Η λέξη απάχης, ξεχασμένη σήμερα, ήταν χρηστική στο Μεσοπόλεμο και προέρχεται από τη φυλή των Ινδιάνων Απάτσι. Μεταφορικά χρησιμοποιήθηκε για να χαρακτηρίσει τους περιθωριακούς, αλήτες του Παρισιού.
Η Εταιρία Λυρικού Θεάτρου Ραφή παρουσιάζει την οπερέτα του Νίκου Χατζηαποστόλου «Οι Απάχηδες των Αθηνών», στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 21 Δεκεμβρίου 2012 και για 6 παραστάσεις, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και μουσική διεύθυνση-ενορχήστρωση Μιχάλη Παπαπέτρου.
«...Είχες το νου σου να καταπιείς τους φελλούς-τους είχες περάσει για πράσινο χαβιάρι...»
Με αφετηρία την πεποίθηση πως η οπερέτα είναι μια τέχνη του παρόντος χρόνου, η νέα παραγωγή των «Απάχηδων» επιχειρεί να επαναφέρει τον κοινωνικό διάλογο που διατρέχει τον πυρήνα του έργου σαν αίτημα γόνιμο και ζωντανό, με φόντο το ιστορικό κέντρο της πόλης. Ποιοι είναι οι σύγχρονοι απάχηδες; Στην Αθήνα του 21ουαιώνα, της πολυπολιτισμικότητας, της καλλιτεχνικης πανσπερμίας, της οικονομικής κρίσης, οι κωμικοί ήρωες του Νίκου Χατζηαποστόλου διεκδικούν το χώρο και την επικαιρότητα τους, τραγουδώντας μερικές από τις πιο γνωστές κι αγαπημένες επιτυχίες του ελληνικού ελαφρού μουσικού θεάτρου.
Η σύγχρονη παραγωγή των Απάχηδων επιχειρεί να «ξανακοιτάξει» το μουσικό κείμενο του Χατζηαποστόλου με σεβασμό, αλλά και τόλμη, συμπεριλαμβάνοντας νέους αλλά και πιο έμπειρους λυρικούς τραγουδιστές. Στον πυρήνα της σύγχρονης αυτής παραγωγής βρίσκεται η αυθεντική, πρωτότυπη παρτιτούρα του συνθέτη, ιδωμένη μέσα από τη φρέσκια ματιά του 30χρονου μαέστρου κι ενορχηστρωτή Μιχάλη Παπαπέτρου.
Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Ευκλείδης, γνωστός από την πρόσφατη παραγωγή του Yasou Aida! που παρουσιάστηκε με επιτυχία στο Βερολίνο, αλλά και τις δουλειές του στην Εθνικη Λυρική Σκηνή, το Φεστιβάλ Αθηνών και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, αναφέρει σχετικά: «Στη δική μας παράσταση παίρνουμε ως σημείο εκκίνησης τους επάλληλους κόσμους των άκρων. Όπως στο έργο, όπου υπονοείται μια γεωγραφική εγγύτητα των κατοικιών πλούσιων και φτωχών, έτσι και στη σημερινή Αθήνα το πολεοδομικό αφήγημα διαπλέκει τις ταξικές ομάδες, οι οποίες συναντώνται χωροχρονικά, χωρίς αναγκαστικά να συνυπάρχουν. Στις εισόδους γκαλερί του Μεταξουργείου, όπου η αφρόκρεμα της νέας αθηναϊκής δημιουργικότητας, υποστηριζόμενη από το τελευταίο κύμα της δημοσιογραφικής βιομηχανίας του lifestyle, εκθέτει τους (συχνά πολιτικούς) προβληματισμούς της, οι σύγχρονοι απάχηδες βρίσκονται σωριασμένοι, εκθέματα κι αυτοί μιας από τις πιο αποτρόπαιες δημιουργίες του ευρωπαϊκού ανθρωπισμού. Η επαλληλία των κόσμων αυτών, πέρα από κάθε ηθικολογία, συνιστά τον πυρήνα ακριβώς της αρχικής δραματουργίας των Απάχηδων και δε μπορεί παρά να μας ενδιαφέρει, σε μια εποχή που η πόλη της Αθήνας τείνει να ταυτιστεί με το περιθώριό της, όποιο κι αν είναι αυτό.»
Συντελεστές της παράστασης
Σκηνοθεσία : Αλέξανδρος Ευκλείδης
Ενορχήστρωση-μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου
Σκηνικά-κοστούμια: Χριστίνα Σπανού
Διδασκαλία χορωδίας: Ιωάννα Φόρτη
Δραματουργική συνεργασία : Κατερίνα Κωνσταντινάκου
Φωτισμοί-φωτογραφίες: Μιχάλης Κλουκίνας
Σχεδιασμός αφίσας : Σπύρος Γάγγας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βασίλης Πελαντάκης
Οργάνωση παραγωγής : Εύα Καρτερού
Με τους: Δημήτρη Ναλμπάντη
Λουντμίλα Μπονταρένκο
Ιωάννα Φόρτη
Δημήτρη Δημόπουλο
Αναστασία Κότσαλη
Θεοδωρή Μπιράκο
Kωνσταντίνο Πασσά
Γιάννη Πεδιαδιτάκη
Βασίλη Πελαντάκη
Μικαέλα Δανά
Χορωδία:
Χριστίνα Αλεξίου
Δημήτρης Γκογκόσης
Ξένια Ζήση
Θεοδοσίου Κατερίνα
Αντωνία Καλαϊτζή
Λίνα Καλπαζίδου
Ξένια Καπώνη
Άρτεμις Κονδυλοπούλου
Γαρυφαλιά Κουτσογιάννη
Αναστασία Μολυβδά
Μαρία Μουρκούση
Μαριαλένα Πολίτη
Χριστίνα Τσίμπρη
Μουσικοί:
Μιχάλης Παπαπέτρου/πιάνο
Άγγελος Λιακάκης/ Βιολοντσέλο
Γιώργος Γουμενάκης/ Μαντολίνο
Δημήτρης Τίγκας/ Κοντραμπάσο
Εισιτήριο 12 € κανονικό 8 € μειωμένο
21, 22, 23 & 28, 29, 30 Δεκεμβρίου 2012
Ώρα έναρξης : 20:30
Αίθουσα: Ειδικά διαμορφωμένος υπόγειος χώρος
Διάρκεια: 120'
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Αθήνα
Ταύρος
Τηλ.: 2103418550
Οργάνωση
Ιστορικά
Οι Απάχηδες των Αθηνών υπήρξε, το 1921 που γράφτηκε, αλλά και για όλο τον Μεσοπόλεμο, το πιο επιτυχημένο έργο της τεράστιας και σχεδόν ολοκληρωτικά λησμονημένης παραγωγής της ελληνικής οπερέττας. Σε μια Αθήνα των 293.000 κατοίκων (στην απογραφή του 1920), μόνο κατά τα δύο πρώτα χρόνια παρουσίασής τους, οι Απάχηδες έκαναν 650 παραστάσεις σε γεμάτα θέατρα χωρητικότητας 1000 περίπου θεατών. Και φυσικά, οι Απάχηδες παίχτηκαν για δεκαετίες σε ολόκληρη την επικράτεια του ελληνικού μουσικού θεάτρου, που εκτεινόταν από την Αφρική μέχρι την Αμερική. Το έργο (του οποίο το λιμπρέτο, που αναμφίβολα αναπαράγει μια αστική ματιά, υπογράφει ο σοσιαλιστής Γιάννης Πρινέας) το είδαν εκπρόσωποι όλων των τάξεων της Αθήνας της εποχής: υπήρξε έργο λαϊκό με την πιο κυριολεκτική σημασία του όρου και μόνο από το γεγονός του όγκου του κοινού που το παρακολούθησε.
Η τελευταία παραγωγή του έργου πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2008-2009 απο την ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Ισιδωρου Σιδέρη και μουσική διεύθυνση Γιώργου Αραβίδη.
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο