ελληνική μουσική
    605 online   ·  210.830 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Η προδοσία στο κλέφτικο τραγούδι - Μέρος Α'


    Ενότητες
    Προλογικό Σημείωμα και Εισαγωγή
    Συνοπτική περίληψη της υπόθεσης των τραγουδιών
    Οι συντελεστές της προδοτικής πράξης
    Οι αποδέκτες των πληροφοριών των προδοτών
    Οι μέθοδοι της προδοσίας
    Τα κίνητρα της προδοσίας
    Κοινός τόπος: ο αιφνιδιασμός του ήρωα
    Η αντίδραση των κλεφτών στην προδοσία ως στάση ζωής;
    Σχέση προσώπων με την ιστορική πραγματικότητα και μετάπλασή της στα τραγούδια
    Συμπεράσματα
    Βιβλιογραφία
    Γράφει ο Ιουλία Λυμπεροπούλου (ioulialibera)
    23 άρθρα στο MusicHeaven
    Σάββατο 22 Δεκ 2012

    Συμπεράσματα

    Πιθανόν να μην μπορούμε να μιλάμε για κλεφταρματολούς απελευθερωτές ή για πραγματικά ελεύθερες περιοχές κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, όπου οι κλεφταρματολοί να μην έπαιρναν απλώς τη θέση των εκπροσώπων της διοίκησης. Το κλέφτικο τραγούδι, ωστόσο, που θα ήταν πιο ασφαλές να μην αντιμετωπίζεται στενά ως ιστορικό ντοκουμέντο, θα μπορούσε να προβάλλει την ανάγκη για ελευθερία με αφορμή το κλέφτικο πρότυπο. Ανάγκη που αφορούσε, κυρίως, τα άμαχα και οικονομικά ασθενή στρώματα. Και αυτό γιατί οι κλεφταρματολοί, προκειμένου να υπάρξουν, στηρίζονταν στη διακριτική ευχέρεια της φρόνιμης εξουσίας από τη μία και στην ανοχή του λαού και στις οικονομικές παροχές του από την άλλη. Αντίθετα, ο απλός χωρικός στηριζόταν, στην ουσία, στον εαυτό του και στις διαπλεκόμενες σχέσεις (οικογενειακές και τα λοιπά) εντός του κοινωνικού του πλαισίου υποστηρίζοντας την ίδια στιγμή και όσους βρίσκονταν στα ανώτερα επίπεδα της κοινωνικής ιεραρχίας, εφόσον ήταν στασιμοποιημένος στη βάση της.

    Υποθέτουμε, επομένως, ότι το κλέφτικο τραγούδι εκφράζει την άπιαστη επιθυμία του απλού χωρικού, που εμπνεόταν από την παρακοινωνιακή πραγματικότητα εμπλεκόμενος κατά καιρούς με αυτή με διάφορους τρόπους. Παρέμενε, ωστόσο, δεσμευμένος με τη γη και με καταστάσεις από τις οποίες δεν μπορούσε να διαφύγει, εκτός και αν επέλεγε την κλεφτουριά. Προφανώς, δεν ήταν όλοι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν την ίδια πορεία ή οι συνθήκες δεν τους εξώθησαν στην ακρότητα της φυγής. Όσοι, όμως, έμεναν πίσω, δεν είχαν πολλά περιθώρια να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους. Και αν υπήρχε κάτι που δεν υποδουλωνόταν, ήταν η ψυχή και τα όνειρά τους, τα οποία εκτονώνονταν βρίσκοντας διέξοδο μέσα από τα τραγούδια.

    Η έννοια της προδοσίας, βάσει των παραπάνω δεδομένων, μοιάζει να διαρρηγνύει τη συμβολική ασφάλεια που παρείχαν στη σκέψη του λαού οι κλέφτες ως εκδικητές του κακού και διεκδικητές συνάμα της δικής του αξιοπρέπειας. Επανέρχεται έτσι το αίσθημα ανασφάλειας που βίωνε καθημερινά ο απλός χωρικός, βαλλόμενος από πολλά μέτωπα: από  τα όργανα εξουσίας ντόπιας και ξένης· από τους κλεφταρματολούς, που χρησιμοποιούσαν τους χωρικούς για ανεφοδιασμό και κάλυψη· από τα προσωπικά και οικονομικά αδιέξοδα, που αντιμετώπιζαν οι ίδιοι συνεχώς (επαχθείς φόροι, ακινησία, κακές σοδειές και τα λοιπά). Αν η ποίηση ηρωοποιεί, εξιδανικεύει και εξιλεώνει, τότε η προδοσία προσγειώνει απότομα καθιστώντας σαφή τα αδιέξοδα στο λαϊκό στοχασμό. Αυτό συμβαίνει γιατί λειτουργεί ως αντανάκλαση της πραγματικής ζωής, που απέχει πολύ από την εν δυνάμει λύτρωση μέσω της ποιητικής.

    Η προδοσία δεν προοικονομεί ένα «καλό τέλος» στα τραγούδια, αλλά ένα αγωνιώδες αδιέξοδο που εξυψώνει συμβολικά, πλέον, τους ήρωες με τις τελευταίες πράξεις πριν το θάνατο. Ο θάνατος επέρχεται, ωστόσο, αναπόφευκτος και κάθετος, «σκοτώνοντας» το όνειρο στο λαϊκό στοχασμό· το όνειρο της διαφυγής από την υπάρχουσα αδιέξοδη κατάσταση. Ο αιφνιδιασμός, μάλιστα, σε συνδυασμό με την προδοσία φανερώνουν το πόσο ο ίδιος ο λαός ένιωθε εγκλωβισμένος στα γεγονότα που τον προλάβαιναν, και εξαιτίας των οποίων βρισκόταν συνεχώς υπόλογος.

    Πραγματικά ή μη τα γεγονότα που περιγράφονται, με διάθεση μετάδοσης αληθινών περιστατικών ή υπερβολικής διάνθισής τους, υποθέτω ότι, αν ο βασικός κορμός της λαϊκής ψυχοσύνθεσης ήταν πιο επαναπαυμένος και απαλλαγμένος από συσσώρευση πιέσεων και δυσάρεστων γεγονότων, η έννοια του τραγικού θα εκφραζόταν με μικρότερη ένταση. Όπως συνέβη στις μεταγενέστερες εκδοχές και κατασκευές των τραγουδιών. Ίσως και στον συνοπτικό τρόπο που μία μειοψηφία τους επιβιώνει έως σήμερα. Η έννοια της προδοσίας, βέβαια, ανεξαρτήτως της μετεξέλιξής τους, έχει διαπεράσει τη νεοελληνική κουλτούρα με επιρροές από την ιστορία του Εφιάλτη που φθάνουν ως την ενάτη ωδή του Κάλβου «Εις προδότην». Και περνώντας ασυνείδητα από γενιά σε γενιά οι νοοτροπίες, τα ερεθίσματα και οι αντιλήψεις διαμορφώνουν ένα λαϊκό κριτήριο καθώς και τον τρόπο ερμηνείας των γεγονότων και της ίδιας της ζωής. Αν, λοιπόν, ο τρόπος ζωής, επί της ουσίας και για πολλούς αιώνες, δε βελτιώθηκε για τον απλό λαό, και εφόσον στερούμενος στοιχειώδους παιδείας διέφευγε εκφραστικά μέσω της ποιητικής, επόμενο είναι να καθρεφτίζονται στα τραγούδια του το ίδιο ποιητικά οι περιορισμοί και τα αδιέξοδα. 

    Επόμενο: Βιβλιογραφία






    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #26183   /   22.12.2012, 14:51   /   Αναφορά

    Μπράβο Ιουλία


    H αφήγηση ηρωικών πράξεων του παρελθόντος μέσω των κλέφτικων τραγουδιών που είναι σοβαρά στον στίχο όπως οι ήρωες που περιγράφουν - ειδικά στην επαρχία όπου υπάρχουν ακόμα τέτοιες ορχήστρες με προεξέχον το κλαρίνο - ήταν και πιστεύω ότι συνεχίζει να είναι πάντα και για όλους τους λαούς το νήμα που οδηγεί το μέλλον , αφού εξυμνούν τα κατορθώματα, τον πόθο και τα οράματα για την ελευθερία στον αγώνα τους κατά των κατακτητών.


    Απλά επειδή μ’ αρέσουν τα δημοτικά τραγούδια γενικά θα ήθελα να ρωτήσω αν έχεις δώσει την εργασία σου κάπου παραπάνω (στην ΕΡΤ πχ );και αν ενδιαφέρθηκαν!!


     


    Το μόνο που θέλω να πω - σαν απλός αναγνώστης του κειμένου σου που δεν είναι δημοσιευμένο σε κάποιο βιβλίο ή άρθρο σε γραπτό μέσο αλλά σε ιστοσελίδα - είναι ότι πιστεύω ότι θα μπορούσες να εκμεταλλευτείς τη δυνατότητα του μέσου και να παραπέμπεις και σε video (αν υπάρχει) που τοπικές ορχήστρες παίζουν τα συγκεκριμένα τραγούδια που αναφέρεις.


    Πχ στη φράση του κειμένου σου:‘’ ....Η ηθική διάσταση της προδοσίας φαίνεται και στα τραγούδια «Του Λεπενιώτη», «Του Λιάκου» και «Του Σάφακα...»’’ θα μπορούσε να μπει παραπομπή :

    «Του Λεπενιώτη»


    «Του Λιάκου»



    «Του Σάφακα»


    Δεν βρήκα κάτι στο YouTube


     


    Επίσης μπορείς να συνεργαστείς με τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους για παραγωγή τέτοιων κομματιών που πιστεύεις ότι λείπουν από τις ντόπιες ορχήστρες….


    Πάντως ευχαριστώ για αυτά που έμαθα σήμερα και πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να το προωθήσει κάποιος 'μανατζερ' για τα περαιτέρω...


     


    Στέφανος

    #26190   /   22.12.2012, 21:06

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Στέφανε, για τις παρατηρήσεις σου. Κάποια στιγμή προσπάθησα να το δημοσιεύσω σε επιστημονικό περιοδικό. Ο μόνος χώρος στον οποίο βρήκα, προσωπικά, γρήγορη και άμεση ανταπόκριση και ενδιαφέρον ήταν το Music Heaven. Από κει και πέρα για την Ερτ κτλ. ούτε που μου πέρασε από το μυαλό, για να είμαι ειλικρινής.


    Τώρα, σε σχέση με το θέμα, θα ακολουθήσει και ένα δεύτερο μέρος με όσα τραγούδια κατάφερα να βρω, καθώς και με όλους τους στίχους των τραγουδιών που ενέταξα στο άρθρο. Την εκδοχή που σε εμένα χρησίμευσε δηλαδή. Για το δεύτερο μέρος, λοιπόν, έψαξα να δω πόσα από τα όσα τραγούδια συνθέτουν τη συγκεκριμένη πάντα μελέτη τραγουδιούνται ακόμα με παραλλαγές ή περιγράφουν άλλα επεισόδια, π.χ., της ζωής των ίδιων ηρώων κτλ. Και θα παραθέσω κάποια επιλεκτικά. Για το τραγούδι "Του Σάφακα", πράγματι, ούτε εγώ βρήκα κάτι. Παρατήρησα ότι στα τραγούδια που "διασώζονται", με την έννοια ότι ακόμα τραγουδιούνται, γιατί το λαϊκό κριτήριο και οι ανάγκες του επέλεξαν να διατηρήσουν τα Χ τραγούδια, αφήνοντας κάποια Ψ να υποχωρήσουν, είναι δύσκολο να φανούν τα όσα αναφέρω, γιατί είναι συνεπτυγμένα. Μένει ένας απόηχος πλέον.


    Ένα παράδειγμα είναι η φράση που επισημαίνεις και αποτελεί μέρος της ανάλυσής μου για την ηθική διάσταση κτλ. Τα ποιήματα, οι στίχοι δηλαδή με όρους μουσικούς, είναι πολύ πιο περιγραφικά και αφηγηματικά από τη μορφή των τραγουδιών, όπως διασώζεται έως σήμερα. Η ανάλυση, όμως, βασίζεται στα τραγούδια των συλλογών και όχι της διασωσμένης τους μορφής, που είναι αναπόφευκτα πιο λακωνική. Καθώς η ανάγκη δημιουργίας τέτοιων τραγουδιών και η λειτουργία που επιτελούσαν υποχώρησε μετά την Επανάσταση. Υπήρξε μία αναβίωση την εποχή της Αντίστασης με το αντάρτικο τραγούδι. Και μετά πάλι υποχώρησε. Είναι λογική αυτή η εξέλιξη και η κινητικότητα. Ό,τι ονομάζουμε σήμερα παράδοση επιτελούσε λειτουργικό ρόλο στη φάση διαμόρφωσής της. Ό,τι συνεχίζει να λειτουργεί ικανοποιώντας πρακτικές ή εσωτερικές ανάγκες διατηρείται, εμπλουτίζεται κτλ.


    Μακάρι να υπάρξει ο χρόνος και η κατάλληλη ευκαιρία στο μέλλον να κάνω κι άλλες τέτοιες έρευνες αν αποδειχτεί χρήσιμο και υπάρξει ενδιαφέρον, γιατί είναι χρονοβόρες και πολύ απαιτητικές.


    Και πάλι να είσαι καλά για τα καλά σου λόγια, Στέφανε! Σ' ευχαριστώ πολύ!!!


    #26185   /   22.12.2012, 15:05   /   Αναφορά

    Iουλία συγχαρητήρια για το θέμα αυτής της επιστημονικής σου μελέτης, που από την πρώτη της αυτή συνέχεια δείχνει ότι είναι καλογραμμένη και διαβάζεται με πολύ ενδιαφέρον.


    Κάποτε ακούγαμε τέτοια τραγούδια σε γάμους, γιορτές και πανηγύρια. Τώρα μόνο σε επετείους και αυτό πολύ σπάνια. Κρίμα!

    #26191   /   22.12.2012, 21:14

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Κώστα!!! Το ωραίο με το Music Heaven είναι ότι ένα κείμενο παραμένει αναρτημένο και διαθέσιμο προς ανακάλυψη ανά πάσα στιγμή. Οπότε ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε όσους ενδιαφέρονται ή μπορεί στο μέλλον να ενδιαφερθούν για το συγκεκριμένο θέμα. Σ' ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26187   /   22.12.2012, 19:08   /   Αναφορά

    Από την αρχή είναι ξεκάθαρο πως η εργασία αυτή είναι αποτέλεσμα σπουδαίας έρευνας....


    Συγχαρητηρία Ιουλία , το δημοτικό τραγούδι δεν προβάλλεται ιδιαίτερα , γι ' αυτό και σου οφείλουμε ένα μεγάλο ''Μπράβο''...


    Ανυπομονούμε για τη συνέχεια...

    #26192   /   22.12.2012, 21:28

    Σ' ευχαριστώ πολύ, Ανδρέα, που βρήκες ενδιαφέρον στην εργασία. Στο επόμενο μέρος θα ακολουθήσουν τα τραγούδια, που ανοίγουν ίσως μία νέα συζήτηση σε σχέση με το θέμα. Αυτοί είναι τομείς για τους οποίους η έρευνα δεν τελειώνει ποτέ ούτως ή άλλως. Μένουν πολλές πτυχές να ξεδιπλωθούν, καθώς, όπως λες, δεν προβάλλονται εν γένει ιδιαίτερα.


    Σ' ευχαριστώ και πάλι. Να είσαι πάντα καλά!!!


    #26189   /   22.12.2012, 19:45   /   Αναφορά

    Είμαι λάτρης των παραδοσιακών τραγουδιών και μου άρεσε που είδα στο ε-περιοδικό  σχετικό άρθρο.  Το κλέφτικο τραγούδι  με τη συνοδεία του  κλαρίνου –ως βασικού του μουσικού οργάνου-  έχει μια ξεχωριστή ομορφιά.  Αναφέρεται σε ιστορικά συνήθως  γεγονότα ή στα  πάθη και τα βάσανα του λαού.  Πολύ ενδιαφέρον άρθρο.Συγχαρητήρια στην συγγραφέα  

    #26193   /   22.12.2012, 22:02

    Ευχαριστώ για τα θερμά λόγια!!! Ελπίζω το κείμενο να ικανοποιεί τις απαιτήσεις αναγνωστών που έχουν ασκηθεί χρόνια στο να ακούνε αυτό το είδος της μουσικής. Στο επόμενο μέρος θα παρουσιαστούν και τα τραγούδια για την ολοκλήρωση αυτής της ενότητας. Ευχαριστώ πολύ και πάλι!


    #26194   /   22.12.2012, 22:10

    Θα χαρώ πολύ να τ' ακούσω. 


    ...Τα περιμένουμε. 


    #26206   /   24.12.2012, 21:21   /   Αναφορά

    Διάβασα "μονορούφι" όλη την εργασία,που είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και δείχνει μιά ακόμα πτυχή τής συμβολής τού δημοτικού τραγουδιού στην καταγραφή και διατήρηση τής ιστορικής μνήμης τού λαού σε εποχές που δέν υπήρχαν τα σύγχρονα μέσα καταγραφής.Δέν πρέπει να ξεχνάμε πως ακόμα κι'άν στα τραγούδια αυτά που αναφέρονται σε προδοσίες τα πραγματικά γεγονότα διαφέρουν απ'την ποιητική τους περιγραφή,δέν παύουν να στηρίζονται στα πραγματικά αυτά γεγονότα,στα οποία απλώς ο λαϊκός ποιητής παρεμβάλλει εμμέσως και την δική του υποκειμενική αντίληψη-άλλωστε και οι δημοσιογράφοι τών σημερινών ΜΜΕ με τίς βιντεοκάμερες που αποτυπώνουν το γεγονός αυτούσιο κατά τρόπο που δέν μπορεί να αμφισβητηθή,ούκ ολίγες φορές υποκύπτουν στον πειρασμό να "τρυπώσουν" και την δική τους υοικειμενική κρίση.


    Γιά τον εμπλουτισμό τής εργασίας με τα σχετικά τραγούδια συμφώνώ με τους προλαλήσαντες πως δέν θα είναι εύκολη δουλειά (δέν υπήρχαν...κασετοφωνάκια και mp3 players επί Τουρκοκρατίας Smile ),αλλά θεωρώ πως αξίζει τον κόπο να παρατεθούν όσα διασώζονται.Θα σού συνιστούσα να επικοινωνήσης με την Νεκταρία Καραντζή (είναι από τα αρχαιότερα μέλη στο Musicheaven,ώς Gate) η οποία ασχολείται γενικώς με το παραδοσιακό τραγούδι εδώ και χρόνια καθώς είναι και μαθήτρια και βοηθός τού κ.Χρόνη Αηδονίδη και επομένως θα μπορέση να σε βοηθήση σημαντικά.


    Γιά το λεγόμενο "αντάρτικο" τής Αντίστασης που ανέφερες έχω κάποιες επιφυλάξεις κατά πόσον επετέλεσε τον ίδιο ρόλο με το κλέφτικο-σε αντίθεση με την εποχή τής Τουρκοκρατίας,την εποχή τής ναζιστικής Κατοχής η Ελλάδα ήταν συγκροτημένο κράτος,υπήρχε κεντρική εξουσία και κυρίως υπήρχαν στοιχειώδεις,έστω,υποδομές επικοινωνίας με τον "έξω κόσμο".Πέραν αυτού η δημιουργία τών "αντάρτικων" τραγουδιών δέν είναι και τόσο "δημώδης",με την έννοια ότι αφ'ενός αρκετά απ'αυτά γράφτηκαν από επώνυμους δημιουργούς και αφ'ετέρου όλοι οι δημιουργοί αυτών τών τραγουδιών-ακόμα και οι ανώνυμοι-υπήρξαν συγκεκριμένης πολιτικής αποχρώσεως,σε αντίθεση με τα "κλέφτικα" στα οποία τέτοια χαρακτηριστικά δέν υπάρχουν.Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα....

    #26223   /   27.12.2012, 22:39

    Ευχαριστώ πολύ για το "μονορούφι"! Βέβαια υπάρχει ιστορικός πυρήνας, και εξαρχής με αυτή την ιδέα ασχολήθηκα.


    Τα τραγούδια καταγράφτηκαν κάποια στιγμή ή άρχισαν, καλύτερα, να καταγράφονται και αποτέλεσαν συλλογές ή έγιναν μελέτες για αυτά ήδη από το πρώτο μισό του 19ου αι. Αργότερα, όταν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, μαγνητοφωνούνταν κιόλας. Και υπάρχουν ηχητικά αρχεία. Ποτέ δεν τελειώνει αυτός ο εμπλουτισμός των σχετικών αρχείων με την επιτόπια έρευνα μέχρι σήμερα. Απλώς αυτό που ονομάζεται "φρόνιμο" δημοτικό τραγούδι είχε μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο για διάφορους λόγους. Δεν ήταν το ίδιο συγκρουσιακό, αφορούσε ίσως μία ευρύτερη παλέτα καταστάσεων, και σήμερα τα πιο πολλά τραγούδια ανήκουν σε αυτή την άτυπη κατηγορία. Οπότε αναλογικά είναι ίσως λιγότερα τα κλέφτικα που συρρικνωμένα ή σε παραλλαγές ακόμα τραγουδιούνται. Αυτό διαπιστώνω. Έχει μείνει ένας απόηχός τους.


    Εδώ είναι μία σκηνή από την ταινία "The Moon-Spinners" της δεκαετίας του '60 που αποτυπώνει συμπτωματικά το γεγονός της καταγραφής τραγουδιών, η οποία είχε αρχίσει νωρίτερα. Η εκτέλεση είναι ίσως λίγο "πειραγμένη", για το γεγονός της καταγραφής παραθέτω το βιντεάκι, καθώς το θεωρώ ενδιαφέρον. Ενδεχομένως αυτά να γίνονταν τότε σε ένα πλαισίο γενικότερης τουριστικοποίησης με σχετικές ταινίες κτλ., αλλά δίνει και αυτό ένα στοιχείο ανεξαρτήτως πρόθεσης.


    https://www.youtube.com/watch?v=b0opB82nofg


    Πρώτες καταγραφές με φωνογράφο το 1857-1860:


    http://www.firstsounds.org/sounds/scott.php


    Και ένα σχετικό άρθρο του Orfeus για τη "Συνοπτική Ιστορία των Ηχογραφήσεων" εδώ:


    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=842


    Για την ιστορία αυτά.


    Με ενδιαφέρει να βρω τραγούδια που αναφέρονται στην εργασία όπως σήμερα ακούγονται και τραγουδιούνται. Ήδη εντόπισα κάποια. Αν βρω και τραγούδια που κάποτε τραγουδιόνταν, εννοώ κάποιες δεκαετίες νωρίτερα, και δεν υπάρχουν καθόλου τώρα, ακόμα καλύτερα. Πολύ φιλόδοξο εγχείρημα μου φαίνεται όμως και δεν ξέρω πόσος χρόνος χρειάζεται για την ολοκλήρωσή του με αμφίβολο αποτέλεσμα αν συμπεριληφθούν και αυτά. Γιατί, αν και εφόσον υπάρχουν, είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν. Ευχαριστώ πολύ για την πρόταση να απευθυνθώ στην κυρία Νεκταρία Καραντζή!


    Το αντάρτικο ήταν μία αναβίωση του είδους των τραγουδιών με μη-φρόνιμο περιεχόμενο. Κατά πόσο επιτέλεσε τον ίδιο ρόλο κτλ. δεν ξέρω να πω. Απλώς σε μία δύσκολη ιστορικά εποχή αναζητήθηκε "καταφύγιο" σε μία προϋπάρχουσα σχετική βάση. Μετά ακολούθησε το δικό του δρόμο βάσει την εποχής και των αναγκών που κάλυπτε. Δε γίνεται σύγκριση. Το αντάρτικο, όμως, θα ήταν έτσι αν δεν είχαν προϋπάρξει τα κλέφτικα; Είναι αναχρονισμός να κάνουμε σύγκριση σαν να μην είχε αλλάξει τίποτα στο μεταξύ από το ένα στο άλλο. Υπήρχε, επιπλέον, και συμβολισμός σε αυτό το συνδυασμό λόγω του ρόλου που είχαν παίξει στη διάρκεια της Επανάστασης αυτές οι ομάδες. Αλλά αυτή είναι όντως μία άλλη συζήτηση.


    Ευχαριστώ για το εκτενές σχόλιο και για το ενδιαφέρον!


    #26214   /   25.12.2012, 22:13   /   Αναφορά

    Πολύ ωραίο και πολύ ενδιαφέρον κείμενο Ιουλία !!! Το μόνο που έχω να συμπληρώσω είναι ότι η Ιουλία, εκτός από πολλές γνώσεις που έχει για το Δημοτικό τραγούδι, ξέρει να το τραγουδά και πολύ όμορφα !!! Προχθές στη χριστουγεννιάτικη συνάντηση του ΜΗ΄άρχισε κάποια στιγμή να τραγουδά την "Κανελόριζα" και ... όλοι κάναμε "άκρα ησυχία" για να την ακούμε, ακόμη και όσοι παίζαμε όργανα τα σταματήσαμε !!! Τόσο ωραία τραγουδούσε η Ιουλια το παραδοσιακό μικρασιάτικο ....

    #26224   /   27.12.2012, 22:42

    Ευχαριστώ πολύ, Κώστα, για τα καλά σου λόγια τόσο για την εργασία όσο και για το τραγούδι! Πολύ χαίρομαι που σας άρεσε! Η βραδιά ήταν μυσταγωγική! Και εγώ ευχαριστώ για την πολύ εγκάρδια υποδοχή στη μουσικοπαρέα. Να είμαστε καλά, να βρισκόμαστε και να τραγουδάμε! Με βοήθησε πολύ το φιλικό και θετικό περιβάλλον για να χαλαρώσω και να εκφραστώ ελεύθερα. Ένα μπράβο σε όλα τα παιδιά που βρέθηκαν εκεί, έπαιξαν μουσική και τραγούδησαν! Το έκαναν με καλή διάθεση από καρδιάς, και γι’ αυτό προέκυψε ένα τόσο όμορφο αποτέλεσμα!