Οι ψίθυροι των πεθαμένων ονείρων
Μουσικολογο(α)τεχνία
11 Οκτωβρίου 2025, 05:04
Η Δεσποινίδα Της Αβινιόν
Ποίηση  στίχοι  τραγούδι  

Το ποίημα αυτό το έχω αναρτήσει ξανά στο παρελθόν, αλλά αυτή τη φορά το ανεβάζω ξανά καθώς πριν μερικές μέρες κυκλοφόρησε η ποιητική ανθολογία "Θ-Έρως", η οποία περιλαμβάνει και το ποίημά μου.
Τέλος, με τη χρήση ΤΝ, έκανα μελοποίηση των στίχων [με παίδεψε αρκετά μπορώ να πω μέχρι να βγει το επιθυμητό αποτέλεσμα] και έφτιαξα κι ένα ωραίο βίντεο ώστε να το οπτικοποιήσω. Νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να το δείτε και να το ακούσετε. 
Στο τέλος του κειμένου, δίνω περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την έμπνευση του ποιήματος.

Η ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΑ ΤΗΣ ΑΒΙΝΙΟΝ

Ήτανε μια μέρα παγερή που φύσαγε ο Μιστράλ
κι έδυε ο ήλιος στα θολά νερά του Ροδανού.
Σ’ είδα σκυφτή να περπατάς μες στα μικρά στενά
κι ήσουνα όμορφη πολύ στη σκιά του φεγγαριού.

Θυμήθηκα ένα χορό που στήνανε οι τσιγγάνοι.
Μοιάζανε οι φούστες κύματα σε θάλασσα βαθιά.
Χρυσάνθεμο το δάκρυ σου έσταζε το βράδυ
που ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε σ' ένα ατελιέ της Αρλ.

Μέσα στα μάτια σου θωρώ μια θλίψη πως κοιμάται
και περιμένω να μου πεις αυτό που σε πονά.
Ποια τρικυμία ξέσπασε κι η πόλη σε λυπάται
σαν ξεχασμένο ανάγλυφο του Αντουάν Βαλάρ.

Στην Αίθουσα των Ελαφιών δακρύζει ο Τζοβανέτι
για σένα που ήσουν όμορφη και είκοσι χρονών.
Και από τότε πέρασαν χρόνια πολλά και έτη,
στη γέφυρα του Μπενεζέ γυρνάς σαν ξωτικό.

Μες στη σκιά του παλατιού πλαγιάζει μια δεσποινίδα,
το άρωμά της γνώριμο, λεβάντα του Ρουσιγιόν.
Πριν από χρόνια το ‘νιωσα, μα δεν την ξαναείδα,
μοιάζει με κείνη που φίλησα κρυφά στην Αβινιόν.

-- -- --
Να πω, λοιπόν, μερικά λόγια για τους στίχους.
Το ποίημα το έγραψα τον Σεπτέμβριο του 2014. Έμπνευση αποτέλεσε η «Θεσσαλονίκη» του Νίκου Καββαδία, μόνο που μεταφέρω τη «δράση» στην Προβηγκία (νότια Γαλλία).
Ο Μιστράλ είναι ο αντίστοιχος Βαρδάρης της Νότιας Γαλλίας και ο Ροδανός το μεγαλύτερο ποτάμι, που περνάει μέσα από την Αβινιόν.
Η Αρλ είναι η πόλη όπου έζησε ο Βαν Γκογκ και όπου ζωγράφισε πάνω από 300 πίνακες.
Το ανάγλυφο του Αντουάν Βαλάρ, η Αίθουσα των Ελαφιών και τα γλυπτά του Τζοβανέτι βρίσκονται στο ανάκτορο του Πάπα (για όσους δεν γνωρίζουν, κατά τον 14ο αιώνα η έδρα του Πάπα μεταφέρθηκε από το Βατικανό στην Αβινιόν).
Η γέφυρα του Μπενεζέ είναι η περίφημη γέφυρα της Αβινιόν, που έγινε και τραγούδι («Sur Le Pont D’ Avignon»). Η γέφυρα αυτή περνάει πάνω από τον Ροδανό αλλά… δεν φτάνει πουθενά αφού στα 2/3 της διαδρομής κόβεται απότομα. Το πιθανότερο είναι ότι η γέφυρα χτίστηκε κανονικά ολόκληρη αλλά αργότερα κατέρρευσε το τελευταίο μέρος της από πλημμύρα.
Το Ρουσιγιόν είναι ένα πανέμορφο χωριό της Προβηγκίας, όπου εκεί έζησε για ένα σύντομο διάστημα ο Σάμιουελ Μπέκετ («Περιμένοντας Τον Γκοντό»).
Τέλος, ο τίτλος του τραγουδιού είναι εμπνευσμένος από τον πίνακα του Πικάσο «Οι Δεσποινίδες Της Αβινιόν», μόνο που εδώ -χάριν της ιστορίας που διηγούμαι στο ποίημα- έγινε «Η Δεσποινίδα Της Αβινιόν». Ο Πικάσο έζησε πολλά χρόνια στην Προβηγκία, στο χωριό Μουζέν, όπου και απεβίωσε.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι το ποίημα αυτό είναι από τα πιο… περίτεχνα που έγραψα. Επισημαίνω δε ότι όλα αυτά τα μέρη που αναφέρω τα επισκέφτηκα προσωπικά.
Η μελοποίηση μέσω της ΤΝ [την παραγωγή, τον προγραμματισμό και το remix το έκανα ο ίδιος] έβγαλε ένα πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Η φωνή, μάλιστα, μοιάζει πολύ με του Αλκίνοου Ιωαννίδη -γι’ αυτό κι εγώ «βάπτισα» τον ανύπαρκτο ερμηνευτή ως... Αντίνοο Ιωαννίδη.

10 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

freddieKrueger (12.10.2025)
Η Θεσσαλονίκη του Καββαδία ήταν ένα από τα κομμάτια που αγάπησα πολύ.
Το γνώρισα λατρευόταν τότε τον Βασίλη Παπακωνσταντινου.
"Ήτανε κείνη τη νυχτιά που φυυυσαγε ο Βαρδαρης"
Με τη μαύρη μου γιαμαχα γρατζούναγα τα ακκορτνα του και πατούσα τις νότες του εκεί στο δωμάτιο που είχα νοικιάσει να διανυκτέρευω στη Σάμο ως φαντάρος.
Το κομμάτι είχε μια μαύρη κόκκινη απόχρωση.
Έτσι το θυμάμαι.
Η αναφορά σου αγαπητέ Κωνσταντίνε σε αυτό το κομμάτι ξύπνησε τις αναμνήσεις του τότε.
Η Δέσποινις της Αβινιον έχει ανατριχιαστικα υπέροχους στίχους
Είναι πολύ ξεχωριστή.
Θεωρώ πως έδωσες την προσωπική σου σφραγίδα εδώ.
Μπορεί να εμπνεύστηκες από τον Καββαδία αλλά δημιούργησες ένα δικό σου τολμω να πω αριστούργημα
Ευχαριστούμε για τη μοιρασια

CHE (13.10.2025)
Ευχαριστώ πολύ Freddie για τα καλά σου λόγια!
Orfeus (13.10.2025)
Κωνσταντίνε, δεν θα σου γράψω καλά λόγια.
Ας πούμε ότι "δέχομαι" την ενορχήστρωση και τη μελωδική γραμμή. Ας πούμε!
Τι να γράψω όμως, για τον ...Αντίνοο; Θεωρώ το τραγούδισμα ψεύτικο!!!
Απουσιάζει η ζεστή ανθρώπινη φωνή. Το συναίσθημα.
Είναι εντελώς ρομποτικό αυτό που ακούω!
Να με συμπαθάς δηλαδή, αλλά μου έρχεται να ξεράσω!!!
CHE (13.10.2025)
Μα γιατί "θεωρείς" το τραγούδισμα ψεύτικο; ΕΙΝΑΙ ψεύτικο. Κανείς ποτέ δεν είπε ότι η τεχνητή φωνή ξεπερνάει τη φυσική ανθρώπινη. Τεχνικά μπορεί. Δεν έχει, όμως, ψυχή. Δεν θα κάνει ακόμα και αυτό το "σπάσιμο" της συγκίνησης όταν χρειαστεί. Δεν θα έχει ποτέ συναίσθημα. Δεν διαφωνώ καθόλου μαζί σου. Όταν, όμως, δεν έχω τη δυνατότητα ή το θάρρος να ζητήσω από κάποιον να ασχοληθεί με τους στίχους μου ή με τα ποιήματά μου, δεν έχω άλλη επιλογή. Θα μου πεις άσε το πόνημα αμελοποίητο. Είναι κι αυτό μια άποψη. Κατά τα άλλα δεν υπάρχει λόγος να παρεξηγηθώ. Πρώτον γιατί δεν διαφωνώ επί της ουσίας και, δεύτερον, δεν έγραψες κάτι αρνητικό για το ποίημα [που κι αυτό δεν θα με ενοχλούσε, αφού θεωρώ δεδομένο ότι η κριτική μπορεί να είναι ωφέλιμη και δημιουργική όταν είναι καλοπροαίρετη].
Βέβαια, οφείλω να πω ότι η "ρομποτική φωνή" υπάρχει σαν εργαλείο (βλέπε Auto-Tune) και στις επίσημες ηχογραφήσεις, στη δισκογραφία εννοώ, εδώ και σχεδόν 30 χρόνια, όχι σαν εφέ (που υπάρχει ακόμα περισσότερα χρόνια) αλλά σαν κανονική φωνή για να διορθώνει τα φάλτσα ή τις αδυναμίες των κανονικών τραγουδιστών [που μετά τους ακούς ζωντανά και κλείνεις τα αυτιά σου]. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία -ή ευκαιρία για ένα άρθρο.
Orfeus (14.10.2025)
Το Auto-Tune είναι άλλο. Είναι ας πούμε ο "βοηθός" του κάθε επίδοξου τραγουδιστή, που όντως σε ζωντανή ακρόαση κλείνεις τα αυτιά σου. Όταν ρώτησα κάποτε έναν φίλο -πασίγνωστο τραγουδιστή- τι κάνει, μου απάντησε: "Τραγουδάω play-back (άλλο κι αυτό, αλλά γνωστό μας), γιατί διαφορετικά δεν βγαίνει η φωνή μου. Έτσι ζω Γιώργο!"

Θα φτιάξουν λοιπόν έναν ψεύτικο Νταλάρα, και δεν θα χρειαζόμαστε τον αληθινό και πραγματικό. (Viva, Χαρούλα!)

Έχω γράψει δύο άρθρα σχετικά με αυτό το θέμα, που πιστεύω ότι θα δημοσιευθούν όταν έρθει η σειρά τους, αλλά για να μην παρεξηγηθώ, οφείλω να πω, πως ΔΕΝ τα έγραψα για σένα και για τα δικά σου βίντεο, αλλά για τις εταιρίες που θα το κάνουν (το έκαναν ήδη) επάγγελμα.
CHE (16.10.2025)
Βέβαια πάντα υπάρχει και ο αντίλογος, του τύπου "προτιμώ να ακούω αυτά που γράφει η τεχνητή νοημοσύνη παρά αυτά που γράφει η ανθρώπινη βλακεία" -εννοείται σε σχέση με τις αηδίες που κυκλοφορούν πλέον κατά κόρον και οι οποίες (μάντεψε) έχουν και... ρομποτική φωνή! Και το άλλο: κυκλοφορούν ήδη τραγούδια που γράφτηκαν αρχικά από την Τεχνητή Νοημοσύνη και μετά μπήκανε σε στούντιο και τα ηχογραφήσανε με όργανα και φυσική φωνή. Εδώ τα όρια θολώνουν. Πρέπει οπωσδήποτε να μπει ένα πλαίσιο πριν χαθεί η μπάλα και πέσει το κοινό θύμα εκμετάλλευσης (ήδη ξεκίνησε). Προσωπικά, αν θες την άποψή μου, θα πρέπει να υπάρχει υποχρεωτική σήμανση ότι "αποτελεί προϊόν Τεχνητής Νοημοσύνης" για οποιοδήποτε τέτοιο προϊόν [και όχι μόνο σε μουσικές και τραγούδια]. Ήδη γυρίζονται ταινίες και τηλεοπτικές σειρές με σενάρια από ΤΝ. Το επόμενο βήμα είναι να βλέπουμε και ανύπαρκτους ηθοποιούς. Αύριο-μεθαύριο και επιστήμονες ή γιατρούς που θα μας δίνουν συμβουλές. Το μέλλον τρομάζει και πρέπει ο ίδιος ο άνθρωπος να βάλει ένα μέτρο πριν εξαφανίσει τον εαυτό του.
fanisatt (16.10.2025)
Εξαιρετικός στίχος Che (!!!!!) και ναι το καταλαβαίνω πόσο πολύ ήθελες να το μελοποιήσεις με οποιονδήποτε τρόπο !!!! Λάτρης κι εγώ του θαλασσινού και ταξιδεμένου και τεράστιου Καββαδία .... έμπαινα κάθε φορά σε ιστοσελίδες με ερμηνευτικά σχόλια για να κατανοήσω τα ποιήματά του ! (Παρεμπιπτόντως , κάποιες ενορχηστρώσεις ποιημάτων του στο Μουσικό Κουτί της ΕΡΤ μου φάνηκαν απίθανα όμορφες !!!!)
Συγχαρητήρια φίλε μου !!
artamou (16.10.2025)
Μπράβο Τσε!
CHE (17.10.2025)
Ευχαριστώ πολύ fanisatt και artamou! :-)
freddieKrueger (19.10.2025)
Υπάρχει μια απόσταση από την έμπνευση στην πλήρη ενορχήστρωση.Προσπαθησα κάποτε αγαπητέ CHE να μελοποιησω κάποιους στίχους σου (νομίζω το "αδέλφι του ουρανού") αλλά τα βρήκα σκούρα στην ενορχήστρωση.
Έγραψα μελωδία βασική αρμονία βρήκα ρυθμό,μπασογραμμη κτλ αλλά το τελικό αποτέλεσμα ήταν μέτριο.
Αν το κομμάτι έμενε σε κιθαρα και φωνή μόνο ίσως ήταν μια καλή προσπάθεια.
Προσωπικά το θεώρησα μια πολύ διδακτική εμπειρία και κάποια στιγμή θα το ψάξω και στο θέμα της χρήσης τεχνολογίας στην υπηρεσία της ενορχήστρωσης
Είναι μια διαδικασία πάντως που απαιτεί
-έμπνευση
-δουλειά
-πειραματισμό
-εμπειρία(που χτιζεται)
Αλλά το αποτέλεσμα δημιουργεί τη χαρά της συμμετοχής στη γέννηση ενός πνευματικού δημιουργηματος.
Ευχαριστώ για το βήμα και συγγνώμη αν βγήκα λίγο.εκτος.θεματολογιας μας που είναι η "δεσποινίδα της Αβινιον":-)

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
che
Κωνσταντίνος Παυλικιάνης
από ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/che

Tags

Ποίημα στίχοι Ποίηση κοινωνία τραγούδι Στίχοι ποίηση μουσική



Επίσημοι αναγνώστες (3)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links