ελληνική μουσική
    682 online   ·  210.832 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Τα χαρακτηριστικά και η τεχνική του ακορντεόν

    Στο άρθρο αυτό αναφέρομαι στα χαρακτηριστικά  του ακορντεόν και στην τεχνική της χρήσεώς  του.

    Τα χαρακτηριστικά και η τεχνική του ακορντεόν

    Γράφει ο Γιάννης (reteos)
    10 άρθρα στο MusicHeaven
    Κυριακή 11 Ιούλ 2010

    Το ακορντεόν είναι ένα θαυμάσιο μουσικό όργανο με χαρακτηριστικούς γλυκύτατους -για μένα-  ήχους .

    Βέβαια σήμερα σε πολλά μουσικά σχήματα έχει αντικατασταθεί με αρμόνια –συνθεσάιζερ , τα οποία έχουν αρκετά καλή πιστότητα στον ήχο του , αλλά όπως να το κάνουμε άλλο πράγμα (κατά την προσωπική μου άποψη) το φυσικό ακορντεόν . Αυτή η γλυκύτητα στη χροιά των ήχων είναι αναντικατάστατη.

    Ευρύτατη είναι η χρήση του στην Ελληνική Μουσική (στα  λαικά ιδίως την δεκαετία του 1960, στα  Ελαφρά , ρομαντικά κλπ.)

    ΄Αστο το χεράκι σου: https://www.youtube.com/watch?v=P0oATaSYwtQ

     

    Βασικά χαρακτηριστικά του ακορντεόν

    Είναι ενα  μουσικό όργανο που  , μπορεί να εκτελέσει ολοκληρωμένα ένα μουσικό κομμάτι (Συγχορδίες –ρυθμό-μελωδία).

    Αποτελείται α) από το κιβώτιο της  ταστιέρας β) από την Φυσούνα γ) από το κιβώτιο των μπάσσων:

     

    α) Ταστιέρα : Βρίσκεται στο δεξιό μέρος του οργάνου και είναι όμοια με του πιάνο . Ο αριθμός των  πλήκτρων  εξαρτάται από το ακορντεόν (60/άρι ,80 /άρι κλπ).

    β) Φυσούνα   : Είναι ο χώρος  αποθηκεύσεως του αέρα . « Εισπνέει» κατά το άνοιγμα και «εκπνέει» κατά το κλείιμο. Τόσο στο άνοιγμα όσο και  στο κλείσμο παράγει ήχους ανάλογα με τα πλήκτρα ή τα μπάσσα που χρησιμοποιούνται .

    γ) Μπάσσα :    Βρίσκονται στο αριστερό μέρος του οργάνου  . Είναι κάποια μικρά στρογγυλά κουμπάκια . Από τον αριθμό αυτών , καθορίζεται  το μέγεθος του ακορντεόν (40/άρι, 60/άρι , 80/άρι. 120/άρι).

     

     

    Τεχνική στη χρήση του ακορντεόν

    1. Ταστιέρα

    Τα δάκτυλα τοποθετούνται επάνω στα πλήκτρα της ταστιέρας κυρτά .

    Τα  νύχια πρέπει να είναι   κομένα ( όχι μανικιούρ).

    Αναφέρω τη σειρά των δακτύλων πάνω στη ταστιέρα παίρνοντας για παράδειγμα το κλίμακα Ντο μαντζόρε (ντο,ρε,μι,φα,σολ,λα,σι,ντο) με την εξής σειρά;

    1=μεγάλο δάκτυλο, 2=δείκτης ,3=μεσαίος ,4=παράμεσος 5=μικρός . Οπότε ανεβαίνουμε την κλίμακα ως εξής  1(ντο) ,2(ρε), 3(μι), 1(Φα), 2(σολ),3 (λα) 4(σι) 5(ντο,υφηλότερη) . Το κατέβασμα  γίνεται αντίστοχα

     

    2. Μπάσσα και συγχορδίες :

    Τα μπάσσα και οι συγχορδίες στο ακορντεόν πάιζονται , όπως αναφέραμε με τα κουμπάκια που βρίσκονται αριστερά στη Φυσούνα .

    Τα κουμπάκια αυτά είναι παρεταγμένα σε πέντε σειρές  . Στην 2η σειρά  βρίσκονται τα μπάσσα . Στην 3η οι συγχορδίες ματζόρε . Στην 4η οι συγχορδίες μινόρε και στην 5η οι συγχορδίες εβδόμης . Στην πρώτη σειρά βρίσκονται επίσης τα «βοηθητικά» μπάσσα αλλά με άλλη διάταξη (πρός το παρόν δεν αναφερόμαστε σε αυτήν , καθόσον αρχικά τουλάχιστον δεν την χρησιμοποιούμε πολύ ).

    Τα κουμπάκια των μπάσσων  της «ΝΤΟ» και της «ΜΙ»  έχουν συνήθως στο κέντρο τους μια «λακουβίτσα». Ετσι  παίζοντας ,αρχικά τουλάχιστον, μπορούμε να τα εντοπίζουμε εύκολα με την αφή  και να να χρησιμοποιούμε ως βάση για τα υπόλοιπα.

    Η  βασική διάταξη μπάσσων και συγχορδιών του ακορντεόν  (σε παράλληλο σχήμα  με την ταστιέρα από πάνω πρός τα κάτω ) είναι η εξής : (για λόγους συντομίας αναφέρομαι μόνο στα βασικά).

    ...............................................σι, ΜΙ, λα, ρε, σολ, ΝΤΟ, Φα, σib............................... .

    Η χρήση τους γίνονται με τα δάκτυλα : παράμεσος , μεσαίος , δείκτης . Με τον παράμεσο παίζουμε τα μπάσσα της 2ης σειράς (που είναι και η βάση) ,  με τον μεσαίο  τις συγχορδίες ματζόρε της 3ης σειράς , με τον δείκτη τις συγχορδίες μινόρε και εβδόμης  της  4ης και 5ης  σειράς αντίστοιχα .

    Με βάση τα ανωτέρω αντιλαμβανόμαστε πώς οι θέσεις των συγχορδιών του ακορντεόν  βρίσκονται  ακριβώς πάνω (πρός τά έξω) από τα μπάσσα. .

    Οι φωνές των μπάσσων  και των συγχορδιών δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ «συρτές»  ούτε πολύ «κοφτές». Θα πρέπει να βγαίνουν όσο το δυνατόν καθαρές και τονισμένες . Τα δάκτυλα θα πρέπει να τοποθετούνται και εδώ κυρτά (όχι τεντωμένα  πάνω στα κουμπάκια) και τα  νύχια πρέπει να είναι επίσης  κομένα .

     

     

    3. Η φυσούνα θα ανοιγοκλείνει   ελαφρά πρώτα  από το επάνω μέρος της .  Δεν ασκούμε δύναμη  επ’  αυτής , γιατί τότε οι οι ήχοι θα βγαίνουν δυνατά μεν αλλά κάπως τραχείς .

    Οταν αλλάζει η φορά (της φυσούνας) πρέπει να γίνεται όσο το δυνατόν ελαφρά και να μην διακόπτεται  ο ήχος .Για τον λόγο αυτόν  υπολογίζουμε έτσι ώστε αυτή ( η αλλαγή  φοράς) να γίνεται όταν τελειώνει η φράση του κομματιού . Για τον λόγο αυτόν στο επάνω μέρος των μπάσσων υπάρχει μόνο του ένα κουμπάκι (όμοιο με αυτό των μπάσσων ) . Πιέζοντάς το με τον αντίχειρα ανοιγοκλείνουμε τη φυσούνα κατά βούληση ( αποσυμπιέζεται ο αποθηκευμένος αέρας , και η φυσούνα ανοιγοκλείνει εύκολα χωρίς να «βγαίνει» ήχος).

     

     

    Επίλογος

    Το ακορντεόν  στην Ελλάδα πολλοί το θεωρούν κάπως «παρεξηγημένο»,  καθώς έχει συνδυαστεί με  τυφλούς , επαίτες κλπ. . Μέγα λάθος , αυτή η χαρακτηριστική χροιά των ήχων , είναι  το  «μεγαλείο» του,  είναι ένα «ονειρο» μία «μαγεία» . Χρωματίζεται συνάμμα με την φυσική αυξομείωση της έντασης  που κάνει  και την  διαφορά (τουλάχιστον στα «πρίμα») από τον  ηλεκτρονικό   αντίστοιχο ήχο  των αρμονίων - συνθεσάιζερ.

    Πολλοί λένε πώς είναι κουραστικό όργανο .  Συμφωνώ μερικώς μόνο . ΄Οταν παίζεις όρθιος ναι . ΄Οταν παίζεις καθιστός όμως όχι. Εδώ τα πράγματα είναι  πιο απλά . Στη περίπτωση αυτή το κιβώτιο της ταστιέρας ακουμπά στο μηρό ενός ποδιού , οποτε το όργανο στηρίζεται και τα λουριά απλώς το συγκρατούν . Το δεξιό λουρί (όταν το φοράμε ) πρέπει να είναι μακρύτερο από το αριστερό  .

    Γενικά το όργανο πρέπει να φυλάσσεται σε θήκη επενδυμένη εσωτερικά με μονωτικό υλικό ( συνήθως τσόχα) και μην εκτίθεται σε δύσκολες καιρικές συνθήκες  (ιδιαίτερα στη ζέστη).

     

    Και λίγα για μένα

    Η πρώτη μου επαφή με ... «μουσικό όργανο» ηταν στη παιδική ηλικία. Ηταν μια αυτοσχέδια κιθάρα (υπάρχει μέχρι σήμερα ) , κατασκευασμένη από μένα με μερικά δοκαράκια και πεπιεσμένο χαρτόνι (ζούσα στο ορεινό χωριό μου τότε).Τα τάστα από σύρματα διπλωμένα σφυκτά στο δοκαράκι (μπράτσο ) και οι χορδές  με συρματάκια διαφόρων διατομών από συρματόσχινο. Τα κλειδιά από πρόκες γυριστές ώστε να σφίγγουν οι «χορδές»   (δεν υπήρχε βλέπετε αυτή η οικονομική πολυτέλεια  σε αυτά τα δύσκολα τότε χρόνια για να μπορέσουν οι γονείς μου  να μου πάρουν  ένα όργανο που τόσο αγαπούσα).

    Το πρώτο μου όργανο που μπόρεσα να αγοράσω , από το πενιχρό χαρτζηλίκι μου (ήμουν ήδη σπουδαστής στην Αθήνα) ,ήταν μια μεταχειρισμένη ακουστική κιθάρα , κακής ποιότητος . (200 δρχ την είχα πάρει και παρόλα τα χρόνια που πέρασαν ,το θυμάμαι μέχρι σήμερα) .Η πρώτη μου επαφή με πληκτροφόρο μουσικό όργανο έγινε   στο στρατό,   ήταν μια μελόντικα  ενός φίλου μου . Από τότε κατάλαβα την τάση μου στα πληκτροφόρα.  Μετέπειτα που απολύθηκα άρχισα να εργάζομαι και μπόρεσα να εκπληρώσω «κάπως»  την επιθυμία  μου.

    Παρακολούθησα μαθήματα  σ’ ένα ιδιωτ. ωδείο και αγόρασα αρχικά ένα μικρό ακορντεόν 40/άρι (Χόνερ). Και αργότερα ένα μικρό αρμόνιο Γιαμάχα. Το αρμόνιο αυτό αντικαταστάθηκε πολές φορες μέχρι σήμερα ,to  ακορντεόν  όμως μια και μοναδική  φορά από ένα  ακορντεόν  τύπου WELTMEISTER (80/άρι) το οποίο και έχω μέχρι σήμερα .

    Αν και παρασυρόμενος από το κύμα της τεχνολογίας παίζω  τις περισσότερεςφορές  για πρακτικούς και μόνο λόγους (αυτόματη συνοδεία) με το αρμόνιο (αποκλειστικά  για μένα και την παρέα μου),   το ακορντεόν όμως είναι το αγαπημένο μου .

    Αν και θα μου άρεσε, δεν έπαιξα ποτέ μου επαγγελματικά ή γενικώς δημόσια,  για λόγους ανεξαρτήτους της θελήσεώς μου.

    Κλείνοντας  το άθρο μου θα ήθελα να ευχηθώ σε’ αυτούς που επιθυμούν να ασχοληθούν με το ακορντεόν καλή συνέχεια . Να είναι σίγουροι πως δεν θα μετανοιώσουν.  Το αποτέλεσμα θα τους αποζημειώσει .

    Σεράχ :Ζωή Τηγανούρια- ακορντεόν: https://www.youtube.com/watch?v=lW3miLjn2Ew

    Ευχαριστώ για την ανάγνωση .

    Γιάννης «ΡΕΤΕΟΣ»





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #20500   /   11.07.2010, 09:19   /   Αναφορά
    Το Link που αναφέρεται στο "Αστο το χεράκι σου" του κειμένου (http://www.youtube.com/watch?v=JPtvdLbkg8Y&feature=relat

    ) ,έχει ήδη αντικασταθεί με νέα ,ως παρακάτω αναφέρονται :



    1) http://www.youtube.com/watch?v=P0oATaSYwtQ&feature=related

    2) http://www.youtube.com/watch?v=P0oATaSYwtQ.



    Θα παρακαλούσα θερμά τον κ. Διαχειριστή ,αν είναι εφικτό , να πρόσθετε την διόρθωση στο κείμενο .

    #24920   /   16.07.2012, 07:18

    Δυστυχώς  και τα δύο  video  στα οποία  παραπέμπουν  τα  παραπάνω Link διεγράφησαν και πάλι  . Αναγκάζομαι να κάνω νέα παραπομπή:


    http://youtu.be/V7TjwJzLq-I


    Θα παρακαλέσω   τον κ. διαχειριστή  ,τον οποίο ελπίζω να μην ξαναενοχλήσω για το θέμα αυτό ( καθότι το ανέβασα πλέον στο δικό μου  μουσικό κανάλι που διατηρώ) να «περάσει» και πάλι την αλλαγή αυτή στο κείμενο. 


    #20501   /   11.07.2010, 12:18   /   Αναφορά
    καλημερα φιλε γιαννη πολυ σωστη η ενημερωση για το γλυκο αυτο οργανο που εγω πιστευω οτι ειναι το οργανο τησ παρεασ και για τουσ πολυ ρομαντικουσ σαν εσενα συχαρητηρια περιμενω και συνεχια . νασαι καλα ΜΗΝΑΣ.
    #20502   /   11.07.2010, 12:36   /   Αναφορά
    ...και απο όσα έχω ακούσει εγώ, απο αυτά που έχεις ηχογραφήσει και έχουν πέσει στα χέρια μου, είσαι τρομερός κιμπορτνίστας ;)
    #20503   /   11.07.2010, 13:59   /   Αναφορά
    Aγαπητό μέλος mhnasmhnakos σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια .

    Aγαπητό μέλος GenieGr , δεν μπορώ να απαντήσω εγώ στο ερώτημά σου !!!! Απλά ένας ερασιτέχνης είμαι και όπως λέω και στο κείμενο , παίζω γιατί μου αρέσει . Πρώτα για μένα και μετά για την παρεούλα μου . Πάντως χωρίς να θέλω να είμαι ταπεινόρφων λέω , πως δεν νομίζω ότι είμαι τρομερός . Τα δε πέντε πράγματα που γνωρίζω για τη μουσική θέλω να μοιράζομαι με τους αγαπητούς ,σαν κι εσάς , αναγνώστες. Σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιό σου

    #20897   /   08.09.2010, 22:14
    μπραβο ρε παιδια λετε πολυ χρησιμα πραγματα..ειμαι καινουργιο μελοs kai παιζω πληκτρα

    #20504   /   11.07.2010, 17:51   /   Αναφορά
    Αγαπητέ φίλε reteo πολύ σωστό και ενημερωτικό το άρθρο σου. Ωστόσο πιστεύω πως το ακορντεόν είναι κουραστικό όργανο ακόμα και αν κάθεσαι. Αναφέρομαι φυσικά στο αριστερό χέρι που έχει να σηκώσει τη φισούνα. Και ειδικά αν το ακορντεόν είναι βαρύ (τύπου Χόνερ) μπορεί να έχεις σοβαρό πρόβλημα.

    Και το δικό μου ακορντεόν είναι Weltmeister και νομίζω πως όντως είναι εξαιρετικά από κάθε άποψη! :)
    #20505   /   11.07.2010, 18:31   /   Αναφορά
    Δεν υπήρξα ιδιαίτερα φίλος αυτού του οργάνου. Ωστόσο πριν δύο περίπου μήνες δούλεψα σε ένα συνέδριο το οποίο έκλεινε με ένα live της Ζωής Τηγανούρια της οποίας βεβαίως την ύπαρξη αγνοούσα. Όταν όμως την άκουσα να παίζει ακορντεόν τότε πραγματικά υποκλίθηκα τόσο στο ταλέντο της, όσο και στις δυνατότητες αυτού του οργάνου!



    #20506   /   11.07.2010, 18:35   /   Αναφορά
    Γιάννη μου το άρθρο σου υπέροχο για το ακκορντεόν!!!!

    Δεν πιστεύω πως είναι όμως παρεξηγημένο. Απλά λίγο εγκατελειμενο στην εκμάθηση ίσως γιατί δεν είναι πολλοί αυτοι που ασχολούνται επαγγελματικά!!

    Μπορεί να μην έχω δίκιο απλά είναι μια άποψη.

    Η Μητέρα μου θυμάμαι πως πάντα ήθελε να μάθω ακκορντεόν!!! Μάλιστα κάποια στιγμή μου χάρισε ένα!!! Ποτέ δεν πρόλαβα να καθίσω να ασχοληθώ όσο θα ήθελα και όσο θα πρεπε για να μάθω σωστά!!!!!



    Σήμερα διαβάζοντας το άρθρο σου κάτι μου έκανε κλικ! περιμένω και άλλα μαθήματα από σένα!!!!
    #20507   /   11.07.2010, 22:46   /   Αναφορά
    αγαπητό μέλος roteos , έχω να σου πώ ότι το άρθρο σου είναι άψογο και τέλειο !!!Φυσικά , θα πρέπει να σου πούμε όλοι μας ένα μεγάλο ευχαριστώ που ασχολήθηκες με αυτό το θέμα και που μας έδωσες τόσες πληροφορίες !!!!!!!

    Μπράβο , και πάλι Μπράβο!!!!!!!
    #20509   /   12.07.2010, 01:16   /   Αναφορά
    Πολυ καλο αρθρο.

    Ενα οργανο που μπορω να πω τα βρηκα σκουρα πιο πολυ απο οσα οργανα προσπαθησα να παιξω.

    Οργανο για λιγους.
    #20511   /   12.07.2010, 13:42   /   Αναφορά
    Αρχικα θα θελα να πω συγχαρητηρια για το αρθρο! Παιζω 5 χρονια ακκορντεον. Ξεκινησα να παιζω για να ξεχνιεμαι και να περναει ευχαριστα η ωρα μου αλλα πλεον εχει γινει σημαντικοτατο κοματι της ζωης μου. Εχω ενα Hohner 80αρι και μ αρεσει πολυ!



    http://www.youtube.com/watch?v=9vopaDE_9aE





    http://www.youtube.com/watch?v=FI76sKLMkMU&feature=related

    #20515   /   13.07.2010, 11:42   /   Αναφορά
    Αγαπητά Μέλη:

    1. alicemil χάρηκα ιδιαίτερα που προφανώς ασχολείσαι με το ακορντεόν , μιας όπως λές έχουμε και ίδιου τύπου . Χαίρομαι που στη σημερινή εποχή νέοι άνθρωποι ,σαν κι εσένα, ασχολούνται με αυτό το παραδοσιακό «γλυκύτατο» όργανο .

    2. tago

    Πράγματι η Ζωή Τηγανούρια έδωσε μια νέα διάσταση στο όργανο αυτό, με την εκπληκτική απόδοσή της . Την αναφέρω στο κείμενο και αν θέλεις ( σχετικό Link στο κείμενο του άρθρου) ακουσέ την στο εξαιρετικό τραγουδάκι του Τσιτσάνη «Σεράχ».

    Βεβαίως θα ήθελα να αναφερθώ και σε τόσους άλλους σημαντικούς ακορντεονίστες, αλλά ίσως θα πρέπει αυτό να γίνει σέ άλλο άρθρο στην στήλη «βιογραφίες» . Περιορίζομαι μόνο να κάνω μια ιδιαίτερη μνεία στον βιρτουόζο του ακορντεόν τον Λ. Κουλαξίζη ,

    http://www.youtube.com/watch?v=SfW-suyGHHw&feature=related .



    3. kristalo

    Χαίρομαι που το άρθρο μου , «κέντρισε» το ενδιαφέρον σου για το ακορντεόν και πιστεύω πως σαν δασκάλα μουσικής που είσαι ,δεν θα δυσκολευτείς ιδιαίτερα. Το μονο πρόβλημα για σένα -όπως καταλαβαίνω- είναι η εξεύρεση του χρόνου . Ελπίζω να «κλέψεις» λίγο από κάπου.

    Παράλληλα θα ήθελα να σε συγχαρώ για το εξαιρετικό , ευρύτατου αντικτύπου και ενδιαφέροντος , άρθρο σου «Μουσική Προπαιδεία: Ο ρόλος της δημόσιας εκπαίδευσης» της στήλης άρθρα ,του ε-περιοδικού του Musicheaven . Τέτοια άρθρα πιστεύω πως αποτελούν ουσιαστική προσφορά στο Σύνολο .



    4. gjb94, delta66, thanasis5 σας ευχαριστώ πολύ για τα όμορφα σχόλιά σας. Τhanasis5 σε ευχαριστώ επίσης για τα Link με αυτές τις καταπληκτικές μουσικές εκτελέσεις με το ακορντεόν . Μου άρεσαν πάρα πολύ .

    Να είστε όλοι πάντα καλά .

    #20516   /   13.07.2010, 12:30
    To 1974 κυκλοφόρησε ο πρώτος δίσκος ενός Αργεντίνου συνθέτη / ακορντεονίστα, το "Libertango"!

    (κι ακολουθησαν κι άλλες πολλές ηχογραφήσεις του)

    Ας μην επεκταθώ... :)



    ...Astor Piazzolla (1921-1992)

    !

    #20519   /   13.07.2010, 18:46
    Αξιζει να αναφερω και ενα ακομα πολυ καλο ελληνα ακορντεονιστα που εχω συνεργαστει και εχω εκτιμισει πολυ και σαν μουσικο και σαν ανθρωπο, τον Δημο Πολυμερη.

    #20537   /   17.07.2010, 06:17
    …….που όπως διάβασα στο παρακάτω Link αγαπητό μέλος delta66 , πρόκειται για αξιόλογο ακορντεονίστα με συμμετοχή του σε ορχήστρες που πλαισιώνουν μεγάλα μουσικά ονόματα:

    http://www.google.gr/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&channel=s&hl=el&source=hp&q=Δημος+Πολυμέρης&meta=&bt




    #20564   /   19.07.2010, 21:43   /   Αναφορά
    Σύντομο και ταυτόχρονα αναλυτικό και κατατοπιστικό φίλε reteo το άρθρο σου. Για άλλη μια φορά επέδειξες με το καλύτερο τρόπο το μεράκι και την αγάπη σου για τη μουσική, όπως έχεις κάνει και στα άλλα εξαιρετικά σου άρθρα. Δεν έχω παρά να σου πω συγχαρητήρια.



    Όσο για εμένα έχω μια σχετική πείρα με το πολύ όμορφο αυτό όργανο. Συγκεκριμένα η μητέρα μου είχε παρακολουθήσει σε νεαρή ηλικία μαθήματα. Καθώς όμως περνούσαν τα χρόνια ολοένα απομακρυνόταν από αυτό το πανέμορφο μουσικό όργανο, μέχρι που το ξέχασε τελειώς. Μετά από χρόνια έπεσε στα δικά μου χέρια. Είχα ήδη αρχίσει να παίζω πιάνο και μιας και τα κατάφερνα πολύ ικανοποιητικά στη μουσική, μπόρεσα να μάθω να παίζω τη ταστιέρα του παλιού αρκοντεόν της μητέρας μου (που είχε ξεμείνει στο σπίτι του παππού μου), σε σημείο που ένα χρόνο το πήρα μαζί μου στα κάλαντα των Χριστουγέννων (θυμάμαι, είχα μαζέψει τρελά λεφτά τότε). Παρ' όλα αυτά τα μαύρα πλήκτρα μου ήταν ακόμα παντελώς άγνωστα. Σκεφτόμουν να άρχιζα κάποια ιδιωτικά μαθήματα, αλλλά συνεχώς το ανέβαλλα. Το άρθρο σου και οι πληροφορίες που παρέχεις είναι μια καλή ευκαιρία να ασχοληθώ ξανά με το αρκοντεόν και να αυξήσω τις ικανότητές μου πάνω σ' αυτό.
    #20586   /   20.07.2010, 20:55
    Σε ευχαριστώ και εγώ φίλτατε rollinngstone για μια φορά ακόμη για τα καλά σου λόγια. Εφόσον τα καταφέρνεις καλά με την μουσική και παίζεις πιάνο ,έχω την εντύπωση πώς εύκολα θα μάθεις και το ακορντεόν. Αλλωστε το ένα όργανο «φέρνει» το άλλο .Τα μπάσσα , στα οποία όπως λές συναντάς την δυσκολία ,έχουν κι αυτά την τεχνική τους ,και με λίγη εξάσκηση πιστεύω πως θα τα πάς μια χαρά . Αρχικά μπορεί να σου φαίνονται δύσκολα, και αυτό λόγω του ότι δεν τα βλέπεις αλλά προσπαθείς με την αφή και την ακοή να τα «παίξεις». Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο αρχικά σου φαίνεται . Συνήθεια είναι .

    ΚΑΛΗ ΑΞΑΣΚΗΣΗ


    #21429   /   03.01.2011, 21:39   /   Αναφορά
    Ενα Μεγάλο Ευχαριστώ κι απο εμένα για την παρουσίαση σου Φίλε Γιάννη που ήταν εξαιρετική ! Σίμος
    #24719   /   16.06.2012, 02:02   /   Αναφορά

    Αγαπητό μέλος roteos, πολύ όμορφο το άρθρο σου! Με το ακκορντεόν ασχολούμαι από παιδική ηλικία έως και σήμερα, πλέον επαγγελματικά. Έχω αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα με δαύτο, επειδή μετέφερα η ίδια το μεγάλο του βάρος. Πλέον προσπαθώ να μην το σηκώνω όταν μετακινούμαι και να με βοηθά πάντα κάποιος στη μεταφορά του. Τουλάχιστο στο παίξιμο, οι δυο μας τα πάμε μια χαρά!!


    Σίγουρα θα ήταν παράλειψη να μην υπάρχει ένα τέτοιο άρθρο για ένα τέτοιο πλούσιο και όμορφο όργανο! Σε ευχαριστούμε πολύ! Smile

    #24720   /   16.06.2012, 10:31

    Πόσο χαίρομαι  που επαγγελματίες , οι οποίοι  σίγουρα  κατέχουν καλά το «άθλημα», διαβάζουν και σχολιάζουν   άρθρα των ερασιτεχνών!!!!!!   Όταν μάλιστα τα σχόλια είναι καλά ή τουλάχιστον μη απαξιωτικά, αυτά έχουν ιδιαίτερη αξία  και δίνουν  σαυτά μια άλλη διάσταση. Παράλληλα δε ενθαρύνουν τους ερασιτέχνες να ασχοληθούν- εφόσον το έχουν μεράκι- περαιτέρω.  Σε ευχαριστώ καλό μου μέλος Rouvi,  που καταδέχεσαι να διαβάζεις και να σχολιάζεις  με καλά λόγια, τα άρθρα μας  .


       


    #24721   /   16.06.2012, 15:59   /   Αναφορά

    ''.......Η πρώτη μου επαφή με ... «μουσικό όργανο» ηταν στη παιδική ηλικία. Ηταν μια αυτοσχέδια κιθάρα (υπάρχει μέχρι σήμερα ) , κατασκευασμένη από μένα με μερικά δοκαράκια και πεπιεσμένο χαρτόνι (ζούσα στο ορεινό χωριό μου τότε).Τα τάστα από σύρματα διπλωμένα σφυκτά στο δοκαράκι (μπράτσο ) και οι χορδές με συρματάκια διαφόρων διατομών από συρματόσχινο. Τα κλειδιά από πρόκες γυριστές ώστε να σφίγγουν οι «χορδές» (δεν υπήρχε βλέπετε αυτή η οικονομική πολυτέλεια σε αυτά τα δύσκολα τότε χρόνια για να μπορέσουν οι γονείς μου να μου πάρουν ένα όργανο που τόσο αγαπούσα)......''


     


    Τι μου θύμησες reteos….


    Σε μικρή ηλικία (5-12) το άπιαστο όνειρο μου ήταν ένα ποδήλατο (με κόντρα - φρένο με το πετάλι ανάποδα) και μια κιθάρα. Το χαρτζιλίκι ήταν μισή δραχμή κάθε Κυριακή ….


    Άκουγα ένα γέρο που έπαιζε κιθάρα και τρελενόμουν  . Στη Φιλαρμονική μάθαινα ‘Τζένις’ και αργότερα ‘Κορνέτα’. Το όνειρό μου όμως ήταν η κιθάρα. Μου έλεγαν ότι είναι δύσκολο να μάθεις τα ακόρντα αλλά αν μάθεις ασυνείδητα να τα αλλάζεις τότε όλα θα είναι εύκολα.


    Για αγορά έστω και μεταχειρισμένης κιθάρας ούτε λόγος.


    Τότε σκέφτηκα να φτιάξω μια υποκατάστατη απλώς να μάθω να αλλάζω τα ακόρντα C D Am που μου ζωγράφισε σ’ ένα χαρτί ο γέρο κιθαρίστας.


    Βρήκα μια μεγάλη παλιά γκαζιέρα (αυτές που λειτουργούσαν με καθαρό πετρέλαιο και φυτίλι) και προσαρμόζοντας ένα σανίδι για μπράτσο που μου το έκανε ένας μαραγκός με 5 τάστα από σύρμα σφιγμένο στις χαρακιές του σανιδιού και χορδές σπασμένες δικές του τεντωμένες με γυριστές πρόκες .....


    Έτσι έμαθα να αλλάζω τις συγχορδίες των 3 αυτών ακόρντων και μόλις μάζεψα από σκληρή δουλειά 250 δραχμές αγόρασα την πρώτη μου κιθάρα το 1961…..


    Ευχαριστώ που με γύρισες 50 χρόνια πίσω

    #24722   /   16.06.2012, 21:01   /   Αναφορά

    Συγχαρητήρια για το τόσο κατατοπιστικό και εκτενές άρθρο σου για το αγαπημένο μας αλλά σχετικά παραμελημένο και υποτιμημένο όργανο.


     Με την ευκαιρία να προσθέσω κι εγώ την προσωπική μου εμπειρία ζωής  μαζί του.


     Ασχολούμαι ερασιτεχνικά με το ακορντεόν από μικρός. Χωρίς  επιδίωξη για πτυχία και δεξιοτεχνία, μόνο για τη χαρά που μου δίνει. Και εξακολουθεί να είναι το όργανο που αγαπώ.


     Η εφηβική μου ηλικία συνέπεσε με τη «χρυσή εποχή» του ακορντεόν, τη δεκαετία του 1950. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1953, που είδα για πρώτη φορά ακορντεόν, ήταν η χρονιά της κορύφωσης στην κατασκευή και εμπορία ακορντεόν. 


     Άρχισα μαθήματα ακορντεόν σε ηλικία 14 ετών  το 1956, στο παράρτημα Πατησίων του Ελληνικού Ωδείου, στο Λυσιατρείο, με τον αείμνηστο Κερκυραίο ακορντεονίστα, μαέστρο και συνθέτη Μίμη Μεταξά. Παράλληλα έπαιζα μαζί με συμμαθητές και φίλους που ασχολούνταν με διάφορα όργανα. Διέκοψα τα μαθήματα για τις εισαγωγικές εξετάσεις  του Πανεπιστημίου (μέγα λάθος!), με αποτέλεσμα να «παγιώσω» ορισμένες ατέλειες τεχνικής, που  δύσκολα διορθώνονται..


     Όταν αργότερα  θέλησα να συνεχίσω στο Ωδείο,  ένιωσα πολύ δυσάρεστη έκπληξη ακούγοντας από τον  δάσκαλό μου ότι  το ακορντεόν "πέθανε!". Το αγαπημένο μου όργανο είχε  πέσει κι αυτό θύμα της ηλεκτρονικής «επανάστασης».  Είχε εκτοπισθεί από το ηλεκτρονικό αρμόνιο. Το οποίο όμως δεν με ενδιέφερε και έτσι δεν συνέχισα.


    Σε ώριμη πλέον ηλικία, το 2000, ξανάρχισα μαθήματα ακορντεόν στο Πυθαγόρειο Ωδείο Άνοιξης. με την κα Βίκυ Παπαδοπούλου. 


     Απο το 2001-2004 παρακολούθησα ιδιαίτερα μαθήματα μουσικής με τον δεξιοτέχνη ακορντεονιστα Θέμη Ρούσσο,  ο οποίος διακρίθηκε με το «ατελές όργανο» στη «χρυσή εποχή» του, όμως είχε από χρόνια στραφεί προς το πιάνο, τη τζαζ κλπ. 


     Το ακορντεόν μου, Paolo Soprani 80ρι, το είχα αγοράσει μεταχειρισμένο από τον Μεταξά και πρέπει να είναι πάνω από 60 χρονών. Το έχω επισκευάσει στον Τρίμη και τελευταία στον Αχιλλέα Κουλαξίζη, (αδελφό του Γιώργου και του Λάζαρου) που του έκανε "αναπαλαίωση". Έχω και ένα καινούριο, Victoria 120ρι. Το πρώτο μου ακορντεόν ήταν ένα Marino Pigini 36άρι. Όλα κατασκευασμένα στη «Μέκκα» του ακορντεόν,  το Castelfidardo της  Ιταλίας.


     

    #24723   /   17.06.2012, 09:40   /   Αναφορά

    @STEFANOS604:Στέφανε καλημέρα.  Χαίρομαι που διαβάζω ίδιες περίπου  εμπειρίες άλλων μελών. Νόμιζα πως ήμουν ............. μοναδικός στη κατασκευή..................... αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων .Γελάστηκα (Χαχαχα).


     Εκτενέστερο περί αυτού το αρθράκι μου:


    1.http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Blog&file=page&op=viewPost&pid=27648


    Υ.Γ.  Συγκινήθηκα και με τη δική σου ιστορία .


    @costaspanag: Κώστα σε καλωσορίζω στά «μέρη» μου ,αλλά και γενικότερα στη Κοινότητα του Μ/Η και εύχομαι καλή συνέχεια. Σ΄ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια στο, πολύ ενδιαφέρον, σχόλιό σου.  Η αυθεντικότητα των σχολίων και μάλιστα επί προσωπικού ,καθιστούν «ζωντανή» την  «υγιή» επικοινωνία των μελών, ως  τούτο εχω ξαναπεί:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Blog&file=page&op=viewPost&pid=28858  

    #24896   /   15.07.2012, 10:54   /   Αναφορά

    1.- Τα χαρακτηριστικά και η τεχνική του ακορντεόν - reteos


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2550




    2.- Γνωριμία με το Ακορντεόν - costaspanag


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3406



    δύο άρθρα που σχολιάτηκαν τόσο πολύ...


    ακορντεόν σου λέει ο άλλος...


    Κοίτα όμως πόσο ενδιαφέρουν αναδύουν.


    Καλογραμμένα και τα δύο από τους ρέκτες τους, reteos και costaspanag, δίνουν οσμή μιας τέχνης π' αρνείται να παραδοθεί αμαχητί.


    Συγχαρητήρια και στους δύο, αλλά και στον καθένα ξεχωριστά !!!


    το σχόλιο το αναρτώ και στους δύο, ίδιο, μιας κ' εξ αδιαιρέτου τα θεωρώ.



    ...ίσως θα έπρεπε η κύρια φωτογραφία, στο άρθρο του δεύτερου αρθρογράφου - (ημερομηνιακά) - να αλλάξει, μιας και πιστεύω πως μπήκε κατά λάθος η ίδια ...



    Καλή Συνέχεια !!!

    #24914   /   15.07.2012, 21:46   /   Αναφορά

    @Faidonalkinoos: Φαίδων σ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου.


    @Natalia-Nefeli: Ναταλία θα επαναλάβω κάτι που έχω ξαναγράψει:


    «....... Επιτρεψέ μου να πώ ,για άλλη μια φορά( αν και νιώθω φλύαρος), πως τα άρθρα για τη μουσική, που γράφονται από ερασιτέχνες, έχουν μια ιδιαίτερη ευαισθησία . Ευαισθησία η οποία πιθανόν να γίνει ερέθισμα και να επηρεάσει έστω και κατά 1% ένα αρχάριο. Καταλαβαίνουμε όλοι μας την τεράστια αυτή αξία και σημασία. Σαφώς σε τέτοια άρθρα θα υπάρξουν και ανακρίβειες και ασάφειες . Βλέπουμε τέτοιες σε επαγγελματίες πόσο μάλλον σε ερασιτέχνη ( όπως εγώ) ,που απλώς γράφει κάτι σ’ ένα άρθρο όπως το ξέρει και το καταλαβαίνει.......».


    Βλέπω στο σχόλιό σου πως επαληθεύομαι , δηλ άρθρα ερασιτεχνών  γίνονται ερέθισμα  και επηρεάζουν κάποιον /ποιους  για να ασχοληθούν . Μου προκαλείς  μεγάλη χαρά, ικανοποίηση αλλά και συγκίνηση συγχρόνως. 

    #24990   /   20.07.2012, 12:58   /   Αναφορά

    Γιάννη Καλημέρα


    Επειδή έχω γίνει εξπέρ στο επανακούρδισμα φυσαρμόνικων και επειδή έχω την εντύπωση ότι και το ακορντεόν πρέπει να έχει γλωσσίδια παρόμοια της φυσαρμόνικας-έστω μεγαλύτερα- που μάλλον θα πρέπει και αυτά να είναι πριτσινωμένα ή βιδωμένα-όπως στις φυσαρμόνικες- και το μόνο που θα αλλάζει θα πρέπει να είναι αντί να φυσάς/ρουφάς με το στόμα τη δουλειά αυτή θα πρέπει να την κάνει η φυσούνα.


    Αν δεν είναι κάπως έτσι , όπως τα λέω, κάνε μας μια μικρή περιγραφή.


    Ο λόγος που το λέω δεν είναι ότι θέλω να μάθω ακορντεόν αλλά επειδή το μαγαζί που τα πουλά στη Σύρο μου 'κανε την πρόταση αν μπορώ να κουρδίσω ακορντεόν.


    Τι λές είναι εύκολο ?? να βγάλουμε κανά χαρτζηλίκι αφού μας πετσοκόψαν τις συντάξεις.


     

    #24993   /   20.07.2012, 13:59

    Xαχαχαχα Στέφανε, λές να τα οικονομίσουμε ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


    Νομίζω πως ο Κώστας είναι  πιό κατάλληλος να απαντήσει στο ερώτημά σου, και θα  τον παρακαλούσα   να το κάνει (αν έχει χρόνο και διάθεση). Εγω γνωρίζω λίγα πράγματα σε ότι αφορά την κατασκευή του ,τα οποία δεν είναι αρκετά ,να σε διαφωτίσουν γιαυτό το τόλμημα (κούρδισμα) .


    #24997   /   20.07.2012, 17:49

    Αφού Γιάννη νομίζεις ότι είμαι πιό κατάλληλος να απαντήσω εγώ στον Στέφανο, θα το επιχειρήσω, δίνοντάς του απλά μια γενική ιδέα απ'ό,τι μπορώ να ξέρω, αφού δεν είμαι ειδικός.


    Aγαπητέ Στέφανε σε συγχαίρω για την εφευρετικότητά σου και την θέληση για πειραματισμούς. Πολύ σωστά το μάντεψες, ο τρόπος παραγωγής του ήχου στο ακορντεόν είναι βασικά ο ίδιος με της φυσαρμόνικας στόματος (δεν είναι τυχαίο μάλιστα που στα Ιταλικά το ακορντεόν ονομάζεται φυσαρμόνικα-fissarmonica-!). Υπάρχουν βέβαια κάποιες διαφορές. Οι "φωνές" (γλωσσίδες) δεν είναι πλεον μπρούτζινες, όπως σε πολύ παλιά ακορντεόν, αλλά ατσάλινες μηχανοποιημένες. Γλωσσίδες καλύτερης ποιότητας είναι οι "super", από καλύτερης ποιότητας ατσάλι και ακόμα καλύτερες αυτές από ντουραλουμίνιο. Ακόμα καλύτερες οι γλωσσίδες "τύπου χειροποίητης" (tipo a mano-TaM-) που μιμούνται τις χειροποίητες και τέλος οι "χειροποίητες" ("a mano"), σε ακριβότερα μοντέλα ακορντεόν.


    Οι μεταλλικές γλωσσίδες, όπως επίσης σωστά μάντεψες, είναι πριτσινωμένες σε μεταλλικές πλάκες, που στερεώνονται πάνω σε αποσπώμενα εύλκολα ξύλινα ηχεία (σαν φυσαρμόνικες)  με σκληρό κερί. Κάθε πλάκα έχει 2 σχισμές με 1 γλωσσίδα σε κάθε σχισμή. Οι γλωσσίδες παράγουν ήχο μόνο κατά τη μία κατεύθυνση του αέρα (άνοιγμα φυσούνας η μία και κλείσιμο η άλλη).


    Επίσης υπάρχουν και πετσάκια με ελατήρια (βαλβίδες) που περιορίζουν την κίνηση της γλωσσίδας.


    Κατά το κούρδισμα χρησιμοποιείται φυσερό που αντικαθιστά τη φυσούνα. Το φύσημα με το στόμα δεν συνιστάται, διότι μεταφέρει υγρασία στη γλωσσίδα. Παλιά το κούρδισμα γινόταν με το αυτί, σήμερα με όργανα. Ένα εξασκημένο αυτί είναι βέβαια προτιμότερο. Κατά το κούρδισμα χρησιμοποιείται συνήθως τρίψιμο της γλωσσίδας για ανέβασμα της συχνότητας ή μολύβι για κατέβασμα.


    Ελπίζω να σου έδωσα μια ιδέα. Περισσότερα μπορείς να βρεις στο διδίκτυο, ψάχνοντας τις λέξεις accordion reeds και accordion tuning.


    #24998   /   20.07.2012, 18:10

    Στους θαλάμους της χρωματικής φυσαρμόνικας σε κάθε γλωσσίδιο υπάρχει βαλβίδα που παλιά ήταν από δέρμα και σήμερα από τεφλόν που η δουλειά τους είναι:


    Όταν ΦΥΣΑΜΕ η βαλβίδα εμποδίζει τον αέρα να διαρρεύσει από το ανενεργό γλωσσίδιο ΡΟΥΦΗΓΜΑΤΟΣ. Ισχύει και το αντίστροφο ,δηλαδή όταν ΡΟΥΦΑΜΕ η βαλβίδα εμποδίζει τον αέρα να διαρρεύσει από το ανενεργό γλωσσίδιο ΦΥΣΗΜΑΤΟΣ.


    Άρα κάτι αντίστοιχο θα γίνεται και στο ακορντεόν.


    Τώρα εγώ κουρδίζω τη φυσαρμόνικα (αφαιρώ μέταλλο από την άκρη του γλωσσιδίου που είναι κοντα στο πριτσίνι όταν το γλωσσίδι βαίνει προς δίεση ή από την άλλη άκρη του όταν το γλωσσίδι βαίνει προς ύφεση) και με κάθε αφαίρεση μετάλλου χρησιμοποιώ ένα κουρδιστήρι κιθάρας με δόνηση τοποθετώ την πλακέτα στο 'χτένι' με τους θαλάμους και φυσώ ή ρουφώ ανάλογα και επαναλαμβάνω μέχρι να κουρδιστεί.



    Η φυσούνα που λες είναι που με προβληματίζει, αλλά αν το κόστο της είναι μικρό θα την πάρω. Πάντως ο καταστηματάρχης μου λέει ότι στέλνει στη Αθήνα αρκετά ακορντεόν/έτος για επισκευή και το κόστος είναι αρκετά μεγάλο.



    Πάντως ευχαριστώ και θα τα ξαναπούμε