ελληνική μουσική
    874 online   ·  210.851 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Η φύση του μουσικού ήχου (Μέρος Α)


    Ενότητες
    ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
    ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
    ΣΤΑΣΙΜΑ ΚΥΜΑΤΑ - ΑΡΜΟΝΙΚΟΙ
    Ταυτότητα
    Γράφει ο ΚΡΑΒΑΡΙΩΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ (gkravar)
    7 άρθρα στο MusicHeaven
    Κυριακή 07 Ιούν 2009

    ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ

    Οι αρχαίοι πολιτισμοί (Ελλάδα, Αίγυπτος, Κίνα κ.ά.) είχαν καταλάβει αυτή την επίδραση των δονήσεων του ήχου στον άνθρωπο. Σίγουρα μεγάλο μέρος αυτής της γνώσης έχει χαθεί, αλλά από ότι έφτασε σε μας ή από τον γραπτό λόγο ή από παραδόσεις που συνεχίζουν να υφίστανται μέχρι σήμερα, ξέρουμε ότι η μουσική χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται για θεραπευτικούς σκοπούς και ψυχολογικών αλλά και σωματικών ασθενειών. Ξέρουμε επίσης ότι οι μουσικές αναλογίες χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή μνημείων (πυραμίδες της Αιγύπτου, Παρθενώνας κ.ά.) και έργων τέχνης.

    Στην αρχαία Ελλάδα οι μουσικές κλίμακες είχαν κατηγοριοποιηθεί ανάλογα με την επίδραση που πίστευαν πως είχε η κάθε μια στον άνθρωπο. Δηλαδή άλλη κλίμακα τόνωνε το ηθικό των πολεμιστών, ενώ άλλη τους δημιουργούσε νοσταλγία κ.λπ.

    Στην αρχαία Κίνα κάποιες νότες εθεωρούντο ανήθικες και είχαν απαγορευτεί με βασιλικό διάταγμα με αποτέλεσμα τα μουσικά όργανα να κατασκευάζονται χωρίς αυτές τις νότες. Βλέπουμε λοιπόν ότι οι λαοί της αρχαιότητας είχαν ασχοληθεί με τις δυνάμεις του ήχου και γνώριζαν πράγματα που εμείς αγνοούμε. Αυτή η γνώση στο μεγαλύτερο μέρος της έχει χαθεί και ένας από τους λόγους είναι ότι η σύγχρονη επιστήμη, στους περίπου τρεις αιώνες ζωής της δεν ασχολήθηκε μ’ αυτήν ιδιαίτερα.

    Αντίθετα στον Μεσαίωνα η μουσική ήταν κλάδος των μαθηματικών συνεχίζοντας -έστω και κάτω από το πέπλο του μυστικισμού- την παράδοση των αρχαίων πολιτισμών.

    Ο πρώτος που ερεύνησε επιστημονικά το ζήτημα των σχέσεων των μουσικών φθόγγων δεν ήταν μουσικός, αλλά μαθηματικός και φιλόσοφος, ο γνωστός σε όλους Πυθαγόρας. Η παράδοση μας μεταφέρει ότι κατασκεύασε ένα πειραματικό μουσικό όργανο, το περίφημο «μονόχορδον», με σκοπό να βρει τις σχέσεις που διέπουν τις νότες της μουσικής, με βάση το μήκος της χορδής που παράγει την κάθε νότα.

    Για παράδειγμα, παρατήρησε ότι αν η όλη χορδή ήταν 90 cm και παρήγε όταν την κτυπούσε μια νότα, τότε η πιο συγγενής ακουστικά νότα δινόταν από μήκος χορδής 45 cm δηλαδή από το μισό μήκος της χορδής και η μετά απ’ αυτήν πιο συγγενής, από μήκος 60 cm. Δηλαδή, από τα 2/3 όλη της χορδής.

    Προχωρώντας μ’ αυτή την λογική ανακάλυψε μία μαθηματική κανονικότητα που μετατρεπόταν σε μία μουσική( ή το αντίστροφο) και έθεσε την βάση για τη διερεύνηση των σχέσεων μουσικής-μαθηματικών.

    Στη συνέχεια θα επανέλθουμε στον Πυθαγόρα και στην κλίμακά του, όμως χρειάζεται εδώ να τονίσουμε ότι ο Πυθαγόρας και πολλοί μεταγενέστεροι στην αρχαία Ελλάδα (Πλάτωνας, Αριστοτέλης) πίστευαν ότι οι σχέσεις των φθόγγων της μουσικής είναι έκφραση κάποιων σχέσεων πιο γενικών που διέπουν τη φύση και τον άνθρωπο.

    Η μουσική απλώς τις περιγράφει και βοηθά ώστε η ανθρώπινη ψυχή να παραμένει σε αρμονία με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Αυτή η άποψη έκανε και τη μουσική ένα από τα βασικότερα μαθήματα την περίοδο εκείνη.

    Οι σχέσεις των μουσικών φθόγγων όταν μετατράπηκαν σε αριθμητικές σχέσεις από τον Πυθαγόρα -και αργότερα από πολλούς  άλλους- εφαρμόστηκαν και από καλλιτέχνες διαφορετικών τεχνών, έτσι ώστε να έχουν μουσικές αναλογίες τα έργα τους.

    Για παράδειγμα το έργο του γλύπτη Πολύκλειτου ο «Διαδούμενος», είναι το άγαλμα ενός άντρα που αν μετρηθούν τα μέλη του και συγκριθούν μεταξύ τους, το αποτέλεσμα είναι αναλογίες που όταν μεταφερθούν στη μουσική μας δίνουν νότες. Και μάλιστα τέτοιες, που όταν ακούγονται ταυτόχρονα παράγουν ευφωνίες, αυτά που λέμε σύμφωνα διαστήματα στην μουσική.

    Αργότερα και ο ζωγράφος Λεονάρντο Ντα Βίντσι χρησιμοποίησε αυτές τις μουσικές αναλογίες στα έργα του. Την αντίληψη ότι η φύση διέπεται από μουσικές αναλογίες οι αρχαίοι δεν την περιόριζαν στο γήινο περιβάλλον. Αντίθετα πίστευαν ότι οι σχέσεις αυτές διέπουν την κίνηση των πλανητών (των ουρανίων σφαιρών) που κινούνται με την αρμονία μουσικών αναλογιών.

    Πολλούς αιώνες αργότερα ο Ιωάννης Κέπλερ, αστρονόμος, ανακάλυψε γύρω στα 1600 μ.Χ. ότι οι τροχιές των πλανητών είναι ελλείψεις και όχι κύκλοι. Βαδίζοντας στα ίχνη των αρχαίων σοφών συνέκρινε μεταξύ τους τις γωνίες που σχηματίζουν οι πλανήτες κατά την περιφορά τους (γωνία περιηλίου και αφηλίου). Το καταπληκτικό αποτέλεσμα αυτής της σύγκρισης ήταν ότι οι σχέσεις αυτές μεταφερόμενες στη μουσική μας δίνουν αποκλειστικά σχεδόν μόνο ευφωνίες. Αργότερα η Βαυαρική Ακαδημία Επιστημών επέκτεινε την ίδια έρευνα και σε πλανήτες που ο Κέπλερ δεν γνώριζε την ύπαρξή τους, επειδή ανακαλύφθηκαν μετά από αυτόν. Το αποτέλεσμα είναι εξίσου εκπληκτικό. Όλες οι αναλογίες που προέκυψαν μας δίνουν μουσικά διαστήματα και από αυτά είναι σύμφωνα, σχεδόν όλα (από τα 78 τα 74).

    Επίσης αν μπορούσαμε να ακούσουμε ταυτόχρονα όλους τους πλανήτες -καθώς περιφέρονται γύρω από τον ήλιο- θα ακούγαμε μια τεράστια μείζονα συγχορδία.

    Μια άλλη εφαρμογή της μουσικής είναι η μουσικοθεραπεία. Για την εποχή μας είναι σχετικά νέα επιστήμη και η έρευνα έχει πολύ δρόμο ακόμα. Παρόλα αυτά είναι μια πανάρχαια θεραπευτική μέθοδος που εφάρμοζαν όλοι οι λαοί των οποίων την ιστορία γνωρίζουμε. Έτσι, τα ιστορικά στοιχεία που έχουμε γι’ αυτό το θέμα είναι πάρα πολλά. Θα αναφέρουμε μερικά μόνο από αυτά.

    Ο Όμηρος μας διηγείται ότι ο Οδυσσέας ηρεμεί τις ματωμένες πληγές του με το τραγούδι του. Για τον Ορφέα λέγεται ότι εκτός από μουσικός ήταν και μεγάλος θεραπευτής. Η πανώλη που ξέσπασε στην Τροία καταπολεμήθηκε με τραγούδι. Επίσης, για κάθε αρρώστια υπήρχαν τραγούδια που βοηθούσαν τη γιατρειά της και τα ονόμαζαν «επωδούς». Μην ξεχνάμε ότι ο θεός Απόλλων και ο Ασκληπιός -θεός της Ιατρικής- ήταν πατέρες των Μουσών από τις οποίες πήγαζε η μουσική.

    Η πατρίδα, ωστόσο, της ιατρικής χρήσης της μουσικής πρέπει να είναι το μακρινό Θιβέτ. Οι μοναχοί-θεραπευτές στα μοναστήρια του Θιβέτ, από αρχαιοτάτων χρόνων, για να θεραπεύσουν κάποιον προσπαθούσαν να θέσουν σε ταλάντωση και να ενεργοποιήσουν κάποιο νεύρο του ασθενή, παίζοντας με κάποιο όργανο ή τραγουδώντας συνεχόμενα για βδομάδες ολόκληρες -αλλάζοντας βάρδιες- τον ίδιο μουσικό τόνο (νότα). Τον τόνο αυτό τον επιλέγουν ανάλογα με τον ασθενή και το μέρος του σώματος που πάσχει.

    Ακόμα και σήμερα μοναχοί του Θιβέτ γνωρίζουν με ακρίβεια ποιο τύμπανο ή ποιο σημείο ενός χάλκινου λέβητα πρέπει να χτυπήσουν για να αντιδράσουν τα νεύρα ενός ασθενή. Στην περίπτωση αυτή μάλιστα μιλάμε για ηχοθεραπεία αφού δεν έπαιζαν κάποια μελωδία αλλά μόνο μία νότα.

    Η επιστήμη γνωρίζει πλέον ότι το κάθε όργανο του σώματός μας πάλλεται στην δική του ιδιοσυχνότητα. Η αλλαγή της ιδιοσυχνότητας ενός οργάνου είναι πρόδρομος κάποιας ασθένειας αυτού του οργάνου. Αυτό που δεν γνωρίζουμε ακόμα είναι, εάν επαναφέρουμε με κάποιον τρόπο τη φυσιολογική ιδιοσυχνότητα στο όργανο που πάσχει αν αυτό μπορεί να αποτρέψει ή να θεραπεύσει την ασθένεια όπως πίστευαν οι Θιβετιανοί μοναχοί.

    Επόμενο: ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ



    Tags



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #18571   /   07.06.2009, 13:12   /   Αναφορά
    Αν και κάποια απ' αυτά τα γνώριζα, πραγματικά πολύ ενδιαφέρον και όταν εκδοθεί το βιβλίο να μας ενημερώσεις να το προμηθευτούμε!!!
    #18572   /   07.06.2009, 16:51   /   Αναφορά
    Aυτο το κειμενο θα επρεπε να το διαβασει οποιοσδηποτε ασχολειται με την μουσικη..... ελπιζω να εκδοθει συντομα γιατι ειμαι σιγουρος οτι θα εχει μεγαλη απηχηση....
    #18600   /   13.06.2009, 20:18   /   Αναφορά
    Εξαιρετικής ποιότητας άρθρο. Θερμά συγχαρητήρια φίλε/η.

    Θεωρώ οτι όταν κάποιος προσεγγίζει την μουσική μέσα απο την πηγή της τότε μπορεί να καταλάβει πολύ περισσότερα πράγματα γύρω απο αυτή, και να δώσει αρκετές εξηγήσεις για την ποιότητα του οργάνου που χρησιμοποιεί αλλα και για τον ήχο που ακούει πολλές φορές και τον ευχαριστεί/δυσαρεστεί.



    Το άρθρο σου αυτό, βοηθάει πάρα πολύ στο να κατανοήσουμε αυτό ακριβώς.



    Συγχαρητήρια και πάλι
    #18759   /   22.07.2009, 15:49   /   Αναφορά
    εκπληκτικο κειμενο. συγχαρητηρια!!!!!

    οταν δημοσιευσεις το βιβλιο ανακοινωσε το να το παρουμε
    #18913   /   16.09.2009, 01:14
    Έχω κάποιες ενστάσεις, χωρίς παρεξήγηση και απολύτως φιλικά θα σου πω που βρίσκω λάθη στο θέμα των στάσιμων κυμάτων. Αρχικά το παράδειγμα που φέρνεις με την πισίνα είναι πάρα πολύ σωστό και κατανοητό από εκεί και πέρα τα στάσιμα κύματα δεν εμφανίζονται σε ήχους. Θέλω να πω είναι πολύ πιο σωστό να πεις σε συχνότητες. Δλδ δεν έχουμε στάσιμο κύμα στην νότα Λα, έχουμε στάσιμο κύμα στην συχνότητα 440 Hz. Επίσης, τα στάσιμα κύματα είναι αποτέλεσμα ενός χώρου μέσα στον οποίο αναπτύσονται τα ηχητικά κύματα. Πχ μέσα στη χορδή υπάρχουν όντως στάσιμα κύματα γι' αυτό και μία ΛΑ όταν πάλεται είναι μονίμως ΛΑ. Αν δεν δημιουργούνταν στάσιμο κύμα μέσα στην χορδή όταν την παίζαμε θα ήταν ΛΑ και όσο έπεφτε θα άλλαζε η τονικότητά της. Στάσιμο κύμα λοιπόν έχουμε μόνο εκεί που μπορούμε να έχουμε. Για να γίνω πιο σαφή, αν παίζεις κιθάρα στο μπαλκόνι σου δεν παίζει στάσιμο κύμα για κανέναν λόγο στον χώρο γιατί απλά ο ήχος φεύγει από την κιθάρα και απλώνεται στον χώρο. Ακόμα και πρόσωπο στον τοίχο να είσαι δεν έχεις στάσιμο κύμα. Το στάσιμο κύμα προκαλείται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες τις οποίες μπορούμε να τις συζητήσουμε αν θέλεις. Και κυρίως αφορά συχνότητες. Συμφωνώ ότι οι συχνότητες μεταφράζονται σε νότες αλλά δεν νομίζω να ακούσεις κανέναν να λέει έχει μια στάσιμη C# στο δωμάτιο μου. :-D Και ποτέ δεν έχουμε ένα στάσιμο κύμα, γιατί όταν έχουμε στάσιμο κύμα σε μια συχνότητα χ τότε αυτό μεταφέρεται και σε όλες της τις αρμονικές.



    Εν συνεχεία, μιλάμε για θεμελειώδη συχνότητα κυρίως και όχι ήχο. Η θεμελειώδης συχνότητα της ΛΑ στην κιθάρα είναι τα 440 Ηz. Τα 440 Ηz υπάρχουν σε όλα τα όργανα στην ίδια νότα το ίδιο και οι αρμονικές τους (αρμονική είναι κάθε ακαίρεο πολλαπλάσιο της θεμελιώδους) αυτό που κάνει την διαφορά όμως ανάμεσα στην ΛΑ της κιθάρας και στην ΛΑ του βιολιού είναι το πως εξελίσονται αυτές οι αρμόνικές στον χώρο. Πόσο δυνατή είναι η καθε μία, πόση ώρα κρατάει κτλ. Επίσης, αυτό που είπες ότι το ανθρώπινο αφτί πιάνει μέχρι 16 αρμονικές δεν το βρίσκω πολύ σωστό γιατί αν έχουμε συχνότητα 440 Hz η τεταρτή της αρμονική είναι στα 14,080 Ηz μια συχνότητα αρκετά οριακή για τα αφτιά του σύχρονου δυτικού κόσμου, πόσο μάλλον η πέμπτη της αρμονική που φτάνει τα 28160 Ηz που εκεί δεν ακούει κανένας (άνθρωπος).



    Τέλος, ο ήχος διαδίδεται ακριβώς όπως το νερό στην πισίνα. Σε κύκλους δλδ. Τα Hz είναι κύκλοι, δλδ μετράμε τους κύκλους που κάνει το κύμα του αέρα φεύγοντας από το διαπασόν, επομένως, 2 ταλαντώσεις ένας κύκλος. Σκέψου ότι έχουμε ένα μόριο αέρα σε κατάσταση ηρεμίας. Δέχεται μια πίεση (ακουστικό κύμα) και μετακινήται κατά μισό κύκλο προς τα εμπρός και θα γυρίσει στη θέση ισοροπίας (πύκνωση) και άλλον μισό κύκλο προς τα πίσω και θα ξαναγυρίσει στη θέση ισοροπίας (αρέωση). Όλο αυτό θα το κάνει συνέχεια μέχρι να καταναλωθεί όλη η ενέργεια που δέχτηκε και ανάλογα με την συχνότητα που θα κινήται θα βγάλει μια συγκεκριμένη συχνότητα και παραπέρα, αν θες, μια συγκεκριμένη νότα. Την ίδια κίνηση ακριβώς εκμεταλευόμαστε και στο εναλλασόμενο ρεύμα γι' αυτό και χρησιμοποιείται σε audio εφαρμογές.

    Αυτά από μένα!



    Υ.Γ.: Γενικά έχεις κάνει καλή δουλειά πάντως! Μπράβο!

    #19823   /   21.03.2010, 21:10   /   Αναφορά
    Παλικάρι καλή η έρευνά σου, καλά τα γράφεις και ωραία τα μέχρι τώρα σχόλια που έχεις λάβει.

    Θα πρότεινα όμως να σκεφτούμε όλοι μας αν όλοι οι μεγάλοι μουσικοί, ΄'οποιους ο καθένας θεωρεί "μεγάλους", κάθονταν και ασχολιόντουσαν με θεωρείες και δεν έπαιζαν αυτό που ένοιωθαν τη στιγμή που το ένοιωθαν, θα υπήρχαν άραγε?

    Παλικάρια τη μουσική τη νοιώθεις και αν δεν τη νοιώσεις δε γίνεσαι τρανός όσες σπουδές και έρευνες με βαρύγδουπους τίτλους και αν κάνεις.

    Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε.
    #19825   /   22.03.2010, 14:45   /   Αναφορά
    Άψογο κείμενο. Να ενημερωθούμε όταν κυκλοφορήσει το βιβλίο. Έχω διαβάσει αρκετά βιβλία για το συγκεκριμένο θέμα, είναι γνωστά πράγματα, αλλά δυστυχώς στην πλειοψηφία των περιπτώσεων γράφονται τόσο μπερδεμένα που είναι πολύ δύσκολο για κάποιους να τα κατανοήσουν. Νομίζω εδώ είναι γραμμένα με τρόπο που και μικρά παιδιά μπορούν να καταλάβουν βασικά πράγματα. Επίσης μου αρέσει πολύ η άποψη για το "μέλλον" της μουσικής, είμαι και εγώ συνθέτης, και δυστυχώς βρίσκομαι συνέχεια αντιμέτωπος με το "σύγχρονο" ρεύμα που θέλει πειραματισμούς στη φόρμα (χωρίς να είναι κακό αυτό), ξεχνώντας την αυθεντική προέλευση της μουσικής, και τον τελικό προορισμό της, που είναι το υποσυνείδητο και όχι το συνειδητό (δόξα το Θεό εάν ήθελα να θαυμάζω εγκεφαλικά επιτεύγματα θα διάβαζα μαθηματικά, δεν θα άκουγα μουσική).



    Σχετικά με το σχόλιο του Βασίλειου, το θεωρώ εντελώς άστοχο. Η μουσική εξελίχθηκε και έφτασε στο σήμερα, και επέτρεψε στους "μεγάλους" να γράψουν τα αριστουργήματά τους, επειδή κάποιοι μελέτησαν θεωρητικά τον ήχο και φτάσαμε στον συγκερασμό (αν και κάποιοι το θεωρούν μειονέκτημα αυτό). Θεωρία = φιλοσοφία, και χωρίς αυτήν ο άνθρωπος δεν βελτιώνεται. Εννοείται ότι πάντα η αληθινή, ουσιαστική μουσική θα προέρχεται από το υποσυνείδητο και θα απευθύνεται στο υποσυνείδητο, αλλά οι πλούσιες μουσικές δημιουργίες κρύβουν από πίσω τους πολύ θεωρία από την πλευρά του συνθέτη, δεν είναι τόσο απλό το θέμα όπως με τα σημερινά τραγουδάκια που γράφουν μια μελωδική γραμμή και 5 ακκόρντα και άϊντε βγάλαμε μουσική. Όταν πρέπει να κρατήσεις τον ακροατή για μισή ώρα στην καρέκλα με ενδιαφέρον, χωρίς τραγούδι, πρέπει να ξέρεις πολύ καλά τι είναι ήχος και τι επίδραση έχει στην ανθρώπινη φύση. Η μελέτη ποτέ δεν έβλαψε, μόνο ωφέλησε...