ΜΟΥΣΙΚΗ, ΤΕΧΝΕΣ, ΛΟΓΟΣ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ, ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΕΞΥΨΩΝΟΥΝ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ.
26 Νοεμβρίου 2008, 02:32
ΠΩΣ ΣΥΝΘΕΤΩ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ. ΚΑΠΟΙΕΣ ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ.


 

Φίλοι μου και φίλες,

ο adreo  δεν έχει χάσει απότομα την επαναστατική του διάθεση, απλά ανάμεσα στ' άλλα, δηλαδή την διαμάχη του με κάποιους εδώ μέσα στο site, έχει και άλλη αποστολή.

Nα δίνει κάποιες συμβουλές , σε αυτούς που τις χρειάζονται για κάποια θέματα που πιστεύει πως τα κατέχει καλά. Όπως παράδειγμα η σύνθεση ενός τραγουδιού.

Και αυτή είναι η αλήθεια. Η ζωή μου είναι ένα τραγούδι, ένας στίχος, ακόμα κάποιο κομμάτι κλασσικής μουσικής, το μυθιστόρημα και ο λόγος γενικά. Και κατ΄ανάγκην δεν είμαι και ευτυχισμένος. Ένας άνθρωπος είμαι που η ζωή τον έχει φιλέψει και καλά και κακά. Η χαρά και οι θλίψη είναι δίδυμες αδερφές, έχω γράψει κάπου. Και έτσι τις βλέπω. Αυτά τα γράφω σαν μια εισαγωγή στο θέμα που θα αναφερθώ.

Σήμερα θα σας πω πως εγώ γράφω ένα τραγούδι.

Το γράφω , στην πρώτη του μορφή, μέσα σε ένα λεπτό. Ναι, τόσο μου παίρνει για να συνθέσω ένα τραγούδι. Έχω ανοιχτό ένα μαγνητόφωνο, ή κάποιο πρόγραμμα ηχογράφησης στο κομπιούτερ, παίρνω την κιθάρα μου και τραγουδώ τον στίχο και αν δεν έχω στίχους μουρμουρίζω κάποιους όπως μου έρχονται στο μυαλό.

Ύστερα το ακούω και κάνω κάποιες βελτιώσεις, που συνήθως δεν μεταβάλουν καθόλου ή ελάχιστα  την αρχική μελωδική γραμμή.

Άλλοι συνθέτες, το λένε μερικοί αυτό, κάθονται μήνες ολόκληρους για να κάνουν καποια τραγούδια. Εγώ αυτό δεν το καταλαβαίνω. Και βέβαια μη με θεωρήσετε ότι πιστεύω πως είμαι μια ειδική περίπτωση. Όχι, απλά σας λέω πως εγώ γράφω.

Συνιστώ λοιπόν στον κάθε νέο επίδοξο συνθέτη να ακολουθήσει αυτό το συστημα και πιστεύω πως δεν θα χάσει. Τον θεωρώ πως είναι ένας εύκολος αλλά και πηγαίος τρόπος για να γράψει κάποιος ένα τραγούδι. Και άμα ξέρει νότες, αργότερα το γράφει και έτσι.. 

Πολύ επίσης με βοηθά να συνθέτω και στο πιάνο. Που εγώ το θεωρώ τον βασιλιά των μουσικών οργάνων. Βέβαια για να γράψεις κάποιο τραγούδι θα πρέπει να υπάρχει το αίτιο και αν δεν υπάρχει να το δημιουργήσεις ο ίδιος. Η φαντασία, η επιθυμία του να ζήσεις κάτι, έστω και στην εικονική πραγματικότητα, μπορεί να βοηθήσει να βγει κάποιο ζεστό , όμορφο τραγούδι.

Μπορεί όμως κάποιος στιχουργός να σου δώσει το έναυσμα, με έναν στίχο που να σε συγκινήσει. Δηλαδή στην ουσία δανείζεσαι τα περιγραφόμενα στον στίχο του, που ακουμπούν με την σειρά τους τις ευαίσθητες χορδές της ψυχής σου και τέλος μετατρέπονται σε τραγούδι.

Τώρα που υπάρχουν τα κινητά, όποιος έχει το ταλέντο να γράφει μουσική, μπορεί να μην χάσει ούτε μια νότα. Αποθηκεύει την όποια έμπνευσή του, που έρχεται κάποια απρόσμενη στιγμή και μετα την επεξεργάζεται. 

Μια εποχή έγραψα για όλα τα χρώματα των ματιών των γυναικών, μαύρα , καστανά , πράσινα, γαλάζια, μελιά και δεν θυμάμαι και τι άλλο ακόμα. Ένα δυο από αυτά τα αγαπάω ιδαίτερα για την μελωδία τους και τον στίχο, που γεννήθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς ιδαίτερο λόγο αλλά και κόπο. Εγώ συνθέτω παντού, στο δρόμο, στο αυτοκίνητο στο σπίτι , οποιαδήποτε στιγμή. Στην περίπτωση αυτή η μουσική είναι αβίαστη και πολλές φορές πολύ ωραία.

Έτσι έχω γράψει κάποια από τα πιο όμορφα (για μένα!) , τραγούδια μου.

Τα αναφέρω αυτά για να σας δείξω, πως δεν είναι απαραίτητο κανείς να ζει κάποια ιστορία για να γράψει μουσική. Τα βιώματά του πάνω σε όλους τους τομείς τον κάνουν να γράφει. Για αυτούς που είναι πολύ νέοι, για να γράψουν ένα τραγούδι, χρειάζεται κάπως το αίτιο, δηλαδή να είναι ερωτευμένοι , παράδειγμα, να έχουν συναντήσει κάποιες δυσκολίες στην μικρή τους ζωή και λοιπά. Όμως μουσική για να γράψεις, μπορεί σαν αιτία να έχεις, μια όμορφη κινηματογραφική ταινία, κάποιο δυσάρεστο ή ευχάριστο γεγονός που ζεις ή πληροφορείσαι, και χίλιες δυο αιτίες.

Τώρα, το πόσο καλό θα είναι το τραγούδι...  Γι΄αυτόν που το γράφει είναι καλό! Για τον πολύ κόσμο, εξαρτάται αν θα κυκλοφορήσει, αν θα διαφημιστεί και άλλα που αναφέρθηκα στο προχτεσινό μου σχόλιο.

Όμως συνιστώ να γράφετε μουσική και ας μένει στα συρτάρι.

Είναι μια διέξοδος. Είναι μια ευχάριστη ενασχόληση.

Για μένα τολμώ να πω είναι τρόπος ζωής.Και πιστεύω και για όλους τους συνθέτες. 

 Αυτά για σήμερα.

adreo

14 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

georgegall (26.11.2008)
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου adreo αλλά και εύκολα παρεξηγήσιμο.Προσωπικά πιστεύω πως το να γράψεις ένα τραγούδι δεν είναι τόσο εύκολο θέμα όσο (αντιλαμβάνομαι) ότι το παρουσιάζεις.Αν και δεν έχω γνώσεις μουσικής φαντάζομαι ότι προυποθέτει κι άλλα πράγματα.Σκοπός ενός μουσικού δεν πρέπει να είναι η σύνθεση ενός κομματιού αλλά η επικοινωνία μέσω της μουσικής.Το να συνθέσεις ένα κομμάτι πρέπει να έχει ως βασικό άξονα την ανάγκη για με τους υπόλοιπους ανθρώπους.Το σημαντικό είναι ο μουσικός να αγαπήσει τη μουσική, να τη δεί ως ένα εργαλείο επικοινωνίας και όλα τα υπόλοιπα θα έρθουν.Κάπως έτσι πιστεύω πως γράφτηκαν τα αριστουργήματα:χωρίς πρότυπα σύνθεσης και μουσικές νόρμες
Καλησπέρα adreo
adreo (26.11.2008)
Αγαπητέ μου φίλε,
σίγουρα είναι και αυτά που αναφέρεις, όμως το πρώτο είναι ότι ο ίδιος ο δημιουργός έχει την ανάγκη να γράφει, να επαναπροσδιορίζει αν θέλεις προς τους έξω την παρουσία του, χωρίς αυτό να γίνεται προγραμματισμένα.
Εγώ παράδειγμα γράφω από εσωτερική ανάγκη, για να βγάζω μέσω της μουσικής τα άδηλα και τα κρύφια της ψυχής μου, δηλαδή είναι στην ουσία ένας κώδικας η γραφή του κάθε δημιουργού, μέσω του οποίου επικοινωνεί με τους άλλους, αλλά και προσδιορίζεται.
Αν προσέξεις ο κάθε συνθέτης έχει το δικό του χρώμα, την δική του ταυτότητα.
Αυτό λέει πολλά. Είναι μοναδικός.
Ως προς το αν είναι εύκολο να γράψει κάποιος μουσική, αν έχεις το λεγόμενο ταλέντο, αυτό γίνεται. Πολύ παλιά ήταν μια μεγάλη φίρμα στην Ελλάδα ο Γιάννης Βέλλας που δεν ήξερε ούτε μια νότα. Και όμως τεράστιες επιτυχίες που ακούγονται ακόμα και σήμερα είναι δικές του. Αυτός έγραφε τραγούδια ακόμα και όταν βάδιζε στο δρόμο. Θα μπορούσα να σου γράψω και άλλα . Τελειώνω με ένα τελευταίο. Εγώ πιστεύω πως οποιοσδήποτε καλλιτέχνης, από τον μικρότερο μέχρι τον μεγαλύτερο, σύμφωνα με τις ανθρώπινες προτιμήσεις, έχει την βοήθεια του Θεού και γράφει.
Αυτά γιατί φοβάμαι πως σε κούρασα. Και χρειάζεται να γράψω πολλά. Μου μένει βέβαια η απορία, γιατί να είναι παρεξηγήσιμο το άρθρο μου.
adreo
uNick (27.11.2008)

Καλημέρα Γιάννη.

Σχετικά με τον τρόπο που γράφεται ένα τραγούδι, νομίζω πως είναι σαν την γνώμη... όλοι έχουν από μια. Άλλωστε, όπως έγραψες κι εσύ, η περιγραφή αφορά τον δικό σου τρόπο. Δεν θα επεκταθώ τώρα γιατί δεν έχω χρόνο, έχω κάποιες ενστάσεις όμως και θα το αναλύσουμε κάποια στιγμή.

Βασικά ήθελα να πω ότι χαίρομαι που (επιτέλους) γράφεις για τη μουσική. Αν άφηνες εκτός και εκφράσεις όπως την πρώτη πρόταση του κειμένου αυτού, όλα θα ήταν μια χαρά. Και μην μου πεις ότι δεν καταλαβαίνεις τί εννοώ. Ελπίζω μόνο να μην πιαστεί κανείς από αυτήν και κάνει το ποστ σου μπάχαλο, γιατί θα είναι κρίμα και δεν θα φταίει κανείς άλλος εκτός από αυτόν που προκάλεσε...

Εντελώς φιλικά.



adreo (27.11.2008)
Νίκο, δεν αρνούμαι πως ο καθένας έχει τον τρόπο του για να συνθέτει ένα τραγούδι, ή ενα μουσικό κομμάτι. Ούτε το παίζω ένας και μοναδικός.
Απλά υποδεικνύω τον πιο εύκολο-και πάλι κατά την γνώμη μου- τρόπο, για να επιτύχει ο νέος και άπειρος εν πολλοίς συνθέτης να συνθέσει ένα τραγούδι.
Ούτε είναι εύκολο στον περιορισμένο χώρο αυτού του άρθρου, να γράψω και άλλα. Και μάλιστα χωρίς καμιά προετοιμασία. Εννοώ γράφοντας απ' ευθείας.
Όμως εγώ όταν γράφω κάτι εδώ , έχω έναν στόχο, να υπάρξει σχολιασμός, να ειπωθούν γνώμες και ιδέες, και δεν έχω ποτέ πρόθεση να δημιουργήσω αντιπαλότητες.
Ας ακουστούν και άλλες γνώμες και ας δοκιμάσει ο νέος δημιουργός όλες και να κρατήσει αυτή που του ταιριάζει. Υπάρχει έδαφος για μεγάλη συζήτηση.
Φιλικά
adreo
evaki20 (12.12.2010)
Το θέμα σας με ενδιαφέρει πολύ...Θα ήθελα να ρωτήσω εγώ που δεν παίζω είτε κιθάρα είτε πιάνο πως θα μπορέσω να γράψω ένα τραγούδι χωρίς κάποιο ήχο στα αυτιά μου..Γιατί πιστεύω πως για να γράψεις ένα τραγούδι πρέπει να το συνδέεις συγχρόνως με την μελωδία του
adreo (14.12.2010)
Αν δεν έχει γίνει κάποιο μπέρδεμα, μια και το άρθρο δημοσιεύτηκε πριν πολύ καιρό , σου απαντώ. Βάλε το μαγνητόφωνο, κλείσε τα μάτια, σκεπτομενη κάτι που έζησες ή που θα ήθελες να ζήσεις, μουρμουρισε κάποια μελωδία. Αν έχεις κάποιο στιχο δώσε του μια δική σου μελωδία, ότι βγει. Κάνοντας μερικές δοκιμές, που όλες τις ηχογραφείς, το πρώτο σου τραγούδι θα είναι πραγματικότητα . Παίζει βέβαια ρολο και το λεγόμενο ταλέντο, που μπορεί και να το έχεις και να μη το ξέρεις. Προσπάθησε λοιπόν. Καλή επιτυχία.
Adreo
evaki20 (16.12.2010)
Ευχαριστώ πολύ,θα σας πω για το αποτέλεσμα σε λίγο καιρό..
mariamariap (27.03.2013)
θα ηθελα να ρωτησω κατι εγω εδω και πολυ καιρο γραφω τραγουδια και τα ηχογραφω σε μαγνητοφωνο,οως δεν ξερω να παιζω καπιο μουσικο οργανο και θελω να τα ενορχηστρωσω ωστε να εχουν τη μορφη demo πως μπορω να το κανω? υπαρχει καποιο προγραμμα μουσικης που να τραγοθδισς κατι και να βγαζει τη μελωδια ?ευχαριστω
mariamariap (27.03.2013)
θα ηθελα να ρωτησω κατι εγω εδω και πολυ καιρο γραφω τραγουδια και τα ηχογραφω σε μαγνητοφωνο,οως δεν ξερω να παιζω καπιο μουσικο οργανο και θελω να τα ενορχηστρωσω ωστε να εχουν τη μορφη demo πως μπορω να το κανω? υπαρχει καποιο προγραμμα μουσικης που να τραγοθδισς κατι και να βγαζει τη μελωδια ?ευχαριστω
mariamariap (27.03.2013)
*τραγουδησεις
SakisKouroupos (27.03.2013)
Θέλεις να τα ακούσεις σε κάποιο όργανο την μελωδία που έχεις σκεφτεί ή να τα ενορχηστρώσεις !!!! Τέλος πάντων και για τα δύο γι αυτό υπάρχουμε και μείς εδώ στο site .....
adreo (27.03.2013)
αγαπητοί φίλοι, αγαπητές φίλες,
αναγκάζομαι να γράψω σχόλιο, γιατί πρέπει να σας εξηγήσω πως αυτό το πολύ παλιό σχόλιό μου ξαναμπαίνει εδώ προς συζήτηση, γιατί πολλοί κυρίως νέοι συνθέτες, συνθέτριες ενδιαφέρονται για τις απόψεις κάποιου που έχει διέλθει την μέχρι τώρα ζωή του γράφοντας πάρα πολύ μουσική και πολλά τραγούδια.Και ειλικρινά αισθάνομαι μεγάλη χαρά γι' αυτό.
Το να συνθέτεις κατά την άποψή μου δεν είναι απαραίτητο να ξέρεις νότες.Εξάλλου αυτό μας λέει η τραγουδιστική ιστορία.
Εκατοντάδες συνθέτες δεν ξέρανε μουσική, μας χάρισαν χιλιάδες σπουδαία τραγούδια, μερικά από αυτά έχουν μείνει για πάντα και τα τραγουδάμε όλοι μας. Αυτό συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και σήμερα.
Υπ' αυτήν την εννοια το άρθρο μου αυτό είναι πάντα επίκαιρο. Θέλετε να γράψετε ένα τραγούδι; βρείτε στίχους και μπροστά σε ένα μαγνητόφωνο μουρμουρίστε την μελοποίησή τους, δίνοντας  προσοχή στον τονισμό των συλλαβών των στίχων. Βέβαια ο ταλαντούχος , από ένστικτο οδηγείται στο ότι εκστομήσει, να είναι σωστά τονισμένο. Τα περισσότερα τραγούδια τουλάχιστον παλιότερα, γινόντουσαν στο στούντιο. Ο συνθέτης έλεγε τι ήθελε στον κάθε μουσικό και εκείνοι έκαναν το καλύτερο.
Η υπόλοιπη δουλειά είναι κάποιων, παράδειγμα, σαν τον SakisKouroupos που από ότι φαίνεται γνωρίζει να κάνει την δουλειά. Επ' ευκαιρία κύριε Κουρουπέ είστε γιος του σπουδαίου μουσικού και συνθέτη Κουρουπού;
Θέλω να πιστεύω πως θα είσαι σπουδαίος όπως και αυτός και να κάνεις το καλύτερο σε όποιον σου ζητήσει βοήθεια..
SakisKouroupos (27.03.2013)
Μπορείτε να διαβάσετε το βιογραφικό μου στο music pages του ΜΗ και εκεί θα δείτε και ποιος είμαι και ποιανού γιος είμαι και ότι άλλο σας ενδιαφέρει σχετικά μετο πρόσωπό μου και την ιδιότητά μου ...Ευχαριστώ ....
adreo (27.03.2013)
το έχω κάνει ήδη. Αν σας δημιούργησα κάποιο πρόβλημα, ζητώ συγνώμη.

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
adreo
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ
Μουσικοσυνθέτης
από ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/adreo

Σκοπός του BLOG μου είναι η προώθηση και προαγωγή της ΜΟΥΣΙΚΗΣ, οποιασδήποτε μορφής τέχνης (των λεγόμενων ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ) και του λόγου, (ΠΟΙΗΣΗ, ΣΤΙΧΟΣ, ΔΙΗΓΗΜΑ, ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ), σχετική αρθρογραφία και προσωπικές απόψεις, κρίσεις και εκτιμήσεις.



Tags

Γάτες να αφυπνιστούμε ολοι ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ www.musicheaven.gr/html/story.php?id=1523 ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΔΙΗΓΗΜΑ Η ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ



Επίσημοι αναγνώστες (7)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links