ελληνική μουσική
    789 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Aκομπανιαμέντα στην τζαζ κιθάρα (Jazz Guitar Comping)


    Ενότητες
    Τζαζ συγχορδίες μινόρε εβδόμης
    Τζαζ δεσπόζουσες συγχορδίες εβδόμης
    Hμιελαττωμένες και τις ματζόρε συγχορδίες (II-V-I) στην τζαζ
    Ελαττωμένες συγχορδίες στην τζαζ
    Παράρτημα
    Γράφει ο Γιώργος Κρητικός (Jazz-Guitar)
    7 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 17 Απρ 2013

    Ελαττωμένες συγχορδίες στην τζαζ

    Οι ελαττωμένες συγχορδίες έχουν αρμονική φόρμα 1-b3-b5-bb7 και συνήθως δίνουν αρμονική ένταση ή ενισχύουν την ήδη τυχόν υπάρχουσα ένταση.  Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ελαττωμένων συγχορδιών είναι η συμμετρία, διότι τα διαστήματα που την αποτελούν μοιράζουν την χρωματική κλίμακα σε 4 ίσα μέρη με συνέπεια, κάθε νότα της συγχορδίας να μπορεί να είναι η θεμέλιος. Δηλαδή η κάθε ελαττωμένη συγχορδία έχει 4 ονόματα ταυτόχρονα. Για παράδειγμα η Cdim7 αποτελείται από τις νότες ντο, μιb, σολb, σιbb(=λα) άρα Cdim7=Ebdim7=Gbdim7=Adim. Η συμμετρία φαίνεται καθαρά και στην ταστιέρα της κιθάρας όπου διατηρούμε το σχήμα του ακόρντου και απλά το μετατοπίζουμε στην ταστιέρα κατά μικρές 3ες.

    Aκομπανιαμέντα στην τζαζ κιθάρα (Jazz Guitar Comping)

    Οι ελαττωμένες συγχορδίες έχουν μία ιδιαίτερη συγγενική σχέση με τις δεσπόζουσες διότι ουσιαστικά διαφέρουν μεταξύ τους κατά μία μόνο νότα, έτσι οι ελαττωμένες δίνουν πρόσφορο έδαφος για ισχυρές αντικαταστάσεις και αρμονικές γέφυρες για μετατροπίες. Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά την συγγένεια μεταξύ ελαττωμένων και δεσποζουσών συγχορδιών:

     

    Η φόρμα δεσπόζουσας: 1 - 3 - 5 - b7 (θεμέλιος, μεγάλη 3η, καθαρά 5η, μικρή 7η)

    Η φόρμα της ελαττωμένης 1 - b3 - b5 - bb7 (θεμέλιος, μικρή 3η, ελαττωμένη 5η, ελαττωμένη 7η)

    Εάν πάρουμε μία δεσπόζουσα και αυξήσουμε την θεμέλιο κατά ένα ημιτόνιο, πχ στην C7, η θεμέλιος ντο να γίνει ντο#, τότε αυτόματα η μεγάλη 3η γίνεται μικρή, η καθαρή 5η γίνεται ελαττωμένη και η μικρή εβδόμη γίνεται ελαττωμένη, άρα αν η αρχική δεσπόζουσα είναι η C7, το νέο ακόρντο που προκύπτει είναι η C#dim. 

     

    Ας τα δούμε όλα αυτά στην ταστιέρα της κιθάρας:

    Aκομπανιαμέντα στην τζαζ κιθάρα (Jazz Guitar Comping)

    Μπορούν να έχουν και επεκτάσεις οι ελαττωμένες, αρκεί  να γνωρίζουμε την ελαττωμένη κλίμακα για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τα διαστήματα των επεκτάσεων.

     

    Ελαττωμένη κλίμακα (ΤΗΤΗΤΗΤΗ όπου Τ = τόνος, Η = ημιτόνιο) C D Eb F Gb Ab Bbb(=A) B C.

    Βλέπουμε πως η ενάτη (D) είναι μικρή (9), η ενδεκάτη (F) είναι καθαρή(11), και η δέκατη τρίτη (Ab) είναι  μικρή (b13). Οι ελαττωμένες συγχορδίες με επεκτάσεις συμβολίζονται (με το C ενδεικτικά) ως Cdim9Cdim11 ,Cdim7b13 και Cdim9b13.

    Aκομπανιαμέντα στην τζαζ κιθάρα (Jazz Guitar Comping)

    Η συμμετρία που αναφέραμε παραπάνω στην ταστιέρα της κιθάρας ισχύει και για τις ελαττωμένες συγχορδίες με επεκτάσεις και μπορούν σχηματικά να μετακινηθούν κατά μικρές 3ες, σχηματίζοντας νέες ελαττωμένες στην ίδια τονικότητα. Για παράδειγμα, η πρώτη αναστροφή παραπάνω Cdim11 στο τάστο I, αν μετακινηθεί σχηματικά όπως είναι μια 3η μικρή πάνω,  τότε έχουμε μια Cdim7b13 στο τάστο IV. Επαναλαμβάνοντας στην Cdim7b13 στο τάστο IV που προέκυψε και ξανά-μετακινηθεί σχηματικά όπως είναι μια3η μικρή πάνω, τότε έχουμε μια Cdim(add maj7) στο τάστο VII και ξανά-επαναλαμβάνοντας έχουμε μιαCdim9 στο τάστο Χ.

    Σχετικά με την μελέτη των ελαττωμένων συγχορδιών, προτείνω αρχικά να απομνημονεύσετε μόνο τις βασικές ελαττωμένες τις πρώτης εικόνας του άρθρου και αργότερα αφού έχουν ενσωματωθεί στο παίξιμό σας τότε να μελετήσετε τις ελαττωμένες με επεκτάσεις.

    Όλα αυτά τα voicings που είδαμε σε όλες τις ενότητες του άρθρου, εάν μελετηθούν, δίνουν μια καλή συγχορδιακή βάση στον επίδοξο μαθητή της τζαζ κιθάρας, όπου με συνδυασμό την μελέτη ρυθμών, θα είναι σε θέση να συνοδεύσει/ακομπανιάρει οποιοδήποτε κομμάτι/τραγούδι, όχι μόνο της τζαζ, άλλα σε όλα τα είδη μουσικής που βασίζονται στην σύγχρονη αρμονία.  Η δυσκολία των voicings δεν είναι στο "πιάσιμό" τους στην ταστιέρα, άλλα στην εξοικείωση που απαιτούν από το αυτί του μαθητή.  Η εξοικείωση τους μπορεί να επιτευχτεί, εάν μελετηθούν τα ηχογραφημένα παραδείγματα της σειράς σε συνδυασμό με τα ακούσματα που αποκομίζονται από την συστηματική ενασχόληση με την δισκογραφία.Η συμβουλή που μπορώ να δώσω είναι: Απομνημονεύστε τα voicings με τους τρόπους που προτείνω στα άρθρα έπειτα μάθετε να παίζετε τα ηχογραφημένα παραδείγματα ακριβώς όπως τα παίζω εάν είναι δυνατόν και έπειτα ξεχάστε τι έπαιξα και παίξτε τα με τον δικό σας τρόπο.

     

    "Master your instrument, master the music and then forget all that and just play" - Charlie Parker

    Επόμενο: Παράρτημα



    Tags



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #27104   /   17.04.2013, 19:51   /   Αναφορά

    Tο άρθρο αυτό αν και advanced για να αρχίσει κάποιος νέος κιθαρίστας ήταν απαραίτητο και το musicheaven πλουτίζεται, με ακόμα περισσότερα πολύτιμα Μαθήματα Μουσικής , οι δε αναγνώστες του σήμερα αλλά και του αύριο, που θα ήθελαν να μάθουν Jazz Guitar Comping και θα σε βρουν εύκολα από το Google,  θα σε ευγνωμονούν...

    hp
    #27106   /   17.04.2013, 20:31   /   Αναφορά

    Tο ξαναείπα αλλά....είσαι Τσίφτης.


    να είσαι καλά

    #27166   /   23.04.2013, 13:57   /   Αναφορά

    Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια Smile


    Θα επανέλθω ενεργά με νέα άρθρα, μετά την τουριστική σεζόν.


    Καλό καλοκαίρι σε όλους!

    #27175   /   25.04.2013, 20:18   /   Αναφορά

    Καλησπέρα σε όλους!


    Γιώργο το άρθρο σου είναι πάρα πολύ χρήσιμο & για μας τους κλασσικούς! Χρήσιμο εργαλείο & για αυτοσχεδιασμό σε κάθε είδους μουσική, όχι μόνο για της jazz!

    #27915   /   07.10.2013, 14:45   /   Αναφορά

    Πολύ όμορφο αρθρο κι ενδιαφέρουσα ακόμη και η απόπειρα εκτέλεσης της παρτιτουρας καθώς τα Cm9,Cm11 ακούγονται πολύ...jazzy!!!Yeah!!!{#emotions_dlg.beer}

    #27921   /   08.10.2013, 17:42

    Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Smile



    Ελπίζω με τα άρθρα μου να βοηθήσουν όσους επιθυμούν να τα μελετήσουν...