ελληνική μουσική
    427 online   ·  211.153 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Βυζαντινή Μουσική

    Ζητούμενο: Με αναφορά στη διάκριση βυζαντινής μουσικής και μουσικής του βυζαντίου να εντοπίσετε συγγένειες και αμφίδρομες επιδράσεις από και προς το μουσικό κόσμο του Βυζαντίου...


    Ενότητες
    Εισαγωγή
    Προς
    Από
    Συμπεράσματα
    Γράφει το μέλος ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΠΟΥΖΗΣ (tago)
    9 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 15 Ιαν 2007

    Συμπεράσματα


    Το συμπέρασμα που βγάζουμε μετά από την μελέτη μας, είναι πως καταρχήν σε βάθος χρόνου δεν υπάρχει παρθενογένεση στη μουσική. Όλα τα ήδη της μουσικής, σε όλους τους αιώνες, έχουν δεχθεί επιρροές από διαφορετικούς πολιτισμούς, αλλά και έχουν δανείσει αρκετά από τα στοιχεία τους σε άλλους.
    Σε ότι αφορά την βυζαντινή μουσική αλλά και αυτή του Βυζαντίου είδαμε τις σημαντικότερες επιρροές τους. Είδαμε το γεγονός της έντονης επίδρασής τους από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, ο οποίος ήταν κατά κύριο λόγο ο «εισηγητής» των περισσοτέρων από τις παραμέτρους της μουσικής. Βέβαια στο πέρασμα των χρόνων το βυζάντιο δέχτηκε και άλλες επιρροές που προέρχονταν από τους λαούς που βρίσκονταν στην επικράτειά του. Θα λέγαμε πως υπάρχει μια παράξενη αλληλουχία επιρροών, μια και το Βυζάντιο βρίσκεται να δανείζεται, να αφομοιώνει, να επεξεργάζεται, να καταλήγει, και μετά να εξάγει τον πολιτισμό του σχεδόν σε όλους τους λαούς από τους οποίους είχε δανειστεί. Αυτό βέβαια είναι ένα φαινόμενο το οποίο συχνά συναντάμε στη τέχνη. Με αυτή τη λογική δεν θα πρέπει να μας αιφνιδιάζει, μια και αντίστοιχες «εισόδους» και «εξόδους» είδαμε και πριν το Βυζάντιο και οπωσδήποτε μετά από αυτό.
    Συνοψίζοντας λοιπόν, είδαμε έντονες ελληνικές επιρροές, αλλά και εβραϊκές. Υπήρξαν ισλαμικές, κυρίως την εποχή πριν την άλωση. Δεν έλειψαν όμως και αυτές από τους ανατολικούς λαούς της βυζαντινής επικράτειας που στον ένα ή στον άλλο βαθμό συνέβαλαν σε αυτό που σήμερα λέμε μουσική του Βυζαντίου. Από την άλλη μεριά υπάρχουν οι λαοί της βαλκανικής που δέχτηκαν έντονες επιδράσεις στην διαμόρφωση της δικής τους εκκλησιαστικής μουσικής από το Βυζάντιο. Ρώσοι αλλά και δυτικοί έχουν αφομοιώσει και εκείνοι στοιχεία σε μικρό ή σε μεγαλύτερο βαθμό.
    Όμως και σύγχρονοι συνθέτες δεν μένουν αδιάφοροι απέναντι στην βυζαντινοορθόδοξη μουσική.
    Παρά το γεγονός πως γενικά τον Βυζαντινό πολιτισμό αργήσαμε να τον ανακαλύψουμε, όσο γίνονται γνωστές οι πτυχές τους και όσο οι μελετητές καταλήγουν σε ασφαλή συμπεράσματα, τόσο βλέπουμε τη σπουδαιότητά του και τον ρόλο που έπαιξε στην διαμόρφωση του εν γένει ελληνικού, καταρχήν, πολιτισμού αλλά και την συμβολή του στη δημιουργία του νεότερου δυτικού, ακόμα και αν δεν μιλάμε μόνο για τα εκκλησιαστικά πράγματα αλλά και για τα λαϊκά.


    Βιβλιογραφία
    1. Δ. Λέκκας, Τέχνες ΙΙ: Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού, τόμος Β’. Ελληνική μουσική Πράξη: Αρχαίοι και Μέσοι Χρόνοι, συλλογικό, εκδ. Ε.Α.Π., Πάτρα 2003.
    2. Συλλογικό, Τέχνες ΙΙ: Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού, τόμος Β’. Ελληνική μουσική Πράξη: Αρχαίοι και Μέσοι Χρόνοι, εκδ. Ε.Α.Π., Πάτρα 2003.
    3. Velimirovic M, Οι βυζαντινές Μουσικές Παραδόσεις στους Σλάβους, στο Yiannias J.J. (επιμ.), Η Βυζαντινή Παράδοση μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολις, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1994.
    4. Δραγούμης Μάρκος, «Εκκλησιαστικές μουσικές που συγγενεύουν με τη βυζαντινή», Παράλληλα κείμενα, εκδ. Ε.Α.Π., Πάτρα 2004.


    Δικτυογραφία
    1. Κούγιας Νεκτάριος, 7/11/2006
    2. Βικιπαίδεια, Βυζαντινή Μουσική, 28/12/2006
    3. 1/12007





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #6902   /   15.01.2007, 13:11   /   Αναφορά
    Συγχαρητήρια για την εμπεριστατωμένη και σαφή αυτή μελέτη περί βυζαντινής μουσικής! Μακάρι όλο και περισσότεροι άνθρωποι να στρέψουν το ενδιαφέρον τους σε αυτήν την ιδιαίτερη, πλούσια και μαγευτική ελληνική μουσική και να ανακαλύψουν τους θησαυρούς της, γι' αυτό είναι σημαντικές προσπάθειες σαν κι αυτή. Προτείνω, για την ενότητα των άρθρων, να ενταχθεί και αυτό το άρθρο στη στήλη: "Άσμα Ασμάτων", ...μετά χαράς ασφαλώς... :)



    Ευχαριστούμε tago!
    Administrator
    #6904   /   15.01.2007, 14:18
    ΟΚ Νεκταρία, μπήκε στη στήλη Ασμα Ασμάτων :)

    #6906   /   15.01.2007, 17:24
    Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Έχει μεγάλη σημασία για μένα, να με ενθαρρύνουν άνθρωποι με το δικό σου βιογραφικό. Άλλωστε δεν μπορώ να ξεχάσω και τη δική σου συμβολή στην ολοκλήρωση αυτής της εργασίας.

    #6903   /   15.01.2007, 13:13   /   Αναφορά
    Μπράβο tago πολύ ωραίο το κείμενο σου.
    #6936   /   17.01.2007, 15:07
    Όντως είναι μια ένα πολύ ωραίο είδος μουσικής και μερικοί την αποπέρνουν... Θα ήθέλα να προσθέσω αυτό που μου έχει πει ο πατέρας μου, πως η Βυζαντινή δεν είναι απλώς ένα είδος μουσικής, αλλά ολόκληρη επιστήμη. Κι όντως, αν σκεφτούμε ότι από αυτή πηγάζουν λίγο πολύ τα είδη της σημερινής μουσικής. Και η σημειογραφία της είναι κάτι το αξιόλογο... Όλα αυτά τα σύμβολα σημαίνουν κάτι καθώς είναι συνδεδεμένα με την θρησκεία μας... Επίσης πιστεύω πως οι Έλληνες θα 'πρεπε να 'μαστε περήφανοι που έχουμε ένα δικό μας είδος μουσικής, αν σκεφτούμε ότι στις περισσότερες χώρες χρησιμοποιούν την ευτωπαϊκή μουσική και σημειογραφία...

    #6972   /   20.01.2007, 16:34
    Αφού ο πατέρας σου είναι βυζαντινομουσικολόγος λογικό είναι να στο είπε αυτό!

    #7015   /   22.01.2007, 16:19   /   Αναφορά
    H Bυζαντινή μουσική όταν αποδίδεται σωστά , νομίζω πως και κερδίζει ακόμα και τις ψυχές εκείνων που ίσως λόγω βιωμάτων δεν την έχουν από παιδιά αγαπήσει. Πάντως ακόμα και οι άθεοι μουσικοί αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητά της στην παράδοσή μας και το ότι υπηρέτησε τη μουσική εξέλιξη των επιμέρους ελληνικών κοινωνιών όπως μεγάλοι συγγραφείς ή ποιητές μας άλλοτε ,ακούραστα και με τη φλόγα της ψυχής τους ενστάλαξαν σε μας τους μεταγενέστερους ζωή και ζωντάνια , όπως ο Παπαδιαμάντης, ο Κόντογλου ..