ελληνική μουσική
118 online   ·  209.320 μέλη

αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι (Μέρος Β')

Σε αυτό το κεφάλαιο θα μελετήσουμε τις κύριες συγχορδίες όταν περιέχουν νότες που στην κλασική μουσική θα τις ονομάζαμε «καθυστερημένες».

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι (Μέρος Β

Γράφει ο Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)56 άρθρα στο MusicHeaven
Σπούδασα κλασική μουσική από το 1983 έως το 2003. Ολοκλήρωσα με το Δίπλωμα Σύνθεσης. Συνέχισα με το Grade 8 jazz πιάνου στο Πανεπιστήμιο RSM Ολοκλήρωσα τις θεωρητικές γνώσεις τζαζ αρμονίας του Berklee. Συνεχίζω τις σπουδές μου με το Γιάν...
Τετάρτη 30 Δεκ 2015

Συνηθισμένες «νοθείες» στις συγχορδίες όταν παίζουμε μπαλάντες

Αυτή τη σημειολογία με διανθισμένες συγχορδίες, τη συναντάμε συχνά στις σύγχρονες μπαλάντες αλλά μπορεί να μην τις αναγνωρίζουμε σημειολογικά εάν έχουμε μόνο κλασική παιδεία.

Συγχορδίες με κατάληξη sus4 (παράδειγμα: Csus4)

Αυτή η υπόδειξη δείχνει στο μουσικό ότι πρέπει να παίξει τη συγχορδία με τις νότες 1-4-5 αντί για 1-3-5 (Ντο-Φα-Σολ αντί για Ντο-Μι-Σολ)

Στην κλασική μουσική αιτιολογείται ως καθυστέρηση της 3ης νότας της συγχορδίας.

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι (Μέρος Β

Συγχορδίες με κατάληξη 2 (παράδειγμα: C2)

Αυτή η υπόδειξη δείχνει στο μουσικό ότι πρέπει να παίξει τη συγχορδία με τις νότες 1-2-5 αντί για 1-3-5 (Ντο-ΡΕ-Σολ αντί για Ντο-Μι-Σολ)

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι (Μέρος Β

Συγχορδίες με κατάληξη 6 (παράδειγμα: C6)

Αυτή η υπόδειξη δείχνει στο μουσικό ότι πρέπει να παίξει τη συγχορδία με τις νότες 1-3-5-6 αντί για 1-3-5 (Ντο-Μι-Σολ-Λα αντί για Ντο- Μι- Σολ). Πολλές φορές όμως μπορούμε να παραλείψουμε την 5η νότα και να παίξουμε τρίφωνη τη συγχορδία, 1-3-6 (Ντο-Μι-Λα)

Πολύ συχνά κάποια τραγούδια καταλήγουν στο τελευταίο μέτρο στην πρώτη βαθμίδα με 6η. Ειδικά όταν πρόκειται για τραγούδια σε γραμμένα σε μείζονα κλίμακα.

Οι «νοθείες» των συγχορδιών, δίνουν στις μπαλάντες ένα πιο μελαγχολικό, γλυκό άκουσμα.

Έτσι, μπορούμε να δούμε στα παρακάτω 2 παραδείγματα, πως ακούγεται ένα τραγούδι όταν περιέχει μόνο κύριες συγχορδίες χωρίς «νόθους» φθόγγους και πως όταν ενσωματώνουμε στο παίξιμό μας αυτούς τους φθόγγους.

Απλή συνοδεία δεξί χέρι I-IV-V:

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι (Μέρος Β

Συνοδεία με σύνθετες συγχορδίες I-IV-V:

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες - Δεξί χέρι (Μέρος Β

Ο αυτοσχεδιασμός βασίζεται στην ανάπτυξη αυτών των συγχορδιών όπως μπορούμε να δούμε παρακάτω σε συνδιασμό με την καλή γνώση των κλιμάκων, ώστε να μπορούμε να κάνουμε μελωδικά περάσματα στη σύνδεση συγχορδιών.

Εξασκηθείτε στις συγχορδίες αυτές επάνω σε κλίμακες μείζονες και ελάσσονες.

Αξίζει να μελετήσει κανείς και να αναλύσει κομμάτια όπως:

Η αίθουσα του θρόνου/love theme της Ευανθίας Ρεμπούτσικα

Η ανάλυση είναι σημαντική εάν θέλουμε να εκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας στον αυτοσχεδιασμό.

Τραγούδια που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο και εμπεριέχουν τις συγχορδίες που μελετήσαμε σήμερα:

Με το ίδιο μακό (Ελευθερία Αρβανιτάκη)

Πριν το τέλος (Βασίλης Παπακωνσταντίνου)





Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!

σχολιάστε το άρθρο


Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε