ελληνική μουσική
    762 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Οδηγός για Ακόρντα Μπαρέ (barre)

    Τα barre διευκολύνουν τα πράγματα, ειδικά όταν παίζουμε σε τονικότητες που έχουν πολλές διέσεις/υφέσεις.

    Οδηγός για Ακόρντα Μπαρέ  (barre)

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 08 Φεβ 2013

    Νότες Ταστιέρας

    Η πλειοψηφία των κιθαριστών ακόμα και προχωρημένων δεν μπορεί να εντοπίσει αμέσως  τις νότες της ταστιέρα. Εννοώ να κοιτά ένα τάστο και αμέσως να απαντά τι νότα είναι. Βέβαια ένας μουσικός καλά εκπαιδευμένος στο όργανο μόλις πατήσει σ’ ένα τάστο και ακούσει έναν ήχο, αυτόματα ξέρει σε τι απόσταση θα κάνει το νέο δακτυλισμό  για να πάει στον ήχο που θέλει χωρίς καν να σκέφτεται νότες και να μετράει τάστα. Είναι πλέον θέμα πρακτικής εξάσκησης. Βέβαια και να μάθει κανείς όλες τις νότες δεν λύνει το πρόβλημα με τις συγχορδίες και το σολάρισμα σ’ αυτές αλλά σίγουρα θα βοηθήσει πολύ.

     Ένα on Line πρόγραμμα εκμάθησης ταστιέρας κιθάρας – πιστεύω σπουδαίο βοήθημα για τον αρχάριο, που σ’ εκπαιδεύει να μάθεις σιγά – σιγά τις νότες της ταστιέρας ορίζοντας εσύ πόσα τάστα θέλεις κάθε φορά .

    Το πρόγραμμα αυτό είναι  μια καλή  μέθοδος να μάθετε υπό τύπο ερωτήσεων , υποσυνείδητα και με επανάληψη , τις νότες μέχρι το 12οτάστο και ειδικά τις νότες στην 6η και 5η χορδή γιατί σ’ αυτές τις δύο  ‘’πιάνονται’’ σχεδόν τα περισσότερα ακόρντα.

    Άρα για έναν αρχάριο  που δεν έχει ακόμα ’’αφτί’’, σίγουρα θα είναι μεγάλη βοήθεια.

    Οδηγός για Ακόρντα Μπαρέ  (barre)

    Μετακινούμενα Ακόρντα (movable chords)

    Λόγω της σχετικότητας του κουρδίσματος των χορδών της κιθάρας (υπάρχουν πάρα πολλά κουρδίσματα με τα οποία θα ασχοληθώ αναλυτικά σε επόμενο άρθρο) είναι εύκολο να παίξουμε μια μεγάλη ποικιλία ακόρντων τα οποία να ανεβοκατεβαίνουν την ταστιέρα ( να γιατί λέγονται ‘movable’ ).

    Οι πιο βασικοί τύποι μετακινούμενων ακόρντων στην ταστιέρα είναι:

    • τα μπαρέ (barre) που χρησιμοποιούνται σε κιθάρα με το standard κούρδισμα (EADGBE) και
    • τα ακόρντα 5ης (ή βροντερά ή Power Chords) που θα τα εξετάσουμε μαζί με άλλα κουρδίσματα κιθάρας σε επόμενο άρθρο. Απλώς εδώ να πούμε ότι τα ακόρντα 5ης χρησιμοποιούνται για ανεβοκατέβασμα της ταστιέρας με υπερβολικά μεγάλη ταχύτητα και είναι έντονη η παρουσία τους στο μουσικό στυλ Metal/Rock

    Όταν παίζεις κιθάρα όρθιος τότε το ‘’πιάσιμο’’ με μπαρέ είναι και πιο εύκολο και πιο ξεκούραστο.

    Ακόρντα barre

    Τα ακόρντα (ή ακομπανιαμέντα ή συγχορδίες ή chords) Barre ή bar chords λέγονται έτσι διότι ο δείκτης του χεριού χρησιμοποιείται σαν μπάρα που ‘πιάνει’ ΟΛΕΣ τις χορδές. Όταν γίνεται το μπαρέ τότε το δάκτυλο σου αντικαθιστά τον πλαστικό ζυγό (nut) –το ‘μηδενικό’ τάστο.

    Barre
    Barre

    Τα κυριότερα τρία στυλ barre (barre shapes) κιθάρας είναι:

    • Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ανοικτού ακόρντου Ε.


    barre E style
    barre E style

    Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα αυτή επί της 6ης χορδής Ε και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές.

    • Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ανοικτού ακόρντου Α.

    barre A style
    barre A style


    Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα αυτή επί της 5ης  χορδής Α και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές εκτός από την 6η χορδή Ε.  
         

    • Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ακόρντου C.


    barre C style 1
    barre C style 1

    Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα πάλι αυτή επί της 5ης  χορδής A και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές εκτός από την 6η χορδή Ε. Εδώ παρ ‘ όλο που το barre γίνεται με το δείκτη η μπάσα νότα είναι αυτή που πιάνεται με το μικρό δακτυλάκι.

     

    Επιλογή στυλ ακόρντου

    Είναι στη δική σας επιλογή αν θα  επιλέξετε το ίδιο ακόρντο είτε από το Ε στυλ είτε από το Α στυλ είτε από το C στυλ.

    Όλα είναι παραδεκτά αν και το C στυλ είναι λίγο πιο δύσκολο από τα άλλα.  

    Συνδυασμός των ακόρντων όλων των μορφών

     barre C style 2
    barre C style 2

    Το Chord progression για το D χιτζάζ είναι κυρίως το: D – Eb – Cm – Gm – Eb – D

    Εδώ λοιπόν συμφέρει ο συνδυασμός και των 3 μορφών. Δηλαδή:

    • Το ακόρντο D με το C στυλ
    • Το ακόρντο Eb  επίσης με το C στυλ
    • Το ακόρντο Cm με το Α στυλ για μινόρε
    • Το ακόρντο  Gm  με το Ε στυλ για μινόρε

    Δείτε το video μου με αυτό το συνδυασμό και των 3 μορφών:

     

    Εξάσκηση με οπτικοακουστικό σύστημα για άμεσα αποτελέσματα:

    Με τις παραπάνω πολύ καλές φωτογραφίες που πάρθηκαν απ’ αυτή την ιστοσελίδα  και με αυτό το software  (Δείτε το οπωσδήποτε) εισάγεις το ακόρντο που θέλεις και βλέπεις κάθε φορά έναν από τους 3 διαφορετικούς δακτυλισμούς και ακούς τον ήχο του ακόρντου.

    Οπότε είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για εκμάθηση των ακόρντων ανοικτών και barre όχι μόνο των Ματζόρε , Μινόρε , Εβδόμης αλλά και των Sus 2 και Sus 4.

     

    Τώρα θα ρωτήσετε ποιος ο λόγος να μάθω αν είμαι νέος στην κιθάρα ή για ποιο λόγο έμαθα μετά τόσον κόπο τα ανοιχτά ακόρντα και δεν μαθαίνω / μάθαινα   απ’ ευθείας τα barre;

    Απάντηση: Είναι ένα εύλογο ερώτημα που το είχαμε όλοι μας. Λοιπόν κάθε ακόρντο έχει διάφορα ‘’πιασίματα’’ πάνω στην ταστιέρα .

    Ο λόγος είναι ότι στην κιθάρα οι ίδιες νότες μπορούν να παιχτούν από περισσότερες της μίας χορδής, βέβαια σε διαφορετικό τάστο κάθε φορά.

    Για παράδειγμα, ο φθόγγος G της ανοιχτής 3ης  χορδής μπορεί να παιχτεί επίσης στο 5ο  τάστο της 4ης  χορδής, στο 10ο  τάστο της 5ης  χορδής και στο 15ο   τάστο της 6ης   χορδής . (Να γιατί χρειάζεται να μάθουμε την ταστιέρα!!). Προφανώς λοιπόν αυτή η διαφορά ανάμεσα στις μεμονωμένες νότες επεκτείνεται και στα ακόρντα.

    Παίζοντας τις νότες αυτές διαπιστώνεις ότι, αν και ίδιες, υπάρχει διαφορά στην χροιά τους. Τα ανοικτά ακόρντα  δίνουν περισσότερες αρμονικές , που σε αργά κομμάτια (πχ  μπαλάντες )όπου οι νότες είναι μεγάλης αξίας , είναι λαμπερές και τα ακόρντα ακούγονται υπέροχα , όμως στα ρυθμικά κομμάτια οι αρμονικές θα σου κατέστρεφαν τον ήχο και ειδικά στα metal/rock όπου οι ταχύτητες είναι τεράστιες δεν θα μπορούσαμε να παίξουμε ανοιχτά ακόρντα ούτε σε ένα μέτρο. Τότε η λύση είναι τα barre.

    Όσα λοιπόν περισσότερα τέτοια ‘’πιασίματα’’ μάθουμε τόσο θα μας βοηθήσουν στο μέλλον, παίζοντας μερικά τραγούδια, απλά να μεταφέρουμε το δάκτυλο μας σε άλλη γειτονική θέση (γι αυτό τα είπαμε και μεταφερόμενα ακόρντα) αλλιώς με τα ανοιχτά θα εκτελούσαμε μεγάλες διαδρομές στην ταστιέρα και θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε πολλά περισσότερα και ανοιχτά αλλά και barre ακόρντα.

     Παράδειγμα 1ον :

    Η πιο εύκολη ανοιχτή συγχορδία είναι η Em που γράφεται (022000 – το 0 σημαίνει ανοιχτή χορδή , ο αριθμός σημαίνει σε πιο τάστο πιέζουμε και το Χ σημαίνει τη χορδή που δεν την χτυπάμε).

    Μπορούμε όμως την ίδια συγχορδία Em  να την ‘’πιάσουμε barre’’ στο 7ο τάστο (Χ79987).Οι δύο αυτές Em συγχορδίες είναι:

    • Της ίδιας τονικότητας (Em)
    • Η ανοιχτή συγχορδία είναι πανεύκολη στο ‘’πιάσιμο’’ αλλά και δεν μας κουράζει
    • Η barre συγχορδία είναι μια οκτάβα ψηλότερα από την ανοιχτή και δύσκολη στο ‘’πιάσιμο’’ και κουράζει τα δάκτυλα μας (στην αρχή όταν είμαστε αρχάριοι)
    • διαφορετικής ακουστικής εκφραστικότητας (διαφορετικής χροιάς-διαφορετικής αίσθησης)
    • Οι κιθαρίστες συνήθως τις barre συγχορδίες τις χαρακτηρίζουν γλυκείς και μουντές ενώ τις ανοιχτές λαμπερές και ζωηρές.

    Παράδειγμα 2ον :

    Αν η μελωδία που παίζουμε είναι ταχεία σε tempo (πχ  χασαπο-σέρβικο) είναι πάρα πολύ κουραστικό να αλλάζεις ακόρντα με οποιαδήποτε ‘’πιασίματα’’ και μάλιστα σε απομακρυσμένες θέσεις μεταξύ τους. Τότε θα πρέπει να βρεις (θέμα εξάσκησης) κοντινά ‘’πιασίματα’’ μεταφέροντας το ‘’πιάσιμο’’. Πχ παίζοντας σε κλίμακα Dm (κυρίως ακόρντα Dm – A – Gm – Bb) τα παίζεις αντίστοιχα σαν:  Dm (Χ57765) - A  (577655) – Gm (355433) – Bb(688766).

    Παράδειγμα 3ον :

    Αν στο τραγούδι γίνεται μετατροπία οριστική ή με επαναφορά στον αρχικό τόνο (το λεγόμενο ‘’πέρασμα’’) όπως πχ το τραγούδι ‘’ Το μαχαίρι ’’ που σχεδόν σε κάθε στιχάκι γίνεται  μετατροπία από Am σε A#m  σε  Bm  σε Cm σε C#m .Όπως βλέπουμε το επόμενο κουπλέ διαφέρει από το προηγούμενο κατά ένα ημιτόνιο . Αν αυτό το τραγούδι το συνοδεύαμε με την κιθάρα μας με ανοιχτά ακόρντα θα χρειαζόμαστε πάνω από 10 ακόρντα ενώ με barre είναι απλή μεταφορά.

    Καποτάστο

    capo glider
    capo glider

    Μπορείτε ( δεν το συνιστώ όμως γιατί θα ‘τεμπελιάσετε’) να μάθετε ελάχιστα standards (ανοιχτά) ακόρντα και να χρησιμοποιήσετε καποτάστο (full capo) που παίζει το ρόλο του barre. (Αν επιμείνετε να το κάνετε τότε προτείνω να μάθετε οπωσδήποτε τα ανοικτά ακόρντα: D , Α , Am , Em ). Για δε τραγούδια όπως το: ‘‘’ Το μαχαίρι ’’ μπορείτε και αυτό να το παίξετε αλλά με το ολισθαίνων καποτάστο ( Glider capo περίπου 30 ευρώ)  της φωτογραφίας.

    Μπορεί τα barre να είναι δύσκολα στην αρχή (πονάνε τα δάκτυλα) αλλά όσο περισσότερο εξασκείστε με το barre, τόσο πιο μεγαλύτερη άνεση αποκτάτε και σύντομα θα γίνετε κυρίαρχοι.

    Με τη προπόνηση με το ΣΩΣΤΟ τρόπο και με συχνά διαλειμματα  θα δείτε πολύ σύντομα συναρπαστικά αποτελέσματα!! Παρατηρήστε και αρκετά  videos με κιθαρίστες που χρησιμοποιούν  barre και θα διαπιστώσετε  πως ο δείκτης ναι μεν σφίγγει αλλά και χαλαρώνει πολύ συχνά. Είναι λοιπόν θέμα σωστής τεχνικής αλλά προπαντός εξάσκησης. Όταν παίζετε κιθάρα καταπονείται όλο το χέρι, μέχρι και τον αυχένα. Για την αποφυγή  τενοντίτιδας  που μπορεί να προέλθει λόγω ‘’σφιγμένης τεχνικής’’ προσοχή στην σωστή εξάσκηση, δηλαδή ζέσταμα, διαλείμματα, όχι υπερβολικό shredding  (τεχνική υπερβολικής  ταχύτητας). Εδώ ένα πολύ καλό άρθρο και ένα πολύ καλό video  στα ελληνικά με συμβουλές για πρόληψη  και  θεραπεία της τενοντίτιδας.

    Επέκταση ακόρντων

    Υπάρχουν κιθαρίστες που έχουν μάθει τα πιο κοινά barre και θέλουν να εξερευνήσουν περισσότερα.

     Άπαξ και έχετε καταλάβει το πώς φτιάχνονται τα ακόρντα και μπορείτε να βρείτε τις νότες στην ταστιέρα γρήγορα θα μπορείτε πλέον να κάνετε περαιτέρω εξερεύνηση για άλλα ακόρντα που σίγουρα υπάρχουν.

    Τα shapes των ακόρντων που εξετάσθηκαν παραπάνω είναι τα πιο κοινά και δημοφιλή, όμως θα βρεις κάποτε που θα έχεις χρόνο, μερικά και από τα παρακάτω shapes που θα σου φανούν χρήσιμα παίζοντας barre που όμως ξεφεύγουν από τον σκοπό αυτού του άρθρου. Απλώς ονοματίζω μερικά και όποιος θέλει ας τα ψάξει κι ας μας ενημερώσει:

    • major 7 shapes
    • sus4 & 7sus4 shapes
    • 6th shapes
    • 9th, minor 9th & major 9th shapes

    Συμπέρασμα: Γενικότερα μιλώντας  πιστεύω ότι χρειάζεται ειδικά ο παίχτης ηλεκτρικής / ακουστικής κιθάρας να ξέρει και τα ανοιχτά και τα αντίστοιχα μπαρέ ώστε να μπορεί εναλλακτικά να μεταβαίνει από  μπαρέ σε ανοικτά  για θέμα ξεκούρασης και ίσως και αποφυγή τενοντίτιδας.

    Σημείωση: Οι αγγλικοί όροι δίδονται απλά για να σας βοηθήσουν να κάνετε googling για περισσότερες πληροφορίες.


    Tags
    Μουσικά Όργανα:κιθάραΜουσική Εκπαίδευση:μάθημα κιθάραςσυγχορδίεςtempo



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26608   /   08.02.2013, 08:01   /   Αναφορά

    ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΑΡΘΡΟΥ:


    Από τότε που απεστάλη το άρθρο  μέχρι σήμερα βρήκα και τις παρακάτω ξένες ιστοσελίδες  που αφορούν ακομπανιαμέντα κιθάρας :


    Guitar chord software: Αυτό είναι από τα καλύτερα για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα γιατί δείχνει όλων των τύπων τα ακόρντα και με διαγράμματα αλλά και φωτογραφίες αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι σου λέει πιο ρεπερτόριο (ξενόγλωσσο φυσικά) παίζεται με τα ακόρντα που διαλέγεις κάθε φορά:


    Chord finder software : που σου δείχνει στο (variations) όλες τις θέσεις στην ταστιέρα όπου μπορείς να ‘’πιάσεις’’ το ίδιο ακόρντα αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι συνοδεύεται και με ηχητικό σε midi.


     

    #26619   /   10.02.2013, 19:22   /   Αναφορά

    Στο κείμενο του άρθρου – ακριβώς κάτω από το video μου- που αναφέρω : ‘’.. και αυτό το  software ( δείτε το οπωσδήποτε) ‘’


    φαίνεται ότι έγιναν πολλά κλικς και ο τύπος της ιστοσελίδας το απέσυρε από δωρεάν και το έβαλε προς αγορά. Αντί αυτού εφάμιλλα και καλύτερα είναι τα 2 software που αναφέρονται εδώ:

    #26627   /   11.02.2013, 15:42   /   Αναφορά

    Στα barre ΔΕΝ πιάνουμε όλες τις χορδές όπως τονίζεται στο κείμενο.  Εξαρτάται από το για ποιά συγχορδία πρόκειται γιατί υπάρχουν barre όπου πιάνουμε δυο ή τρεις μόνο χορδές.  Επίσης όχι μόνο ο δείκτης αλλά όλα τα δάχτυλα μπορεί να πιάνουν παραπάνω από μια χορδές (στυλ barre) . 


    Τα barre έχουν σύμβολα και τα συναντάμε συνήθως όπως στις εικόνες:







    Στη συγχορδία της δεύτερης εικόνας εναλλακτικά (και τις περισσότερες φορές) ο παράμεσος (3) χρησιμοποιείται πιάνοντας και τις τρεις χορδές αντικαθιστώντας τα δάχτυλα 2 και 4. 



    Τέλος, Στέφανε γιατί "Τα barre διευκολύνουν τα πράγματα, ειδικά όταν παίζουμε σε τονικότητες που έχουν πολλές διέσεις/υφέσεις";

    #26628   /   11.02.2013, 16:19

    1. Έχεις δίκιο ο σωστός ορισμός είναι ‘’ο δείκτης σε μερικές ή όλες τις χορδές’’. Απλά η πλειονότητα γίνεται με το δείκτη σ’ όλες τις χορδές και ταυτόχρονα συνδυάζεται ο ορισμός αυτός με το capo που ‘πιάνει’ όλες τις χορδές αντικαθιστώντας  τα barre.

    2. Δοκίμασες να πιάσεις χρίς μπαρέ πχ το ( Eb /C#); Επίσης όλα τα δύσκολα ακόρντα με #/b ‘’πιάνονται’’ εύκολα με το capo


    Ευχαριστώ για το σχόλιο


    #26629   /   11.02.2013, 17:27

    Δεν νομίζω ότι το "πρόβλημα" που λύνει το barre είναι η αλλοιωμένη τονική.  Βarre είναι μια Αb στο 4 τάστο, barre και η A στο 5.  Αυτό για τις αλλοιώσεις είναι για να γίνει σύγκριση με τις ανοιχτές συγχορδίες;  Οι λόγοι που χρησιμοποιούνται τα barre είναι για να μας βολεύουν στο sequence των συγχορδιών του κομματιού και για να πετυχαίνουμε το voicing που θέλουμε όπως αναφέρεται στο κείμενο.  Μάλλον δεν έχω καταλάβει ακόμα τι εννοείς στέφανε για τις διέσεις/υφέσεις.



    Ακόμη, για όσους προσπαθούν να πιάσουν μπαρέ και δυσκολεύονται, μια συμβουλή είναι να δίνουν σημασία στη θέση του αντίχειρα και τον τρόπο που αυτός βοηθάει τα άλλα δάχτυλα να πατήσουν σωστά στην ταστιέρα.


    #26630   /   11.02.2013, 18:24   /   Αναφορά

    Ευχαριστώ πολύ για την επιμονή και να μας δώσεις κι άλλες πληροφορίες. Πολλές φορές ένα σχόλιο υπερκεράζει και τα ίδιο το άρθρο


    <<Barre chords are typically used for more complex chord voicings and playing in keys not suitable for the more basic open chords of the first position of a standard-tuned guitar.Wikipedia.


    Τα μπαρέ ακόρντα χρησιμοποιούνται για πιο σύνθετα voicings ακόρντων κιθάρας και παίζονται σε τονικότητες για τις οποίες δεν είναι κατάλληλα τα πιο βασικά ανοικτά ακόρντα της 1ηςθέσης μιας κιθάρας standard κουρδίσματος EADGBe.>>


    Απ’ την άλλη μεριά αν προσπαθήσει – ειδικά ο αρχάριος – να παίξει σε τονικότητες Bb/C# - Ab/G# θα τα παρατήσει αμέσως (Σ’ αυτές τις τονικότητες προτείνω το capo).


    Επειδή εγώ προσωπικά παίζω ΑΜΕΣΩΣ σ’ όποια απ’ τις 36 τονικότητες (Ματζόρε – Μινόρε Φυσικό – Μινόρε Αρμονικό) , ( συν άλλες τόσες των δρόμων) απλά βγάζοντας από τη ‘’φυσαρμονοθήκη’’ http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/MISCELLANEOUS/harmonicacase_zps77b20e1f.jpg


    μου την κατάλληλη τονικότητα .Ενώ για έναν παίχτη άλλου μουσικού οργάνου είναι αρκετά δύσκολα ειδικά οι τονικότητες με διέσεις/υφέσεις .


    Φίλος μου μουσικός – επαγγελματίας χρόνια- όταν του λέω καμιά φορά έλα να το παίξουμε το τάδε τραγούδι σε Ebm ή σε Bbm – απλά για να χρησιμοποιώ που και που αυτές τις τονικότητες μου λέει. ‘’Μα που τους βρήκες αυτούς τους τόνους;’’


    Ενώ εγώ παίζοντας ταυτόχρονα κιθάρα + φυσαρμόνικα χρησιμοποιώ όποια τονικότητα θέλω και τοποθετώ ανάλογα το capo.


    #26631   /   11.02.2013, 19:04   /   Αναφορά

    Επειδή σχεδόν σ' όλα μου τα άρθρα χρησιμοποιώ ξενόγλωσση διαδικτυακή και έγγραφη βιβλιογραφία και επειδή από πολλούς η wikipedia δεν θεωρείται πάντα πηγή αξιόπιστη θα δώσω άλλα 2 sites που ασχολούνται με Μαθήματα Κιθάρας και στα οποία επίσης αναφέρεται η χρήση μπαρέ ειδικά σε τονικότητες με διέσεις/υφέσεις.


    Playing barre chords in songs


     When playing chords containing sharps (# in musical notation) and flats (b in musical notation), you'll usually play the barre chord version of the chord.  For example, more complex chords like G#7 (G Sharp seventh) or Bb (B Flat), barre chords are the way to go, since they're easier to play than the open chord versions of these chords.


     


    Given the standard tuning for a guitar, open string chords work well for the keys that contain sharps and correspond to the string names (E, A, D, G, B), but they don’t work well, or at all, for any of the flat keys (F, Bb, Eb, Ab, Db, Gb, etc.) – the key of F, maybe. And, there are just some chords that are really awkward to play, or they don’t sound like you want them to, so barre chords are the best option. It has to be a ‘mix and match’ thing. Honestly, I rarely play Cm, Gm, Gm7, or Gmaj7 guitar chords in open positions . . .

    #26641   /   13.02.2013, 14:58   /   Αναφορά

    Καλησπέρα σε όλους!


    Για αρχή αν πω ότι το καποτάστο δεν χρησιμοποιείτε για μόνιμο μπαρέ, αλλά για να αλλάξει η τονικότητα της κιθάρας, χωρίς να ξεκουρδιστή!!!!!!!!!!
    Μικραίνουμε δηλαδή την έκταση του οργάνου, χωρίς να το φθίρουμε! (τα περίεργα κουρδίσματα κάνουν κακό. Έχει να κάνει με τις δυνάμεις που ασκούν οι χορδές στους καβαλάρηδες!)

    Κατά δεύτερον τα μπαρέ είναι ένας τρόπος για να παίζουμε τα ακόρντα σε άλλες θέσεις & να έχουμε σε διαφορετική σειρά τις νότες τους! Για παράδειγμα το C έχει 4 διαφορετικούς τρόπους πιασίματος (όπως & κάθε majore ακόρντο), διαλέγουμε όποιο μας εξυπηρετεί με βάση τη συνοδευόμενη μελωδία. Αν για παράδειγμα θέλω ο τενόρος (η πιο ψηλή νότα - η 1η χορδή) να τραγουδάει mi παίζω το κλασσικό πιάσιμο με την 1η χορδή ανοιχτή! Αν θέλω να τραγουδάει sol παίζω με μπαρε στο 3ο τάστο style A, αν θέλω να τραγουδάει do παίζω με μπαρέ στο 8ο τάστο, style E. Αν θέλω να τραγουδάει πάλι mi με 8va πάνω θα προτιμήσω το πιάσιμο style D, με μπάσο στη 4η χορδή στο 10ο τάστο do, & sol, do, mi, αντίστοιχα στις 3η, 2η, 1η χορδές & 12ο, 13ο, 12ο τάστο αντίστοιχα! Το τελευταίο πιάσιμο για την κλασσική είναι αρκετά δύσκολο, όμως στην ηλεκτρική & στην ακουστική είναι πολύ ενδιαφέρον!

    #26643   /   13.02.2013, 15:36

    Νεκταρία καλησπέρα


    Κάθε νέο σχόλιο μας δίνει και νέες γνώσεις:


    α περίεργα κουρδίσματα κάνουν κακό. Έχει να κάνει με τις δυνάμεις που ασκούν οι χορδές στους καβαλάρηδες!)


    Έχεις δίκιο γιατί τα περισσότερα απ’ αυτά απαιτούν υψηλότερο κούρδισμα από το υφιστάμενο standard ( E A D G B e) όμως υπάρχουν μερικά όπως αυτό που ασχολούμαι τώρα ( D A D F# A d) που όπως παρατηρείτε όλες οι χορδές απαιτούν μικρότερη ένταση κουρδίσματος.


    Με το κούρδισμα αυτό ( D A D F# A d) - που ανοιχτό με χτύπημα με πένα σ' όλες τις χορδές δίνει το ακόρντο D -  μετέτρεψα (με ένα απλό εξάρτημα ανύψωσης των χορδών ) μια σκευρωμένη κιθάρα σε ΧΑΒΑΓΙΑ – άταστο όργανο, τα τάστα απλά μας δείχνουν που να σύρουμε το bar slider.


    Είναι ένα γλυκύτατο όργανο της 10 ετίας του 50- 60 -70 στην Ελλάδα με πολλές ελληνικές επιτυχίες του Ζοζέφ Κορίνθιου.


    Ήδη έμαθα κάπως να παίζω. Θα τα πούμε όμως αναλυτικά και με video όταν θα είμαι έτοιμος.


    Ευχαριστώ για το σχόλιο


    Στέφανος


    #26644   /   13.02.2013, 15:50

    Στο Koyunbaba του Carlo Domeniconi η κιθάρα κουρδίζεται : D, A, D, A, D, F  (από 6η σε 1η)! Και ανοιχτή είναι Dm!!!!!!!!!


    Όπως καταλαβαίνεται η 3η & η 2η "τραβάνε" μεγάλο ζόρι! (είναι κομμάτι που παίζω με καινούργιες χορδές για να τεντώσουν!)
    Στο παράδειγμα που έδωσες τα καντίνια κατεβαίνουν!
    Για φαντάσου όμως την κιθάρα με κούρδισμα: G, C, F, A#, D, g (από 6η σε 1η)! Είναι οι νότες που ακούγονται με καποτάστο στο 3ο τάστο & η κιθάρα με ανοιχτές χορδές!
    Πόση δύμανη χρειάζεται ο καβαλάρης για να αντέξει μία 3η μεγάλη πάνω όλες τις χορδές!!!!!!!!


    #26646   /   13.02.2013, 16:38   /   Αναφορά

    Γι αυτό έδωσα το κούρδισμα D-tuning όπως λέγεται - δοκίμασα και ψηλότερο - και όντως το ηχόχρμα είναι πολύ καλύτερο-  άντεξε αλλά δεν ήμουν σίγουρος για πόσο και επανήλθα στο  D-tuning.


    Τα κουρδίσματα αυτά όσο ψηλα κι αν φαίνονται πραγματοποιούνται άνετα στις έτοιμες χαβάγιες πχ της φωτογραφίας αλλά δυστυχώς - και ειδικά αυτές με πετάλια - είναι πανάκριβες. 


     

    #26648   /   13.02.2013, 17:46

    Όπως και τα υψηλότερα έτσι και τα χαμηλότερα κουρδίσματα θέλουν προσοχή.  Η τάση επηρεάζει όλο το μπράτσο, γι αυτό όταν αλλάζουμε κούρδισμα πρέπει να γίνεται σετάρισμα.  Μη μπλέκουμε το κούρδισμα όμως με τα μπαρέ ακόρντα.


    #26650   /   13.02.2013, 18:54

    Φυσικά και δεν μπλέκεται.


    Επειδή έχω ασχοληθεί εδώ και ένα μήνα να μαζέψω πληροφορίες για τη χαβάγια (εκεί αναφέρθηκα και όχι σε άλλο κούρδισμα πχ D-drop που παίζεται με την ίδια την κιθάρα αλλά και με capo αυτό το συγκεκριμένο) παίζονται μόνο ένα ανοιχτό ακόρντο και άλλα δύο σε 2 συγκεκριμένα τάστα.


    πες μας τώρα τι εννοείς με τον όρο ''σετάρισμα'' με το κάθε διαφορετικό κούρδισμα. Εννοείς όλων των ειδών κιθάρες (ηλεκτρ - ακουστ);


    #26697   /   18.02.2013, 17:13

    Αφού δεν απάντησε ο trelakias αναφέρω:


    Για σετάρισμα (ρυθμίσεις) ηλεκτρικής κιθάρας ένα κατατοπιστικό άρθρο εδώ:


    Σημειώνω το παρακάτω:


    <<Κουρδίζουμε κάθε ανοιχτή xορδή στην κανονική τονικότητα της (πχ.Ε ) και αμέσως τσεκάρουμε στο 12ο τάστο αν η νότα είναι ακριβώς η ίδια και σωστά κουρδισμένη.



    • Αν είναι χαμηλότερη τότε μετακινούμε το saddle (σαμαράκι) προς την ταστιέρα της κιθάρας, ενώ

    • αν είναι sharp(ψηλότερη) αντίθετα.


    Ξανακουρδίζουμε την ανοιχτή χορδή, που τώρα θα είναι sharp ή flat και ξανατσεκάρουμε το 12ο τάστο μέχρι να τις κάνουμε να είναι ίδιες.>>


    Τώρα για το σετάρισμα ακουστικής , πιστεύω ότι καλόν είναι το παραπάνω απόσπασμα κειμένου για έλεγχο του πλαστικού του καβαλάρη ( μπορεί να θέλει λιμάρισμα προσεκτικό αν αλλαχτεί γιατί κάποτε θρυματίζεται).


    #26699   /   18.02.2013, 19:04

    Το σετάρισμα (set-up) περιλαμβάνει πολλά πράγματα.  Αναφερόμουν στο relief του μπράτσου παραπάνω αλλά δεν χρειάζεται να σταθούμε περεταίρω γιατί ξεφεύγουμε πολύ από τα ακόρντα.  Για όποιον ενδιαφέρεται το link που παραθέτεις είναι αρκετό αλλά δεν αναφέρεται σε αρχάριο.



    ΥΓ:  Ανέβαλα να απαντήσω και τελικά το ξέχασα...


    #26700   /   18.02.2013, 19:09

    Δεν πειράζει όλοι ξεχνάμε.


    Τελικά μου 'κανε καλό γιατί ψάχνοντας βρήκα αυτά του link και άλλα , έστω για μη αρχάριο αλλά πολύ χρήσιμα.


    Πάντα ένα καλό σχόλιο κάνει ανάταση γνώσης


     


    Ευχαριστώ για το σχόλιο


     


    #27641   /   27.07.2013, 11:22


    #27642   /   27.07.2013, 11:23   /   Αναφορά

    #27644   /   27.07.2013, 12:59

    Μήπως η συγκεκριμένη εικόνα θα έπρεπε να μπει στο άρθρο ΕΔΩ  ;


    Εκτός αν θέλεις να μας δείξεις κάτι άλλο που να έχει σχέση με τα μπαρέ.


    Ευχαριστώ για το σχόλιο


    #27650   /   28.07.2013, 10:04


    #27651   /   28.07.2013, 12:26

    Απ’ ότι κατάλαβα σας άρεσαν οι κιθάρες (ισοδύναμα συγκερασμένες) που δείχνονται στις φωτογραφίες ΕΔΩ: καθώς και αυτή που δείχνεις στο παρόν post (τι μάρκα είναι ;).


    Όμως γράψε μας κάποιο σχόλιο που να μπορούμε να βοηθήσουμε ή να εμπλουτίσουμε το άρθρο.


    Μια σημείωση: Στα hands up & down τσεκάρουμε άλλους και κυρίως τον συγγραφέα και μάλιστα αρχικό post για να δείξουμε αν μας άρεσε ή όχι το άρθρο του και όχι τον εαυτό μας, εκτός αν έγινε από λάθος .


    Ευχαριστώ για τη φωτογραφία


    #28893   /   13.09.2014, 17:09   /   Αναφορά

    Έλαβα το εξής Π.Μ το οποίο επειδή βρίσκω ξιόλογο και για ενημέρωση αλλά και διαφορετική απάντηση από άλλα μέλη το θέτω στο αντίστοιχο άρθρο:


     


    ’Καλησπερα Στεφανε. -Εχω μια δυσκολια στα μπαρε ματζορε απο την λα χορδη -Πιστευεις ειναι καλυτερο να παιζεις τα ακορντα αυτα με 2 δακτυλα(1ο μπαρε κ' 3ο) ή με 4 δακτυλα(1ο μπαρε,2ο,3ο,4ο) και γιατι?? -Και οι 2 τροποι δεν με βολευουν αν και εδω και ενα μηνα προσπαθω να το βγαλω -Φιλοι μου που ρωτησα αποφευγουν τα ματζορε μπαρε απο λα και τα παιζουν στην μι χορδη’’



    Δείτε το πως πιάνεται αυτό το τρυκ στο video ΕΔΩ



     


    Κι εγώ βρίσκω το αντίστοιχο E style ευκολότερο όχι όμως πάντα.


    Όλα είναι θέμα εξάσκησης και τι βολεύει στον καθένα.


    Πχ όταν παίζω Αm ουσάκ με ανοικτά ακόρντα το Bb το πιάνω με A style γιατί με βολεύει , όπως και όλα στο ίδιο ρεπερτόριο…..


    Πχ δείτε σε Am το ‘Όταν ήμουν παιδί’’ ΕΔΩ :


     


    Am                     Dm                            C


    Όταν ήμουν παιδί, πριν γνωρίσω το δάκρυ


                               Bb                     Am


    είχα πλάσει μια αγάπη, φανταστική