ελληνική μουσική
    462 online   ·  211.152 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Οδηγός για Χρωματικές Φυσαρμόνικες

    Τα μαθήματα Χρωματικής Φυσαρμόνικας που θα εκθέσω στις 4 ενότητες με αρκετές φωτογραφίες και videos, θα εξηγούν σχεδόν τα πάντα που έχουν σχέση με τη χρωματική  φυσαρμόνικα. Πιστεύω ότι μαζί με τα υπόλοιπα δημοσιευθέντα άρθρα να αποδειχθούν ένα είδος οδηγού για αρχάριους, αλλά και για προχωρημένους για όλα τα είδη φυσαρμόνικας.

    Οδηγός για Χρωματικές Φυσαρμόνικες



    Ενότητες
    Γενικά
    Χρωματικές 10-12-16 οπών
    Περιοχή
    ΤΙΡS για χρωματική φυσαρμόνικα
    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    128 άρθρα στο MusicHeaven
    Πέμπτη 20 Σεπ 2012

    Γενικά

    Η αναφορά μερικές φορές σε επώνυμες χρωματικές φυσαρμόνικες γίνεται όχι για διαφημιστικούς αλλά για εκπαιδευτικούς σκοπούς (στην πραγματικότητα αναφέρεται το σύνολο των εταιρειών ώστε να μπορεί ο υποψήφιος να διαλέξει).

    Μέχρι τα μέσα της 10ετίας του 1980 η Χρωματική Φυσαρμόνικα ήταν η τυποποιημένη και παραδεκτή για τους σταρ της κλασσικής και της τζαζ. Απ’ το διαδίκτυο διαπίστωσα ότι , στην Ελλάδα, είναι πολύ λίγοι οι παίχτες της χρωματικής ενώ στο εξωτερικό συμβαίνει το αντίθετο (Ειδικά στη Μ. Ασία, Ινδία, Ιαπωνία)

    Εγώ αποφάσισα να μάθω χρωματική φυσαρμόνικα απ’ τη στιγμή που είδα το παρακάτω video:

     Μόλις την αγόρασα (από το εξωτερικό μέσω διαδικτύου-στην Ελλάδα πωλούνται μόνο χρωματικές χωρίς βαλβίδες) έπαιξα σχεδόν αμέσως (ίσως επειδή παίζω τρομπέτα), όπως φαίνεται εδώ:

     

    Χρωματική vs Διατονικής

    Πλήρη οδηγό για διατονικές δώσαμε εδώ.

    Σήμερα, παγκοσμίως, η χρωματική φυσαρμόνικα παίζεται κατά πολύ λιγότερο απ’ ότι η διατονική για δύο λόγους:

    • Διότι ο παίχτης έχει υποχρέωση να γνωρίζει τουλάχιστον τα βασικά της Μουσικής Θεωρίας και  αυτό φέρνει τη χρωματική φυσαρμόνικα πιο κοντά στα σύνθετα μουσικά όργανα {κιθάρα ,πιάνο, χάλκινα…}. Αν όμως ο παίχτης είναι καλός  γνώστης της διατονικής φυσαρμόνικας έστω κι αν δεν γνωρίζει βασική θεωρία -αν δηλαδή έχει ‘’μουσικό αυτί ‘‘ - θα μάθει γρήγορα τουλάχιστον τις εύκολες κλίμακες σε μια χρωματική τονικότητας  C , που είναι- το γιατί θα εξηγήσουμε στη συνέχεια- οι κλίμακες C - C#  -  G και Ab.

    • Διότι είναι δυσκολότερη η συναρμολόγηση-αποσυναρμολόγηση όσον αφορά τη συντήρηση (καθαρισμό , βαλβίδες…)

    Όμως η χρωματική σε σχέση με τη διατονική φυσαρμόνικα είναι για όλα τα είδη της μουσικής και περιορίζεται μόνο απ’ την εκπαίδευση , το ταλέντο και τη φαντασία του παίχτη.

    Παρακάτω είναι 2 βήματα που πρέπει κάποιος να ακολουθήσει για το ξεκίνημα εκμάθησης της χρωματικής.

    a)      Να γνωρίζει τη Στοιχειώδη Θεωρία της Μουσικής

    b)     Να μάθει να ανεβοκατεβαίνει τη χρωματική κλίμακα ώστε να μάθει να εντοπίζει τις νότες επί του οργάνου.

    Για να θεωρηθεί όμως ένας παίχτης πολύ καλός θα πρέπει :

    a)      να μάθει να παίζει ή δυνατόν και τις 12 κλίμακες ματζόρε στον Ιονικό δρόμο (Ionian mode) και μάλιστα σε μια περιοχή 2 οκτάβων.

    b)     Να μάθει να παίζει στους περισσότερους εν χρήσει δρόμους: Dorian, Phrygian, Lydian, Mixolydian, Aeolian και Locrian. {Ο Έλληνας παίχτης κυρίως τον δρόμο Phrygian (Ουσάκ)  και Phrygian Dominant (Χιτζάζ)}.

    c)      Να μάθει να αυτοσχεδιάζει τουλάχιστον στο στυλ μουσικής που χρησιμοποιεί πιο συχνά (πχ Blues, RockCountry&Folk, Pop, Latin, Reggae,Jazz , Hitzaz.)

      

     SOLO TUNING

     Η χρωματική είναι στην πραγματικότητα δύο φυσαρμόνικες μαζί. Δηλαδή μία χρωματική C τονικότητας συμπεριλαμβάνει μια πλήρη C φυσαρμόνικα και μία πλήρη C# φυσαρμόνικα.

    Η ανωτέρω χρωματική θα παίζει τις νότες της C ματζόρε μέχρι να πιέσεις το μοχλό (SLIDER) ο οποίος μπλοκάρει την φυσαρμόνικα C και εκθέτει τις νότες τις φυσαρμόνικας C#. Έτσι με τη χρήση του SLIDE η χρωματική έχει όλες τις δυνατότητες που δεν έχει η διατονική .Όμως ουδέν καλόν αμιγές κακού. Το τίμημα είναι ότι η χρωματική δεν έχει τον ίδιο χυμώδη ήχο (Bluesy Sound) αλλά ούτε τη δυνατότητα παιξίματος των συγχορδιών (ακόρντων) της διατονικής.

     Solo Tuning ονομάζεται η επιλογή των γλωσσιδίων (reeds) της ΧΡΩΜΑΤΙΚΗΣ φυσαρμόνικας έτσι ώστε όταν φυσάμε/ρουφάμε (BLOW/DRAW ) με τον μοχλό μέσα (SLIDE ΙΝ) οι νότες να υψώνονται κατά ένα ημιτόνιο. (πχ το C γίνεται  C# το D γίνεται  D#   κ.ο.κ…). Άρα η χρωματική έχει τη δυνατότητα να παράγει τις 12 νότες (7 καθαρές +5 με διέσεις & υφέσεις).

    Οδηγός για Χρωματικές Φυσαρμόνικες

    Αυτό το σύστημα SOLO TUNING διαφέρει από το σύστημα των γλωσσιδίων (reeds)  της ΔΙΑΤΟΝΙΚΗΣ που ονομάζεται RICHTER TUNING που το αναλύσαμε εδώ: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955&sectionID=2

     Στη χρωματική C η έλλειψη της νότας G στο DRAW (που έχει η διατονική) κάνει αδύνατο να ακομπανιάρουμε με ακόρντο G .Επίσης στο BLOW διπλασιάζονται τα  C .Το συμπέρασμα είναι ότι :

    • η χρωματική είναι κατάλληλη για παίξιμο ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ  μελωδιών , αλλά μόνο με δύο ακομπανιαμέντα (ή όλα με αρπέζ-απαιτεί μεγάλη εξάσκηση).
    • Οι χρωματικές δεν έχουν τη τονική γλυκύτητα των διατονικών , ούτε τον χαρακτηριστικό ήχο των Blues
    • Επειδή υπάρχει δυσκολία να παιχτεί οποιαδήποτε μελωδία με διατονική (εκτός αν κατέχουμε την τεχνική bending) πολλοί καταφεύγουν για τις μελωδίες που έχουν αλλοιώσεις στην χρωματική φυσαρμόνικα.
    • Μπορείς να κάνεις Bending στην χρωματική εύκολα, στην πραγματικότητα κάνεις Bending σ’ όλες τις οπές BLOW/DRAW .Το bending όμως αυτό δεν έχει καμιά σχέση με την ποιότητα και τη χροιά που δίνει το bending των διατονικών και ο λόγος είναι οι βαλβίδες (windsavers). Εδώ το bending είναι ελαφρότερο και δύσκολο να κρατηθεί σταθερό είναι όμως εκφραστικό και μπορούμε να δημιουργήσουμε και vibrato.

     

    Εναλλακτικό TUNING χρωματικής

    Εκτός από το SOLO TUNING υπάρχει και το Irish Tuning όπου όταν ο μοχλός είναι μέσα (Slide In) αντί να αυξάνεται η νότα κατά 1 ημιτόνιο μειώνεται (πχ το C γίνεται Cb = B). Βέβαια δεν είναι διαδεδομένο σύστημα.

     

    Τονικότητες (κλειδιά)  ΧΡΩΜΑΤΙΚΩΝ

    Με μια και μόνο Χρωματική οποιασδήποτε τονικότητας μπορείς να παίξεις τα ΠΑΝΤΑ (Ματζόρε – μινόρε –δρόμους κτλ…). Όμως θα απαιτούσε τρομερή προσπάθεια και πολύ προχωρημένες τεχνικές για να τα καταφέρεις .Γι αυτό οι εταιρείες το κάνουν για σένα εύκολο αλλάζοντας το μήκος και πάχος των γλωσσιδίων της φυσαρμόνικας (τα λεγόμενα reeds) και παράγουν χρωματικές σ' όλες τις τονικότητες στις χρωματικές 12-οπών (οπως οι SEYDEL  , HOHNER , HERING για χρωματικές μέχρι 150 Ευρώ) και μερικές ειδικών version μόνο σε τονικότητες C ή και σε Α (HOHNER , SUZUKI για χρωματικές από £199.99 όπως η  CX-12 Gold μέχρι και £4,339 όπως η Hohner 7535-C Silver Concerto  )….

     

    ΕΝΑΡΜΟΝΙΕΣ

    Για να μη μπλεχτούμε με θεωρίες της μουσικής με λίγα λόγια θα πω ότι οι νότες που ηχούν το ίδιο αλλά γράφονται διαφορετικά ονομάζονται στη μουσική ΕΝΑΡΜΟΝΙΕΣ.

    Τέτοιες είναι:

    1.     C#  =   Db
    2.     D#  =   Eb
    3.     G#  =   Ab
    4.     A#  =   Bb

    Περισσότερα για εναρμόνιες φυσαρμόνικας θα βρείτε εδώ.

    Στα πνευστά (φυσαρμόνικες , κορνέτες..)  έχει επικρατήσει να ονομάζονται οι τονικότητες τους από τις υφέσεις (ή όπως είναι πιο γνωστά ως μπεμόλ)

    Έτσι πχ έχουμε κορνέτες Bb και Eb και φυσαρμόνικες Ab –A-Bb-B-C-Db-D-Eb-E-F-F#- τώρα γιατί F# και όχι Gb; Εδώ έγινε μια πιο λεπτομερής ανάλυση.

    Γιατί υπάρχουν χρωματικές σ’ όλα τα κλειδιά (τονικότητες) ;

    • Καθώς η χρωματική έχει όλες τις 12 νότες της Δυτικής Κλίμακας σε κάθε οκτάβα, μπορούμε να παίξουμε οποιαδήποτε μελωδία σ’ οποιοδήποτε τονικότητα χρησιμοποιώντας μια και μόνο μια χρωματική. Παρ’ όλα αυτά όμως φτιάχνονται χρωματικές σ’ όλες τις τονικότητες και αυτό μοιάζει εξ αρχής να φαίνεται παράξενο. Γενικά μιλώντας με μια C χρωματική μπορείς να παίξεις σε όλες τις τονικότητες αφού έχει διαθέσιμες όλες τις νότες. Βέβαια δεν μπορείς να παίξεις ακόρντα σε στυλ vamping –όπως με τη διατονική. Μπορείς όμως να παίξεις εκτός απ’ τα δύο ακόρντα C & Dm και όλα τα άλλα με αρπέζ (απαιτείται μεγάλη εξάσκηση)
    • Οι εναρμόνιες σε μια C χρωματική { F/E# and C/B# με το SLIDE IN ή SLIDE OUT} είναι μεγάλη βοήθεια αφού βοηθούν στην ανταλλαγή αναπνοής (δηλαδή αντί για εισπνοή να έχουμε εκπνοή και το αντίστροφο-όπως μας βολεύει)
    • Η φράση: ‘’Εχω στην τσέπη τα σωστά κλειδιά’’ είναι ρητορική – θα έπρεπε οι παίχτες χρωματικής να έχουν τεράστιες τσέπες!! Φυσικά  αυτό σημαίνει ότι αν θέλουν να καλύψουν και τα 12 κλειδιά θα πρέπει να κουβαλούν μαζί τους 12 διαφορετικές χρωματικές γεγονός που φαίνεται δύσκολο λόγω χώρου και βάρους αλλά και μεγάλου κόστους. Πάντως είναι πλεονέκτημα να έχουμε τουλάχιστον δύο. Η γνώμη μου είναι η επιλογή να είναι : Μία σε κλειδί C και μία σε κλειδί A.
    • Η κλίμακα Ab/G# είναι εύκολη σε μια χρωματική C –αφού όλες οι νότες της παίζονται με το SLIDE IN εκτός από  τη νότα G
    • Αν ξέρεις την κλίμακα Ab/G# σε μια χρωματική C ,είναι πανεύκολο να μάθεις και την κλίμακα G αφού απλά αντιστρέφεις με το SLIDE τις νότες που έπαιζες στην Ab/G#
    • Αν ξέρουμε ότι ο τραγουδιστής της ορχήστρας μας λέει συγκεκριμένα τραγούδια σε συγκεκριμένες κλίμακες τότε συμφέρει να έχουμε μαζί μας δύο τρεις χρωματικές αυτών των τονικοτήτων.
    • Αν παίζεις με χάλκινα (πχ τρομπέτες) συμφέρει να έχεις χρωματική Bb.
    • Αν συνηθίσεις μερικά γρήγορα κομμάτια πχ σε κλίμακα A με μια χρωματική A μετά θα είναι εφιάλτης να παίξεις αυτά τα κομμάτια κλίμακας  A με χρωματική C.
    •  Υπάρχει ένα κούρδισμα χρωματικής που λέγεται C diminished  Tuning με το οποίο απαιτούνται μόνο 3 τρόποι για να παίξεις με μια χρωματική C σε όλα τα κλειδιά. Ρίχτε μια ματιά εδώ: http://www.harmonicaacademy.com/categories/20081221
    • Αν θέλεις να παίξεις ακόρντα σε μια συγκεκριμένη κλίμακα τότε καλόν είναι να διαθέτεις αυτή την τονικότητα χρωματικής.

     

    Οδηγός για Χρωματικές Φυσαρμόνικες

     

    Middle C σε 4 κλειδιά

    Θέση του Middle C σε πληκτρολόγιο 88 πλήκτρων πιάνου

    Το εστιγμένο πλήκτρο C4  της φωτογραφίας είναι η νότα Middle C  = 261.625565 Hz. Οι περισσότεροι μουσικοί σχετίζουν τις υπόλοιπες νότες με το middle C {λένε πχ παίξε μου το G μια οκτάβα κάτω από το middle C….).

    Το προηγούμενο υψηλότερο C με το πλήκτρο C3 καθώς επόμενο υψηλότερο C  με το πλήκτρο C5 ονομάζονται αλλιώς C Tenor (Το C3 για μουσικά όργανα όπως  tenor harmonica , tenor saxophone…. για να δείξει την περιοχή τους σε σχέση με τα άλλα όργανα  ενώ το C5 για φωνητική μουσική-υψηλές ανδρικές φωνές). Το  επόμενο υψηλότερο C με το πλήκτρο C6 - C Soprano(συνήθως για γυναικείες φωνές).

    (Το πλήκτρο Α4 είναι η νότα  Α=440 Ηz .Η νότα  Α=440 Ηz είναι πιο πάνω από τη Middle C και είναι το πρότυπο κουρντίσματος των μουσικών οργάνων. Το αναφέρω διότι οι φυσαρμόνικες της Lee Oscar είναι συντονισμένες σε A=441+ Hz(για αντιστάθμισμα- επειδή με τον καιρό τα γλωσσίδια ‘πέφτουν’ , αλλά και για ήχο πιο χαρακτηριστικής χροιάς)

    Οδηγός για Χρωματικές Φυσαρμόνικες

     Οι άνω αριθμοί δείχνουν τις οκτάβες του Πιάνου και οι κάτω αριθμοί τις οκτάβες ενός αρμονίου.

    Σχέδιο από:

    http://www.harmoniumnet.nl/klavier-keyboard-ENG.html

     

    Σύγκριση Χρωματικής Φυσαρμόνικας – Πιάνου

    Η πιο κοινή τονικότητα φυσαρμόνικας είναι του Middle C .Με το SLIDE OUT παίζουμε τα ΛΕΥΚΑ πλήκτρα του πιάνου ενώ με το SLIDE IN παίζουμε τα ΜΑΥΡΑ  πλήκτρα του πιάνου καθώς και μερικά λευκά όπως πχ το Ε# = F (βλέπε ‘’Εναρμόνιες Φυσαρμόνικας’’).

    Η περιοχή, γενικά , των διαθέσιμων τονικοτήτων φυσαρμόνικας από τις εταιρείες είναι:

    Από τη χαμηλότερη τονικότητα  C Tenor, D, Eb, E, F, G, A, Bb, B έως και τη υψηλότερη τονικότητα  C Soprano.

     

    Επόμενο: Χρωματικές 10-12-16 οπών






    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #25406   /   21.09.2012, 16:42   /   Αναφορά

    Δεν ξέρω πως να εκφράσω τις ευχαριστίες μου. Τελικά κάθε άρθρο σας είναι μια νέα πηγή γνώσεων.


    Δυστυχώς δεν έχω απορίες μέχρι τώρα που το διάβασα κι έτσι απλά εκφράζω τα συγχαρητήρια μου.

    #26674   /   16.02.2013, 12:16

    Έχω λάβει το παρακάτω ερώτημα:


    Κάπου γράφετε: <<Αν μάθεις να παίζεις μία τονικότητα Χρωματικής φυσαρμόνικας, τότε ξέρεις να παίζεις και τις υπόλοιπες 11 τονικότητες» … Απίθανο !! Ποιες είναι οι υπόλοιπες 11 τονικότητες της Χρωματικής φυσαρμόνικας ;  Σαφής σύγχυση μεταξύ κλίμακας και τονικότητας κλίμακας. Ειδικά η χρωματική κλίμακα είναι μία, περιέχει όλες τις νότες και ΔΕΝ έχει τονικότητες !!!


    Απάντηση


    Στο άρθρο αναφέρεται: <<Καθώς η χρωματική έχει όλες τις 12 νότες της Δυτικής Κλίμακας σε κάθε οκτάβα, μπορούμε να παίξουμε οποιαδήποτε μελωδία σ’ οποιοδήποτε τονικότητα χρησιμοποιώντας μια και μόνο μια χρωματική. Παρ’ όλα αυτά όμως φτιάχνονται απ' τις εταιρείες χρωματικές σ’ όλες τις τονικότητες (12 keys of chromatic harmonicas) και αυτό μοιάζει εξ αρχής να φαίνεται παράξενο. Οι εταιρείες το κάνουν αλλάζοντας το μήκος και πάχος των γλωσσιδίων της φυσαρμόνικας (τα λεγόμενα reeds) και παράγουν χρωματικές σ' όλες τις τονικότητες στις χρωματικές 12-οπών (όπως οι SEYDEL  , HOHNER , HERING) απλά για να διευκολύνουν τον παίχτη>>.


    Η απορία βέβαια είναι εύλογη :


    Ας το αναλύσουμε πιο διεξοδικά: Μπροστά από πολλά μουσικά όργανα θέτουμε την βασική τονικότητα: πχ  Eb alto sax, Bb trumpet, Db piccolo…


    Όπως έχουμε πει μια χρωματική είναι δύο διατονικές μαζί {πχ η C χρωματική είναι σαν μια διατονική C  (με τον μοχλό της χρωματικής μη πιεσμένο) και μια διατονική C#  (με το μοχλό της χρωματικής πιεσμένο )}.


    Ονομάζουμε μια φυσαρμόνικα χρωματική - για να την ξεχωρίζουμε από την διατονική και της δίνουμε το όνομα της διατονικής - χωρίς πιεσμένο το μοχλό.


    Έτσι λοιπόν όταν κάποιος λέει ότι έχει μια Bb χρωματική εννοεί ότι χωρίς να πιέζει το μοχλό παίζει την κλίμακα Bb. Με πιεσμένο το μοχλό θα παίζει οποιαδήποτε άλλη κλίμακα.


    Άλλα παραδείγματα: << πχ η Χρωματική Φυσαρμόνικα C – C key Chromatic- παίζει  μια μελωδία σε κλίμακα C  άνετα αλλά και όταν υπάρχουν τυχαία σημεία αλλοιώσεως (#,b) στη μελωδία , το ίδιο ή ευκολότερα από τη διατονική C και μπορεί να παίξει και μελωδία σε οποιαδήποτε άλλη κλίμακα >> .


    ή ομοίως : << πχ η Χρωματική Φυσαρμόνικα F – F key Chromatic- παίζει  μια μελωδία σε κλίμακα F  άνετα αλλά και όταν υπάρχουν τυχαία σημεία αλλοιώσεως (#,b) στη μελωδία , το ίδιο ή ευκολότερα από τη διατονική F και μπορεί να παίξει και μελωδία σε οποιαδήποτε άλλη κλίμακα >> ……


     


    #26676   /   16.02.2013, 18:17

    Η φράση "chromatic key" είναι ένα μίγμα 2 ιδεών:



    1. Ότι το υπό εξέταση όργανο (χρωματική φυσαρμόνικα) έχει χρωματικές δυνατότητες (ενσωματωμένες) και

    2. Και το pattern των νοτών αναφέρεται σε μια συγκεκριμένη διατονική τονικότητα ( με το standard να ξεκινά με τη οπή 1 φυσήματος  που θα είναι η τονική και θα καθορίζει την τονικότητα της φυσαρμόνικας)


    Έχετε κατά νου ότι μια χρωματική φυσαρμόνικα είναι συνδυασμός 2 διατονικών φυσαρμόνικων που διαφέρουν οι τονικότητες των κατά 1 ημιτόνιο και ένας μηχανισμός ( το slider) επιτρέπει στον παίχτη να διαλέξει όποια διατονική απ' τις δυο επιθυμεί. Επιλέγοντας λοιπόν από 2 τονικότητες ( πχ C – C#) ο παίχτης αποκτά τη δυνατότητα να παίζει χρωματικά ( 12 φθογγη κλίμακα).


    Αυτό λοιπόν προφανώς μπορεί να είναι μια σύγχυση για ένα μουσικό που δεν έχει ασχοληθεί με χρωματικές φυσαρμόνικες όχι όμως και για τον παίχτη της χρωματικής.


    #29451   /   06.05.2016, 09:44
    Μια καλύτερη ανάλυση σύμφωνα με το: ''Θεωρία της Μουσικής Φιλοκτήτη Κ. Οικονομίδη – σελίδα 125''

    • Χρωματική Κλίμακα λέγεται εκείνη που αποτελείται μόνο από ημιτόνια διατονικά και χρωματικά.
    • Κάθε ματζόρε και κάθε μινόρε κλίμακα μπορεί να μετασχηματιστεί σε χρωματική κλίμακα , αν μεταξύ των φθόγγων, που σχηματίζουν τόνους παρεμβληθούν μεσαίοι φθόγγοι που είναι χρωματικοί.
    • Έτσι η χρωματική κλίμακα αποτελείται από 13 φθόγγους που σχηματίζουν 12 ημιτόνια εκ των οποίων τα 7 διατονικά και τα 5 χρωματικά.
    • Αφού δε κάθε ματζόρε και μινόρε κλίμακα μπορεί να μετασχηματιστεί σε χρωματική κλίμακα υπάρχουν χρωματικές κλίμακες σ’ όλους τους τόνους.
    • Παράδειγμα τέτοιο είναι οι χρωματικές φυσαρμόνικες που παράγονται σ’ όλες τις τονικότητες.
    • Οι δε κατασκευαστές δεν δίνουν σημασία στην ορθή γραφή στις αλλοιώσεις (στους κανόνες σχηματισμού των κλιμάκων αδιάφορα αν πρόκειται για ανιούσα ή κατιούσα χρωματική κλίμακα. Ο λόγος είναι ότι στα όργανα αυτά οι εναρμόνιοι φθόγγοι (A#/Bb , C#/Db….) εκτελούνται στην ίδια θέση του οργάνου.

    #26737   /   21.02.2013, 18:58

    Tip από Βασίλη


    Μπορούμε να παίξουμε αμέσως την Am natural στη χρωματική φυσαρμόνικα χωρίς το slider.


     


    #26738   /   21.02.2013, 19:07

    Να προσθέσω κι εγώ:


    Οποιοσδήποτε  mode της C major κλίμακας μπορεί να παιχτεί χωρίς το  slide δηλαδή:


     D Dorian, E Phrygian, F Lydian, G Mixolydian,  A Aeolian (natural minor), B Locrian – και φυσικά η C Ionian.


    #25407   /   21.09.2012, 17:00   /   Αναφορά

    Ευχαριστώ Giovan


    Με την ευκαιρία θα ήθελα να πω ότι ,όσοι ελιναι γονείς ή άλλοι που θέλουν να κάνουν ένα δώρο η χρωματική φυσαρμόνικα θα ενθουσιάσει τα παιδιά.


    έχω τη βεβαιότητα ότι στην Ελλάδα οι παίχτες χρωματικής είναι μετρημένοι στα δάκτυλα (κι αυτό φαίνεται από τα καταστήματα μουσικών οργάνων που διαθέτουν μόνο τις φτηνές χρωματικές).


    Πάντως είναι ένα όργανο που αν μαθευτεί είναι κάτι το μοναδικό , μετά την τρομπέτα, στη μουσική jazz.Δυστυχώς εγώ δεν είχα τέτοια ακούσματα και τώρα που ακούω χρωματική σε τέτοια κομάτια μου φαίνεται κάτι το θεσπέσιο.


    Γράψτε στο YouTube ''chromatic harmonica jazz music'' και θα το διαπιστώσετε.


    Εύχομαι να καταπιαστούν με το θέμα έστω και λίγοι οι δε μελλοντικοί παίχτες που θα ψάχνουν να βρουν πληροφορίες για τη χρωματική να βρουν τη λύση που εγώ έψαξα για μεγάλο χρονικό διαστημα να βρω.

    #25436   /   25.09.2012, 15:17   /   Αναφορά

    Αξίζει να δείτε τα δύο video με τους ''Duo de Dos'' : Κώστας Βλαχόπουλος (χρωματική φυσαρμόνικα)  και Λάμπρος Καρκανόπουλος (κιθάρα) , στο Μουσείο Ακρόπολης, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μια μέρα στο Μουσείο Ακρόπολης»:


    http://www.youtube.com/watch?v=5QYBvwYLuu4&feature=related


    http://www.youtube.com/watch?v=Oppi065h2CQ&feature=related

    #25442   /   26.09.2012, 14:44

    Δείτε και αυτό το ταλαντούχο αγόρι :



    #25452   /   28.09.2012, 09:35

    Πολύ καλοί ο κιθαρίστας με τον παίχτη χρωματικής αλλά πολύ πιο καλός ο πιτσιρίκος.


    Τελικά πόσο κοστίζει μια φτηνή χρωματική φυσαρμόνικα;


    #25453   /   28.09.2012, 11:41

    Πράγματι πολύ καλοί οι Κώστας Βλαχόπουλος (χρωματική φυσαρμόνικα)  και Λάμπρος Καρκανόπουλος (κιθάρα).


    Έψαξα να βρω τα e-mail τους , ειδικά του Βλαχόπουλου , να σχολιάσει το θέμα και να μας δώσει τις δικές του εμπειρίες για τη χρωματική αλλά δεν τα βρήκα.


    Ο μικρός Κινέζος πράγματι είναι ταλαντούχος και είναι παράδειγμα προς μίμηση για μικρά παιδιά που ξαναλέω ότι θα ενθουσιαστούν με δώρο μια χρωματική. Το έχω διαπιστώσει προσωπικά.


    Το κόστος μια κινέζικης (Swan) είναι γύρω στα 30 ευρώ (αν βρεις στην ελληνική αγορά).


    Τα μουσικά καταστήγματα στην Ελλάδα έχουν συνήθως τα πιο φτηνά μοντέλα (χωρίς βαλβίδες)  της Hohner και Seydel (γύρω στα 60 ευρώ).


    #25456   /   29.09.2012, 08:45

    Ευχαριστώ για τις πληροφορίες.


    Πράγματι όλα σας τα μέχρι τώρα άρθρα είναι ένα είδος οδηγού για όλα τα είδη της φυσαρμόνικας.


    Να πω ότι τελείωσαν ή θα υπάρξουν κι άλλα;


    #25458   /   29.09.2012, 16:19

    Ευχαριστώ Giovan23 για το ενδιαφέρον σου και θα σου προέτρεπα να ασχοληθείς ή να πείσεις άλλους απ' το περιβάλλον σου ειδικά μικρά παιδιά να ασχοληθούν με τη χρωματική ειδικά με τη μουσική Jazz και τα δικά μας παραδοσιακά δημοτικά.


    Ναί υπαρχουν μερικά κεφάλαια ακόμα όπως :


    Τα ασεσουάρ της φυσαρμόνικας


    Τα εναλλακτικά κουρντίσματα


    και μερικές πρακτικές εφαρμογές


    #25966   /   30.11.2012, 15:53   /   Αναφορά

    έκανα downloading το video με το κινεζάκι ,το έγραψα σε DVD και το έδωσα στο μικρό ξαδερφάκι μου και έμεινε κατενθουσιασμένο και μου ζητά χρωματική.


    Ποιά είναι κάποια φτηνή;

    #25967   /   30.11.2012, 16:32

    Η Κινέζικη swan μπορεί και κάποια άλλη.


    Η πιο φτηνή SEYDEL 10 ή Hohner12 χωρίς βαλβίδες και μόνο στην τονικότητα C από 50 - 60 ευρώ.


    Ευχαριστώ για το σχόλιο


    #27559   /   08.07.2013, 14:44   /   Αναφορά

    Μια καινουργια 12τρυπη φυσαρμονικα που "ζευγαρωνει" την χρωματικη με την διατονικη.Εχει το layout μιας 12τρυπης χρωματικης C φ/κας, διχως ομως το slider.Μπορουμε να κανουμε bend(draw & blow) και στiς 12 τρυπες χρωματιζοντας ετσι πληρως την κλιμακα και στις 3 οκταβες.Ολα τα bend γινονται ευκολα μονο 1ημιτονιο χαμηλοτερα(δεν χρειζονται δλδ τα διπλα & τριπλα bend oυτε βεβαια και τα overbends). Κοστιζει περιπου 150-160 ευρω 

    #27561   /   08.07.2013, 16:26

    Βασίλη ευχαριστώ για την ενημέρωση.


    Πάντων την XB-40 που πήρα και διαφήμιζε τα ίδια για το bending τελικά ήταν μύθος εκτός των άλλων λόγω των valves σε κάθε οπή η ενέργεια που απαιτείται είναι διπλάσια και παραπάνω από μια διατονική. Σχεδόν την έχω σε αχρηστία μου κόστισε 90 ευρώ.


    https://www.youtube.com/watch?v=mbED-PWnPQo


     


    Βέβαια θα μάθω στο μέλλον και τις εντυπώσεις από άλλους.


    #27565   /   08.07.2013, 21:35

    Γεια σου Στεφανε. Οντως η ΧΒ-40 υπηρξε μια παταγωδης αποτυχια.Δυστυχως την ειχα παρει κι εγω, πριν μαθω τα overblows, αλλα δεν εχει καμμια σχεση με την chromabender. To μεγαλο της πλεονεκτημα ειναι οτι κανοντας bend δεν κατεβαινει κατω απο 1 ημιτονιο και οχι οπως η ΧΒ40 που κανοντας bend δεν εισαι σιγουρος αν κατεβαινεις 1 η 2 (ακομα και 3 ημιτονια στο drawbend της 3ης οπης) με αποτελεσμα πολλες φορες να φαλτσαρεις.  Πιστευω οτι ειναι ιδανικη στο να παιζεις χρωματικα προσθετοντας το bluesy ηχοχρωμα των bendings


    #29287   /   22.09.2015, 20:14
    • Δείτε πληροφορίες (που δεν αναφέρονται στο άρθρο και στα σχόλια) με φωτογραφίες και πίνακες για χρωματικές για αριστερόχειρες , χρωματικές των 14 οπών , καθώς και ειδική χρωματική C key 12 οπών που όμως αρχίζει από G κάτω από το Cmiddle (C4 ) .
    • Οι φυσαρμόνικες αυτές με απλά λόγια σου δίνουν τη δυνατότητα να ξεκινάς ένα τραγούδι από πχ το C4 ή υψηλότερα αλλά και να έχεις δυνατότητα να κατέβεις κάτω από το C4 μέχρι το G3 ή το C3 (Ctenor) .
    • Δείτε τα ΕΔΩ : https://app.box.com/s/8au3ywad0ry6bv2iefmwut5by7wwnwhd

    #29490   /   23.08.2016, 15:26   /   Αναφορά
    RIP στον εξαίρετο Toots Thielemans (29 April 1922 – 22 August 2016), εκπληκτικό στην χρωματική φυσαρμόνικα, διάσημο για την ικανότητα αυτοσχεδιασμού.
    https://youtu.be/yKnG_9q4crA