Aν ξέρετε πως φτιάχνονται τα ακόρντα (βασικά θέματα αρμονίας – Δείτε ΕΔΩ :) είναι εύκολο να το κάνετε και στη φωνή σας , αν όμως υπάρχει και κάποιο ταλέντο (έχεις ‘’καλό αυτί’’) είναι παιχνιδάκι.
Η πιο απλή εναρμόνιση στο τραγούδι είναι όταν ο 2ος τραγουδιστής τραγουδάει 2η φωνή (Σεκόντο,secondo, διφωνία) που συνήθως είναι διαστήματα 3ης . ( Γίνεται όμως και από άλλα διαστήματα – 4ες, 5ες, 6ες, 8ες δίνοντας φοβερές διφωνίες…)
Θα πρέπει για να κάνεις secondo να ξέρεις την τονικότητα (τον τόνο) στον οποίο τραγουδάει η 1η φωνή. Στο λέει ο πιανίστας , ο μπουζουκτσής…και συ ανεβαίνεις 2 νότες πάνω ή όπως μουσικά λέμε μια ‘’διατονική 3η πάνω’’.
Ειδικά η εναρμόνιση της 1ης φωνής σε μια 3η πάνω , εφαρμόζεται συνήθως από κιθαρίστες της ορχήστρας , που είναι κυρίως αυτοί που συνοδεύουν secondo τον τραγουδιστή
Πχ αν τραγουδάει σε C εσύ σε Ε .
Αν σε D εσύ σε F# .
Αν σε A εσύ σε C#........
Αν τραγουδάει σε Cm εσύ σε Eb .
Αν σε Bm εσύ σε D .
Αν σε Em εσύ σε G ….
Φαίνεται δύσκολο αλλά όταν το αυτί εκπαιδευτεί τότε παύεις να σκέφτεσαι νότες και τονικότητα και βρίσκεις τον ήχο της 3ης στο μυαλό σου εύκολα.
Θα δεις ότι κάποια στιγμή θα σου βγαίνουν ασυναίσθητα οι δεύτερες φωνές χωρίς να σκέφτεσαι αν θα είναι 3ες, 5ες κλπ.
Ένας καλός τρόπος είναι να ακούς τραγούδια και να προσπαθείς πάνω τους να κάνεις secondo.
Οι αδερφοί Κατσιμίχα και πολλά ρεμπέτικα τραγούδια είναι καλά παραδείγματα να εξασκηθείτε στο secondo.