ελληνική μουσική
    614 online   ·  210.851 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Βιογραφίες

    Σωτηρία Μπέλλου: Η στιχουργός και συνθέτις


    Ενότητες
    Μέρος Α'
    Μέρος Β'
    Γράφει ο ΦΑΙΔΩΝ ΑΛΚΙΝΟΟΣ (faidonalkinoos)
    39 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 19 Δεκ 2012

    Μέρος Β'

    ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ, ΟΠΟΥ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ, Η ΠΗΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ. ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΟ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ, ΕΙΤΕ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΑΛΜΠΟΥΜ, ΕΙΤΕ ΓΙΑ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ. ΕΞ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΠΗΓΩΝ ΑΝΤΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΔΙΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΥ, ΑΛΛΟΤΕ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΣ ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΟΤΕ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΤΡΙΑΣ. ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΕ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ.

     

    1.  Σε φιλίες δεν πιστεύω

    Το τραγούδι αποδίδεται αρχικά στον Βασίλη Τσιτσάνη – σύνθεση και στίχοι. Στη συνέχεια αποδίδεται η μουσική στην Μπέλλου όπως αναγράφεται σε δίσκο του 1949. Τρίτη αναφορά επισημότερη, γίνεται σε κάποια κυκλοφορία πρωτότυπου άλμπουμ της Lyra του 1966, όπου αναγράφεται ο Χαράλαμπος Βασιλειάδης* ΤΣΑΝΤΑΣ ως συγγραφέας των στίχων, ενώ τη σύνθεση την υπογράφουν οι Ροβερτάκης, Σέμσης και Μπέλλου… σε άλλη εκδοχή οι στίχοι ανήκουν στον Κώστα Μάνεση… Στην ανωτέρω αναφορά πηγής όμως το εξώφυλλο αναφέρει καθαρά μόνο τη Σωτηρία Μπέλλου στους δημιουργούς. Άλλωστε, είναι η πλέον πρόσφατη έκδοση και κυκλοφορία του άλμπουμ, από τον Όμιλο Γιαννίκου…

     ΚΩΔ.: ML0142/LYRA & ΚΩΔ.: LYRA3224/1966

     

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου
    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

     

    Σε φιλίες δεν πιστεύω
    Για να ξέρεις εδώ κι εμπρός
    Ενώ μου ’κανες το φίλο
    Είσαι ο πιο κακός εχθρός
    Ενώ μου ’κανες το φίλο
    Είσαι ο πιο κακός εχθρός

    Στη μεγάλη μου τη φτώχεια 
    Είδα τι ήσουνα και συ, 
    Ήσουν’ άσπλαχνος και ψεύτης, 
    Η καρδιά μου σε μισεί, 
    Ήσουν’ άσπλαχνος και ψεύτης, 
    Η καρδιά μου σε μισεί.

    Τώρα που τα ’χω πιάσει, 
    χίλιους βρίσκω σαν και σε 
    κι άλλοι μου πουλούν αγάπες, 
    μα τις παίρνω βερεσέ 
    κι άλλοι μου πουλούν αγάπες, 
    μα τις παίρνω βερεσέ.

     

    2.-  Έλα χανουμάκι μου

    Στιχουργός και συνθέτης εμφανίζεται κάπου μόνο ο Ροβερτάκης… αλλού ως συνθέτης μόνο κι αλλού ως στιχουργός μόνο…

    Η συνήθης λαϊκή έκφραση, γιάλα, που ακούγεται από τους τραγουδιστές ή από τους διασκεδάζοντες, προέρχεται, α) εκ του μουσουλμανικού, YA ALLAH, για αλλάχ, που ήταν προτρεπτική ιαχή επίθεσης των τουρκικών στρατιωτικών μπουλουκιών και σημαίνει κάπως, για το θεό, με τη βοήθεια του θεού… ακουγότανε σαν, επάνω τους, αέρα, γιούργια… ίσως προέρχεται επίσης β) εκ του, για έλα, γιέλα, γιάλα, αποτελούσε έκφραση πρόσκλησης στην πίστα για χορό, κάποιων ή κάποιου, εκ των υπολοίπων της παρέας που ήδη χόρευαν στην πίστα… ίσως πάλι να προέρχεται γ) εκ του υπολοίπου της φράσης, πάμε για άλλα, πάμε γι’ άλλα, Γιάλλα, γιάλα… που λέγεται ακόμα, όταν παίζουμε χαρτιά και ο συνδυασμός αυτών δεν είναι ιδιαίτερα καλός, οπότε η παρέα συμφωνεί και… πάμε γι’ άλλα… οπότε και στα χαρτιά και στο χορό ρωτάει η παρέα: γι’ άλλα; Απαντώντας: γι’ άλλα!!! Κι έτσι φεύγαν τα προβλήματα, (προς στιγμή), της φτώχειας της ανέχειας, της δυστυχίας, της όποιας μόνιμης ή προσωρινής κακοδαιμονίας, κοινωνικής-ερωτικής-πολιτικής-πολιτικοκοινωνικής… Στη δεύτερη εκδοχή ήταν χαρακτηριστικός ο τρόπος που φώναζε τη φράση αυτή ο βλάχος Τσιτσάνης, γιιιέεελλλααα, δημιουργώντας έτσι εσκεμμένο ζήτημα, λόγω της γνωστής αντιπαλότητας που είχαν οι μάγκες της πόλης και των λιμανιών, με τους πιο έξω, με τους χωριάτες και πολύ πολύ περισσότερο με τους παρακατιανούς βλάχους… το χρησιμοποιούσε όμως και για να παράγει γέλιο, μιας και την έκφρασή του την παρατραβούσε…

    ΚΩΔ.: ML0142/LYRA & ΚΩΔ.: LYRA3224/1966

     


    Στίχοι: Γιώργος Ροβερτάκης
    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

    Στης Σμύρνης το παλιό τσαρδί
    Χανούμι μου εγώ και συ
    Θυμήσου τα γλεντάκια μας 
    Τα όμορφα μεράκια μας

    Τα θυμάμαι και πονώ 
    Γιάλα !
    Μελανούρι μου γλυκό
    Έλα χανουμάκι μου 
    Γιάλα !
    Στο παλιό κονάκι μου

    Έβγαλες και το φερετζέ
    Και είσαι σαν το Γκιούλ Μπαχτσέ
    Έλα και είμαι μόνος μου
    Και μεγαλώνει ο πόνος μου

     

    3.-  Φύγε γιατί με τυραννάς

    ΚΩΔ.: ML0142/LYRA & ΚΩΔ.: LYRA3232/1967

    https://www.youtube.com/watch?v=oGo0DykkUVo


    Στίχοι: Kούλης Σκαρπέλης (ο Διαβολάκος)

    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

    Γιατί με βασανίζεις
    Γιατί με τυραννάς;
    Έπρεπε να μ’ αφήσεις
    Αφού δεν μ’ αγαπάς

    Φύγε φύγε 
    Φύγε από κοντά μου
    Άιντε φύγε 
    Να ’βρω την υγειά μου

    Με έχεις καταντήσει
    ερείπιο σωστό
    γιατί είχες καταλάβει
    πολύ πως σ’ αγαπώ

    Όλα σου τα ’χω δώσει
    αγάπη και στοργή
    μα εσύ με έχεις κάνει
    μια ζωντανή-νεκρή

     

    4.-  Ο χωρισμός είναι σκληρός*

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου
    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

    Ποτέ δεν το περίμενα
    να φύγεις να μ' αφήσεις
    και ότι χτίσαμε μαζί
    εσύ να το γκρεμίσεις

    Πρόσωπη που μ' έκανες
    τόσο να σ' αγαπήσω 
    τέτοια φωτιά που μ' άναψες
    τώρα πως να τη σβήσω

    Σε λάτρευα σε πρόσεχα 
    ήσουν το παν για μένα
    μα τώρα δηλητήριο 
    το πίνω από σένα 

    Πρόσωπη που μ' έκανες
    τόσο να σ' αγαπήσω 
    τέτοια φωτιά που μ' άναψες
    τώρα πως να τη σβήσω

    Ο χωρισμός είναι σκληρός
    για κείνους που αγαπάνε
    και από σίδερα καρδιές
    λυγίζουνε και σπάνε

    Πρόσωπη που μ' έκανες
    τόσο να σ' αγαπήσω 
    τέτοια φωτιά που μ' άναψες
    τώρα πως να τη σβήσω

    (μετά την όμορφη έκφραση -γυναίκα η άνθρωπος- της ποιήτριας Κικής Δημουλά, έρχεται απρόσμενα η λέξη –Πρόσωπη- της Σωτηρίας Μπέλλου… πόσα πολλά μπορεί να σημαίνει η θηλυκοποίηση του ουδετέρου αυτού, από πρόσωπο, σε… –πρόσωπη…-)

     

    5.-  Θα κάνω πέρασμα κρυφό

    ΚΩΔ.: LYRA3224/1966

    https://www.youtube.com/watch?v=jnMYfkr8NVw

     

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου
    Μουσική: Γιώργος Ροβερτάκης

    Θα κάνω πέρασμα κρυφό
    από την γειτονιά σου
    έμαθα πως κρυφομιλάς
    με κάποιο γείτονά σου
    έμαθα πως κρυφομιλάς
    με κάποιο γείτονά σου


    Μακάρι να ’ναι ψέματα
    γιατί αλίμονο σου
    θα χάσεις τον καψούρη σου
    και τον άνθρωπό σου

    Σου το 'χω πει χίλιες φορές
    στο λέω κι άλλη μία
    αυτό δεν σου το συγχωρώ
    κι ας σου ’χω αδυναμία

    αυτό δεν σου το συγχωρώ
    κι ας σου ’χω αδυναμία



    6.-  Μαζί σου που χω μπλέξει

    ΚΩΔ.: LYRA3248/1971

     

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου
    Μουσική: Μαρίνος Γαβριήλ-Μαρινάκης

    Μου το ’πανε οι φίλοι μου 
    Μαζί σου να μη μπλέξω
    Γιατί έχεις άστατη καρδιά
    Και πως θα ξεμπερδέψω

    Μαζί σου που ’χω μπλέξει
    Κατάντησα κουρέλι
    Αφού η καρδιά πονάει
    Εσένα δεν σε μέλει

    Δε γνώρισα πιο άστατη
    Καρδιά από την καρδιά σου
    Αφού η καρδιά μου πόναγε 
    Γελούσε η δικιά σου

    Να φύγεις δεν σε θέλω
    Κάνε ότι θες
    Πάλι τη λαδιά σου 
    Την έκανες εχθές

    Στα τραγούδια της, η Μπέλλου, ακολουθεί περισσότερο τη φωνητική δυναμική της. Οι στίχοι έχουν τυχαία ομοιοκαταληξία, ακολουθούν ή συνοδεύονται από τα κρατήματα της φωνής της, που άλλοτε είναι κοφτή συλλαβική, άλλοτε πάλι παρατεταμένη ψαλτική, προκειμένου να υπηρετήσει το βήμα του χορού, και με την παράταση της συλλαβής να ακολουθεί το φωνητικό της χάρισμα αναδεικνύοντας το. Ακόμα και το μέτρο θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε τυχαίο… αν το δούμε ως άψυχο γραπτό κείμενο… όταν όμως το διαβάσουμε, μαζί με τη φωνή της στο αυτί μας, τότε τα πράγματα αλλάζουν…

     

     

    7.-  Μ’ έχεις κάνει σα κουρέλι

    ΚΩΔ.: LYRA3248/1971

    https://www.youtube.com/watch?v=0L2C2dDeT7g


    Στίχοι: Τσάντας**(;)

    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

    Έτσι που με κατάντησες
    Τι έχω να φοβάμαι
    Ακόμα πιο χειρότερη
    Δε θα μπορούσα να  ‘μαι.

    Μ’ έχεις κάνει σαν κουρέλι
    Και καθόλου δεν σε μέλλει
    Και καθόλου δεν σε μέλλει
    Μ’ έχεις κάνει σαν κουρέλι.

     

    Τ’ ήθελα και σε γνώρισα
    Κ’ είσ’ η καταστροφή μου
    Σ’ αγάπησα και ξόφλησα
    Για πάντα τη ζωή μου


    Μ’ έχει η πίκρα σου τσακίσει
    Και κουρέλι καταντήσει
    Και κουρέλι καταντήσει
    Μ’ έχει η πίκρα σου τσακίσει.

    Οι φίλοι με παράτησαν
    Και με περιφρονούνε
    Η μάνα και τ’ αδέρφια μου
    Δεν θέλουν να με ιδούνε.

    Μου ’χεις την καρδιά μου κλέψει
    Κι απ’ το ντέρτι μου έχω ρέψει
    Κι απ’ το ντέρτι μου έχω ρέψει
    Μου ’χεις την καρδιά μου κλέψει.

     

    ( **«Ο Τσάντας», υπάρχει σχετικό άρθρο μου, εντός του Μ/Η, στο πάρα κάτω link:
    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3026  )

     

    Το τραγούδι αλλού αποδίδεται στον Κώστα Καρίπη… αλλού πάλι στους: Τσάντα – Καρίπη… αλλάζοντας ο δεύτερος στίχος από: τι έχω σε τι θα ’χω… ο τρίτος στίχος σε κατάληξη αρσενικού, στον πέμπτο στίχο αντικαθίσταται το: σαν σε πια… η Πέμπτη στροφή γίνεται Δεύτερη αλλάζοντας το: και τ’ αδέρφια σε με τ’ αδέρφια… η Έκτη στροφή γίνεται Τρίτη αλλάζοντας το: ντέρτι μου σε ντέρτι σου… στον ενδέκατο στίχο το: ξόφλησα σε τσάκισα…

    Η επιφύλαξη σχετικά με το στιχουργό παραμένει…

    Παρατηρείται το συχνό φαινόμενο: άλλος να φαίνεται στην αναγραφή ιδιότητας: συνθέτη – στιχουργού, πάνω στους δίσκους παλαιότερης κοπής και άλλος να εμφανίζεται σε νεότερες εκδόσεις.

    Δύο τινά συμβαίνουν, (μάλλον): α) αποκατάσταση λόγω που τότε στην πρώτη κοπή έπρεπε το κομμάτι να το υπογράφει κάποιος πιο γνωστός ή πιο ειδήμων… ενώ α1) αργότερα γινότανε αποκατάσταση των αληθινών ονομάτων και δημιουργών και β) κάποιος ή κάποιοι λυμαίνονται συστηματικά πνευματικά δικαιώματα, ανθρώπων που: είτε δε ζουν, είτε δεν έχουν κληρονόμους, είτε κι αν έχουν κληρονόμους: αυτοί είναι τόσο ανήμποροι να υπερασπιστούν και να παρακολουθήσουν την πορεία των δικαιωμάτων τους, οπότε με κάποιο τρόπο έχουν παραχωρήσει τα δικαιώματα σε τρίτους… (συνήθως αντί πινακίου φακής – και μιλάω για τους δικαιούχους κληρονόμους)… είτε από καθαρά πρακτικής-συστηματικής απόψεως και συνήθειας, κάποιοι αλλάζουν τίτλους, αλλάζουν γενικά τα προφίλ των κομματιών τραγουδιών, δηλώνοντας πλέον τους εαυτούς τους ως πραγματικούς δημιουργούς ΚΛΕΒΟΝΤΑΣ τις χρηματικές αποδόσεις που ΔΕΝ τους ανήκουν... ή κρατούν στα χέρια τους έγγραφα-παραχωρητήρια πνευματικών δικαιωμάτων, από μη κληρονομημένους θανόντες δημιουργούς…

    Αν αυτό, το δεύτερο και το τρίτο συμβαίνουν, τότε οι ευθύνες είναι πολύ μεγάλες, 1. των ταγών διαχείρισης και υπεράσπισης δικαιωμάτων, αλλά και 2. των εταιρειών, όλων των εταιρειών, που διαχειρίζονται άμεσα αμεσότατα τα έργα και έμμεσα-άμεσα τα απορρέοντα εξ αυτών πνευματικά δικαιώματα. 
    Οργανισμοί Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων ακούτε; Βλέπετε; Υπάρχετε;

    Αν ναι… τότε γιατί συμβαίνει αυτό το φαινόμενο; Πως βγαίνει ένας δίσκος άλλ’ αντ’ άλλων, χωρίς έλεγχο, χωρίς διασταύρωση; Άσε που η εσκεμμένη σύγχυση, διπλών τίτλων, διπλών δημιουργών, αποφέρει κέρδη εκεί που δεν ανήκουν…

     

     

    8.- Για μένα το καλό παιδί

    ΚΩΔ.: LYRA3248/1971

    http://www.allaboutsingers.gr/index.php?option=com_muscol&view=song&id=33240

    Στίχοι: ……………..***

    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

    Με ρίξατε έναν παρά

    Και με συκοφαντήσατε

    Αδέρφια φίλοι συγγενείς

    Κακία μίσος δείξατε

     

    Για μένα το καλό παιδί

    Που πάντα τα λεφτά μου

    Τα χάλαγα για πάρτι σας

    Απ’ την καλή καρδιά μου

     

    Εσείς γλεντάτε τη ζωή

    Κι εγώ μπατίρης τριγυρνώ

    Ποτέ κανείς δεν ρώτησε

    Που βρίσκομαι και πως περνώ

     

    Με ρίξατε έναν παρά

    Και με περιφρονήσατε

    Αδέρφια φίλοι συγγενείς

    Όλα τα λησμονήσατε

     

    *** στίχοι = αδιευκρίνιστο… σε ποιον ανήκουν;…

     

    9.-  Ο Μποχόρης

    ΚΩΔ.: LYRA3373/1984

    https://www.youtube.com/watch?v=RPfp_z6mL4Y

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Κωστής Παπαδόπουλος

    Άιντε βρε Μποχόρη μου κορόιδο

    Τα ’κανες και πάλι ρόιδο

     

    Με τα ζάρια οι τρακαδόροι

    Σου τη σκάσανε Μποχόρη

     

    Ρε Μποχόρη βάλε γνώση

    Να σου μείνει κάνα γρόσι

     

     

    Άιντε ήταν σκάρτες οι ζαριές τους

    Κι άιντε τώρα παίξε πεσ’ τους

     

    Ρε Μποχόρη κακομοίρη

    Κ’ η Μποχόρα θα σε δείρει

     

    Βρε Μποχόρη βρε Μποχόρη

    Σου τη σκάσαν στο βαπόρι

     

    Άιντε παν Μποχόρη τα λεφτά σου

    Πάει και η σιρμαγιά σου

     

    Τα ’κανες και πάλι ρόιδο

    Βρε Μποχόρη μου κορόιδο

     

    (ο Μποχώρης ή Μποχόρης προέρχεται από το εβραϊκό όνομα bohor – Bohor. Ως ουσιαστικό χρησιμοποιείται, για όλα τα νεογέννητα αρσενικά παιδιά, πριν την όγδοη μέρα της περιτομής (βάπτισής) τους. Επίσης η λέξη σημαίνει και πρωτότοκος.

    Για την ιστορία: στο εγκυκλοπαιδικό λεξικό ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗ αναφέρεται, ότι γεγονός που διαδραματίσθηκε στην Καβάλα, με θύμα έναν Εβραίο νταβατζή. Ομάδα, {–από αυτές τις γνωστές ληστρικές μικρο-απατεωνίστικων που απαρτίζονται από φτωχο-διαβόλους των λιμανιών των σταθμών λεωφορείων και τραίνων στους συνωστισμούς και όπου αλλού -}, στήνει παιχνίδι στον περιώνυμο Εβραίο νταβατζή, και του αφαιρούν με κάποιο αδιευκρίνιστο τρόπο, όλη του την κινητή περιουσία. Όλα όσα έφερε μαζί του. Ο Μποχόρης ήταν καταζητούμενος από τις τουρκικές διωκτικές αρχές για την εγκληματική του δράση. Ο «μύθος» αναφέρει πως το περιστατικό πρέπει να έχει συμβεί γύρω στα τέλη του 19ου αιώνα (1880). Το σκηνικό στήνεται ή σε πλοίο της γραμμής  Σμύρνης – Μπουρνόβα, ή Κωνσταντινούπολης – Πειραιά. Ή πρόκειται για δύο διαφορετικές ιστορίες που παντρεύτηκαν ελέω Λαϊκής Μούσας και κιτρινο-κουτσομπολίστικου ταπεραμέντου, ένθεν κι ένθεν του Ευξείνου, ή πρόκειται για κάποιον, πολύ πλούσιο, μη αναμεμειγμένου όμως σε εγκλήματα, που ίσως έγινε δημόσιο πρόσωπο ή ήταν δημόσιο πρόσωπο και εξ αυτού τα περιώνυμα πλούτη, ή όντος επρόκειτο για ρεμάλι του κοινού ποινικού δικαίου, που αφού κατάφερε να την κάνει και να αποφύγει τη σύλληψη, έφτασε ατμοπλοϊκώς στον τελικό του προορισμό όπου και να ήταν αυτός αλλά άφραγκος και ρέστος.

    Επειδή η φήμη προηγείται, ο καημένος ο Μποχόρης, που κάθε άλλο παρά καημένος ήτανε, αναγνωρίστηκε από τους σαλταδόρους και τελικά τον ξεψείρισαν. Ίσως πάλι το «θύμα» να έφερε τις γνωστές αριστοκρατικές καδένες, που κρέμονται στο λαιμό κάθε επιτυχημένου νταβατζή και υποκοσμικού τύπου που ως άλλοι αρχιεπίσκοποι, καμαρώνουν, με πολλή μαγκιά, για τα χρυσάφια και μπρισίμια τους, κάνοντας, με όλο αυτό το λουστραρισμένο λούσο του, τους φτωχοδιάβολους να ορμήσουν. Όρμησαν και μετά δεν έμεινε τίποτα. Ούτε λεφτά ούτε χρυσάφια ούτε ρούχα ούτε γυναίκα… πολύ πιθανό να καρφώθηκε η ταυτότητά του από συνταξιδιώτη του, που τον ήξερε. Πολύ πιθανό να φιγουράριζε και να προκαλούσε με το χυδαίο ύφος των νταβατζήδων και των ευκόλως πλουτησάντων. Οι στίχοι πάντως των πολυποίκιλων τραγουδιών μιλάνε για απάτες ριξίματα ζάρια χαρτιά κομπίνες κόλπα μέχρι και για βία μιλάνε. Ακόμα και τη μποχόραινα έχασε. Την οποία ή την έπαιξε ή αφού τον τραμπουκίσανε με νταηλίδικους τρόπους του την αρπάξανε κι αυτή. Πάντως η κυρία Μποχόρη πρέπει να ήτανε όμορφη κι αυτή ίσως να ανήκε στα κινητά εμπορεύματα του Μποχόρη.

     

    Φανερώνεται και μεμονωμένα με τον τίτλο: «το μποχόρι», σαν ένα από τα κλασικότερα σμυρναίικα ζεϊμπέκικα, στην πέρα του Ευξείνου μουσική παράδοση, του προγούμενου αιώνα αλλά και μέχρι σήμερα. 

    Στιχουργικές παραλλαγές πάρα πολλές, συνθετικές απόπειρες πάρα πολλές επίσης.

    Το κομμάτι παραμένει στα πιο αγαπημένα του ρεμπέτικου και πριν τραγουδιού.

    10.-  Στα καπηλειά γυρίζω

    Πιθανότερος τίτλος: Μαραίνεται η Καρδούλα μου

     

    http://www.allaboutsingers.gr/index.php?option=com_muscol&view=song&id=33276

     

    ΚΩΔ.: LYRA3373/1984

     

    Στίχοι: ……………………..****

    Μουσική: Σωτηρίας Μπέλλου

     

    Μαραίνεται η καρδούλα μου

    Και μέρα νύχτα λιώνω

    Ερείπιο κατάντησα

    Απ’ τον δικό σου πόνο

    Ερείπιο κατάντησα

    Απ’ τον δικό σου πόνο

    Μαραίνεται η καρδούλα μου

    Και μέρα νύχτα λιώνω

     

    Οι φίλοι μου με χάσανε

    Στα καπηλειά γυρίζω

    Όπου βρεθώ σε σκέφτομαι

    Και μοναχή δακρύζω

    Όπου βρεθώ σε σκέφτομαι

    Και μοναχή δακρύζω

    Οι φίλοι μου με χάσανε

    Στα καπηλειά γυρίζω

     

    Για πάντα μ’ εγκατέλειψες

    Τον χωρισμό μας κλαίω

    Αναστενάζω απ’ την καρδιά

    Και το όνομά σου λέω

    Αναστενάζω απ’ την καρδιά

    Και το όνομά σου λέω

    Για πάντα μ’ εγκατέλειψες

    Το χωρισμό μας κλαίω

     

    **** στίχοι: αδιευκρίνιστο… σε ποιον ανήκουν;…

     

    11.-  Το ξερό μου το κεφάλι*****

    ΚΩΔ.: LYRA3373/1984

    Στίχοι: ……………………..

    Μουσική: Σωτηρίας Μπέλλου

     

    Κανένας δε μου έφταιξε

    Στις μαύρες συμφορές μου

    Τα ανοιχτά τα χέρια μου

    Κι οι κακοκεφιές μου

     

    Το ξερό μου το κεφάλι

    Με έφερε σ’ αυτό το χάλι

    Ας ήμουνα λίγο σφιχτή

    Δειλή να τα κρατούσα

     

    Τη φτώχεια να χαιρέταγα

    Μποέμικα να ζούσα

    Τώρα μου ’φύγαν τα λεφτά

    Μου ’ρθε ο νους κ’ η γνώση

     

    Μα είναι πια πολύ αργά

    Κι ας το ’χω μετανιώσει

     

    ***** στίχοι: αδιευκρίνιστο… σε ποιον ανήκουν;…

    http://lyricstranslate.com

     

    12.-  Το καλόπαιδο

    LYRA3257/1973

    https://www.youtube.com/watch?v=TexLQaqoIhI

    Στίχοι: Γιώργος Ροβερτάκης

    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

     

    Στης θάλασσας την αμμουδιά - Καλόπαιδο

    Είχες το ταβερνάκι

    Και κάθε βράδυ άραζα – Καλόπαιδο

    Για κάνα ποτηράκι

     

    Σε μια γωνιά καθόσουνα – Καλόπαιδο

    Με το μπαγλαμαδάκι

    Και μου ’παιζες σιγά σιγά – Καλόπαιδο

    Ωραίο ταξιμάκι

     

    Πλησίασε λεβέντη μου – Καλόπαιδο

    Και κάθισε κοντά μας

    Κι άκου τραγούδια του σεβντά – Καλόπαιδο

    Βγαλμέν’ απ’ την καρδιά μας

     

    Πάρε το ποτηράκι σου – Καλόπαιδο

    Μαζί μας να τσουγκρίσεις

    Και τα παλιά μεράκια σου – Καλόπαιδο

    Μέσ’ στο κρασί να σβήσεις

     

    13.-  Φύγε λοιπόν και άσε με

    LYRA3257/1973

    https://www.youtube.com/watch?v=l6vaESvL2rk

    Στίχοι: Γιώργος Ροβερτάκης

    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

     

    Μου κοπανάς κάθε φορά

    Πως θα μ’ αφήσεις μόνη

    Και σου το λέω καθαρά

    Τ’ αυτί μου δεν ιδρώνει

     

    Φύγε λοιπόν και άσε με

    Κι όπου σ’ αρέσει τράβα

    Και μη νομίζεις δηλαδή

    Πως θα τα βάψω μαύρα

     

    Στα χέρια σου τόσο καιρό

    Φαρμάκια με ποτίζεις

    Και τη φτωχή καρδούλα μου

    Πολύ τη βασανίζεις

     

    Με άλλη ξεμυαλίστηκες

    Γι αυτό και μου τα κάνεις

    Μα προτιμώ το χωρισμό

    Παρά να με πεθάνεις

     

     

    14.-  Με βρήκες μες στη φτώχεια μου******

    LYRA3257/1973

    https://www.youtube.com/watch?v=2uUpOECcv7E&feature=plcp&context=C3f93eb8UDOEgsToPDskJq5zkOCDLbX8Ei2cN33Gud

    http://www.public.gr/prod/music/greek-music/rembetica/ta-rempetika-tis-sotirias-mpelloy-5/prod436201/

     

    Στίχοι: …………………..

    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

     

    Με βρήκες μέσ’ στη φτώχεια μου

    Και μέσ’ στη συμφορά μου

    Έπαιξες με τον πόνο μου

    Έκαψες την καρδιά μου

    Έπαιξες με τον πόνο μου

    Έκαψες την καρδιά μου

     

    Τι σου ’φταιξα και μ’ έμπλεξες;

    Για να με βασανίσεις;

    Για πες μου δεν υπήρχανε

    Γυναίκες να γλεντήσεις;

    Για πες μου δεν υπήρχανε

    Γυναίκες να γλεντήσεις;

     

    Με βρήκες στην ορφάνια μου

    Και στην απελπισιά μου

    Και μια πληγή αγιάτρευτη

    Ανοίγεις στην καρδιά μου

    Και μια πληγή αγιάτρευτη

    Ανοίγεις στην καρδιά μου

     

    ****** στίχοι αδιευκρίνιστοι… σε ποιον ανήκουν;…

     

    15.-  Χαλάλι σου (για πάρτι σου;;;)

    https://www.youtube.com/watch?v=BPOctC7zjp0&feature=plcp&context=C33de32dUDOEgsToPDskL3cirQvE1K4cBbh4iwH4ty

    ΚΩΔ.: LYRA3306/1977

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γιώργος Ροβερτάκης

     

    Έριξα ζαριές απόψε

    Και ρεφάρισα

    Και θα πάω να γλεντήσω

    Με τη βλάμισσα

     

    Όσα έχω θα χαλάσω

    Για να σε διασκεδάσω

    Χαλάλι σου

    Για πάρτι σου

     

    Τα μπουζούκια θα φωνάξω

    Στο τραπέζι μας

    Και θα παίξουνε απόψε

    Για το κέφι μας

     

    Τα λεφτά δεν τα λυπάμαι

    Όσα έχω θα τα φάμε

    Χαλάλι σου

    Για πάρτι σου

     

    Άκουσε πενιές που ρίχνει

    Με το μπαγλαμά

    Σήκω τώρα να χορέψεις

    Τον καρσιλαμά

     

    Τα λεφτά δεν τα πονάω

    Όσα έχω θα τα φάω

    Χαλάλι σου

    Για πάρτι σου

     

    @ τίτλος αδιευκρίνιστος…

     

    16.-  Βγήκα μικρός στην ξενιτιά

    ΚΩΔ.: LYRA3306/1977

     

    Πιθανότερος όμως και πιο πιστός τίτλος ίσως να είναι ο:

    Σταμάτησε μανούλα μου

    https://www.youtube.com/watch?v=L9WVx_4vQ7Q

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

     

    Σταμάτησε μανούλα μου

    να δέρνεσαι για μένα

    αφού μου ήτανε γραφτό

    να με χαρούν τα ξένα

    αφού μου ήτανε γραφτό

    να με χαρούν τα ξένα

     

    Πήγα μικρός στην ξενιτιά

    κι έχω βαθιά ριζώσει

    έχω γυναίκα και παιδιά

    και τα κλαδιά μ' απλώσει

    έχω γυναίκα και παιδιά

    και τα κλαδιά μ' απλώσει


    Μ' έχουνε ζώσει δυο φωτιές

    κι αν θέλω να γυρίσω

    οι ρίζες μου στην ξενιτιά

     θα με τραβήξουν πίσω

    οι ρίζες μου στην ξενιτιά

     θα με τραβήξουν πίσω

     

    Συχνά πυκνά η Σωτηρία χρησιμοποιούσε την επανάληψη του στίχου, ως τελικό δίστιχο επωδό. Αν το έκανε από αδυναμία, να βρει και άλλες λέξεις ή από μουσικής πλευράς να το ντύσει με μοτίβο δε γνωρίζω. Δεν αξιολογούνται τα τραγούδια της ως λογοτεχνήματα, αλλά ως φωνητικά συμπληρώματα.

     

     

    *17.-  Λεμονίτσα – Λεμονιά

    ΚΩΔ.: LYRA4561/1990

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γαβριήλ Μαρίνος

     

     

    *18.-  Μια μικρή γαλανομάτα

    ΚΩΔ.: LYRA4561/1990

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γαβριήλ Μαρίνος – Μαρινάκης

     

     

    *19.-  Κοίτα ξηγήσου πιο καλά

    ΚΩΔ.: LYRA4561/1990

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: -------------------;;;

     

     

    *20.-  Ο Αγαθοκλής

    ΚΩΔ.: LYRA4561/1990       

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γαβριήλ Μαρίνος – Μαρινάκης

    Κανένα άλλο στοιχείο πλην της συνωνυμίας με τον Αγαθοκλή του Γιώργου Ζαμπέτα…

     

     

    21.-  Θα σας πω μια Ιστορία

    ΚΩΔ.: LYRA4561/1990

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γαβριήλ Μαρίνος


    Θα σας πω την ιστορία

    Πως στο λαϊκό τραγούδι:

    Η μεγάλη μας κυρία

    Είν’ η Μπέλλου η Σωτηρία 

    Θα ανοίξω ένα μπουκέτο

    Από διάφορα λουλούδια
    Κι από όμορφους μπαξέδες

    Κι από λαϊκά τραγούδια

     
    Είναι οι διάφοροι πατέρες

    Απ’ το λαϊκό τραγούδι
    Ο καθένας έχει βάλει

    Το δικό του το λουλούδι

     
    Μάρκος Βαμβακάρης πρώτος

    Για τη Φραγκοσυριανή μιλούνε

    (μια φούντωση μια φλόγα π’ έχω μέσα στην καρδιά)
    Και Δημήτρης Μπαγιαντέρας

    Όλα γύρω του γελούνε

    (ζούσα μοναχός χωρίς αγάπη)


    Γιάννης Παπαϊωάννου

    Ήταν πάντα σουρωμένος

    (σουρωμένος θα ’ρθω πάλι στην παλιά μας γειτονιά)
    Κι ό Βασίλης ο Τσιτσάνης

    Στην καρδιά συννεφιασμένος

    (συννεφιασμένη Κυριακή μοιάζεις με την καρδιά μου)


    Και ένας δάσκαλος μεγάλος

    Της Διπλοπενιάς Ιππότης 
    Τα ηλιοβασιλέματά του

    Ο Μανώλης μας ο Χιώτης

    (ηλιοβασιλέματα γεμάτα αναμνήσεις)


    Μια βραδιά φουρτουνιασμένη

    Έκλαιγε το μπουζουκάκι
    Στο φτωχό κομπολογάκι

    Με τον Γιώργο τον Μητσάκη

     Μπάτης, Στράτος και Άρτεμης

    Ζούλα σε μια βάρκα μπήκαν
    Πρίμα φύσαγε τ' αγέρι

    Στη σπηλιά του Δράκου βγήκαν


    Κι ο Γαβρίλος ο Μαρίνος

    Τραγουδώντας τον καημό του 
    Στο Ωραίο του τραγούδι

    Τον Περιπλανώμενό του

    (πάντα περιπλανώμενος εδώ κι εκεί γυρίζω)

     

     

    Δεν μπόρεσα να βρω κάποιο βίντεο ή κάποιο ηχητικό άκουσμα…

     

    «Μια βραδιά φουρτουνιασμένη

    Έκλαιγε το μπουζουκάκι
    Στο φτωχό κομπολογάκι

    Με τον Γιώργο τον Μητσάκη

     Μπάτης, Στράτος και Άρτεμης

    Ζούλα σε μια βάρκα μπήκαν
    Πρίμα φύσαγε τ' αγέρι

    Στη σπηλιά του Δράκου βγήκαν»

     

    Με τον ίδιο τίτλο υπάρχει και το τραγούδι του Κώστα Καλδάρα, σε στίχους και μουσική δικούς του, που όμως λέγεται και -Αναμέτρηση… με πρώτη εκτέλεση της Σωτηρίας Μπέλλου… λάθος ή σύγχυση; Εταιρεία και Οργανισμοί Διαχείρισης δεν πρόσεξαν (;)

     

     

    22.-  Είμαι ένα παλιόπαιδο

    ΚΩΔ.: LYRA4761/62/1994

    https://www.youtube.com/watch?v=KzqVw2yQ8Vo


    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου
    Μουσική: Μαρίνος Γαβριήλ - Μαρινάκης

    Ψέματα ήτανε ό,τι κι αν έλεγα
    ψέματα ήτανε, δεν σ’ αγαπούσα.
    Είμαι παλιόπαιδο και σε βασάνισα,
    γι’ αυτό λοιπόν μην κλαις
    για μένα μην πονάς.

    Είμαι παλιόπαιδο και σε βασάνισα,
    γι’ αυτό λοιπόν μην κλαις
    για μένα μην πονάς.


    Για ένα παλιόπαιδο, ρεμάλι της ζωής
    για ένα παλιόπαιδο, για έναν αλήτη
    μη βασανίζεσαι και μην πικραίνεσαι,
    γιατί να φύγεις να χαθείς απ’ τη ζωή;

    Για ένα παλιόπαιδο, ρεμάλι της ζωής

    γιατί να φύγεις να χαθείς απ’ τη ζωή;

     

    Εκφραστικό της ιδίωμα; : ρεμάλι ακούγεται ριμάλι… οδηγεί στο ρημάδι…

    Στα ζ πολύ συχνά ακούγεται σσ… ΄

    Ίσως λάθη ηχογράφησης… σε λάιβ εκδοχή ακούγονται όλα καθαρά…

    Άλλοι τίτλοι με τους οποίους το τραγούδι συναντάται:

    Ψέματα Ήτανε – Για ένα Παλιόπαιδο – Είμαι ένα Παλιόπαιδο

     

     

    *23.-  Είσαι ένα παλιόπαιδο

    ΚΩΔ.: LYRA3245/1969

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γαβριήλ Μαρίνος – Μαρινάκης

    Πρόκειται μάλλον για το ίδιο με το προηγούμενο Νο 23 τραγούδι…

    Για το τραγούδι αυτό δε βρέθηκαν στίχοι ή κάποιο βίντεο ή ηχητικό άκουσμα…

    Πιθανόν να πρόκειται για συνωνυμία ή λάθος αναγραφή

     

     

     

    24.-  Το καινούριο Χόλυγουντ

    ΚΩΔ.: LYRA3245/1969

    https://www.youtube.com/watch?v=jljO2PVvQkc

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Λευτέρης Τσαγκάρης-Λευτεράκης

     

    Θ’ αφήσω στην Ελλάδα

    Καινούριο Χόλυγουντ

    Και τότε θα μου πείτε

    Μια μέρα όλοι γκουουουουουντ

    Αστέρες θα μαζέψω

    Λεβέντες με καρδιά

    Και όμορφα κορίτσια

    Γεμάτα λεβεντιά

     

    Μπράβο Λευτεράκη μου

    Εβίβα να γιορτάσουμε

    Στο καινούριο Χόλυγουντ

    Όλα θα τα σπάσουμε

    Στο καινούριο Χόλυγουντ

    Όλα θα τα σπάσουμε

    Στο καινούριο Χόλυγουντ

    Όλα θα τα σπάσουμε

    Μπράβο Σωτηρία μου

    Εβίβα να γιορτάσουμε

     

    Ο Μάρκος Βαμβακάρης

    Θα είναι ο αρχηγός

    Τσιτσάνης ως μαέστρος

    Γιατ’ είναι πονηρός

    Η Σωτηρία Μπέλλου

    Γλυκά θα τραγουδά

    Και ο Παναγιωτάκης

    Θα παίζει μπαγλαμά

     

    Κιθάρες και μουζούκια

    Βιολιά πρώτης γραμμής

    Κι ο Παπαϊωάννου

    Στην πόρτα για νταής

    Τζαβάρας και Κλουβάκος

    Θα παίζουν στο μπουφέ

    Κι ο Στράτος ο Τεμπέλης

    Θα ψήνει τον καφέ

     

    25.-  Τα καλά παιδιά

    ΚΩΔ.: LYRA3245/1969

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γαβριήλ Μαρίνος-Μαρινάκης

    https://www.youtube.com/watch?v=OMuQFD37yKs

     

    Απόψε περιμένω να ’ρθείτε όλοι μαζί

    Να ζήσουμε δυο ώρες ρεμπέτικη ζωή

    Να παίξω μπουζουκάκι γλυκιές καλές πενιές

    Θα κάνουμε μια βόλτα σε όλες τις γειτονιές

     

    Θα ήθελα οι παρέες να ’ναι καλά παιδιά

    Ταμπούρια Δραπετσώνα κι από την Κοκκινιά

    Αιγάλεω Καμίνια κι από τον Πειραιά

    Θα ’θελα οι παρέες να ’ναι καλά παιδιά

     

    Κι απ’ το Πασαλιμάνι Χατζηκυριάκειο

    Κι απ’ τα Στενά της Πλάκας κι απ’ το Βαρβάκειο

    Κι απ’ τα Στενά της Πλάκας κι απ’ το Βαρβάκειο

    Κι απ’ το Πασαλιμάνι Χατζηκυριάκειο

     

    26.-  Πάντα περιπλανώμενος

    ΚΩΔ.: LYRA3245/1969

    https://www.youtube.com/watch?v=zOPhjVgo_1Y

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου

    Μουσική: Γαβριήλ Μαρίνος-Μαρινάκης

     

    Πάντα περιπλανώμενος

    Εδώ κι εκεί γυρίζω

    Τι έκανα της μοίρας μου

    Και μ’ έχει να δακρύζω

    Τι έκανα της μοίρας μου

    Και μ’ έχει να δακρύζω

     

    Μια μέρα δεν εγνώρισα

    Να ’ναι καλή για μένα

    Τα όνειρα που έπλαθα

    Επήγανε χαμένα

    Τα όνειρα που έπλαθα

    Επήγανε χαμένα

     

    Κι απελπισμένος βρίσκομαι

    Σε τούτο τον πλανήτη

    Γιατί να με περιφρονούν;

    Και να με λέν’ αλήτη;

    Γιατί να με περιφρονούν;

    Και να με λέν’ αλήτη;

     

    Πεντακάθαρη, γάργαρη, γεμάτη σπάνια λιτότητα, η φωνή της Σωτηρίας Μπέλλου, κελαρύζει, ανάμεσα στο χτες και το αύριο…

     

     

    27.-  Τρεις σταγόνες δηλητήριο

    ΚΩΔ.: ML0142/LYRA & ΚΩΔ.: LYRA3232/1967 & ΚΩΔ.: LYRA4761/62/1994

    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου
    Μουσική: Κούλης Σκαρπέλης (ο Διαβολάκος)

    Τρεις σταγόνες δηλητήριο
    να μου έριχνες απόψε στο πιοτό,
    να το πιω και να γλιτώσω
    να πεθάνω ετούτο εδώ το πρωινό.

    Να γλιτώσω από σένα 
    που υπέφερα πολλά
    πριν να κάνω καμιά τρέλα
    πριν με βά- πριν με βάλεις σε μπελά.

    Κάθε μέρα νέος πόνος
    κάθε ώρα νέος αναστεναγμός
    και τις νύχτες δεν κοιμάμαι
    θα με φάει ο δικός σου ο καημός.

    Κάτσε φρόνιμα παιδί μου
    σκέψου λίγο σοβαρά
    πριν να κάνω καμιά τρέλα
    πριν με βά- πριν με βάλεις σε μπελά.

     

    Με το δικό της τρόπο, μπορεί, μοναδικά, να ξεφεύγει από το μέτρο: να κρατάει την παράταση τής φωνής της στους μεγάλους στίχους (στις περισσότερες συλλαβές), κόβοντάς την – ανάποδα- στους μικρούς στίχους (στις λιγότερες συλλαβές)…

     

    28.-  Φτερό στον άνεμο


    Στίχοι: Σωτηρία Μπέλλου
    Μουσική: Σωτηρία Μπέλλου

    Το πλοίο φεύγει και κουβεντιάζω
    με κάποιον ναύτη στην κουπαστή
    μου λέει με πόνο για μια γυναίκα
    που όρκο του ’κανε πως θα ’μενε πιστή

    Και συλλογιέμαι με την σειρά μου
    μήπως του φύγει ένα πρωί
    φτερό στον άνεμο είναι η γυναίκα 
    φτερό στον άνεμο μες τη ζωή

    Του είχε τάξει χρυσά παλάτια
    όταν τον έπνιγε στα χάδια στα φιλιά
    μα η γυναίκα ίδια είναι ίδια πάντα 
    απ' τα χρόνια τα παλιά

    Δε βρέθηκε κάποιο βίντεο ή κάποιο ακουστικό ντοκουμέντο…

     

     

    Ένα αφιέρωμα για τη Σωτηρία:

    http://www.star.gr/index.php?ID=civilization&Rec_ID=15490

     

    «Σωτηρία με Λένε» από την παράσταση που έχει ήδη γίνει με τη Λήδα Πρωτοψάλτη

    http://vimeo.com/4130475

     

    «Σωτηρία Μπέλλου – Η περιπλανώμενη ζωή μιας ρεμπέτισσας» για την παράσταση που πρόκειται να γίνει με την Ντίνα Κώνστα

    http://www.e-go.gr/timeout/article.asp?catid=18205&subid=2&pubid=128890840

     

     

     

     

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

    * «Σωτηρία Μπέλλου: Πότε ντόρτια πότε εξάρες» - Σοφίας Αδαμίδου – εκδόσεις: Πατάκη

    * αρχείο δισκογραφικής Lyra: «Σωτηρία Μπέλλου – Τα ρεμπέτικα της Σωτηρίας Μπέλλου»

    * Εφημερίδα Ριζοσπάστης: 22/02/2006 - 12/05/1998 – 11/02/2006 – 04/03/1998

    * Εφημερίδα Έθνος: 30/12/2011 – «Η Κώνστα… τραγουδά Μπέλλου» - για την παράσταση «Σωτηρία Μπέλλου - Η περιπλανώμενη ζωή μιας ρεμπέτισσας»

    * Εφημερίδα Τα Νέα: Σάββατο 12 Απριλίου 2008 – «Αφέθηκα να ζήσω την Μπέλλου» - για την παράσταση «Με λένε Σωτηρία» της Λήδας Πρωτοψάλτη

    * δεκάδες φυλλάδια

    * Ηλία Πετρόπουλου: "Ρεμπέτικα Τραγούδια"

    * δεκάδες ηλεκτρονικές διευθύνσεις

    * stixoi.info

    * kithara.vu

    * βικιπαίδεια

    www.musicheaven.gr

    * το υπέροχο άρθρο του Θεόφιλου Σαρασίδη (alkibiades), Σωτηρία Μπέλλου - Ένας μάγκας με φουστάνια http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=828

    * εγκυκλοπαιδικό λεξικό ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗ

    * και άλλες πολλές πηγές – με αδιευκρίνιστα στοιχεία, σχετικά με το ποιος, πότε, έγραψε ένα τραγούδι…

    www.youtube.com

    * Εφημερίδα Ελευθεροτυπία: 04/10/2009 - ένθετο Επτά: Η Σωτηρία της Ψυχής – Στέλιου Ελληνιάδη

    * «Άνοιξε, Άνοιξε, Γιατί δεν Αντέχω…!» Ομιλία του Στέλιου Ελληνιάδη στο Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων ΟΤΕ – δημοσιευμένη στο: Δρόμος Της Αριστεράς

    ΠΡΟΣΟΧΗ: Η Πνευματική Ιδιοκτησία αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της. Επισημαίνεται πάντως ότι κατά τον Ν. 2121/93 (όπως έχει τροποποιηθεί με το Ν. 2121/93 και ισχύει σήμερα) και τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (που έχει Κυρωθεί με το Ν.100/1975) απαγορεύεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου, η αποθήκευσή του σε βάση δεδομένων, η αναμετάδοσή του σε ηλεκτρονική ή μηχανική ή οποιαδήποτε άλλη μορφή, η φωτοανατύπωσή του και η ηχογράφησή του με οποιοδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά, στο πρωτότυπο ή σε μετάφραση ή άλλη διασκευή χωρίς γραπτή άδεια του δημιουργού υπογράφοντος συγγραφέα.

    ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ musicheaven.gr 

    Φαίδων Αλκίνοος

    Ποιητής Συγγραφέας





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    Administrator
    #26142   /   19.12.2012, 01:03   /   Αναφορά

    Φαίδωνα μοναδικός ο τρόπος γραφής σου, ευχαριστούμε για το άρθρο, την έρευνα, τα βίντεο...


    Εδω θα βρείτε και ένα βίντεο με σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό από το Αρχείο της ΕΡΤ (από εκεί είναι και η φωτογραφία της Μπέλλου, στην κορυφή του άρθρου).

    #26144   /   19.12.2012, 01:35   /   Αναφορά

    Είναι σπουδαίο να γίνεται έρευνα και να γράφονται τέτοια αναλυτικά και τεκμηριωμένα με πηγές άρθρα για τους ογκόλιθους του λαϊκού μας τραγουδιού, ιδιαίτερα μάλιστα όταν η δημιουργική τους πλευρά (μουσική ή συνθετική) είναι ως επί το πλείστον άγνωστη στον πολύ κόσμο, όπως στην περίπτωση της Μπέλλου. Σημαντική λοιπόν η προσφορά σου Φάιδων-Αλκίνοε και σ' ευχαριστούμε.


    ΥΓ: να που λύθηκε και μια απορία για την προέλευση ενός τραγουδιού που δεν το είχα ακούσει ποτέ στο ραδιόφωνο ή από ζωντανή ορχήστρα κι όμως θυμάμαι μικρό παιδάκι να το μουρμουρίζει ο πατέρας μου: "άιντε τον καημένο τον Μποχώρη, άιντε του την σκάσαν στο βαπόρι" (τουλάχιστον έτσι το τραγουδούσε εκείνος...)

    #26148   /   19.12.2012, 10:27   /   Αναφορά

    Μπράβο Φαίδωνα μας αποζημίωσες με το δίμηνο σχεδόν που μας έλλειπες...


    ‘’Ηρθε η ώρα να σε δικάσω’’: Ένα άλλο τραγούδι που έχει μείνει στη μνήμη μου απ’ τα παιδικά μου χρόνια και σήμερα όταν το παίζω και το τραγουδάμε (σε Α ματζόρε για ανδρικές φωνές) ακόμα και με φυσαρμόνικα ‘ξεσηκώνεται η παρέα’ .


    Το τραγουδάει σε τόνο Eb .


     


    '' Ήρθε η ώρα να σε δικάσω


    σκάρτη γυναίκα στο φυλάω από καιρό.


     Τα σφάλματά σου πικρά θα τα πληρώσεις,


    ήρθε η ώρα να πονάς και να γελώ.


     


    Θα σου κάνω δικαστήριο μεγάλο


     και το άχτι της καρδιάς μου θα το βγάλω.


     


    Μπροστά στην πόρτα μην περιμένεις


     κι απελπισμένη σαν ζητιάνα μη  χτυπάς


     κι αν ήρθες τώρα πικρά μετανιωμένη,


     μέσα στο σπίτι το δικό μου δεν χωράς.


     


    Θα σου κάνω δικαστήριο μεγάλο


     και το άχτι της καρδιάς μου θα το βγάλω.


     


    Ήρθε η ώρα να σε δικάσω


    και τα φαρμάκια που 'χω πιεί να εκδικηθώ,


     τι κι αν χτυπιέσαι κανένας δεν σε σώνει,


     ήρθε η ώρα να πονάς και να γελώ. ''


     



     


    ΥΓ


    Αν κάποτε έχεις χρόνο γράψε μας ένα άρθρο για το :«του αητού ο γιος»…… που αναφέρεις στο άρθρο σου

    #26149   /   19.12.2012, 11:23   /   Αναφορά

    Συγχαρητήρια κι από μένα Φαίδων-Αλκίνοε... πληρέστατο και κατατοπιστικότατο το άρθρο... Διαβάζοντάς το καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για αποτέλεσμα ΣΠΟΥΔΑΙΑΣ έρευνας πάνω σε ένα ''δύσκολο'' θέμα...Και το χαρακτηρίζω ''δύσκολο'' γιατί είναι μια πλευρά της Μπέλλου που δεν τονίζεται και δεν προβάλλεται συνήθως. Και δεν είναι και το πιο εύκολο να βρεις πληροφορίες για μια εποχή που το ερώτημα ''ποιος τελικά έγραψε το τραγουδι;;'' είναι σύνηθες φαινόμενο.


    Σ' ευχαριστώ που διάβασα αυτό το άρθρο...

    #26154   /   19.12.2012, 21:15   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο το κείμενό σου, Φαίδωνα, με εξαιρετικά αναλυτική και επίμονη έρευνα, που αναδεικνύει άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Μπέλλου. Και οι διευκρινίσεις σου στα τραγούδια πολύ διαφωτιστικές και ενδιαφέρουσες. Η Μπέλλου έζησε σε μία εποχή που ήταν ακόμα πιο δύσκολο για μία γυναίκα αντισυμβατική, η οποία είχε δώσει τους προσωπικούς της αγώνες με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, αλλά που ήταν κυρίως παλλικάρι στην ψυχή, να γίνει αποδεχτή ως "ισότιμη" σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο, και μάλιστα με τις συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες και χωρίς να εντάσσεται οπωδήποτε σε πλαίσιο. Κατάφερε, όμως, να ξεδιπλώσει την πολυδιάστατη προσωπικότητά της μέσα από τη μουσική, βρίσκοντας ίσως και ένα είδος λύτρωσης με τη δημιουργία, σε μία κατά τα άλλα μάλλον δύσκολη και μοναχική προσωπική πορεία, ιδίως στην αρχή και το τέλος. Είναι από τις αγαπημένες η Μπέλλου, που με τη φωνή της και σε συνδυασμό με το στίχο χτυπάει κατευθείαν στο κόκκινο κέντρο της καρδιάς.

    #26195   /   22.12.2012, 22:41   /   Αναφορά

    Φαίδωνα συγχαρητήρια για το θέμα του λεπτομερούς και εκτενούς άρθρου σου, που το διάβασα με πολύ ενδιαφέρον και θα το ξαναδιαβάσω.


    Μεγάλη τραγουδίστρια, μεγάλη και αυθεντική καλλιτέχνις, γιατί όχι και "στιχουργός" και "συνθέτις". Ξέρω ότι έπαιζε κιθάρα και την έχω δει σε φωτογραφίες να παίζει μουσικά όργανα (κιθάρα, μπουζούκι, μπαγλαμά...). Ας μην ξεχνάμε πάντως ότι καμμιά φορά έγραφαν στον δίσκο την τραγουδίστρια σαν συνθέτη ή στιχουργό για να πάρει κι αυτή κάτι από τα δικαιώματα του δίσκου (και υπάρχουν πολλά παραδείγματα).


    Μεγάλωσα με τα τραγούδια της και είχα την τύχη να την δω και να την ακούσω από κοντά. Μου έκανε εντύπωση ότι έβγαινε από την αρχή μέχρι το τέλος του προγράμματος και τραγουδούσε με το ποτήρι της ανάμεσα στον κόσμο, απλή, απέριττη,  χωρίς έπαρση, χωρίς προβολείς και φτιασίδια. Καμμια σχέση με τις σημερινές τραγουδίστριες, που όλες μοιάζουν μεταξύ τους και αγωνίζονται για "σκηνική παρουσία".


    Μου έκανε επίσης εντύπωση η επιμονή της στον δικό της προσωπικό τρόπο, πχ. να λέει τον Ζέππο  "Ζέμπο" (μήπως λόγω ...Βέμπο;) κλπ.


    Την ακούω από τη δεκαετία του 50 και έχω τα περισσότερα τραγούδια της, σε δίσκους, κασέτες και CD, που τα μαζεύω πολλά χρόνια τώρα. Επίσης έχω το βιβλιαράκι με την αυτοβιογραφία της.


    Και κάτι για τους νεότερους: Όταν έχουμε φωνές σαν τη Μπέλλου, δεν έχουμε ανάγκη από καμμία Cesaria Εvora ( που της μοιάζει )!.

    #26196   /   22.12.2012, 22:59   /   Αναφορά

    Είχα την τύχη να «ανακαλύψω» εντελώς τυχαία το Musicheaven. Kαι λέω ότι  «είχα την τύχη» διότι εκτός και άλλων αξιόλογων συντακτών στο ε-περιοδικό (και όχι μόνο)   «γνώρισα» τον Φαίδωνα –Αλκίνοο. Τόσα μα τόσα πολλά και ωραία θέματα μας φέρνει.


    Τον ευχαριστούμε και ευχόμαστε να είναι πάντα καλά και να μας «πυροβολεί» με την  αστήρευτη πένα του . 

    #26199   /   23.12.2012, 10:30   /   Αναφορά

    πολύ ωραίο να μαθαίνουμε και μεις οι νεότεροι


    Μπράβο

    #26208   /   25.12.2012, 12:13   /   Αναφορά

    Φανταστικό το άρθρο σου Φαίδωνα. Συγχαρητήρια κι από εμένα. Περιμένουμε το επόμενο...