννοήσεις όπως πρέπει, ακόμη κι αν έχεις την ευκαιρία να είσαι εκεί.

    Άρχισε με τα δύο τεύχη της Αρμονίας του Μανόλη Καλομοίρη [επειδή οι γερές απλές και σίγουρες βάσεις είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ] και να ξέρεις ότι πρέπει να ασχοληθείς με όλα τα παραδείγματα συνθετών που αναφέρει.

    Σε ευχαριστώ για τη συμβουλή σου. Με τη δασκάλα με την οποία κάνω ιδιαίτερα πιάνο, κάνω ακριβώς αυτά τα δύο βιβλία της Αρμονίας του Καλομοίρη με πολύ σχολαστικό τρόπο, επιμένοντας και στην λεπτομέρεια.

    Παράθεση:

    Το μέλος Gewrgoula στις 28-05-2011 στις 19:38 έγραψε...

    και να παίζεις σε πληκτροφόρο όργανο τα παραδείγματα…

    ……και να ξέρεις ότι πρέπει να ασχοληθείς με όλα τα παραδείγματα συνθετών που αναφέρει.

    Η δασκάλα μου με βάζει και τα κάνω όλα ακριβώς, και στην αρχή δυσανασχέτησα. Όμως αποφάσισα να τα κάνω έτσι, κατά σύμπτωση όπως ακριβώς με συμβούλευσες και εσύ.

    Παράθεση:

    Το μέλος Gewrgoula στις 28-05-2011 στις 19:38 έγραψε...

    Αλλά να ξέρεις ότι θα πρέπει να το κάνεις μόνος σου, ή με κάποιον πολύ ψαγμένο καθηγητή, τα ωδεία -κυρίως τα περιφερειακά- δεν προσφέρουν τέτοιου είδους σπουδές!!!

    Σταμάτησα στο Ωδείο και προτίμησα πράγματι τα ιδιαίτερα μαθήματα με τη δασκάλα που είναι ιδιαίτερα σχολαστική με τον τρόπο διδασκαλίας της Αρμονίας του Καλομοίρη που περιέγραψες παραπάνω. Έχω ακούσει για την «περίεργη» αυτή επιλογή μου πολλά δυσμενή σχόλια («μα παρατάς Ωδείο για να ακολουθήσεις περίεργα προγράμματα με τη δασκάλα σου που την ακούς σε ό,τι λέει, λες και δεν ξέρουμε εμείς στα Ωδεία να διδάσκουμε Αρμονία»), αλλά μου έχει γίνει ήδη «έμμονη ιδέα» να την ακολουθήσω μέχρι το τέλος.

    Παράθεση:

    Το μέλος Gewrgoula στις 28-05-2011 στις 19:38 έγραψε...

    Όταν θα είσαι έτοιμος ώστε να μπορείς να παρακολουθήσεις τέτοιες συζητήσεις που θες ψάξε να βρεις αν ο Γιώργος Φιτσιώρης [τελευταία φορά που είχα νέα του έκανε μαθήματα ανάλυσης στο Πανεπιστήμιο στην Αθήνα και τα ίδια μαθήματα έκανε -σε αρκετά πιο φιλοσοφημένο επίπεδο αφού οι "μαθητές" εκεί είναι ήδη μουσικοί- στο ωδείο μουσικοί ορίζοντες.

    Θα το κάνω.

     


    Alexblog
    23.01.2014, 09:01

    Παιδιά  διαβάζω και εγώ την Αρμονία του Σέμπεργκ. Εξερετηκό βιβλίο. Μαθαίνεις την φυσική και την φιλοσοφία της Αρμονίας. Δεν υπάρχει τίποτε πιο βαρετό από το να μαθαίνεις ξερούς κανόνες. Κάποιο κανόνο μπορείς να τον απομνημονεύσεις μόνο όταν ξέρεις κριτικά το γιατί που τον διέπει.

     Απλά ήθελα να ακούσω γνώμες για την αρμονία του Καλομοίρη. Νομίζω πως εννοούμε αυτό το βιβλίο.

    http://www.nakas.gr/ecomnakas/nakas2006/default.asp?static=421&product=93034

    Θα ήθελα πολύ την γνώμη κάποιου που το γνωρίζει. 

    Σας ευχαριστώφ


    proteus
    25.01.2014, 01:20

    Η αρμονία του Καλομοίρη είναι μία κλασσική αρμονία που οφείλεις να μελετήσεις συμπληρωματικά με άλλες για να έχεις καλύτερη άποψη πάνω στους κανόνες.

    Η αξία της έγκειται κυρίως στα παραδείγματα,που πρέπει να τα αναλύσεις και να τα παίξεις στο πιάνο προσεκτικά.όλα τα παραδείγματα προέρχονται απο την φιλολογία και δεν είναι ''κατασκευές''.

    Πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη για την εποχή της είναι η προσέγγιση των τρόπων της Ελληνικής μουσικής.

    Σου την προτείνω ανεπιφύλακτα..


    Music-ologist
    26.07.2014, 16:35

    Μια χαρά και κλασικά είναι τα βιβλία που έχουν προταθεί. Για πιο σύγχρονες μελέτες -που επικεντρώνονται στην κατανόηση κι όχι στη λύση ασκήσεων- προτείνω:

    Γιώργος Φιτσιώρης, Εισαγωγή στη θεωρία και ανάλυση της τονικής μουσικής, Νεφέλη.

    Γιώργος Φιτσιώρης, Τα χορικά του Μπαχ: Ενταγμένα σε μια ευρύτερη ιστορική περίοδο συνθετικών και θεωρητικών αναζητήσεων (15ος-18ος αιώνας), Παπαγρηγορίου-Νάκας.

    Επισημαίνω: Αν θέλετε να λύσετε ασκήσεις και για εκμάθηση "κανόνων", τα παραπάνω βιβλία δεν σας κάνουν. Είναι περισσότερο για κατανόηση της αρμονικής λογικής της εν λόγω μουσικής.


    Post αρνητικής αξιολόγησης
    Post αρνητικής αξιολόγησης