ελληνική μουσική
    682 online   ·  210.830 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Συνεντεύξεις

    Νίκος Τουλιάτος: Οι μουσικές με ανατροπές & πρωτοπορία βρίσκονται στο σκοτάδι και τις αναδεικνύει ο χρόνος

    Με αφορμή την παρουσίαση του 4ου βιβλίου του στο Polis Art Café την Πέμπτη 5 Μαρτίου και ώρα 20:00, ο Νίκος Τουλιάτος μοιράστηκε μαζί μας το παρόν του, τα σχέδιά του για το μέλλον και τις σκέψεις του για τα κοινωνικά δρώμενα.

    Νίκος Τουλιάτος: Οι μουσικές με ανατροπές & πρωτοπορία βρίσκονται στο σκοτάδι και τις αναδεικνύει ο χρόνος

    Γράφει ο Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)
    56 άρθρα στο MusicHeaven
    Παρασκευή 27 Φεβ 2015

    Ο Νίκος Τουλιάτος γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1955. Ξεκίνησε να παίζει drums το 1971 ως αυτοδίδακτος. Το προσωπικό του ύφους διαμορφώθηκε από την εμπειρία που απέκτησε παίζοντας για πολλά χρόνια διαφορετικά είδη μουσικής με μουσικούς παραδοσιακής μουσικής, συνθέτες σύγχρονης μουσικής και τραγουδιού, και με Έλληνες και ξένους μουσικούς στον χώρο της Jazz της σύγχρονης και αυτoσχεδιαζόμενης μουσικής. Έχει συνεργαστεί από το 1971 με το 99% συνθετών, τραγουδιστών, ηθοποιών, σκηνοθετών, ζωγράφων, ποιητών, μουσικών, χορευτών, χορογράφων κ.α. δίνοντας μαζί τους χιλιάδες συναυλίες - παραστάσεις σε όλο τον κόσμο).

    Άνθρωπος δημιουργικός και δραστήριος, παραμένει ενεργός πολίτης συμμετέχοντας στα κοινά, εξαιρετικός δάσκαλος με μια ιδιαίτερη αγάπη και κατανόηση για τη νέα γενιά, καινοτόμος καλλιτέχνης που πειραματίζεται με το ρυθμό, τον ήχο και τη δράση τους επάνω στο λόγο ενώ μοιράζεται αυτή του την εμπειρία με συναυλίες σε ιδιαίτερους καλλιτεχνικούς χώρους για το κοινό αυτό που ενδιαφέρεται να νιώσει κάτι καινούριο που γεννιέται εκείνη τη στιγμή.

    Οι συνεργασίες του με έλληνες και ξένους αξιόλογους μουσικούς και συνθέτες συνεχίζεται στα πλαίσια του αυτοσχεδιασμού και του πειραματισμού. Σαν μικρό παιδί ανακαλύπτει κάθε μέρα κάτι καινούριο και το μοιράζεται μαζί μας. Παράλληλα διδάσκει στις Ανώτερες δραματικές σχολές ΔΗΛΟΣ και ΙΑΣΜΟΣ.

    Νίκο έχεις παίξει παντού τα πάντα με όλους τα τελευταία 42 χρόνια. Πως νιώθεις σήμερα κοιτάζοντας πίσω; Ποιες συνεργασίες ευχαριστήθηκες τόσο ώστε να τις επιδίωκες για ακόμη μια φορά;

    Πράγματι έχω παίξει πολύ και πολλά όλα αυτά τα χρόνια. Διορθώνω 45 χρὀνια. Η αλήθεια είναι ότι δεν θα ήθελα να επανέλθω σε κάτι που έχω ξανακάνει παρόλο που εχω συνεργαστεί με σπουδαίους έλληνες και ξένους μουσικούς που διαμόρφωσαν την πορεία μου.

    Εκτός από τη μουσική σου πορεία, έχεις γράψει και κάποια βιβλία που δεν έχουν σχέση με τη μουσική. Μπορείς να μου πεις λίγα λόγια για αυτά τα βιβλία και πως προέκυψαν;

    Τα βιβλία είναι κάθε φορά η ανάγκη να εκφραστείς. Μάλλον στο βιβλίο αυμπυκνώνεται η δουλειά που κάνεις κάθε φορά, η πραγματα που σκέφτεσαι ή όταν διδάσκεις κλπ Τα πρώτα 2 βιβλία ήταν τεχνικά το ένα μια μέθοδος για ντράμς και το δεύτερο ρυθμικό σολφέζ. Γράφτηκαν την περίοδο που είχα την σχολή και που η καθημερινή διαδικασία τα γέννησε σαν ανάγκη. Το επόμενο ήταν ένα βιβλίο εξομολόγησης; Αυτοβιογραφικό; ήταν ένα βιβλίο που έκλεινε μια πορεία 35 ετών. Μοιραστηκα δημόσια κάποιες σκέψεις και ένιωσα οτι ηθελα να ξεκαθαρίσω παρεξηγησεις. Τώρα που έχω μεγαλύτερη ενασχόληση με τον ρυθμό λόγω διδασκαλίας σε δραματικές σχολές προέκυψαν 2 βιβλία που συμπληρωνουν το ένα το άλλο. Ένα για τον ρυθμό με ασκήσεις και ένα θεωρητικό για τον ρυθμό στην τέχνη. Και υπάρχει και ένα ακόμα που αφορα αυτό που κανω 45 χρόνια τον αυτοσχεδιασμό.

    Αυτή την εποχή ασχολείσαι με τον αυτοσχεδιασμό ξανά και παίζεις σε κάποια καλλιτεχνικά μαγαζιά με εκλεκτούς συνεργάτες. Μπορείς να μας πεις λίγα λόγια για αυτή σου την εμπειρία, όπως επίσης, πως μπορεί κάποιος να ενημερώνεται για τις συναυλίες αυτές;

    Πάντα ο τρόπος που λειτουργώ είναι ο αυτοσχεδιασμός. Αυτή την περίοδο ξεκινώντας απο τον Οκτώβρη του 2014 και κάθε τελευταία Κυριακη κάθε μήνα φιλοξενώ και ενα μουσικό ή ηθοποιό όπου αυτοσχεδιάζουμε με την μορφή ντουἐτου. Έχουν παίξει μέχρι σήμερα οι Jacques  Marugg , Simone Mongelli, Χριστινα Ζαχείλα, και ακολουθούν οι Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου, η Μάρα Δαρμουσλή, Τάσος Δαρδαγάνης, Γιάννης Φλώρος κ.α. Τώρα η ενημέρωση για αυτά γίνεται μάλλον απο το διαδίκτιο. Δεν ξέρω εαν είναι ο καλύτερος τρόπος αλλά μάλλον είναι ο πιο διαδεδομένος.

    Διδάσκεις σε σχολές θεάτρου. Από ότι γνωρίζω, έχεις έναν ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης και διδασκαλίας. Τι αποτέλεσμα έχει ο τρόπος διδασκαλίας σου;

    Διδάσκω σε δραματικές σχολές πάνω απο 15 χρόνια. Προσπαθώ να διαμορφωσω ένα μάθημα που να βοηθήσει έναν ηθοποιό να βιώσει τον ρυθμό. Ο ρυθμος είναι η βάση όλων των τεχνών. Ο ρυθμός, στον ηχο , τον λόγο, στην κίνηση, στον χώρο, στο χρώμα κλπ. Προσπαθὠ να βρω τον τρὀπο και την μέθοδο που θα βοηθηθεί ένας ηθοποιός να βρεί, να συνειδητοποιήσει, να λειτουργήσει ρυθμικά στον χρόνο. Ο ρυθμός παράγει συναισθήματα και παράγεται απο συναισθήματα. Είναι ότι πιο δημιουργικό κάνω τα τελευταία χρόνια. Έτσι προέκυψαν και τα δύο βιβλία που προσπαθούν να προσεγγἰσουν αυτό το ζἠτημα. 'Ενα θέμα που δεν έχει κανόνες, δεν έχει κώδικες, δεν έχει δεδομένα. Είναι μια διαρκής αναζήτηση. Και αυτό έχει ενδιαφέρον.

    Νίκος Τουλιάτος: Οι μουσικές με ανατροπές & πρωτοπορία βρίσκονται στο σκοτάδι και τις αναδεικνύει ο χρόνος

    Ποια είναι η άποψή σου για τη μουσική του 21ου αιώνα; Υπάρχουν συνθέτες που πραγματικά καινοτομούν; Υπάρχουν μουσουργοί που δίνουν το στίγμα της εποχής μας;

    Αυτό είναι ένα θέμα που δεν μπορώ να εκφράσω γνώμη. Σίγουρα υπάρχουν πράγματα που έχουν ενδιαφέρον. Συνήθως αυτά που έμπεριεχουν στοιχεία ανατροπών και πρωτοπορίας βρίσκονται στο σκοτάδι και τα αναδεικνύει ο χρόνος.

    Στην Ελλάδα της κρίσης η ενασχόληση με την τέχνη έχει γίνει πολυτέλεια. Μήπως τελικά αυτό οδηγεί στο να ξεχωρίσουν ταλαντούχα παιδιά που με πείσμα σπουδάζουν προκειμένου να εκφραστούν; Έχει αλλάξει η «ποιότητα» των μαθητών που συναντάς στις τάξεις σου;

    Το αντίθετο. Την εποχή της κρίσης όλο και περισσότερα παιδιά ασχολούνται με την τέχνη. Έσπασε η λογική των δεκάδων πτυχίων για να βρει κάποιος δουλειά. Δεν υπάρχουν δουλειές και ετσι δεν έχει ξαφνικά νοημα για κάποιον που θέλει να γίνει μουσικός, ηθοποιός κλπ  να περάσει πρώτα απο ένα πανεπιστήμιο για να εχει έαν πτυχἰο μήπως βρει δουλειά. Έτσι πάνε κατευθείαν σε αυτό που τους αρέσει. Αυτό κατά την γνώμη μου είναι θετικό. Αυτη η λογική των γονιων να πάρεις πτυχίο για να έχεις ένα χαρτί που δεν είναι τίποτα άλλο απο σύνδρομο στἐρησης και η πολιτική της σύνδεσης του πανεπιστημίου με την αγορά είχαν οδηγησει τους νέους να μην κυνηγάνε την γνώση αλλά την επαγγελματική αποκατάσταση και το μεροκάμματο. Τώρα ανακαλύπτουν την ψυχή τους και τα θέλω τους. Ε᾽ αυτό είναι όμορφο και ουσιαστικό.

    Πρόσφατα αποφάσισες να φτιάξεις μια σειρά προϊόντων με το brand name Νίκος Τουλιάτος. Μπορείς να μας πεις λίγα λόγια για αυτή σου την επαγγελματική κίνηση; Που μπορεί κάποιος να βρει αυτά τα αντικείμενα;

    χαχα. Ναι αποφάσισα να ασχοληθώ επαγγελματικά με πράγματα που έτσι κι αλλιώς πάντα έκανα. Πάντα σχεδίαζα και είχα ιδέες. Σκέφτηκα λοιπόν να αρχίσω να ασχολούμαι με αυτά πιο σοβαρά. Έτσι σχεδιαζω θήκες για πιατίνια, μπαγκέτες, Μπαγκετες κλπ, ρούχα. Είναι στα σχέδια διάφορα είδη και βέβαια πράγματα καθημερινής χρήσης. Όταν θα ειναι έτοιμα θα μπορώ να πω περισσότερα. Το brand name δεν θα είναι μόνο Τουλιάτος.. Θα τα πούμε αυτά στην ώρα τους.

    Την Πέμπτη, στις 5 Μαρτίου, έχεις την παρουσίαση του βιβλίου σου «Ρυθμός, κίνηση στο χρόνο» στο Polis Art Café’. Ένα βιβλίο που εκδόθηκε από τις Εκδόσεις Cambia και το οποίο περιέχει ρυθμικές ασκήσεις, για αρχάριους που πρώτη φορά έρχονται σε επαφή με την έννοια του ρυθμού. Περιέχει επίσης κείμενα που βοηθούν τον αναγνώστη να προσεγγίσει με έναν πιο σφαιρικό τρόπο την έννοια του ρυθμού και τη δύναμή του επάνω στη μουσική, το λόγο και τη ζωή, αλλά και φωτογραφίες από συναυλίες που είχες συμμετέχει στο παρελθόν. Πες μας λίγα λόγια για αυτό το βιβλίο, πως δημιουργήθηκε, που χρησιμοποιείται και τι αποτέλεσμα έχει, καθώς το χρησιμοποιείς στη διδασκαλία σου.

    Αυτό είναι που έλεγα παραπάνω. Ειναι το πρώτο απο δύο βιβλία με ασκήσεις που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με το βιβλίο ΡΥΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ και έχει σκοπό να βοηθήσει νέους μουσικούς, ηθοποιούς κ.α. να αντιληφθούν καλύτερα πως μπορεί να λειτουργεί ο ρυθμός στην τέχνη οχι μόνο σαν μετρονόμος αλλά με τα συναισθήματα που παράγει αλλά και πως διαμορφὠνεται απο τα συναισθήματα.

    Τι μπορεί να περιμένει κανείς ότι θα παρακολουθήσει στην παρουσίαση;

    Με την ομάδα μου Την ΗΧΟΔΡΑΣΗ και με μέλη της ομάδας ΗΧΟΠΟΙΟΙ  θα παρουσιάσουμε τους πιθανούς διαφορετικούς  τρόπους που μπορεί να λειτουργήσει μια απλή άσκηση ρυθμικού Σολφέζ με κρουστά ή με τον λόγο.

    Ευχαριστώ πολύ το Νίκο Τουλιάτο για τη συνέντευξη που μου παραχώρησε.

    Αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την παρουσίαση του νέου του βιβλίου «Ρυθμός, κίνηση στο χρόνο» στο Polis Art Café’ (Πεσμαζόγλου 5 & Σταδίου) την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου και ώρα 20:00 μ.μ.

    Μια πρωτότυπη παρουσίαση που θα γοητεύσει το κοινό ανεξάρτητα αν έχει μουσικές γνώσεις ή όχι.


    Tags
    Μουσικά Είδη:JazzΜουσική Εκπαίδευση:ρυθμόςΜουσική Γενικά:συνέντευξη



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #29082   /   27.02.2015, 15:13   /   Αναφορά

    Ενδιαφέρουσα συνέντευξη,επί τής οποίας θα διαφωνήσω μόνο στο θέμα τής "σύνδεσης τού πανεπιστημίου με την αγορά" που αναφέρει ο Νίκος.Αφ'ενός διότι τέτοια πολιτική δέν είχαμε ποτέ στην Ελλάδα και αφ'ετέρου διότι σχεδόν όλες οι ανεπτυγμένες χώρες εφαρμόζουν τέτοες πολιτικές,όπου τα αποτελέσματα πανεπιστημιακών ερευνών (κυρίως στίς εφαρμοσμένες επιστήμες) αξιοποιούνται από καινοτόμες επιχειρήσεις-κάποιες από τίς οποίες μάλιστα ιδρύονται από τα ίδια τα πανεπιστήμια.


    Θα είμαι παρών στην παρουσίαση,εννοείται.Αλλωστε τον Νίκο είχα την τιμή να τον γνωρίσω την εποχή τού "Μουσικού Συνεργείου 2"-μιά απόπειρα αναβίωσης τών Ανεξάρτητων Εκφραστικών Τάσεων (ΑΕΤΑ),στίς αρχές τής δεκαετίας τού '90.


    ΥΓ.Επίσης θα αναμένω με μεγάλο ενδιαφέρον την παρουσίαση τού ντουέτου με τον Γιάννη Φλώρο,έναν άλλο πολύ αξιόλογο drummer που επίσης είχα την τιμή να γνωρίσω και ν'ακούσω σε κάποια live με τον Γιώργο Κοντραφούρη.